Vi vil dele med dere hvilke 10 ting vi alltid har med i sekken når vi skal på lengre turer. Ting som man kanskje ikke tenker over man trenger, men som gjør turen enklere og mer komfortabel.

1. Nødlader

Vi har alltid med en nødlader eller to når vi drar på lengre turer. Vi benytter en fra clas ohlson som går på vanlige AA-batterier.

2. Caps

Caps bruker vi mye på tur om sommeren. Perfekt når det er mye mygg som svirrer rundt, og om du trenger myggnetting holder capsen den borte fra ansiktet. Også fint når det regner.

3. Sportstape

En rull med sportstape er alltid med på tur! Og den brukes til det meste. Først og fremst bruker Henriette det for støtte rundt ankler og knær, men også for å unngå gnagsår. Vi er ikke plaget med så mye gnagsår på tur (heldigvis). Men når det først kommer, sitter det lenge. Vi har funnet ut at å bruke sportstape er mye lettere, og mer behagelig en å benytte en gnagsårsokk.

4. Gaffateip

Vi har alltid noe gaffateip med oss rundt en flaske eller termos. Det kan brukes for å fikse blant annet klær eller sekker.

5. Eggholder

Ikke det mest nødvendige, men helt genialt.

6. Vanntette pakkeposer

Et must på tur. De vanntette posene finnes i mange forskjellige størrelser. Vi velger ofte å bruke flere mindre poser for å ha litt system i sekken.

PS: fyll en liten pose med klær, og du kan bruke den som pute

7. Kabinkroker og bagasjestropp

Kabinkroker har vi alltid hengene på sekken. Da kan vi lett henge opp kartmappe, kamera eller våte klær.

8. Brødposer

Brukes til alt! Mat, søppel, hundemat, våte klær, dampsperreposer, dopapir osv.

9. Ullundertøy

Ullundertøy er behagelig, holder deg varm og tørker fort. Helt nødvendig hvis du er en frysepinnen som Henriette, sommer som vinter.

10. Sammenleggbar vann/mat skål til hund

Alt som er med på tur skal bæres. Derfor prøver vi å finne de beste alternativene når vi skal på tur. En sammenleggbar matskål tar lite plass og et lett å ha tilgjengelig.

På kortere turer bruker vi ofte en vannflaske skål. Da vet vi at vi alltid har vann til både oss og hundene.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Vi er klar for over en måned på reise. Det skal bli så utrolig gøy.

Denne gang har vi faktisk ikke gjort så mye planlegging i forkant. Vi vet sånn ca. hvor vi skal, men ikke hva vi skal. Vi reiser fra Geiranger, opp mot nord, til LOFOTEN. Det skal bli helt fantastisk. Vider kjører vi langs helgelandskysten og Atlanterhavsveien. Vi skal så ha noen dager i Bergen, på hytten i Osa og til slutt til Stavanger. Før vi drar tilbake til Geiranger skal vi nyte fjellene i Romsdalen og opp Trollstigen. Om vi skal stoppe noen andre steder på veien tar vi på sparket.

For et eventyr dette blir!

Vi har ikke planlagt akkurat hvilken turer vi skal gå, elle hva vi skal gjøre de ulike stedene. Vi vil ta det litt på sparken denne gang.

For å planlegge turer benytter vi som oftest ut.no. Det er en perfekt kartside for Norge. Inspirasjon til ulike turer finner vi overalt. Turblogger med gode rapporter, tur og frilufts magasin, forum, og ikke mist instagram.

Her er ulike steder vi henter informasjon:

🌀 https://www.ut.no

🌀 https://www.fjellforum.no

🌀 https://www.dnt.no

🌀 DNT magasin

🌀 Utemagasinet

🌀 Friluftslivmagasinet

🌀 Facebooksidene til DNT

Vi vil dele noen tips med dere om planlegging av langtur med bil:

🌀 Planlegg hva som skal med i bilen. Det er mye som skal med når man skal være borte lenge, så pakke bare det nødvendige

🌀 Gjør alt innkjøp av utstyr FØR du reiser. Dette gjør det lettere å pakke systematisk.

🌀 Pakk i kasser istedenfor bager. Dette gjør det letter å ha oversikt over hva du har med.

🌀 Husk kartbok

🌀 Kjøp en vanntank og ha i bilen, helt genialt.

🌀 Har dere planer om å campe ved bilen, ta med en presenning. Vi har et takfeste på bilen som vi fester presenningen i, genialt.

🌀 Ha med gode liggeunderlag. Huska at liggeunderlaget ditt er sengen din på tur.

🌀husk turdagboken for å skrive ned alle opplevelsene!

Å dra på telttur trenger ikke å kreve mye planlegging. Vi drar ofte på små spontanturer med telt, og Balto elsker det! Du trenger heller ikke dra så langt hjemmefra, opplevelsen blir like fin, det lover vi dere.

Ikke bar er det koselig å dra på spontane teltturer. Men for oss er det også en fin måte å øve på å sette opp teltet i mørke, og all slags vær.

Her er vi på telttur ikke langt fra der vi bor i Geiranger, like ved Flydalsjuvet.

Å våkne opp til denne utsikten er ikke feil!

Ta med dere teltet og god mat, og ta en spontantelttur i nærmiljøet!

-God tur

Vi vil dele et lite bildedryss med dere fra kvanndalssætra. Er du i Geiranger, er dette et sted du bare må besøke!

Bilder sier mer en 1000 ord!

Kvandalesæterer en nydelig seter, og ligger ca.600 m.o.h. Det er idyllisk, og omringet av fjell og dype fosser.

Her ser vi kvandalsfossen som kommer ned fra Heimstevatnet.

Tror vi tok sikkert 30 bilder av Balto før vi fikk dette koselige bilder!

Idylliske seterhus.

Fjell: Løsta

Høydemeter: 500 m.o.h.

Lengde tur/retur (km): 4 km

Vår tid: ca. 40 minutter opp og ca. 30 minutter ned

Vanskelighetsgrad: Lett

Turen kan startes fra Geiranger sentrum, eller fra Westerås gard om du ønsker en kortere tur.

Vi starter fra Westerås gard, her er vi på 300 m.o.h.

Fra Westerås gard gå turen videre på traktorvei, hvor vi møter sauer, geiter og lama. Etter ca. en halv kilomter deler veien seg. Her kan man enten gå ned til vesteråsfjellet (utsiktspunkt- ca 1 km ) eller vider oppover til Løsta.

Vi følger skiltet mot Løsta. Stien går oppover og er småkupert. Ikke glem å ta noen av avstikkerne på veien, for å nyte utsikten. Etter ca. 40 minutter med jevn stigning er vi fremme ved målet.

Nå er det bare å nyte utsikten over Geirangerfjorden. Herfra kan man se helt over til ørnesvingen!

Fjell: Grindalen – Vinsåshornet - Kvandalsfossen

Høydemeter: 1343

Lengde tur/retur (km): 9km

Vår tid: ca. 2,5 t opp og ca. 2,5 t ned

Vanskelighetsgrad: Middels

Denne turen tar deg opp til nydelige Grindalen, til topps på Vinsåshornet og over fjellet ned langs Kvandalsfossen.

Turen startet vi fra litlesætra. For å komme dit til fots kan man gå i sikk-sakk opp holebakkane, fra hovedveien. Vi valgte å kjøre opp til litlesætra denne gang, da det ble litt kortere å gå for Balto.

Vi følger stien som tar oss oppover mot Grindalen. Stien er godt markert, og utsikten er nydelig. Det starter noe bratt, men terrenget er fint å gå i. Etter hvert flater stien noe ut, og vi får utsikt ned til fjorden.

Før vi begynner innover i dalen kommer vi til et lite sel, på Grindalssætra. Husk å skriv dere inne i turboka her.

Vi følger stien videre innover i den nydelige dalen. Vi har høye fjell på begge sider, mens vi følger elven innover. Mens vi nyter utsikten, var Balto mest opptatt med å løpe etter alle møll og forsker han ser.

Etter vi har krysset elven, kommer vi til et veiskille. Her kan vi enten følge stien som går langs fjellets fremside, eller stien som tar oss videre inn i dalen og opp langs fjellsiden. Stien langs fjellets fremside gir deg nydelig utsikt, men den er tung å gå og har en del veldig bratte parti. Vi anbefaler at dere velger stien opp langs siden på fjellet om dere har med barn eller hund som ikke er så vant med å gå i fjell.

Vi følger stien vider innover dalen denne gang. Vi føler det går noe tregt innover, men vi kommer oss fremover. Etter en stund tar stien oss oppover fjellet. Her veksler vi mellom å gå i steinrøys og på sti. Det er ganske bratt enkelte steder, men vi kommer oss fort oppover i høyden og får besøk av en liten røyskatt på veien.

I det vi kommer oss over fjelltoppen får vi en nydelig utsikt! Her setter vi opp teltet og rekker akkurat å lage mat før det blir helt mørkt. Vi er ingen ekspert på mat på tur, så det ble pølse og potetmos i lompe. Smaker mye bedre en det høres ut!

Dette var Balto sin først telttur. Han var litt usikker i starten, men fant seg godt til rette etterhvert.

Morgenen starter vi med å ta turen til topps på Vinsåshornet. For en utsikt!

Etter en kort frokost pakket vi ned teltet og startet på turen nedover. Stien ned til Kvandalen er litt vanskeligere å finne, men vi følger V-merkene hele veien. Vi starter med å følge fjellet nedover i en steinrøys, før stien går videre bortover langs fjellet. Hus å se etter V-merkene hele veien, de er lett å miste.

Vi følger fjellrygger nedover til vi kommer til Djupedalen. Her krysser vi elven og er klar for den siste nedstigningen.

Enkelte partier nedover langs fossen er ganske bratte. Her er det satt opp tau som man kan holde seg i. Vi avslutter turen i Kvandalen, med nydelig utsikt til Kvandalsfossen.

Kart fra https://www.ut.no/kart/

Fjell: Laushornet

Høydemeter: 1413

Lengde tur/retur (km): 6 km

Vår tid: ca. 2t opp og ca. 2t ned

Vanskelighetsgrad: Vanskelig

Det beste startstedet for turen til Laushornet er Westeråsgård. Her kan man følge skiltet rute hele veien til topps.

Vi starter turen på 300 moh. Her følger vi stien gjennom de beitende sauene, til steintrappene som tar oss opp til storseterfossen. Her er det verdt å stoppe om man ikke har vært her tidligere. Turen til Storseterforsssen er en av de mest populære turene i Geiranger. Her kan man gå under fossen!

Fra Storseterfossen følger vi stien videre til Storseter.

Nå begynner det å bli bratt. Vi følger stien som går langs med en elv. Her kjennes det godt i beina, men å vite at vi spiser høydemeter hjelper på motivasjonen. Stien er noe kupert, men stort sett går vi på grus. Vi krysser elven på ca. 900 høydemeter og følger stiene videre oppover langs elven på andre siden. Ikke glem å ta en pause for å nyte utsikten!

Når vi er kommet oss opp den bratteste delen av turen, nærmer vi oss målet. Videre følger vi stien som tar oss opp i steinrøysen. Her følger vi V-merkene, og holder oss godt inne fra kanten på fjellet. Vi følger steinrøysen oppover fjellet, til vi endelig kan se den store varden foran oss.

Endelig ser vi målet. Vi er kommet frem til tuppen på fjellet, og vi har utsikt på alle kanter. Fremover kan vi se utover Geirangerfjorden, vider rundt oss ser vi langt oppover i Flydalen og over til Grindalen og Westeråsseter.

Dette er en av de fineste utsikten vi har sett!

Selv om turen totalt ikke er på så mange kilometer, så krever den mye. Husk at vi skal ha en stigning på over 1000 høydemeter, på de få kilometerne. Det blir fort bratt, og terrenget er noe vanskelig til tider. Men det er ingen tvil om at turen er verdt strevet når man kommer til topps!

Hei alle sammen!

Henriette, Lars Olav og Balto her. Velkommen til vår turdagbok!

Vi ønsker å dele alle våre eventyr med dere. Vi vil fortelle dere om våre beste turopplevelser, gode tips og triks, og om hvordan vi trener mot våre mål.

Vi håper dere vil følge oss på våre nye eventyr!