Allmänt, Jobb, South Island NZ

Hej,

Hoppas allt är bra med alla där hemma, hörde att det hade kommit snö igen. Fast det hör väl till våren det med antar jag.

I söndags tog vi färjan över till södra ön. En 3,5h lång båtfärd. Trodde först att jag skulle bli sjösjuk, men det gick bra, var ganska förvånad faktiskt haha. Har köpt mig såna där ingefära-tabletter som nog hjälpte mig lite grann.

Väl över åkte vi direkt till Blenheim, 20 min ifrån Picton där färjorna går i land. Jag hade sett på internet att det skulle finnas lite jobb där på vingårdar, så vi skrev och frågade om de hade något och vi fick faktiskt jobb på en gång! Dock visade det sig att det var ett Working Hostel, alltså där de hjälper en att fixa jobb om man bor där samtidigt. Vi bokade en vecka till att börja med. Verkade inte vara speciellt fräscht (och det var det verkligen inte heller) så tror inte vi stannar längre än så heller.
Vi fick jobb redan på måndagen (igår), och det var ju en helgdag så fick 50% mer betalt. Arbetsuppgiften var att vi skulle gå runt och klippa bort druvor som börjat ruttna och mögla pga att det regnat så mycket. 9h lång arbetsdag blev det så vi tjänade ihop en hel del, superbra!

Vi skulle egentligen ha fått jobb idag också men de skrev och sa att det inte blev något, möjligtvis imorgon onsdag. Vi får hoppas på det!

För övrigt trivs vi väl inte sådär jättebra på hostelet direkt, väldigt smutsigt och stökigt med nästan bara tyskar som inte vill snacka engelska. Fast vi bor med ett par från Belgien som är sjyssta, tur det.
Sen så är det sån skillnad på temperatur i jämförelse med Auckland! Där kunde man ändå gå runt i shorts och ligga på stranden när det var fint väder. Medan man måste ha på sig tjockjacka och byxor här. Har konstaterat att jag behöver köpa lite nya kläder, annars kommer jag frysa ihjäl här haha.

Vi ska iallafall försöka härda ut den här veckan och hoppas på mycket jobb, sen bär det nog av mot Christchurch. Kommer inte orka stanna så mycket längre här tror jag haha. Fy fasen, mår dåligt bara jag tänker på det.

Puss på er :)

Hittade ett fågelbo bland buskarna. Så gulligt!

Smultronställen, North Island NZ

Äntligen var det dags för Hobbiton!! Dit har jag velat åka såååå länge. Inte för att jag är något speciellt stort Lord Of the Rings fan utan bara för att det är så himla fint och så coolt gjort.

Blev inte besviken kan jag säga. Var precis så jag trodde det skulle vara (i princip). Det enda tråkiga var att man inte kunde gå in i Frodos och Bilbos hem uppe på Bag End. De scenerna filmades tydligen i en studio så det var liksom ingenting att "gå in i" så att säga. Det var ju annars något jag hade sett fram emot. Men man kan ju inte få allt!

Det var dock väldigt dyrt för att man var tvungen att ha guidad tur, eftersom att de inte vill att folk ska springa runt där hur som helst. Vilket ju egentligen är väldigt bra med tanke på att det kommer flera hundra besökare varje dag. Isåfall skulle nog allt varit helt förstört vid det här laget.

Det var iallafall en helt magisk tur och när vi kom dit låg det en dimma över landskapet som gjorde så det kändes ännu mer sagolikt. Man bara väntade på att Sam eller Frodo eller någon annan från filmerna skulle dyka upp typ haha.
Vi hade valt en av de första turerna, vilket vi hade gjort ganska rätt i. Det var inte alls så mycket folk då och väldigt lugnt. INNAN de stora busslassen med alla asiater kommit dit.

Guiden berättade för oss hur de hade byggt upp allting, hur de hade filmat och massa andra roliga berättelser om genomförandet av alla filmer osv. Väldigt kul och intressant att få reda på.

Allt avslutades med att vi fick en varsin öl på the Green Dragon, baren i the Shire.
Väldigt mysig dag, värt varenda krona tycker jag.

Allt är så himla fint och genomtänkt, in i minsta lilla detalj.

Uppe på kullen ser ni Bag End, där Frodo och Bilbo bor.

Sam's hus.

Det stora Party-trädet.
Så fint. Skulle bara vilja bosätta mig där.

Efter Hobbiton åkte vi vidare till ett vattenfall som Marita och Ward tipsat om. För att komma dit var man tvungen att gå en ganska lång vandring uppför berget och genom regnskogen. Alla var fortfarande ganska trötta i benen efter vår långa 2 mils vandring så vi orkade inte gå allra längst upp vilket skulle ta ungefär 4h fram och tillbaka. Så vi nöjde oss med den kortare på 2h vilket var mer än nog för vår del.

Allmänt, North Island NZ

Efter drygt 2 veckor i Auckland sa vi idag hejdå för att bege oss söderut. Vi har funderat fram och tillbaka hur vi ska göra, om vi vill vara kvar och hoppa mer fallskärm och så småningom försöka skaffa oss ett jobb runt omkring där eller bara ta resan vidare söderut. Och ja, som ni säkert förstått blev det då det senare alternativet.

Det blev i slutändan inte så mycket fallskärmshoppning som vi hade hoppats på i Auckland. Vädret har inte direkt varit på vår sida, med flera oväder som dragit in osv. Så vi kände tillslut att vi inte orkade vänta på bättre väder utan bara gav oss iväg.

Och angående fallskärmshoppningen, har ju inte berättat hur det gick än! Det gick superbra för båda två, hade mycket bättre självförtroende än sist plus att det var skönt att känna att man var i bra händer liksom.
Hann dock bara hoppa 1 gång, Oskar hann hoppa 2. Sen gjorde vi ju den där Refresh Coursen, också hann vi även med en packningskurs. Den var verkligen jättebra, nu har vi lite mer förståelse för hur allt fungerar och sådär.

Det kom förresten in ett väldigt oväder över norra ön idag, the Cyclone Cook heter den. De varnade för väldigt starka vindar och massa översvämningar. Skulle komma lika mycket regn på en dag som det annars kommer på en hel månad och vindar upp till 55 m/s!
Än så länge är vi på rätt sida av ön. Just nu är det som värst PRECIS tvärs över ön från där vi är, i Hawks Bay och vi är i New Plymouth. (Bor för övrigt i ett jättemysigt Airbnb över natten, dock har de en katt som legat i vår säng så jag håller på att snorar ihjäl mig...."allergisk")
Stormen skulle dra ner över södra ön också men den kommer troligtvis hinna försvinna innan vi hunnit fram. Vi ska hålla koll på väderrapporterna så vi håller oss undan.

Ha en jättefin Påsk allihopa!

Pussar & kramar :)

Allmänt, North Island NZ, Smultronställen

Fortsättningen av resan med Mikael och Gunlög...

Efter en riktigt skön natt hos Marita och Ward vaknade vi upp till ytterligare en fin och solig dag. Vi bestämde oss då för att hitta på något tillsammans allihopa. Vilket blev till Tauranga för att hänga på stranden och bestiga berg.
Väldigt mysigt ställe. Kändes nästan som att vi var tillbaka i Australien faktiskt, med massa surf, palmer och härlig strand. Det trodde vi inte, Oskar och jag, att vi skulle få ligga på stranden igen efter vi sagt hejdå till Aussie! Trodde seriöst att det skulle vara regn och typ 15 grader hela tiden när vi kom hit haha.

Det var väldigt uppskattat av allihop med en lugn dag efter ganska många hektiska dagar på raken. Oskar och jag är ju inte direkt vana det där tempot kan man säga.

Precis bredvid stranden i Tauranga ligger Mt Maunganui och högst upp på det berget finns en fin utkiksplats över hela beachen och havet. Och en liten vandring/bergsbestigning tackar man ju aldrig nej till, så där gav vi oss upp i värmen. Riktigt svettigt. Men åj så fint det var. Definitivt värt mödan.

North Island NZ

Hej hopp!

Efter den långa vandringen var vi ganska trötta allihopa. Så vi åkte direkt till en pizzeria för att köpa med oss lite välförtjänt mat.
Fast vi kände i slutändan att 1 timmes väntetid inte direkt var värt för denna torra lilla tunna, runda brödbit, med extra stora kanter och extra lite fyllning. Alla var ganska besvikna minst sagt haha.

Sov som en prinsessa hela natten, fast när det väl var dags att gå upp kände jag att jag skulle kunnat sova lika länge till.

Den här dagen var det då dags för oss att fortsätta resan norrut. Dagens destination: Waitomo Caves. Som är en ganska så stor turistattraktion på norra ön. Man åker med en roddbåt in i en jättestor grotta där lysmaskar lyser upp hela grottan som en enda stor stjärnhimmel. Jättejätte fint var det. Man fick varken ta kort eller prata så det var en väldigt speciell upplevelse vi fick uppleva, i nuet!
Jag kan tycka ibland att man fokuserar väldigt mycket på att få den bästa bilden, utan att riktigt njuta av vad man ser eller upplever. Så även ifall det var tråkigt att inte ha riktigt snygga bilder att visa för alla, så har man ändå minnet kvar på ett lite annorlunda sätt (för min del iallafall).

Efter grottbesöket var det dags att åka till Gunlögs gamla klasskamrat som bor i Cambridge. Hon tog kontakt med henne innan resan och vi skulle få spendera några nätter i deras hus som låg väldigt bra till från alla sevärdheter runt om.

Marita och Ward, som de heter, var jättetrevliga, och de gjorde så vi kände oss som hemma med en gång! Vi fick dela på 2 sovrum och ett eget badrum.
Sen blev vi även bjudna på förrätt, grillat till huvudrätt med alla möjliga tillbehör (som var så JÄKLA goda!! Så himla längesen vi ätit riktigt god grillad mat.) också fick vi efterrätt efter det. Gud så gott allt var alltså, drömmer om det fortfarande haha.

Så mysig kväll, vi satt ute på uteplatsen och bara njöt i den sköna sommarkvällen i deras fina trädgård.

Ytterligare en helt underbar dag.

Vi hade några timmars väntetid innan vi skulle få gå in i grottan, så vi spenderade den på att gå en liten tur upp till kossorna.

Här är utgången från grott-turen. Enda bilden jag kunde ta.

North Island NZ, Adventure, Vandringar

19,4km och mellan 6-9h hade vi då framför oss. Vi hade bokat in oss på en guidad tur så det var guiden Doug, två amerikanare, och så var det vi. Liten och bra grupp.

Vi fick en jättefin dag, soligt och lagom varmt med nästan ingen vind. Helt fantastiskt. Doug sa det att det nästan aldrig varit så vindstilla på alla de gångerna han har gått det där turen.

Ska inte skriva så väldigt mycket om turen tänkte jag. Kommer ni nog inte orka läsa. Bilderna säger nog ganska mycket ändå.

Kl 09.30 påbörjade vi alltså vandringen. Glada, förväntansfulla och fulla av energi!

Vi visste faktiskt inte det här innan vandringen men berget vi står framför var visst Mt Doom i Lord of The Rings. Det berget som Frodo måste kasta ringen i för att få den förstörd.
De filmade dock aldrig där, bara själva berget, var alldeles för farligt.
Det var dock väldigt många vandrare som tog en detour för att gå ända upp på det. Oskar ville också göra det men det var det ingen annan som ville, hehe stackarn.

En spricka i berget där lava har och kan rinna ut!

Här går vi upp på den högsta punkten för dagen! Nästan 1900möh. Och vilken härlig känsla det var.

Uppe bland molnen. Så jäkla häftigt.

Efter vi nått toppen var det såklart dags att påbörja vägen neråt igen. Den första delen var inte speciellt rolig, för min del iallafall haha. Det var alltså en jättebrant typ klippa eller var det var med massa lösgrus som man då skulle försöka kana sig nerför. Och jag som är så rädd för att ramla tog ganska lång tid på mig.
Fast glömde bort det ganska fort efter att jag fick syn på den här utsikten. Helt fantastiskt.
Väl nere var det dags för en välförtjänt lunch! Och gud va gott det smakade. Det smakar aldrig så gott som när man har hållit i gång i flera timmar, sittandes utomhus.

Här var alltså den branta grusvägen jag skrev om. Om ni tittar noga ser ni dom små människorna som är påväg ner. Och då kan ni nog förstå att det var en bit.
Usch, vill inte ens veta hur det skulle vara att gå ner där en dag då det blåser. Kan aldrig vara kul.

Massa rök som puffar upp lite här och var.

Puss på den här helt otroliga dagen vi fick tillsammans! Det blev verkligen så mycket mer än vad vi hade hoppats på.

Hej,

I onsdags var det dags för Mikael och Gunlög att åka hem igen. Kändes så himla tråkigt, varit så kul med resesällskap.
Vi har haft 2 helt otroliga veckor här på Nordön. Vi hade aldrig riktigt några spikade planer så vi tog verkligen bara dagarna som de kom vilket var skönt. Tänkte att jag ska berätta om alla äventyr i separata inlägg, så det kommer bli några inlägg lite då och då.

Efter att Oskars föräldrar åkte har vi turistat lite i Auckland, varit på beachen och tagit det allmänt lugnt.
Igår var vi förresten på en Refresh Course på en Skydive club här i Auckland, och idag ska vi få hoppa igen efter 1 års uppehåll!!! Minst sagt nervöst haha. Men ska nog gå bra, de är väldigt noggranna och försiktiga här. Släpper liksom inte upp vem som helst utan att man fått ordentlig kunskap om Drop Zonen osv. Så det känns riktigt bra.
Just i skrivande stund är faktiskt Oskar uppe i luften och ska snart hoppa ut ur planet. Sen är det min tur!! Gud, trodde seriöst aldrig att jag skulle göra detta igen haha. Fast vill så gärna fullföra kursen när jag ändå lagt ut så mycket redan. Fast känner mig mycket bättre till mods nu än jag gjorde för 1 år sedan, kanske är lite mer mognare för det nu liksom. Mycket händer ju trots allt på 1 år :)

Kramar!

Utsikt över stan från en av väldigt många vulkaner i Auckland, Mt Eden.

Allmänt, North Island NZ

Fick inte plats med fler bilder i förra inlägget så får göra ett separat.
Här har ni bilder från när vi gick till Te Papa museet. Helt gratis och så värt att gå dit!

Här visas världens största fossil, av den här sorten, som nånsin blivit funnen. Helt sjukt stor.

De har även världens största upptäckta bläckfisk på utställning, The Giant Squid.
Om ni jämför med människorna som står längst bak så kan ni se på ett ungefär hur stor den faktiskt är.

Sen gick vi på en utställning där de visade hur det gick till för Nya Zeeland under första världskriget som var väldigt intressant att se.

Alltså kolla på dockorna, så jäkla bra gjorda. Vi blev helt tagna över hur verkliga de ser ut. Varenda liten detalj är helt perfekt. Titta på skägget liksom!!!
Vi fick reda på efteråt att det faktiskt varit Weta-studios som gjort allihop. Helt sjukt vilka jäkla talanger de har alltså.

Allmänt, North Island NZ

Jag skrev det här inlägget för ett tag sedan men fick aldrig tid till att ladda upp det. Därför det kommer ut lite sent :)

Väntan är över. Nu är de äntligen här!!

Gud så segt denna veckan har gått, vi har verkligen bara gått runt och väntat, väntat och väntat. Fördrivit tiden med att titta på Sagan om Ringen och shoppat. Inte velat se så mycket sevärdheter eller så innan de kom, kändes lite onödigt. Bara väntat på att få börja resan haha.

Vi hämtade upp dom på flygplatsen vid 4-tiden. Kändes så konstigt att de var här, bara varit jag och Oskar hela den här tiden och nu har vi helt plötsligt fått resesällskap. Så himla roligt att de bestämde sig för att komma.

Åkte direkt till hotellet för att checka in, vi hade bokat en lägenhet som vi alla kunde dela på. Vi fick rum på 13:onde våningen med utsikt över staden, två sovrum och kök. Så jäkla fint var det. Blev lite förvånade allihop att vi hade fått så fint rum för ett väldig bra pris. Hade ändå valt ett av de billigaste alternativen.

Vi hade tre nätter tillsammans i Wellington. De dagarna spenderades på alla olika sevärdheter.
Vi åkte Cable Car som tog oss upp till The Botanical Gardens.
Gick till Te Papa Museum som är ett måste om man åker hit. Helt gratis och så mycket intressanta saker att se.
Drack gott kaffe, Wellington är trots allt topp 8 för bästa kaffestaden i världen.
Åkte upp till Mt Victoria Lookout för att få se hela Wellington från ovan.
Besökte Weta Studios och Weta Cave för att få se hur de gjorde allting till bl. a. Lord Of The Rings filmerna och massa mer. Var så coolt att se hur de tillverkar allt till filmerna. Alla rollfigurer, kläder, vapen, städer, platser osv osv osv. (Man fick tyvärr inte ta några kort inne i själva studion så kan inte visa er så mycket.)

Nu är vi påväg upp mot Tongariro National Park. Ska gå en lång hike där imorgon. Startar 09.00 och håller på i cirka 8h. 2 mil ska vi gå uppe i bergen. Ni får önska oss lycka till!

Puss och kram

Cable Car tur upp till Botanical Garden

Utsikten över Wellington från Mt Victoria Lookout

På jakt att leta efter inspelningsplatser från Lord of The Rings.

Allmänt, Sydney, North Island NZ

Hallå ifrån Nya Zeeland!

Jag lovade ju att skriva ett inlägg när vi hade landat i Sydney, fast det blev aldrig av. Sorry! Hade så mycket annat i tankarna så glömde helt bort.

Vi hade 3 nätter i Sydney på ett hostel som heter Bounce, det låg i princip mitt i city. Själva hostlet var superfräscht! Kändes som ett Hotel nästan. Fast man borde väl räkna med det när man betalade $40 dollar per natt. Haha så jäkla dyrt alltså, var det billigaste vi hittade. Kostade lika mycket för 3 nätter som för 7 nätter på det vi bodde på i Perth. Men ja som sagt, man får verkligen det man betalar för!

Gjorde en del shopping i Sydney faktiskt, ganska mycket av våra kläder började bli ganska överanvända efter ett helt år här kan jag väl ta och påpeka haha. Så det behövdes.
Något jag verkligen hade längtat efter var att gå in på H&M, så det fick jag ÄNTLIGEN göra!!
Vi spenderade typ 2 dagar bara med shoppingen, är ju så mycket folk i Sydney så allt tar ju så jäkla lång tid. Alla gator är smockade med folk. Är inte alls van till det efter så lång tid på andra sidan landet och uppe i norr. Kändes som ett helt annat land där nästan.
Det var iallafall kul att se allt innan det var dags att dra. Man vet ju aldrig om vi nånsin kommer tillbaks dit liksom.

Väl framme i Wellington sent på onsdagsnatten checkade vi in på ytterligare ett riktigt fräscht hostel. Det var en rock festival i staden under helgen så vi hade bara fått ta det hostelet som hade ledigt. Det blev alltså ett till ganska dyrt hostel, privatrum denna gång. Var SÅ skönt, kunna sova utan att bli störd av andra. Båda har varit ganska så slitna efter all flygning och alla tidsomställningar. Är ju ändå -5 timmar i Perth i jämförelse med här, även ifall det inte är så mycket så har man känt av det ändå. Plus att jag har blivit lite småsjuk, ont i halsen och förkyld. Det bidrar också liksom. Börjar äntligen känna oss normala igen!!

Vi har haft några dagar här nu. Det har mest gått åt till att fixa massa saker hit och dit tills Oskars föräldrar kommer. Fixat nytt nummer och bankkort och bara försökt lära känna staden litegrann. Landa liksom.

Vi har även varit på jakt efter en bil. Kollat massa på nätet osv. Vi var och tittade på en i söndags men vi tyckte den var lite för dyr med tanke på hur långt den hade gått och hur gammal den var plus att han inte ville sänka priset. Den var helt perfekt annars men vi var mest rädda för att vi inte skulle kunna få tillbaks pengarna sen när det är dags att sälja.

Men idag hittade vi en! Jag hade hittat ett företag som köper in begagnade bilar och säljer ganska billigt så vi åkte dit. Och de hade 1 bil som passade oss perfekt! Vi ville ha en kombi-bil som gått under 200.000km, helst automat, inte låter för mycket, utan några stora kända problem osv osv och den passade in på allt! De hjälpte oss jättemycket, fixade med försäkringar och byte av ägare så det var bara för oss att åka därifrån. Klappar och klart liksom. Mer enkelt och smidigt går det inte att få. Så himla skönt att ha allt klart, nu är det bara för oss att vänta in Mikael och Gunlög. Ska bli så kuuul! Vi ser fram emot det SÅ MYCKET!

Nu ska vi ha några lugna dagar här, gå runt i stan och se oss omkring. Regnat och varit jättekallt här idag, så vi får hoppas på bättre väder.

Puss och massa kärlek från oss!!