Sorry sorry sorry våra trogna läsare, för att ni har fått stått ut UTAN inlägg på fleeera dagar!! Vad ska vi skylla på? Jo framförallt dåligt internet på Koh Chang... sedan har vi väl kort och gott legat på deluxe-latsidan. Nu tänkte vi i alla fall roa er med lite härligheter att läsa.

En dag på Koh Chang då Emma, Maja och Angelica vaknade upp till mulet väder och lite regn bestämde de sig för att gå en liten promenad upp på ett av Koh Changs alla berg. Där uppe hade de tidigare sett att det stod ofta massa folk vid en utkiksplats, och det var den platsen de ville besöka.
Till deras förvåning var det inte alls långt att gå, vilket dom trott. Några slingriga kurvor och branta backar senare var dom uppe och kunde beskåda den fina vyn. Väl på plats får tjejerna sällskap av ett par. Paret tipsar om att ifall vi ville se apor så fanns det massvis bara några hundra meter upp. Oooooh spännande tänkte girlsen! En liten vandring senare fick dom skåda de små söta varelserna, och även bli rädda för stora stygga farfar.
Bra utflykt helt enkelt!

På kvällen lyxade vi till det och beställde in banasplitt, mums!

Vädret har fortsatt att vara sisådär.. men dagarna det har varit sol har vi försökt att hänga på stranden.

Vi provade även ett nytt ställe One Beach, var jättemysigt där! Kommer helt klart ta med tjejerna dit.

Tjuvbadat i poolen igen har vi hunnit med också. Hittade även en ny pool som var sååå fin. Kolla bara! På en gång jag kom ner till den kom en söt thailändare o sa ”madam, towel?” luxury life

Farfar har bestämt att vi måste köpa en skulptur till huset. Så efter vägen såg vi ett ställe som vi stannade till på. Där inne höll dom på att göra en massa nya och kan säga att säkerheten var inte var topp. Men gud vad duktig dom var!! Allt såg så verkligt ut. Vi hittade dock inget men man kunde beställa vad man ville ha. Fast en litenliten buddha på max 30cm kostade 15 000bath (!! Ca 3200kr) så det blir ingen skulptur därifrån.

Den stor ställningen där skulle bli ett stort lejon haha

Vi har varit runt och sökt efter blommor att köpa men inte hitta något. Men då berättade vår granne om att ställe som vi for till. Det var en orkidéodling och fanns även massa annat!
Påvägen dit körde vi förbi detta fina tempel

Dessa kaktusar kostade 4kr/st (!!)

Dessa 2 blommor + träd och kurkor till allt kostade endast 800kr, kap.

Påväg till ett annat blomställe hittade vi ett utegym mitt ute i ingenstans och vi blev även jagad av aggressiva hundar när vi körde moppe där inne, paniken vi fick. Var livrädd haha

Jag och mamma köpte färska stora räkor med vitlökssmak efter vägen. Drömmen

Har även hunnit med 3 massage och har provat thaimassage för första gången (har varit feg och bara tagit oilmassage förut) och det var såå skönt. Gör jäkligt ont på vissa ställen men efteråt är man som en ny människa. Här uppe fick jag o mamma vår senaste massage. Så fint

Hittade drömkaktusen, skulle inte tacka nej till att ha den hemma 😍

Nu sitter jag i en taxi påväg till Koh Chang för att träffa resten av tjejerna. Längtar så mycket!! ❤️

• Thailand

Äntligen var det dags för lite äventyr, nämligen en båttur! Hade med mig dom 2 mest oekonomiska grabbarna så vi betalade ganska bra med överpris menmen vi fick ju en egen båt och bestämma vart vi ville själv!

Första stoppet blev Koh Thalu där det var vi 3 svennar och
halva kina i sina oranga flytvästar

Vi började med att gå upp till viewpionten. En jäklig backe att gå uppför i flippisar men till slut var vi uppe. Och wow vilken fin utsikt det är där!

Sen var det dags för lunch. Fried rice med små kycklingspett (Anne du skulle ha vart där) och massa frärsk ananas och vattenmelon

Solen kom fram efter lunchen och då var det bara att hoppa i havet med alla kineser, som tur är håller dom sig längst mot stranden (?? Dom ha väl flytvästar för att flyta? Men nepp bäst att vattnet bara går upp till knäna) så vi fick va ganska själv lite längre ut. Det kryllade verkligen med fisk och vi fick även mata dom, så kul!

Äntligen får man till bilder som är både över och under vattet! Jag och Anne som försökte det hela vår backpackerresa utan att lyckas 😂 men nu så!

Hela denna resa har bestått av att jag ska vara privat fotograf o redigerare åt killarna. ”Sanna ta kort nu! ”Sanna du måste ta fler kort” ”Sanna får jag din telefon, måste kolla på alla bilder” ”kan du redigera?” ”måste ha alla bilder nu så jag kan lägga upp på insta”. Hade jag börja ta betalt för varje gång hade jag inte behövt fara hem o jobba igen. Tur det är roligt att fota iallafall.

Nästa stopp blev snorkling igen. Inte lika klart vatten men fortfarande riktigt mycket fiskar

Sista stoppet var Koh Samed och shit vad varmt det var där. Vi la oss på stranden men det gick inte att vara där, vi höll på brinna upp. Istället gick vi och köpte en glass och sen for vi hem igen. På båten fläktade det väldigt skönt som tur va.

När vi kom hem och jag var iväg för att ta ut pengar ser jag att det är värsta solnedgången, hela himlen är rosa/orange. Jag skyndar mig tillbaka för att hämta mobilen och fota med (gissa vilka som hade den). Pappa ger mig då en liten plupp så jag kan komma ut från området vi bor på genom en liten grind (är närmre) istället för att ta den stora där vakten sitter. Så jag tar den och gasar iväg och tänker att ”yes nu kommer jag hinna” men nej. När ja kommer fram till grinden och ha hett pluppen mot allt jag kommer på utan att lyckas öppna den är jag tvungen att ringa pappa (smart man kände sig). Tillslut kommer jag ut och då är såklart den häftiga solnedgången borta. Fanns lite kvar av den iallafall och det var ju fint!

Hej igen!
Igår var vår första riktiga dag här på Koh Chang. Det var molnigt halva dagen men det var ändå väldigt varmt då det är runt 30 grader här. Vi badade i havet för första gången, vilket var underbart!! Dock är inte vattnet så svalkande men det är ändå underbart!! (Vi längtar inte tillbaka till Sverige.) Vi låg o solade till ungefär 17 för att sedan se solnedgången vid stranden. Vi hade även en liten photoshoot på stranden men den får ni inte se hehe;) (eller kanske lite)
På kvällen så gick vi längst stranden för att hitta en resturang att äta middag på. Vi behövde inte gå långt för att hitta ett mysigt ställe som hette Sabaybar. Maten där var dock sisådär och det var även lite dyrt jämfört med andra ställen. Emma beställde en strawberry daiquiri som var långt ifrån en daiquiri. Hon fick lite isigt som låg ovanpå sedan var det slut i rutan. Dessutom smakade den BARA sprit. Inte att rekommendera!
Just det, vi fick se eldshow den var bra!

För ert vetande så chillar vi så hårt här i Thailand så vi har redan tappat bort vad det är för dagar, men det är faktiskt okej när man är utomlands. För det mesta sover vi i solstolarna sen vaknar vi och inser att vi är hungrig så då går vi o äter sedan blir vi svettig så då går vi och badar. Efter det lägger vi oss i solstolen igen och sover. #toughlife
Vårt största problem i livet just nu är att vi varje dag till lunch OCH middag måste bestämma vart och vad vi ska äta.
Nu ska vi se film. XOXO💋

Gårdagens kvällutflykt gick mot Classic forest restaurant, en restaurang mitt ute i ingenstans som är uppbyggd som en stooooor djungel med vattenfall, dammar med stora fiskar, fullt med växter, grotta och en massa gångar och olika avdelningar.

Påvägen dit såg vi flera polisbilar igen och när vi for samma väg till Rayong för nån dag sen var hela vägen avspärrad och det kom ca 20 polisbilar med sirenerna på. Vi trodde att det hade hänt en olycka men taxichauffören berättade att det var pga kungens dotter åkte i en bil i mitten och det var hennes eskort efter vägen. Lite skillnad mot Löfvens 2/3vakter han har med sig när han ska handla, jag som tyckte de kändes lite överdrivet haha.

Den största fisken som simmar runt där inne. 15 år gammal och ca 2,5m lång. Så tjock och äcklig va den haha, hade inte velat ramla i där.

Till förrätt blev det friterade ostron, musslor med vitlök och varsin drink. Första gången jag smakade ostron men det var så gott! Iallafall när dom var sådär mycket friterade 😍

Till middag blev det en pepparstek. Det smälte ganska fint i munnen. Maten levererade verkligen denna gång där!

Igår hade vi lite tekniska problem med bloggandet, därav sent inlägg. Vi testar på morgonkvisten idag så kanske internet vill samarbeta lite bättre med oss. Håll tummarna!

Första dagen i Thailand var en lugn sådan. Jäkligt trötta var vi men vi tänkte försöka hålla oss vakna under dagen så vi kunde få en tidig kväll i alla fall. Gick sådäääär dock, vi slumrade till lite nu o då allihopa, haha.
Vi kom fram vid 11-12 tiden till hotellet. Vårt rum var dock inte klart så vi fick hänga vid poolen fram tills klockan ett då vi skulle få vårat rum. Så det gjorde vi, gjorde oss sedan hemmastadd i rummet med våran gigantiska säng där vi förövrigt sover alla tre. När Sanna kommer hit så kommer vi lätt kunna sova alla fyra utan problem. We got skills för sånt. (en gång sov vi typ åtta pers i en 1.40 säng (haha?)

Vid tretiden gick vi och åt lunch på hotellets lunchrestaurang, då hade vi inte ätit sen frukostserveringen på planet vid 5-tiden. Lite hungriga och såååå.
Gick en liten promenad längs stranden gjorde vi, chillade (somnade) i solstolar och hade det gött.
På kvällskvisten beslutade vi oss för att gå huvudgatan bortåt för att se oss omkring litegrann. Braaa beslut för där hamnade vi bland massa streetfood stånd och köpte billig middag som bestod av vårrullar, grillade kycklingspett och mangoshake. Muuums!! Vi avslutade dagen med att köpa med oss Roti (som Sanna kallar pannkaks-vagnen eller liknande) på rummet, och sedan slocknade vi pladask.

Jo förresten, planen är såhär att Emma, Maja och Anne ska stanna i Koh Chang i 8 nätter, och Sanna kommer att komma till oss (!! Wihoo vi längtar) några nätter i slutet av dom. Sedan åker vi allihopa till Mae Phim och Norbergs huset i några nätter innan vi avslutar med Bangkok!

Tjolahopp! Nu är det Maja och Angelica som tittar in här på superbloggen, tillsammans med vår extra resekompanjon Emma!
Även vi tre har kommit fram till Thailand - efter en resa UTAN vår vanliga otur, ja det gick faktiskt hur smidigt som helst hela vägen. Typ. Såhär gick det till:
På morgonkvisten kom Emma hem till Anne och Maja (eftersom vi numera är grannar, coolt we know) och Viktor skjutsade oss till Gideå flygplats. Det gick ju hur bra som helst, men vi kände allihopa att jäääklar vad hungriga vi var. Så vi beslutade oss för att gå på Olearys på Skycity så fort vi kommit fram. När vi börjat smaska på våra Boston Celtic burgare (standard för oss) började vi fundera på hur mycket pengar vi skulle växla osv, lite småprat helt enkelt. Efter ett tag frågar Anne "men när var det flyget gick egentligen...?" Vi ba "ja det var väl vid 14/14:30 tiden" Nope. Det var det inte. Flyget gick 13:30 och i restaurangen satt vi med ouppäten mat när klockan var 12:10. Holy shit, då blev det bråttom helt plötsligt. Tur som vi hade var det varken kö vid Forex bank eller vid check-in disken. Så hipp som happ var vi framme vid gaten och fick sitta och vänta ett bra tag på att få boarda istället.

På flyget fick vi mat nästan direkt då vi kommit upp i luften, lite jobbigt för oss som redan var proppmätta men vi kämpade på och glupskade i oss lite käk.
Anne var den som kunde sova mest under den 10h långa resan, Maja sov bara ca 1,5h och Emma lika så.
Nån timme innan landning fick vi frulle och DEN satt fint i magen för då hade vi hunnit blivit hungriga igen.

Klockan 06.00 (thailändsk tid) på morgonen landade vi. Inne på BKKs flygplats gick allt supersmidigt, det var jättelite folk vid passkontrollen och vi fick väskorna snabbt. Så då var det dags för oss att hitta en taxi som skulle ta oss till Koh Chang.
Även fast vi inte bokat något i förväg fick vi jättesnabbt och smidigt tag på en taxi som ville köra oss. Resan tog ca 4,5h och kostade 4500bath + Ferry-biljetter på 80bath styck.
Under resan så sov Emma och Maja typ hela vägen, medan Anne för mestadels roade sig med att titta ut genom fönstret, haha!
Vi gjorde två stopp på vägen, ett kaffestopp för chauffören och ett toastopp för allihopa.
Väl framme vid piren trodde vi att vi skulle hoppa ur taxin och gå ombord på färjan själva. Men Nix, vår chaufför körde ombord bilen och följde med oss heeela vägen till hotellet, så gullig.

Vår superhärliga chaufför Namsao som var urgullig och hur trevlig som helst. Han körde oss alltså från Bangkok till Koh Chang, en resa på ca 4,5 h.

Hela gårdagen regnade det.. första gången vi har sån här otur med vädret när vi är här..
men istället höll vi på fixa i huset hela dagen, nu börja det likna något!

På eftermiddagen for vi in till Rayong för att gå på Home Pro, vilket är ett stort varuhus med så mycket fina saker. Vi hittade det mesta vi var ute efter. Sen for vi till Central Plaza för att försöka hitta någon shopping, hittade tyvärr bara 2stycken nagellack och en eyeliner för 25kr totalt (!!)

På kvällen tog vi moppen ner till den Lucky’s för att spela biljard o dricka drinkar. Träffade även några andra svenskar där och klockan 4 kom vi hem. 6h har nog aldrig gått så fort. Älska att dom har öppet så länge man vill vara där.

Var personal på seriöst varje hylla i hela butiken för att hjälpa en, sån bra service.

​Nu är även resten av tjejerna påväg hit, hoppas deras resa går bra! Snart ses vi 😍

Igår var det faktiskt ganska mycket sol så vi for till Kim’s Beach för att försöka få nån bränna, gick mindre bra dock

Sen kom pannkaksmoppen som blev vår efterrätt. Svingott

Kolla hans ögonfransar (!!) drömmen att ha dom

Senare gick vi på en lite promenad bort mot ett stort hotell och tjuvbadade i deras gigantiska pool (va faktiskt mamma o pappas idé)

Stötte på några fiskare efter vägen, kolla hur stor maneten är!!

Efter stranden for vi till apberget som ligger ovanför ett stort tempel där munkarna bor. Dock vågade vi inte kliva av mopparna för sist vi var där så blev vi attackerade..

På kvällen var det dags för grillspett till middag, köttet var sååå gott 🤤 och efter blev det biljardspel (vann mot oliver, stolt) och drinkar. Fick en hel kanna med 2 shotglas till min drink haha

Då var vi äntligen framme!

Alla vi barn hamnade utspritt själva över hela planet vilket kändes lite tråkigt. Och värre blev det när jag insåg att jag hade glömt att ladda ner låtar offline på Spotify.... som tur va säg Tobbe då att han hade 2 telefoner med sig så fick låna en <3 dock sov jag nästan hela tiden, skönt de.

Vi for till mataffär direkt för att storhandla och köpa alkohol till ”baren” farfar har fixat i huset. Så vi lastade hela vagnen och när vi kommer till kassan säger dom att vi inte får köpa alkohol innan 11.00 på morgon.. så det vara bara att gå tillbaka med allt 🙃

Måste bara visa några bilder från mataffären, kolla hur frontat det är ÖVERALLT!! Blir så glad i själen av att se det haha. Arbetsskadad 🙄 men ni som jobba i affär förstår mig nog!

Sen var det dags för lunch och fick ääääntligen äta en riktig röd curry, såååå gott!

Har varit väldigt dåligt väder idag, har varit mulet och regna lite nu o då hela dagen.. men trots det for vi till stranden och chillade ett tag. Gud va härligt med lite värme!! Kändes nästan som man låg i ett solarium.

Nu har vi duschat och satt oss på uteplatsen och dricker lite. Det var viktigt att farfar får sin drink innan klockan 18 på kvällen 😂 höga krav på denna resa

Hahah när vi badade i poolen så kom farfar med kläder och sockar på och bara hoppade i med allt på 😂 dom andra i poolen blev nog lite rädd