Godmorgon på er! Druvan här.

Igår hade vi alltså vår sista dag i Amsterdam. Tråkigt om jag får säga det själv! Kan knappt fatta att vi är hemma i Sverige om en vecka... Men hur som helst! Klockan stod på 7.30 igår morse då vi ville komma iväg så vi var inne i stan vid 10. Tågresan tar ca 40 min så den här gången tog vi med oss en kortlek👍🏼

Väl framme strosade vi lite längst med shoppinggatorna och handlade lite fina saker. Besökte även den ny-öppnade Primark som tydligen är Europas största...😅 Jag kom även till himlen när jag såg oreo-förpackningen:))

Sedan tog vi en prommis lite längre ner i Amsterdam och kollade runt lite. Blev även lunch på vår favorit igen; all-you-can-eat-sushi-restaurangen😍

Proppmätta som vi var gick vi längst med vattnet och satte oss på en bänk och bara tog det lugnt. Hittade även den berömda bänken från filmen "the fault in our stars" (som vi självklart försökte härma skådespelarna och ta bild på oss med den)! ;)

Dagen avslutades med en promenad tillbaka till tågstationen fylld av lite mer shopping samt efterrätt (som för övrigt var DRÖMMIG)!

Väl hemma var vi så mätta att vi inte orkade någon middag så vi såg bara på film och myste resten av lördagen! Idag ser planerna ut som så att vi bara tar det lugnt, städar/tvättar lite kanske och kanske även hinner med lite plugg? Sen är vi bjudna på middag hos Nevenas familjekompisar här i Holland så det ska bli trevligt! Hoppas ni haft en skön helg hemma i Sverige:-)

Druvan

Tjenare bloggen! Druvan här.

Denna fredag har bestått av mycket tårta, vilket jag tycker är superkul!:) Detta är som en maräng och hasselnöt (nutella) -tårta. Det är marängbottnar tillsammans med en smörkräm som de smaksätter med hasselnötschokladkräm och som sedan toppas med karamelliserade hasselnötter runt om och på. Inte smakat denna faktiskt men låter supergott!

Här ser ni mönstret som vi spritsade uppe på! Och koncentrerade lilla jag:)

Såhär blev dom när dom var färdig-dekorerade! Vet inte om jag tycker det var den finaste dekoren man kunde använda, men det är deras traditionella sätt så. Har även gjort en massa stänger fyllda med mandelmassa eftersom deras högtid "Sinta Claus" närmar sig (5 december). Just nu har jag lunchrast men ska snart tillbaka till bageriet och fortsätta, 1 timme till !! :-) sen är det HELG<3

Ikväll tänkte jag och Nevena faktiskt gå ut och käka middag. Tänkte äta på någon av alla små mysiga restauranger här i vårt lilla centrum. Måste även passa på och gå på toaletten någon annan stans då vårt avlopp (som är ett en enda rör som är sammanslutet till både dusch, handfat och toalett är igenproppat)....😂 Ska komma en rörmokare någon gång idag dock så får hoppas att vi snart kan bli rena och gå på toa som vanligt!

Imorgon blir det Amsterdam för sista gången. Taggade som tusan! Hörs säkert imorgon...

Hej alla!
Just nu sitter jag och har rast, tänkte bara visa vad jag fått bakat under veckans gång. Den här veckan har jag fått göra mer kondis vilket jag verkligen uppskattar! Det är så kul och mycket roligare än bröd haha, men nu börjar jag strax så vi hörs alla! Ha det bra kram!

Tjena tjena alla! Druvan här.

Och så var det december månad. Gud så fort tiden går alltså! Lucia, jul och nyår känns plötsligt inte så långt borta... Känns verkligen inte som december här i Holland. Kanske beror på det varma och icke-snöiga vädret eller att man inte är hemma i Sverige och känner samma Julkänsla med julkalender, lussebullar och julmust. Men men!

Idag har det varit en vanlig dag på praktiken fylld med massa roligheter. Har bland annat dekorerar dessa små tårtor som ni ser på bilderna nedan. Vanlig sockerkaka som är fylld med en körsbärskräm (i lager) och sedan toppat med ett marsipantäcke. Jag fick spritsa den gröna smörkrämen och pynta med socker-kulor och florsocker. Jättesöta blev dom!

Resten av kvällen ska vi nog bara ta det lugnt, äta lite god middag och kanske kolla någon bra film! Helt sjuuukt vad tiden går fort här borta...vill att den ska sakta ner lite så man hinner njuta till fullo innan man vips är tillbaka i Stockholm. Men det ska väl inte vara något problem;) Hörs säkert imorgon igen med mer uppdatering och bilder!

Druvan

Tjenare bloggen! Druvan här.

At the moment står jag och Nevena och lagar Cesar-sallad som ni ser på bilderna. Ska bli SÅ gott:))) Idag har vi storhandlat, städat, tvättat och pluggat lite. En skön onsdag närmare bestämt. Måste visa er en bild på denna skönhet till rätt när det är klart också så jag pausar inlägget här...

Ser inte detta bara A-M-A-Z-I-N-G ut !!! Och lika gott var det också, det kan jag lova. Just nu kollar vi filmen "the fault in our stars". En väldigt väldigt fin och sorgsen film! Kul ändå att vi kan besöka och gå på gatorna som karaktärerna i filmen går på:-) Ska kanske ta en sväng dit på lördag när vi för sista gången (*snyft*) ska till Amsterdam.

Imorgon blir det upp tidigt igen så nu avslutar jag det här inlägget. Vill bara ge en liten extra shoutout till Jempa som kämpar på där hemma i Sverige<33 stay strong du vet att jag tänker på dig varje dag;))

Druvan

Tja tja bloggen! Druvan här.

Vaknade med ett riktigt bra humör imorse! Satte på jullåtar som vi sakta men säkert fick vakna upp till. Underbart:) Trots att vi är en bit från Sverige och inte har någon snö så lyckas vi ändå få lite härlig julkänsla nu när december står bakom dörren.

Idag har det faktiskt varit väldigt fint väder! Kallt, ja, men klar himmel och sol. Var alldeles stjärnklart imorse när vi cyklade till jobbet😍 Idag har jag bland annat fått göra dessa hasselnöts-bakelser. Supergoda och sååå söta! Detta är alltså två marängbottnar som är fyllda med en smörkräm smaksatt med en nutella-liknande chokladkräm. Runt om är det krossade karamelliserade hasselnötter och hela bakelsen toppas med samma smörkräm och sedan en chokladdoppad hasselnöt! Mums;)

För ovanlighetens skull kom jag och Nevena hem nästan exakt samtidigt idag! Annars brukar Nevena sluta mycket tidigare än mig men tisdagar är lite av en "busy-day" på bagerier i Holland tydligen. Vi har mest tagit det lugnt och kollat på film. Tvättade även lite:-) Till middag lagade vi en amazingggg räk-pasta... SÅ GOD !! Men nu ska vi lägga oss så vi hörs!

Druvan

Denna måndag spenderades med lite plugg + lite energi i form av melon och lemonad:) Till middag gjorde vi kyckling-curry som dessvärre inte gör sig bra till på bild... Men gott var det! Klockan är 8 och vi båda är redan helt slut så det blir nog läggdags strax!

Blev lite måndags-lyx med Ben&Jerry till filmen "we're the Millers". Så jäkla rolig film😂 Hörs imorgon!

Druvan

Tja tja bloggen! Druvan här.

Har rast så tänkte uppdatera er lite med vad jag gjort idag; äppelkaka/äppelpaj. Och inte så lite heller utan rääääättt så många!😅 Startade med att fodra massa formar, sedan gjorde jag en "smet" som jag fyllde formarna med. Efter det la vi ett lager "äppelkompott" över smeten som bestod av olika stora äppelbitar, russin, korinter och lite sprit. Toppade det hela med en slags smuldeg:-)

Har fått smaka denna tidigare och den är faktiskt väldigt god! Trodde inte jag skulle tycka om den med tanke på russinen och spriten och över huvudtaget varma äpplen, men den var rätt god👍🏼 Idag ska vi försöka få lite plugg gjort och så ska vi laga curry-kycklingsås. Mums! Vi hörs;)

Hej alla!

Idag har varit en av dom bästa dagarna här enligt mig, jag ska förklara. Vi vaknade till sovmorgon och det är alltid uppskattat hos oss sedan såg vi att vädret var ovanligt fint och bestämde oss för att ta en cykeltur till grannbyn där det sägs finnas en jätte vacker strand, och oj vad dom hade rätt! Här är några bilder.

Vi sprang runt, tog bilder, skrev i sanden och plockade snäckor. Till slut blev det lite kallt så vi gick in på en jättemysig restaurang som låg på stranden, det var fullt med människor! Vi beställde en varsin tallrik med pommes och sedan en holländsk specialitet som heter krokett, vi tog en som var fylld med kött och en med ost och delade. Det var super gott verkligen, en av dom vackraste dagarna och ett minne som jag kommer minnas väl! Och glad första advent hoppas ni alla har det lika bra som vi har! Godnatt så hörs vi under veckan!
Puss och kram

Nevena

Tjenare bloggis! Druvan här.

Inte skrivit något här sedan i torsdags så kände att det var dags för en update om vad vi sysslat med! :-) I fredags fick jag göra en heeeel del "holländare" (alltså kakor med mandelmassa i sig). Gjorde i flera olika former och storlekar, de hade tydligen fått in en massa beställningar + att vi passade på att baka och lägga i frysen! Så min fredag bestod nästan bara av att göra det, men mellanåt varvade vi med att dekorera och fixa till olika bakelser som ni ser på bilderna nedan;)

Detta är på bild 1&3 fruktbakelser som jag fick dekorera med en massa skivad frukt. På mellersta bilden ser ni en massa olika bakelser som varierar lite. Dessa är de som levereras till sälj-butikerna varje morgon!

Sedan fick jag även dekorera donuts:))) Fick smaka lite också av varje sort och o'boy vad goda ! (Dock köper de in själva munken så de kom i stora kartonger:/)

Resten av fredagen spenderades av att storhandla lite behövligheter inför helgen, så jag och Nevena möttes vid huset efter praktiken och cyklade sedan ner till centrum. Vi båda var grymt sugna på hamburgare, så det fick bli fredags-middagen!

Denna lördagsmorgon vaknade vi upp till ett rätt kallt hus, men till en klarblå himmel och sol! När vi cyklade till busshållplatsen imorse låg det frost över varje äng. Superfint! Planerna för dagen var att för en gångs skull faktiskt inte åka till Amsterdam, utan vi drog en sväng till Alkmar som är närmsta största "stad" där tågstationen ligger (15 min med buss från oss).

Vi kom till Alkmar vid 11-tiden ungefär. Första stoppet var faktiskt en tatuerings-studio och nej, varken jag eller Nevena skaffade oss någon tatuering. Nevena har tänkt länge att hon vill ta fler hål i öronen så det var faktiskt det som uppdraget var! En nervös Nevena klev in genom dörrarna, men en väldigt självsäker kom ut. "Det där var ju inte så farligt" ;) En jättehärlig tjej var det som tog hålen på henne. Och nej, hon var inte galen som det kanske verkar på bilden😂 Det var hennes förslag; "ta en bild nu när jag posar"... :-)

Måste skriva om lunch-stället vi hamnade på också! Efter att ha gått lite i affärer slutade vi med att hungriga gå in på ett litet lunch-café på en gata. Det var verkligen så mysigt! Inredningen, maten, stämningen... och en jättesöt katt som strosade runt. Vi tog varsin himmelsk god club-sandwich med bacon, ägg, avokado och massa gott😋

Efter en god och lagom lätt lunch gick vi ytterligare i lite affärer...eller inte så lite kanske! 4 timmar senare begav vi oss mot busshållplatsen, lite smått hungriga igen så vi tog varsin strut med pommes (som för övrigt finns på varje gata här, verkar vara en populär sak i Holland!).

Nu ligger vi lagom döda i vår stora säng och kollar på "sex and the city" och äter chips. Båda nöjda efter en mysig lördag! Morgondagens planer är att storstäda, plugga och kanske ta en cykeltur om vädret håller. Vi får se helt enkelt. Hoppas ni tyckte detta långa inlägg var tillräckligt intressant att ni orkade fortsätta läsa hela!;) Hörs imorgon...