Resor

Idag var det alltså en månad sen jag och Amanda satte oss på planet ifrån Sverige. Känns som vi har varit borta hemifrån hur länge som helst, samtidigt som det känns som det var nyss vi landade i Cairns. Mycket har hunnits med och jag ser fram emot vad kommande tid ska bjuda på.

Idag har vi startat dagen med en 6 km hike längs kusten och efter den gick vi och la oss och sov på stranden. Till middag blev det resturang mat på ett häromkring välkänt hamburgerställe. Maten var god och vi såklart nöjda över att inte behöva laga egen mat.

Resor

Idag har jag haft en helt underbar dag! Vid 8 imorse gick bussen mot Australia zoo och vi kom fram ca 1,5 timme senare. Fått sett oroligt mycket olika djur, höra om deras arbete och klappat på bl.a. känguru, ödlor, getter och grisar.

Både jag och Amanda är ju egentligen väldigt emot djurparker och var tveksamma till att åka, men tillslut valde vi att ta oss iväg, och jag har inte ångrat mig. Djuren såg ut att må bra och de hade stora utrymmen att röra sig på. Och en del av djuren de har där är djur som blivit räddade. Vi gick även förbi djursjukhuset som de har strax utanför själva zoot. Där fanns allt från ormägg som inte har nån förälder, till koalor som blivit påkörda ut i de vilda och en känguru på operationsbordet.

Resor

Idag har vi haft en sån där dag där vi knappt har lämnat hostlet. Det har verkligen spöregnat hela dagen.
Vi lyckades ta bussen in till affären för att handla inför morgondagens utflykt. Annars har vi underhållit oss med kortspel, youtube och (försökt) laddat ner film. Jag hoppas verkligen att vädret blir bättre imorgon så vi kan ha en rolig dag!

Resor

Under eftermiddagen idag har vi fått en privat tour av Noosa av en dansk kille som vi träffade i Rainbow Beach. Han har jobbat här i 6 månader och ställde idag upp som guide. Det var härligt och jag och Amanda insåg att vi var helt lost vad de gäller den här staden, så vi är glada över att ha fått hjälp.

Vi började gå längs en gångväg som ligger utmed stranden, men vände då vi hade helt fel kläder för en hike.. Så vi gick och åt glass istället,( vilket kanske var bättre) vi funderar på att ta hiken någon annan dag och då med rätt sorts kläder och skor.
Nu sitter vi och äter resterna av vår tacos och planerar för kommande dagar.

Resor

Igår tog vi som sagt en tur i Noosa River och naturreservatet Everglades. Bussen kom och hämtade upp oss kl 9 på morgonen och kl 10 var vi framme vid båten. Vår guide hade jobbat med detta i 30 år tror jag han sa, så han hade verkligen full koll på allt och var väldigt duktig! Han pekade ut olika fåglar och även 2 kängurus som stod en bit in i skogen från vattenbrynet. Efter ca 1 timmes åkande stannade vi för morgon te. Därifrån tog halva gruppen kanoter och fick paddla längs floden fram till där vi skulle äta våran lunch. Lunchen var riktigt god och när matkoman börjat släppa var det vår tur att börja paddla. Vi paddlade tillbaka till där vi fikade tidigare och det tog strax över 1 h. Det var otroligt avkopplande och mysig att glida längs floden. En häftigt men fridfull upplevelse.

Resor

Vi kom fram till ett regnigt Noosa vid halv 11 imorse, checkade in och tog sedan shuttlebussen till stan för att storhandla.
Efter handlingen gick jag och sov/kollade serier för blev så åksjuk på bussen från Rainbow Beach och har knappt återhämtat mig än. Efter vila var det dags för middag, något vi har velat laga länge men inte kunnat, nämligen TACOS! Det smakade inte som hemma men det blev otroligt gott. Nu har vi letas oss ner till de gemensamma området och ett dåligt fungerande Wifi. Där vi sitter finns det endast tak och regnet piskar i marken 2 meter bredvid mig.

Imorgon är det dags för en båttur på Everglades här i Noosa, så vi hoppas på bättre väder, fast det ser tyvärr inte ljust ut.

Kolla vad fint det är har i lobbyn/det gemensamma sittplatserna!