"Allt har en ände men korven har två - Ännu godare med Slotts-senap på!" Som farsan brukar säga 😜

Är på slutet av min resa och befinner mig nu i Melbourne :) Första kvällen här var jag och kollade en rugby- match tillsammans med några tjejer från Tassie! Kan väl inte reglerna så bra, men det var kul ändå 😊

Vädret är ungefär som hemma: sol, regn och blåser på samma gång! Så med regnjacka, paraply och solglasögon är man rätt utrustad i denna stad. Det har blivit en del strosande på stan med shopping och tillhörande go-fika! Så det var Starbucks som gällt fyra dar i rad 😜😋

Var till stranden igår för att se färgglada bodar och idag blev det museet eftersom det regna en del i förmiddags..

Ses på fredag, Sverige!

I början på veckan var jag en dag i Surfers Paradise. Gjorde inte så mycket där utan spenderade tiden på stranden ☀️👙🌴. Hade inte trott att det skulle finnas höghus dock.

Efter SP åkte jag den sista sträckan med Greyhound till Byron Bay 😊 Där fanns det många hippisar. Passade på att försöka surfa en dag. Det var ganska svårt och lyckades nästan ett par gånger 😃 Var uppe vid lighthouset som bjöd på fin utsikt vid solnedgången! På vägen upp ligger Australiens östraste punkt på fastlandet.

Igår flög jag till Melbourne och jag kommer spendera de sista dagarna på min resa här innan det bär av hem!

Nu har jag varit två dagar i Brisbane :) Staden var större än vad jag hade föreställt mig. Första dagen var det värsta regnovädret och passade på att gå på ett av museerna som fanns här. Det fanns en del olika saker, alltifrån strykjärn (som jag för övrigt använde som hantel, fattar varför gym var onödigt förr i tiden..) till monsterbläckfisk 😱 Riktigt best! De kan väga upp till 400 kg och ögat kan ha en diameter på 30 cm. Jag är tacksam att de lever på typ kilometerdjupt vatten!! Vill inte bada tillsammans med en sån...

Andra dagen bjöd på stålande sol ☀️På förmiddagen var jag ute och åkte gratis båt längs kanalen med en tyska. Det var fint att se staden från vattnet :) dock var vattnet ganska brunt å äckligt 😒

På eftermiddagen blev det lite shopping :) fast mest fönstershopping 😝 hittade lite svensk design här! Så det är ju nästan som att vara hemma.. Sitter på bussen till surfers paradise nu och åkte precis förbi ett varuhus. Varuhuset känns lite bekant.. Hmm, jag undrar varför?

Har varit i Noosa ett par dagar och har tagit det mest lugnt. Det blev beachen två dagar och den sista dagen trotsade jag förkylningen som jag dragit på mig och gick i national parken här. Parken var härlig att gå i och jag gillade sträckan som gick längs vattnet bäst.

Första kvällen här var jag vid utsiktsplatsen för att se solnedgången :) Idag spöregnar det istället och på bilden längst ner ser ni dagens outfit: regnjacka, jeansshorts och militärkängor. Snacka att jag känner mig som en typical tourist 😝 tur att ingen känner mig här... Nu är jag iaf på bussen påväg till Brisbane. Hoppas det är bättre väder där 😎

Denna veckan har jag varit på en tre- dagars tag-a-long tour med 4WD på Fraser Island :) Har varit skoj! Eftersom vi hade 8 förare i vår bil så blev det mest åkande. Fick köra en delsträcka iaf 😃 Det var en ny upplevelse att köra i sand, speciellt på de delar som sanden var mjuk (lite som att köra i snö). Tog en liten stund innan jag och bilen var på samma våglängd. Gick bättre sen och detta var första gången jag kört utomlands, högerstyrd manuell bil, off- road och barfota 😎

Det blev en hel del bad å sol med i fina sjöar som fanns på ön. Bäst var helt klart Lake MacKensie! Tänk er en jättefin swimmingpool fast med sötvatten 😃 Vi såg en del vilda djur oxå, bland annat dingos! De får man se upp för, om man har otur kan de gå till attack. Så vi spanade in dem från bilen istället :) Finns även ett stort vrak på ön som strandade där vid en stor storm för länge sedan.

Har haft en riktigt härlig helg ute till havs :) Dock började den mindre bra.. Båten som jag skulle åkt med hade gått läck och det fick vi reda på morgonen som turen skulle börja. Så vi har rätt många besvikna deltagare! Jag hade lite flyt så jag kunde få min ombokad till en annan liknande båt. De flesta andra fick bara en dagstur med motorbåt istället.

Det har varit avkopplande att få segla, snorkla och lapa sol. Stranden vid Whitsunday var jättefin! Hur mjuk och len som helst och alldeles vit. Så nu har mina fötter blivit ordentligt peelade och kom inte ihåg när de var så lena senast 😝

Jag snorklade ett par gånger med och vid sista snorklingen var det hur mkt fisk som helst. Simmade mitt i fiskstimmet :) Hade varit kul med en vattentät kamera för att kunna ta bilder. Hittade inte Nemo dock 😔 men jag tror jag såg en haj 😁 Lugn, den hajen äter bara fisk!

Sov utomhus båda nätterna och det gick bra förutom att det kom ett par regnskurar. Men oj vilken stjärnhimmel 😍

Är på bussen ner till Rainbow beach och detta kommer bli min längsta bussresa här! #tagga15timmarpåbussen

Har precis lämnat Magnetic Island och sitter på bussen till Airlie Beach! Magnetic Island var vacker och ön var mycket större än vad jag trodde, så var bara på en del av ön. Fanns en hel del fina stränder som var nästan helt folktomma. Lite slöseri med så fina stränder när man inte kan bada 😢 Det är fortfarande stinger- säsong och då måste man ha speciell klädsel för att kunna bada. Kanske är idé att köpa en våtdräkt..

Men iaf, igår var jag på en guidad tur där vi ficka hålla en massa olika slags vilda djur. Höjdpunkten såklart var att få hålla en koala 😃😄😍 Tror jag tar och kidnappar med mig den hem, hehe! Han kan säkert gå under kategorin gosedjur, eftersom de sover mest hela dagen :)

Var väl lite sisådär med mottagningen på mobilen, men högt uppe på berget fanns det! Klagar inte på utsikten :)

På plats på ett mysigt litet hostel i regnskogen utanför Misson Beach! Har både sprungit och gått i regnskogen på två av tracken som finns här. Den ena som jag gick igår fick man hålla koll så att man inte går in i spindelväv. För det fanns ganska stora spindlar...

Idag behövde jag gå upp lite tidigare än vanligt, eftersom jag skulle på rafting 😃 Och det bästa med att jag gick upp tidigt var att jag såg en livs levande känguru från badrumsfönstret 😃😍 Tyvärr så hade jag ingen kamera med mig, så kan inte bjuda på någon bild :( Sen åkte jag iväg på rafting! Sjukt kul och det höll på nästan hela dagen. Var genomblöt efteråt :) Vissa hade med sig go-PRO kamera, men en kille blev av med sin efter 5 minuter.. Guiderna sa till innan att floden har skördat mååånga go- pros! För några veckor sedan hade ett amerikansk par tappat sin med alla bilder från deras smekmånad. Mindre kul antagligen..

Resdag imorn med destination Magnetic Island :)

Tog flyget upp till Cairns i måndags med Tiger 😺🐅 Jag tror jag hann somna innan flyget var uppe i luften. Antagligen var jag rätt trött efter att ha spenderat ännu en natt på flygplatsen. Skillnaden här var att den tydligen var stängd mellan 00-04 på natten, så då fick jag vackert vänta på utsidan 😑

Här har jag mest chillat vid den blå lagunen, en swimmingpool med utsikt över vattnet. Det går inte direkt att bada i havet här pga yellyfish 😢 Men igår var jag ute på lite äventyr här och var ute till havs hela dagen 😃 Destination barriärrevet med både dykning och snorkling! Det var mycket roligare att dyka än vad jag trodde och vad mycket häftiga saker man såg! Var lite rädd för att jag skulle ha problem med öronen, men det gick jättefint 😎 Så nu har jag hälsat på Nemo och alla hans vänner! Det är ju nästan så att jag får sätta upp dyk- cert på min bucket- list. Kanske, kanske inte - vem vet?

Imorgon bär det av mot Mission Beach! Och jag hoppas att hostelet är bättre där! För här luktar både rummet och toaletten mögel 😠

Här kommer en liten sen uppdatering från min påskhelg i Sydney :) Har haft ett par riktigt bra dagar här och tycker om staden mycket! Enda nackdelen är att det ibland blir väldigt mycket folk på gatan, vilket gör det svårt att ta sig fram ibland. Sen är jag van vid att folk flyttar på sig när jag kommer (yrkesskada)..

Självklart har jag varit utanför operahuset och tagit en massa kort ifrån typ alla vinklar som finns 😝 Har varit uppe på Sydney Harbour Bridge, som gav en fantastisk utsikt över stan😎 Första heldagen här var det fint väder så då blev det strandpromenad med avslutade bad på Bondi beach 👙🌊🏊

På långfredagen åkte jag till Olympia stadion :) Jag undrade lite varför det var så mycket folk på tåget. Tydligen var det Sydney Royal Easter show och pågår under en två- veckors period. Precis som ett OS 😜. Frågade några utanför och de rekommenderande att jag borde gå. Så jag gick in :) och jag tycker att det var värt det! Området var enormt och det fanns verkligen ALLT! Det var som en kombination av Falsterbo, tivoli, Svenska mässan med alla kategorier och motorcykel uppvisningar! Så det hade verkligen samlat allt!! Jag fastande ju såklart hos hästavdelningen och såg allt från ngn slags dressyruppvisning, lite körhästar till rodeo. Just det, hästpolo var det med! Det var roligt :) och på rodeon ingick även tjurridning 😝 Saknade dock min privata expertkommentator, AKA farsan, som brukar hålla mig sällskap på hästtävlingar :) När hästuppvisningen var slut blev det dags för andra hästkrafter! Motorcyklar 😃 De var galnare än vad jag är! De hoppade och trixande samt slog volter med motorcyklarna! Riktigt coolt att få uppleva live!! Sedan avslutades kvällen med feta fyrverkerier 🎆 En bra dag helt enkelt :)

På lördagen regnade det och horse racingen som jag hade tänkt gå på blev inställd :( Så det blev lite omplanering! Tog en båttur till Manly för att gå till Fika 😎 Fööör vad vore påskafton utan köttbullar?? Riktigt gott med ordentlig mat 😃 Får väl erkänna att det blev kladdkaka till efterrätt 😋 De hade även ett utbud av svenskt godis, så det blev en påse med AKO choko. Är det påskafton så är det och då får man frossa lite hehe!

Idag var sista dagen här och jag har strosat och gått lite i affärer. Dock var det en del affärer stängda eftersom det är röd dag idag. Kanske lika bra det eftersom jag reser med backpacker- budget och att jag har begränsat både med utrymme och vikt. Men det hade varit kul att åka hit för shoppingen! Fick bli ett par till bilder på operahuset i solnedgången innan jag åkte till flygplatsen. Såå nu väntar ännu en natt på flygplatsen och jag åker upp till Cairns 😎

Ha det!

PS. Bilden på den där klockuret eller vad man ska kalla det är en tårta (!) Fråga mig inte hur man ska äta den.. DS