Igår hade vi en viktig punkt kvar här i New York och det var Central Park. Först tänkte vi ta tunnelbanan men sket i det och gick 5km dit och 5km hem. Efter 2,5 månaders resande har vi blivit lite svårimponerade och tyckte inte att parken var något särskilt. Det är tur för New Yorkborna att de har Central Park då detta är den enda form av natur de har inom ett rimligt avstånd. Även kallat "New Yorks gröna lunga". Vi gick ungefär halva parken med ett å annat stopp på vägen. Det var helt klart fint och fräscht men inget wow. Vi tror att det kan vara mycket finare att besöka parken på hösten med alla fina färger på träden!!

Vi tog femte avenyn på vägen hem som även är känt för sina designbutiker. Det blev ingen Prada- eller Gucciväska men ytterligare två par skor från Foot Locker. Vi åt också lunch på Wendy's en sista gång. Nästan lite sorgligt NOT. Nu är det fantamej slut på skräpmat. När vi kommer hem blir det detoxkur för att rensa systemet. 😂

Idag har vi övat lite till på att vänta och sitta stilla. Sitta ute på rastgården på en bänk en hel dag. Spelat Yatzzi och rotat fram öl som någon lämnat kvar i det skabbiga kylskåpet i det gemensam köket. Vi hade tur i oturen då en pratglad random kille kom fram och skulle prata med oss om allt möjligt. Trötta i huvudet efteråt men ytterligare en timme som vi slog ihjäl. Nu ska vi strax slänga på oss väskorna och traska bort till den närmsta tunnelbanestationen och ta tåget ut till JFK AirPort. Vi båda är ganska trötta på att resa och känner oss mätta på alla upplevelser och intryck. Så det är inte med allt för stor sorg vi lämnar USA senare ikväll.

Igår regnade våra planer bort. De som vi hade tänkt göra igår fick vi göra idag. Det blev istället en promenad bort till High Line Park. En upphöjd järnvägsräls som idag är omgjord till ett grönområde som man kan promenera i. Tydligen något som blivit populärt att besöka de senaste åren. Det var en trevlig liten oas tills det började ösregna. Vi gick därför hem igen och kokade ägg. När det slutat regna gick vi ut igen och svängde inom Dunkin Donuts, mest för nyfikenhetens skull då vi sprungit på de många gånger under resans gång men aldrig gått in. En trött munk och fel sorts kaffe fick vi till. Ingen höjdare direkt. Köpte till en stor chokladmuffins och då kändes det lite bättre. 😆😂

Idag tog vi tunnelbanan hela vägen ner till Manhattans sydligaste spets för att ta färjan till Staten Island. Färjan var helt gratis och vi fick en fin vy över Manhattans skyskrapor men framförallt på Frihetsgudinnan 🗽. Efteråt ville vi gå till Wall Street. Massa gamla byggnader och välklädda män i kostymer.. Kul att ha varit där men verkligen inget speciellt. Vi passade på att äta lunch på Subway innan vi traskade vidare till Ground Zero och World Trade Center One. Det var fina minnesmärken där tornen en gång stått. En självklar grej att se när man turistar i New York. Efter en stund vid Ground Zero började vi vår lilla vandring hem uppför Manhattans gator. Avstånden är ganska långa här men vi tycker det är ett bra sätt att göra av med energi på.

Vi bjuder även på en ganska skön skylt som sitter uppsatt i matsalen här. (Bilden längst ner)

Igårmorse begav vi oss mot Union station och tåget som skulle ta oss till NY. Efter 30 minuters gång gjorde de tunga ryggsäckarna oss påminda om all shopping😅. Varma, svettiga och som vanligt i alldeles för god tid var de bara att slå sig ner och invänta tåget 🚉. Precis som vi hade hoppats på såg vi lite mer på vår tre timmar långa färd än om vi hade tagit flyget, som hade gått mycket snabbare och varit billigare. Vi passerade bland annat Baltimore, Philadelphia och några av NY's förorter. Väldigt smidigt och skönt att åka tåg och anlända mitt i city och ha nära till boendet.

Första intrycket var verkligen WOW och OJ! Sen Var ska vi nu!? 😂 Höga hus, stirrig trafik och enormt mycket människor var det som mötte oss. Vi kom sedan fram till vårt boende som vi lite skämtsamt kallar för "fängelset". Vårt rum är smalt och litet med vars en knarrande, obekväm och alldeles för liten säng. Där rummet i övrigt består av ett litet handfat där vi själva lyxade till det med handtvål från Caesar Palace. Rummet är även målat i en mycket obehaglig kissgul färg, fancy! Rastgården ser även den ut som något taget ur tv-serien Prison Break. Nåväl, frukosten är iallafall helt okej.

Idag begav vi oss ut i betongljungeln och första stoppet blev Empire State Building. Man kunde åka upp här men vi valde att åka upp i Rockefeller Center där man har fantastisk utsikt över hela Manhattan. Vi gick sedan vidare mot Times Square med sina reklamskyltar och affärer som tävlar om allas uppmärksamhet där i mellan tog vi en crepes med jordgubbar och nutella. Trötta efter alla intryck och en dålig nattsömn gick vi hem igen och sov middag en timme. Det blev sedan middag på Taco Bell.

Idag har vi inte gjort så mycket egentligen. Vi gick till ett museum med amerikansk historia. Blandat från både uppfinningar, fordon och presidenter. Det mest intressanta var utställningen med landets presidenter och några av presidentfruarnas klänningar genom tiderna. Vi fick även testa på att ställa oss i talarstolen och "vara president". Man fick välja mellan tre presidenters berömda tal och sedan testa att läsa upp detta på en tv som hängde framför en samtidigt som man försökte se lite presidentig(?) ut. 😂 Åter igen var vårt tålamod inte det bästa och vi strosade mest runt lite planlöst. Något som faktiskt var intressant var vissa av uppringarna som gjorts genom tiderna då man inte har koll på vilka som faktiskt är från USA.

Efter besöket hade vi siktet inställt på lite mer shopping. Det saknades fortfarande kostymbyxor och sminkprodukter....

Nu sitter vi på vårt hostels uteplats där vi suttit varje kväll. Väldigt mysigt med soffor och ljusslingor. Samtidigt som vi checkade gjorde en spansk gästarbetare det med. En rolig och glad kille. Honom har de satt i arbete med att steka pannkakor på morgonen, paella två kvällar och igår kväll ordnade han sangria åt alla gäster. Mycket uppskattat inslag!! 👍🏼 Imorgon tar vi tåget vid tiotiden och är framme i NY vid halvtvåtiden.

Nu återstår det bara fem dagar av vår resa och det ska faktiskt bli skönt att komma hem 😁

Idag besökte vi vårt tredje museum, US Holocaust memorial museum. En liten besvikelse då det mest var text på väggarna och inte så mycket annat att titta på. Säkert jätteintressant om man haft mer tålamod än vad vi hade. De visade ett par kortfilmer/dokumentärer där personer som överlevt berättade och det var något som vi tyckte var intressant och givande.

Vi gick sedan vidare till Lincoln memorial och "the reflecring pool" där Washington monument speglas i vattnet. Det var även här som Martin Luther King yttrade de bevingade orden "I have a dream". Lite häftigt att ha besökt en sådan historisk plats. Även utsikten från Lincoln memorial ut över hela "The National mall" är väldigt fin. Härifrån ser man ända bort till US Capitol och till Jefferson Memorial.

Notera Alberts svettfläckar på tröjan!

Igår fortsatte vi vårt turistande här i Washington. Vi besökte ytterligare ett museum och två sevärdheter.

National Air and Space Museum är det femte mest besökta museet i världen. Även vi tyckte detta var väl värt ett besök där. Vi tittade på massa olika flygplan och rymdraketer. Det mesta kretsade kring amerikanarnas egna rymdprogram och flyg. Men det var verkligen stort och informativt. Vi fick följa flygets utveckling till idag, både militärt och civilt. Den militära delen var väldigt inriktade på andra världskriget med många svartvita "minidokumentärer". Museet hade även en fysikhörna där man kan lära sig mer om fysikens lagar och hur dessa är avgörande för att få flyg och lyfta. Tyvärr var denna hörna fullsmockad med barnfamiljer. Det fanns även möjlighet att flyga simulator.

I rymddelen fanns bland annat raketer som man använder till att skjuta upp satelliter. Där fanns även en mindre modell av Hubble teleskopet och en rymdkapsel. Givetvis fanns även stor separat del som rörde solsystemet alla planeter. Detta fann vi inte lika intressant som det andra då det var lite svårt att läsa om planeterna på engelska och förstå allt. Höjdpunkten där var att röra på en sten hämtad från månen.

Efter närmre fem timmar kände vi oss färdiga och begav oss mot Washington Monument som ligget bara ett stenkast där ifrån. Kul att ha sett men väldigt svårt att fota om man vill ha med mer än halva. På denna lilla bit hann vi bli dyngsura av svett då det återigen var en varm dag med temperaturer över 35 grader. Från Washington Monument var det sen inte långt till Vita Huset som också är ett måste när man besöker Washington.

Idag tog vi metron till Arlington kyrkogården. Helt klart en häftig upplevelse och något som vi starkt kan rekommendera! En kyrkogård där människor som på olika vis tjänstgjort för USA ligger begravda. De kritvita gravstenarna står i perfekta rader så långt ögat kan nå och vi såg bara en tredjedel av kyrkogården. Här ligger John F Kennedy med fru begravd. Även andra högt uppsatta inom militären och politiken. De som tjänstgör inom dessa områden har alltid rätt att få bli begravda här om de vill. Begravningen har de inte sparat in på utan här erbjuds det både häst och vagn som drar kistan, salutering av "Guard of honor" (vilket vi också hörde när vi gick där) samt en plats för sin sista vila på en historisk mark. När ska Sverige börja ta hand om sina veteraner så?

Vi tittade även på vaktombytet vid "Tomb of the unknown soldier" som var dagens stora höjdpunkt! Det var så amerikanskt som det bara kan bli och det hela blev nästan lite komiskt. Vaktchefen kom intågande, gjorde honör till graven och gjorde helt om till oss i publiken. Där gjorde han det väldigt klart med sin höga stämma att vi alla skulle vara tysta, respektfulla och stå upp under hela avlösningen. Därefter tågade pågående post in för att bli visiterad sv vaktchefen innan hans post skulle börja. Det är denna delen som blir lite komisk. Vaktchefen visiterar vapen och uniform på ett sätt som vi aldrig sett förut där hans rörelser är nästan robotliknande och väldigt väldigt snärtiga. 😅

Här fanns även en rad andra minnesmärken. Exempelvis ett minnesmärke till 101st Airborn för deras insats under andra världskriget.

Imorgon fortsätter vi med nytt museum och nya sevärdheter. Här finns verkligen mycket att se och göra!

Första intrycket av Washington är helt klart positivt!! Den grönaste staden vi besökt hittills med mycket träd och buskar längs de breda avenyerna. Staden är också gångvänlig vilket är ett stort plus. Det är lätt att ta sig till fot till de olika sevärdheterna. Även om det mesta ligger relativt nära har vi valt att dela upp alla sevärdheterna på flera dagar. För man kan utan tvekan hinna med att se alla monument och museer på en dag. Men det känns lite stressigt. Även värmen gör att allt går lite långsammare och man orkar inte vara ute allt för länge i solen.

Vi började dagen med att spendera lite mer än två timmar på Naturhistoriska muséet. De hade allt från människans evolution, fossiler från dinosaurier, uppstoppade djur och mumier. En riktig guldgruva om man tycker om naturhistoria!

Därefter var det inte långt till National Mall som är den stora "park" där alla stora monument står. Men det är även ett maktcentrum då US Capitol, US Suprem Court och Vita Huset är beläget här. Vi valde att avverka US Capitol på nära håll idag. Tyvärr var vissa delar av byggnaden under renovering. Men det blev trots allt ett par fina bilder utöver National Mall med Washington Monument som tornande upp sig📷 Detta tar vi en närmre titt på imorgon.

På vägen hem tog vi ett lunchstopp vid Union Station där vi på fredag ska ta tåget till New York. För övrigt är det en otroligt fin gammal byggnad i romersk stil. Det blev även en sväng förbi Walmart för att köpa in lite nödvändigheter.

Nu sitter vi på vårt hostels rooftop-terass och detta är helt klart det bästa hostel vi bott på. Här är rent och fint. Trots att vi delar rum med tio andra så är det en trevlig stämning där folk visar hänsyn och är tysta när de kommer in på rummet. Nu blev paellan färdig som hostelets personal ordnat så nu måste vi dra!

Gårdagen bjöd på ett inställt flyg. Anledningen till varför det blev inställt är dock högst oklar. Vi fick möjligheten att boka om, tyvärr fanns inga ledig flyg den dagen så de fick bli idag istället. Vår kära Toyota skulle lämnas in i närheten av Tampa AirPort vilket gjorde att vi var tvungna att boka ett boende i närheten för att ha någonstans att sova. Områden runt flygplatser är oftast inte så roliga men här låg faktiskt en galleria som hotellet hade gratis transport till. Ett bra sätt att slå ihjäl lite tid.

Idag höll vi tummarna för att flygen skulle gå normalt. Det gjorde de också. Efter en flight på ca två timmar var vi äntligen framme i USA's huvudstad Washington D.C. Vi tog tunnelbana till vårt hostel som ligger inne i centrala Washington. Imorgon blir det ut och utforska staden och mer bilder lär garanterat dyka upp

Idag stod det Seaworld på schemat. Vi körde åter igen den fanatiskt underhållande vägen till Orlando som är 50 minuter spik rak motorväg. Glada i hågen kom vi till entrén med ryggsäckarna packade med mat för dagen. Skyltarna som mötte oss sa dock något helt annat. Tydligen fick man inte ha med sig mat in, så det vara bara att vända tillbaka till bilen och lägga tillbaka allt i kylboxen.

Det första vi bestämde oss för att göra när vi väl kommit in i parken det var att titta på delfinshowen! 🐬 Det var väl inte jättemycket "delfin" i programmet då de blandat in massa annat trams så som människor utklädda till fåglar som stod och dansade.... Den andra showen vi såg var det mer fokus på djuren. De hade byggt upp en kul story där sjölejonen Seamore & Clyde inte hade tillräckliga betyg för att få sin examen från Sea Lion High och därmed var tvungna att göra omtentor. 😂😂 Dessa bestod annat av kemi, idrott och dans. SPOILER!
(Jo de tog sin examen ✔️)
Sista showen och den vi kanske hade högst förväntningar på var den med späckhuggarna. Showen var riktigt bra och djuren är verkligen stora och majestätiska!!

Något som vi tyckte var mindre kul var inhägnaderna till alla djuren. Vi upplevde dessa som väldigt små till så stora djur som späckhuggare och sjökor. Detta gällde även på Busch Gardens (samma koncern) där de exempelvis hade en stor havsörn instängd i en alldeles för liten bur i förhållande till fågelns storlek.
En annan sak som också kan nämnas: precis som rubriken lyder är det en park där man åker för att titta på djur och inget annat. De hade nämligen tre större bergochdalbanor och varje attraktion blev stoppad medan vi stod i kö och detta pga tekniskt fel. Totalt 2,5 timme som gick upp i rök pga väntetid i onödan. 😡 Seaworld är alltså inte rätt ställe om man vill åka karusell.

Det bästa vi tar med oss är helt klart showerna och att vi fick möjligheten att klappa rockor och hajar. 🤗

Idag blev det en heldag på Busch Gardens som är en nöjespark utanför Tampa. En blandning av åkattraktioner (mestadels bergochdalbanor) och exotiska djur. En kul blandning helt enkelt!

Vi började med att göra ett besök hos wallabies som är en liten variant av en känguru. Kul då vi aldrig sett sådana djur på riktigt. Det var även en hel del andra djur som vi fick se för första gången. Flodhäst, nilkrokodil (skitstor!! 6m! 😳), gorillor och massa konstiga fåglar med varierande storlek på näbben. Ett smidigt sätt att se många av djuren var att ta parkens egna lilla safaritåg. Det blev tyvärr bara en hållplats av tre när vi skulle åka då det dagliga ovädret satte stopp.. ⛈ Alla parkens åkattraktioner stoppas även vid minsta risk för åska och då är det bra att man kan gå runt och titta på djur sålänge.

Parkens åkattraktioner är som vi nämnde mestadels bergochdalbanor och det passade oss utmärkt. Vid första synen av dem fick hälften av oss spaghettiben och lite lätt handsvett. Gissa vem? Men väl fastspända i stolarna fanns det ingen återvändo och nån minut senare ville vi båda göra om det på en gång. Tur för oss eftersom köerna var förvånansvärt korta! Den första bergochdalbanan vi åkte blev ytterligare två turer då vi kunde gå raka vägen in igen och åka. Under dagen ökade väntetiden något men max 30 minuters väntetid vilket vi inte tyckte var mycket efter Universal Studios som hade cirka en timme på varje karusell...
Vi måste även nämna parkens två vattenattrakrioner. Otaktiskt valde vi dessa i början dagen och vi fick gå med dyngsura skor större delen av dagen. Så kan de gå när man får sig vatten(fall) över huvudet. 💦

Men å andra sidan behöver man inte åka till Busch Gardens för att få lite puls. Det räcker med att bli stillastående med bilen på en avfart påväg till Wendy's. Men slutet gott allting gott i dubbel bemärkelse. 😉🍔