Hej kompisar och icke kompisar, nu har jag nyss kommit hem och faktiskt slängt mig i sängen. Hur kan man vara så trött fast man bara har suttit hela dagen?

Ja, igår var vi alltså i Auschwitz. Det var hemskt att se och höra vad som faktiskt pågått där. Jag trodde inte att jag skulle ta åt mig så mycket som jag faktiskt gjorde. Att se alla saker, glasögon, skor, resväskor och även människor hår. Bilderna på människorna från lägret fick mig att bli alldeles tjock i halsen, så många ledsna och rädda ögon. Det är helt sjukt hur människorna faktiskt blev behandlade. Att få höra saker som pågick där innanför, usch. Vi åkte även till ett till koncentrationsläger där de bodde.
När jag runt gick omkring på alla ställen och lyssnade på när guiden pratade och kollade på alla olika föremål var det enda jag kunde tänka var att jag vill tala om för dessa människor som upplevt detta att jag är så genuint ledsen, att inte någon ska behöva uppleva någonting sånt här, aldrig någonsin oavsett religion, hudfärg, nationalitet eller sexuell läggning. Sånt här får verkligen inte hända.

Jag är så rädd för att någonting sånt här ska hända igen, så himla rädd. Jag förstår inte hur en annan människa kan betraktas som "mindrevärd" pga till exempel efternamn, ögonfärg eller religös tro. Det är svårt för mig att förstå och jag kommer aldrig någonsin förstå det heller.

Tack så jätte mycket till er som var med på den här resan och till er som sett till att det överhuvudtaget var möjligt. Jag kommer aldrig glömma det här. /Cornelia

Vi flyger igen. Hemåt denna gång och äventyret är på inga sätt över - det är NU det börjar! Vad upplevde NI tjejer?!BERÄTTA! Här kommer några av mina bilder från igår som jag kommer blogga mer om sen. Men först - let us take an in air"pic":)

Precis som igår- möjligheten finns att sova sovmorgon;) Men ICKE... Jag bloggar ut lite vackra pics istället och lovar att återkomma med ord senare. Det som egentligen hände igår inne på lägren var annat än bara ord och förklaringar. Så jag börjar med det enkla men DOCK SÅ VACKRA att dela med mig av. Från stadens gamla mittkärna- besök denna juvel SAMTLIGA säger jag. Krakow är en oslipad diamant. Minst skrivet....

..är vi tillbaka på hotellet. Fantastisk kunnig guide och vi är proppfulla av information. Sammanfattning:
Roligt
Historia/Äckligt liknande nutid

Nu mat!!

Godmorgon från Krakow!
Therese är ute på äventyr och vaknar till liv, jag förmodar att flickorna sover och själv var jag först till frukost. Såklart dukar de upp med YG-färger och hälsar oss välkomna (eller 😉).
Fantastisk härlig atmosfär och ett stort utbud av det mesta vid frukosten. Tack alla härliga företag som hjälpt till med att donera pengar till elevfonden- utan er hade vi inte fått varit med om detta.. och det här är bara början!

Äntligen är vi framme i Poland har varit en lång dag och många timmars väntan. Idag har jag även åkt flygplan för första gången och de var inte lika hemskt som jag hade tänk mig. Men nu ska jag lägga mig är helt slut. Imorgon är dagen här då vi åker till Auschwitz ser fram emot det.

Men god natt på er så hörs vi snart //Edina

Som ni säkert redan läst är vi mot alla odds framme i Polen och landat på hotellet, men så som jag är kunde jag inte hålla mig och ville ut på äventyr med en gång och så blev det. Jag tog med mig några tjejer oj drog ut på Krakows gator. Vi hamnade på någon bakgata, graffiti och stängsel fick vi se en hel del av.