Nu befinner vi oss på flygplatsen igen. Börjar få sjukt bra rutin på det här nu. Med våra nya hattar på huvudet och väskorna fulla med inhandlat snask tog vi oss snabbt igenom tullen och sitter nu med varsin latte i väntan på planet. Dagarna här på Borneo har varit härliga med många nya intryck och provsmakning konstiga frukter och rätter, men nu längtar vi till Filippinerna. Får både en natt i Manila och i cebu city innan vi slutligen når vårt mål moalboal och havet.

Mer från Borneo i både bild och text försöker vi ladda upp så snart som möjligt

Förlåt för vår fortsatta frånvaro här på bloggen men vi har verkligen haft en hektisk period medan vi försökt ta oss i genom Malaysia på bara tre veckor. Som lite plåster på såren kommer det här iallafall en uppdatering från vår andra vecka här i Malaysia. Direkt efter Cameron Highlands begav vi oss med buss mor taman negara. Efter otaliga timmar på buss och en liten flodbåt kom vi äntligen fram till världens näst äldsta regnskog efter Amazonas. Här hikade vi omkring i regnskogen på egenhand och gick på hängbroarna 40 meter upp från marken bland trädkronorna. Ett och annat exotiskt djur hittade vi också tillexempel som den gigantiska larv Emelie ser ut att ta en tugga av. Vi gjorde även en nattsafari här bland nerhuggna palmplantage och fick sett en slowlory och en helt fantastisk stjärnhimmel.

Efter mycket natur och hiking begav vi oss efter taman negara till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur. Trots storlek på staden blev vi väldigt förtjusta i den och tyckte allt flöt på i ett lugnt tempo utan några inslag av den vanliga storstadshetsen. Under våra tre dagar här avverkade vi allt från shoppingcenter, stora gator fullspäckade med underbar streetfood, indiska frukosten bestående av roti fyllda med banan och ägg, batu caves , petrona twin tower samt heli lounge. Heli lounge är en bar som under dag tid är en helikopterplatta men som under kvällen istället förvandlas till en takbar med helt underbar utsikt över hela staden.

Från Kuala Lumpur hoppade vi på bussen och begav oss mot nästa metropol. I Singapore hade vi turen att hamna på ett hostel mitt i mysiga little india med metron som granne. Redan vid första frukosten stötte vi på en trevlig engelsman som hette Christopher som gjorde oss sällskap de 3 följande dagarna. Tillsammans gjorde vi en riktig kulturvandring med allt från besök i little Indias hinduiska tempel, de stora moskéerna och chinesiska templena i china town, hamnade på en indisk musikfestival och var på ett flertal konserter med härlig musik från 70-talets Indien. Vi lyckades även se casual ut och smitta med en klunga hotellgäster på marina sand bay upp till 57 våningen och hotellets takresturang med den mest fantastiska vy vi skådat hittills. Även en lasershow med Singapores skyline som bakgrund och ett besök på Ikea för att fira 1: de advent hann vi med. Fick med oss Christopher dit och av att döma av minnen verkade han uppskatta allt från köttbullsmiddagen till tuppluren i en av hemnes sängarna. Även det svenska julgodiset verkade falla han i smaken då han köpte med sig en stor påse med svensk julkola.

Men nu efter ett par hektiska dagar bland storstäder har jag och Emelie äntligen landat på Borneo. Vår första dag här har vi spenderat på en av öarna utan för Kota kinabalu. Imorgon åker vi till andra sidan ön, mer precist sepilok, för att spendera 3 dagar i djungeln. Uppdatering kommer, vi lovar! Och även om det har varit dött från Sara här på bloggen kan vi hälsa att hon har det utmärkt bland Burmas ödestränder och små byar.

Kram

Vår första vecka här i Malaysia har bara flugit förbi och jag tror jag talar för både mig och Emelie när jag säger att Malaysia har allt att erbjuda. Våra första dagar spenderades på ön langkawi där vi njöt av stränderna och den underbara utsikten från langkawi skybridge. Vi blev dock väldigt förvånande när vi insåg att langkawi är indierna och arabernas egna lilla Mallorca och vart vi en befann oss talades de antingen arabiska eller indiska. Från en ö till en annan och vi hamnade i penang/ gerogetown. Så himla mysig stad med streetart, museer, mysiga gränder och UNDERBAR streetfood. Tror aldrig jag testat på så många olika rätter på en och samma kväll.
Efter öar och stränder avslutade vi vår första vecka i Cameron Highlands och bland alla teplantage. Två nätter spenderade vi på ett guesthouse som hade mer djur inomhus än utomhus och där du kunde ta din dusch samtidigt som du satt på toan om det regnade. Men varför bekymra sig om det när man har trevliga rumskamrater? Tillsammans med två britter utforskade vi teplantagen, högsta berget och djungeln. Även ett besök på te factory och en jordgubbsodling hanns med :) detta var kort och gott vår första vecka i ord och bild.

För en vecka sedan flög alltså jag (Sara) till Myanmar och tre veckor har jag kvar att spendera här innan jag flyger vidare. Jag, Gustav och Carolin har hunnit ta oss från Yangon till Mandalay och därifrån med tåg till Hsipaw. I Hsipaw gick vi en tredagars trekking övre berg och genom landsbygd och övernattade i byar! Sista natten åkte jag dock på en matförgiftning eller liknande och en dag med vandring följt av en 24-timmars transport med buss och båt till Bagan var inget jag såg fram emot! Nu är vi äntligen på hostelet i Bagan med säng och en riktig toa två meter bort, nu kan jag sova gott!

Med en tredjedel borta försöker vi andra två klara oss ensamma nu och i en månads tid framöver.. Detta med en lyckad start förbi natursköna Ninh Bihn eller som de säger här "Halong Bay på land". Här bjöds det på mer vandring och mer vackra vyer. Istället för vatten, som i Halong Bay, längs med bergens nederkant pryddes marken av risfält och smala floder. Här fick jag (Emelie) min första erfarenhet av att köra moped dessutom, himla kul. Detta var nämligen det absolut smidigaste färdmedlet för att ta sig runt bland de olika bergen och pagoderna som finns i området. Cykel kunde också varit ett alternativ men med våra otränade ben som dessutom fortfarande inte återhämtat sig från vandringen i Sapa, kände vi inte riktigt för ännu en ordentlig omgång för lårmusklerna.
Vi hade även lite tidspress då bussen tillbaka till Hanoi kallade redan vid 4-tiden, för två morgontrötta personer blev detta en tight dagsutflykt...

Väl tillbaka i Hanoi för tredje gången mötte vi upp en liten del av den grupp israeler vi träffade på Koh Rong för ca en månad sedan. En snabb återförening och ett lika snabbt avsked. Nu är vi påväg till Malysia! Tjohej

Från inland till kust. Från sapa till cat ba Island. Våra sista dagar tillsammans innan vi delar på oss för en månads tid spenderades på ön cat ba island som ligger i ha long baby bukten. Ha long bay området är känd för sin maffiga bergstruktur och består av ca 300 små öar. Genom att boka en heldag med båt fick vi uppleva det mesta av den fina skärgården. Vi både snorklade och paddlade kajak bland grottor och laguner. Sara som hade ett flyg redan på onsdagen lämnade cat ba Island en dag innan oss och skyndade sig till Burma för att möta upp två klasskompisar. Vi strosade vidare ännu en dag innan vi också begav oss vidare.

Nu var det bra längesedan vi slängde upp något här på bloggen. Vi har haft så himla mycket för oss så vi skall försöka fylla det tomrum vi lämnat med ett par saftiga inlägg från vi sista tid i Vietnam. Förra veckan tog vi nattbussen till bergsbyn Sapa som ligger nära den kinesiska gränsen. Vädret var inte riktigt vad vi räknat med så det första vi fick göra var att gå och köpa varsin fleecetröja respektive Jacka för att kunna uthärda de 11 grader. Vi förstår i efterhand att vi inte ska klaga med tanke på det rådande vädret hemma i Sverige. Vi hade en dag i staden innan vi gav oss upp i bergen för två dagars trekking bland risfälten. Istället för att boka en tour med ett företag fann vi en mama vid namn sue som tillsammans med hennes vänninor erbjöd sig att agera guide åt oss och att vi fick komma och bo med henne och hennes familj i deras hemby. Det bjöds på otroligt god mat, ca 10 h vandring, enormt vackra vyer, nyfikna buffalos , några klunkar happy water och trevligt sällskap. Vi kände oss adopterade för en dag.

Egg coffee får 3 av 5 ☕️

Coconuts coffee från cong caphe får 5 av 5 ☕️

Coconutscoffee från e paso. Får 3 av 5 ☕️

Dagen här i Hanoi har i stort sett gått ut på att smaka på spännande kaffesorter. Finns många mysiga hak och caféer här i staden men tror jag talar för alla när jag säger att cong caphe definitivt har det bästa kaffet i staden. Vi har blivit helt frälsta i deras iced coconut coffee och behöver minst en om dagen för att vara nöjda och belåtna. ☕️☕️

Från Hoi An till Hue slopade vi bussen och hyrde istället motorcyklar! Förmiddagen bjöd på vackra utsikter samt serpentinvägar och karuseller som var sköna att susa förbi. Under eftermiddagen öppnade sig däremot himlen och vi fick köra i Monsunregn de sista tre timmarna till Hue. Men bara känslan att äntligen få köra ett fordon (och de tre små charmiga unga vietnameserna som körde Gry, Linnea och Kolaco) fick oss att le hela vägen!

Efter en skumpig busstur från Dalat kom vi till Hoi An tidigt på morgonen, som tur var hade vi förbokat ett homestay som vi fick checka in till redan 6 på morgonen! Vi 5 delade på ett family room och fick även låna cyklar som vi tog oss in till stan med. Vi hann sy upp kläder (som stan är känd för), vandra runt i Old quarter, gå på vietnamesisk matlagningskurs och hänga på stranden! En väldigt vacker stad med skön känsla, här kunde vi strosat runt någon timme till.