Sista landet på resan är nu avklarat! Kambodja är ett gulligt litet land med både höjdpunkter och mindre charmiga inslag.

Vi började med att åka nästan direkt från flygplatsen till Angkor Wat för att hinna till solnedgången. Ett imponerande tempel absolut! Dock är det soluppgången som skall vara fantastisk där... Eftersom vi varit i Asien ett bra tag nu utan att bli bruna unnade vi oss en heldag vid poolen, på kvällen fick vi se fantastiskt duktiga cirkusartister göra de mest otroliga akrobatiska konster. Mäkta imponerade åkte vi hem och la oss för att tidigt morgonen därpå åka tillbaka till Angkor Wat och se solen glödande gå upp bakom den gamla byggnaden. Gissa om vi blev snopna när dem gick upp långt vid sidan och inte bakom! 😂 Tydligen var vi här vid fel tid på året, haha! Innan klockan slagit 9 hade vi hunnit med ytterligare två tempel, Bayon och Ta Promh så vi hade inget dåligt samvete när vi återigen spenderade dagen vid poolen. ☀️

I mysiga Siem Reap hann vi med ytterligare några tempel, massage och julmiddag innan det var dags att åka till södrare (hm, är det ett ord?) breddgrader och vårt sista stopp tillsammans. Vi hade bara två dagar i Phnom Penh men det visade sig vara mer än tillräckligt. Ett mycket intressant men bedrövligt besök på tortyrfängelset S-21 Tuol Sleng gav oss så mycket information man egentligen orkar med om de Röd Khmerernas idioti på 70-talet. Därför hoppade vi över Killing Fields och åkte istället till en lyxpool innan vi avslutade dagen med bowling och bio!

Sedan åkte vi åt olika håll, Therese är i Vietnam medan jag sitter på hotellet i Bangkok och nu börjar närma mig hemfärd. Vilka äventyr den här hösten har bjudit på!! Och vad underbart det ska bli att komma hem! 😄

• Kambodja

Nu har vi klarat av lilla landet Laos, som jag inte visste mycket om mer än att de har god mango! Vi började med en tvådagars båtresa på Mekongfloden och frös som tokar. Återigen har jag åkt på semester utan att kolla vädret först och hade därför inga varma kläder med mig. 😂 På eftermiddagen tinade vi dock upp lagom till att vi kom till den by där vi skulle övernatta. Vi fick äta sticky rice med hövdingen, leka med barnen och dricka öl med byns unga vuxna. Kvällen avslutades med middag och en ceremoni som skulle ge oss tillbaka de andar vi tappade när vi reste hemifrån.

Nästkommande dag var ytterligare en kall dag på Mekongfloden, men under turen såg vi elefanter så jag är mäkta nöjd ändå. Framåt eftermiddagen kom vi fram till Louang Prabang som var en ganska död stad, bortsett från en jättelång nattmarknad. Därför fördrev vi tiden med att gå på massage och pedikyr! Massagen var en annorlunda upplevelse minst sagt; jag hade beställt en huvudmassage men fick en rejäl omgång på ryggen till att börja med, aj vad ont det gjorde! Men jag blev mjuk i ryggen 😄 sedan var det mest fokus på att trycka så hårt hon kunde på mina tinningar och först nu är de bara ömma istället för gör ont! Pedikyren däremot var himla go och som tur är så avslutade jag med den (på ett annat ställe!). Vi trotsade även kylan och åkte och badade vid ett vattenfall där de även hade ett litet rehab för björnar. Jättemysigt ställe verkligen!

Efter Louang Prabang åkte vi vidare mot värmen och den charmiga lilla staden Vang Vieng! Så underbart att värmas av solen igen! Så fort vi kom fram åkte vi tuktuk upp längs floden för att flyta ner i stora badringar, asgött! Vanligtvis är där barer som man kan stanna vid men på grund av en olycka veckan innan var det bara en öppen i slutet. Väl där var det superroligt så det gjorde inte oss något! Lyckligtvis missade jag ormen som simmade över en killes ben och kunde, tack vare att Therese tvingade alla att hålla tyst om det, njuta av hela färden ❤️ Kvällen avslutade vi sedan hela gänget tillsammans med en riktigt mysig middag och party party. Även om vi hade en kväll kvar av resan så blev det som en sista kväll med gänget och ett härligt sätt att avsluta vår lilla tour på 😄

Sista stoppet i Laos var i Vientiane där vi bytte ut landsbygd och tuppar mot trafikljus och höghus. Jag lurade på Therese en body scrub vilket blir extra roligt när scrubbarna inte pratar engelska och sa till henne att klä på sig när hon fortfarande var full av oljigt salt 😂.

I Vientiane tog vi farväl av merparten av gruppen som skulle åka vidare, själva letade vi rätt på en pool så att vi kunde börja kämpa med brännan. Den låg gömd bakom ett högt hus så vi flyttade tappert efter solen tills den var helt gömd bakom huset, vilket räckte gott och väl för att jag skulle bränna mig såklart, och ju givetvis var väldigt nöjd över detta! 😁 sedan drog vi oss mot gränsen tillsammans med vår nya guide som säkert önskade att han inte börjat jobba just då. Vi hade nämligen inga ankomststämplar i passet (vilket Therese påpekat flertalet gånger när vi anlände till Laos men vår lille guide försäkrat oss om att vi inte behövde) utan behövde betala en bot på USD100 var. Vi godtod ju givetvis inte detta och stackars guiden (som inte varit med oss under hela redan och därmed visste hur bestämda vi var) fick ringa till sina överordnade massa gånger för att få lov att betala våra böter. Efter att vi till slut fick tala direkt med överste chefen gick han med en suck med på att betala för oss och vi kom ut ur landet 👏🏻👏🏻👏🏻 På thailändska gränsen fick vi ett jättevarmt välkomnade och bestämde oss för att vi gillar Thailand bättre även om Laos har varit en trevlig upplevelse.

Nu har vi en natts mellanlandning i Bangkok innan vi drar vidare till Kambodja! Sminket är på och drinkarna väntar på takterasserna i värmen! Trevlig fredag alla nära och kära! ❤️❤️❤️

• Laos

Nu går det undan må ni tro! Bara fem dagar in i resan och ett land är redan avklarat! 😀 det här är turboturistande på hög nivå!

Jag mötte upp Therese i ett underbart varmt Bangkok i måndags då vi inte gjorde så mycket mer än gå runt på Khaosan Road innan vi mötte upp med den grupp som skulle joina oss på vår tour genom norra Thailand och Laos. En liten mix av olika människor, de flesta trevliga 😄, gick ut och åt middag efter ett kort infomöte och jag blev bjuden på en skorpion som jag inte kunde tacka nej till! En klo och stjärten fick jag i mig, Therese nöjde sig med en liten slick på klon (smart drag!). Det smakade inte så mycket, klon hade nästan lite sour cream & onion smak, men konsistensen på baken var som dadlar... Ja, nu är det avklarat i alla fall, det blir inga fler insekter för min del!!!!

I tisdags var dags för avfärd på vår lilla tripp norrut. Vi stannade i Ayutthaya och hyrde varsin cykel och åkte runt i stan och kollade på tempel. Det fanns väldigt många men vi nöjde oss med att bara stanna vid ett. Det var väldigt fint ute i trädgården där de hade ruiner från massa (?) gamla tempel, vissa delar var fortfarande intakta, men det nya var inte så mycket att ha. Ganska pråligt och fult faktiskt... Sedan cyklade vi mest runt i den underbara värmen och såg en simmande varan, ett par elefanter och var vilse men ändå inte. På kvällen hoppade vi sen på ett nattåg mot Chiang Mai och lyxade i en sovvagn med schyssta sängar!

Väl i Chiang Mai hade vi först en chill dag vid poolen, tyvärr var vår solskyddsfaktor alldeles för effektiv och än har vi inte fått någon härlig bränna 😔 solen försvann dessutom från poolen jättetidigt så vi hade inget annat val än att gå på varsin massage. Tess fick sig en riktig genomkörare med thaimassage medan mes-jag höll mig till fot-axlar-huvud massage. Fötternas var sköna, benen gjorde ont, huvudet var underbart och axlarna ett helvete! Nästa gång blir det bara huvudet! Även om Therese fick sig en värre misshandel än hördes inte ett ljud från hennes säng, värsta vikingen är hon! Vi avslutade sedan kvällen med middag och lady boy show hela gänget. Det var som att gå på en skolshow från 9an men ett gäng lady boys istället för tonåringar. Det mimades och dansades i dålig kvalitet, men med en stor dos entusiasm! Roligt att ha sett en gång, men avcheckat från listan!

Dagen därefter åkte vi upp i bergen till en zip line bana! Så himla roligt!!! Den längsta kabeln var 800m men det tog inte många sekunder att ta sig över, sedan fick vi även slänga oss ut för en avsats när vi satt fast i ryggen samt repellera ner 40 meter från ett träd. Jätteroligt men det var över alldeles för fort!

Idag har vi åkt norrut mot Laos. Först stannade vi i en liten by där de hade varma källor. Det luktade ägg så fort kom ur vår lilla minibuss, urgh! Blev nog inte bättre av att de gick runt och sålde ägg som man kunde koka i källorna!

Sedan stannade vi till vid ytterligare ett tempel, men detta var helt annorlunda än det förra! Helvitt och glittrande med massa döskallar och drakar och fula ansikten och händer med nagellack som stack upp ur marken. Sen fick man gå över en bro till himlen och in i templet där de målat Michael Jackson, Matrix, kung fu panda och massa annat skoj 😄 rolig kontrast till alla vanliga tråkiga tempel! Avslutningsvis fick vi gå på en gyllene toalett ( som visade sig vara byggnaden, inte toalettstolen till vår besvikelse!) innan vi åkte vidare till gränsen till Laos.

Nu har vi kommit in i Laos och här är det mycket lugnare. Tyvärr regnar det och är kallt, men vi hoppas på solsken imorgon då vi ska åka båt nerför Mekong-floden! Vi har fått i oss varsin shot med LaoLao som är Lao-whiskey (som visade sig vara vanligt hembränt i olika smaker). Jag tog en lychee och Therese en blåbär, mycket gott!

Puss på er alla!!

Det är med blandade känslor jag sitter här på flygplatsen igen. Å ena sidan lämnar jag min älskade syster med sina kryckor i sticket, å andra möter jag upp med Therese för att fortsätta vår planerade resa... Men som kära Lisa uttryckte det, the show must go on! Så jag byter syster till vän, brunett till blondin och kyla till värme och fortsätter äventyret! Thailand, here I come!!!

Vi valde att inte betala de $2 som det kostade att gå in i en prototyp av ambulansflygplanen när vi var hos de flygande läkarna i Alice Springs. Lisa fick istället en gratis flygtur till sjukhuset i Perth. Vem hade kunnat tro att det perfekta fotohoppet i solnedgången skulle leda till ett brutet ben?

Lisa opererades igår och har redan börjat med sjukgymnastik. Om det inte kommer massa roliga uppdateringar här nu så beror det på att sjukhus inte bjuder på så många roliga historier  (förutom när Lisa får lustgas, men det är det slut med nu 😂)

Vi är ok,  no worries! Ttyl...

Nu har vi hamnat i mitten av landet och Annas efterlängtade värme har äntligen uppenbarat sig. 35 grader är inte alls för varmt. På riktigt alltså, det är jätteskönt (Annas ord)!

Dagen innan vår avfärd ut i öknen blev en toppendag! Vi hyrde varsin cykel och trampade iväg till School of the Air, världens största klassrum. Via satellit undervisas barn som bor 200 mil ifrån varandra på väldigt ödsliga platser. Riktigt coolt att se hur det går till live! Därefter trampade vi vidare i vår jakt att se vilda kängurus och wallabies. Vi hittade inga, det närmaste vi kom var en varningsskylt 😁 Men det var en himla skön cykeltur längs en uttorkad flod som vi delvis cyklade i.

Tidigt tidigt i lördags morse blev vi upphämtade för att åka ut på resans läskigaste del: Australiens vildmark! Om man kör fem timmar från Alice Springs rakt ut i ingenstans då hamnar man på vårt första stopp, Uluru. Pga hettan gick vi bara runt halva stenen men 7 km i 38-gradig värme är ändå ett ok dagsverke.

Efter den promenaden fick vi skynda oss in i bussen för att ta oss till utkiksplatsen innan solen fick ner. Det är från det här avståndet som Uluru gör sig bäst, och det fick vi uppleva i en fantastisk solnedgång när vi åt vår middag. Sen åkte vi vidare till vårt stopp för natten där vi rullade ut vår swag på marken för att somna under en stjärnklar himmel.

Trots att vi var livrädda för att somna så måste vi ha däckat tillslut eftersom vi missade dingon som kom på besök under natten!

04.15 var det dags att stiga upp för att hinna till soluppgången bakom Uluru. Det var lika spektakulärt att äta frukost i soluppgången som middag i solnedgången. Därefter tog vi farväl av Uluru för att upptäcka det för oss mindre kända Kara Tjuta. Redan kl 7 startade vi vår 7,5 km långa vandring genom ännu mer fascinerande natur.

På eftermiddagen var det dags att inskaffa ved för kvällens brasa. Ved här är mindre träd! Ännu en gång livrädda stampade vi oss fram genom grästuvorna till det träd vi hade sett ut. Och vikingar som vi är så lämnades inte många träflisor kvar. Smutsiga och svettiga åkte vi vidare till vår campsite som hade en liten pool. Gissa om det svala vattnet var välkomnande!

Efter badet åt vi middag som tillagats i vår jättebrasa och smakade på det kända lokala "Fucking Good Port"-vinet. Det smakade finfint till våra smores 😁 Ännu en natt tillbringades under bar himmel med det ena stjärnfallet efter det andra.

Fyra timmar senare var det dags att gå upp igen för nästa morgonvandring som startar med "Heart attack hill". Kings Canyon är inte annat än fantastiskt precis som föregående stopp. Det är inte ofta man gått 9 km innan kl 9 på morgonen, i alla fall inte vi två!

Sen var det tyvärr dags att påbörja hemresan. På lunchstoppet, när solen stod som högst, var det bara Anna som ville stå i solen. 43 grader är tydligen helt ok det också. Vi andra smälte bort i skuggan.

Sista stoppet innan vi kom hem igen var på en kamelfarm där vi även fick se kängurus. Äntligen! Inget långt stopp med det bjöd på några roliga kort med galna kameler.

Kvällen avslutades med en gemensam middag med gänget, och nu har vi ätit känguru. Det var riktigt gott!

Nu har vi två dagar med chill i Alice Springs innan vi drar vidare till Perth. Imorgon väntar ett besök på RFDS, någon som kommer ihåg Doktorn kan komma?! Dom finns på riktigt!!!

Vi kan omöjligt beskriva alla känslor som rasat före, under och efter detta äventyr, så vi säger bara WOW. Åk hit om ni någonsin får chansen, det är väl värt det!

Hej alla! Som ni har väntat på en uppdatering från Down Under, här kommer den äntligen! Nu har vi haft sex city/stranddagar och har av förklarliga skäl inte så mycket att berätta om.

Vi började i Sydney där vi träffade en härligt gäng som precis blivit utslängda från vårt hostel. För första gången på vår resa gjorde vi oss fina och hängde med dom ut på avskedsfest i Bondi. Det blev en kul kväll!

Sen hade vi två stranddagar framför oss som vi fördelade på Manly Beach första dagen, och Coogie till Bondi dagen efter. Manly vann med hästlängder! Sjukt mysigt ställe. Men vi har ju givetvis gått runt i stan och upplevt massa av Sydneys alla sevärdheter.

Sydney i all ära men Melbourne är verkligen en hit! Vi har inte gjort så mycket annorlunda grejer än i Sydney, men atmosfären där bidrog till att vi stormtrivdes. Alla färgglada grafittiväggar i innerstan och supercharmiga sjöbodar på Brighton beach gör en härligt glad 😁

Efter att ha spenderat en underbar dag i St Kilda och tittat på små pingviner avslutade vi vår Melbourne-vistelse i Berlin. Tack för tipset Frida!

Nu väntar extrem hetta i Alice Springs och camping ute i outbacken 😳

Med hinder som stendöda bilar och vägar som sköljts bort såg det mörkt ut för oss att komma iväg på vår kryssning i Doubtful Sound. Men eftersom vi fortsätter att ha sån flyt (peppar, peppar) så kom vi inte bara med kryssningen utan fick även en liten helikoptertur med på köpet! Till råga på allt var det dessutom strålande sol vilket inte tillhör vanligheterna i dessa trakter. Gårdagens skyfall var en gudagåva; inte nog med att vi fick åka helikopter pga den bortsköljda vägen, det försåg oss även med tusentals vattenfall! Eftersom det var en övernattningskryssning så åkte vi hela vägen ut till Tasmanska havet. Vi såg sälar och pingviner, och vi fick en härlig tur med kajaker i fjorden. Och som en härlig omväxling kunde vi både duscha i varmvatten, torka håret med hårtork samt sova i varsin egen säng. Sicken lyx!!

Under natten slog vädret om helt och vi vaknade till massa regn och även en hagelstorm. Men detta gav oss bara ännu fler vattenfall och foton av annan karaktär.

Från Doubtful Sound tog vi oss sakta upp mot vårt nästa sista stopp i Kaikoura, med en mellanlandning vid vackra Lake Pukaki. Vi har sagt det förr men det tåls att säga igen; satan va här är vackert!!

Väl framme i Kaikoura har vi sett fler sälar än vi kan räkna. Vissa beter sig som delfiner och hoppar som galningar, men dom allra flesta ligger och latar sig i solskenet. Vi hade hoppats på att få se skymten av både valar och späckhuggare då dessa finns i området men vi fick åtminstone se tiotals delfiner hoppa och leka i soluppgången. Det är ju inte helt fel 😉

Nu är det dags att bege sig ner till Christchurch där vi lämnar vårt rullande hem och tar flyget till nästa del på resan; Sydney!

Nästan 40 km rakt in i skogen, hittade vi en helt öde plätt att campa på. Bra tyckte vi då, mindre bra i morse vid halv nio när bilen återigen är stendöd 😳 Ingen täckning och med bara en fungerande mobil kände vi att vi befann oss i en knipa. Vår fjordkryssning skulle gå om tre timmar och vi hade två timmar kvar att köra. Yikes!! Men det visade sig att vi fortfarande låg plus på goda-gärningar-kontot, för helt plötsligt rullar en bil förbi, varpå Anna rusar ut i pyjamas och stannar dom i sista sekund. Dom hade ju givetvis inga startkablar, det vore ju för lätt. En av killarna trodde han kunde koppla om våra två batteri. Men tror ni det gick? Svar nej. Det visar sig då att killen är mekaniker så han ger sig inte så lätt. Glömde vi säga att det är sex grader och regn?! Brrrr! Killen plockar ur batteriet ur sin montertruck som givetvis är för stort för våran lilla bil. Så han gör någon form av abrovinsch med skiftnycklar och tänger och lyckas på så sätt få igång vår bil! Med motorn fortfarande igång sätter han tillbaka allt på plats och nu kunde vi sätta kurs mot kusten!

Tusen hjärtliga tack till dessa två hjältar som tog sig tid en lördagsmorgon att ta sig an två förtvivlade citybrudar.

Nu ger vi oss ut på vattnet ett dygn och skiter i den här bilen, haha!