Header
Häst

Jag kände mig precis som en 10 årig flicka igår. Vi har äntligen dragit igång en grupp studenter som ska rida på en av ridskolorna här på Gotland! Jag som inte träffar häst så ofta längre blev helt lyrisk av alla lurviga huvuden, haha!
Vi har valt Suderby Ridskola i Roma, ungefär 2,5 mil från Visby och jag blev riktigt positivt överraskad av alltihop! Det är en stor anläggning med ca 60 hästar, varav 50 ägs av ridskolan. Av dem är bara fem av dem födda utanför gården så gårdsägaren, som också är vår tränare, känner dem utan och innan.
Tanken är att vi ska få en häst som vi tränar ihop oss med ordentligt, så matchningen var viktig. Jag sa att jag hellre rider med huvudet än med kroppen, särskilt nu när knäna krånglar, så hon valde en med egen motor men utan fokus.

Bild från en gammal hemsida

Xánte, som han heter (varför ska alla hästar vara döpta efter spritsorter?), är en riktigt trevlig typ som har otroligt lätt för sig. Mjuka gångarter med schvung och byggd med bakbenen under sig. Det gör att han under sina 11 år här lärt sig att han inte behöver ta i så mycket för att de flesta ryttare ska bli nöjda. Istället fokuserar han på vad de andra hästarna gör eller vilken bög han ska sticka ut härnäst.
Mitt jobb blir alltså att hålla fokus åt honom så han inte får en chans att sluta jobba, vilket är precis sådan ridning som jag tycker är rolig (och som min tränare i Uppsala har tjatat om att jag behöver i flera år).
Jag tror att det här kommer bli jättebra! Gerd, tränaren, verkar ha liknande syn på hästhållning som jag är van vid och med blandat dressyr och hoppning kommer jag förhoppningsvis igång så jag kan hitta medryttarhäst till sommaren.
Nu ska jag bara bli av med träningsvärken från igår, det är helt sjukt hur mycket styrka man tappar på så kort tid!

Xánte, 2006 e. Alexon D u. Amie

Likes

Comments

Mat

"Vesuvio"-quesadillas med tomatsås, mozzarella och skinka, bladspenat och en apelsin (C-vitamin för att kunna ta upp järnet i spenaten)

Likes

Comments

Mat

Jag hade tänkt att min nya, nyttiga diet skulle ge mig massor av energi så jag studsar upp ur sängen på morgonen! I själva verket känns det just nu som tvärt om. Jag sover minst 8h per natt, ändå är jag dundertrött på morgonen och får tvinga i mig frukosten innan jag somnar om. Väl uppe har jag knappt någon motivation (förutom när jag stressar i sista sekund för att jag måste) vilket gör att jag halkar efter - igen! Jag tror att min kropp är van att gå på socker och koffein och nu när magen behöver arbeta mer för att bryta ner maten går energin dit. Just i natt var jag tvungen att jobba på ett grupparbete, så jag drivs av Riesen och Cola, annars hade jag kraschat för flera timmar sen. Förhoppningsvis vänder det snart, särskilt eftersom jag har en viktig presentation och en tenta nästa vecka!

Likes

Comments

Dans

Fredag:
Efter att ha vilat ett dygn från Cinderella kände jag för revansch på dansgolvet! Som tur var kom Sannex, som också spelade på båten, till Uppsala just den kvällen, så med ca tre gånger så mycket plats att röra sig på njöt jag hela kvällen! Träffade några nya och några gamla och åkte hem med ett trevligt tjejgäng.

Lördag:
Tanken var att jag skulle rida med mamma på förmiddagen, men efter att bara ha sovit 4h kändes det inte som en jättebra idé. Istället sov jag lite längre och förberedde en danslektion. En vän till mig har hittat en kille som buggar så hon bad mig om några tips. Vi tränade att hitta takten, grundsteg och tre enkla turer i ungefär 1,5h. Jag säger vi, för samtidigt som hon lärde sig följa fick jag utveckla min förning. Till slut kände vi att det fick räcka för första gången så hon fick en lista på vad vi hade gjort och en spellista med lagom snabba låtar så hon kan träna hemma till nästa gång.
Jag lyckades hitta skjuts till Gävle också och har tillbringat resten av kvällen där på Expanders 30-årsfirande. Det började lite segt, hamnade i ett träsk med gammal bugg ett tag men efter pausen tog det sig rejält!
Nu blir det några veckor med träning en gång i veckan och självlärning hemma tills 18e februari. Då blir det blues för första gången!

Likes

Comments

Dans

Sammanfattning: 13h på dansgolvet. 11h i sängen.

Mina två dygn på båten var minst sagt en upplevelse. Kvaliteten på dansen var faktiskt inte jättehög, vilket var tråkigt, men kvantiteten var däremot stor!
Jag gick två kurser för Tony Irving på 1,5h styck med lite blandat bugg, fox och social swing. Säga vad man vill om den mannens språk (j*vla kärring, till exempel) men han kan sin dans! Jag gillade verkligen hans syn på vad förning och följning innebär och kommer gå så många kurser som möjligt för honom.
På det var det 5h socialdans per dag, uppdelat på två tillfällen. Tyvärr var det moderna golvet (där banden jag tycker om spelade) väldigt litet så det var extremt fullt! blBlev trampad på tår, hälsenor och fotknölar tills jag tappade räkningen. Det var inte ens roligt.
Tyvärr känns det som om jag har gjort dans på båt nu. Ska jag välja i framtiden åker jag hellre till något ställe på fastlandet.

Likes

Comments

Dans

Gårdagen blev packad med aktiviteter från tidig morgon (06:00) till sen kväll (01:30).
Jag började med att flyga till Arlanda och ta tåget till Stockholm. Där mötte jag pappa så vi tog en riktigt trevlig lunch ihop på Stadshuskällaren med tvårätters och champagne! Efter det väntade jag på mamma ett tag så vi kunde ta en fika på Vetekatten. Ett supermysigt ställe precis i min smak! Rekommenderas varmt!
Därefter var det dags att ta sig till båten, äta buffé ombord och dra igång första dansen.
På 3,5 h tog jag paus totalt tre låtar, så när jag väl kom i säng slocknade jag direkt!
Det var ett blandat golv och första timmen var det mest kaos! Jag blev trampad på hälsenan redan i första dansen och blev nog lite chockad och distraherad för min partner undrade om jag var ovan att dansa... Jag kunde knappt hålla mig för skratt, haha! Jag tror han insåg senare på kvällen att så inte var fallet.
Nu bär det av ner mot lite lunch och eftermiddagens dans!

Likes

Comments

Dans

Rubriken ovan är ett roligt uttryck som vi använder i familjen. Det betyder inte att man är full, utan att man har packat färdigt och är redo inför en resa.
Jag har för första gången någonsin packat 8 toppar för två dagar. Jag ska på dansbandsveckan på Cinderella, vilket betyder två omgångar med dans om dagen i två dagar. Varje dans använder jag två toppar för att känna mig fräsch och eftersom jag är tveksam till att jag kan och/eller hinner tvätta emellan så blir det åtta stycken!
I övrigt ser packningen (minus några obvious saker som tandborste) ut såhär:

2 byxor
2 sport-bh
2 (eventuellt 3 snart) par dansskor
4 par strumpor
torrschampo
storpack tuggummi

Jag, som oftast packar lätt, tycker att det här är extremt mycket saker för två dagar, men det är bra att vara förberedd.
Efter Cinderella passar jag på att vara i Uppsala veckan ut, men där har jag dels kläder, schampo och annat och dels tillgång till tvättmaskin så dit behöver jag knappt packa.
Nu kommer samåkningsbilen om en halvtimme så det är dags att börja stänga igen lägenheten!

Tre av topparna som jag har packat med. Alla är tunna, kortärmade och sköna samtidigt som de är ursnygga!
De är köpta på Bubbleroom, dock var det på rean så jag är osäker på om de finns kvar...

Likes

Comments

Mat

Baconlindad kyckling med potatismos och småkokt broccoli. En tredjedel av varje, som det ska vara. Gott var det dessutom!

Likes

Comments

Tankar

Efter att ha bott hemifrån i en termin har jag märkt att jag är riktigt dålig på att äta. Jag har vetat om det länge, men jag har inte sett resultaten förrän nu. Problemet som jag kommer beskriva nedan är något som jag har väntat med att skriva om och inte gärna pratar om då många tar illa upp, men just därför vill jag förklara hur det kan vara.

Jag har turen att ha samma kroppsbyggnad som min mamma och hennes mamma. Vi är alla runt 170 (även om mormor har krympt lite med åldern) med långa ben och slank figur och istället för att behöva vakta vad vi äter har vi snarare bekymmer med att lägga på vikt. Detta gör att jag får en del kommentarer om min kropp, att den är snygg och att folk avundas den. Jag är tacksam för det och jag trivs i den, vilket gör att jag känner mig otacksam och gnällig när jag säger att jag vill lägga på vikt, särskilt när så många kämpar för att bli av med sin. Folk blir förvånade när jag säger att jag vill äta mer hälsosamt och ger kommentarer som "varför då? det du gör nu fungerar ju uppenbarligen". Men låt mig förklara varför något/några extra kilon och en mer hälsosam diet skulle hjälpa mig och säkert många andra:

De senaste fem åren har jag legat mellan 55 och 57 kg konstant förutom några månader för tre år sedan när jag ökade upp mot 60 och förra våren när jag var nere på 54. Hela den stabila tiden har jag mått bra. Jag har tränat regelbundet på hästryggen och ätit varierad kost hemma. Vad som hände när jag ökade så drastiskt i vikt var att jag och en vän började äta extremt mycket godis, men jag gjorde inget extra för att göra mig av med den energin. Minskningen orsakades däremot av att jag både hade så gott som konstant ångest och att det var extremt kallt ute. Detta tog mer energi än jag fick och jag tappade två kilo på en vecka. Alla de här åren har jag haft storlek 34 i kläder, men de har passat mig olika bra. När jag var uppe i 60-snåret blev det ibland tajt, särskilt ridbyxor, som ska sitta som ett extra lager hud och nu hittar jag sällan byxor som varken är för breda i midjan eller för korta i benen. Ofta är de båda.

Tre år och fyra kilo emellan bilderna. Jag saknar den rumpan. Den var skön att sitta på.

När jag hittar ett par snygga byxor (minsta storleken) som sitter bra hela vägen... och så sticker de ut i bak för de är för breda i midjan.

Nu ligger jag stadigt på ca 57 kg igen, vilket jag trodde att jag skulle må bra av med tanke på att jag gjort det de senaste fem åren. Vad som däremot har hänt är att jag har lagt på en hel del muskler under hösten eftersom jag har ökat träningen, den här gången i form av dans. Men istället för att gå upp i vikt har jag bytt ut mitt underhudsfett mot muskler, vilket gör att jag har väldigt lite fett kvar på kroppen.

Något annat som har hänt är att jag har vänt min dygnsrytm upp och ner, vilket gör att jag generellt vaknar så sent att jag skippar frukost och äter lunch direkt. Sedan väntar jag tills middagen och fyller på med snacks på kvällen. Jag har tappat en del aptit, vilket mina föräldrar märkte över jul, så jag äter mindre portioner än jag borde och det går väldigt långsamt. Jag äter också på tok för lite grönt, eftersom jag sällan har grönsaker till maten. Jag försöker kompensera med frukt, men det vore egentligen lättare att bara äta några gröna blad när jag ändå äter middag.

Resultatet är att jag ofta blir illamående när jag äter, vilket gör att jag äter långsamt, jag tappar mycket hår även om jag har mycket kvar och jag har konstanta ringar under ögonen trots att jag sover 8h per natt. Dessutom är min hy hemsk när jag är i Visby, vilket jag trodde var på grund av vattnet här, men antagligen så beror det på att jag äter för dålig mat när jag måste laga den själv.

Nu är jag på ett mission att blir mer hälsosam! Jag har satt upp några inledande mål som förhoppningsvis kommer kunna ökas på med tiden:

- byta ut 4/5 flaskor läsk till mineralvatten. Tyvärr är vattnet i min kran inte alls gott, vilket har gjort att jag köper läsk istället, vilket är riktigt dåligt för någon som blir sockerberoende så lätt som jag. Sockret gör nämligen att jag får energi, vilket gör att jag inte äter.

- använda 3l mjölk i veckan. Mjölk innehåller fett, protein och massor med bra vitaminer som kommer öka min hälsa. Att byta ut ett glas läsk mot ett glas mjölk varje dag borde ta mig en lång bit!

- äta två frukter om dagen. C-vitamin kommer hjälpa mig med de mörka ringarna och fruktsockret kommer ge mig energi som jag tidigare fått från läsk och sötsaker.

- minska saltet. Salt drar till sig vätska vilket gör att till exempel ringar under ögonen kommer fram mer. Mycket färre chips och saltade popcorn med andra ord.

- tidigare mornar och tidigare kvällar. Jag behöver tre mål om dagen, men det hinner jag inte när jag vaknar sent. Jag börjar med att ha nio som standard, sen får den tiden dras tillbaka i takt med att solen går upp tidigare. Självklart är målet fortfarande 8h sömn per natt, så måste jag vara uppe sent (danskvällar, ehum) så får jag sova längre, men med en bra grundrutin kommer jag kunna somna tidigt trots att jag kliver upp senare än vanligt.

Jag tänker inte sätta siffror på vilken vikt jag vill ha, men jag vill definitivt kunna sitta på en stol utan att sittben och ryggrad blir ömma så fort, växa i storlek 34 och se annat än ben på mina bara axlar och armar. Men framförallt vill jag känna mig hälsosam och energisk!

Likes

Comments