väldigt passande namn eftersom regnet öser ner i några minuter och sen kommer solen fram i några minuter och så har det hållt på sen jag kom hit igår morse. är det hemskt att jag tycker det är otroligt skönt med regn? jag har kunnat ligga inne utan att behöva ha dåligt samvete. tror jag behövde en hel del sömn också! gick upp och åt pannkakor imorse vid 7 tiden sen gick jag tillbaka till rummet och somna om till typ 12 haha
förutom att vila upp mig så har jag träffat väldigt härliga människor! hostelt har erbjudande varje kväll på middag. så jag plus dem jag bodde med igår åt ihop och hade väl egentligen bara tänkt käka och sen typ lägga oss men när vi fick reda på att det var en beer pong tävling på G så fick jag med alla att åtminstone köra "en" match. två av tjejerna reste ihop så dem blev ett lag och jag hamnade ihop med en engelsman från Manchester någonstans, glad att jag ens förstod vad dem sa eftersom alla va från norra england.
det var svin kul och vi körde på hela kvällen, väldigt ofokuserad kände jag och va väl inte på mitt topp beer pong humör (det va inte Auckland beer pong Ellen) men helt plötsligt hade vi klarar oss kvar i tävling så länge så vi hamnade direkt i final haha! det var vi mot två tyska killar som såg ut att va typ 12 och tyckte dem va häftigast i världen då kan man ju lungt säga att tävlings Ellen kom fram! ganska jämn match men dem sätter till slut sista koppen först och vi hade 4 kvar på deras sida så vi slängde bara iväg våra två sista bollar. gissa vad som händer då. Ellen sätter en kopp och tävlingen är fortfarande igång! på nåt jäkla vänster lyckas vi vända allting och har båda varsin kopp kvar och man kan ju lugnt säga att stämningen var intense!
till slut sätter den ena tysken vår kopp och vi blev tvåa... kul och oväntad kväll! som pris vann vi en 200dollar tour till Sri Lanka haha! så mamma nu ska jag kanske åka till Sri Lanka med en total främling! men han är ingenjör med eget företag och har en jätte gullig hund! kanske blir kanon?

här är iallafall lite bilder på främlingen som jag drar med till Sri Lanka hehe

jag är kär. det krävdes tydligen en sand ö, kristallklara sjöar och bäckar, camping i små tält där man sov direkt på marken med en sovsäck, stjärnklara nätter, dingos, sköldpaddor, champange pool, kvällar fyllda av kortspel och alkohol, djupa samtal på sandstranden till tidig morgon, regnskog, historier om auberginer.
dem 3 dagarna och 2 nätterna på fraser island smälte tydligt mitt hjärta. jag går runt med en varm känsla i magen och lycka när jag tänker tillbaka på vad som hände där ute. vilken ö!
vi lämnade fastlandet tidigt tidigt på morgonen och körde våra 4x4 wheel drive ut till färjan som tog oss till Fraser Island. väl där var det tuff körning på sandstranden och genom regnskogen som väntade. körningen var otroligt tuff. vi var 4 bilar totalt, första bilen var vår guide Mick (helt fantastisk) och dem tre andra kördes av oss i gruppen. jag hamnade i en bil med två killar som körde, det var mycket olika känslor under bilfärdarna haha. det var aldrig riktigt stabilt och killar har tydligen en tendens att hellre köra på lite för hårt än smidigt smyga över hinder. såna tillfällen vet man att pappa hade löst det galant.
dagarna spenderades med massa bilköranade på kilometer långa sandstränder för att se olika sjöar och bäckar som helt ärligt var det klaraste som finns på denna jord. vi fick bada i vissa och när vi inte gjorde det var vi på olika utsiktspunkter och tittade på sköldpaddor eller hur det mitt i regnskogen var en enorm öken. det första vi fick se var också en dingo, liggandes solandes på stranden. otroligt hur ett så gulligt djur kan vara livsfarligt. det är lite som australiens vargar.
vårt Camp var inhägnat med elstängsel och skulle vi gå någonstans utanför var vi tvungna att ha med vår "dingo-stick" och alltid gå i grupp. så efter varje middag och några drinkar när vi hamnade nere på stranden hade vi så klart med våra dingo-stick och tittande på himlen. det finns ingenting som ens är nära den himlen vi såg. det var nog fler stjärnor på himlen än som jag sett sammanlagt i mitt liv! och i sanden var det små små typ kristaller som lystes upp när man rörde på sanden. lite som plankton i vattnet fast i sand.
sen klockan 6:30 varje morgon var det bara upp och iväg igen! så än en gång har det enda som fattats på denna resan varit sömn och dusch.
träffade väldigt fina människor på den här trippen. två svenska tjejerna från Skåne som tagit studenten  i somras och nu reser runt i Australien och sen asien, dem fick jag dela tält med. två svenska killar som ska göra likande grej som jag, resa lite och sen jobba. ett par som nog delade flest nationaliteter av alla, han var från Australien och hon var född i Mexico men bott i Tyskland då hennes mamma var tysk och nu bodde hon i USA. ett par från Irland som var tysta som små bin under dagen och sen släppte loss totalt på kvällen haha. jätte fina tjejer från England som faktiskt rest ner till rainbow Beach samtidigt som mig. två super mysiga danskar. unga unga holländare som en dag kommer bli bra killar haha.
och som pricken över i:et avslutade vi hela resan med en av dem godaste middagarna jag någonsin ätit på en italiensk restaurang i land som en av dem svenska killarna hade hittat. röd vin, pasta & pizza, limoncello, kaffe och massa massa samtal om allt möjligt
jag försöker verkligen förklara hur den här upplevelsen var men ingenting kommer göra den rättvisa via text. jag vet bara att den här upplevelsen fick mig att bli kär i Fraser Island.
jag får nog försöka låta bilderna tala för mig istället

dem små dingosarna och våra dingo-sticks haha

lite av bilderna på olika sjöar och bäckar

åt musslor som grävdes upp direkt från sandstranden. det var inte kanon gott men en del av upplevelsen. våra middagar och spelkvällar

​​fint avslut med middag, vin & gatuhäng

tyst det är i hostlet. men jag vaknar till bästa överraskningen!! längtar så jag spricker till den 22 december nu!

tidigt imorse, efter en 13h lång nattbuss från airlie beach, kom jag äntligen fram till Hervey bay som är nästa stopp. det är en väldigt mysig liten stad där inte så mycket verkar hända. tydligen väldigt många australiensiska pensionärer som bosätter sig här efter pension och det kan jag verkligen förstå! det är definitivt den vänligaste lilla stad jag varit i än så länge och väldigt fridfullt. dagen har spenderats med massa promenader runt staden och vart jag än gick hälsade alla och sa God Morgon. så lycklig över att få träffa fina pensionärer! har gått över en mil idag, första promenaden var för att handla lite frukost och tillbehör för middagen. insåg nog inte riktigt hur långt det faktiskt var till affären förrän jag hade gått en bra bit. och tänkte inte riktigt på hur jobbigt det skulle vara att bära alla matkassarna tillbaka sen i +25 grader strålande sol.. kom tillbaka till hostlet, gjorde lite frukost och sen gick jag ut för en ny promenad. så otroligt fridfullt att få gå längst stranden i nästan total tystnad och typ helt ensam. det var en bra dag att bara få vara ensam lite grann och verkligen få röra på sig efter tre dagar på en båt och sen den långa bussresan.
imorgon ska vi samlas klockan 6 på morgonen redan för att åka ut till Fraser Island. har två nätter med camping och biläventyr framför mig! spännande!

vet faktiskt inte ens vart jag ska börja. har hållit i telefonen i cirka 20 minuter och bara stirrat ut för att komma på vad jag ska skriva. till och med diskat upp disken från min frukost.
jag kom tillbaka från min whitsunday tur igår förmiddags, trött och smutsig. det enda som det var brist på under vår helg var sömn och dusch!
efter att ha checkat in vid hamnen i lördags eftermiddag hissade vi segel på vår före detta racebåt Broomstick och hade en helt fantastisk segling. strålande sol men bra med vind så benen kunde dingla ner från båtkanten och ha en ständig känsla av att man kunde tippa över när som helst. men inte en enda gång var jag orolig. tack vare vår kapten för denna turen. han såg ut som han var dragen direkt ur havet! som tagen ur en Pirates of the caribbean film. selgat jorden runt 14(!!) gånger. förstod nog inte ett enda ord av vad han sa men det gjorde inte engelsmännen heller haha! hade väl cirka 4 tänder kvar (tänkte bara på hur mamma hade reagerat/sagt om hon såg hans tänder haha) inga läppar, hela kroppen var ihop skrynklad av för mycket sol och saltvatten, super blont lockigt hår och rökte som en skorsten haha. hela upplevelsen förbättrades tack vare han!
vi seglade ut till en bukt där det var lite mer vindstilla och hade vår första snorkling. och det var nog första besvikelsen på hela min resa. inte ett smack såg man.. tydligen hade de senaste dagarnas regn och hårda vindar rört till det ganska ordentligt och gjort det grumligt. antar att det är så det är att dyka i Sverige, trist. första natten blev vi bjudna på chicken roast och vi var cirka halva gruppen som stannade uppe och hade några glas "vin" (goone) ihop. ganska snabbt blev vår grupp på 23 personer uppdelade. halva gruppen var alla britter, kanadensare och jag. andra halvan var alla tyskar, österrikare och holländare. tror inte ens jag hörde dem prata engelska en enda gång och för det mesta sov dem.. tror inte dem ens njöt av turen.
morgonen efter var det en tuff wake-up call. 5:30 drar kapten igång motorn och drar ut på öppet hav! mixen av dåligt vin, trånga utrymmen med mycket folk och vågorna var inte kanon för några av våra magar. jag klara mig ganska okej för tog mig ut i friska luften fort men det var ett gäng som var ganska gröna i ansiktet. en stackars tjej spydde till slut också. så där härligt när alla står på utsidan och kan se henne, stackare.
men det var värt en tuff morgon för vi kom till Whitsunday ön innan 8 och var i princip helt själva där! otroligt obeskrivligt vacker ö! sanden är silkeslen, sanden är samma material som man gör glas av och havet är så där vackert grönt/turkost. vi spenderade några timmar där innan vi hissade segel och drog till nästa bukt för snorkling igen. den här seglingen var toppen på hela turen! wow! precis när man tror att inget kan slå den stunden man är i och njuter så av så kommer det två delfiner och seglar ihop med oss! gåshud
snorklingen den här gången var mycket mycket bättre. här låg man i vattnet med fiskarna på sig! väldigt vänliga små korall fiskar. kvällen avslutades med en sista snorkling och som pricken över i:et blev det grillat till middag! maten och seglingen var nog det bästa på hela resan haha
kvällen blev en ganska lugn och chill kväll. ännu mindre som lyckades hålla oss vakna denna gången. men vi satt längst bak på båten med vårat goone ("vin") och spejade efter hajar. vi är lite oense om vi såg nån, det var definitivt något väldigt stort som kom och splashade på oss flera gånger men om det var haj eller stor fisk vet vi inte haha. morgonen efter var snällare, alla rusade ut så fort man hörde någon var uppe men vi lämnade inte bukten förrän 9 tiden. vi seglade tillbaka in mot hamn och tyvärr var vinden inte lika bra på vägen tillbaka och själva seglingen var ganska lugn. var i Airlie Beach kl 11 på förmiddagen och vår grupp som hade hängt ihop mest gick för en lunch innan alla skildes åt. jag gick tillbaka till hostel jag bott på innan turen och tog en cirka 40 minuter dusch. fantastisk känsla av att få duscha av sig allt salt vatten och solkräm!
fantastiskt fin helg och whitsunday gjorde inte mig besviken!

nu är jag i Hervey Bay, tog nattbussen hit igår kväll och tack vare den bristande sömnen från seglings turen sov jag ganska gott. här kommer jag vara tills imorgon, då är det ännu en tidigt start för mitt camping äventyr på Fraser island!

jag får försöka göra mitt bästa i att hylla min pappa via skrift det här året. Vart börjar jag ens... jag tror lite att jag fortfarande är singel för mina krav hos en kille är skyhöga. För det finns nog på riktigt ingenting i denna värld som min pappa inte kan! Och jag kan inte nöja mig med mindre än någon som är lika bra som pappa.
Du kan bygga ihop en bil själv (förutom min vita Volvo som krånglar lite), laga varenda yta på huset (bara ibland ställningen faller ihop på bilen), bygga en helt ny altan + soldäck (bara en trappa som strular lite), laga fantastiskt god mat (speciellt när det finns bra recept), bjuda på Marabou choklad i bilen (så länge mamma inte vet), elektriker (bara ljudet på tv som alltid ska krångla). Listan kan göras väldigt lång. Det är som att vad du än tar dig för här i världen så klarar du det helt galant! Jag har aldrig varit orolig när du varit i närheten.
Jag blir stolt och glad när jag vet att alla mina små syskonbarn kommer få en lika fantastisk farfar som jag hade.
En dag kanske jag hittar mig en kille som i alla fall är hälften så bra som du, tills dess får du hjälpa mig vid alla elfel, motorhaveri, snickeri jobb osv osv osv
Hoppas du hade en fin fars-dag pappa! Skickar massa kramar från andra sidan jorden, också grattis till mina bröder som lärt sig av den bästa pappan!🤗🤗

våra fantastiska pappor i familjen

lämnade ett halv soligt och blåsigt Magnetic Island igår eftermiddag. träffade mina första svenskar på vägen över till fastlandet! underligt och kul att prata lite svenska.
var en fin bussresa igår, lyckades se solnedgången för första gången. inte vanligt att lyckas med det när man är på östkusten.  bussresan var cirka 4,5h ner till airlie beach där jag är nu. ska ut och segla hela helgen 🙌 lämnar fast landet om ungefär 3h för att segla ut till Whitsundays vilket är ett av dröm resmålen på den här resan! vi kommer sova ombord så är tillbaka på fastlandet den 13 igen. har svårt att tro att vi kommer ha någon täckning under tiden vi är ute. kan va skönt att va telefon fri, igen haha. faktiskt köpt sjösjuketabletter den här gången... vill inte spendera helgen med att spy!
nu ska jag nog gå och köpa en undervattenskamera (engångs kamera) och vin som jag kan ha med på turen! kan alltid skylla på alkoholen om jag blir lite illamående då hehe

Lämnade Cairns tidigt torsdag morgon, cirka 25 grader ute och strålande sol. Minst sagt svettigt med backpackväska.. hade en 6h+ bussresa framför mig ner till en liten stad som heter Townsville. Större än vad jag trodde i och för sig! Hann inte se så mycket av staden för tog en färja ut till Magnetic Island. Så fort vi hade lämnat Cairns slog vädret om ganska fort. Grått och regn och tyvärr höll det i sig hela vägen ner till Townsville! Så färjan över till ön var minst sagt skumpig! Mamma du som vet hur jag mått på olika färjor genom tiderna kan tänka hur jag mådde igår.. hade suttit stilla på en buss i mer än 6h, enda jag hade i magen var en liten tonfisk macka från morgonen, lite chips och en kopp kaffe. Ingen kanon kombo! 20 minuters resa kändes som 2h! Var ett par skakiga svenska ben som steg i land.

Men det var verkligen värt det. Trots skit vädret så älskar jag verkligen den här lilla ön! Vi bor i små bungalows precis vid havet, ön påminner mig jätte mycket om Rarotonga med sina berg i mitten och tropiska natur. Det faktum att det var en buss som körde runt hela ön för att släppa av alla hjälpte också till. Glömmer aldrig bussresan på Raro haha.

Checkade in i mitt rum, träffade ett super mysigt engelsk/skotskt par så vi tog sällskap ner för middagen. Träffade ytterligare ett engelskt par, som för övrigt hade suttit framför mig på bussen hela vägen från Cairns, så jag hängde med mina två par hela kvällen. Väldigt mysig kväll! Älskar att få höra lite brittisk engelska igen!

Hostelt här gör kanon erbjudanden!! 10dollar rabatt på middagen igår, välkomst drink och nu på morgonen får vi 8dollar rabbat på frukosten. Lycka!

Ska ta en lugn morgon idag, äta frukost, sitta vid havet och sen ta färjan tillbaka in till Townsville vid halv 3 tiden. För imorgon ska jag göra Whitsunday! Hade varit en super mysig ö att stanna längre på men det var bara en natt som ingick i min resa och vädret är fortfarande lite skit så lika bra att dra vidare. Engelska paret ska tydligen i princip göra exakt samma resa som mig hela vägen ner till Brisbane haha!

Så nervös och taggad för min seglartur imorgon! Mina förväntningar är kanske lite för höga också så ska försöka dra ner dem haha. Äh jag tror det blir kanon ändå! Segla, sola, bada, snorkla, lycka!

onsdag morgon var en tidig start igen! blev upphämtad 7:45 på morgonen av en otroligt pratglad och exalterad kiwi tour guide! otroligt nog höll han uppe den energin hela dagen haha. kan vara en av dem bästa guiderna jag någonsin haft. super enkel, gjorde precis det vi ville och kom med massa egna förslag som inte var inkludera men som var hans privata tips.
så vi åkte cirka en timma ut från Cairns city till regnskogen som omringar staden. det var en lång och serpentinig väg upp till toppen! kändes precis som en sommar i Europa med päronen, fantastiskt!
första stoppet var vid en insjö mitt i bergen omringat av regnskog. tog ett dopp där och hade frukost fika med té/kaffe och kaka (otroligt mycket socker här).
efter det drog vi vidare till olika utsiktspunkter och under hela tiden berättade vår guide om olika fakta från området och landet i övrigt. vet inte hur han kunde ha all den här informationen i huvudet!
landskapet fick mig att längta tillbaka till Nya Zeeland. det där gröna, kulliga och tropiska inslagen i naturen är så otroligt vackert. därför jag alltid älskat norra ön så himla mycket!
resten av dagen var stopp vid olika vattenfall och det var otroligt kul att få simma igenom ett vattenfall! mycket svårare än vad jag hade trott haha.
vid ett av vattenfallen fick vi även klättra upp och gå runt bakom. det var nog bästa på hela dagen! hela den där grejen med att klättra på stenar, uppför klippor och sen ner igenom och mellan stenarna med ett vattenfall över sig var otroligt!
sen bjöds det på lunch och fruktstund! men där var jag så otroligt hungrig att jag glömde ta bild.. men det var gott. hunger är verkligen bästa kryddan.
sista stoppet var Josephine Falls det var ett vattenfall som gick som i tre etapper. det är också en helig plats för de lokala auberginerna.
en av klipporna hade också bildat som en rutschkana ner i vattnet så där åkte vi ner allihopa. var en väldigt lugn och rolig dag! träffade jätte härliga människor från över hela Europa och även vår guide var super vänlig och trevlig. älskar att få resa och göra sånt här igen! absolut en av dem bättre turerna jag gjort. jag försöker förklara men inte ens jag kan lyckas med det tror jag. jag är också väldigt trött och påväg att somna när som..
turen avslutades i alla fall med goa Tim-tams (choklad kakor/godis) och Anzac kakor! nöjd tjej kommer sova gott ikväll

tisdag morgon klockan 7:30 checkade jag in på färjeterminalen för min snorkling tur i Barriärrevet. jag trodde knappt det var sant under hela dagen. Barriärrevet är något man vetat om sedan man var liten, det där som är långt långt bort och massa massa fina färger. Hitta Nemo i verkligheten!
båtturen ut tog cirka 30-40minuter, kändes skönt att vara ombord på en båt igen.
det första stoppet var nog det absolut bästa! fiskarna var helt otroliga. det är inte ens nån idé för mig att försöka förklara hur dem såg ut eller hur det kändes att svimma med dem. själva reven var väl lite mer av en besvikelse tyvärr. dem där turkos blå, rosa, orange, gröna färgerna finns inte riktigt. men ändå helt otroligt! och allt jag kunde tänka på är hur gärna jag hade velat ha en Go-pro så man kunde visa er hur allting såg ut. så fort jag såg en korall som såg ut som en hjärna eller annan som nästan öppnade och stängde sig, eller när den där fisken kom simmandes mot mig med ett leende så ville jag ha en kamera där. det kommer att föreviga vara ett fint minne för mig i alla fall! och jag träffade ett super trevligt par från Melbourne som tog bilder under dagen som ska skicka lite av bilderna till mig så det kommer komma fler bilder senare.
efter första stoppet bjöds det på en god grill buffé! räkor, grillad fisk, biff, två olika potatissallader, pastasallad, quinoa sallad och lite mer tillbehör! kanon!
andra stoppet var i lite mer stilla vatten och det var lättare att snorkla runt. man hade också blivit lite mer van vid vattnet, utrustning och sånt där. jag simmade i lugnan ro och njöt av vart jag faktiskt var, Barriärrevet!, tills jag nästan får en hjärtattack.. framför mig är den största FISKEN jag någonsin sett!! men innan jag förstod att det var en fisk så trodde jag ju så klart att det var en haj.. så jäkla stor var den! vi var så otroligt nära varandra också så hade det faktiskt varit en haj så hade jag varit körd haha! otroligt glad att det bara var en fulfisk som gjorde mig sällskap haha
en perfekt dag! mestadels av personalen var super trevliga! vissa såg ut som att dem hatade livet, vet inte varför dem jobbar på en av dem populäraste turistmålen
avslutade hela turen med en trubadur som spelade hela vägen in i kaj, super mysigt!
så nöjd med min Barriärrevet tur!