Skal man gå lange ski turer, med en tung pulk på slep, enten det er i sol eller storm, krever det god trening i forkant. Og treningen bør startes i god tid før avreise. I dette innlegget vil vise dere hvordan vi lager dekk til å trene med, komme med noen tips, samt fortelle dere litt om hvorfor vi trener på denne måten.

For oss handler dekktrening først og fremst om å forberede oss selv best mulig på lange turer med pulk på vinterstid, og forhåpentligvis lengre ekspedisjoner i fremtiden. Nettopp fordi grunnprinsippet for trening, er å trene på det du vil bli god på.

Dekktrening er en allsidig treningsform, du får trent utholdenheten, samt styrke muskler i rygg, rumpe, lår og legger. Så det er nødvendigvis ikke bare en treningsform for dem som skal trekke pulk, men en god treningsform for alle som liker en utfordring.

Ikke bare er dekktrening effektivt, men også ganske så gøy. Vi varierer mellom å gå på grus og vei, men det meste av treningen foregår i skog. Her får man en ekstra utfordring i forhold til terrenget.

Basert på egen erfaring vet jeg at dekket liker veldig godt å sette seg fast i røtter og steiner. Så vi anbefaler å bruke skogsturene til å øve på å velge riktige rute. Vi bruker også staver for ekstra god fremdrift, samt for å gjøre treningen mest mulig lik det vi trener mot.

En annen grunn til at dekktrening har blitt så populært hos oss, er at treningen er skånsom for kroppen. Det kommer godt med for Henriette som sliter mye med knær og ankler. Å trene med sekk er vel og bra, men da får man all vekten på seg. Siden dekket henger bak deg, gir det både rygg og knær mindre belastning.

Vi anbefaler å varierer mellom å trene intervall og langkjøring, da en langkjøring fort blir 3 timer, noe man ikke alltid har tid til. Men på den andre siden gir dette deg god tid til å nyte naturen rundt deg! Ved langkjøring har vi et jevnt tempo over lang tid. Nettopp fordi det er de tunge, lange og seige dragen som gjelder over tid.

Vil man ha ekstra belastning kan man også  gå med sekk eller vektvest i tillegg, slik vi bruker på mange av turene.

Vi har hørt at en tommelfingerregel er at du jogger dobbelt så fort som du går med sekk, og at du går dobbelt så fort med sekk som med dekk. Så ta med deg dekkene dine, nyt naturen og la tankene fly mens du finner de beste veiene gjennom skogen.

Lær hvordan du selv kan lage dekk til å trene med her:

-God tur

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Likes

Comments

Område: Jotunheimen

Fjell: Galdhøpiggen

Høydemeter: 2469 m.o.h

Lengde tur/retur (km): 8 km

Vanskelighetsgrad: Middels

For et eventyr, og for en følelse å komme til topps!

Vår tur til Galdhøpiggen startet fra Spiterstulen. Et fantastisk område med utsikt til et nydelig dalføre, som fører deg innover i jotunheimen. Her er det mulig å overnatte på hytte eller benytte seg av den flotte naturen og slå opp teltet.


Fra Spiterstulen starter turen over en hengebro som fører oss inn på stien. I starten gir stien deg variert terreng, og stigningen begynner ganske brått. Vi følger en godt merket sti oppover de første høydemeterne. Husk å ta noen småpauser og nyt den fantastiske utsikten bak deg. Videre går stien over en steinrøys til vi møter på snøen. Vi skifter mellom å gå i snø og i steinrøys et godt stykke. Denne delen av turen er mindre bratt, og vi kan spare på kreftene.

Vi er heldig å får noen minutter med opplett før tåken kommer snikende. For en utsikt!

Siste del i steinrøysen er ganske så tung. Men plutselig er det nesten bare snø å se. Tåken ligger tett rundt oss mens vi fortsetter oppover. Vi tråkker oss videre i snøen, og spiser høydemeter. Med ca 30 minutter igjen til topps kommer vi til en liten nedoverbakke, som fører oss inn i den siste oppoverbakken. Her går det ganske sakte, og vi kjenner det godt i beina. Tåken ligger fortsatt tett rundt oss og vi ser lite. Men plutselig kan vi skimte et hus lengre fremme. Der ser vi toppen! For en følelse.

På toppen er det et varmehus og en liten kiosk. Denne er åpen fra 09.00-21.00. En pølse i lompe har aldri smakt så godt før!

Turen tilbake til Spiterstulen gikk unna. Vi hadde med oss sitteunderlag som vi brukte som akebrett nedover på snøen. Vi følger den samme stien tilbake, og nyter tanken på at vi nådde toppen på Norges høyest fjell.

Husk å vær forberedt på at vær og vind kan skifte raskt når en er så høyt oppe i fjellet. Vi gikk fra strålende sol og blå himmel, til regn, snø og tåke.

Selv om turen er krevende til tider, er den virkelig å anbefale!

Takk for oss jotunheimen, vi ses snart igjen!

-God tur

Likes

Comments

Øving gjør mester. Det gjelder også når man skal ut på tur.

Vi er veldig glad i å planlegge nye turer. Sitte foran dataen men noe godt å spise og drikke, kart og notisbok i hånden, og drømme oss bort. Etter å planlagt en del turer har vi blitt mye flinkere på nøye planlegging. Det er mye å huske på: vanskelighetsgrad, lengde, kilometer per dag, hvor langt Balto kan gå, og hvor tung sekken blir… For å få en best mulig tur, og forberede oss selv på lengre turer vi skal ut på i fremtiden, er det viktig at det ikke er bare det å gå på tur vi trener på.

Øving gjør mester.

Før vi drar på tur, planlegger vi hva vi skal ha med i sekken. Prøvepakker for å se hvor mange kilo sekken blir. Før vi så ser om det er noe vi kan justere på, i forhold til hvor langt vi skal gå/hvor mange dager vi skal gå.

Dette gjør vi også etter vi har vært på tur. Vi ser tilbake på hva vi ikke brukte, eller om vi kan bytte enkelte ting ut med noe lettere. Vi var for eksempel veldig flinke til å ta med oss for mye dilldall på tur, som snop og matlagingsutstyr, noe vi er blitt mer bevist på over tid.

Alt turutstyr som er med på tur, bør ha blitt testet før man drar. Da tenker vi på for eksempel brenner. Det er ingen god følelse og å sitte langt oppe på fjellet og ikke få laget mat fordi brenneren ikke virker slik du trodde. Det er ekstremt viktig å ha kontroll på hvordan utstyre du har med deg fungerer. Husk også å skifte batterier i alle duppedingser før du drar, som hodelykt, nødlader og GPS.

Å sette opp teltet fort er også en øve sak. Derfor drar vi ofte på telttur i nærmiljøet. Vi drar ut sent og tidlig, i all slags vær. Nettopp for å øve på å sette opp teltet. Vi øver samme, men også hver for oss, om det mot formodning skulle skjedd noe med en av oss på tur.

Etter vi fikk Balto, må vi også tenke litt annerledes når vi planlegger turer. Det er mer å tenke på når vi nå går på tur med en hund på 6 måneder (og kanskje noen hunder til), enn når man bare er to personer. Selv om han har mye energi kan han ikke gå så langt, for ikke å få noen belastning skader. Samt skal hunden også ha mat på tur, ofte noe mer en de får i hverdagen. Dette skal det også være plass til i sekken (og kan bli ganske tungt), da Balto ikke er stor nok til å bære dette selv enda.

Å sove ute i all slags vær er heller ikke noe som kommer naturlig for alle. Dette er for mange en vanesak. For Henriette er det spesielt mørke som setter stopper. At en ikke har kontroll på hva som er rundt, og frykten. For Henriette er eneste måte å få kontroll på frykten, nettopp ved å sove ute. Derfor tar vi ofte små teltturer, i sol og dårlig vær, for jobbe med dette.

Å legge ut på tur er mer enn å bare trene på å kunne gå langt eller bratt. For å få den best turopplevelsen, må vi ikke glemme å øve på alt som ligger rundt turen, og ikke minst kjenne våre begrensninger.


-God tur

Likes

Comments

Hei alle sammen! Håper alle har hatt en fin helg, og er klar for å gå inn i en ny måned. Det er allerede 1 november, vinteren nærmer seg med stormskritt!

Her i Geiranger har det vært skikkelig julestemning de siste dagene. Alle tobente og firbente har kost seg i snøen. Her kommer et lite bildedryss fra snødagene her i Geiranger


-God tur

Likes

Comments

Vi liker å prøve å lage alt mulig selv. Finne ideer på nettet og i butikker, å prøve ut hva som fungerer. For en stund siden lærte vi oss å lage tennbriketter selv. Det er superenkelt og koster lite, det meste du trenger har du nok fra før av.

Vi har alltid noen slike tennbriketter med oss på tur, for å være sikker på at vi får fyr på bålet om det er vått ute.

Se filmen om hvordan vi lagre tennbrikettene under.

Ha det gøy!



-God tur

Likes

Comments

Vi vil dele med dere en generell pakkeliste vi går ut fra når vi skal pakke til tur på denne årstiden.

Hor mye vi har med kommer an på både lengde på turen og sesong. Samt er det viktig å tenke på hvor og når en skal gå på tur. Ofte kan man klare seg med mindre på tur i skogen, enn på fjellet. Husk at været kan skifte raskt på fjellet og på vidden, så det er viktig å være forberedt.

Har du ikke alt utstyret du trenger selv, finnes det flere steder man kan få kjøt utstyr brukt eller eventuelt låne enkelte ting.

Men husk at alt utstyret som skal med på tur, bør være testet for avreise. Da kan man unngå noen ubehagelige opplevelser midt på fjellet.

Vi deler opp pakkelisten etter utstyr, klær og nødvendig til hund.

Utstyr:

🌀 Ryggsekk (og trekk)

🌀 Vanntette pakkeposer (vi bruker flere små og store for å holde orden)

🌀 Sovepose egnet for sesongen

🌀 Liggeunderlag (vi bruker oppblåsbart)

🌀 Telt

🌀 Førstehjelpsskrin for oss og Balto (+sportstape, lett bandasje, plaster mm.)

🌀 Primus (gass)

🌀 Fat, kopper, bestikk

🌀 Hodelykt og lomelykt

🌀 Toalettsaker (som et lite håndkle, dopapir osv.)

🌀 Kart, kompass og GPS

🌀 Solbriller (gaggel)

🌀 Kart, kompass og GPS

🌀 Nødlader

🌀 Lomekniv

🌀 Tenner

🌀 Spade

🌀 Telt

🌀 Proviant (husk at enkelte matvarer kan veie mye)

(🌀 Ski, staver og feller)

Klær:

🌀 Regnjakke/ Vindjakke

🌀 Dunjakke

🌀 Fleece/ullgenser

🌀 Ullklær og ullundertøy (2 sett til tur og et skifte til natten)

🌀 Vann og vindtett turbukse (vi bruker 273 lags bukse)

🌀 Ullsokker (det blir aldri nokk sokkepar)

🌀 Lue/pannebånd/caps

🌀 Hals og balaclava av ull

🌀 Hansker (tykke vanntette og tynne i ull +skifte)

🌀 Vindsekk

🌀 Fjellsko og/eller skisko og skopose

🌀Gamasjer

Hund:

🌀 Båndt og line

🌀 Tørrfor

🌀 Matskål/vannflaske

🌀 Førsthjelpsutstyr

🌀 Hundesokker

🌀 Godbiter

Vi har også med oss blant annet ekstra batterier, tennbrikker, fyrstikker, solkrem og DNT nøkkel. Først etter vi har pakket sekken, og vet hvor tung den er, pakker vi ned ting som bøker, spill osv.

Utstyret som er listet over vil nok veie noe mellom 30-35 kg med telt, sovepose, liggeunderlag og mat. Og dette er bare en generell pakkeliste, hvilken andre ting som skal med vi avgjøres blant annet lengde på turen, hvor du skal på tur.

Det er viktig å kjenne sine begrensninger. Det er forskjellig for hver enkelt av oss hvor mye vi klarer å bære på, og man må ta i betraktning hvor langt man skal gå. Vårt tips er å gradvis tilvenne seg lengre turer, mens man øker vekten på sekken etter hvert. Legger man ut på tur med en vekt man er noenlunde vandt til blir det både en hyggeligere tur opplevelse, og man reduserer risiko for å pådra seg skader.

Husk at å øve på å pakke sekk/pulk gir deg en fordel for hele turen. Prøv deg også litt fram på kortere turer, ved å justere på reimer og hoftebeltet til det passer deg godt. Når vi legger i vei på tur bruker vi å ta en kort stopp etter 15-20 minutter for å gjøre eventuelle tilpasninger på sekken. .Prøv deg frem på kortere turer, og ikke ta med deg for mye. En for tung sekk/pulk kan fort gjøre at turen blir en mindre hyggelig opplevelse.


-God tur

Likes

Comments

Dette er det vi elsker! De siste dagene har vi levd livet i Westeråsdalen. Gått tur, teltet, vært med Balto, funne ved, laget mat ute og kost oss foran bålet under stjernehimmelen✨
Perfekt!


Følg oss på eventyret her på bloggen og på instagram.


-God tur

Likes

Comments

#heleturen

Område: Osa

Fjell: Osafjellet

Høydemeter:

Lengde tur/retur (km):

Vår tid: ca. 4 t

Vanskelighetsgrad: Lett

Da vi var på hytten i osa, dro hele familien på tur til osafjellet. Planen var at vi skulle gå ned til oseete, men så lang kom vi ikke. Ikke alle turer går helt etter planen. Selv om vi ikke nådde målet for turen, ble det en utrolig fin opplevelse.

Vi kjørte med bil fra Osa opp til Osafjellet. Dette er en veldig fin kjøretur. Mens vi kjører oppover, ser vi høye fjell og dype daler på alle kanter. Vi kjører så langt på osafjellvegen vi kommer, før snøen stopper oss.

Turen vi gikk er ikke godt markert, så vi brukte kart og kompass. Vi fulgte grusveien vi kjørte et stykke videre, til vi møtte snøen. Videre fulgte vi karte etter det vi så var den beste veien over fjellet og ned til osseter.

Da vi bestemte oss for å ikke ta turen helt ned til oseeter, valgte vi en annen vei tilbake til bilen. Vi fulgte fjelltoppene bortover, og fikk en utrolig fin utsikt.

Selv om turen ikke ble helt slik vi håpet, var den utrolig gøy. Hele familien tok del i å finne den beste ruten. Og selv om turen ble noe vanskelig til tider, hjalp vi hverandre.

Ingen steder er bedre å ha familietid en ute på tur!

Osafellet er et veldig fint område å gå på tur og overnatte i telt. Terrenget er varierende, vilt og gir deg nydelig utsikt. Ta med deg kart og kompass og utforsk terrenget, mens du øver på navigasjonsegenskapene dine!


-God tur









Turkart fra https://www.ut.no/kart/

Likes

Comments

Etter to uker på reise er vi på plass med familien på hytten. Hytten vår ligger i Osa i Hardanger. Vi er omringet av høye fjell, nydelig natur og susende elver. (Henriette sier at dette er det fineste stedet i hele verden)

Bilde av hytten fra i sommer, så idyllisk!

Balto elsker seg her! Han kan løpe fritt, og gå inn og ut som han vil.

Vi var superklar for å nyte noen fine dager med familien, og slappe helt av. God mat, spillkvelder og mye latter. Vi hadde planer om en kajakktur i Hardangerfjorden, men vinden båser godt! Men Lars Olav og Balto rakk en tur på Ossete i stormen.

Vi har også fått et nytt firbent familiemedlem, lille Vaiana. Hun er så liten at hun nesten blåser bort i vinden.

Om det er noen som drømmer om lange og fine fjellturer, i vilt og nydelig terreng, da er området rundt Osa og Ulvik virkelig å anbefale!

-God tur

Likes

Comments

Instagram@turdagbok_