Så här en vecka efter att vi har lämnat Kroatien och låtit alla intryck landat lite, så vill vi summera vår resa lite kort.
1. Människorna är helt underbara! Hjälpsamma och öppna på alla vis! ( ett undantag är de stackars statligt anställda i alla biljettluckor till färjorna). Att komma som en aning förvirrad turist och leta boende är inga problem!

2. Landet (det vi har sett) är helt fantastiskt! Naturen slår det mesta av vad vi har sett innan. Det är varmt (läs "hett") och ändå grönskar det! Vattnet är precis som vi hade läst om innan, kristallklart! Står man på en klippa så är det omöjligt att avgöra om det är 1 eller 10 meter ner till botten! Kroatien är känt för sina klapperstensstränder och vi förstår nu varför. Många tänker kanske att det är trist att inte hitta sandstränder, men vi tyckte tvärtom när vi verkligen fick se det på riktigt. Visst, badskor är ganska nödvändigt och vill man ligga och sola vid havet ett tag så är det skönt att man kan hyra solstolar, både med eller utan dyna. Badat finare har vi aldrig gjort.

3. Det är billigt i Kroatien. Att gå ut och äta och dricka på krogen kostar inte ens hälften så mycket som här hemma. Vi hade svårt att hitta riktigt bra matställen, men gillar man pasta och skaldjur så var det klockrent! ( vilket jag var mycket nöjd med!). Sen upptäckte Bror att man kunde köpa 1 1/2 liters Pivo (öl) i petflaska för typ 30kr! Han tyckte att vi skulle ta med den idén hem! Att leva, äta bo och dricka är väldigt billigt, även att ta sig runt med båtar, bussar och taxi!

4. Vi luffade runt så mycket vi hann med och orkade, men vi insåg rätt snart att 12 dagar inte räcker till för det vi egentligen ville och hade tänkt....att det inte funkar att luffa runt och vandra i värmebölja ( vilket det inte brukar vara i juni, 45 grader blev rekord när vi va där) och vi insåg också att vi kanske inte är så unga längre 😉. Men, mer tid och lite mindre varmt så hade vi fixat det!

5. Vad ska man inte missa? Åk till öarna och besök så många ni hinner! Boka inte dyra hotell innan ni åker, leta upp Apartsments som finns överallt! 3 nätter för 2 pers kostade från 400kr-600kr, standard varierade mellan dubbelsäng, soffa, kyl, vattenkokare, fräscht badrum till stort kök, altan, tvättmaskin och allt du kan tänkas behöva!

6. Har du inte varit i Kroatien, så åk dit! Där finns någonting för alla! Även fast du inte vill luffa runt, det finns gott om hotellkomplex. Det finns massor för ungdomar, i Split men även på öarna, speciellt ön Hvar. Split har vi inte nämnt så mycket kanske, men den hamnstaden är helt underbar och här finnas allt för alla, även EN sandstrand!

Vi, syster och bror, kunde inte valt bättre resmål! Vi är så nöjda av vårt val och reser gärna tillbaka. Men om vi nu lyckas få till en resa till, så måste det bli nåt annat vi inte har upplevt! Tack till er som har följt vår resa och vi hoppas att det har gett lite reseinformation om Kroatien!

TuttaochKakajjen

Hemfärd! Till ännu en Ö!

Tillbaka där vi började! Bror och Syster nöjda och glada! Summering av resan kommer! Tack Kroatien! ❤️

Tidig frukost på terassen hos Klaudija, innan färd till flygplatsen i Split. Hej då Trogir och Kroatien!

Efter 2 1/2 timmes flygfärd hamnade vi slutligen Sumpan hos sonen Lucas.

Det blev gomiddag i solen med söner och Lisa 😃❤️

Och som bekant pågår ju ännu Fotbolls-EM, Island-England. Kakajjen och Tutta ligger i sonens dubbelsäng och låter ögonen gå i kors.

Idag handlade det mest om att fånga dagen....den sista dagen här i Kroatien!

Det gjorde vi mest mest genom att bada och vandra runt.

Bror rastar syster, men hon fick inte bada mer...

Tack och hej då Claudija, för dessa 2 nätter, vi trivdes!

Idag tog vi oss vidare till vårt sista mål, den gamla och charmiga ön Trogir. Här avslutar vi vår resa i två dagar. Vi hamnade på House Claudija som visade sig vara mer som ett hotell, helt ok!

Bror rastar syster i vattnet!

Vi firar Kroatiens nationaldag

Vid kajen låg en liten privatägd båt....

Gamla stan är jättemysig!

Fotbollsfest på torget! Kroatien-Portugal

Vi avslutade kvällen med lite snask!

Frukost på Riva Split, på väg ner till havet. Dagar som denna klarar man inte att göra annat än att ligga i vattnet. Vi är glada att vi gjorde vår ö-luff i början på resan när det var lite svalare. Kroatien slog värmerekord för året idag, 45 grader!

Bada bada!

Utsikt från vår balkong!

Vi firade midsommarafton i palatset med att äta god mat och snaps, musslor och tonfisk va så nära sill vi kunde komma och mycket godare 😉

God natt Split!

Dagen började bra med 30 grader och sol från klar himmel kl 08.00 på morgonen. Havet var det enda vi kunde tänka oss denna heta dag. Mycket bad blev det, härligt!

Liten vandring bland blommor och bin!

Tvätta lite kläder i handfatet innan vi gjorde kvällen på stan.

Bror blev lite sugen på att kolla in denna bil! Hemlösa katter finns det gott om här, däremot inga hundar. De stiliga herrarna vaktar slottet.

Riva Split

Glass och lite kultur innan vi vandrade hem och spelade skitgubbe!

Vi började dagen med en fruktsallad och sen iväg till hamnen för att vänta in Katamaranen som tar oss till Split. Bye bye Hvar

Väl tillbaka i Split letade vi boende igen. Bror testade detta lilla hus, men det var stängt.

Vi hade lite otur med boendet, för första gången och hamnade i detta hus. Vårt lilla rum låg längst upp, det är den lilla gluggen man ser på bilden. Vi skulle bo hos tant Ana, i ett minirum på övervåningen.....vi kände oss som två tonåringar på språkresa. Vi checkade ut 30 minuter senare och letade vidare!!

Vi gick tillbaka till stället Split Inn, där vi sov vår första natt och denna trevliga man hade egentligen fullt, men hyr ut en stor lägenhet till oss, för samma pris för ett rum. Så nu mår vi gott igen!

En kvällspromenad och lite shopping sen var denna dag slut.

Idag bestämde vi oss för att bara bada och sola. Vi hittade en liten stenig stig som såg ut att ta oss ner till havet. Efter 250 m nedåt möttes vi av en underbar badvik!

Här stannade vi hela dagen och fick användning av våra badskor!

Vägen tillbaka valde vi att gå runt viken och se lite mer av den lilla stan.

​Resten av kvällen vandrade vi runt lite till och hittade en bra pastaresturang.

Börjar dagen med att äta frukost och prata med vår lilla mamma, innan vi tar Katamaran till ön Hvar. Att hitta rätt katamaran är inte helt lätt, men vi lyckades även denna gång!

Väl framme var det dags att leta rätt på billigt boende. Det krävde backar upp, långa trappor, svett och bensmärta innan vi till slut lyckades.....efter 1 ½ timme.......hamnade vi på Villa Fio. Det var ganska skönt att släppa loss ryggsäcken efter det.....

Att Hvar är seglarens paradis, är inte svårt att förstå. Hamnen är full av båtar, allt från gummibåtar och lyxyachter! Vi vandrade runt hamnpromenaden, för att få gå på platt mark en stund för våra arma bens skull.

Denna farbror roade oss i 45 minuter när han försökte komma loss från båtarna runtomkring, alla rep hade fastnat i varandra.

Denna lyxyacht var ju inte så pjåkig.....vi kollade upp hur mycket det skulle kosta att hyra, 325000 Euro för en vecka.....Taget!

Gamla stan är även här väldigt vacker. Små och smala gränder, långa smala trappor. Allt här i Hvar går uppåt!

När vi kände oss färdigvandrade för denna dag, tog vi oss tillbaka till Villa Fio. Här spelade vi skitgubbe, stretchade och så på solnedgången!