När jag äntligen kom fram så stod mormor o morfar och väntade på mig vid utgången. Det var så skönt att landa äntligen.
Men blev irriterad av alla svenskar på något sätt dem är så... har Unge ord men det var först konstigt att höra språket och ännu konstigare att prata svenska eller mera att höra sin röst. Jo jag har hört den när jag har pratat i telephon men det var ändå anurlunda.
Jag hade någon känsla i magen som jag inte kände igen. När jag kom hem så var en del av syskonen hemma och det var så roligt att se dem, jag retade Noah o Elias de var skoj och pratade med Rasmus och det är något jag har missat.
Sen kom pappa hem från sitt kundmöten och vi och Elias åkte och handlade mat och jag fixade min telephone och köpte slak och skydd till den.
Efter de lagade pappa och jag middag de blev flank och biff med rostade rotfrukter samt majs o beanes.
Efter de var det min första fotbollsträning på länge. Roligt ich träningen gick bra fast väldigt trött vart jag efter. Min kondis är inte kvar och de är surt men vara att jobba up den igen.

Allt gick bra att åka med kiwi busen och stannade på hostelet som var mittemellan dem två jag stavade på förut. Så de var skoj. På kvällen så gick jag och kollade på bio, jag såg någon beche film den var inte då bra som jag hoppades på...

Nästa dag sista dagen i på min trip.
Vaknade av mig själv tidigt och gick ut och vandrade runt i staden och köpte ett par spring skor jag är så nöjd med dem. Sedan ett par spring tajts för dem jag hade gick sönder när jag vandrade och ville ha något bekvämt att flyga i. Sen så passade jag även på att klippa mig och så, är nöjd men det är en förändring. Men gillar de på något sätt men känner inte igen mig skälv i sorgen så de är lite udda haha men vänjer nog mig snart.

På kvällen gick jag ut och åt en lite lyxare middag för att de var sista dagen, drycken var riktigt god.

Sen fick jag up på taket av hostelet och såg att de var en bubel pol så bestämde mig att bada innan jag hoppade in i sängen. Där möte jag en engelska man och han var trevlig. Det är så roligt att jag nästan kan märka av vart alla kommer ifrån pga deras dialekt. Är faktiskt stolt över de.

Kom i till Simon o Mia för lite mer än en vecka sen.
Simon var snäll och hämta mig från busstationen och dem bor i ett hyr hus som är väldigt kiwi. Dem har en inneboende som heter Luckas han är trevlig.
Kvällen när jag kom till dem åkte vi till första stället Mia kom till när hon kom till Napia och det var en glas schop och vi åt glas och sedan åkte hem och åt middag.

Nästadag hade jag och Mia en eunda runt stan och hon visade mig runt och köpte detta finna halsband. När vi fick runt pratade vi om allt möjligt och sak var deras kultur här mauri och hon har lärt mig så mycket om den.
Simon jobbar vardagar på en skola med barn som behöver extra hjälp.

En eftermiddag tog vi oss till bel rock och vi gick igenom skog och de var så många fåglar och fin och grön natur när de är vinter allt är grönt. Det tog tre rimmar att gå denna promenad.

En kväll var vi hos deras vänner och spelade sällskapsspel. Det var skoj att träffa riktiga kiwi familj.

En eftermiddag gick jag å Luckas en promenad i ett naturreservat och vi såg vattenfall och så vidare vi gick hella trippen på 2:10 min och det var ett helt ok resultat för oss tycker jag.

En dag efter Simon har varit på jobbet åkte vi till en strand och gick där och såg solnedgången och vi såg även snäckor och sjögräs. Efter de åkte vi hem och åt fich and chips det är väldigt kiwigt men det har även ärvt mycket från Storbritannien.

En kväll satt vi och kolade igenom foton från när Simon var i Sverige och jag såg mamma på vissa foton och de värmde.

Sistadagen så var vi först på ett djurskötare och klappade och allt sånt så de var riktigt roligt och dem var så guliga och glada.
Efter de så åkte vi för att stå ich sälja korv för Simons skola och de var två elever vi hämtade up och dem stod där och de gjorde det frivilligt. Dem var snälla.
Dem jobbade och jag satt där och läste vidare på en svensk bok jag har kommit in i den ich är glada över de. Efter vi var klara med det så åkte vi hem till någon och de var en hel del människor som satt och spelade sällskapsspel
Sen åkte vi hem och jag är så trött så jag fick å la mig tidigt idag.

Detta var en samman fattning vad jag gjorde hos Simon och Mia men har nog glömt massa...

Idag är det den stora hajken den var 19,5 km. Vaknade av att dem i mitt rum väckte mig och sa att busen gick om 10 min och jag hade försovit mig så tog på mig ett lager kläder pajade lunchen och kastade ner resten av alla kläder jag hade tagit fram i väskan och sprang ner till busen, jag han men jag hade en plan att äta en stabil frukost men de blev en banan på busen. Sate på mig resten av kläderna på busen och jag var redo att börja. Det tog en timme till där hajken började. Jag började med att gå med min nya vän från Tyskland men sen så började hon halka efter så vi bestämde oss att spilta på oss så jag fortsatt att gå sen nära toppen så hamnade jag med en större grupp och gick med dem en bra bit tills vi var i en stuga halvvägs. Då vi hade vilat och grisigt ihjäl så fortsatt vi men jag hök högt tempo så dem halkade efter även så lyssnade på musik och bara gick å gick och åt bars. Sen kom jag till en djungel och gick igenom den och såg det finna vattenfallet i slutet och kom fram bland de första. Vi väntade där i 1 timme på att busen skulle komma och hämta oss igen. Alla sov på busen på tillbaka vägen för alla var så slut. Man kan ju tro att man skulle ha en bra utsikt på toppen men det var vimsigt och kalt och allt var så kalt å blött och dimmigt så man såg inte så mycket fören man var närmare botten. Då klart så halkade jag bra några gånger och ramlade två av dem.

När vi kom tillbaka till hostelet så duschade jag och bokade bus till Nipia för imorgon. Samt så gick jag och drack kafé för jag ville inte sova vid 5 tiden, slutade med att det gav mig lite för mycket Engbergs så gick runt i staden i en timme och försökte bli av med energin och de lyckades jag tillslut med. Gick hem och somnade tillslut.

Idag var de en lat dag vi gick på en park sak ich och fick veta mer om deras kultur och hur de badade och lagade mat i ånga. Av den naturliga hålen som har kokande vatten i dem. Vi hade även tur att se gleaisen att spruta upp vatten.
På vägen gick vi förbi ett kiwi hus och jag såg den men vet inte hur den kan hålla balansen, den har inga armar men kanche vingar inte helt hundra för det var i ett mörkt rum.

Sen åkte vi till Taupo. Jag möte en ny person som hoppade på busen och hon var tysk och vi klickade direkt och det var så skoj vi gjorde miner och garvade och allt gick så bra. Så vi var de två dagarna som vi stannade i Taupo. Middag och sen säng efter.

På vägen till det nya stället så åkte vi förbi hobbit stället och jag såg de men kändes inte lika coolt som det skulle göra om jag hade där filmerna men jag kan nu bocka av det.
Senare på kvällen gick jag på en kultur upplevelse jag ville lära mig deras kultur och så. Det var en riktig upplevelse det startade med att dem dansade en välkomnande dans men innan de då var det en timmes busresa då började buss shaförn att förklara ordet kakira och det ordet översatte han på 47 språk och en av dem var svenska och det var riktigt bra. Blev imponerad. Sen valde vi även en hövding i vår bus, det måste vara en man som är stark, klok och gillar/spelar rugby. Tror den sista var lite of fast den sporten kom up ofta när det pratade om deras religon. När vi hade blivit välkomna så gick vi runt i vår buss/grupp till olika stationer och sedan så fick vi till sista stationen som handlade om hur dem lagade middag. Det var riktigt coolt dom lagade mat i marken med hjälp av vulkanstenar och tänker över och de med säckar och jord. Sen fick vi kolla på ett till uppträdande och då märkte jag att några i min grupp pratade svenska och det var så skoj för det var första svenska mänskorna på flera månader. Sen efter det så åt vi middagen som de tog up ir marken tidigare när de visade oss hur de gick till. Det var gott men om man ska vara kräsen så var kycklingen torr men fläsket var riktigt gott, de var en buffé.
Efter de så var de några små framträden och sen tillbaka på busen så sjöng vi nationalsånger men när det kom till den Svenska så sjöng vi istället snabbs sången Hellan går.
Väll hemma så blev de sängen.

Idag så åkte vi busen till Watomo och på vägen dit så gick vi en skogstur som var riktigt fin. Sen så åkte vi vidare till någon roten stad och handlade och åt lunch.
Sen åkte vi till.vart vi Bode över natten och lämnade saker. Jag hade bokat en upplevelse, det var att vara i grottorna och föra olika saker i fem timmar.

Okej mera detaljer vi började med att häva oss ner i ett hål som var runt 100 m djupt med hjälp av utrustning. Sen åkte vi en cippline ner och fikade och sen så hade vi bad ringar och hoppade ner i vattnet och det skvätte. Sen åkte vi runt lite och kollade up i taket för att se lysmaskarna som igenkligen inte var maskar. Sen lämnade vi badringarna igen och började flyta ner åt i grottan med hjälp av strömmen. Så skoj och sen så kröp vi genom hål och klättrade up för vattenfall. Hella denna upplevelsen var värt varenda peng.

Sen när vi var tillbaka till hostelet så gick vi ut och drack. Jag testade en lokal öl som det hade producerat där och den var en av dem bättre jag har druckit, sen ner i säng för nya äventyr imorgon.

Vaknade klockan 7 och tog de lungt och packade mina saker och tog mig till busstationen och vänta på bussen.
Det var inte så lång busresa, vi stande för att handla middag och luncher. Sen någon timme till så var vi framme the Vorm wother beach. På vägen hitt var naturen under bar höga berg djupa dalar och grönt över allt.
Jag sat bredvid en Spansk kvinna på busen hon var trevlig men såklart så vet jag inte namnet på henne. När vi kom fram till hostellet så lämnade vi våra saker och gick på en promenad och har några underbara bilder. Det tog ca två timmar och sen hem igen och lagade middag det blev tortellinin det var okej. Sen väntade vi på att det skulle bli Ebb vid vattnet så vi kunde gräva ett hål och bada i de. Alla var riktigt trötta men vi lyckades att hålla oss vakna och bada ich. Det var riktigt coolt för man brände typ fötterna. Kanche inte delen med att bränna fötterna men att det blev så varmt.
Efter det blev det raka vägen till sängen.

Idag hände det inget speciellt jag gick runt och upptäckte saker men inge speciellt. Hittade en riktigt fin jacka som ska bytta ut min gamla hemma. Så glad av den.
Var tillbaka till hostelet tidigt och tog de lungt och åt middag samt upptäckte stället med en person där som kom från Tyskland. Hon var snäll och trevlig. Vi hade lite pickupen mys även medan vi utforskade.

Planering är inte min starka sida så tog tag i det och gick till ett buss ställe och hittade en bra tur för mig.
Bild på själva turen kommer under,
Vi kommer vara en grup på bussen och först åka till Hot Water Beach, Waitomo tror de är där Hobbit var filmat och se det,(har inte sätt filmerna men Veronika tyckte jag skulle se iallafall och hon är rätt blir roligare att se dem efter) även i denna stad kommer vi att se och utforska en lyssande grotta, Rotorua där kommer det vara en kultur middag och sen till Taupo som jag sedan kommer ta mig vidare själv till Napier för att se Simon och Mia. Kan inte vänta men åker i övermorgon så har något att se fram emot.
Efter jag bokade allt detta så vandrade jag omkring igen men denna gång runt hamnen. Jag hittade en fiskmarknad och de var en resturang som serverade dagsfongad fisk och såg att det var en del lokala människor där så det blev min lunch för dagen. Det var riktigt gott men tror att omgivningen hjälpte till mycket där, testade en ny dricka också den var god och passade till maten.
När jag gick ut för att se kusten klarare gick jag förbi några fiskare och dem hade fiskar upp tag bollar och jag kollade nyfiket och dem fråga om jag ville smaka och jag sa ja såklart det smakad saltvatten och fiskit typ.
Sen fortsatt jag att gå så gick till andra förorter som heter Ponsonby och K'Road. Det var riktigt roligt att se allt som inte är turistigt.
Till baka till hostelet och åt mat där och kolla på film sen sov jag.

New Zeland, Upptäckter

Idag så började jag med en härlig frukost och kollade i en reseguide katalog och markerade allt jag ville göra, allt gick inte att göra för att det var några marknader jag ville gå på men det var helg morgnar och dem hade inte sagt var heller.
Så det blev skywalk. Så gick på en 1,20 m bred plattform som är 192 meter hög. Utsikten var underbar fast var så rädd i början och till sist klara jag och släpa taget lite. Jag var inte mallig där uppe.
Sen tag jag och vandra utanför stan till små ställen och kollade runt. Det tog typ hela dagen de områdena jag gick till var Newmarket och Parnell. När jag gick runt såg jag en hel del fina Byggnader och parker.
Gick till BK för att få internet och diskutera en idé med Veronica tänkte cyckla runt i New Zeeland, hon gillade inte den idén och kan förstå varför i efterhand.
Sen så när jag väll kom till mitt hostel så somnade jag ganska kvickt var så trött.

New Zeland, Upptäckter

Fortsättning....
Så nästa morgon kl. 4 kom det en taxi som jag hade beställt och hämtade mig och jag flög till Brisban från Townsville det gick bra och sen var det från Brisbain till Aukland och det gick bra tills jag kom till security. Så hade jag fyllt ett formulär om att jag hade haft kontakt med djur osv.
Så dem börja med att fråga ut mig vad jag skulle göra i New Zeeland och om jag har packat väskorna själv och allt det samt var jag ska bo den naten och så vidare, läskigt men sant. Sen öppnade hon min väska och kollade igenom den det slutade med att jag kom igenom och att dem bara tvättade minna skor.
När jag kom ut så hittade jag att SkyBas och dem körde mig in till stan som jag sedan hittade någon sdans att bo och gick ut och åt sen pratade jag med Veronika såklart och somna.

Resa, New Zeland

Fortsättning....
När jag kom ut så hittade jag att skybas och dem körde mig in till stan som jag sedan hittade någon sdans att bo och gick ut och åt sen pratade jag med Veronika såklart och somna.

Australien, Resa, Upptäckter

Hellu igen,
Det har hänt så mycket sen sist...
Jag har tagit en buss från Julia Creek till townsvill, det tog hella 8 timmar och dem var plågsamma för kunde inte sova eller något sådant för att jag mådde då illa. Men klara det haha.
Jag kom fram 7 tiden och hittade ett hostel som jag bodde på ett hostel som var riktigt trevligt.
Jag bodde i ett 6 bäddars rum men det var bara en till som bode med dig i de rummet så det var väldigt tyst. Först var det någon från Düsseldorf sen en Dansk. Det var skoj och höra om deras resor.

De jag ägnade mig åt var att gå längst kusten och se något ställe de har där som var med i något krig med bunkrar och så, shoppa men hittade inge roligt den dagen så de var synd.
På kvällen gick jag och kollade på bio, jag såg Snich när den kommer ut hemma så rekommenderar jag den starkt mycket rolig garva ihjäl mig på vissa kommentarer. Jag drack coola och åt caramel pokorn låter got och de var det men dem sat typ ihop med varandra alla så man var tvungen att bryta dem loss. Det skojiga var att salongen var typ tom bara jag och två stycken par till. Så jag kunde garva så mycket jag vill utan att störa någon typ.

Andra dagen så åkte jag iväg med en bus som tog en halvtimme för att kolla på ny telephon och handla lite skojigt men hittade inget dom ja det tar vi. Sen tänkte ja att jag skulle gå och fixa min telephon för att mitt internet inte funka så var tvungen att gå en kilometer för att komma fram till de andra köpsentret som såg riktigt ut som hemma. När jag kom fram var jag dyblöt det droppade om mig så var tvungen att köpa torra kläder för att inte bli sjuk. Jag kom till telephon butiken för hjälp och de kunde inte hjälpa mig och blev så ireterad för det betyder att jag gick hella vägen i onödan. Så då tog jag bussen hem igen som tog ca 30 min. Sen så gick hem och satt och prata med min nya rumskamrat som var från Danmark men mins såklart inte hans namn.

Nästa dag var det dax att planera mitt nästa drag och ströva omkring.
Det blev att resa till New Zeeland, Aukland.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

Det senaste dagarna har rullat på och igår blev jag äntligen klar med banan träden, jag sågade bort allt det döda och körde dem till tippen. Samt jag lyckades att backa hella vägen in med släp och började bli helt okej om jag har en bra mängd med tid på mig.
Är så glad över det.

Igår skulle jag mata korn och hon hade gömt dig så jag tog fyrhjulingen för att hitta henne och lammet sprang bakom för jag testade och ha henne i famnen men de gick inge bra. Så hon sprang bakom och körde runt 25 km/h och hon höll takten bakom mig. Jag blev så schokad att hon kan springa så fort. Sen kom jag till en grid. (Metal pinnar omarkerad med en grop under så inte hästar, kor och får ska kunna gå över där. )
Jag han inte stans henne så hon sprang över och ramla ner det var så roligt att se haha. När jag fick up henne så ställde jag henne på andra sidan för jag skulle baka fyrhjulingen för att jag vet att dom inte är där.
Då ser jag lammet ta sats och försöka hoppa över griden men kunde bara hoppa halvvägs och föl ner igen. Men älskar att hon försökte men har en bra väg kvar för att klara det. Hon ville komma över för att jag var på den sidan och jag är hennes "mamma" så hon följer efter mig överallt när jag släper ut henne ur hennes bur. Vi för vissa av mina sysslor tillsammmans.
Igår kom det några kor från deras hagar från ett annat ställe ungefär en timme bort. Dem släpptes ut i hagen och jag skulle mata dem. Med hö men de stora höbolarna som skulle ges till dem är så tunga och sen så skulle man rulla den hela vägen tog en halvtimme men jag klara det så är glad över de.

En uppdatering jag slutar här torsdag den 25. Det ska bli skoj att börja ett nytt äventyr nu när man kan rutinerna så bra.
Ska vidare till New Zeeland och se lite där innan jag beger mig hem igen,
jag att åka hem tidigare men vet inge datum än, håller på att kolla up det.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

Jag var ledig igår och gjorde pricis ingen ting för det går inte att hitta på något...
Jag sov ända till 10 och la mig vid nio så han sova ut ordentligt tror jag sov bra pga att en annan person sov i samma hus som jag idag men han var bara för bi för att hämta hans bil.

Det jag har för mig just nu är att rensa bland banan träden alltså ta bort alla döda blad såga ner döda träd och så. Det tar så lång tid så de inte är sant men jag får öva på att baka med släp och det är så svårt och blir tokig på hur lång tid det tar för mig om man jämför med dem andra här men jag får fortsätta att öva så klarar jag det nog snart snabbare. Kolla vad duktig jag är på att last och så vidare haha så stolt.

Det är så tyst här på farmen så det är skränande ich jag gillar inte när det är det.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

Igår var det en dag det hände mycket...
Bec, Nicole, Eric och Lin har åkt till Saut Australia och ska jobba med deras kor dem har där, så dem lämnade på morgonen så det är bara jag och Tony kvar hemma. Samt en gäst som sov här i två nätter. Men han åkte idag morse. När var här så dödade det fyra lam från gran gården som hade komit in på vår tomt ich. Och Eric hade ringt och sagt det och han fick döda några om han ville. Så dem dödade fyra stycken och igår kväll styckades det upp och pladdrades i alla frysar som finns på denna tomt, det blev mycket.
Sen så hände de inte så mycket mer pratade med mormor och Veronika som är vidare på hennes nya äventyr.

Haha angående lammet Lolo jag kollade up om jag kunde ta med det hem men för att Australien inte är med i EU så kan jag inte göra det pga smittorisk. Det kanske är bättre ändå.

Jo igår klev jag i ko blaja och någon hade ätit på min sko så den hade gått sönder samt flyttat mina joggingskor till grinden alltså 5 meter från dörren... tror det är jakrasel valpen Fögi.

Idag har jag en lista att följa och jag har kommit riktigt långt på den och är snart klar så hoppas denna dagen kommer att bli kort är så trött två nätter med dålig sömn och jobbat 8 dagar i sträck.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

Det senaste dagarna har det inte hänt så mycket bara det vanliga sysslorna men en dag så fick jag hjälpa till med tonårings korna och det var roligt för jag börjar bli bra på det nu. Eller jag vet vad jag sk göra och står inte som ett frågetecken längre haha.

Jo i tisdags kom paketet från familjen tack så mycket blev så glad. Samt vilket bra kort du hitta.
Samt så måste jag säga att klänningen är riktigt fin du börjar bli bättre eller så börjar jag att tycka om dem kläderna du väljer.

Jag har rensat deras bokhylla och frågade om jag kunde få låna en bok och Lin sa att jag kunde få den. Så smält det är en läsförståelse bok med historier som är lagom långa för att jag ska orka läsa dem. Försöker göra en varje dag för att förbättra min läsning.

Igår blev jag frågad om jag kunde laga ett par byxor självklart så sa jag att jag kunde det. Så har blivit eller har nog alltid varit den i huset som är husmor. Men trivs i den rollen helt okej för mig, är glad att kunna hjälpa andra och dem blir glada.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

Igår kväll matade jag lammet Lollo och vi tog en paus och jag ringde Svante och Veronika. Medan jag pratade med dem sprang Lollo runt och up och ner på stenen och hoppade fram och var riktig glad men hon ville inte alls äta sin middag...
Men hon fik i sig lite och hon var hungrig denna morgonen.
Denna morgon har jag matat kon och Lollo samt stått och bakat hela morgonen, vad jag älskar det!
Jag ska baka antebislets, frukt kaka, frukt, pumpa kaka, hallongrottor och chocker cips cookies samt dubbla allt vi bunkrar upp med smoko för när dem åker till väst austraila och mastring och allt de dem ska göra där. Dem åker på lördag den 6 mars.

Australien, Farmjobbet, stadtion Eric

De två senast dagarna har jag varit ledig och inte gjort något alls förutom att mata djuren som jag matar varje dag,
Hundarna, hönsen, lamet och nu även kosan som behöver matas med extra mat på grund av näringsbrist.
När jag gick förbi hönshuset heromdagen såg jag att en av ankorna stod på taket och försökte komma in till komposten jag hade planerat där inne och när jag öppna dörren så flög den mer så majistätiskt.

Vi hade bär lilla egna majbrasa här hemma... eller vi brände up soporna...
med fantasi så är det en majbrasa