​Dagen där vi bröt bloggtorkan. Dagen när Elin bar denim på denim och dagen där vi blev sexuellt trakasserade av en man i en spandexdräkt. Om det finns någon där ute som är mer intresserad av vad denna dag hade att erbjuda, vänligen kontakta kundtjänst på +44 7446 456534. Ha de.

En liten update från Cairns. Imorgon är det redan dags för oss att lämna Cairns, och därmed östkusten. Vi sätter oss på planet mot Alice Spring för miljöer vi inte riktigt sett ännu, men det ska bli jäkla kul det med! Idag är det exakt fem månader sedan vi landa i detta land. Tiden har gått så fort men som tur är har vi mycket kvar. Men tillbaka till vad vi gjort det senaste. Vi har varvat turer till regnskogen med några dagar på barriärrevet. Och det var helt magiskt. Vi guppa runt på turkost vatten, snorkla och dök med alla fantastiska djur. Sofia tog sitt dykcert men jag som tydligen hade hjärnsläpp tänkte "nej, jag vill inte dyka" och ångrade mig därför innerligt varje gång de fick sätta på sig sin utrustning. Men jag tog iallafall chansen och gjorde två intro-dive och det var helt fantastiskt. Får bli min tur en annan gång helt enkelt. Med oss på båten var bland annat två svenska härliga tjejer Malin och Matilda, och såklart Sofias divebuddy; världens bästa Stef. Längtar tillbaka till denna plats varje dag. Hoppas innerligt att jag får chansen att komma tillbaks.

​/ Berg

Mycket snack och lite verkstad, ja det kan man verkligen säga om den där 360:n jag och min polare William tjatade om att vi skulle göra under vår skidresa till Hopfgarten. Tur var väll det egentligen då det antagligen hade slutat med en tur till sjukhuset. Mycket skidor (och snowboard) blev det i vilket fall som helst när jag och åtta andra kompisar drog till Österrike under sportlovet. Mycket swishande i backarna, många uppfriskande jägers (hej mamma) och en hel del sjungande på kareokekvällarna fyllde veckan kombinerat med det goda sällskapet och den mysiga byn som inte precis gjorde resan sämre! En helt fantastisk vecka helt enkelt! Redan första dagen tillbaka här hemma kände vi att vi ville tillbaka trots bristen på sovmorgnar och wifi!

Här hemma är studentplanerandet i full gång! Vi i kåren har delat ut allas studentmössor och jag har tillsammans med mina fellow kårisar sålt biljetter till vår 100-dagars fest. Det slog mig faktiskt nu i veckan hur mycket jag kommer att sakna det här stället, trots att jag känner mig mer än redo att gå vidare. Jag antar att den där skräckblandade förtjusningen börjar ta form. En väldigt läskig känsla. Alla som tog studenten förra året förklarade känslan för mig men jag måste erkänna att jag inte förstått den fullt ut förrän nu. Att jag inte ska se mina lärare längre, att jag inte ska träffa min klass på samma sätt längre, att jag inte ska käka i bamba eller stressa över inlämningar i sista minuten. Samtidigt känner jag mig mer än redo att gå vidare och utforska nya möjligheter. Jag antar att livet går vidare och det ska bli spännande att se vad som kommer härnäst!

Måste erkänna att jag dragit mig ifrån att skriva detta inlägg eftersom jag är väl medveten om att det var alltför längesedan jag senast satte min fot hörinne. Beror inte på att jag inte tycker det är kul att dela med mig om vad jag hittar på här borta, utan främst för att vi den senaste månaden har varit med om så mycket att jag inte riktigt vet vart jag ska börja för att få ihop det. Men nu när internet är det bästa vi haft på länge (även det en orsak till min frånvaro) är det dags. För om lite mer än en vecka ger vi oss av på en 1,5 månaders resa där vi inte vet om internet kommer vara en tillgång överhuvudtaget.

För att få någon som helst ordning gör jag helt enkelt så att jag berättar lite om allt vi gjort, alla platser vi sett och människor vi träffat.

Noosa:

Efter tre månader i Noosa började det bli dags för oss att ge oss av. Hela veckan innan vi åkte bestod av avsked och avslut. Först ut var att säga hejdå till underbara Matilda som vi mer eller mindre spenderat varje dag med de senaste två månaderna. Utöver sin härliga skånska bidrog hon även till otaliga skratt, tiotal myskvällar och häng på Sunshine beach. Vi har dansat oss svettiga på Noosas medelmåttiga dansgolv och upplevt mycket märkliga människor tillsammans. Tillsammans hade vi helt enkelt en fantastisk tid i Noosa. Vi sa även hejdå till Julia, australienskan vi träffa vår allra första natt i Noosa. Vi blev ännu en gång hembjudna till hennes hem för att äta massvis med god mat och dricka gott vin tillsammans med hennes fantastiska familj. Det var även hejdå till alla våra vänner och arbetskamrater, familjen vi bodde hos och våra jobb. En känslomässig vecka, men som inte kunnat bli bättre.

Rainbow Beach och Fraser Island:

Vårt första stopp var Rainbow Beach som i sig är en håla. Världens tråkigaste plats. Fin strand, ett cafe och en bensinmack inprincip. Desto bättre var våra tre dagar på Fraser Island. Här åkte vi runt i jeepar på strand och bland skogar. Såg flera fantastiska sjöar och klättrade upp för berg. Att tillägga är även att vi träffa den härliga stockholmstrion Johanna, Märta och Lollo här första gången. Detta resulterade i ett drickspel som blev helt utom kontroll. 5 liter good senare och dansande på borden mitt ute i vildmarken somnade vi alla innan 11...vi väljer att censurera (eller försöka förtränga) detaljer från denna kväll.

Town of 1770:

Våra tre nätter här berodde främst på att vi tänkte att lite vila och strandhäng mellan alla utflykter skulle vara välbehövligt. Cool Bananas var ett av de finaste och mest välplanerade hostilen vi bott på. Dessvärre regnade det konstant under vår vistelse här vilket bidrog till att vi mest låg i soffan, kollade på Gossip Girl, drack kaffe och ät grillad kyckling. Men det var helt okej det med. Vi hann också med en lite hike till en lookout och träffade Kathi aka vår tyska vän här för första gängen. Det hela började med att hon bjöd oss på choklad. Vi visste redan då att detta var en tjej att hålla hårt i.

Airlie Beach:

Detta mysiga ställe är utgångspunkt för alla som vill ut till Whitsundays Islands. Detta var även vårt mål med vår vistelse här, men eftersom vi hört att det fanns en del att göra i denna mysiga hamnstad så stannade vi totalt i en vecka på detta ställe. Här umgicks vi med både Kathi och våra svenska stockholmstjejer. Här får ni även en exklusiv inblick i hur det ser ut på en förfest i Australien. Goon, red cups, en kortlek, lite musik och du har allt du behöver. Spelet får gärna utföras på golvet i rummet för att få den riktiga backpack känslan(och för att det är förbjudet att ta in alkohol utifrån in i detta hostelområdet...)Vi var ute och dansade på flertalet klubbar längs huvudgatan och tog det lugnt vid lagunen under dagarna. Kändes som en liten semester i semestern helt enkelt. Nu fick man inte längre bada i havet utan stingsuits eftersom det är stingers säsong. Därav bad i lagunen och inte det turkosa havet. Här spenderade vi också alla hjärtans dag. För oss blev det en myskväll med god plockmat i solnedgången nere vid havet och prat om allt möjligt. Så mysigt.

Whitsundays:

Ett av mina absoluta favoritställen vi hittills har besökt. Eller hela båtresan i sig egentligen. Under tre dagar seglade vi runt på turkosa vatten, åt god mat och besökte fantastiska platser. Vi såg havssköldpaddor, snorklade med gigantiska fiskar och solade på Whithaven Beach. På kvällarna drack vi cider (vardagslyx) och umgicks med våra vänner på båten. Bland anana två danska tjejer; Sara och Mette som var så mysiga. Musiken spelades och himlen var helt stjärnklar. Vi satt tysta och bara titta upp på himlen medan båten sakta rörde sig fram i natten. När det var dags att sova gjordes även detta på däck, vilket resulterade i att vi vakna av att solen kom fram bakom öarna. Magiskt.

Magnetic Island:

Magnetic Island ligger 20 minuter utanför Townsville. Här bodde vi bland koalor, ormar och fåglar i bungalows utan aircon. Här började några veckor av olidligt svetsande...Men vi hade väldigt roligt trotts mängden svett. Vi delade rum med tre härliga killar från Vadstena, ni vet där alla historiska saker hänt (enligt killarna själva). Vi bjöd med dem till en goonkväll, vänliga som vi är, nere vid stranden. Denna kväll resulterade i magont av allt skrattande, en av våra bästa poddar och bra tips från killarna. För er som inte vet har jag och Hasse en tendens att spela in poddar när småtimmarna närmar sig, alltid en rolig överraskning som väntar när man vaknar nästa dag. De visade sig vara mästare på att ta saker från free food shelf hyllan och hade massvis med tips som de gärna dela med sig av. Dagen efter hängde vi på den kokheta stranden tillsammans och då fick vi även lära oss hur man får en bränna som känns. De ville "känna smärta på sina kroppar" och därför ner från sp 30 till 8 vilket resulterade i en intensiv röd färg. Men de var ganska nöjda ändå, brännan var trots allt där. På magnetic åt vi även en mumsig frukost och fick ta kort med koalor. Vi hyrde dessutom en bil med Kathi och tog oss runt ön. Med oss var våra stingersuits som resulterade i otroliga svettningar och mycket skratt när vi skulle snorkla på en öde strand. Vi är alla tre överäskande att vi överlevde denna dagen efter alla gigantiska hål i vägen, maneter och otrolig hetta.

Mission Beach:

"Extreme" sporternas stopp. Här bodde vi ännu en gång i djungeln utan ac. Mycket fint hostel med filmvisning varje kväll, gratis frukost, pool och trevliga rum. Här var det dags för mig att hoppa ur ett plan. Var en helt fantastisk upplevelse men allt gick väldigt fort. Plötligt satt jag vid kanten på planet och kastade mig utför havet 14000 feet nedanför. Men efter bara några minuter var jag nere på stranden igen. Ni kan se på bilderna vad jag tyckte om utsikten (och var kanske lite chockad), låter dem tala för sig själv. Här gjorde vi även Xtreme River Rafting vilket innebär att du åker i en lite gummibåt nedför en flod med vattenfall, massa stenar och regnskog runtomkring. Vi hade ett leende på läpparna hela dagen och vi hoppa nedför klippor och under strömmar i vattnet. När Hasse och Berg ger sig in på något är det alltid helhjärtat. Så helhjärtat att jag trilla ur båten på ett mindre lämpligt ställe nedför en stenig brant bit av forsen. Tumlades runt under båten men instruktören fiska upp mig efter ett tag. var jag inte pigg innan så var jag det efter i vilket fall.

Cairns:

Och nu befinner vi oss alltså i Cairns. Vårt sista stopp längs östkusten. Sen är det dags att sätta sig på flyget in i landet och se andra miljöer. Vi ska nämligen på en veckas lång tur för att se Uluru och andra kända ställen i The Red Center och sen åka ner till Adelaide. Ska bli så kul att se detta eftersom alla pratar så otroligt bra om det. Men först ska vi vara med om en hel del här i Cairns, bland annat ska Hasse ta sitt dykcert och vi ska ut på en tre dagar lång båtresa på barriärrevet i helgen, och nästa vecka ska vi ut till regnskogen och sova där. Är först när jag skrivit detta inlägg (eloge till er som läst allt) som jag inser hur mycket vi har sett och fått vara med om. Vi är båda så tacksamma och glada över att vi har möjlighet att göra denna resan. Och det är inte slut än. På återseende.

/ Berg

Medan mina kära roomies ramlar runt i Soho på en pubrunda ligger jag i sängen med en kopp te, choklad och feber som sällskap. Detta är andra dagen i rad jag ligger däckad av en förkylning från skärselden och jag börjar bli en aning rastlös. Efter att ha sett halva Netflix's utbud av kassa romantiska komendier och vandrat runt i vår lilla lägenhet i tristess bestämde jag mig för att dra nytta av Lellas fotogeniska ansikte och fota lite - allt för att få lite material som kunde sysselsätta mig med resten av kvällen.

​Jag vet inte om det var hatten eller det faktum att jag lyssnade på deppig countrymusik - Waitin' Around To Die - som gjorde att jag körde på en lite mer jordnära redigering denna gången. Hur som helst, lyssna gärna på den länkade låten om ni vill få en inblick i hur min onsdagskväll ser ut. Eller bara ta en titt på bilderna, jag blir glad för vilket som.

/Ebba

Tjenare tjenare!
Tiden går fort men jag kan inte påstå att det skett några drastiska förändringar i mitt liv sedan sist. Studenten känns ännu lite närmare med flera kurser avslutade efter jul och bara det faktum att vi i kåren planerar en 100-dagars fest tyder ännu mer på detta! Jag har haft fullt upp med STS, många telefonsamtal och nu har även intervjuerna börjat dra igång igen så jag får dra på mig kontorskläderna också👊

Teaterpremiären närmar sig också med stormsteg vilket jag är taggad inför! Vi var i Varberg och kollade in scenen och jag fick också träffa min rival som ska spela samma karaktär som jag själv. Konkurrensen hängde i luften, för bara en grupp går vidare till tävlingen i Stockholm. We'll have to bring our A-game helt enkelt.🎭😅

Linn är hemma igen också vilket jag hurrar för, och jag har haft turen att få träffa Johanna som varit på besök från Skövde!

En liten uppdatering sådär!

/ Yolosarah

Tjingeling. Nu har det gått ett litet tag sen jag bloggade senast så kände att det var hög tid för ett inlägg. Vad har hänt det senaste då? Jo, min familj har varit på besök nu torsdag-söndag, vilket har varit väldigt trevligt! Jag jobbade på torsdagen när dem kom men slutade redan klockan elva på förmiddagen, så efter jobbet bar det av till Baker Street där hotellet låg. Där mötte jag upp dem i lobbyn och nog var det roligt att se dem! Brorsan har kommit in i någon slags fas där han inte slutar växa, så snart har han till och med växt ikapp syster. Efter återföreningen på hotellet gick vi till Madame Tussauds och tillbringade eftermiddagen där, tyckte väl att det var liiite överskattat men om man nu bor i London kanske man ska ha upplev det någon gång.

Fredagen bestod mest av att åka runt och se lite hur min vardag ser ut. Vi började med att åka till Fulham där cafét jag jobbar i ligger. Efter varsin kaffe och brownie bar det sedan av till Shoreditch där vi sprang in på mitt andra jobb, Urban Outfitters. Kan även erkänna att det blev lite shopping då jag kände att det var dags att utnyttja min personalrabatt. Nästa stopp var Stratford där la familia fick se min och tjejernas lägenhet. Lyckligtvis var det rätt städat och rent när vi kom vilket var en lättnad. Så där stannade vi ett litet tag och åt, drack ytterligare lite kaffe och pratade. Min familj hade även köpt lite nödvändigheter till oss så som toapapper, mat, öl (tack pappa) och rengöringsmedel. Så det tackar vi för!

Lördagen började med att vi drog till Westminster och lekte turister då vi gick över bron och fotade Big Ben och London Eye. Vi gick sedan vidare till turistattraktionen London Dungeon där vi fick veta mer om Londons "mörka historia" i form av skådespeleri och olika attraktioner. Dagen fortsatte sedan vidare till Harrods och Oxford Street där vi bland annat hälsade på Ebba på hennes jobb i Carnaby (min bror och pappa drog dock vidare till hotellet efter Harrods då fortsatt shopping på Oxford street inte direkt kändes lockande för dem.) Jag och mamma åkte sedan också hem till hotellet där vi förberedde oss inför en middag som jag hade bokat åt oss och tjejerna i Covent Garden. Det var en spansk restaurang med bland annat tapas och paella, och nog hade vi matkoma efter det! Efter restaurangbesöket bar det av hemåt till hotellet där vi gick och la oss ganska tidigt.

På söndagen vaknade jag av att min familj kom in och sjöng för mig då det var min 20-års dag. De hade även tagit med sig lite presenter och ballonger från Sverige som de gav till mig. Presenterna bestod bland annat av örhängen och armband, samt hörlurar från min bror. Så nog blev jag nöjd med födelsedagsfirandet! Efter hotellfrukost packade vi ihop våra grejer då vi skulle checha ut innan tolv och sedan följde jag med dem till Liverpool street där de skulle ta tåget till flygplatsen. Efter att vi sagt hejdå drog jag mig hemåt där jag tog det ganska lugnt fram till att jag åkte och mötte upp Ebba efter att hon hade slutat jobbet. Vi gick och satte oss på en väldigt mysig liten restaurang i Soho där vi beställde in varsitt glas vin och lite småplock och kände oss väldigt sofistikerade. Ett glas vin och flera oliver senare drog vi oss hemåt där Elin hade förberett en middag som bestod av inget mindre än tacos. Efter ytterligare en matkoma fick jag ännu fler presenter, av Ebba fick jag en vit polotröja och av Elin en hatt från Zara. Så nog blev det en lyckad födelsedag alltid!

Jag har helt enkelt haft en riktigt bra helg och tackar min familj för att de gjorde den så pass bra som den blev. Vill också tacka mina vänner som gjorde så att jag fick en riktigt lyckad födelsedag! Nu består de kommande dagarna av lite ledighet då jag inte börjar jobba igen förrän på torsdag, så vi får se vad som händer fram tills dess! Ha det gött, hej,

/Lella

Jag tror att det märks att jag trivs i London likt fisken i vattnet. Jag känner mig mer och mer hemma här för varje dag som går och är verkligen förälskad i staden som jag nu kan kalla mitt hem. Men självklart finns det saker som är mindre bra - saker som jag stör mig på eller tycker är lite jobbiga. Jag tänkte här med lista några av dessa så att er eventuella avundsjuka kanske dämpas en aning.

• Mängden folk. Det är verkligen folk överallt. Såklart det är folk överallt tänker ni, det är ju ändå en storstad ni har flyttat till. Såklart ni har rätt, med nära 8,5 miljoner invånare i bara London så är det en självklarhet att man inte kan få en gata för sig själv. Men att ständigt få gå slalom igenom en stor folkmassa när svetten rinner och man svinstressad till jobbet är inte alltid så kul. Det gör inte saken lättare att alla turister vid Oxford & Carnaby Street rätt som det är kan stanna upp mitt framför en för att fota någonting vilket gör att man får leka ninja för att undkomma en kollision. Detta är inte alltid så enkelt för en klumpig liten tös som jag.

• Kostnaden. Allt är dyrt. Och då menar jag verkligen allt. Det kan även bero på att pundet just nu står i ungefär 13 kronor, men ändå. Självklart var vi införstådda med detta redan innan vi bestämde oss för att åka hit, men det ändrar inte det faktum att det skulle vara schysst att någon gång ha en slant över till en god kaffe eller till en godsak eller två.

• Folk pratar väldigt fort, särskilt britterna själva. De använder dessutom slang och uttryck som man aldrig har hört förut och när de förväntar sig ett svar står man där som ett fån och bara ”ööh, pardon?”. Men vid detta laget har jag börjat vänja mig vid de flesta fraser och uttryck, vilket inte är så konstigt nu när jag tänker efter. Skönt är det i alla fall, den saken är säker.

Sist men inte minst.

• Vattenkranarna. Här har man inte en kran som man kan blanda kallt vatten med varmt. Nejdå, här ska man ha två - en med varmt och e med kallt. Vad bidrar detta till? Jo, att man antingen fryser fingrarna av sig eller blir flådd av ett skållhett vatten. Man får helt enkelt välja vilket alternativ man föredrar, att få något som liknar ljummet vatten är nära en omöjlighet.

/Ebba ​

Vi tog en tur på knappt tre timmar för att komma till Pilantsburg National Park. Det blev en riktig heldag med 2x safari, ett bad och två hamburgare. Tillskillnad från förra årets safari lyckades alla hålla humöret uppe under hela dagen (som kan bli rätt påfrestande med sura guider, svettiga minibussar, vätskebrist och fullt kameraminne). I år var vi bättre förberedda för att inte begå fjorårets misstag ännu en gång. Jag anser att vi lyckades väldigt bra och vi fick en härlig dag med häftiga vyer och massvis med exotiska djur.

/Linn

Här går tiden så snabbt att jag knappt hänger med i svängarna. Dagarna flyter ihop till veckor och jag har nästan redan nått halvlek. Jag antar att det är ett tecken på att jag mår bra och känner mig nöjd med tillvaron. Emellanåt är det slitigt med mycket jobb, långa dagar, sena nätter och tidiga morgnar, men att ständigt få möta nya gäster och både jobba och hänga med fina människor fyller mig med ny energi. Så vad har hänt sedan sist? Det blev ju jul igen. Fast julen här såg inte riktigt ut som den brukar hemma i Sverige. Förutom den uppenbara temperaturskillnaden, ingen familj eller släkt i närheten och avsaknaden av hederlig svensk julmat så blev det en riktigt god jul ändå. Jag var ledig på julafton och dagen började med att jag dunkade loss till All I want for Christmas is you, käkade ikapp min chokladkalender och mulade skumtomtar som mamma skickat från Sverige. Efter den traditionsenliga julpromenaden möttes vi som var lediga upp i mina kollegors hus för att styra ihop glögg och ett julbord Gwadastyle som blev riktigt lyckat. Efteråt vankades små grodorna runt en palm och härliga drinkar under fullmånen. Alla som inte är ifrån Sverige kollade på oss som vi var utomjordingar när vi dansade runt haha. På bilden nedan ser ni den lokala bagarens försök till pepparkakor, som både var tjocka och otroligt mjöliga.

Sedan led 2015 mot sitt slut och det var dags för nyårsafton. Våra chefer hade skrämt upp oss rejält om hur svår trerättersmiddagen på nyår skulle vara och att vi inte skulle klara det, men det gick kalas och alla gjorde ett grymt bra jobb. När hälften av oss i restaurangen slutade klockan elva på kvällen sprang vi till våra rum för att svira om till festkläder och hinna tillbaka till restaurangen vid tolvslaget för champagne och fyrverkerier på terassen utanför. Det var magiskt på alla sätt! Sedan dansade vi loss i beachbaren, jag var på mellanfest i en bungalow hos några gäster och kvällen slutade med klassiskt länganhäng, vilket är platsen utanför staffrummen med utsikt över havet. Nyårsdagen var en otroligt lugn dag på hotellet. Jag sov mest, åt den klassiska nyårspizzan och på kvällen var det äntligen dags att få träffa min syster och pappa. Att få krama om dem igen var en underbar start på det nya året!