Indonesien

Resans sista dag är nu över och dagen har såklart spenderats på stranden. Alice började morgonen på en surfbräda bland vågorna och sedan njöt vi av solen och havet resten av dagen. Vi åt fried rice och drack mangoshake för sista gången på denna resa, det ena kommer vi sakna betydligt mer än det andra.
Just nu sitter vi på flygplatsen och väntar på vårt plan till Dubai. Där har vi 3 timmar att vänta innan vi hoppar på nästa plan som ska ta oss till Kastrup. Just nu är hemlängtan stor och vi är så nöjda med våra tre månader i Asien!

Indonesien

I söndags tog vi oss från Giliöarna tillbaka till Bali. Resan gick dock inte så smidigt som vi hade hoppats på då båten var försenad och vår transfer till Kuta krånglade, vilket gjorde att vi inte kom fram förrän sent på eftermiddagen. Dessutom blev vi avsläppta på någon konstig liten bakgata så vi fick betala en dyr taxi för att komma till vårt boende.

Igår hade vi planerat att testa på surfing men det blev inte heller riktigt som vi hade tänkt oss då Ellen har blivit sjuk. Medan hon var tvungen att spendera dagen inne på hotellrummet låg Alice ute vid poolen. På kvällen mötte Alice sedan upp våra vänner från Malmö som vi träffade på Koh Phangan för att äta middag tillsammans med dem och en annan tjej.

Idag var vi uppe i tid och innan klockan var 10 hade vi redan stött på två killar som ville lära oss att surfa på förmiddagen för en jämförelsevis billig peng. Det var jätteroligt och inte alls så svårt som vi hade tänkt oss och att få åka med vågorna var en fantastisk känsla. Såklart blev det en del misslyckanden då vi ramlade och fick oss några kallsupar och vi var härligt mörbultade i våra kroppar när vi släpade upp surfbrädorna på stranden igen. Resten av dagen fick Ellen vila på hotellrummet och Alice passade på att bättra på sin bränna lite grann. Kvällen spenderades på stan med middag, shopping, pedikyr (för 35 kr) och supergod glass. När vi skriver detta har vi precis packat våra ryggsäckar för sista gången, en himla konstig känsla.

Imorgon är vår sista dag och vi har sådan tur att vi kan utnyttja hela dagen eftersom vi inte åker till flygplatsen förrän senare på kvällen. Beroende på hur Ellen mår får vi se vad vi hittar på, men mer surfing och eftermiddagshäng på stranden lär det bli i alla fall!

Som många av er kanske redan vet så börjar våra månader i Asien att lida mot sitt slut. På torsdag sätter vi fötterna på svensk mark igen och det för såklart med sig massor av blandade känslor. I detta inlägg tänker vi därför dela med oss av våra enskilda tankar angående hemresan.

Ellen

Jag tycker det är svårt att skriva ner allting som jag känner eftersom det är så himla många olika känslor att försöka sätta ord på. Den främsta av dem är nog tacksamhet. Jag är tacksam för allt jag fått uppleva och alla fina minnen jag samlat på mig. Jag är tacksam för att jag har fått göra detta tillsammans med Alice, min bästa vän. Jag är även tacksam och stolt över att jag faktiskt begav mig ut på denna resa, det kommer jag aldrig att ångra. Dessa tre månader har varit otroligt utvecklande. Jag känner mig annorlunda men samtidigt mer mig själv än på väldigt länge. Denna resa har verkligen stärkt mig på många olika sätt och hjälpt mig att hitta tillbaka till vem jag egentligen är. Framöver kommer den alltid att vara en del av mig och något jag kommer bära med mig livet ut.

Det stämmer att det enda man kan köpa för pengar men ändå bli rikare av är att resa, för trots att jag har mindre pengar på kontot känner jag mig rikare än någonsin. Samtidigt som jag inte vill att resan ska ta slut vill jag åka hem. Jag längtar efter mina nära och kära och allt annat där hemma. Även om jag skulle kunna stanna hur länge som helst känner jag mig nöjd och belåten för denna gången. Med denna gången menar jag såklart att det kommer bli fler. För det är väl som dem säger, nu är man fast.

Alice

Jag kan inte avgöra vilken känsla som tar upp störst plats inom mig såhär några dagar innan hemresan. Är det den allt växande hemlängtan? Är det lyckan och tacksamheten över allt jag fått uppleva och se? Är det besvikelsen över att dessa tre månader flugit iväg alldeles för snabbt? Är det tacksamheten över att jag fått dela dessa tre månader med min allra bästa vän? Är det nervositeten över att verkligheten där hemma ska träffa mig som ett knytnävslag rakt i ansiktet, verkligheten som före resan var lika med en konstant stress som stundvis nästan kvävde mig i ångest? Är det lyckan över att jag hittat ett lugn inom mig som jag så länge letat efter där hemma? Eller är det saknaden av min fantastiska pojkvän och familj och mina underbara vänner som jag inte kramat om på över tre månader?

Just saknad är en märklig sak när man börjar tänka på det. Det finns så mycket saker jag har saknat under dessa tre månader på resande fot. Förutom världens bästa pojkvän, familj och vänner har jag saknat det jag tidigare tog för givet varenda dag; fungerande toalett, varmvatten i duschen, svensk mat (framför allt frukosten), fungerande internet, min egen säng, tryggheten att alltid ha en plats att kalla för hemma, kaffe och att inte behöva betala för varenda vattendroppe jag vill dricka. Jag kan inte beskriva hur mycket jag längtar efter de sakerna. Men allt detta har egentligen ingen större betydelse i jämförelse med vad vi har fått ut av denna resa. Vi har fått lära oss så himla mycket om oss själva, om varandra och om de länder och kulturer vi besökt. Det är något jag redan nu vet att jag kommer sakna när vi kommer hem. Jag kommer sakna alla underbara människor vi träffat. Jag kommer sakna alla häftiga utflykter vi gjort, alla lata stranddagar, känslan av att inte ha några måsten, friheten att bara göra vad vi vill och för en gångs skull sätta mina egna intressen i första hand. Allt detta är väl anledningen till att jag aldrig tänker sluta resa. Men för denna gången är jag mer än nöjd och jag känner mig redo att komma hem igen.

Indonesien

Vi är fortfarande kvar på den lilla ön Gili Air. För att variera oss bytade vi dock boende i förrgår eftersom vi ville dela upp vistelsen lite och inte trivdes så bra på det första. Dagarna består till största del av strandhäng, snorkling och fina solnedgångar. Vi njuter extra mycket av lugnet nu när det inte är lång tid kvar. Igår träffade vi två svenska tjejer på stranden och vi hängde tillsammans hela dagen. På kvällen åt vi även middag med dem innan vi avslutade med utomhusbio på stranden. Imorgon åker vi tillbaka till Bali och Kuta där vi började för snart tre veckor sedan. Här kommer lite blandade bilder från de senaste dagarna!

Indonesien

Igår morse tog vi båten över till Gili Air och eftersom Giliöarna verkligen ligger nära varandra så tog båtturen bara 20 minuter. De två dagar vi hittills varit här har vi spenderat på stranden, gått runt till olika delar av ön, unnat oss varsin massage och ikväll var vi på en restaurang som visade film på en stor skärm på stranden. Gili Air är en liten och mysig ö, men här händer inte speciellt mycket. Skönt för den av oss som vill njuta av lugnet den sista tiden men mindre skönt för den rastlösa av oss. Därför ska vi åka på en snorkeltur imorgon och snorkla på de bästa ställena runt alla tre Giliöarna.
Hoppas allt är bra med er där hemma i aprilvädret!

Indonesien

I torsdags förmiddag åkte vi från Uluwatu till Nusa Dua och där tog vi in på ett lite finare hotell. Vi spenderade hela dagen vid hotellets pool vilket var välbehövligt och vi lämnade bara hotellet för att gå till en affär.

Redan dagen efter (i fredags morse) var det bestämt att vi skulle åka ut till Gili Trawangan, en av de tre Giliöarna som ligger en bit utanför Bali. De som ägde det homestay vi bodde på i Ubud (ca två timmars bilresa från Nusa Dua) var så underbara och kom och hämtade oss klockan 06:00 på morgonen. Fantastiska människor finns det gott om på Bali! Vi åkte i alla fall först bil en bra bit för att komma till piren vi skulle åka ifrån och sedan cirka en och en halv timmes båt. Båtfärden var dock inte särskilt ansträngande då vi satt uppe på däck och dinglade med benen ovanför vattnet och njöt av de svalkande vindarna. Det var en positiv överraskning då vi inte hört särskilt gott om den båtturen. Väl framme på ön gick vi till vårt boende och lämnade väskorna på rummet innan vi begav oss ut. Eftersom det är jättevanligt att ta sig runt med cykel här på ön så hyrde vi cyklar på boendet. Efter en snabb lunch cyklade vi runt lite och det slutade med att vi hamnade vid "Turtle Point" utan att vi först visste om det. Precis som det låter är det ett ställe där man kan snorkla med sköldpaddor. Vi hyrde såklart snorkel och fenor och simmade ut en bit från stranden med förhoppningen om att få se lite sköldpaddor. Efter knappt två minuter fick vi syn på några och hela eftermiddagen varvade vi sedan med snorkling och pauser på stranden. Det var verkligen jättehäftigt och båda två simmade ner och klappade varsin sköldpadda. På kvällen gick vi ut och åt och kollade in den stora gatan här på ön med alla restauranger innan vi gick tillbaka och somnade ganska tidigt efter en intensiv dag.

Idag tog vi våra cyklar igen och begav oss ut för att upptäcka mer av ön. Vi cyklade över till andra sidan och hängde där under dagen. Innan vi cyklade tillbaka stannade vi till vid några kända gungor ute i vattnet för att ta lite bilder. Sammanlagt har vi nog cyklat nästan två varv runt ön då vi inte riktigt visste vart vi skulle. Ikväll hittade vi en restaurang med svensk mat så vår middag blev köttbullar med potatismos och kladdkaka till efterrätt. Imorgon blir det ytterligare en heldag här innan vi tänker åka över till Gili Air!

Indonesien

I måndags lämnade vi Ubud efter frukosten och några timmar senare befann vi oss i Uluwatu. Vi blev dock en timme försenade då vår chafför hade bestämt träff med några kineser som glömt en hatt på boendet i Ubud. Allting krånglade och vi körde runt en bra stund för att hitta varandra men till slut fick dem sin hatt och vi kunde åka vidare. Väl framme i Uluwatu checkade vi in på vårt boende och gick för att kolla in en av stränderna här, nämligen Padang Padang Beach. Där hängde vi hela eftermiddagen och efter varsin öl gick vi tillbaka och avslutade med ett dopp i poolen där vi bor.

Idag åkte vi till Dreamland Beach som är en annan strand här i närheten och när vi kom fram upptäckte vi att vågorna var cirka 3 meter höga. Lite läskigt att bada men vi spenderade ändå några timmar där. Efter en lunch på stranden tog vi oss tillbaka till vårt boende och hängde vid poolen under eftermiddagen. Framåt solnedgången åkte vi till en bar vid namn "Single Fin" som ligger uppe på branta klippor. Med varsin öl i handen njöt vi av den fina utsikten och beställde sedan in middag i form av pizza och pasta. Nu är vi tillbaka på vårt rum och imorgon förflyttar vi oss återigen och denna gång till Nusa Dua!

Indonesien

I förrgår kom vi till Ubud på eftermiddagen efter en timmes bilfärd. Vi hade lyckats boka världens mysigaste boende och det heter Frangipani Bungalows. Det är en supertrevlig och väldigt hjälpsam familj som äger detta guesthouse. Redan när vi kom hit fixade de så vi skulle kunna göra allt vi ville på våra två dagar här. Vi började eftermiddagen med att gå bort till Monkey Forest för att hänga med en massa söta apor.

Efter en välbehövd fika gick vi tillbaka till vårt boende och på vägen tog vi varsin helkroppsmassage. Vi låg i ett rum där en hel vägg var öppen ut mot risfält, det var solnedgång och det enda ljud som hördes var fåglarna. Ett minst sagt magiskt och väldigt fridfullt ögonblick som vi sent kommer att glömma.

Igår fick vi frukosten serverad på vår lilla uteplats som är i en liten djungelträdgård och det var de bästa bananpannkakorna på länge. Detta är verkligen ett av de bästa ställena vi bott på under vår resa.

Sedan hoppade vi in i bilen med den indonesiska tjejen som skulle köra runt oss under dagen. Hon var lika gammal som oss så det var roligt att få prata med henne om våra olika, men ändå så lika, livssituationer och lyssna på musik som vi alla tyckte om. Första stoppet var de kända Tegalalang-risterasserna som finns utanför Ubud. Det var en svettig men alldeles fantastisk upplevelse. Det var ett magiskt landskap och det var så häftigt att få gå runt på de olika "trappstegen" och njuta av utsikten.

Andra stoppet var ett kaffe- och teplantage. Vi fick en gratis liten guidad tur där vi fick se och lära oss om kaffe- och kakaoplantor och sedan en gratis provsmakning. Vår favorit var utan tvekan lemongrass tea och gingseng-kaffet var också himla gott.

Sista stoppet var Tegenungang Waterfall. Det var många trappsteg ner till vattenfallet men det var svalt och skönt att få ta ett dopp när vi väl var framme. Vi klättrade även upp på sidan av det för att kunna ta några häftiga bilder.

Efter en god indonesisk lunch som bestod av Nasi Goreng (stekt ris med kyckling och grönsaker) åkte vi tillbaka till vårt mysiga boende och svalkade oss i poolen några timmar. Vi åt sedan middag med två tjejer från Alaska som bor i rummet bredvid oss.

En händelserik och bra dag måste vi säga. Idag är det redan dags att åka vidare igen och nästa stopp är Uluwatu!

Indonesien

Våra två dagar i Seminyak är nu slut och vi har njutit av goda luncher på Cafe Organic, solat och badat vid hotellets rooftop pool, ätit god thaimat till middag och även hängt på Potato Head Beach Club där vi drack dyra drinkar i poolen innan lunch. Någon surfing blev det tyvärr inte då den delen av stranden tydligen inte är lika bra för det, men vi ska nog hinna prova på det ändå. Vi låter bilderna nedan tala för sig själva. I eftermiddags kom vi till Ubud och vad vi hittar på här får ni se och läsa om i nästa inlägg!

Indonesien

Efter ett 2,5 timmar försenat flyg landade vi äntligen på Bali i onsdagskväll. Vi tog oss direkt till vår första destination, Kuta. Det är en lite mer turistig del av Bali och antagligen är det för att det ligger närmast flygplatsen. Vi firade i alla fall att vi var framme med varsin öl och nudlar på burk.
Igår spenderade vi dagen på stranden och vi lyxade till det med att hyra varsin solstol. Vart vi än kollade fanns det surfskolor, surfbrädor och folk som surfade. Vi valde dock att ta en lugn dag och koppla av istället. Igårkväll åt vi på en mysig mexikansk restaurang där de serverade goda kycklingwraps och givetvis drack vi varsin Bintang till det, en himla bra kväll.
Idag är det redan dags för oss att åka vidare och vi ska så långt som till andra änden av stranden där Seminyak ligger. Där ska vi sola och bada ännu mer och förhoppningsvis försöka oss på lite surfing.