En flygresa och 5 avsnitt av Sex and the City senare är vi nu framme i Hong Kong. När vi kom fram till flygplatsen i Bangkok blev flyttade till ett flyg tidigare då vårt flyg eventuellt kunde bli försenat och att vi då hade kunnat missa vårt nästa flyg i Hong Kong. Det börjar sakta men säkert sjunka in att vi faktiskt ska hem och tillbaka till verkligheten igen, trots att det fortfarande känns väldigt overkligt. Nästa flyg går om ungefär 2 timmar och ännu en resa närmare svensk mark!

Igår tog vi oss en välbehövlig sovmorgon innan vi begav oss iväg mot shoppingcentret Terminal 21. Det är ett shoppingcenter där varje våning är inspirerad av varsin huvudstad, så igår vandrade vi runt i bland annat Paris, London, San Fransisco och Rom. De hade verkligen fått till allting väldigt bra! Tyvärr hittade ingen av oss särskilt mycket i affärerna, men det var ändå kul att ha varit där.

Efter några timmar där stannade vi till på ännu ett shoppingcenter som låg på vägen tillbaka, nämligen Siam Paragon. Ännu ett gigantiskt shoppingcenter med flera våningar som är alldeles för lätt att tappa bort sig i, vilket vi såklart lyckades med. Sen när vi var rätt trötta och sega i kroppen så tog vi bussen hemåt, mitt i rusningstrafiken. Herregud vilken trafik det kan bli i denna stad!

Under vår resa är det vissa appar som vi har använt oss utav och som vi mer eller mindre inte hade kunnat klarat oss utan:

TripAdvisor
- denna appen är jättebra för att till exempel kolla vad det finns att hitta på för aktiviteter i närheten av där man befinner sig eller vilka restauranger eller boenden som har fått bra recensioner. Man kan även ladda ner kartor direkt från appen. Det som också är väldigt bra med appen TripAdvisor är för att den är rätt välkänd, så det finns alltid nya kommentarer ifrån de senaste dagarna där!

Booking.com - där har vi hittat många av våra boenden under våra veckor iväg och bokat de direkt via appen. Hur smidigt som helst! En jättesmart sak som man kan göra när man har bokat ett boende, är att man kan klicka in på boendet och sen vidare på "visa på karta" så är det en GPS som följer dig. Du ser alltså var du befinner dig och även var boendet ligger! Vilket har varit väldigt hjälpsamt när vissa taxichaufförer inte har hittat vägen själva...

Hostelworld - här finns det mängder av hostels att hitta. Den funkar i princip på samma sätt som Booking.com förutom att det bara är hostels såklart. Sen har den tyvärr inte offline-kartfunktionen heller. Men förutom den lätt och enkel att förstå, med uppdaterade kommentarer från tidigare personer som har bott där.

maps.me - är en app där du kan ladda ner kartor offline, både med eller utan rutter. Man laddar alltså ner kartan för det landet som man befinner sig i och kan därefter både söka på gator, shoppingcenter, restauranger, hotell... Ja, det man vill. Man kan även gå in efter kategorier och till exempel se var närmsta bankomat ligger. Det bästa är att man kan pinpointa (markera) det stället man ska till och så söker den upp den närmsta vägen dit. Vet inte om vi hade klarat oss utan denna under vår vecka med moppe på Bali!

Nu befinner vi oss inte längre nere i Phuket, utan är tillbaka i storstaden Bangkok! Det blev en nattbuss för mig och Michaela under natten mellan lördag och söndag. Tyvärr gick det inte lika lätt att sova som sist vi åkte nattbuss. Vi vet inte om det berodde på att vår chaufför var långt ifrån den bästa vi åkt med, om det var pga de 4 småbarnen som var med på bussen eller om det helt enkelt berodde på tankarna som har börjat snurra runt i våra huvuden igen. Oavsett anledning, så var det två trötta och utmattade tjejer som anlände till Bangkok klockan 5:30 igår på morgonen.

Men med bara 2,5 dagar kvar innan vi ska lämna detta land (fortfarande overkligt att vi ska åka hem så snart!!) så fanns det ingen tid att slösa. Förutom att vårt boende inte kunde checka in oss innan 11:00... Då fanns det inget alternativ än att hitta en mysig restaurang här på Khao San Road och bosätta oss där tills vi kunde få tillgång till våra rum några timmar senare.

Ett ombyte senare var vi redo att gå runt och kolla i affärerna här på Khao San Road (som är gatan dit i princip alla backpackers åker när de är i Bangkok) och efter att ha fått i oss en god lunch beslutade vi oss för att åka till shoppingcentret MBK. Efter några timmar beslutade vi oss för att gå på bio, och såg en film som heter Point Break! En sak som var väldigt annorlunda under vår bioupplevelse, var att efter att de hade visat trailrarna så visades en filmsnutt om kungen. Så alla uppmanades till att ställa sig upp för att visa sin respekt för kungen, medan denna reklam/film eller vad det nu kan kallas visades.

Under dagen har jag och Michaela åkt 3 stycken olika bussar här i Bangkok för sammanlagt 19,5 baht per person. Vilket inte ens är 5 svenska kronor (!!). Det är helt otroligt.

Juste, sedan vi kom till Bangkok igår har vårt resesällskap utökats igen! Så fram tills det att vi åker hem är vi ett gäng på 4 tjejer.

Idag är det sorgligt nog vår sista heldag här. Planen verkar bli att åka till ett shoppingcenter som heter Terminal 21!

Kroppen hinner inte vänja sig vid hur mycket sömnen varierar varje natt, därför är vi lika trötta vare sig vi sovit 6 eller 9 timmar. Så när klockan ringde imorse var det två trötta tjejer som låg och drog sig. Vi tog frukost på vägen hos vårt kära 7-eleven och gick till Kata Beach. Detta måste vara den mest befolkade stranden vi varit på under resan. Också den mest badvänliga kanske, djupt vatten på en gång, klart och väldigt fin och mjuk botten. Förstår varför barnfamiljer lockas dit! Thailand fortsätter att bjuda på en riktigt tryckande värme och det känns att vi varit i värmen en stund nu. Våra huvuden blir tunga fort och skuggan lockar fortare än vad den brukade, men vi pressar in i det sista då imorgon är sista chansen till sol.

Då var vi framme i Phuket efter några fruktansvärt varma timmar på Phi Phi och en båttur som vi båda sov igenom. För just det, det blev en sväng ute igår igen eftersom det var vår tur att ha den sista kvällen på ön. Lika kul som vi alltid lyckas ha med massa dans!

I Phuket nu så bor vi bara 1 km bort från Kata Beach där vi har hört att det ska finnas surfmöjligheter om man har tur. Vi ska i alla fall göra ett försök imorgon. Lyckan som fyllde oss båda när vi fick se vårt rum är enorm. Fräscht, speglAR, kyl, wi-fi och en detalj som en tandborstsmugg. Synd att det bara blir två nätter i lyx då vi är stormförtjusta.

Vi båda sa det förut att det är skönt att komma bort från fest, liv och ungdomar ett litet tag. För nu bor vi mer kring ett familjeområde om vi fått rätt uppfattning. Det finns självklart liv här också mer inte på samma sätt. Förut tog vi oss en sväng mot stranden för att kolla hur det ser ut. Vi fastande vid en matmarknad där vi delade på en middag med lite plock.

I en restaurang/bar på Phi Phi som heter Banana bar har de bio kvällstid. Går man längst upp ligger man och ser film utan tak. Det gjorde dock aldrig vi utan myste på mittenvåningen två kvällar i rad istället. Även här har de super bra mat som inte är allt för dyr. På tal om pris så kostar det ingenting att se filmen :) Måste även tillägga att jag älskar restauranger som får till en riktig mysig inredning med vardagsrumskänsla då det känns som att alla kommer mycket närmre. Kuddar på golvet, hängmattor, olika nivåer med trappor upp till små krypin, träinslag och rätt belysning. Det har Banana bar!

Igår åkte vi iväg på vår andra snorklingtur, men denna gången runt Phi Phi. Vi tog en eftermiddags tur tillsammans med en liten skara andra människor. Första stoppet var vid en monkeybeach och om man vågade kriga sig över koraller och rev kunde man ta sig upp på stranden. Jag och Lisa klarade sig bra men när vi kom tillbaka till båten hade alla andra fått sår och skurit sig. Båten tog oss också till en grotta, Mayabeach och till två bukter in i bergen. Vi fick se så många smultronställen och fint vatten. Snorklingen var också en häftig upplevelse. Mycket mer liv i vattnet här än kring Gili öarna. Vid ett stopp matade chauffören fiskarna samtidigt som vi låg i då var vi helt omringade av fina regnbågsfiskar m.m.

På vägen tillbaka rundande vi berget precis lagom till att solen gick ner. Ett perfekt avslut på en bra utflykt.

Fan, om en vecka sitter vi på planet hem igen och det vill inte vi. Det är faktiskt ofattbart hur fort tiden har gått. Livet på Phi Phi har varit toppen. Vi har träffat massa människor som tråkigt nog lämnar en efter en, gått barrunda, solat och badat trots det väldigt långgrunda vattnet, ätit gott och haft det så bra man bara kan ha det helt enkelt. Det bästa är att vi har två nätter kvar här!

I söndags köpte vi biljetter till en barrunda som skulle hållas senare samma dag. Det blev en väldigt lyckad sådan! Underbara människor som jobbade med eventet som engagerade sig och hade lika roligt som vi. Massa dans och drickspel allt efter som kvällen gick.

Hur vi mådde dagen efter sammanfattar bilden nedan.

Vi bor så bekvämt precis vid stranden att vi inte har utforskat ön eller någon annan strand än. Men här finns mysiga barer och restauranger att både hänga i och utanför och mysa i sittkuddarna i sanden när man tröttnat på solen.

Trots gårdagens form var det bara att ställa om till partymode och ge sig ut. Detta för att de vi hängt med mest hade en sista kväll och den skulle vi ta vara på. Vi hade det trevligt i hängmattor, kollade eldshow, tog någon match i beerpong och gick och dansade när tiden var inne. Även detta blev en lyckad kväll för två lite extra trötta tjejer.

Ikväll ska vi ta det lugnt, gå på open air cinema och inatt sova länge.

Igår var det kungens födelsedag här i Thailand, så det blev inte alls någon utekväll för oss då allting var stängt. Och de ställena som inte var stängda fick inte ha någon musik... Men vi tog oss någon öl innan vi tillslut hamnade vid en eldshow på stranden. De var inte alls lika duktiga som de vi såg på Koh Tao, en skillnad var däremot att i det här gänget fanns det några som var betydligt yngre. Den yngsta var säkert inte mer än 7-8 år (!!!).

Efter en inte så sen kväll igår, bestämde vi oss för att sova tills vi vaknade av oss själva idag. När vi vaknade var det strålande sol och en helt otrolig värme som slog oss så fort vi tog ett steg ut från vårt rum. Så efter en frukost på ett mysigt café la oss vi oss nere på stranden! Ikväll får vi se om det blir den utekvällen som vi hade tänkt oss igår.