Inatt har det smällt nyårs raketer hela natten, och imorse vid 6 var det som mest. Vid 7 gick vi upp då nyåret verkar slå om just 07.05 utifrån vad vi kunde förstå på nyheterna på tv. Vi åt frukos med familjen vi bodde hos + ett tyskt par i 30 års åldern som också bodde där.

Vi fick se ritualer, bla. så ger äldre pengar till de yngre som i sin tur ger lite pengar till de yngsta. De går ner på knä och tackar varandra sedan luktar de på varandra? Såg lite speciellt ut men så är det tydligen.

Efter det bjöds det på nyårs frukost, ris, torkad fisk, grönsaker och massa över sötade bakelser. Och maten var stark vill jag lova haha. I ett försök att vara trevliga petade vi i oss så mycket som möjligt när de sträckte fram maten till oss gång på gång (såklart åt vi med händerna också).

Nu är kl 10 och vi har köpt lite riktigt frukost på ett rooftop i ett hostel. Vi kollar ut över alla som surfar och funderar vart vi ska hyra en bräda!

Dagens äventyr.. blev inte riktigt som planerat haha! När vi tilllslut fått lunchen och ätit snabbt så var klockan redan halv 5. Då bestämde sig vädret för att ge oss storm, blixtrar och ösregn. Vi som hade 2h hem, kort därpå fick vi ge upp då jag inte kunde köra längre. Vi stannade på ett hostel som bjöd på te och försökte hjälpa oss med boende för natten eftersom att vi inte skulle lyckas ta oss hem igen. Trots nyårs kväll och en stad full med raketer så hittade vi ett Air Bnb mitt ute i ingenstans för 130kr natten för oss båda! Tack och lov för tak över huvudet inatt. En Sri Lankisk familj välkomnade oss med handdukar och kaffe. Åh så gott!! Vi var alldeles dyngsura och kalla.

Eftersom detta var tänkt som en dagsutflykt hade vi inte med oss någonting knappt. Jag hade en t-shirt och Alva en kjol.
Imorgon bjöd de in oss på en ritual som börjar 07:05, ska bli spännande och se vad det kan vara!

Här bor vi inatt, notera Alvas bränna från idag haha!!

Imorse tog vi bussen till Hikkaduwa, som ligger ca 20km från Ambalangoda. Bussbiljetten kostade 1.5kr!!
Efter många om och men i stan fick vi tillslut tag i en moppe (alla ville ta våra pass som deposition, big no no för oss). Tillslut började vi vår färd längs kusten och stannade på flera fina ställen. Köpte en kokos pannkaka med kaffe för 9kr. Och nu sitter vi på ett cafe i Mirissa, nog för att tiden går långsamt här men vi har redan väntat 1h på maten haha.

Skölpaddorna får mat 3 gånger per vecka, måndagar, onsdagar och fredagar. De kan dock klara sig upp till 40 dagar utan mat.
Så idag stod det på schemat att skära ca 500 fiskar till alla sköldpaddor och mata dem! Sen städade vi i ordning.
Vi slutade jobbet vid 3 så då gick jag och Alva in till byn, fixade mer internet, kollade affärer och handlade mat inför helgens äventyr. De firar nämligen nyår 13-14 april, så nästan allt kommer vara stängt resten av veckan. Därför är vi också lediga från jobbet.

Vi 7 tiden ikväll var det dax att låta våra 1 dagar gamla bebisar följa sin instinkt och simma mot de stora vågorna. Det var så himla fint att se, en del lyckades ta sig ut medan andra behövde en extra knuff för att inte spolas upp på stranden igen.
Under kvällen kom återigen ovädret och det har åskat och regnar flera timmar nu. Hoppas alla små liv klarar sig där ute helt ensamma!

Imorse när vi skulle börja jobba sa vår koordinator att vi skulle få vara med om upplevelsen att släppa sköldpaddsbebisar fria - åh vilken dröm!!!
Det hade kläckts ca 100st små Green Turtle bebisar. Tyvärr så har de väldigt liten chans att överleva i havet, och för att ge dem högre odds kommer vi släppa dem på kvällen så att fåglar inte ska se dom lika lätt. Några bebisar dog när de kläcktes och 2 föddes utan ben, så de kommer va kvar här hos oss.

Här har vi massa ägg som vi väntar på, det är en hel svart marknad samt turistattraktion med sköldpaddsägg. Folk stjäl dem och säljer dyrt, turister betalar för att få släppa ut dem i havet, ofta under dagtid (då de har lägst chans för överlevnad). Som tur är kan folk lämna in ägg här OCH få pengar för det, så där väcks intresset till liv hos många. Men eftersom att många ägg är inlämnade så har vi ingen aning om hur gammla de är eller när de kommer kläckas.

Det var fantastisk att se alla nya små liv med så mycket energi. Skalet på dem är alldeles hårt och de är verkligen starka i armarna. Jag, Alva, Klara och Sara som jobbade idag var överlyckliga! Bästa dagen på resan helt klart!

Imorse började vi jobba vid 09:30, vi har två sköldpaddsreservat ca 100m ifrån varandra. Det är verkligen många sköldpaddor och flera arter som vi vårdar utifrån alla deras olika skador. En del har blivit av med fenor pga att fiskarmän skär av dem ifall de fastnar i nätet. Andra har fått krokar i ögonen, vissa har medfödda fel och en har fått skalet förstört av en motorbåt.

Detta är en bild på Tom, han har blivit helt frisk men 5 utav 5 gånger han blivit utsläppt så har kan tagit sig tillbaka till vår strand och sköldpaddsreservatet. Han trivs för bra helt enkelt så vi får se ifall han ger sig iväg när han känner sig redo.

Resten av dagen bestod utav att skära fisk till alla sköldpaddor, mata dem, flytta dem till andra tankar för att rengöra tankarna. Det är så jobbigt att skrubba och rengöra! Men de blir alltid glada att komma hem när det är nystädat.

På stationen i Ambalangoda blev vi upphämtade av tuctucs. Sen fick vi "brunch" vilket vi får på helgerna, dock så innebär de bara att de skippar lunchen och ger oss frukost senare (alltså 1 stekt ägg, 2 frukter). Måste alltid handla mer för att bli mätt vilket är konstigt då allt skulle ingå.

Hursomhelst bor vi 1 minut från stranden, huset är mycket finare än det i Kandy! Och här ligger även sköldpaddsreservatet. Efter vi ätit ägg och vattenmelon gick vi ner till stranden!

Inatt skulle vi upp 03:00 och åka 7h tåg till södra kusten. Det är utmanande att bo så många i samma hus/ rum då alltid någon är uppe och låter. Tillslut kom alla med i taxin kl 04, när jag och Alva hade väntat ett tag. 05 åkte tåget och 11.30 så var vi framme! Så. Himla. Skönt.
Tåget var smutsigt, gammalt och det fanns kackerlackor där. Här i Sri Lanka stänger man inte dörrarna haha, så det gällde att hålla koll på väskorna då vi fick plats vid dörren.

Idag var första lediga dagen, så jag och Alva hade bokat en taxi 05:30. Vid 7 var vi framme i Sigiriya för att bestiga Lion's Rock som är en ikon för Sri Lankas sevärdheter. Det var väldigt jobbigt i värmen men såklart väl värt när vi var på toppen, innan alla andra turister, och njöt av utsikten av grönska och berg.
När vi varit i området 3h åkte vi vidare till Dambulla Rock Temple, och klättrade ännu mer trots att vi var helt utmattande. Vi tog oss till toppen återigen, där vi möttes av stenskulpturer. Fint men inte jämförbart med Lion's Rock. Nu ska vi snart sova efter en grym dag, imorrn 04:00 tar vi tåget till kusten - Ambalangoda.

Här ser man tassarna av ett lejon på sidorna av trappan, därav namnet Lion's Rock.

Dagen började med att bestiga Budda, den är enorm och ligger på toppen av ett berg i Kandy. Jättefint var det, soligt på toppen men dimma nere i dalen. Där fick vi veta med om buddhism samt drack nåt speciellt te. Bland annat att munkarna bara äter 2 mål om dagen, för att ha energi att meditera många timmar. En annan sak var att de ibland har olika färger på sin skynke då de själva färgar tyget med olika blommor och kryddor.

Därefter åkte vi till ett hinduistiskt tempel, då de religionerna är nära varandra i Sri Lanka. De besöker varandras tempel även om de har olika levnadstro.
Dagens sista aktivitet var massage, vilket var okej men rätt kort. Vid lunch skulle hela gruppen äta på en indisk restaurang som avslut på intro veckan. Verkligen inte min grej att äta utan bestick haha, men nu har vi gjort det iaf! Maten var väldigt stark!