Idag åkte vi till Bussi Island på äventyr. En timmes båtfärd in i Viktoriasjön och vi var framme.
Vi åkte boda-boda motorcyklar en bit in och gick sedan en bra bit. På vägen träffade vi många härliga barn och vuxna, såg ett riktigt fint afrikanskt landskap och exotiska frukter. Vi fick smaka på färska sockerrör.. som smakade socker? Färska jordnötter och mango, allt direkt från marken/träden!! Rolig upplevelse. En dag väl spenderad!

Denna helgen har vi vart på rafting igenom Nilens strömmar. Vi började dagen med att åka 2h till Jinja, för att sedan sitta 45min på ett lastbilsflak till Nilen.

Raftingen var det roligaste jag gjort i hela mitt liv, en helt underbar upplevelse verkligen!! Värt varenda krona, och lite till. Instruktörerna var riktigt professionella och tog väl hand om oss. De gick igenom varenda scenario som kunde hända, och vi fick även öva på hur vi skulle hantera dem. De hade koll på allt, och styrde oss genom varenda fors, så man kände sig riktigt trygg.

Upplevelsen att åka ner för stora vattenfall på flera meter, till starka forsar som enkelt slungar iväg dig från båten var ur denna världen. Adrenalinet pumpade för fullt hela tiden, för man visste i bakhuvudet att det finns en chans att man skadar sig ordentligt eller t.o.m dör. Och mellan forsarna var det ca. 30min, så då kunde vi bada, sola, dricka vatten eller bara njuta av den underbara utsikten! Totalt åkte vi genom 8st forsar.

Detta tog hela lördagen, så när vi kom tillbaka så övernattade vi på ett hotell i Jinja som låg precis på kanten till Nilen. Solnedgången där var helt enastående, nästan så att man fäller en tår för hur fint Afrika är.

Nu är första veckan avklarad och den har vart fylld med nya upplevelser. Jag är på ett ställe som heter Engsol (Engineering solutions) som reparerar och säljer traktorer. Det är kul och lärorikt att se hur dem jobbar. Här lär man sig reparera, och inte byta ut så som vi gör i Sverige. Man får också använda alla sina muskler, för här finns det bara basverktyg, såsom blocknycklar och något enstaka spärrskafft. Inga muttermaskiner alltså! Men det är nyttigt, man lär sig verkligen att uppskatta det man har hemma!

Maten på Engsol är ungefär samma varje dag, det serveras ris, böngryta, majs, jordnötssås, någon typ av grönsak, potatis och matoke. Det är knappt kryddat, men det smakar bra faktist, det är ju gratis hehe ;)

Så idag åkte vi endast runt på praktikplatserna och introducerade oss själva. Jag hade inga förväntningar alls, för att inte bli besviken.

Vi blev bemötta av beväpnade vakter, som ibland inte alls gillade vår närvaro..
Men dem flesta praktikplatserna var faktist väldigt fräscha, måna om säkerheten och trevliga. Men det var absolut en dag utöver det vanliga..

Tyvärr hade vi inte mycket tid att ta bilder, men hann ta någon bild.

Tjaa! First Impressions? Uganda kan beskrivas som kontrollerat kaos. Dem är verkligen galna i trafiken, det finns knappt några regler verkar det som, eller så bara skiter de i dem... Det står beväpnade vakter överallt man går, till en början var jag väldigt rädd för dem, men det visar sig att vakterna är dem bästa och hyggligaste personerna bland folket. Inte att tala illa om ugandierna, för dem är verkligen schyssta.

Men vi började iallafall dagen med att gå på marknad. På marknaden såldes det en del "Hemmagjorda" saker, eller ahh, sovenirer.. För att få något för bra pris krävdes det att vara bra på att pruta. Vilket jag upptäckte att jag hade en talang för.

Efter det stack vi till Khadaffi Moskén och fick en rundtur. Det var rätt coolt att se den enormt stora bönesalen, och jag vågade t.o.m att gå upp i det höga tornet.. 500000 trappsteg senare var vi längst upp och utsikten var enorm!!

Vi avslutade dagen med att köpa telefonkort så vi kunde ringa hem till våra stackars föräldrar, som låtit sina barn åka till andra sidan jorden ;)

P.S - Dåligt WiFi på hotellet har gjort att jag inte kunnat blogga. Men bättre sent än aldrig!

Ca. vid 05-06:00 lokal tid landade vi i Entebbe och åkte sedan "taxi" till hotellet Red Chilli, som ligger i Kampala. Vi åt lite, försökte sova, och gav oss sen iväg för att käka lunch. När vi kom tillbaka till hotellet så gjorde vi iordning våra rum, packade upp saker mm. och sedan svalkade vi oss i polen en liten stund.. Värmen är inte direkt behaglig enligt min smak.. :) En bra mjukstart på 3.5 långa veckor!