Indonesien - Bali, Indonesien - Lombok

I lördags kom äntligen Hampus fram till oss. Vad vi har längtat!
De första nätterna spenderade vi i Kuta och i tisdags begav vi oss iväg för att ta oss över till Lombok och Gili öarna. Skönt att äntligen röra sig iväg från Bali för vår del. Kommit så mycket turister nu i augusti så det var varit ganska jobbigt så ska bli kul att se de andra öarna!

Just nu är vi i Mataram på Lombok efter en 2 timmar för lång båtresa från Padangbai. De hade lovat oss att deras båt var den snabbaste och bästa av alla och skulle bara ta 1timme. 3 timmar senare kommer vi alltså fram. Lagom trötta i huvudet efter att ha suttit precis vid 2 dunkande högtalare hela resan.

Och alltså jag vet egentligen inte vad vi gör i den här staden. Finns ingenting för oss att göra. Vi bokade verkligen in oss på helt fel hotell långt ifrån stranden eller något som helst turistigt. Det gick inte att avboka hotellet heller så vi var illa tvungna att åka hit. Vi ska dock bara spendera 2 nätter här (egentligen 3 men vi bestämde oss för att åka till ett bättre ställe även ifall vi var tvungna att betala för sen sista natten också, kommer dö av tristess här annars.)

Hotellet i Kuta. En av de bästa vi bott på! Väldigt mycket finare rum än vi bott på tidigare haha. Fast man får väl vad man betalar för antar jag.

Imorgon kommer de och hämtar upp oss i en taxi som tar oss till Kuta Lombok, som ligger på södra delen av ön. Ska vara jättefint med massa surf osv. Passar oss lite bättre än att bara hänga på hotellet som vi gör just nu.
Oskar har varit sjuk i några dagar nu med feber och orolig i magen, tror han fått i sig någonting i maten, så det kanske bara var bra för honom. Vi har inte riktigt haft någon dag då vi bara har kunnat ta det lugnt så han har aldrig blivit riktigt frisk. Förhoppningsvis kan han ta igen sig nu!

Pussar och kramar :)

Spenderade en natt i Padangbai dagen innan båten till Lombok skulle gå. En mysig liten fiskeby.

Hampus tar sig sin vanliga nap och Oskar ligger med hög feber i Padangbai.

På båten till Lombok, en aning slitna när vi anlände till första stoppet på Gili-T. Nu vet vi iallafall vad som väntar oss tills vi kommer dit, såg helt fantastiskt ut!

Hampus chillar i poolen när vi inte har något annat vettigt för oss.

Indonesien - Bali

En dag bestämde vi oss för att hyra en moppe och köra runt lite på södra delen av Bali. Upptäcka fina stränder och mysiga byar. Också ville jag se Uluwatu Templet som jag hört skulle vara något att se.

Sagt och gjort. Vi körde runt en hel dag och upptäckte nya mysiga platser!

Första stoppet var Dreamland Beach. En riktigt mysig surfbeach som låg ganska undangömd så om man inte vet att den finns så är det ganska svårt att hitta utan skyltar. Det var dock ganska mycket folk men fortfarande väldigt mysig.

Vi fick se apor för första gången. Såååååå söta!!

Andra stoppet var Padang Padang Beach som inte var lika mysig som Dreamland. Man fick först och främst betala inträde och sen var det helt SMOCKAT med folk. Var faktiskt värre än Kuta Beach haha. Så där stannade vi inte speciellt länge.
De skulle ha någon sorts Surftävling där sponsrat av Rip Curl, som verkade ganska stor ,någon dag senare så kanske var därför det var så mycket folk. Fast gillade Dreamland bättre.

Sist men inte minst åkte vi till Uluwatu Templet. Och där var det också helt smockat med folk haha. Men det var kul att se ändå.

Vi fick se ännu mera apor! Och jäklar va sneaky de är. Smyger upp bakom folk och snor allt de kommer åt. Mest solglasögon. Som de sen endast ger tillbaks i utbyte mot mat. Haha så smarta ändå.

Middagen när vi kom tillbaks till hotellet. Grillad kyckling i honungsglaze med ris och grönsaker. Mmmmm..

Indonesien - Bali

Dagen efter min födelsedag var vi iväg på vår första dyktur efter vi fått dykcertifikatet. Vi bokade en tur med allt inkluderat, 2 dyk, utrustning, mat osv.

Hade en jättebra dag! Och eftersom att vi skulle åka båt så hade jag förberett mig med sjösjuketabletter. Haha ni vet ju hur jag kan bli annars så det ville jag absolut inte riskera. Kände dock av en del när vi begav oss tillbaka. Den hade kanske slutat värka då. Men tur att det var i slutet iallafall!

Vi åkte till 2 olika dykställen. Första dyket var ett Drift-dive. Man bara åkte med strömmen. Har aldrig testat det tidigare så det var en ny erfarenhet. Var lite krångligt att hålla sig bouyant (alltså att vara jämnviktig i vattnet) med ny utrustning och samtidigt vänja sig med strömmen. Men det gick bra. Kunde inte riktigt njuta de första 20minuterna för tänkte bara på det.
Såg två sköldpaddor, en som var jättestor! Också såg vi även en hummer. Och massa småfiskar såklart.

Andra dyket var på Manta Point, som var dagens höjdpunkt. För där skulle vi förhoppningsvis få se Manta Rays! (Djävulsrocka tror jag det heter på svenska).
Och OM vi fick se Mantas! Flera stycken simmade förbi oss. Herregud va coolt det var. Så himla stora! Vi blev nästan helt omringade av dom kändes det som. Alltså herregud. Har inte ens ord för hur coolt det var. Var liten man är i jämförelse.

En över förväntan bra dag!

Så himla häftigt!!

South Island NZ

Tänkte berätta för er om när vi var och åkte skidor innan vi åkte till Bali.

Någon dag efter vi kom tillbaka till Christchurch från Cook Islands åkte vi iväg till Mt Hutt som skulle vara en bra skidanläggning. Haha alltså vilken omställning, gå från vit strand till vit snö.

Själva skidanläggningen låg ungefär 2000möh havet så det tog ett tag för oss att köra upp. Eftersom vi bara hade sommardäck var vi tvungna att hyra snökedjor. Det var lite läskigt på vägen upp, sladdade en del. Men upp kom vi och hade världens utsikt över landskapet nedanför.

Det var så himla kul med skidor igen! Var lite svårt i början innan man kom in i det, var ju ändå typ 5 år sedan jag åkte sist. Var allt lite rädd i början när man inte var van farten eller svängarna. Men efter några åk kändes det ganska bra. Att man kommer ihåg efter så lång tid ändå.

Vi hade en helt fantastisk dag i backen. Runt 1- och strålande sol. Var inte så väldigt många backar, om man jämför med typ Trysil, men det var lagom för en dags tur dit iallafall.

Så underbart sliten efter en dag i backen. Saknat det jättemycket kände jag då. Så nu har vi fått upp suget på att åka skidor igen iallafall. Längtar tills vintern och Sverige!!!

Kramar från oss <3

Adventure, Indonesien - Bali

Idag är det min födelsedag, 24 hela år. Gud, börjar bli gammal haha.

Just nu är vi i Sanur från att vi åkte från Amed igår där vi tillbringade 5 dagar för att ta dykcertifikatet. Varit helt fantastiska dagar! Vi bodde på ett jättefint dyk-resort precis vid havet och dök hela dagarna lång typ. Alltså kan inte förstå vad mycket vi har missat under hela den här tiden utan dykcert. Det är ju verkligen 1000000 ggr bättre än snorkling. Går ju inte ens att jämföra.

Amed var en liten by och det enda man kunde göra där var att dyka eller snorkla i princip. Supermysigt ställe och inte lika crowded som Kuta och Seminyak vilket var sååå skönt. Trivdes jättebra. Själva kursen och vår lärare Wayan var också jättebra. Bali Reef Divers Amed hette det, så om ni någon gång åker till Indo måste ni åka dit och dyka!!

3 dagar var kursen på, 2 poolsessions och 4 dyk i havet plus 1 gratis fun-dive när vi avslutat kursen.
Det sista dyket i kursen var vid USS Liberty Wreck i Tulamben som är ett av världens topp 10 bästa dykställen. Alltså har knappt ord till vad häftigt det var. Vraket ligger ganska grunt så man hade väldigt bra sikt, det är därför det är så bra. MASSOR av fisk och koraller. Aldrig sett så mycket coola och färgglada koraller på ett och samma ställe. Hela vraket var helt översvämmat av fisk. Helt fantastiskt. Kommer aldrig glömma det dyket. Bästa jag varit med om.

Sen när vi var färdiga med kursen fick vi ju även ett gratis dyk. Det gjorde vi vid The Drop Off eller The Wall. Det var verkligen som en vägg av koraller rakt ner i djupet. Så häftigt. Också massor av häftiga fiskar. Oskar såg en bläckfisk till och med. Coooolt!

Ja jag kan skriva i evigheter om våra upplevelser fast får avsluta nu. Oskar väntar på mig, ska gå till stranden. Hihi.

Puss!

USS Liberty Wreck

​Ser ni fisken? Ser exakt ut som en sten, Stone Fish kallas den.

Allmänt, Indonesien - Bali

Hej på er!

En liten update så ni vet att vi är vid liv.

Befinner oss i Bali som ni redan vet. Har det helt fantastiskt. Varmt, skönt, sol, bad och massvis av god billig mat och öl. Perfekta livet!
Varit här i en vecka idag och vi lider absolut inte alls. Här kommer vi trivas de 2 månaderna vi ska vara här.

Vi har planerat att ta dykcertifikat nästa vecka, annars så har det inte hänt så mycket mer än bad, sol och shopping. Haha latar oss så jäkla mycket. Underbart! Känner dock att det börjar rycka lite i benen. Behöver röra på mig! Man lever alldeles för gott här nere.

Puss & kram, hoppas ni njuter av sommaren i Sverige!

Varit på fisk-spa.

Påväg ner till stranden. Lägg märke till elsladdarna som går kors och tvärs. Haha så sjukt.

Druckit massor av kokosnötter.

Cook Islands

Några sista bilder från Cook.

Ja herregud. Den här resan kommer vi leva på länge. Att det ens finns ett sånt här fantastiskt litet ställe på jorden känns helt overkligt. Så långt ifrån vår vardag man kan komma.

En sak är säker. I will be back!

Cook Islands

Pa är en 74år gammal spänstig gubbe från Cook Island som har en egen guidad vandring som går tvärs över ön. Över berg och genom regnskog. Han har gjort det där vandringen i över 30 år så vi tyckte det skulle vara kul att bli med på den! Dock visade det sig att hans brorson hade tagit över den så vi fick aldrig gå med själva Pa. Det var ju en liten besvikelse såklart, för det var ju en av anledningarna till att vi ville göra den. Men det var kul ändå.

Vi var ett helt gäng som korsade ön tillsammans. 5km allt som allt, tog oss ca 3h.

Det var en riktigt tuff och lerig walk. Det började med en lång och brant backe, lerigt, halkigt och massa rötter. Var helt genomsvettig när vi väl kom upp.

Största målet var att ta oss upp till The Needle. En 3 miljoner år gammal vulkan-skorsten som stelnat.

När vi tagit oss upp där och sett den fantastiska viewen från toppen begav vi oss neråt neråt neråt. Vägen blev bara sämre, snårigare och smalare ju längre vi gick. Men efter några timmars vandrande var vi äntligen framme vid slutdestinationen! Var helt slut i fötterna så det var underbart att komma tillbaks till hotellet och svalka av sig i havet direkt.

The Needle.

Här kommer man snubblandes fram. Bäst att hålla ögonen på marken!

Här skulle man klättra upp den sista biten för få se utsikten från The Needle.

Cook Islands

En kväll gick vi på en så kallad Island Night. Som är en kväll då man får känna på lite av deras kultur. Man fick typisk "Cook Island-mat", som var massa grillat gott kött, fisk, olika tillbehör, sallad, såser osv. Och sen var det även dans och musik. Var kul att få se och uppleva!