I går var siste dagen. På fredager jobbet vi fra 9 til 21 med 2 timer siesta i mellom. Etter jobb, hadde de en avslutningsmiddag for oss. Vi dro til en typisk spansk restaurant i nærheten av salongen, hvor vi spiste forskjellig tapas. Det var veldig hyggelig!

Vi fikk ikke samlet alle på en gang for et bilde, men her ser dere noen av frisørene.
Vi kommer til å savne denne gjengen. Det var veldig trist å si hade.

Nå er vi på vei hjem, og sitter igjen med mye minner. Vi har lært masse, og er glad for at vi var med på denne turen. Vi er klare for å dra hjem og fortsette lærlingtiden hos Lucky Odden og Salong Duo.

- Lena og Maiken

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

I går ville Alejandro, eieren av Evonhé salongene, sminke oss. Han er veldig flink på sminke, og har stylet flere kjendiser. Det ble litt av en make-over på oss.

Her er før og etter bildene:

Sminken her i Spania er nok litt mer dramatisk enn i Norge. Dette var en "lettere" sminke enn det han egentlig pleier å gjøre. For oss var det ganske mye mer i forhold til hva vi er vant til. Men det å kunne se forskjellen på trenden i landene er jo det som er gøy.

​- Maiken

Hei, i dag har vi besøkt slottet i Petrer. Petrer er en by som går i ett med Elda. Fra slottet kan du se utsikten utover Elda/Petrer. Det var veldig fint.

Nå er det ikke mange dagene til hjemreise, vi begynner å kjenne på det at det skal bli godt å komme hjem til Norge etter 3,5 uker borte.

-Lena

Denne delen av året er det mye bryllup og barnedåp her, så hver helg har det vært mye kunder som steller seg til det i salongen. Her ser dere bilder av noen av bryllupsgjestene som stelte seg i salongen i dag.

Nå er det bare 1 uke igjen. Det har gått veldig fort, samtidig som vi føler vi har vært her kjempe lenge. Nå nyter vi siste helg her i Spania.

- Maiken

Hei hei, i går hadde vi besøk i salongen fra en teknikker fra Wella, Evonhe får besøk fra teknikker en gang i måneden. Slik holder de seg oppdatert på trender. Kurset handlet først og fremst om conturing, balayge, ombre og bronde. Fra morgenen hadde vi litt teori om de forskjellige tingene, hun snakket spansk så skjønte ikke så alt for mye av det, men vi kunne jo mye om fargene fra før. Senere på dagen var det workshop, der vi skulle samarbeide på forskjellige modeller. Vi fikk råd og veiledning etter hvert. Vi har lagt med før og etter bilder på modellene fra morgenen.

Bildet ovenfor er av Maiken og teknikkeren fra Wellla. Etter lunsj var det tid for ny workshop, de hadde litt trøbbel med en modell som ikke møtte opp, så jeg meldte meg frivillig. Jeg ga dem egentlig frie tøyler. Spennende med forandring.

Hei.
Vi er nå i Valencia, som er 1,5 time med tog fra Elda. Vi tenkte vi måtte reise for å få ekstra ferie følelse. Det angrer vi ikke på, for Valencia er kjempe fin. Vi bor på et hotel med utsikt over "City of Arts and Sciences" som ser veldig kult ut, men vi trives også godt inne i gamle byen som vi spaserer mye til. Det beste vi liker med Valencia er parken som drar seg gjennom hele byen. Vi var også innom en botanisk hage.

I går besøkte vi en frisørsalong for å se hvordan frisøren var her i Valencia. Dette var en salong som lå veldig sentralt, tilgjengelig for turistgatene. Vi bestilte vask og føn/style. Begge ble fornøyd selv om de faktisk ikke snakket engelsk. Vi kan ikke bare kose oss, vi må jo jobbe litt også:)

Nå er vi klar for siste dag her før vi drar hjem til Elda.

- Maiken

Hei, da var påskehelga igang og vi gleder oss masse til en helg i Valencia. Vi hadde siste dagen på jobb i dag før påske, og det måtte feires med pizza lunsj. Eldas beste pizza.

Ellers går dagene unna, vi storkoser oss. Vi får slippe litt mere til på jobb også. Det er kjempe spennende.

Vi drar til Valencia med tog i morgen tidelig.

-Lena

Som sagt er de flinke på føn her nede. Det er gøy bare å se på. Vi har funnet ut at i Alicante vil de fleste se mest mulig naturlig ut, som i Norge, mens i Elda liker de å ta det helt ut. Så en god føn er veldig viktig for kundene. Derfor har de en fast frisør som alltid tar seg av føn, mens resten av besøket (farge, vask, klipp) har ikke så mye å si hvem som utfører. Så det er sjeldent noen går ut døren uten en rundbørste-føn her i Elda.
Her ser dere en føn av Carolina:

I dag var det en liten gutt som skulle klippe seg. Han kan ikke være mer enn noen uker gammel, men han hadde masse hår. Kjempe søt! Vi fikk ikke tatt bilde, men kan minne litt om han her som dere sikkert har sett før:

- Maiken

Hei, nå er vår første uke i Elda omme. Vi har tilbringt store deler av helga i salongen, fredager jobber vi hele 10 timer + 2 timer lunsj. Resten av uka jobber vi fra 9-2 så det er veldig deilig. Vi har lært masse om føn, spanjolene er virkelig flinke med føn. Vi har fått prøvd oss på ettervekst farging, vasking av hår og litt føn. Det er gøy at de lar oss få slippe til. Bilde av damen er daglig leder eller manager til salongen som det kalles i Spania utført. Ellers får vi lære masse av å se på de andre frisørene jobbe. Arbeidsmiljøet er veldig forskjellig fra i Norge, her kundene vil bli fortest mulig ferdige hos frisøren. Det er både ulemper og fordeler med det.

På fredag spiste vi middag med resten av reisefølget som dro hjem i går. De har vært med oss denne først uken. Det var Wenche og Aina fra opplærlingskontoret, og Heidi og Anne Elisabeth fra Opplæring i fylket. Vi spiste masse god spank mat, det var koselig.

I dag har vi reist inn til Alicante med buss for dagen. Spist god mat og vært på stranda. Deilig å gjøre når man har fri. Nå er vi klare for en ny uke i Spania.

Hei.
I går, 4.april, var vi på besøk på skolen i Elda. Det er en yrkesrettet skole, men de hadde dessverre ikke frisørlinje. Likevel var det veldig gøy å se hvordan det var der. De hadde faktisk egen linje hvor de lærte å lage og smake vin.
Vi, sammen med opplæringskontoret, møtte med rektoren og andre lærere. Der vi fikk høre og fortelle forskjellene på skolesystemet. Vi fikk også en omvisning på skolen, som var veldig stor og hadde en fin utsikt over Elda.

I dag, 5.april, var får første dag på jobb. Evonhé er en kjempefin salong, som har egne avdelinger for: klipp, farge, vask, hudpleie, negler/sminke. De har også et eget "VIP-rom" for kjendiser. Vi ble godt tatt imot, og de var veldig flinke til å inkludere oss hele dagen. Resepsjonisten snakket heldigvis engelsk så hun kunne oversette litt for oss. Kjempe hyggelige og smilende frisører. Vi fikk allerede lov til å slippe til med kunder, både jeg og Lena jobbet litt med farge. Heldigvis bruker salongen Wella, som vi begge bruker i Norge.

Vi er veldig fornøyd med vår første dag på Evonhé, og ser frem til i morgen. Nå skal vi ta det rolig ved bassenget.