Nu börjar det bli spännande. Har varit och diskuterat med skolan och gjort min slutraport om praktiken i norge. Stipendiet har blivit godkänt så jag kommer få lite cash tillbaka från resan,vet dock inte när... Är på sista praktiken nu och har 2 fulla veckor åter. ET-planen är inskickad för sista praktiken så nu väntar jag på godkännande och på bedömningsdiskussionen. Så är det bara att vänta på avslutningen och papren från valvira.

Har beställt kit till mössan så jag får band på min studentmössa (behöver altså inte heela mössan som tur är) så sparar jag lite pengar på det.
Nu åt jag på jakt efter klänning ännu... Har två favoriter.
Eller egentligen en.
Den i mitten.
Jag är inställd på att DEN är den finaste klänningen någonsin och jag vill ha den till avslutningen!

Ett litet problem bara,,, den passar inte riktigt in i min budget (160euro :(   ) och nu har jag jätte svårt att hitta något annat som jag skulle kunna tänka mig använda. Men jag försöker. Beställde hem några från nelly att pröva så hoppas att jag skulle fatta tycke för nån av dem... Får väl gå naken annars, hehe.

Efter praktiken kommer jag återgå till K-hemmet och vara där i allafall över julen. Hoppeligen får jag fortsätta ännu efter det men det kvarstår att se.

Check-lista att ordna.
Et-diskussion
Super-möte
mössa
klänning
inbjudningskort
(festplanering)
öva in närvårdarlöfte

och allt detta på en månad...

Och så var jag hemma i Finland igen. Skönt att vara hemma.
Jag blrjade skriva redan på tåget men tänkte sammanfatta ännu i ett inlägg hur resan hem gick.

I tåget satt jag brevid en dam från ukraina. Hon var trevlig. vi satte som sagt i fel riktning och enda vi såg var en vägg, ryggsäten och en stor vägg med resväskor. Hade önskat sitta brevid ett fönster i färdriktning så jag skulle sett de fina landskapen i Sverige men så blev de inte denna gång, satt i stället och var åksjuk och satt och funderade vilken wc jag skulle springa till om åksjukan blev värre... Aldrig mer åka med ryggen mot färdriktningen och utan utsikt,,, usch... Tåget var en halv timme försenat till Stockholm då det var någon som hade valt fel spår vid ett tidigare skede.
Väl framme i stockholm stötte jag på min bff från innan jag flyttade upp. Han studerar i Stockholm så han kom emot mig till T-centralen och vi for och äta. Ville inte äta på tåget då jag tyckte man fick så lite gemfört med vad man betalade så jag var vrååålhungrig.
Fick någon timme att gå åt på det viset och då tog jag en taxi från t-centralen till hamnen. Aldrig i världen att jag skulle släpa på allt en sålång väg eller på någon buss eller så, stod dessutom på nätet att det skulle kosta mycket mindre än vad det gjorde men jag kom ju fram i allafall fastän jag kände mig lurad... Han som körde var dock helt trevlig.
Jag anlände på terminalen c. 1 och en halv timme före ombordstigningen så hade gott om tid att få biljetten och finna en bra sittplats att vänta på.
Vid ombordstigningen hade dom en noggrann granskning, man skulle visa pass (id) och biljetten. blev dock fast då mitt namn var felskrivet så hamnade på granskning då dom inte förstod varför jag inte hade skrivit mitt namn rätt och så var det konstigt att jag hade så mycke saker. Fick visa bokningsbiljetten och förklara för dem att det var skolan som bokat och att jag varit på utbyte i Oslo. tog c. 15-20 minuter med förklaringar och utredande förrän jag fick gå ombord. Som tur så var jag ute i tid får man ju bara säga. Skulle inte varit något problem om dom inte hade haft en så noggran kontroll på boardingen. Väl ombord så var jag brevid/ovanför bildäck. Måste medge att jag aldrig varit så långt ner på en båt och ljudnivån var mycket mer än vad man kunde föreställa sig. Men jag hade en tv så det var bra. For till taxfree och handlade lite godis och så gick jag till baren och lyssnade på båt-bändet en stund före jag bestämde mig för att gå och lägga mig.

Följande morgon så kom jag igång helt bra. Åt några karameller som morgonmål (hälsosamt jag vet men hade inte råd att gå till buffén eller såå) medan jag lagade mig färdig och kollade på Fran the nanny,  eller vad nu prugrammet heter. Plockade ihop mitt och satt lugnt och väntade på rummet framtills man fick gå av båten.

Väl i åbo fick jag vandra en bit till svärfars bilen då han var och lossade ett lass. Det typiska var ju att det stod tre karar och bara kollade då jag försökte få upp mina "små" väskor i slastbilshytten... Typiskt karar säg. En stund senare kom svärfar ut och sade att det nog kommer ta en stund så jag lutade sätet bakåt och sov en stund. Då det var färdig lossat så åkte vi till sjömansparkeringen och böt till en personbil som vi sedan åkte upp med. Det var riktigt kul att umgås på tumis med svärfar, det är sällan man får kvalitetstid såhär i allafall så helt kul. Vi åkte så långt som hem till svärföräldrarna där jag äntligen kl.1 åt morgonmål och vi satt och diskuterade resan och hur allting hade gått.

Ungefär halv 3 så kom min svåger och kastade hem mig den sista sträckan. Sambonhade precic vaknat så fick umgås med honom en liten stund förrän han åkte iväg och jobbade natten. Så fick jag ju skrapa om kissen.

Så där har ni gott folk. Resan började 11:32 och ca. 15.10 så var jag hemma i egen bostad med "familjen" igen!

Nu har resan hemmåt börjat, sitter i tåget och reflekterar över hur jag haft det i Oslo. Det skall bli skönt att få komma hem igen fastän det varit kul och jag mött många nya fina människor. Jag tänkte jag skulle skriva en plus och minus lista över mina erfarenheter och försöka att inte överskrida det jag får och inte får skriva om (yttrandefrihet liksom)

Positivt med Fagerborg
-Många härliga människor, både personal och klientet.
-Mångkulturellt med duktiga vårdare från alla möjliga länder.
-En jätte trevlig arbetsgivare som erbjöd jobb även i framtiden.
-Ett boende som är som ett hem och inte anstalt.
-Fåglarna i dagsalen.
-En massa massa aktiviteter.
-klienter i bra skick så man fick många intressanta diskussioner med dem.
-Fint beläget.
-Väldigt duktiga på att använda alla hjälpmedel.
-Roligt med ett litet kök på "avdelningen"
-Väldig positivt att man satt tilsammans alla äldre och vårdare och åt vid måltiderna.

Minus med Fagerborg
-Kanske lite väl med vårdare i samband med klienter, men å andra sidan fick man mycket egentid med dem.
-Norskan, haha. Ibland for vissa saker helt förbi, speciellt i början, men blev bättre på det.

-Kul men lite kanske ohygieniskt att så många vandrade runt med ringar, klockor, nagellack osv...

-Handhygienen, och dåligt med handskar....

-Säkerheten. Omklädningsrummen fanns i källarenoch vem som hellst kunde ta sig dit. Det fanns skåp men dom gick inte att låsa, man måddes ha ett eget lås så jag fick skaffa det.
- positivt och negativt var att man skulle byta arbetskläderna alla dagar så största delen av tiden har det inte funnis L byxor bara xs, s och m... Samt xxxl ibland och xxxxl byxor så man har vandrat runt i tält typ.

Positivt med Oslo
-Stor stad med många möjligheter
-mycket kultur.
-något för alla
-inte så dyrt som det sägs.
-Lätt att ta sig runt i stan

Negativt med Oslo
-Vissa ställen kan faktist vara ganska så dyra.
-En massa massa miljonärer och rikt folk men även en massa fattigdom.
-Lite halvdåligt postkontor och väldigt dyrt att skicka vykort.

Plus om man skulle råka komma hit och arbeta såå...
-ganska dyra hyror i oslo om man skulle vilja flytta hit.
-Stor skatteprosent (grundskatten är 30%)

Positivt och negativt med att vara borta en månad.

Det är inte kvinnor som planerat flygbolagen, 1 dl med shampo och balsam? please dom var ju slut redan i början av resan typ, Så det har jag fått köpa, Samtidigt på flyget tog dom min tandkräm och deudorant för att dom inte rymdes in i deras 1 liters påsar som var lika stira som mina halv liters...

Man kommer in i systemet och man kommer in i vardagen på en ny ort.

MAN är otroligt ensam fastän man är omringad av folk, största delen av tiden. Tackolov har jag hafft fru J med mig, är otroligt tacksam över att jag fått bo hos henne denna månad mot en liten kompensering.

Under sista dygnet har jag sagt adjö till dem på fagerborg, varit och simmat en sista gång, ätit gott på Egon med fru J. Shoppat det sista, varit till en stor staty-park, varit till skolan som min skola hade sammarbete med så att jag skulle få praktiken godkänd, vandrat en hel del och packat! Säkert har jag gjort mer men jag får tillägga vartefter.. Fru J var ledig idag så hon hjälpte mig med mina saker till tåget. Är lite nervös för att ta mig från tågstationen i Stockholm till hamnen och Viking båten. På tåget nu så sitter jag typ i en knut. jag har ryggen mot fördriktning, har vägg på båda sidorna, ser lite ut genom ett fönster men det är inget att skryta med, framför mig sitter ett gäng, 4 damer c 30 år och dricker champagne och sedan är det en hylla med en massa resväskor.

Lördagen blev riktigt lyckad bara jag vaknade. Steg upp lite efter 3 och började göra mig klar för att gå ut på stan och äta med min vän homegirl. Vi var till Namnam och åt. Kylling og ris, efterrätten blev friterad banan och glass, vilket homegirl tyckte smaka potatis... Men det var riktigt gott i allafall att äta lite kinesiskt. Efteråt vandrade vi runt i affärerna lite och då va klockan redan 8 mittiallt så affärerna började stänga. Kom hem och lade en avslappnande ansiktsmask och drack lite coca-cola o tog det lugnt medan jag lite funderade över hur jag skall plocka och packa allting inkommande torsdag.

Söndagen aka hel###esdagen.... Började okej, åt lite morgonmål och kollade på tv. Sedan skulle jag iväg på praktik. Fick åka tre olika bussar, vänta på tre olika bussar plus att jag kom nästan försent.. Tur att man är ute i god tid. Dom har vägarbeten i halva oslo vilket gör att spårvagnarna som annars brukar gå, så gick inte. och dom har ordnat bussar istället som tar föreevigt då dom skall köra till alla stoppen via alla de kurvor och omvägar. På praktiken var jag med helt nya människor, så i.o.m. att jag kände till beboendena så fick jag ta hand om de tyngsta, mest tidskrävande patienterna.
Nåväl passet tog sist och slutligen slut och det var dags för hemfärd. behövde bara vänta 15 minuter i ösregn på att en spårvagn skulle ta mig till centrum och i centrum skulle jag fått vänta så otroligt länge så vandrade via mcdonnalds och tog med en hamburgare och vandrade hem sista biten.
Idag har jag också kvällstur så skall börja åka iväg sakta mak, hoppeligen så kommer jag mig lättare fram idag än umder helgen.

Igår försökte jag vila så mycket som möjligt så jag skulle orka med en natt-tur. Dock blev det mindre vilas och mer kolla-runt-överallt... I torsdast for tönten min hem, var jätte härligt att ha kärleken nära och får tacka fru J att det passade han kom på besök. Besöket kändes dock väldigt kort och nu längtar jag hem mer än innan,men jag ska väl överleva en vecka till utan problem.

Hemresan har skolan ordnat och betalt så hem kommer jag i varje fall.

Natt tur i norge är annorlunda än i finland. Patienterna får mindre lugnande och mer sällan psyk-mediciner så gamlingarna är mycket mer aktiva så fastän det varit en lugn natt så har man haft något att göra hela tiden. Nattendrog ut sig lite, iställe för 9 timmar blev det 10...
Under natten har det varit så kallt så mark-ytan har frysit så på sina ställen var det halt. Det gick varken buss eller trick denna morgon, eller omjag skulle väntat i lite på 2 timmar... Så jag vandrade hem.... 7 km och c. 200 meter. Intressant hur öde en stad är då man bara ser en och annan människa men ingen trafik över huvudtaget. Kändes nästan lite kusligt men det var otroligt vackert på samma gång.

Men nu efter ett dygn skall jag försöka ta en liten blund.
God morgon och god natt!

Idag har varit en bra dag... <3 Igår kom min käreste på besök. Var emot honom till flyget och vi vandrade lite runt centrum. Vi avslutade kvällen med att mysa framför tv;n. Idag har vi vandrat runt, vi var till aker slott. Där var vi in och kollade på militär-museumet. Så vandrade vi på aker brygga, och ut till thief holmen, så lyxiga och fina höghus. Vi vandrade förbi kungsparken och vart överallt. Vi skulle gå på bio men då vi kom tillbaka till lägenheten kring 4 var vi redan så trötta och tänkte att vi kan ju vänta och se filmen i finland. Så en bra och härlig dag med min tönt ❤

Har börjat fundera på hemresan nu. skall jag ta tåg och båt för c. 70 euro eller flyg för 160. det är ju mimdre än tvåveckor kvar nu. Hörde med skolan och inväntar svar på deras åsikt. Dom har väl ganska fullt upp dom också.

På fagerborg går det bra. Idag har jag fölt med deras sjukskötare mer eller mindre. Fick gå med och se medicin rummet och så fick jag se rummet där dom förvarar alla sårvårdsmaterial och allt. Det finns inga som hellst sårvårdsmaterial på avdelningarna, allt skall gå via sjukskötaren. Men jag fick dessutom putsa ett sår idag och ge medicin åt två patienter, sjukskötaren gav dem åt mig och jag fick ge dem till klienterna. Detta med att ha diabetes är intressant i norge. Här vill dom ha sockret nere och det kan resultera i att klienten får insulin många gånger om dagen och även till natten. Dom reglerar ju nog sockret bra, det blir ju inte så stora kast. Det har faktist varit en helt kul dag idag på fagerborg.

Andra inte så roliga nyheter är att mördarklownerna har intagit Oslo. Dom har blivit sedda innom en två km radie och dom varnar till och med på tv om dem. Jag förstår inte att folk kan glra något sådant? Klä ut sig och faktist vilja skada andra människor? Vart är världen påväg. Jag hoppas verkligen på att jag inte kommer stötta på någo knivsvingande motorsågs knäppa "mördare"

Då var halva praktiken över redan. Två veckor har gått jätte fort och snart får ångesten om att detta är slut börja. På praktiken börjar det kännas som att jag har kommit in i rutinerna och känner mig jätte välkomnad dit även om dom är i en lite hektisk period nu just i.o.m att dom har stängt ner ett annat ålderdomshem som hör till samma koncept. Nästa hälg skall jag förbereda mig för att ha nattur, det skall bli spännande att se hur det går till, men det får vi se sedan.
Igår vandrade vi lite på stan med fru J efter att jag slutade praktiken. Hon har nattur igen så i dag morgon for jag iväg så att hon skulle få sova. Jag tog metron ut till Tøyen och tänkte att detta går ju bra och är en bra början på dagen. Men badet var stängt för dom hade inbokat något evenemang hela häljen. Nåväl oslo kommun har ett till bad ute i Bøler så det blev till att leta sig ut dit. Jag träffade en trevlig jenta, Anne, som också var ut på äventyr för att få simma lite. Tillsammans hittade vi badet och hon var faktist riktigt trevlig. Hon bjöd mig även med på filmfestival i kväll men hon skulle med sina vänner så jag misstänker att hon kom av sig med att höra av sig. No hard feelings. Det var kul att snackas med någon i egen ålder och ha lite sällskap.
Efter simmhallsbesöket så vandrade jag på stan och handlade lite vykort. Jag var till opera huset och kollade och så fick jag se nya huyndai ionic bilen, det var intressant...Man kan ju inte vara på resa utan att fixa souvenirer hemmåt så måste försöka hitta några frimärken och en postlåda nästa vecka. Fru J vaknade runt två snåret och följde mig ut på stan. Det har verkligen blivit mycket vandrat idag. usch... 26000 steg plus 1 km (lite på) simmas. Så jag har varit riktigt aktiv.

Då fru J for och jobba så tänkte jag att jag skulle sitta hemma och ya det lugnt, men efter en liten stund tyckte jag att jag nog måste gå ut så jag for till centrum. Väl i centrum öppnade jag jodel och kollade vad som sker i oslo, stötte på en annan finlandssvensk där så vi bestämde oss för att fara på en 'bisse' till t.g.i. friday. Det var faktist helt kul att få prata med en halv fisk, halv norsk och liten del någo afrikansk kille.

vad mer kan jag berätta om denna dag. Tja. Åt på mc donalds idag. Dom har ett underligt system vilket innebär att tar du take away så är det billigare än att äta på plats. Nästan alla snabbmatskedjor har typ något sådant system....

Det var väl allt för denna gång.

Ha de!

På tisdagen hade jag kvällstur och redan då kändes det jobbigt i halsen till och från ..  Onsdags mårgonen var jag riktigt färdig, ingen röst, frös, sjukt i lederna. Ja det var riktigt jobbigt. Så jag stannade hemma från praktiken. Jag gjorde inte mycket på onsdagen, sov för det mesta och då jag var vaken var det en ända plåga. Idag bara jag vaknade så var det lite bättre i allafall, snorar inte lika mycket men har ett bamse tryck i huvudet samt huvudvärk och vare rörelse känns som ett slag i huvudet..  meen ja ska väl nog klara av att jobba i morgon fastän jag är hes och har lite ont i huvudet. I dag så var jar till affären en sväng och så sov jag en stund och så var jag efter lite telefontid och så var vi med fru J och kollade på nån mat-mässa. Åt en lammcurry som var stark. annars kände jag nu inte så mycket smak. Fick dock ingen kvitans för det men kanske det är okej. Vandrade hem via folkteatern, verkade vara ett mysigt ställe med relativt billig kultur. Pjäsen singin' in the rain var bara 345nok...

Jag har ungefär varit igång c. 2 timmar idag, resten har varit i horisontalläge... Snart sova igen så jag skall orka med morgondagen. Men först skall jag kolla Aladdin.