Hej. Vi ville bara meddela att vi lever. Här på Maldiverna händer det inte mycket. Våra rutiner ser ungefär likadana ut varje dag. Dagen börjar med frukost, följt av sol och bad, lite siesta på hotellrummet och sedan middag vid 6 då vi brukar få enormt stora portioner.

Lite avvikelser ifrån vår vanliga vardag var dock när havet där vi brukar bada var fyllt med massa minihajar som jagade ålar och småfiskar så då vågade vi inte riktigt bada. En annan dag köpte vi väldens sämsta solkräm(vilket vi inte visste i förväg) så både jag och Carro brände oss rejält.

Hotellet som vi har bott på under vår vistelse i Maldiverna har varit relativt bra under större delen av vistelsen, förutom igårkväll när vi skulle betala för vistelsen. Vi hade fått information i förväg att vi kunde betala med kort, men efter flera timmars väntan samt många irriterande samtal senare förstod vi att detta inte var en möjlighet. Så imorse följde ägaren av hotellet med till ön där vi bor nu (Mafushi) där vi var tvungna att ta ut pengar ut en ATM och ge honom. När vi skulle säga hejdå tog han i hand och KLAPPADE OSS SEDAN PÅ HUVUDET och bad om ursäkt för den 100 gången. Jag som redan var måttligt irriterad över situationen fick riktigt bita i läppen för att inte säga något riktigt dumt...

Hotellet vi bor på nu är iallafall jättefräscht och modernt, men det ända negativa är att den enda som skiljer toaletten från sovrummet är en genomskinlig glasväg, så vi har knappt något privatliv längre...

PS. Idag var första gången på en månad som vi åt vars en riktigt köttbit och jag är i himmelriket just nu!

Hej hopp!

Nu är vi på vårt sista stopp Maldiverna och jag måste säga att det är fantastiskt. Aldrig har vi sett så blått vatten som här! Solen skiner från tidig morgon och gör att vi verkligen kan steka i solen hela dagarna, vilket är det enda vi gjort hittills. Och utan att bränna oss! (Bara lite😝)

När vi åkte från Indien var det med lättnad för även om det är ett fint land med fin natur så blev vi endast mötta av dryga och nonchalanta människor, särskilt på flygplatser, som gjorde att vi fick mer än nog!

På Maldiverna verkar det vara tvärtom. Här är alla trevliga och hjälpsamma och väldigt laid back. Vi blir uttittade mycket precis som i de övriga länderna men detta är på grund av att det inte är mycket turism på just den ön, Guraidhoo, som vi bor på. Den har endast varit öppen för turister i 4 år.

Då det är islam man följer som religion här får man inte lov att avslöja särskilt mycket av kroppen och det finns därför en särskild bikini beach för turister. Denna tar tio minuter att gå till från vårt guest house och den sista biten dit utgörs av en vattenpassage som man måste vada sig igenom. Första dagen möttes vi dock av en rolig sak, tidvatten! Vattennivån hade ökat med ca en halvmeter så istället för att gå genom vatten som var en till rumpan fick vi streta emot vattenströmmarna som nådde oss till axlarna med väskorna på huvudet. Ganska blött och ganska roligt!

/ Carro

Flygplatsen!

Nu har vi anlänt till vårt näst sista land på den här otroliga resan; Indien. Här kan vi verkligen snacka om kulturkrock. Bara i taxin från flygplatsen till hotellet fick vi uppleva trafiken, kossor som går fritt på gator, nedgångna byggnader, barnförsäljare och mycket mer. Det var ett otroligt kraftigt intryck som vi möttes med. När vi skulle gå in i hotellet fick vi gå igenom en säkerhetskontroll som de har på flygplatsen!

Den 23-24 mars firas det en högtid vid namn Holi som vi gärna ville vara med på. Vi blev tyvärr starkt avrådda från att vara med om den på grund av att kvinnor, och då speciellt västerländska kvinnor, under denna högtid av färgkastning med mera blir utsatta för antastande samt överfall. Så igår låg vi vid hotellets pool en stund i väntan på att vi klockan 2 inatt skulle vakna för att åka iväg på dagens tur, en tur att se solen gå upp över taj mahal i agra.

Detta var en otroligt häftig upplevelse och en sådan som jag har längtat efter ända sedan jag var barn och fick höra berättelsen om det. Det är ett av världens största monument av kärlek, och detta märks. Det är så vackert, väl genomtänkt och det tar riktigt andan ur en. Idag firas som sagt också Holi och detta märktes på alla indier som hade blivit träffade av färgerna som man kastar på varandra. Det var tråkigt att vi inte kunde vara med men roligt att få ha sett det i alla fall.

Imorgon är det sista anhalten: Maldiverna. Vi skulle egentligen åkt till Mumbai i fyra dagar efter Maldiverna men på grund av rådande omständigheter i Indien och våra upplevelser än så länge med landet valde vi att avstå från det under denna resa. Så istället blir det tolv dagar fyllda med sol, sol, sol och mera sol!

Ses snart! / Carro

Lite dåligt uppdaterande den senaste tiden, så här ett kort inlägg om vad som har hänt den senaste tiden. I fredags besökte vi kinesiska muren och det var otroligt fint! Vi blev först hämtade med en minibuss som körde oss till en större buss med fler västerlänningar än vad vi är vana vid här i Kina. Vi besökte delen mutianyu och den var väldigt välbevarad och hade väldigt få turister när vi var där. Det var väldigt jobbigt att klättra i alla trappor och enligt min iPhone gick vi lika högt motsvarande 50 våningar. Carro hade dessutom feber denna dagen så det var helt enkelt väldigt tufft! Men väl uppe på "toppen" av muren var utsikten helt magiskt så det var värt varenda steg!

Igår tillbringade vi större delen av dagen på Silk market. Vi köpte lite presenter till våra familjer, vars ett par beats och massa andra roliga saker. Vissa grejer är löjligt dyra men oftast är försäljarna villiga att gå till ett relativt låg pris ändån. Efter lite shopping var planen att vi skulle äta Peking duck, men efter att ha blivit skickade hit och dit utan att hitta någonstans att äta det blev vi tillslut för trötta och hungriga så vi gav upp och åkte hem till hotellet istället och åt snabbnudlar!

Idag har vi tagit det väldigt lugnt. Vi har tillbringat dagen genom att planera resten av resan, kolla film, läsa och helt enkelt vila upp krafterna. Vi lämnade hotellrummet vid ett tillfälle för att gå en liten runda, kolla lite i affärer och för att köpa mat.

Idag har varit en ren shoppingdag. Vi började med att besöka antique market som var fyllt med smycken, tavlor, statyer och andra antika prylar. Jag hittade ett armband av turkosa stenar som var väldigt fint, dock kostade det 900 yuan och var oprutbart och det förblev därför oköpt. Under marknaden kom en mamma fram med sitt barn och räckte över det till Carro som förvirrat tog emot barnet. Mamman började sedan ta foto på dem båda innan hon tog tillbaka barnet och tackade. Chockade brast vi givetvis ut i en skrattattack, för hur annars ska man reagera?!

Vårt andra stop var på Silk market där jag köpte en massa roliga saker! Jag köpte bland annat 5 fina skålar av en kvinna som slog mig på armen när jag försökte pruta ner priset, vilket var chockande och en aning skrämmande! Både jag och Carro köpte vars en Louis Vuitton weekendväska efter att ha blivit nerledda på lagret av en försäljare. Vi lyckades pruta ner priset från 2000 till 600 yuan så vi var ändån nöjda över våra köp! Tyvärr tog våra pengar slut så vi planerar att åka tillbaka igen om några dagar när vi laddat upp med lite mer kontanter!

Idag har vi vandrat och sökt efter Beijing Zoo. Vi frågade och hankade oss fram till zooet som hade ett förvånande billigt inträde på 14 Yuan. Detta kändes lite konstigt för det fick oss att undra var de då fick resurserna till att driva zooet ifrån. Svaret på detta kom väldigt snart när vi fick se hur små burarna och inhägnaderna som djuren bodde i var. Vi kanske blev mer påverkade än vi trodde av att åka på safarin, på ett positivt sätt, för ingen av oss ville spendera någon längre tid på den här platsen. De hade rest en stor och majestätisk staty av en indisk tiger vid lejonens och tigrarnas burar. Tyvärr kan vi inte meddela att denna vördnad visades mot de verkliga varelserna. Varken mot tigrar, lejon, rävar, fåglar eller pandorna som ska vara särskilt skyddade. Det värsta kom dock när vi såg elefanternas rum. De befann sig separerade i rum som liknade mitt i storlek och såg allt annat än livfulla ut. Det kan förståeligt låta konstigt att vi säger så men inget av det liv vi kände i Afrika existerade här. Det var som om den livlösa, färglösa och avgasfyllda staden hade tagit det från dem. Och jag tänker inte ens börja på människorna. De lyste ned mobiltelefoners ficklampor i nattdjurens ögon och slog på glaset till alla inhägnaders fönster vars djur inte gav den någon uppmärksamhet eller tittade in i deras kamera. Som ni säkert förstår stannade vi inte länge här utan tog oss snabbt vidare till Sommarpalatset.

Här fick vi återigen känna oss som filmstjärnor. Vart vi än gick tittade folk, pekade, fnissade sinsemellan, fotograferade oss och så vidare. Stod vi och poserade för ett eget foto så kom det direkt fram några och frågade om de fick ta en bild med oss. Vi kom båda två fram till att detta fick en att känna sig oerhört attraktiv! 😎

Sommarpalatset var otroligt fint och vi rekommenderar er alla att ha det som ett stopp om ni åker till Beijing! Det är nog vackrast och visar sin fulla glans på sommaren eller på hösten när löven börjat falla.