Hejsan svejsan!
För tillfället ligger jag och Frida fortfarande i våra sängar medan Pontus gick upp för en stund sedan (ja ni hörde rätt). Planerna för idag är att besöka MBK mall och sedan ta en sväng på Khao san road tänkte vi.

Och juste, för att få er att hänga med i svängarna anlände vi till Bangkok igår kväll/natt. Flygresan gick bra och vi transporterade oss sedan från flygplatsen till Khao SAN road (vi bor nämligen i närheten) med buss. Inte vilken buss som helst utan den hade wi-fi och var allmänt superlyxig haha. Väl framme gick vi direkt till rummen och somnade efter en stund, alla ganska trötta.

Just nu bor vi på ett ställe som heter The oasis hostel, och vad vi sett än så länge verkar det väldigt mysigt. Ett ganska typiskt backpackerställe med delade duschar och toaletter, enkelt sovrum med för oss, tre enkelsängar, och sen en form av relaxrum men utomhus vid receptionen där det spelas lugn och skön musik. Och dessutom är receptionisten ingen thailändare och hennes engelska är exemplarisk, och det händer ju inte ofta här kan man ju lugnt säga, haha. Det är ofta man får försöka kommunicera med rörelser istället för ord.

Juste, såg oxå att inlägget om mopedhyrningen ser väldigt konstigt ut?! Bilderna ser iallafall på min telefon supersmala ut och har kapat de flesta huvuden, menmen. Orkar inte göra om så det får va så.

Vi har oxå, under min frånvaro från bloggen, shoppat ännu mer, tagit massa fotmassage, Frida har fixat sina naglar och sen har vi haft det allmänt gött. Förutom igår när jag badade och det kom fram en man i kanske 30års åldern som visade sig vara från Dubai om jag inte minns fel, och han började prata och jag kände mest att jag ville springa upp till Frida. Dock kom hon och räddade mig efter ett tag men denna man ville inte direkt ge sig utan fortsatte, inte ens när vi sa att vi fortfarande bodde hemma gav han sig. Vi tänkte att han skulle fattat att han va lite för gamla för oss men icke. Han började bjuda ut oss på skaldjursbuffé men vi tackade nej och sa att vi bokat buss till flygplatsen mycket tidigare än vad vi egentligen gjort. Men då skulle han bjuda på den där middagen och sedan ta oss till flygplatsen. Trotts att vi sa nej vägrade han ge sig och när vi sa att vi var tvungna att gå så gick han och vi trodde vi hade fått bort han. Meeeen icke. Han gick för att hämta sina grejer och skulle sen fortfarande skjutsa oss till flygplatsen. Tillslut efter typ 100986 nej gav han upp när vi stod och skulle köpa skor. Han kunde inte förstå varför vi inte ville och heller inte varför vi gillade att vara självständiga vilket vi tydligen var då vi bokat en buss till flygplatsen. Jaja, konstigt det där. Och om ni undrar vart Pontus befann sig under tiden så hade han gett upp solningen sedan en tid tillbaka då det blåste storm och sand var överallt så han som vanligtvis brukar rädda oss kunde inte det denna gång...

Men nu ska vi väl snart ta oss upp ur sängarna och ta vara på sista dagen innan vi reser hem imorgonbitti. Kramar

En av alla massager vi tog. Det var på ett ställe som heter Lilly massage och det var sjukt billigt. På kvällarna kostade fotmassage 180bath och fram till 16 kostade det 160bath. I vanliga fall är det dubbelt så dyrt men man märke ingen skillnad på massagen så där hängde vi några gånger hehe. (180bath är alltså 45 kronor)

I Thailand räknar man aldrig med att personer som ska resa någonstans, ta tillexempel till flygplatsen som det var i detta fall, eller om man ska förflytta sig från koh lanta till Khao lak som vi oxå gjort. Så dom bokar in så många människor som det finns platser, vilket är självklart MEN dom har aldrig ett bagageutrymme utan måste använda minst tre av alla säten till packning så det slutar med att man typ får sitta på varandra. Igår hade dom, förutom att det tog bra lång tid innan de kunde komma på hur packningen skulle få plats, bokat TVÅ människor för mycket, så jag Frida och Pontus fick trängas på två säten längst fram och bakom oss var alla väskor och människor som oxå hade det bra trångt. Att dom aldrig lär sig. Med bortdomnade rumpor, fötter mm kom vi efter lite mer än en timme fram till flygplatsen iallafall

Här ovan har ni en bild på hur vårt sovrum ser ut där vi bor nu.

morse stod klockan på 9:15 men samtliga var så trötta att vi låg och drog oss i sängen tills 10 någon gång då vi klev upp och gick sedan för att hyra två moppar som vi skulle transportera oss på under dagen.

Vi passerade "vår" beach, det vill säga Patong och därefter Karonbeach för att ta oss till Katabeach. Tydligen finns det en beach som heter Kata men sen finns även Kata Noi och Kata Ron och vi hamnade först på Noi där vi slog och ner på stranden för lite sol och bad samt lunch med en underbar utsikt. Efter lunchen åkte vi till Kata Ron för ännu mer sol och bad. Medan vi badade på Ron såg vi jättebuddha uppe på en topp och bestämde oss väldigt fort för att åka dit. Vi fick åka dryga 1,5 mil för att komma fram så ni kan ju förstå storleken när vi såg den från stranden.

Väl framme fick jag och Frida varsina kjolar samt sjalar runt axlarna som vi var tvungna att bära när vi gick in i själva buddhan där vi precis tajmade ett böneutrop vilket var riktigt häftigt att se. Längst upp på en upphöjnad satt munkar och sedan satt andra buddhister framför dom. The big Buddha som den kallas var fortfarande under ombyggnad så det var långt ifrån färdigt både inomhus och utanför buddhan men det var fortfarande en väldigt spännande upplevelse.

Efter att ha vandrat runt och tagit en massa kort gick vi tillbaka till mopparna och tog oss hemåt. Det var en otroligt fin miljö på vägen till buddhan, förutom att vi såg massa elefanter som användes till elefantridning och satt fastkedjade.

Efter ett tag tog vi oss i alla fall hemåt, eller jag skulle shoppa lite men inget fanns så jag och Frida körde förbi marknaden vi varit på flera gånger för att handla lite mat som vi sen tog med oss till hotellrummet. Supermysigt.
Idag är det full moon party och Frida och Pontus ska snart bege sig till Paradise beach (tror vi?) för lite party medan jag stannar hemma på grund av magont..
Imorgon är det sista heldagen här i Phuket och den ska vi ta vara på massor. Många kramar Matilda

Jag har länge varit sugen på att prova på hur det är att åka jetski och planerat att göra det i Thailand så när Pontus häromdagen kom med förslaget så körde vi på det. Frida valde att hoppa över det och låg och solade istället men jag och Pontus körde järnet ute på sjön. Oj vad det gick.

Jahapp då var vi här igen. Glömt bort bloggen lite de senaste dagarna så det får bli en sammanfattning. Dagarna har väl i princip sett likadana ut med sol och bad på Patong beach och sedan på kvällen har vi tagit oss till en marknad som har superbillig mat, fruktshaker, frukter och mycket mer. Därefter har det blivit shopping och vi har tagit oss igenom Bangla road. Bangla road är väl där de flesta klubbarna är. Det är också rättså känt för alla män som gjort om sig till kvinnor och står i vackra klänningar. Det är verkligen helt sjukt för på vissa ser man verkligen inte att det är män förrän de börjar prata. En annan grej som är poppis är deras ping-pongshower och för er som inte redan vet men vill veta vad det är så finner ni nog svaret genom att googla haha. Förutom Bangla road har vi rört oss lite runt om och shoppat en del, vi har ju trotts allt en resväska extra som ska fyllas. Tror dock inte det kommer bli så svårt ;)
Vi hörs vidare, kramar Matilda

Juste, Frida passade på att ta fiskspa under en av våra shoppingrundor och det var så kul att se, hon som är så himla kittlig under fötterna haha. Jag och Pontus gjorde detta förra året i Thailand och det kommer aldrig gå att förklara känslan utan man måste faktiskt testa detta någon gång under sitt liv!

Igår kväll skulle Rami, en kompis till Pontus, premiär spela med elfsborgs a-lag så han stannade hemma och streamade matchen medan vi flickor gick och unnade oss fotmassage och lite shopping.

Ja, endast en vecka kvar av något jag valt att kalla livets resa. Känns ganska sjukt ändå när jag och Frida den 5 november vinkade hejdå till våra familjer och skulle vara borta hur länge som helst ju? När Pontus sedan kom hade vi ju oxå massa veckor kvar men veckorna och månaderna går fort när man har det roligt. Det känns som en evighet sedan vi var i Bali och för att inte tala om Filippinerna?!

Med en vecka kvar har vi nu hamnat i Phuket på ett fint hotel vid namn The oddy hip hotel som ligger sisådär 15 minuters promenad från stranden Patong. Här ska vi väl glassa mer än någonsin för det kommer bli våra sista sol och baddagar innan vi avslutar med två nätter i Bangkok. Vi anlände i taxi till Phuket igår innan lunch och efter att ha checkat in på hotellet gick vi för att äta ris, Fried rice för samtliga. I början var Fried rice gott men det börjar bli tungt nu och längtan efter den svenska maten blir allt större. Pontus har till och med skrivit en matlista på vad han ska äta när han kommer hem. Men nu ska vi inte längta hem utan bara njuta och det är precis vad vi gjort idag. Vi vaknade väl runt 10 någongång och åt frukost (rostmackor som inte rostats med nutella) innan vi begav oss till stranden där vi legat hela dagen fram till 16:30 då vi packade ihop och gick tillbaka till hotellet. Nu är samtliga duschade och sysselsätter sig med lite olika saker. Ikväll tror jag minsann att det blir lite marknad.
Kramar Matilda

Vi tog en shoppingrunda igårkväll, dock kom alla tillbaka till hotellet tomhänta. Det är när jag och Frida shoppar som Pontus saknar Alex extra mycket, förstår inte varför han tycker det är så tråkigt att gå och shoppa med oss?! 😉

Paradis? Mjo, nästan.
Redan vid klockan 8, då med lite försening, blev vi hämtade med minibuss som körde oss till en samlingsplats där vi mötte upp Roger och Britta (Fridas moster och hennes man) och övriga som skulle på samma tur som oss. Där serverades en, för oss, lyxfrukost med rostmackor, juice, te, massvis med bakelser och även mjölk. Gissa om Pontus var lycklig?! Hans mor och far förstår nog sin sons lycka då han vanligtvis klunkar i sig runt 15liter mjölk i veckan när han är hemma. Man kan ju undra hur mycket plats dom har i kylskåpet nu när han är borta...

Vi blev indelade i grupp grå och efter frukosten gick vi mot båten som körde till första ön där det var snorkling i 40 minuter innan båten gick vidare till nästa ö, självaste Similan Island. Där var det lunchbuffé och strandhäng. Däremot var vi klara med maten när det var 20 minuter kvar så vi hann inte med det vi hoppats på att hinna, bland annat gå upp till utkiksplatsen som måste varit superhäftig. Tydligen skulle det ta 30 minuter dit och tillbaka vilket gjorde att vi på våra 20 minuter inte skulle hinna så vi knäppte lite kort och åkte sedan vidare till nästa ö, där det blev snorkling oxå. Man skäms nästan men ja, vi är bortskämda med Australien och barriärrevet och vi upplever inte snorklingen så vacker som många andra gör. Däremot är det ju fortfarande vackert även om det är betydligt mindre färger på korallerna och mindre fiskar. Efter 30 minuters snorkling begav vi oss till sista ön där vi bestämde oss för att snorkla, eller ja mest simma under vattnet och blåsa coola vattenringar som en av dykarinstruktörerna på gili divers gjorde. När vi blev trötta la vi oss en stund på stranden innan det var dags för hemfärd. En hemfärd som var så pass vågig att det resulterade i en spya för en av passagerarna på båten.

Väl framme serverades det mat, vilket vi blev glatt överraskade över då ingen räknat med det, ännu mer fika och glass. Efter det åkte vi minibussen hem till hotellet där vi nu alla har duschat och ska väl så småningom gå ut och äta middag samt köpa lite frukost till imorgon då vi kl 10 blir upphämtade för avresa till Phuket.
Massa kramar, Matilda.

Som jag skrev i tidigare inlägg tog det ganska lång tid att ta sig till Khao lak med minibuss men det gick helt okej ändå även om AC:n inte var världens bästa, hehe..

Dagarna har gått och redan imorgon lämnar vi Khao lak för Phuket men vi har hunnit med mycket under dessa dagar.

Första dagen, dvs när vi kom fram med minibussen blev det lite promenad runt i kring där vi bodde för att kolla stranden, eller i alla fall för mig och Frida. På kvällen blev det en kycklingkebab rulle i ett stånd i närheten av boendet, som smakade utsökt! Det blev även pannkakor för mina resekompisar.

Vi har oxå hunnit med att gå på marknad där vi hängde mest vi maten.. Ups! Det andra var mest samma saker men ett varsitt armband till mig och Frida blev det i alla fall. Där träffade vi oxå Fridas moster och man som vi samma kväll bokade Similan Islands med. Similand Islands är flera öar som ligger 1 timme och 20 minuter från Khao lak och är väldigt populära för dykare främst. Vi bestämde oss dock för att snorkla denna gång för att få se mer av öarna och inte bara livet i vattnet.

Vädret har inte varit toppen medan vi varit här i Khao lak men betydligt bättre än vad yr visat på nätet. Det har stått att det ska bara regn flera dagar men det har faktiskt varit uppehåll under dagarna och vissa kvällar och igår var det faktiskt sol enda till 15:30 ungefär så gårdagen spenderades på stranden. Superhärligt.

Idag har vi varit på Similand Islands men det berättar jag mer om i nästa inlägg. Hoppas alla har det bra där hemma, själva tar vi vara på sista 9dagarna vi har kvar och njuter till fullo. Känns konstigt att det bara är 9dagae kvar när vi varit borta så länge... Menmen. Många kramar Matilda

Igår blev det först lite strandhäng, dock inledde jag och Frida dagen med 1 timmes promenad på stranden, båda två med ljudböcker i våra hörlurar innan vi la oss ner på våra saronger och njöt av solen. Alla tre har nämligen kommit på det där med ljudböcker, först Pontus och sen jag och Frida och nu är alla helt fast. Det blir mycket boklyssnande på dagarna medan vi ligger på stranden mellan alla bad som måste göras väldigt ofta utan att kollapsa. Men vi har det hur skönt som helst, utan tvekan.

Efter lunchen igår gick jag och Frida på massage, jag på fotmassage och Frida testade på thaimassage. Själv provade jag på det sistnämnde förra året och höll verkligen på att gå av och led mig väl igenom hela massagen men tack vare Fridas flexibilitet uppskattade hon massagen, vilket även jag gjorde med min fotmassage. Medan vi tog massage låg Pontus på stranden en stund innan samtliga gick hemåt för lite dusch. Väl inne på hotellet började det ösa ner regn utanför men det stoppade inte shoppingsuget. När det var uppehåll tog vi en tucktuck in till Saladan där vi shoppade ännu lite till. Vi träffade även på en föredettingar Nyköpingsbo och hennes pojkvän på matmarknaden som vi pratade med en stund. dock drog vi oss hemåt ganska skapligt på grund av den tidiga uppstigningen i morse. Vi blev nämligen hämtade 07:40 imorse av en minivan. Ett byte och många timmar senare var vi på plats i Khao lak där vi ska tillbringa 4 nätter innan vi far vidare till Phuket. Vi hörs, kram Matilda

Efter att vi förflyttat oss lite närmare stan tog vi såklart en trip in till självaste stan, Saladan. Vi gick runt och kollade lite först innan det var dags för middag. Middagen åts på en marknad kan man väl säga och vi plockade på oss från massa olika stånd. Det fanns, majskolvar, kycklingspett, vårrullar, friterad kyckling, fruktshaker, Fried rice, masaman curry och mycketmycket mer. Riktig succé, så pass att det blir dagens middag oxå. Jag och Frida shoppade även en varsin resväska som vi ska fylla med massa skor och väskor. Woho. Kändes ganska fånigt att dra runt på resväskor i stan och det blev en hel del skratt från lokalbefolkningen. När vi skulle hem åkte vi med världens sötaste kvinna som bestämt skulle dra våra väskor och hon var hur nöjd som helst haha. Ingen skämdes mer än Pontus men så kan det va ;)
Nu ska jag hoppa in i duschen för snart ska vi ta en tucktuck mot Saladan! Hörs! Kramar Matilda

Vi har förflyttat oss närmare "city" och på bilderna ovan ser nu vårt nya boende. Även detta är stort och toppen.