Har lyckats välja rätt vecka för semester det här året. Solsken och härlig sommarkänsla samtidigt som det är väldigt lite folk vid poolen ☀️😎☀️. Lugnt och harmoniskt 🙏🏻❤️. Känner hur ny energi fylls på inför hösten.

Idag åkte jag till Helsingborg för att hälsa på min mormor och morfar. De bor i en lägenhet precis intill havet med utsikt över Danmark. Först åt vi lunch på Roys mat & bar vid hamnen för att sedan ta oss vidare mot Sofiero slott och slottsträdgård. Buss 8 från Helsingborgs centralstation stannar precis utanför entrén till Sofiero. När vi kom fram till Sofiero visade det sig att det var guidad visning av slottet så vi följde med på den. Det var kung Oscar II som lät bygga slottet. Slottet i sig ser inte särskilt imponerande ut, men slottsträdgården är desto finare. Slottsträdgården är känd för sina rhododendronbuskar, som tyvärr inte blommar så här sent på året. Det fanns dock många andra blommor som blommande, bland annat olika sorters dahlior. Efter att ha beskådat de vackra blommorna fikade på caféet intill slottsbyggnaden. Dagen avslutades med en drink på mormor och morfars balkong innan jag åkte hem mot Malmö igen.

Utsikten från mormor och morfars lägenhet.

Mormor och morfar ❤️

Känner tacksamhet över att ha möjlighet att gå ner till poolen när som helst jag har lust. Älskar mitt bostadsområde. ❤

När jag kom hem från jobbet fredag 21 juli bokade jag en spontantripp till Göteborg dagen därpå. Sist jag var i Göteborg regnade det och var grått och iskallt så mina förväntningar på staden denna gång var inte allt för höga. När jag kom fram till Göteborg möttes jag av riktig sommarvärme och solsken. Och upplevelsen av staden förändrades totalt. Vädret kan verkligen förändra hur man ser på saker och ting. Jag checkade in på Clarion Hotel Post mitt i centrala Göteborg. Väldigt bra läge precis intill centralstationen. Hotellrummen var helt okej, men inget som stack ut. Hotellet har en takpool som är uppvärmd till 30 grader året om. Riktigt mysigt, och med fin utsikt över staden. Hotellfrukosten hade mycket att erbjuda.

När jag var yngre skulle jag aldrig kommit på tanken att resa själv, men numera tycker jag det kan vara riktigt mysigt. Jag tror det är viktigt att man lär sig trivas och känna sig bekväm i sitt eget sällskap. Jag har fortfarande en bit kvar att jobba på gällande detta och sådana här resor är bra övning. Väl framme i Göteborg tog jag spårvagnen till botaniska trädgården. Jag måste kommit rätt tid för i princip allt blommade och det var så otroligt vacker och färgglatt. En av de finaste botaniska trädgårdar jag någonsin varit i. Jag lunchade i den mysiga restaurangen i trädgården.

Framåt kvällen åkte jag in till Liseberg och strosade runt till tonerna av Mary J Blige som uppträdde på scenen. Jag hann åka några få karuseller innan parken stängde. Måste säga att jag nog gillar Liseberg mer än Gröna Lund. Det var en fördel att komma sent på kvällen då många redan gått hem och köerna var betydligt kortare. Jag är inte så sugen på att stå i kö en timme för att åka en attraktion som varar i knappt två minuter. Innan hemresan på söndagen hann jag med en tur i trädgårdsföreningen och dess rosenträdgård. Rosorna var i full blomm och det fanns oändligt många olika typer av rosor att beskåda. Göteborg är en stad med många fina grönskande parker.

Numera älskar jag Göteborg och jag kommer definitivt åka dit igen. En underbar stad!