South Island NZ, Vandringar

En liten update bara.

Just nu är vi vid Franz Josef Glacier på västra sidan. Körde hit efter att ha spenderat några dagar i Queenstown och Wanaka. Två helt underbara platser. Så vackert omringade av höga berg och fina sjöar.

Vägen hit var nog en av dom finaste vägarna vi kört på här i NZ hittills. Den vindlade sig igenom bergen och naturen ändrade sig drastiskt. Från att vara ett ganska alpint och kalt landskap till att det kändes som att vi hade kört rakt in i regnskogen.

Det drog in ett riktigt oväder igår så vi tog in på hostel för en natt i Fox Glacier. På kvällen badade vi i jacuzzin som fanns på hostlet och lyssnade på regnet som öste ner utanför. Så mysigt!

Ett stopp på vägen var Blue Pools track. Smältvatten ifrån en glaciär har fyllt poolerna. Otroligt fint & blått vatten.

Imorse gick vi en liten kort walk fram till själva Fox Glacier. Var lite häftigt att gå där glaciären hade karvat ur dalen.
Den smälter lite varje dag och i jämförelse med hur stor den har varit förr så är det inte så mycket kvar av den tyvärr.

Fox Glacier från långt håll.

Sen begav vi oss då till Franz Josef några mil norr om Fox Glacier.
Det har dragit in massa kalla vindar ifrån Antarktis idag så det har varit jättekallt och inatt skulle det bli flera minusgrader så vi tog faktiskt in på hostel för den här natten också. Blivit mycket lyx för oss nu, underbart!

Imorn ska vi åka till Franz Josef glaciären och gå en lite längre walk på 5h. Kommer bli spännande!
Sen är planen att åka mot Christchurch. Vi ska faktiskt göra lite Wwoofing, i väntan på resan till Cook Islands. Alltså bo hos en familj och hjälpa dom några timmar per dag med hushållsarbete för boende och mat. Ett bra sätt att spara pengar på!

National parks, South Island NZ, Vandringar, Adventure

Nästa morgon vaknade vi upp med punka på ena bakdäcket. Så vi var tvungen att åka och fixa det innan vi kunde bege oss till Mt Cook igen. Vi hade först tänkt att gå en lite tuffare vandring, 6-7h hike upp till Mueller Hut, men eftersom att vi blev ganska försenade när vi blev tvungen att åka till mekanikern gick vi bara halva den vandringen, alltså 3h idag igen. Men det var nog jobbigt ändå. Haha jäklar va jag flåsade. Var typ som en enda lång, brant trappa ända upp till toppen. Men oh så värt det var. Vilken utsikt!

Två dagar senare skulle jobbet börja igen så vi begav oss tillbaka mot Wakikihi på kvällen och tog in på ett Airbnb för att vila upp oss efter den tuffa hiken. Vi hamnade hos ett par från England och de lät oss stanna en extra natt helt gratis. Så himla underbara människor, att de släpper in 2 helt främmande personer sådär.
Den dagen spenderades i soffan framför brasan och tv:n, vi gjorde absolut ingenting, rörde oss inte ur fläcken. Haha vi försökte verkligen bara suga in så mycket hemtrevlig energi som möjligt.

Och vet ni vad vi vaknade upp med dagen efter? PUNKA! Haha fy fasen. Denna gång fick vi byta hela däcket. De vi fått hjälp av hade missat ett hål på sidan som ju inte går att laga. Typiskt.

Blev lite oväntade utgifter men vad kan man göra. Det vi fått uppleva de senaste dagarna vägde ganska tungt upp det!

MEGA-KRAMAR TILL ALLIHOPA! Vi saknar er massor. <3<3<3<3<3

Motiverande meddelande på vägen.....

Här sitter vi och gömmer oss för blåsten uppe på toppen och avnjuter en välförtjänt picknick.

National parks, South Island NZ, Vandringar

Här kommer fortsättningen på road tripen till Mt Cook och Lake Tekapo.

Dagen därpå lovade bättre väder så då ville vi passa på att åka till Mt Cook innan det dåliga vädret skulle komma tillbaka några dagar senare. Det är tydligen ganska ovanligt att man kan få se Mt Cook utan en massa moln som täcker berget, eftersom att det drar åt sig alla moln som finns i närheten i princip. Så vi gjorde rätt i att åka dit då, för vi vaknade på morgonen med en fantastisk utsikt över Lake Pukaki och Mt Cook. Så himla häftigt.

Lake Pukaki och Mt Cook är för övrigt det som utspelar sig som Lake-Town och Misty Mountains i The Hobbit. Där draken Smaug bodde med alla rikedomar.

Vi gjorde en 3 timmars vandring den dagen, Hooker Valley Track. En väldigt lätt vandring. Inga berg att bestiga utan bara platt. Fint väder och otroligt fina vyer!

Efter 2 väldigt kyliga nätter var vi inte direkt sugna på en till natt i bilen så vi tog faktiskt in på motell. Vilken lyx alltså. En varm dusch och sen kunna krypa ner under ett varmt täcke.

Fortsättning i nästa inlägg....

Nyvakna och härliga.

Bakom Oskar är alltså själva Mt Cook på 3754m. Ser dock inte så mycket ut för världen.

South Island NZ

Hej igen!

Passar på att slänga upp några fler inlägg nu när vi ändå har wi-fi. Bott på ett jättemysigt hostel i 2 nätter här i Queenstown, med SÅÅ sköna sängar. Varit drömmen för oss bil-bor haha.

När vi jobbade på äppelfarmen hade vi ett litet uppehåll emellan plockningarna så att äpplena skulle kunna mogna upp sig. Då passade vi på att åka till Mt Cook (som är Nya Zeelands högsta berg på 3754m) och Lake Tekapo som bara låg ungefär 20 mil ifrån där vi bodde.

Helt otroligt ställe. Jäklar va fint det var överallt. Sen att det är höst här och att träden var gula och fina gjorde ju det hela snäppet ännu vackrare, (om det nu går).

Spenderade 1 natt på en camping vid Lake Gregor som ligger någon mil utanför Lake Tekapo, som då är ett riktigt turist-ställe. På vintern har de skidåkning och på sommaren är det vattenskidor och trekking i de fina bergen som gäller.
Vår plan var att gå en hike upp på Mt John för att få se den fina utsikten över sjön, som ska vara helt klarblå enligt Google-bilderna. Men vi fick lite otur med vädret, regnet öste ner. Så vi åkte till "Lake Tekapo Hot Pools and Spa" för att relaxa hela dagen istället. (Och för att värma upp oss efter den riktigt kyliga natten!)
Poolerna var utomhus, så det var väldigt skönt att sjunka ner i det varma vattnet medan regnet smattrade ner över oss. Ska tillägga att det bara var ungefär 5 grader ute också.

Jag fick dela upp inlägget i 3 delar, det blev ALLDELES för långt och ALLDELES för många bilder för 1 inlägg haha. Så fortsättningen kommer i nästa inlägg....

Vaknade upp till en sån fin soluppgång och att det hade snöat uppe på bergen under natten. Så fint!

Haha alltså herregud vad o-charmiga bilder vi tog. Man blir ju inte direkt sugen på att visa sig i bikini på Cook Islands när man ser det här.

Såhär ser vi alltså ut, i full mundering och redo för en natt i bilen.

North Island NZ, Smultronställen

Det blir många inlägg på raken nu men vill bara komma ikapp lite.
Här kommer sista delen av resan med Oskars föräldrar:

Bay of Islands stod som sista anhalt innan Auckland. Vi hade både hört och läst mycket gott om det stället. Alla hade höga förväntningar och en ganska hög ribba att toppa efter den härliga turen till Coromandel. I och med det blev vi alla nog lite smått besvikna (eller iallafall jag och Oskar). För det var verkligen inte alls i klass med vad vi nyss hade upplevt. Dels var det mycket mer turistigt, så det drog väl ner hela upplevelsen en del. Sen var det inte lika vacker natur. Fast det kan ju iofs varit att vi inte var just där det var som finast.

Iallafall, vi tog en båttur ut till huvudön där vi gick en liten vandring runt om nästan hela ön. Sen var vi även på en väldigt mysig marknad.

Vi spenderade 2 nätter där och vi kände oss ganska nöjda med det.

De sista 2 nätterna innan vi var tvungna att bege oss till Auckland bokade vi ett Airbnb på ett så kallat Farmstay. Vi bodde alltså i en liten stuga precis vid en bondgård. Så jäkla fint område! De bodde på en kulle och hade utsikt över alla åkrar och havet som låg bara några kilometer därifrån.

Vi hade 2 jättemysiga dagar där, besökte bondgården och fick träffa massa djur. Gick en tur ner till havet och hade familjens hund som guide hela vägen. Åkte till en sjö som hade helt klarblått jättevarmt vatten. Spelade kort, åt god mat och drack vin. Perfekt avrundning på den härliga resan!

Sen spenderade vi 1 natt i Auckland innan det var dags att säga hejdå.
Vi är så glada att de ville komma ner och göra det här tillsammans med oss, det blir verkligen en helt annan sak när man reser och gör saker tillsammans.

På vägen till Farmstayen åkte vi förbi några Hot Springs som vi spontant svängde in på för att se om vi kanske kunde få bada.
Det var verkligen inget uppfixat dyrt turistställe utan bara som ett uppgrävt hål i marken.
Allihop stank ruttna ägg när vi var klara. Men åh så skönt det var.

Ytterligare en avstickare på vägen som visade sig vara över 2000 år gamla megaträd. Om ni tittar noga så ser ni mig stå framför.

Utsikten ifrån den lilla stugan vi bodde i. Magisk soluppgång.

VÄLDIGT nyfikna kossor och snällaste hunden Brando som var sugen på en tur till stranden.

Vilken syn när jag vände mig om för att se vart Oskar tog vägen. Spontant naken-dopp i havet!

Fortsättning....

Efter Hot Water Beach och frukost åkte vi in mot byn för att hyra snorkel-utrustning. Vi skulle till nästa otroliga sevärdhet i Coromandel som var Cathedral Cove. För att ta sig dit kunde man antingen ta en båttaxi eller gå, som skulle ta lite över 1 timme. Vi valde att gå, det fanns så mycket att se efter vägen .

Här stannade vi till för att snorkla en liten sväng, medan Gunlög satt uppe på land och fotograferade oss.
Haha inte det lättaste att gå på hala stenar med simfötterna på.

Väl framme på själva Cathedral Cove slängde vi oss i plurret igen. Så otroligt fin strand, en av de finaste stränderna jag nånsin sett.

Ytterligare en helt otrolig dag! De liksom avlöser varandra en efter en haha.
Det här var sista dagen vi hade på Coromandel, önskade att vi kunde stannat längre, fanns så mycket mer att se! Älskade verkligen allt på det stället. Om jag nånsin kommer till Nya Zeeland igen ska jag definitivt åka tillbaka.

Nästa anhalt: Bay of Islands!

Allmänt

Ååh ni kan verkligen inte gissa vad vi har gjort idag. BESTÄLLT RESA TILL COOK ISLANDS! Är så glad! Velat åka såååå länge till någon av Polynesien öarna och äntligen ska jag få göra det! Kommer verkligen bli en riktig paradis-resa. Känns helt overkligt.

Vi åker den 20 juni från Christchurch och åker tillbaks den 1 juli.
Vi har velat fram och tillbaka om vi skulle åka till någon utav öarna. Försökt leta efter bra flighter, hur vi skulle kunna bo och samtidigt ha en liten budget så det inte drar iväg.
Tillslut bestämde vi oss för att skaffa oss lite hjälp så vi gick till en resebyrå idag och de fixade en helt fantastisk deal till oss. Med allt inkluderat förutom lunch och middag. Vi ska bo på ett jättefint resort precis vid stranden och alldeles utanför ligger ett fantastiskt korallrev, så det kommer bli mycket snorkling!
Han som hjälpte oss var verkligen jättebra och tog hela tiden hänsyn till att vi inte har hur mycket pengar som helst. Gav oss tips på hur vi kan spara pengar när vi väl är där osv osv.

Det är en hel månad kvar tills flyget går och jag hoppas bara att tiden ska gå fort, vill dit nu!

Japp. Det var bara det jag ville berätta för er. Hihi.
Ha det underbart så länge!
Många kramar.

North Island NZ, Smultronställen

Hot Water Beach är alltså en helt vanlig strand, fast på en liten del under stranden finns det en varm källa där hett vatten strömmar upp. Man gräver sig alltså ett eget spa mitt på stranden, precis vid havskanten. Väldigt unik upplevelse.

Vi gick upp någon timme innan soluppgången och åkte iväg för att gräva oss ett spa innan frukost.
Det var så vackert, så tidigt på morgonen och nästan helt ensamma på stranden.
Det är verkligen värt att gå upp lite tidigare ibland. Även ifall det är så skönt och så lätt att bara ligga kvar i sängen.

Vi låg där i poolen i säkert 2h tror jag. Och då hade det verkligen strömmat till massvis av folk. Det var helt smockat när vi gick därifrån. Inte alls lika njutningsfullt. Och frukosten smakade ljuvligt när vi väl kom tillbaks till stugan.

Skönaste starten på dagen på väldigt länge!

Här syns det ganska väl hur det ryker från vattnet, och det var riktigt varmt ska jag säga! Man brände sig verkligen på de varmaste ställena.

Det gick iallafall inte att ta miste på vart själva källan var när vi begav oss där ifrån haha.

North Island NZ, Smultronställen

Fortsättningen på resan med Mikael och Gunlög...

Som jag skrev för några inlägg sedan så åkte vi till Coromandel efter Rotorua. Det är en halvö med massvis av speciell natur och som inte var alltför turistigt (när vi var där iallafall).

Som sagt så var verkligen det här stället min favorit på hela den resan. Så fruktansvärt fint och lugnt.

Vi bodde på ett Airbnb, i en egen mysig liten stuga ute på landet. Dex hette han som hyrde ut och han höll allting på gården ekologiskt. Han var en sån härlig värd, som välkomnade oss med öppna armar och det största leendet när vi kom dit. Han bjöd oss till och med på en handplockad ekologisk sallad!

Vi hade först bara bokat för en natt men han pratade så otroligt gott om allt man kunde göra runt omkring så vi bestämde oss för att utöka en natt till. Vilket vi blev så glada över att vi gjorde!

Efter att vi hade checkat in och bosatt oss i stugan åkte vi in till den lilla byn för att "checka läget". Handlade förnödenheter i den enda lilla affären som fanns och åkte sedan till stranden för att ta oss ett dopp, som för övrigt nästan såg ut att vara en strand i Thailand. Det kändes så konstigt att det ens var samma land vi befann oss i, så otroligt annorlunda från det landskapet vi precis kommit ifrån.

Vi köpte sedan med oss varsin pizza att ta med tillbaka till stugan och satt ute på uteplatsen i nästan totalt mörker under stjärnhimmel.

En helt fantastiskt underbar dag.

Dagen därpå väntade en tidig morgon. Dex hade tipsat oss om att åka till Hot Water Beach i soluppgången, innan alla andra kommer dit, fast berättar mer om det i nästa inlägg!

Allmänt, National parks, South Island NZ, Vandringar

Hej och förlåt!

Varit lite fullt upp så har inte prioriterat bloggen på ett ganska bra tag. Ska försöka slänga upp några inlägg till er nu.

Det har hänt en del grejer sedan sist som ni säkert förstår. Vi har hunnit se otroligt mycket så jag har många inlägg att ta ikapp nu.

Sist skrev jag att vi var allra högst upp på södra ön och bodde på hostel. Vi fick tyvärr bara den där ena dagen av jobb på vingården, för druvorna var alldeles för dåliga så det fanns liksom inte jobb. Stannade veckan ut och sedan begav vi oss mot Abel Tasman National Park. En National Park som ligger precis vid havet och ska vara jättefin. Där spenderade vi vår FÖRSTA natt i bilen. Var inte speciellt bekvämt, vaknade 1000 gånger under natten. Dock var det en gratis camping så det var det väl värt.

Vi hade bestämt att gå en kortare vandring. Man kunde gå en 5 dagars vandring efter hela kusten men vi hade varken utrustningen eller tiden till det (hade sökt ett jobb på en äppelfarm söder om Christchurch som skulle börja några dagar senare, så vi ville inte spendera för många dagar där om vi skulle få det.)
Ångrade dock att vi inte valde en annan vandring, för den visade sig vara mitt i National parken så vi fick aldrig se det fina landskapet längs kusten som jag hade sett fram emot. Men vi fick se väldigt mycket fin natur på vägen dit då, allt såg verkligen ut som Middle Earth i Sagan om Ringen. Häftigt!

Vi fick svar från jobbet vi sökt där de sa att vi hade fått det och att vi skulle få jobba i cirka 2 veckor. Plocka äpplen med timmesbetalt vilket ändå var helt okej!

Åkte hela vägen till Wakikihi där farmen låg, vägen dit var fantastisk! Såg verkligen ut som man förväntade sig att Nya Zeeland ska se ut, med massa fina bergstoppar efter vägen.

Vi bodde i bilen på en camping under hela tiden jobbet varade, med kök och dusch. För de hade en deal för alla som bodde där en längre tid så det vart ganska billigt ändå till skillnad för om man skulle bott på hostel till exempel.

Vi fick bara jobba i 6 dagar totalt. Vi började i slutet av säsongen så det var inte alls mycket kvar att plocka, och det tog mycket snabbare för oss att plocka allt än de först hade trott. Men det var ju såklart bättre än ingenting alls, fick ändå ihop lite så man klarar sig några veckor längre.

När jobbet var färdigt fortsatte vi resan söderut och mot Queenstown/Fiordlands. Som jag ska berätta mer om i ett annat inlägg!

Pussar och kramar från ett kyligt Nya Zeeland!