Med bara 89 dagar kvar börjar tiden gå 3 ggr snabbare. Har suttit upp en lista på alla saker jag vill göra innan jag åker hem. Denna månad har kanske varit den viktigaste hittills på mitt utbytesår. Efter långa diskussioner med familjen om saker och ting känns det som allt har förändrats. När vi hade våran sista AFS-camp insåg jag tillsammans med andra att jag ändrats som person på vissa håll. Känns väldigt bra och känner mig väldigt nära med min familj nu.

Dom gör väldigt bra rock här i Argentina. De kallar genren för "rock naccional". Det är det jag och mina polare lyssnar på mest när vi är tillsamans. Nu köpte vi biljetter till "las pastillas de abuelos" som är favouriterna som kommer till Córdoba.

Jag och brorsan Camilo på Tv

Drog på cirkus med min familjen. Var en väldigt bra och påkostad cirkus utan djur. Väldigt mycket fokus på lättklädda kvinnor som tydligen hör till cirkus här. Samma gäller när man ser det motsvarande "Let's dance" programmet dom har här då det står 10 tjejer bakom programledaren när hans snackar. Blir lite komisk för mig men för dem är det vanligt.

Jag och min mamma Gabriella här❤️

resa, sommarlov

Två nätter på bussen, fem i tält, tva dagar vandrande i jungel, en i öken, en i staden Salta och den sista till att grilla en asado!

Fåren här har svans?

De sista veckorna på sommarlovet var aningen lugnare då nästan alla mina polare gick på sommarskola då det var tvugna att plugga om en hel del ämnen från förra läsåret. Jag har istället träffat en hel del andra studenter från andra orginasitioner som är i samma situation som jag och rydligen också varit här i staden sen i augusti. När vi träffas alla är det ganska intressant att få veta saker om länder som Slovakien, Nya Zealand och Thailand som man inte får reda på via internet eller något sådant.

Det kom en till svensk nu till Cordoba med Afs sen finns det en svenska redan från en annan orginasition så vi träffas en del i centrum och hittar på grejjor. Nu förra söndagen drog vi till de största vattenfallen i denna provinsen vilket var hur coolt som helst men saker gick inte helt som planerat.

Vi drog fyra grabbar, en dansk, en islänning, den nya svensken och jag. Vi hade planerat det en bra tid och skulle dragit en vecka innan men någon kunde inte och någon dag regnade det. Dansken och islänning hade redan varit där en gång med Afs någon månad tidigare.

Allt började på morgonen klockan 6 (hann inte sova något då jag kom direkt från en polare) när jag ringer islänningen Baldvin och frågar om han ska med bussen då jag var vid busshållsplatsen utanför hans hus. Han säger att han tar en taxi istället ( tar cirkus 1,5 h till terminalen från hand hus). Jahap tänker jag och tar bussen då den kostar 10 kr istället.( redan då använder han alltså upp typ all sina pengar)

Vi möts på terminalen och ingen har riktigt sovit något och var och en betalar sin bussbiljett och vi drar iväg. När vi kommer fram till byn som ligger nära vattenfallen vi ska till nämner islänning och svensken PÅ SAMMA gång att ingen av den tog med tillräckligt med pengar, dansken tog med bara för sig själv och jag tog med pyttelite mer för säkerhetens skull. Vi onser snabbt att vi är i knipa och har ett par kostnader som måste betalas:
•lunch
•vatten
•transport till nationalparken där vi ska gå 3 timmarx2=6 timmar
•inträde till parken
•buss hem
Våra kort fungerade ingenstans i byn så vi fick köpa frukter till lunch och middag. Vatten fyller vi sedan på i bergen från källvatten och vi får gå från parken istället för att ta den vanligtvis billiga taxin. Vi kommer in i parken och det var hur coolt som helst men jag tog tag i en kaktus så fick taggar i fingrarna så kunde inte greppa tag i något resten av dagen ;(. Vi gick och gick till klockan var halv 6 ( började runt 9 på morgonen) och kom äntligen fram till terminalen för att ta bussen hem till Cordoba men kvinnan från bussföretaget säger att vi saknar 20 pesos (12 kr), någon tappade bort 20 pesos under valfärden vi gjorde och då satt vi verkligen i klistret. Det gick inte att pruta och vi tänkte på alla sätt som gick och tillslut hittar vi en liten resturang som vi betalar lite extra för en läsk med kort så får vi 2 pesos i handen.

När vi tillslut kommer tillbaka till terminalen säger kvinnan att bussen som avgår denna timme kostar mer ovh vi måste vänta tills halv nio. Efter många nordiska svordomar kom vi på bussen med två pesos kvar och jag kom hem svinhungrig och åt upp stackars värdfamiljens halva kök!

Jag och en av mina bästa polare här Jose sista dagen på sommarlovet!

Ultimo primero dia!- Den sista första dagen
I Argentina söker man ofta ursäkter för partaj. En av dessa är den den sista gången man går till skolstarten i grundskolan. Dessa firas med en livlig fest (som var i mitt hus förresten- var hur stökigt som helst) man får inte sova innan skolan börjar så alla är jättetrötta i skolan. Det var i vart fall kul med alla klasskamrater som man normalt kanske inte träffar på fritden, tyvärr råkade jag putta ner en polare som hade sin mobil på dig i poolen. Mobilen funkar fortfarande inte och måste betala henne en saftig summa för reperation tyvärr.

När jag kom till skolan på morgonen kallade dom in mig till rektorns kontor och sa att jag var tvungen att betala en inskrivsavgift på 4000 pesos för att börja året. Betalade redan en del av en sådan avgift när jag började förra året och tyckte inte det var rättvisst plus att det är mycket pengar. Då gjorde jag valet att byta skola trots alla mina polare jag hade i den skolan osv.

Jag har tänkt ett tag på att byta till en kummunal skola även om argentinare verkar tycka jag är dum i huvudet för att göra det. Jag vill se hur den sidan av skolsystemet är också och om den verkligen är så extrem som argentinarna säger då de kan salta på sina historier och beskrivelser ganska mycket ibland. Dessutom är det närmare och jag kommer vara förre timmar i skolan.

Gänget med polare blev arga och de ville betala inskrivsavgiften för mig vilket jag inte kunde tillåta men nu har jag iallafall slutat i skolan och väntar på den nya skolan. Eftersom jag var lite sent ute blir det en del väntetid vilket har varit lite tråkigt. Som tur var dansken Fredrik i samma situation och vi gjorde allt vad vi kunde denna vecka, jag har gymmat varje dag, sprungit varje dag, spelat rugby en hel del( en sport jag bröjade spela för några veckor sen förresten- skitkul), besökt musuem, dragit och dansat tango med massa korta tanter, spelat shack ,gått till typ alla olika gator och gränder av staden och jag har lagat en del mat för familjen också.

Just nu är det söndag och det är andra veckan utan skola som börjar och jag tar chansen att åka till nord Argentina till Salta i 6 dagar med Sami min kontaktperson som råkar vara en biologist och vi ska tälta och vandra i djungeln 5 nätter. Sitter just nu på bussen, kanske därför inlägget blev så långt samt att jag inte skrivit på ett bra tag. Kollar favvofilmen "Django unchained" via netflix nya nedladdningsfunktion för mobilen ( helt lagligt pappa!)

När jag och dansken inte ville spilla tid på att inte göra något drog vi och provade tango. Det var bara massa gamla tanter på 160 cm med roliga glittriga kläder som verkade tycka det var skitkul att två grabbar på 195 kom och dansade med dem. Vi tyckte också det var kul och ska ptervända nästa gång.

Lite mat jag gjorde denna vecka. Gjorde jättemycket lasagne som vi fortfarande käkar ( blev jättesmarrig). Lite annorlunda när man nöper ingredienser och man köper allt på olika ställen (kött från"carnecerian", grönsaker från "verduderian" osv) och när vissa saker inte finns som tex tomatpuré.

När jag tog av gipset i slutet var jag ner på under 85 på samma våg så känns bra att kunna äta upp sig lite igen!

Sämsta minsta gymmet som iallafall har en bastu( går förresten en till svensk dit sa gym manangern till mig så har lämnat en lapp med mitt nummer i recipitionen så får vi ses om han kontaktar). Många dagar spenderade där senaste veckan.

Var nere och gick downtown på den internationella kvinno dagen som var hur stor som helst här. Var världens demostration, den största jag någonsin sett, jag gick och gick och var folk exakt överallt!

Blev utklassad i shack av Fredrik vid Plaza San Martin (centrum)

Är lite sen med att skriva, har kommit av mig helt enkelt med skrivandet sedan årskiftet och inte skrivit om de exursionerna jag gjort. Har inte åkt ut på något med AFS eller familjen så har fått hitta ställen själv att dra till och frågat andra studenter under detta enorma sommarlov.

Denna gång åkte jag och min brorsa iväg med hans farbror( cacha) till en province norr om Cordoba som heter Santiago del Estero. Vi drog två dagar och som du kan se i vloggen! ( Som är på spanska)

Krabban jag fiskade upp ville dom inte äta så vi har den som husdjur nu. Fick upp den med en korvbit så antar att den gillar kött. Den får en diet som består av salami på vardagar och cornflakes på helgerna.

resa

Jag och några polare drog till ett vattenfall häromdagen!

Några bilder från febrauri månad. Har tyvärr kommit av mig lite med att updatera här men ska bli bättre nu när skolan börjar igen är planen.

Bilderna kommer många från resan jag gjorde ned till syd med afs. Vi åkte elva dagar med 40 andra studenter från 14 länder totalt. (Elva danskar och 14 italenare??)Det var otroligt coolt och kul att träffa alla andra studenter, inte bara att snacka om deras länder osv men också att se hur olika det kan vara att bo på olika ställen i detta gigantiska land. Argentina är ett federalt land och skillnaderna mellan de olika ställerna är större än vad man tror. Pratade till exempel med en kille från danmark som hamnat nere i tierra de fuegos, det ligger alltså så långt syd man kan komma i sydarmerika, typ slutet av hela världen.

Under dessa elva dagar vi åkte sov vi två nätter hos värdfamiljer i Neuquen, fyra på hotell och resten på bussen. Bussen var gjord för argentinare och med det sagt kan ni säkert förstå att mina ben var förstörda vi stannade för att käka eller något sånt. Vi käkade på bensinstationer och resturanger längst med vägen och på hotellet och det var en sådan dag. Jag och en till grabb från Danmark (Fredrik) var väldigt hungriga när vi väl fick mat och kom på ett system där vi satte oss vid separata bord med många små människor eller tjejer eftersom de är de målgrupperna som oftast inte äter all sin mat och kan då ge sin mat till oss. Våran idé utvecklades snabbt och efter två dagars resa så var våra platser alltid fyllda med tre/fyra fat innan vi lämnade resturangen.

Vi paserade städer som El Calafate, Puerto Madryn och Comodoro Rivadavia vilket var coolt att se. Sägs vara ett av de bäste ställerna för att se pingvinern och valar men vi såg tyvärr inga. Utöver städerna var det inte mycket att se längst med vägen, vi åkte en sträcka långt som två Sverige på längden och det var som en öken. Vi åkte timme efter timme utan att se ett enda spår på civilisation vilket var lite småtråkigt utan att överdriva men det gav tid till att snacka med de andra studenterna.

Något jag märkt under min tid här är hur bra alla vi från norden klickar med varandra, det är som att vi tänker, planerar, rasonerar och argumenterar väldigt likt. Dessutom är vi i en väldigt liknande situation här i Argentina. På resan blev det såklart lite gängupdelat som det alltid blir även om alla vara öppna och trevliga. Italienarna var som en stor grupp som bara snacka italenska med varandra och flaxade med armarna och vi från norden (Island, Finland, Norge, Sverige, Danmark, Canada och Tyskland) blev som en grupp och resten var lite här och där.

Huvudmålet med resan var att åka till glaciären Perito Moreno som ligger nere i södraste delen av fastlandet. Jag förväntade mig att det skulle vara väldigt kallt (som de skrev överallt) och att det skulle vara ganska häftigt. När vi väl kom dit var det inte särsilt kallt och det var det coolaste jag sett i hela mitt liv. När det reste sig en 60 meter hög iisvögg framför mig så fick jag gåshud. Man hörde otroligt bra hur glaciären fick sprickor och hur isblock ramlade ner i vattnet. Man kunde betala ett ganska saftig summa för att få gå upp på glaciären och för att segla katamaran i sjön som har bildats där alla de olika glaciärerna som fanns i "glaciärparken".

Snabb fakta om Perito Mereno: Den är 250 km^2 stor och 170 meter tjock. Den är den största i världen utanför syd och nordpoolen och är unik för att den är den enda dom inte minskar i storlek(förlorar två meter per dag med byggs på tvp meter). Varför den inte minskar i storlek vet man inte men det finns andra glaciärer i området som minskar drastiskt på grund av global uppvärmning

Fun fact: Det finns en stor glaciär i parken som heter glaciar Upsala som är döpt efter uppsala universitet då de betalade en expidition dit när den upptäcktes. Jag hörde någon snacka med en guide och hörde dem säga ordet "Uppsala" med en väldigt svensk dialekt och blev tvungen att fråga om de var svenskar vilket det visade sig att de var. Blev första svenskan på väldigt lång tid och det kändes konstigt.

När jag kom hem var det väldigt svårt att prata spanska igen då jag vant mig med engelskan från resan och det tog ett bra tag för att komma tillbaka till spanska. Jag spelade in en lång video från resan som jag hr men har inte hadt möjligheten att redigera den dä den är för stor för mobilminnet jag har och datorn laggar för mycket.

Bor stora delar av det långa sommarlovet ute på landet hos Camilos morbor Leo. Stället heter Unquillo och ligger norr om Cordoba och nu under sommarn är det mycket folk som kommer och går men två mormödrar, morbrorn, Camilos mamma, Cande, Camilo och jag är där mestadels av tiden.

Det finns ofta något lite pul o fix som ska göras men annars är det inte jättemycket stress, som tur är finns det en flod och vi har tillgång till en pool nu när det ligger runt 36 grader på dagarna. Vi har även en bil som vi kan använda för att åka till gymmet eller träffa polare som vi gör på kvällarna då det är lite tråkigt ute på landet om vi inte bjuder in kompisar på en asado.

Brosans häst Indiana som jag lärt mig rida på lite. ( vilket är skitkul men läskigt när den börjar galopera)

Bilen vi glider runt i, det är lite svårt med den i uppförsbackar när vi är 5 i. Kan behövas put om jag säger så!

Mate är en dryck som är mycket tradionell och dricks hela tiden överallt. Man lägger i örter som heter "jerva" i en kopp och sen kokande vatten eller kall juice beroende på om det är kallt eller varmt. Verkligen alla dricker detta överallt, kommer till exempel fram folk på gymmet och frågar om man vill ha denna teliknande dryck.

Truco är en kortspel som spelas mer eller mindre varje dag som påminer lite om poker. Det krävs 2,4 eller 6 spelare och mycket sammarbete vilket är roligt. Alla spelar det, ungdomar som föräldrar. Det blir en del truco hör på lander kan man säga

Igår åkte vi till grannen och köpte tre kaniner till middag. Förstod inte förens vi var där att kaninerna vi skulle äta till middag var levande. I vart fall fick jag lära mig hur man slaktar och styckar upp kanin på bästa sätt och det var riktigt intressant att se den sidan av matpruduktionen då jag mest ser köttet i köttdisken.

Det gick ganska snabbt och var lättare än jag trodde, delar i magen som man inte käkar la man bara på marken eftersom det finns så många vilda hundar som kommer och går som käkar dem. Utöver det käkade vi mer eller mindre hela kaninen, inklusive saker i huvudet som jag tror jag aldrig smakat innan, själva kötet var ganska likt ko- lite segare bara. Det blev en god asado på trädgården och skinnet ska jag och Jose göra en ryggsäck av. Vi har spikat upp det på en lastpall och lagt lite aska på för att torka det först och främst. For tillfallet jagar vi faglar!

Jag och Camilo drog iväg till till en festival i Jesus Maria för att se "doma" och lyssna på musikstilen folklore. Jag förstod inte riktigt vad doma vad för något innan jag såg det kan man säga.

Doma är en hästport som består av lite olika grenar. Huvudgrenen verkar vara en tävling där var och en av ryttarna ska försöka rida/stanna kvar på en vild häst i 12 sekunder. Hästen har alltså aldrig blivit inlärd och därför stutsar runt helt galet, dessutom manipulerar ryttaren hösten för att studsa mer eftersom desto vildare häst man lyckas stanna på i 12 sekunder- desto fler poäng får man. I steg ett av tävlingen får man ha stigbyglar t.ex. Sen tar dom bort ett efter ett redskap för att göra det svårare.

Det var väldigt underhållande och intressant, många ryttare blev nedkastade på marken och en ambulance var redo på sidan hela tiden. Tävlingen pågick i 8 dagar och varje ryttare besteg en ny häst varje dag som aldrig blivit bestigen innan så dom hade väldigt många hästar, väldigt många.

Det var lite andra grenar också( bland annat en när det var en dvärg som de hade kul åt haha) och sen efter var det ett argentinskt band som spelade som spelade lite blandat kultur musik med rock och mycket coola trummor. Då blev det dans på arenan där hästarna var precis innan- inte undra att mina skor var förstörda efter.

Nyår här var likt på pappret det vi har i Sverige men blev väldigt annorlunda just denna gång. Dagen innan (30e december) var det Veronicas födelsedag (Camilo och Candes, mina värdsyskons biologiska mamma) så jag där med polarna och det blev en ganska livlig fest mixat med ungdomar och äldringar som slutade i poolen tills klockan 10 på morgonen.

På grund av detta var alla lite trötta på nyårsafton och vi vaknade runt 6 på dagen och städade, det var så varmt den dagen att jag stekte ett ägg på en sten. Vid tolvslaget satt vi och åt kött hos Veronica med familj och morföräldrar. Det blev en skål och inte jättemycket mer( fyrverkerier var ingen jättestor sak men de fanns lite här och där) men klockan 3 på morgonen var det dags för att dra till fest. Det var den största jag någonsin varit på med över 3000 pers och 2 Dj's. Pågick återigen till morgonen och vi kom hem i en taxi som inte kostar någonting här.

Dessa fester till morgonen verkar aldrig sluta, har endast somnat innan 6 på morgonen ett få antal gånger sen nyår, verkar som detta är månaden då allt händer. Har varit saker att göra varje dag sen julen här och min kropp har äntligen vant sig mer eller mindre att sova lika lite som argentinarna gör. De föredrar att vara uppe hela natten men inte göra för mycket på dagen då det är väldigt varmt.

I december månad så sluatde vi skolan i början av månaden men alla mina polare i prencip behövde plugga om upp till sex ämnen så de behövde sotta hemma och plugga medans jag blev rastlös. Jag hittade på en del andra saker och bestämde mig för att inte bli rastlös genom att sätta lite regler för mig själv om saker jag måste göra. I vilket fall som helst så har januari varit väldigt fartfylld vilket är roligt och jag träffar på väldigt många nya saler nu!

Jag och brorsan hade en asado med några polare häromdagen.

Ge oss mat så klipper vi ditt gräs!

Frisör verkar vara överskattat här!

En vanlig kväll vid Emilianos pool, det är väldigt ovanligt att man inte träffar polararna när man inte har något att göra i detta land. Om man är rastlös här så ska man vara det tillsamans, inte som i Sverige då många gärna stannar hemma om det inte finns något att göra.

Har varit på fysiks therapi för handen nu ett tag och den är äntligen bra, känns så skönt, detta har lett till att jag har kunnat börja träna seriöst igen vilket är gudomligt, väntat ett bra tag om man säger så.

Min kompis Bria från Australien bodde ganska nära mitt hus så vi blev bra vänner under de månaderna som varit men tyvärr drog hon hem häromdagen men det blev ännu en ursäkt för att en fest här haha. Denna kväll insåg jag att min spanska blivit ganska bra då vi pratade alla spanska och jag förstog först efter att vissa kunde flytande engelska.

Jag och fem andra polare ( Camilo, Cherro, Emiliano, Jere och Jose) drog iväg några dagar till Jeres husbåt/ fiskebåt. Vi köpte mat för 5 dagar för 130 kr per person- snorbilligt med andra ord. Det blev en hel onyttigt och lite sömn men efter 5 dagar fick vi slut på mat och började fiska upp måltiderna vilket gick bra och var gott. Längesen jag käkade fisk så det var smaskigt. Vi rensade dem och doppa i ägg och mjöl och friterade dem. Vi använde ett nät för att fiska upp småfiskar som vi sen metade up de större med.

Det blev en hel del bad, brända ryggar, sjukt mycket kort, träning, städning, rodd, kvällar vid brasan, cliffdiving och en kväll drog vi till en by i närheten som heter Santa Rosa för lite partaj. Tror jag inte kan räkna till hur många gånger folk frågar var jag kommer ifrån nu när håret är lite solblekt. Det är nog tur att man inte har bacillskräck då vi t.ex. Inte diskar med varmvatten och många får dela sängar (lakan var inte ens värt o fråga om).

Det sköna med att göra dessa utflykter hör är att det aldrig blir så dyrt och att gänget alltid hittar på något att göra.