Vi bor på ett jättemysigt hotell så det har blivit några dagar med pool/strandhäng här på hotellet.
Men i fredags hyrde vi en moped och bestämde oss för att köra norr ut på ön och tillslut hamna vi vid en jättestor nöjespark som hade flera olika parker. Vi började med att besöka djurparken och åkte på en "safari". Där gick vi runt några timmar innan vi åt lunch och styrde moppen lite längre bort mot den andra parken där vi tog oss till ett vattenland och oj så kul vi hade bland vattenrutschbanor och alla olika pooler.
När vi hade badat klart gick vi runt i den tredje delen och åkte karuseller, gick igenom ett akvarium och kollade in fiskar, sköldpaddor och hajar, körde rallybil i ett gamecenter och avslutade med en hamburgare och tittade på en vatten/fontänshow innan vi tog våran moppe tillbaka till hotellet.

Igår hyrde vi en taxi och åkte till Sao Beach som var en fantastisk strand, så där hängde vi hela dagen. På eftermiddagen tog taxichauffören oss till Coconut Tree Prison/Phu Quoc Prison som är ett fängelse här på ön som byggdes av fransmän men som sedan användes av Amerikanarna under Vietnamkriget och då fanns där hela 40 000 fångar totalt. Man fick rysningar längst hela kroppen när man gick runt där bland barackerna inhägnade med breda och höga taggtrådsstängslen. Dem hade använt "dockor" för att visa hur tortyren av fångarna gick till, dom hade också ett museum där det fanns gamla Vi befinner oss just nu på Phu Quoc som Amanda nämnde i tidigare inlägg, det är en ö som tillhör Vietnam men som egentligen ligger närmare Kambodjas fastland.

Igår hyrde vi en taxi och åkte till Sao Beach som var en fantastisk strand, så där hängde vi hela dagen innan taxichauffören tog oss till Coconut Tree Prison/Phu Quoc Prison som är ett fängelse här på ön som byggdes av fransmän men som sedan användes av Amerikanarna under Vietnamkriget och då fanns där hela 40 000 fångar totalt. Man fick rysningar längst hela kroppen när man gick runt där bland barackerna inhägnade med breda och höga taggtrådsstängslen. Dem hade använt "dockor" för att visa hur tortyren av fångarna gick till, det fanns också ett museum där det fanns gamla kläder, skor (som vissa av dem hade hittats så sent som 2006!!!) och tortyrredskap.

På kvällen åkte vi in till staden Duang Dong och åter igen besökte en Indisk resturang som har blivit lite av en favorit här, hehe.

Idag har poolhäng stått på schemat och ikväll ska vi gå ner till stranden och äta middag och kolla på solnedgången som vi har hört ska vara jätte fin.

Vi har bara två nätter kvar här på Phu Quoc innan vi åker tillbaka till Ho Chi Mihn City (Saigon) för en sista natt där innan flyget går hem till Sverige.

Helt galet att denna resan börjar ta slut!! Aldrig i hela mitt liv har 10 veckor gått så här fort! kläder, skor (som vissa av dem hade hittats så sent som 2006!!!) och tortyrredskap.

Efter 19 (!!!) långsamma timmar på flygplatsen i Kuala Lumpur kom vi äntligen iväg till Vietnam, Ho chi minh city (också kallat Saigon, det gamla namnet på staden), där vi skulle spendera 4 nätter. Ja, egentligen 5 då men en natt fick ju istället bli flygplatsmys.
När vi kom fram till hotellet la vi oss direkt och sov ett par timmar, helt slut efter natten, och sen fick vi besök av några vänner vi träffade i phiphi.
Hängde med dom ett par timmar, åt en lyxmåltid på Burger King och när de åkte därifrån för att ta flyget tillbaka till Sverige vid 6-tiden somnade vi båda två igen och vaknade inte förrän dagen därpå.
Jahopp, det var den dagen det. Men så värt det, då vi fortfarande var helt utmattande båda två!

Dag 2 i Saigon tog vi oss bort till War remnants museum (krigsmuseet från Vietnamkriget) efter några slappa timmar vid poolen.
Det var väldigt intressant men också otroligt ledsamt, framförallt att se alla de obehagliga bilderna och läsa de hemska historierna.
Museet var väldigt stort med många olika rum och utställningar, så det krävdes några timmar för att hinna med allt.
Absolut värt ett besök!
När vi kände oss färdiga satte vi oss på ett café utanför för en iskaffe och smälta allt vi nyss sett, och sedan tog vi oss tillbaka till hotellet för middag.

I Saigon hann vi även med att besöka en nöjespark innan det var dags att resa vidare till Phu quoc där vi är just nu, men vi tyckte mer att stället var som en spökpark.
Allting kändes nergånget, det var knappt en människa, det kändes bara kusligt alltihop.
Vi hann iallafall med att se en delfinshow, åka nån attraktion, besöka ett "tempel" och en djurpark med massvis av alligatorer innan vi begav oss hemåt igen.
Blev trots allt en helt okej mysig dag!

För några dagar sedan förflyttade vi oss från paradis ön Gili Trawangan till Lombok för en natt innan vi på morgonen tog flyget till Kuala Lumpur!
När vi kom fram på eftermiddagen kollade vi in hotellet och sedan åkte vi till ett shoppingcenter på kvällen och åt middag innan vi somna i våra supersköna sängar.
I onsdags åt vi hotellfrukost innan vi slappade vid den fantastiska poolen som låg på 13onde våningen med utsikt över Kuala Lumpur. Vid lunchtid började jag (Pauline) må dåligt och efter det steg febern och jag blev sängliggandes i två dagar...
Men torsdag kväll som var våran sista kväll stoppade jag i mig några extra värktabletter och kämpa mig ut på stan för middag och lite shopping.

Idag åkte vi till flygplatsen och efter en svettig taxiresa, med en som tur va fantastisk taxichaufför, ordnade sig allt och vi var lyckliga ända fram till vi missade vårt flyg, haha...
Det gick inga fler flyg idag så vi fick boka ett nytt till imorgon bitti så nu ska vi spendera natten som två luffare på flygplatsen vilket inte är helt enkelt då man blir bortjagad av vakter vart man än sitter.
Men det är sånt man får tåla som dem flashpackers vi är!

Nu var det längesen vi gjorde ett riktigt i lägg här på bloggen men oj vad roligt vi haft!
Singapore var fantastiskt! Förutom att besöka Universal Studios tog vi en kväll och slog klackarna i taget på New Asia Bar som låg på våning 72. Dagen efter spenderade vi eftermiddagen på Gardens by the Bay som är en gigantisk trädgård där vi besökte två stora växthus och promenerade på en hängbro!
På kvällen åkte vi upp i Marina Bay sands och kollade på solnedgången över Singapores skyline, fantastisk upplevelse.
Det blev en hel del shopping och besök till stora shopping center men vi hann med ett besök till Raffles hotell där vi drack dyra Singapore Sling och slängde jordnötter på golvet.

22 februari fyllde Amanda 20 år och vi gick upp 01.30 på natten för att åka till flygplatsen så hon firades med en Subway frukost (med kakor så klart) och presenter innan vi steg på flyget mot Bali!

Väl i Bali var det dags för 1 veckas Surfcamp med Lapoint och kan nog säga att detta har vart den roligaste veckan hittills! Surfa var jättekul men svårt och kallsuparna går inte att räkna...

När veckan var slut åkte jag och Amanda tillsammans med 5 killar och 5 andra tjejer till Kuta för en natt där innan vi tillsammans tog båten till Gili Trawangan.

Här på Gili har vi solat, badat, spelar en massa beerpong, ätit mysiga middagar i solnedgången på sunset beach, hyrt cyklar för att ta oss runt ön då det bara finns cyklar och häst och vagn som färdmedel, snorklat med sköldpaddor och näst intill halva gänget har åkt på matförgiftning.
Grabbarna lämnade Gili igår för en vecka till i Bali med surfing och imorgon lämnar jag och Amanda denna fantastiska ö för en natt på ön Lombok för att sedan ta flyget till Kuala Lumpur.

Att ha fått spendera de senaste 2 veckorna med detta gäng har vart så fruktansvärt roligt och vi pratar redan på en reunion i sommar!

Jag och Amanda är lyckligare än någonsin då våran resa egentligen skulle ha tagit slut nu om bara 4 dagar men vi har ändrat om och efter några dagar i Kuala Lumpur åker vi till Vietnam och möter upp ett gäng från Göteborg som vi träffade på Phi Phi för några veckor sedan!
Vi landar i stället i Sverige vid Påsk!

Vår första heldag i Singapore spenderas på Universal studios ute på Sentosa Island.
Vi gick upp relativt tidigt på morgonen (för att vara oss), åt en lyxfrukost på Starbucks och sedan tog vi en taxi över för att vara på plats i tid till när parken öppnade.
Sedan hade vi en helt grym dag där, vi köpte expresspass vilket innebar att vi fick gå före i köerna, så det blev en hel del attraktionåkande.
Förutom bergochdalbanor och annat kul hann vi även med att se ett par shower och bio, och sedan promenerade vi bara runt och kikade på allt.

När vi kände oss trötta och färdiga i parken åt vi en tidig middag på Hard rock café innan vi rullade hemåt till hotellet igen där vi stensomnade, nöjda efter en bra dag.

Här har det varit tyst länge, men vi har verkligen haft fullt upp och inte haft tid eller ork till att blogga.
Först 4 heldagar i Singapore och sedan har vi hängt en vecka på Bali och på surfcamp. Sjukt kul!
Blogginlägg om allt detta kommer men tänkte bara uppdatera lite snabbt och berätta att vi lever.
Imorgon åker vi vidare till Kuta här på Bali för en natt där och sedan vidare till Gili Island.
Hoppas allt är bra hemma!

3 bilder från de senaste dagarna i Singapore och på Bali

Halli Hallå!
Imorse gick vi upp tidigt och slängde oss iväg till flygplatsen för att ta oss till Singapore. Vi gick till "Self Check-in" och hämta ut våra boardingpass och väsktaggar och gick för att lämna in våra ryggsäckar, problemet var bara att vi var en hel dag för tidiga, haha. Vi hade missat helt att vi hade bokat flyg för imorgon (18/2) och hade då bokat hotell och allting för att åka idag. Men vi hade tur och kunde köpa nya flygbiljetter till flyget som gick samma tid idag till Singapore så vi kom iväg ändå.

Flygplatsen i Singapore var ENORM, fanns swimmingpool, trädgårdar, ja allt du kan tänka dig.
Vi tog en taxi till vårt hotell och lämna väskorna och gick ut för att äta lunch, när vi kom tillbaka checka vi in och vila en stund på rummet. På kvällen tog vi en promenad till Orchad Road som är den största shoppinggatan här, vi bor bara 10 minuters promenad här ifrån (inte bra för plånboken), och åt middag och kolla snabbt runt i lite butiker innan det stängde. Vi konstatera ganska snabbt att hit måste vi gå flera kvällar!
Nu ska vi sova för imorgon ska vi upp tidigt och åka till Universal Studios, vi är SUPER taggade!
God natt 😊

Vi starta dagen med frukost uppe på taket på vårt hotell, det är magisk utsikt där uppe!
Sedan gick vi ner till stranden och hängde där på förmiddagen och åt lunch. Vid 15.00 gick vi tillbaka upp på hotellet och tog en snabbdusch innan vi promenerade bort till Langkawi Underwater World, som var den största i sydost Asien. Vi gick runt och kika på alla möjliga djur. Vi kolla även på en 4D film om tsunamin 2004 här i Asien, vi blev lite nervösa när vi hade betalat och skulle gå in och fick varsin regnkappa, haha! Man stod på en plattform som svängde runt, det skvätte vatten och blåste, det var tyvärr svårt att ta det hela seriöst och vi stod mest och fnittra.

Efteråt gick vi runt och kolla i ytterligare en gigantisk Taxfree butik och köpte varsin glass.
Nu vilar vi på rummet innan vi ska göra oss iordning och ta en tur på stan och äta middag.
Imorgon går flyget mot Singapore, tjoho!