Hej! Nu befinner vi oss i staden Hoi An i Vietnam där vi har bott de senaste 5 nätterna. Vi lyckades hitta ett jättefint och fräscht hotell med pool och allt för bara 180kr natten. Man måste nästan ha pool på hotellet när det är så himla varmt på dagarna och man svettas ihjäl.

På dagarna har vi mestadels legat vid poolen och chillat och på kvällarna har vi lånat cyklar på hotellet för att se oss omkring i stan. Vi har allt hittat vårt favvohak, ett mysigt litet café där vi satt och drack vin häromkvällen. Även det enda stället som har gott kaffe med verkar det som...

Idag tog vi oss till Ancient town där vi strosade runt och shoppade lite krimskrams. Vi hade blivit rekommenderade att besöka en restaurang som låg på en av de gatorna, så där fick de bli lunch på deras takterrass i hettan!

Här kommer även lite bilder från våra dagar på Cat Ba Island och Ha Long Bay.

Vi undrade ju lite vart någonstans vi hamnat när båda våra hotellsängar brakade ihop...

Båttur och paddling i vackra Ha Long Bay.

Det var allt för nu :)

Hanoi, vilken stad! Aldrig en lugn sekund.
I måndags lämnade vi underbara Bali för att ta oss vidare mot Vietnam, som nu blir vårt sista land vi återvänder till Bangkok för att resa hem.
Från Bali flög vi tillbaka till Kuala Lumpur där vi fick vänta i 9 timmar innan vi kunde ta nästa plan till Hanoi, lite segt eftersom vi hade hela natten på flygplatsen men vi hittade varsin fåtölj att försöka sova i iallafall.
Men efter ett antal timmar på flyg och flygplats var vi äntligen framme!

Idag bestämde vi oss för att kolla in staden lite. Vi blev rekommenderade av hotellpersonalen att besöka lite olika tempel som ligger runt omkring i stan, de sa då till oss att klä oss i långa byxor eller liknande och tröja som går över axlarna. Absolut tänkte vi och gjorde likaså. Det vi inte tänkte på däremot var att utomhus var det 41 grader varmt och typ vindstilla, svettigt värre kan jag säga att det var. Det gjorde inte saken bättre att templet vi skulle besöka bara hade öppet på morgonen heller...så där har vi gått och vandrat runt på stan i ca 7 timmar idag klädda i långkjol och byxor, typ i onödan, yes. Men vi har sett mycket annat fint i alla fall😃
Trafiken är helt galen här i Hanoi, vet inte hur många gånger idag man trott att man ska bli överkörd av en moppe. Annars är allt bara bra! Imorgon bär det av till Halong Bay i några dagar.
Kram!

Just nu befinner vi oss på Gili Trawangan som är en liten ö i Indonesien. Efter att ha spenderat ca 1 vecka i Ubud och några nätter i Seminyak (Bali) så bokade vi en båtbiljett till Gili öarna, där vi inte riktigt vet hur länge vi ska stanna än.
Häromdagen hyrde vi varsin cykel och bestämde oss för att cykla runt hela ön som skulle en timma ungefär. Vi hittade en fin strand där de knappt var några människor alls så vi stannade för lite sol och bad innan vi cyklade vidare för lunch på en annan strand. Där blev vi sittandes ett tag och kunde även se den fina solnedgången på kvällen. Underbart!

Här kommer även lite bilder från Ubud där vi bl.a. var och besökte risfält och kaffeplantager.
Maten här var amazing, fanns ett väldigt stort utbud av både vegetarisk och vegansk mat vilket såklart passade oss perfekt!

På grund av fel i bokningen så fick vi spendera en natt i en hemsk bambuhydda...

Här är även lite bilder från Seminyak!

Ska försöka lägga upp lite mer bilder så fort vi har bra internet igen! Kram N&L!

Just nu ligger vi i vår smala våningsäng i vårt minimala hostelrum i Singapore. Här har vi nu varit i 3 dagar och imorgon bär det av mot Bali!
Flygresan från KL hit till Singapore var rätt bökig redan från incheckningen till att vi skulle hämta ut våra väskor och sedan på något sätt ta oss till vårt hostel med tåg/tunnelbana. Vi hade inget internet och wi-fi var inte heller det lättaste att få tag på. Det ända vi visste var vilken stadsdel vi skulle bo i och vårt hostel hette men inte mycket mer. Efter att ha hoppat av tåget och köat för taxi i nästan en timma visar de sig att taxichauffören inte har en aning om vart detta hostel nu ligger, nähä tänker vi och du kan möjligtvis inte kolla upp de på din gps? Vi fick bara no no tillbaka så det var bara att vänta på nästa taxi. Nästa taxisnubbe säger då att det ligger bara 10 min härifrån så han vägrar också att köra oss...så vi börjar kånka på med våra tunga ryggsäckar och efter många om och men hittade vi tillslut vårt hostel!

Igår var vi och besökte Universal Studios vilket verkligen var en upplevelse! Det fanns väldigt mycket att se och göra där inne, allt från 3D rides, 4D bio, watershows till alla möjliga karuseller och bergodalbanor. Vi åkte väl några attraktioner som fanns där men gick mest runt och strosade i hettan och beundrade denna uppbyggda filmvärld. Värt besöket helt klart!

Idag har vi hängt vid Marina Bay för att kolla in den fantastiska gallerian som inte var något för backpackers som oss ;) men fönstershoppa kunde vi ju alltid göra!
När det var matdags märkte vi ganska snabbt att dessa fancy restauranger och caféer inte passade oss riktigt så vi gick på jakt efter en Subway och irrade typ runt halva stan innan vi fick mat, haha!
Sen efter detta köpte vi biljetter för att kolla in Gardens by the Bay som är en otroligt fin park/trädgård med två stora växthus som man kan gå in och titta i, kul att se!

Singapore har verkligen varit över våra förväntningar!

Här kommer lite bilder från Kuala Lumpur.

Hello! Tänkte uppdatera lite om vart vi befinner oss just nu och det är nämligen på ön Langkawi. I onsdags lämnade vi Koh Lipe som var vårt sista stopp i Thailand för att nu resa vidare i Malaysia. Vi möttes av ett hejdundrande regn och dem sa till oss att vädret var lite ostabilt just nu, vilket vi tydligt märkt av. När vi vaknar så är det ofta mulet men det brukar spricka upp under dagen och kvällarna avslutas i åska och blixtrar...
Idag bestämde vi oss för att åka på en liten utflykt och se Langkawi Skybridge, som bara ligger ca 30 minuter ifrån där vi bor just nu. När vi kom dit märkte vi att det var rätt så många andra som också ville upp på toppen och se utsikten, så vi bestämde oss för att köpa express pass för att kunna gå förbi i kön. Annars kunde vi nog ha köat i timmar...
Upp till toppen kom man med en kabinlift och WOW vilken utsikt det var! Helt fantastiskt fint. Så det var verkligen värt besöket, även om Linnette var rätt så skraj i kabinliften ;-)
På måndag drar vi mot Kuala Lumpur för att se lite storstad!

Godmorgon! Just nu befinner vi oss på Phi Phi där vi har spenderat 5 nätter och som det ser ut nu kommer vi stanna fram till lördag då vi drar och ner mot vårt sista stopp i Thailand, nämligen Koh Lipe. Tanken var från början att vi skulle åkt till Lipe tidigare men eftersom det är thailändska nyåret nu var det inte de lättaste att hitta ett boende. Så vi blir kvar på Phi Phi några dagar!
Dock så byter vi hotell idag för vi har fått för oss att det finns bedbugs i vårt nuvarande rum...något har iallafall bitit oss rejält och det är inte mygg. Så inatt har vi sovit med lampan tänd och fullt påklädda från topp till tå, vad det nu hjälper, haha!
Annars är dagarna rätt softa. Vår favorit strand här är Long beach så dit brukar vi ta en longtail båt på morgonen och spendera våra dagar. Och häromdagen bokade vi en tur runt Maya Bay där vi stannade på lite olika ställen och snorklade. Även Monkey beach fick vi se. Så himla fint här omkring!

I måndags blev vi upphämtade tidigt med taxi för att åka på den så kallade snorklingsturen som vi bokat kvällen innan. Vädret för dagen såg inte så roligt ut men vi kände att vi får ju hitta på något kul i alla fall.
Båten som vi åkte med skulle göra 5 olika stopp runt ön (Koh Tao) men eftersom det blåste och regnade så mycket blev det bara 3 stopp för snorkling, plus att vi sedan gick i land på Koh Nang Yuan för att ta oss upp till den berömda utsiktsplatsen.
Det kändes först inte så lockande att hoppa i vattnet för att ligga o snorkla när himlen var kolsvart och det blåste rejält men när vi väl kom i så såg vi så mycket fina färgglada fiskar och koraller så det var helt klart värt de!
Nackdelen var dock att ALLT som vi hade med oss på båten blev dyngblött, så det var ju bara till att gå runt på Koh Nang Yuan i sin blöta bikini med ännu blötare klänning på sig i två timmar...men vi fick allt lite fina bilder!

Tredje ön, Koh Tao - Klockan ringde vid nio, då gick vi självklart inte upp! Så här la sig stressen som ett litet moln över rum 404 (för Nellie tycker tydligen inte att vi behöver packa kvällen innan längre för nu har vi blivit rutinerade på att packa) trots att väskan blir större och större för varje gång. Efter en stressig pannkaksfrukost och en kaffe på stående fot springandes ut mot taxin så åkte vi mot pieren Thong Sala, och efter ytterligare en mycket gungig båttur där pannkakorna satt mer i halsen och kaffet låg kvar längst bak på tungan så kom vi till Koh Tao.
På eftermiddagen kom vi fram till hotellet, funktionen för tidtabell har inte riktigt nått denna del av världen ännu. Vi slängde oss i sängen lite för hungriga, så på med flipp-floppen och ut på restaurangjakt!
En 20cm hög veggieburgare rullad i havreflingor, var precis vad vi tänkte oss!
Med ett par Chang i blodet så tyckte vi att nu måste vi göra något! Så vi rullade in i receptionen runt halv elva och bokade en liten snorkeltur för morgondagen med "mr bossibossi" på stället. Trots att vi ännu inte vågat bada vid stränderna utan sitter och plaskar som två 65åringar vid strandkanten så tänkte vi att det här blir ju riktigt bra. Sedan somnade vi gott i vårt 28 gradiga persikofärgade hotellrum invirade i både myggnät och lakanpåsar med endast en liten fläkt som susar förbi var femte minut i takt till nellies snarkningar.