För några dagar sedan förflyttade vi oss från koh phagnan till Bangkok. Här tänkte vi vara några dagar till innan vi tar vårt pick och pack och åker tillbaka till kalla Sverige.. De senaste dagarna har vi mesta dels legat vid poolen och pressat in i det sista. Men vi har också besökt skybaren på lebua, där dem har spelat in "Hangover". Och det var verkligen hur häftigt som helst. 64 våningar upp(!!!). Vi har även varit iväg till ett shoppingcentrum och spenderat lite pengar. Nu får vi se vad som händer framöver. Men vi trivs bra, iallfall när vi har haft superväder under dagarna.

• Thailand

Long time no see! Var ett tag sedan vi bloggade, men vi har inte haft något att blogga om då vi bara legat vid vår pool på hotellet vi bor på hela dagarna. Tanken förut var att åka till koh tao och vara där några dagar, men boendet vi bokade(det vi bor på nu) visade sig ligga på koh phagnan konstigt nog.. Så vi fick helt enkelt stanna kvar på ön. Efter några dagar vid poolen bestämde vi oss för att hyra moppe idag och åka runt ön, och vilken upplevelse!! Vi åkte bland annat till ett tempel där vi kikade runt lite och fick ett "lyckoarmband" som sägs ska ge oss ett lyckligt liv. Sedan åkte vi iväg till någon strand och därefter ett vattenfall, men som dessvärre inte hade något rinnande vatten just nu.. Resan avslutade på en viewpoint med en kall cola. Riktigt härlig dag med andra ord!

Igår var det full moon party för hela slanten här i koh phagnan, och vilket drag! Stranden var fullproppad med tusentals människor och vi alla hade sjukt roligt. Dessvärre fick Maja sin mobil stulen.. Så kvällen slutade inte allt för roligt. Så idag tog vi oss till polisstationen och gjorde en anmälan/rapport och förhoppningsvis täcker försäkringen det hela. Resten av dagen tog vi det bara lugnt för att senare på kvällen gå en runda genom "stan". Imorgon eftermiddag åker vi över till ön koh tao, så nu blir det vila.

Igårkväll kom vi ÄNTLIGEN fram till koh phagnan, och vilken jävla resa. När vi skulle åka från kalibo (flygplatsen närmast boracay) till Manilla så var flyget försenat, så vi åkte 18.00 istället för 16.55. Så vi var framme vid nästan 19.30 och flyget till Bangkok skulle gå vid 21.25. Dessutom var inte inrikes flygplatsen och internationella flygplatsen på samma plats.. Och vi hade inte heller fått i oss någon mat på cirka 12 timmar. Men vi klarade det tillslut. När vi kom fram till Bangkok vid 12 på natten försökte vi hitta en taxi som skulle ta oss till buss terminalen, men ingen förstod någon engelska alls.. Men tillslut hitta vi en taxi som förde oss till buss terminalen, trodde vi. Efter att han lurat oss på pengar och dessutom skjutsat oss till helt fel bussplats mitt i natten vart vi fruktansvärt less. Men vi lyckades hitta en ny taxi som vi visade vart vi skulle på Thai, och en halvtimme senare var vi äntligen framme på rätt ställe!! När vi väl kom fram till buss terminalen så var det dött som i graven. Det var såklart stängt. Så vi fick sova där på plats i några timmar innan vi kunde köpa bussbiljett och åka iväg sedan 7 på morgonen. 9 timmar senare är vi framme dit där färjan till koh phagnan går ifrån. Men då visar det sig att det tar en timmes bilresa till färjan, och den sista går om 1,5 timme. Men vi klarade det hur bra som helst. 2,5 timmar senare var vi framme på ön och sedan tog det 45 minuter innan vi var framme på boendet. Efter lite mat i magen och en dusch så slocknade vi direkt. Det behövdes verkligen. Idag laddar vi för full moon party, då även övikstjejerna kommer över. Förhoppningvis var denna resa värt allt besvär.

Efter sex långa veckor tillsammans så skiljs vi nu åt. Efter att ha varit med varandra tjugofyra timmar om dygnet dag ut och dag in så åker vi nu tråkigt nog åt varsitt håll. Idag åker Lovisa till Vietnam medans jag(Ines) och Maja stannar kvar en natt till här i boracay innan vi beger oss bort mot Thailand igen. Och det är många blandade känslor. Efter att ha spenderat så lång tid tillsammans så känner vi nu varandra in och utantill. Vi har sett varandras sämsta sidor, och bästa likaså. Vi har skrattat oss till tårar men även bråkat. Något vi alla tre kan hålla med om är att man lär sig så mycket när man är ute och reser så här. Man lär sig så himla mycket om både sig själv men också om livet. Det låter kanske klyschigt, men man är med om så himla fina saker men givetvis också hemska. Man inser verkligen hur himla bra man har det, och allt man tar förgivet där hemma. Det ligger också så mycket mer bakom alla fina bilder vi lägger ut. Det handlar inte bara om att man ligger på en fin strand eller tittar på solnedgången. Man får gå igenom så himla mycket mer än så. Man lär sig framförallt om hur andra människor faktiskt har det. Bakom dessa bilder ligger en sanning om att det sitter barn på gatan och försöker sälja fina armband för att få ihop lite pengar till sin familj som sitter hemma och tar hand om en nyfödd bebis. Bakom dessa bilder ligger en sanning om människor som gått igenom saker som ingen människa ska behöva gå igenom. Att backpacka är så mycket mer än att åka till fina ställen och sola och bada. Backpacka är bokstavligen talat läran om livet. Och det är något vi tre rekommenderar till er ALLA. Det är verkligen en stor livserfarenhet och man blir så mycket starkare som person efter man varit på resande fot, och jag hade inte kunnat haft det bättre än vad jag har haft det med Maja och Lovisa . Och alla fina människor vi mött påvägen. Vi alla är så tacksamma att vi har fått göra den här resan tillsammans och fått gått igenom allt som vi har gjort. Men nu ser vi framemot nya äventyr och nya lärdomar.

Till Lovisa: tack för dessa sex veckor tillsammans. Vi är så glada att vi har fått göra den här resan med dig och vi önskar dig en fortsatt trevlig resa. Även om vi laggar sönder ibland så tycker vi om dig ändå haha ;-) vi ses snart igen.
Puss och kram
Ines och Maja

Idag åkte vi iväg på en utflykt med privatbåt. Först åkte vi iväg till cristal cove, en ö där man bland annat kunde gå ner för en trappa ner till en grotta. Vilket var superhäftigt! Sedan gick vi runt lite på ön och därefter åkte vi iväg till magic island för att hoppa ner från trampoliner. Det fanns höjder från 3 meter enda upp till 10 meter. Därefter åkte vi och snorklade lite innan vi åkte tillbaka till white beach för lunch och sol och bad. Kvällens planer blir att äta gooood pasta och sedan en sista utgång alla tillsammans!

Idag valde vi att åka iväg till puka beach här på boracay i Filippinerna. Och vi är verkligen så nöjda!! Vattnet var så himla fint, det blåste alldeles perfekt och det var inte för stekhett - helt fantastiskt med andra ord. Vi satt kvar enda till solnedgången och sedan åkte vi tillbaka till där vi bor, duscha lite snabbt och gick sedan till pizza hut och åt middag. En riktig kanon dag helt enkelt. Imorgon ska vi och grabbarna iväg på utflykt till små öar häromkring och snorkla och möjligtvis simma i grottor. Det ser vi framemot.

Nu är vi äntligen framme i Boracay, Filippinerna. Resan hit har tagit oss totalt cirka 50 timmar, vilket har varit väldigt jobbigt. Vi har fått stått ut med både trötthet, hunger och feber vilket inte varit det lättaste. Och sedan var vissa flyg dessutom försenade vilket resulterade i ännu mer väntande.. Tack vare Ines föräldrar fick vi åtminstone några timmars sömn på ett "hotell" på en av flygplatserna, vilket verkligen behövdes då vi alla var otroligt trötta och Ines hade feber..(tusen tack till er!!) Men i alla fall, nu är vi äntligen framme. Och det första vi valde att göra när vi kom fram igårkväll var att hitta något att äta och sedan sova. Idag klev vi upp, hittade ett nytt rum och sedan gick vi ner på stranden hela dagen och bara tog det lugnt. Och det är verkligen jättefint här. Väldigt mysigt. Dessvärre så finns det massa alger i vattnet, men vi får se ifall vi kanske hittar en annan strand framöver som är bättre. Men för tillfället så är vi nöjda och alla mår bra. Nu är det kortspel som gäller och sedan läggdags, det behövs.

Just nu sitter vi här på denpasar airport här i Bali och väntar på att få checka in. Vi kom hit vid 21.00 och flyget till Filippinerna går vid 06.00, så vi blir här ett bra tag till.. Sedan ska vi även mellanlanda i kuala lumpur i cirka 12 timmar, och sedan vid 21.00 åker vi äntligen till Manilla och är framme vid 01.00. Och även där på flygplatsen kommer vi behöva spendera några timmar(måååånga) tills flyget till boracay går 15.20. Så resan till Filippinerna kommer bli en av de tuffaste hittills, men det är tur att vi har varandra iallafall!

• Bali

Under tiden på gili så har vi bott på banana leaf, i en mysig bungalow och vi är verkligen nöjda. Inte bara för boendet i sig, utan mesta dels på grund av den otroligt fina personalen och deras vänlighet. Killen som var "platschef" kunde lite svenska(som nästan alla andra här haha) då hans mamma, om vi uppfattade det rätt, bor i Malmö. Och hans "eeeelskling bor i Örebro". Norman, som han då heter, tog hand om oss väl och fick oss att nästan känna oss som hans egna döttrar. Dessutom fick vi alltid gratis frukost som vi åt varje morgon utomhus, så mysigt! Det här stället är verkligen något vi rekommenderar, då man verkligen känner sig välkommen,trygg och får en gemenskap på en och samma gång!