Nu är vi snart riktiga Aussies, vi har under våra tre veckor här fixat både bank och bankomatkort, busskort, blivit medlemmar i mataffären, skaffat ett australienskt mobilnummer och vi börjar bli allt mer rutinerade på stan och i kollektivtrafiken! Behöver bara lära oss vilket håll bilarna kommer ifrån.. Vänstertrafik är inte vår grej.

Annars då är Perth helt underbart, kan inte förtå varför inte fler åjer hit och alla är så sociala och trevliga!

Härom dagen var vi på whiteman park som är ett zoo där man har  möjlighet att klappa både koalas och kangoros. Så mysigt! Dock var det en utav dem varmaste dagarna (ca 38 grader) vilket kändes! Men med ordentligt med solkräm och vatten så tog vi oss igenom dagen!

Innan jag åkte till Australien intervjuades jag utav Kungsbackaposten om vad ungdomar gör/gjort efter studenten. Artikeln skrevs för att hjälpa de som nu står inför gymnasieval  och förhoppningsvis kunde mina och de andra som intervjuades tankar hjälpa till att guida dem till ett bra program och skola som kommer att passa dem!

Om ni vill läsa så finns artikeln nedan:

Alla hjärtans dag spenderade vi ute  på Rottness Island som är en stor ö i Perth. Vi tog färgan ifrån Hillarys Harbour och ute på ön hyrde vi cyklar som vi tog oss runt på ön med.

Det har blivit lite svalare (ca 30 grader) vilket var skönt då det blev väldigt mycket cyklande upp och ner för backar, tur att det även fanns helt gudomliga stränder att svalka sig i!

Under våra 5 dagar här i Perth så har vi checkat av 3 stränder, den första var Scarbrough beach, den andra City beach och igår var vi på Cottesloe beach.
Alla har sett olika ut men varit lika underbara!

Scarborough beach var dock lite blåsigt när vi var där men det var roligt att bada i dem höga vågorna.
Det var inte så mycket folk på den stranden, men det kan ha varit för att det blåste den dagen.

City beach hade även den höga vågor men inte lika mycket starka strömmar under vattnet vilket var skönt. Det var även mer människor på den stranden vilket gjorde det lite roligare då vi vill lära känna folk!

Cottesloe beach var såååå fin!
Det var lugnare vatten och en jättestor lång vit sandstrand och massa människor. Vi åkte dit med ett gäng som vi lärt känna i veckan och det var riktigt kul!

Idag har vi som sagt varit runt om i stan, vi besökte Kings Park som är en jättestor park som ligger mitt i Perth. Vi var endast där en kort stund och beundrade utsikten men vi planerar att åka dit en dag och se oss om kring ännu mer!

Därefter åkte vi till Fremantle för att äta lunch, en hamn med massa restauranger. Därefter runt om i stan, bland annat förbi Perth ZOO som vi skall åka till i nästa vecka troligtvis.

Dagen avrundade vi sedan i poolen, kan inte bli bättre än så!

Idag ser vi oss runt om i stan, Jacquelines familjekontakter kör runt oss och ger oss massa bra tips på vad vi kan göra när vi är här.

Tyvärr så har inte Margareta som vi bor hos något wifi som vi kan använda och när man är van att snabbt kunna söka upp närmaste strand/affär/sevärdighet med bara några klick så försvårat det vardagen en del.. Speciellt när man är i ett land och stad man knappt vet någonting om! Vi har inte heller samma möjlighet att höra av oss hem utan internet så det första (okej näst första efter att vi hittat stranden) var att leta wifi!

Efter mycket letandes och frågandes om vägen utan att hitta något så lyckades vi tillslut fjäska till oss en timmes internet på ett hotell så att vi i alla fall kunde höra av oss hem.

Fortfarande har vi ingen tillgång till wifi, vilket för vår generation är kind of a dealbreaker när det kommer till boende, haha. Men att bo hos Margareta är så mycket bättre och fräschare än att bo på hostel. Med eller utan wifi..

Vi anlände till Perth i Måndags, klockan var då 22:30 (ca 16:00 svensk tid). Som tur va hämtade en bekant till Jacquelines familj oss på flygplatsen så vi slapp fundera på hur vi skulle ta oss vidare. Han körde oss till Margareta som är en svensk äldre dam som vi planerat att bo hos den närmaste tiden.

Margareta bjöd på chamapange, jordgubbar , ostar och kex när vi kom fram och i bakgrunden hade hon ABBA spelandes. Ett riktigt bra välkomnande helt enkelt!

Hela kvällen gick jag runt i lägenheten, kunde inte finna ro att sätta mig i soffan och ta det lugnt. Vetandes att det bara var timmar kvar tills jag skulle resa och ge mig ut i det okända var för nervöst för att sitta stilla. Gick in i sovrummet vägde den packade väskan för kanske femte gången för att vara säker på att den inte överskred gränsen. Gick tillbaka genom hallen till vardagsrummet, slängde en blick på TV:n. Kollade telefonen, chattkonversationen på telefonen plingade till, frågor om exakt landningstid, om man skulle ta med sig festklackarna eller inte. Att säga att det var fjärilar i magen som gjorde sig tillkänna var en underdrift, det var verkligen inte söta fjärilar i min mage, snarare något hemskt som åt upp mig innefrån och som sedan landade i resten av kroppen i form av ångest. Det är lugnt Sandra, ingen fara, Göteborg är kvar när du är redo att komma hem igen. Det kommer gå bra. Klockan började närma sig 01. Det var egentligen dags att gå och lägga sig, skulle upp halv åtta imon men ville inte lägga mig för tidigt av risken att bli liggandes grubblande och orolig i sängen, bättre att lägga sig när man knappt kunde hålla ögonen öppna så att man somna direkt.
Om några timmar skulle planet lyfta, och med skräckblandad glädje (mest skräck) så skulle jag ge mig av och jag visste att det skulle bli ett riktigt äventyr.