Idag vaknade vi båda sjuka, så jobbigt. Och imorse var det dax att lämna Phnom Penh för en 6h lång bussresa till Siem Reap.

Gårdagen var iaf lite bättre med en sista brunch på Backyard cafe, vi besökte Aeon mall och åt sushi buffe på rullande band!

Idag hyrde vi en Tuc-Tuc för 18$ för att åka till Choeung Ek (the killing fields) och Tuol Sleng (S.21). Vi gick runt i området och lyssnade på de hemska historierna i hörlurar. Det var sjukt att se allt, all tortyr som hänt där. Flera miljoner dödade, och som de sa i berättelsen "Rather kill an innocent than to spare a victim".

Trädet ovanför kallar de The Killing Tree, emot det slog de ihjäl små barn. Så hemskt.

Idag har vi vandrat runt här i Phnom Penh, ätit lunch på en superbra restaurang! Åh så gott!!

Vi har även handlat streetfood vilket har varit hur gott som helst. Det är mycket fräschare här än det varit tidigare. Dock så blandar de hej vilt med US Dollar och Kambodjans Riel, så man blir helt förvirrad när man får växel.

Sen så besökte vi National Museeumet, vi hade audio guide och kollade på alla statyer. Kvällen avslutade vi på Central Market och sedan köpte vi lite spännande asiatiska snacks.

Hej från KAMBODJA!
Igår kväll flög vi från Phu Quoc till HCMC. Och imorse vid 05.30 skulle vi ta bussen till Kambodja, efter lite strul kom vi iväg vid 06.30. Nu efter 8h buss och 1h vilse vandrandes i Phnom Penh så är vi framme på Billabong Hotel!!

Solnedgången igår på Phu Quoc AirPort.

Idag åkte vi söder ut till An Thối, hamnen här på ön. Planen var att åka båt ut till några av de 15 små öarna tillhörande Phu Quoc. Det var för dyrt att åka 2pers, så vi väntade rätt länge tills vi tillslut hittade en tysk och en italienare som ville åka på samma tur.

Vi åkte runt i den lilla båten, snorklade på vissa ställen och gick i land på öar där det bara bodde några få människor. Det var jättefint bland alla ögrupper och väldigt lugnt.

Både igår och idag har vi varit på stranden. Vi har gjort saker nästan varenda dag på resan så det har inte blivit att vi bara tagit det lugnt och typ inte gjort något. Utöver det så gick vi igår till ett vattenfall (Suoi Tranh) i djungeln, det var väldigt litet i jämförelse det vi badade i på Bali. Och idag så hittade vi ett gym, det var skönt att göra av med lite energi. Kvällen avslutade vi med middag på stranden, vi åt varsin grillad fisk.

Hej på er!
Idag har vi flyttat från norra delen av ön till södra. Här finns lite fler restauranger men de flesta har ungefär samma meny så det blir inte jätte mycket variation på maten. Senare så åkte vi till Bai Sao Beach, en långgrund fin strand.

Alla vietnameser är så himla trevliga och glada att se en. De vinkar alltid och säger "Hello!!!". Idag var vi även på en stor mat marknad där vi fyndade frukter. Vi testade jackfruit, väldigt speciellt och ingen av oss gillade det direkt.

Idag har vi besökt Phu Quoc National park. Det var mestadels bara regnskog och tyvärr delvis väldigt mycket skräp som de bara dumpat där. Dessutom byggs det över allt på ön, de bygger världens största resorts så det ser lite tråkigt ut.

Vi besökte även en fiskeby där vi träffade en man som visade oss hur de fångar musslor. Efter det åt vi en rätt som de var stolta att presentera, en vietnamesisk pannkaka. Det var som en stor pannkaka med massa kryddor och seafood i.

Idag har vi utforskat här på ön, som är ca 5 mil lång. Det finns hur många peppar odlingar här så vi besökte en sådan. Sen besökte vi även en bi farm. De som ägde bi farmen berättade massor om bin och hur långt tid det tar att skapa honung.

Vi åt lunch i den mysiga trädgården, och beställde även deras ingefära te och passionsfrukt dricka med raw eko honung. WOW va gott och smakrikt alltså!!