Los Angeles

Insåg i efterhand hur många bilder det blev i inlägget, men det är bara roligt att kolla på :)

Så idag åkte jag till Universal Studios och kollade vad som fanns där. Det var en hel del.

Kan börja med att berätta om min morgon. Vaknade vid kvart i sju tiden och kände mig väldigt mör. Jag låg kvar i sängen fram tills åtta, sen gjorde jag försök på att ta mig upp. Det var väldigt stelt att gå runt i rummet, kan ha berott på gårdagens promenad. Lyckades iallafall ta mig ner till Hollywood Boulevard där jag åt frukost på en dinner. Jag beställde något som såg gott ut från frukostmenyn, men det var snarare ett middagsmål man blev serverad.

Varje bord hade en liten jukebox man kunde spela på. Jag använde inte min, men det var några andra som poppade en bit bort

Min frukost som jag beställde. Sirloin steak (ryggbiff tror jag) med äggrör, potatis, toast och apelsinjuice. Det här var en rätt på frukostmenyn och vad jag såg så var det inte den största

Efter frukosten så beställde jag en Uber till Universal Studios, det är nästan farligt smidigt att beställa skjuts via appen. Kom upp strax innan tio på förmiddagen då hela parken öppnade. Jag hade någon förtur på min biljett till Harry Potter världen en timme innan parken öppnade, men eftersom jag inte klarade av att ta mig upp så tidigt så fick det vara. Gick direkt till den guidade turen av studio området, det kändes som att det var en sådan grej det kunde bli långa köer på, så jag drog av den direkt. Man åkte i ett tåg som gick förbi de stora "soundstages", de långa rektangulära byggnaderna som de kan bygga scener inuti. Man passerade även fake städer de hade byggt upp inne på området och så åkte man förbi scener där de hade spelat in olika filmer. Det var väldigt roligt att se, sen har jag inte sett de flesta av serierna och filmerna som guiden räknade upp, men några kände jag igen. De hade även två 3D-filmer på turen, en från King Kong och en från Fast and Furious. Man åkte in i en tunnel och så var det en stor duk runt tåget, tåget stod även på någon form av anordning som följde rörelserna i filmen så att det skulle kännas verkligt. Det kändes faktiskt trovärdigt, speciellt när man föll eller gjorde en acceleration, eller så var det bara jag som tyckte så.

Såklart så måste man fotografera Universal globen i entrén, har man annars varit där?

Här är en fasad av den uppbyggda storstaden. Jag hade otur och hamnade i mitten av tåget, så det var svårt att få bra perspektiv. Men här finns det byggnader som både går att filma utifrån och inuti, det fanns även byggnader som bara var en fasad och som var fastklistrad på en stor träskärm. De hade även skärmat av vissa delar, tror det var med någon Halloweengrej att göra, men bakom det svarta skynket så finns torget och stadshuset som är med i Tillbaka Till Framtiden.

Bild tagen från internet för att visa fakebyggnaderna

Minst suddiga bilden från 3D filmerna. Jag tyckte det var häftigt och det kändes som att man for åt alla håll när man egentligen stod still på samma ställe hela tiden.

En av Fred Flintas bilar ifrån The Flintstones. Alla filmer har minst tre likadana bilar att använda under inspelning och här är en av dem som användes i The Flintstones

Jurassic fan här. Det här är en jeep som användes under inspelningen av Jurassic World. Märkte nu att det ska stå en Gyrosphere (översättning?) bredvid, men den används för tillfället till inspelningen av den nyaste Jurassic filmen som kommer under nästa år

Som sagt, var bestraffad med mittensäte. Men det här är lastbilen från Jurassic Park 2 som blir knuffad nedför ett stup av två stycken T-rex´s (spoiler). Ingen i min vagn, vad jag såg, fotograferade den här, men det här är ju liksom kultföremål

Här är en stad som kallades Old Mexico. De simulerade en oväder med regn från sprinklers, syns en till höger om stolpen och en ovanpå Mercado huset, och blixtar från lampor. Om man kollade under sprinklernivån så såg det ut som att det regnade på riktigt, bortsett från att det var alldeles för ljust utan moln. Det kom även en massa vatten från toppen av berget och som dränkte gatorna

Här är en del byn Whoville som användes under inspelningen av Grinchen - Julen Är Stulen (How The Grinch Stole Christmas)

Här är flygkrasch scenen från World At Wars med Tom Cruise. Såg filmen för första gången i år, så det var lite coolare att se det här i efterhand. De hade faktiskt tagit en riktig Boeing 747 och rivit sönder för filmen. Tydligen kostade det 2 miljoner dollar bara att få planet på plats

En till bild på planet bara för att det är så coolt

Efter turen så gick jag runt och testade de attraktionerna jag ville åka, vilket var typ alla, och så kollade jag på en Special Effect show. De flesta attraktionerna var uppbyggda så att man satt i en vagn och sedan kollade man på en oval filmduk som täckte synfältet, vagnen följde sedan rörelserna i filmen. Sen fanns det olika versioner, på vissa så var vagnen helt still och på vissa rörde sig vagnen åt något håll och så följde filmskärmen med. Lite svårt att förklara då jag själv knappt förstod var som hände utanför filmduken, trots att jag försökte kolla utanför det tänkta synfältet. Det var en rolig dag för en filmintresserad person som tycker om att åka allting med fart och fläkt. Kan starkt rekommendera detta ställe ifall man besöker Los Angeles.

Polis Wiggum från The Simpsons ätandes på en Donut utanför Lard Lad Donuts, polisbilen är inkörd i en lyktstolpe

Moe´s välkända bar från The Simpsons

De hade en Harry Potter avdelning i parken, såklart var jag in där och kollade. Nu kommer det en massa bilder med filmreferenser, så för de som aldrig har sett Harry Potter kan det här vara rena rappakaljan

Inuti Hogsmead. De hade flera kända ställen där såklart, så som Oliwanders Stavshop, Uggleposten, The Three Broomsticks och så vidare

Man kunde gå in i Hogwarts och komma till en åkattraktion. Eller, man gick under slottet, men det var ändå häftigt

Spegeln från Harry Potter och De Vises Sten där Harry Potter ser sina föräldrar och hittar De Vises Sten i sin ficka

Skrikväxterna (Mandragora) från Harry Potter och Hemligheternas Kammare inkluderande öronskydden och handskarna

Ingången till Professor Dumbledores kontor

Handfatet som används till att kolla på gamla minnen. Används från Harry Potter och Den Flammande Bägaren och framåt

Professor Dumbledore´s kontor: Mobilkameran klarar inte av mörka omgivningar, men man får försöka göra det bästa av situationen

Klassrummet till lektionerna i försvar mot svartkonst. Det fungerade lite som mina träslöjdslektioner i grundskolan, de byttes lärare varje år

Tjocka damen som vaktar Gryffindors uppehållsrum. Hon var så snäll så hon poserade för kortet

Såklart fanns sorteringshatten på plats. Dock var den oåtkomlig för oss besökare, så vi fick ingen indelning

Dyraste godiset jag någonsin kommer att köpa, men hur ofta får man chansen att köpa en Chokladgroda och godisbönor i alla smaker? Tappade aptiten på godisbönorna efter att, enligt internet listor, ätit daggmask och öronvax. I grodasken så får man bilder på välkända trollkarlar (likt filmerna) och jag fick Salazar Slytherin. Nördighet slut, nu fortsätter det med bilder från andra ställen så att alla hänger med

Spinosaurus som är med i Jurassic Park 3, bara en till filmreferens

Man kunde fotografera sig med en Velociraptor. Jag valde att inte göra det, men annars skulle jag ha härmat Chris Pratt i Jurassic World när han är i Velociraptorernas bur, såg ingen annan göra den. Nörd grejer igen

Entrén till Jurassic Park attraktionen. Jag hade sådan tur att jag kom in på första raden i båten, solokö for the win. Vad ska man säga, man blev dyngsur. Om man söker på "Jurassic Park Universal Studios Hollywood" på Youtube så ser man vad jag utsattes för. Om inte så blev det lite svalare att gå runt i värmen

Man kunde även fotografera sig med Transformers figurer. När jag passerad var Megatron ute

De hade en The Walking Dead attraktion (säsongspremiär på Söndag WOO!) som man gick igenom. Lite kort, men man kände igen en del scener ifrån serien

"Öppna inte, döda inuti" Sjukhusdörrarna från pilotavsnitten av The Walking Dead. Man fick inte fotografera medans man gick. Men det här var i köfållan, så det var helt okej

Det var alla bilder från dagen. Imorgon vet jag absolut inte vad jag ska göra, planeringen lämnade en dag öppen. Det jag ska göra är att förhoppningsvis ha en bra sovmorgon då kroppen fortfarande känns lite mör efter gårdagen. Annars så får jag se vad jag hittar på. Kommer iallafall uppdatera om morgondagen, för man kan ju inte missa en dag på bloggen ;)

Los Angeles

Idag har det varit en lååång och varm dag.

Målet för dagen var att se Hollywoodskylten på nära håll och det har jag gjort! Lämnade hotellet strax efter halv tio på morgonen för att äta frukost och efter det så begav jag mig mot stigen som skulle leda mig upp till skylten. Det var varmt, det var torrt och det fanns ingen skugga från det hållet jag gick ifrån, hade köpt med mig två stycken en liters vattenflaskor på 7/11, planen var att dricka en på vägen upp och en på vägen ned, men de gick åt snabbare än planerat. Lyckligtvis fanns det ett ställe man kunde fylla på med vatten mellan skylten och Griffith Observatory. Men iallafall, utsikten var bra, eftersom man gick längs med berget så såg man ut över Los Angeles medans man var på väg upp. Det tog ungefär två timmar att ta sig upp till första platsen som man kunde se skylten, det var en plattform som var en bit nedanför skylten.

Hur löser man att ett träd lyfter upp trottoaren? Man fyller igen nivåskillnaden! På ett annat ställe att de fyllt igen en höjdskillnad på ungefär en halvmeter med asfalt.

Utsikten medans man gick upp till skylten. Vad jag såg så var det bebyggt ända bort till berget som sticker upp i bakgrunden

Vyn från plattformen under Hollywoodskylten. Samtidigt som jag kom upp till plattformen så stod det en turistgrupp där med en guide. De hade åkt en guidad tur och parkerat bara en liten bit bort tydligen. Alla gör som de vill, men det var en bättre känsla att ha gått upp

Efter jag kände mig klar med att se skylten underifrån så fortsatte jag med att gå för att komma upp bakom skylten. Det var ytterligare en halvtimme med konstant gående, men man gick upp på andra sidan berget så det fanns lite skugga att gömma sig i. Utsikten var helt okej från toppen och man såg baksidan av bokstäverna. Såklart så ser man bokstäverna för att de är så stora, men de var stora. Stod där uppe och kollade på utsikten, fotograferade lite och fortsatte sedan vidare mot Griffith Observatory.

Medans man gick högst upp så fanns det en glugg med bra utsikt, passade på att ta ett kort då. Nedanför ser man lite av de slingrade stigar och en gammal väg som man gick på

Det var svårt att få med både skylten och utsikten från toppen. Den var bra, jag lovar

Av olika skäl så höll jag mig på rätt sida staketet som skyddade skylten. Men om man stod på tå på en vägbuckla så nådde kameran över staketet

Det fanns en topp på andra stigen och om man gick uppför den så fick man nog den bästa utsikten över L.A. Panoramabilden blev väldigt smal dock

Som sagt så fortsatte jag till Griffith Observatory efter jag kände mig klar med skylten. Eftersom man såg observatoriet från skylten så tänkte jag att det inte skulle vara allt för överdrivet långt dit. Visade sig att det var ungefär 3.5 kilometer emellan, plus minus några hundra meter. Det är alltså ett astronomiskt observatorium där de har utställningar om rymden, tyvärr var det stängt idag, men eftersom det också är någonting jag har sett en hel del av så ville jag iallafall besöka platsen. Det var fler som gjorde det också, men de flesta åkte bil dit. Kollade in byggnaden lite och tittade lite på utsikten, sen började det bli dags att gå hemåt.

Griffith Observatory och Astronomernas Monument, inkluderade bl.a Galileo Galelei och Isaac Newton

Utsikten från baksidan av observatoriet

Det fanns ett solur som visade rätt tid. Enligt mobilen så togs bilden klockan 14.47 och enligt soluret var klockan 14.52

Hollywoodskylten i bakgrunden. Helt ärlig, det såg närmare ut när man var vid skylten

Innan jag kom tillbaka till hotellet så stannade jag till på en hamburgerkedja som kallas Shake Shack, hade fått tips om att testa det från en arbetsledare på SkiStar när jag var upp dit på arbetsintervju. Slog till stort tyckte jag som beställde en dubbel burgare med en stor läsk, säkert standard om man inte kommer från Sverige, men ändå. Den var helt okej, var inte riktig överens med chilisorten de hade lagt på burgaren. Hamburgarna jag har testat såhär långt har liksom inget motstånd när man tar en tugga, utan det är mer som en varm kniv i smör, så coolt. Efter hamburgaren fortsatte jag vidare mot hotellet. När jag skulle svänga av boulevarden så märkte jag att den del av vägen var avstängd, såklart var jag tvungen att se vad det handlade om. Tydligen skulle det vara premiärvisning av filmen Geostorm, men eftersom jag varken kände till filmen eller skådespelarna och det lät som att det var någon timme kvar innan de skulle dyka upp så begav jag mig vidare till hotellet. Kom tillbaka vid halv sex och har chillat på rummet sen dess. Mobilen har visserligen legat i min ryggsäck under hela dagen, men den har registrerat 34 500 steg totalt. Rekord för den här resan, men vet inte hur exakt den har räknat då det har skumpat en del i ryggsäcken.

En dubbel Smokeshack med en stor Fanta Orange och pommes. Supergott om det hade varit mindre chili (det var ingen stark chili, bara mindre god)

Avstängningen utanför Grauman´s Chinese Theater

Var även så crazy så jag tog av mig linnet när jag gick upp mot skylten, WHAT! tänker de där hemma. Smorde in bröstkorg/mage och ryggen men skippade armarna. Gissa var jag blev svinröd, armarna. Gissa var jag fortfarande är vit, bröstkorg/mage och ryggen (tumme upp emoji).

Imorgon blir det att besöka Universal Studios, hotellet säljer biljetter dit och det var 15 dollar billigare än om man köpte på plats. Det ska nog bli kul. Det jag ser framemot mest är den guidade rundturen runt själva studion, behind-the-scenes freak som man är. Men attraktionerna är nog också roliga.

Återkommer imorgon!

Los Angeles

Då var man här. Sista destinationen på resan. Änglarnas Stad.

Landade på LAX vid kvart i fem på morgonen. Efter lite strulande med transferservice, ingen förstod riktigt vad den andra sa på telefonen, slutade det med att jag tog en Uber från flygplatsen till mitt hotell. Eftersom klockan bara var tjugo över sex när jag tillslut kom fram så kunde jag inte checka in, utan jag fick lämna in mina väskor och komma tillbaka efter tre på eftermiddagen. Eftersom det fortfarande var mörkt ute så satte jag mig i en fåtölj inne i lobbyn och väntade på att det skulle ljusna, men vet inte vad man kan möta där ute i en ny stad. När det väl hade ljusnat och klockan hade passerat sju gick jag ut på stan. Mitt hotell ligger strax över Hollywood Boulevard, så det var jag, uteliggare och några få morgonpigga människor som gick runt på boulevarden. Jag hade som mål att hitta något bra frukostställe trots att det var lite väl tidigt, jag slutade på McDonalds.

Efter frukosten gick jag runt och kollade på Walk of Fame som ligger längs med boulevarden. Det var svårt att avgöra ifall man skulle kolla ned på stjärnorna eller ifall man skulle kolla upp på de stora teatrarna som var bredvid, det blev något däremellan. Det fanns även så många namn man kände igen, så om man skulle fotografera alla skulle man knappt komma framåt.

Börjar väl med att visa de svenska stjärnorna jag hittade. Greta Garbo och Ingrid Bergman!

Hittade också The Beatles stjärna. Den fanns där Walk of Fame officiellt började

Dolby Theater. Platsen där Oscarsstatyetterna årligen delas ut

Grauman's Chinese Theatre. Det är utanför entrén som kändisarna lämnar sina hand- och skoavtryck

Arnold Schwarzenegger och Bruce Willis avtryck utanför Grauman's Chinese Theatre

Såhär såg det ut tjugo över åtta på Hollywood Boulevard. Det mesta öppnade klockan nio så det var ingen större rusch vid tidpunkten

Eftersom målet var att komma tillbaka till hotellet efter 3 på eftermiddagen och jag behövde hitta på något för att inte somna så köpte jag en biljett till ett Hop-on Hop-off företag. Åkte en linje från boulevarden till Beverly Hills och bytte sedan linje mot Santa Monica och den berömda piren. Det var en inspelad guide som berättade lite om kända byggnader, vilka filmer som hade spelats in på vissa platser och såklart var kändisarna handlade och vilka som hade bott i området som man passerade. Drog en runda på piren och kollade in pariserhjulet och bergochdalbanan som är så välkända. När man kom längre ut på piren så kom det helt plötsligt en sval bris, väldigt skönt i den här värmen. Enligt YR så var det över 30 grader varmt idag. Varmaste dagen hittills på min resa, men eftersom det inte är lika fuktigt här som på Hawaii så gick det att överleva.

Fortsatte sedan vidare mot Venice Beach för att kolla på skateparken och Muscle Beach. Har ju sett de två platserna på filmer och liknande, så tog chansen att kolla in det när jag ändå var i närheten. Jag var inte ensam om att gå runt på Venice Beach, längs med gågatan så var det en lång rad med gatuförsäljare och musikanter och lite annat folk som ville ha uppmärksamhet, men det var roligt att titta på.

Tydligen så finns det bara fem "sköldar" med Beverly Hills texten. De ska också vara Trademarkade så att ingen annan kan använda dem

Infarten till Santa Monica Pier. Ute på piren slutade förövrigt Route 66

Stranden går alltså från de små husen i bakgrunden fram till vattnet. Det är något annat jämfört med stränderna i Sverige

På själva piren så fanns det små matställen, åkattraktioner, en arkadhall och en utställning längst bort. Lite gott och blandat helt enkelt

Piren från sidan

Huvudentrén till Venice Beach

Det var en hel del på skateboard och en hel del som stod och tittade på

Muscle Beach. Inte like mycket folk som vid skateparken, men helt klart biffigare

Efteråt började jag att ta mig hemåt till hotellet. Det var en kamp att hålla sig vaken, jag hade bara sovit i 3-4 timmar på planet och det märktes på bussturerna tillbaka. Ögonen blev tyngre och sedan kom det ett ryck och man blev pigg ett tag. Lyckades iallafall ta mig till hotellet utan att somna på bussarna. När jag kom upp på hotellrummet tog jag en välbehövlig dusch efter en dag i värmen, har fått värsta brännan i nacken efter den här dagen. Solkrämen låg kvar i en av väskorna som jag lämnade in och nu syns det tydligt var min tröja har suttit.

Där de två busslinjerna jag åkte med korsade varandra låg det ett kafé. Av en slump fick man 10% rabatt där om man visade upp ett kort, såklart så utnyttjade jag det och köpte en glass och läsk. Det var svalkande i hettan

Just nu sitter jag och försöker hålla mig vaken i någon timme till, mest för att komma i fas med dygnet. Jag har inte gjort någon riktig planering över veckan, men imorgon lutar det mot att gå upp till Hollywoodskylten. Det ska vara lika bra väder, så kanske kan jag väcka färgpigmenten på överarmarna ifall jag använder ett linne. Vi får se.

Återkommer imorgon hur utvecklingen med brännan har gått!

Oahu

Absolut sista dagen jag är på Hawaii, för den här gången.

Just nu sitter jag vid min gate och väntar på att planet ska komma. I skrivande stund är det 3 timmar kvar till att man får kliva på. Eftersom jag inte riktigt visste jag skulle hitta på under dagen så bestämde jag mig för att åka direkt till flygplatsen klockan 11, samtidigt som man behövde checka ut från hotellet. Resan till flygplatsen gick bra, eftersom jag har beställt delad transfer tur och retur mellan flygplatserna och hotellen så tar det en liten stund att komma fram, men man överlever.

Säkerhetskontrollen var däremot värre. Det tog ungefär 1 timme för mig från att jag ställde mig i kön tills att jag hade kommit igenom helt och hållet. Det fanns tre olika köer genom kontrollen. Gold Lane för de som hade lite dyrare biljetter. TSA Pre för de som hade gjort någon kontroll innan via någon app, har inte riktigt förstått vad man gör. Så var det vi vanliga. Alla köer hade varsin röntgenmaskin att använda och det var mest oflyt i min kö. Dels för att det var flest människor i min kö, men sen så stannade de röntgenmaskinen ofta för att kolla noggrannare på en väska. Så det var ofta som kön stod helt stilla ett bra tag. Sen när det väl var min tur att gå igenom kontrollen så var det något strul med min laptop. De tog den åt sidan för noggrannare undersökning där de använde en liten duk och strök längs med sidorna på datorn, för att fånga små partiklar eller något i den stilen. När de undersökte duken i en maskin så varnade den ytterligare en gång. Då var en kontrollant tvungen att kroppsvisitera mig och sedan undersöka min väska och grejerna i den med små dukar, det var grönt. När han sedan körde om min dator i en röntgenmaskin så var det också grönt, det var en jätterolig timme att trängas med folk i värmen.

Då klockan hade passerat en bra bit efter 13 när jag väl kom igenom kontrollen så var jag tvungen att äta. Utbudet som jag har sett hittills är Burger King, Starbucks, pizzarestaurang och lite smårestauranger där det var lite asiatiskt stuk, jag valde pizza. Efter maten så har jag suttit vid min gate. För det mesta så har jag läst ur den bok jag köpte på Arlanda och som jag öppnade för första gången här vid gaten. Det är en deckare och de håller på att starta upp mordutredningen, den kan nog bli bra i sinom tid. För övrigt så har det inte hänt så mycket. Det här inlägget var mest för att inte missa en dags bloggande, trots att det inte har hänt så mycket. Landar i Los Angeles imorgon bitti vid 5 tiden, lokal tid.

Jag har förresten gjort en kort sammanfattning av min Hawaii vistelse, kommer en länk efter dagens bilder.

Dagens lunch, en pepperoni pizza med Sprite

När man gick till gaterna så fanns det stora öppningar mot uppställningsplatserna

Utanför gaterna där jag sitter finns det en utsida, fast innanför säkerhetskontrollen. Har ingen koll vart bussarna går dock

Utsikten från min plats vid gate 8. Planen lyfter från höger sida och har påbörjat stigningen när de passerar fönsterna, så det gör inte så mycket att startbanan är är täckt

Här är sammanfattningen från Hawaii, eftersom det inte är någon flygresa med så blev den strax över minuten

Oahu

Sista dagen på Oahu, eller ja, sista heldagen på Oahu!

Idag bestämde jag mig för att ta revansch och gå upp för Diamond Head, de hade ju stängt när jag kom dit i förrgår. Visade sig att det inte bara var jag som ville upp och kolla på utsikten. Om jag träffade max 20 personer upp och nedför Koko Head, så måste jag säkert ha mött minst 200 idag, om inte så kändes det som det. Men det här spåret var mycket lättare att gå uppför, mötte båda barn och äldre som gick och vissa gick med flip flops/foppatofflor, hur man nu får för sig att gå med såna uppför ett berg. Från botten till toppen var det 1.3 km att gå och i början var det en asfalterad stig som sedans byttes ut mot en ojämn bergsstig. Det fanns även ett handräcke längs med vägen att hålla i sig ifall man behövde. Stigen slingrade sig fram och tillbaka längs med bergsväggen och det fanns även en tunnel man behövde gå igenom. Om man åt riktningen som kartan visade slutade det med att man först skulle upp för 99 branta trappsteg för att sedan gå upp för ytterligare 52 trappsteg i en spiraltrappa, men det gick att gå en extra runda som var lite snällare. Uppe på toppen var det trångt, det stod folk typ överallt och trängdes för att ta bilder överutsikten, själv lyckades jag ta några bra bilder innan jag begav mig nedåt igen. Jag hade relativt fri framfart på väg ned, men man mötte ofta en stor orm av människor som var på väg åt det ena eller andra hållet.

Toppen av Diamond Head. Man ser det inte på bilden, men det var fullt med människor på toppen

Så här såg större delen av stigen ut, ojämn och smal

Människor som både är på väg upp och ned. Stigande slingrade sig en hel och på vissa ställen var det 180 graders svängar

Förr i tiden var det en militär utsiktspost inuti berget, för att få upp material vinschade de upp det från marken. Nu fanns det inte så mycket kvar av maskinen, men utsikten därifrån var inte helt fel

Smal, lång, mörk och varm tunnel. Super härligt att gå igenom

De 99 branta trappstegen in i berget. För de som inte ville gå där så fanns det en bakväg längs med berget

Spiraltrappan inuti berget som ledde till militärens utsiktspost och utgången till toppen. Tog inte något kort inuti utsiktsposten då det mest var en liten betongbunker med en utsiktsglugg från bergsvägg till bergsvägg

Utsikten över Waikiki

Utsikt över insidan av kratern

Utsikt över havet

Som sagt, jag var inte ensam om att vilja kolla på utsikten. På den här bilden är det ungefär 50 personer, det finns ytterligare en plattform bakom betongkonstruktionen, vilket gör att 200 säkerligen är en underdrift

Efter besöket på Diamond Head har det varit lugnt. Jag införskaffade mig lite souvenirer, en Hawaiiskjorta och en tikifigur. Har fördrivit tiden med att gå lite vid stranden, färdigställa min Hawaii video, packat stora resväskan och ätit ute. Så jag är i princip redo inför morgondagens flygning till Los Angeles. Har beställt att bli upplockad klockan 11 imorgon för transport till flygplatsen. Mitt flyg lyfter inte fören klockan 20.40, så jag måste komma på något att fördriva tiden med, men det löser sig imorgon. Det kommer väl ett blogginlägg imorgon innan flyget lyfter, för man kan ju inte bara utelämna en dag när man har flytet.

Höres!

Den inköpta Hawaiiskjortan plus tikifiguren. Det där är guden av vinst/framgång. Det var den eller guden av långt liv att välja på i lagom storlek. Men framgång kan man ju alltid hoppas på!

Oahu

Så var det den 12:e, om man bortser från tidsskillnaden så är det halvtid i min resa här i USA. Det har gått sjukt snabbt när jag tänker efter, men inga sura miner här inte, för idag har jag surfat för första gången!

Det strulade lite kvällen jag bokade surflektionen, eller jag trodde att jag bokade en surflektion. I själva verket bokade jag en lektion i bodyboard, man ligger platt på en bräda och surfar på vågorna. Skrev direkt till stället jag hade bokat lektionen hos och frågade om de kunde ändra, det här var runt 9 på kvällen så jag förväntade mig inget svar för än dagen därpå. Men andra dagen gick och jag hade inte fått något svar från stället, så jag var inställd på bodyboard lektion, jag hade kollat på några som hade hyrt en sådan bräda och det såg ganska roligt ut. Men när eftermiddagen närmade sig sitt slut så fick jag ett mejl där det stod att jag var ombokad till en surflektion, så då blev det härligt igen. Lite backstory.

Det jag fick och som jag hade valt från början var att medverka i en grupplektion klockan 9 på morgonen. Så det blev tidig uppgång för att hinna äta frukost och förbereda med solskydd, riktig pina då bokstavligen allt runtomkring blir kletigt, plus lite annat. Stället där man samlas innan start ligger typ 3 minuter bort, så det var händigt, fick sätta på mig en "surftröja" och ett par skor som förbättrar greppet på brädan antar jag. Själva lektionen gick smärtfritt, största pinan var saltvattnen som man fick i munnen och ögonen när man försökte dra bort med handen. Vi började med att paddla och ställa oss upp på brädan på torra land, efter det fick vi gå ned i vattnet. Första surfing steget var att fånga lätta vågor en bit ut från stranden, det var lagom långt ut för att inte stranda men ändå snälla vågor. Om det gick bra där så frågade instruktörerna ifall man ville fortsätta längre ut på vattnet där vågorna var större och där en annan instruktör väntade. Jag blev tillfrågad efter 4-5 försök och självklart tog jag chansen. Det var sjukt kul men jobbigt, när orkan tog slut började man tappa balansen mer och mer. Jag rekommenderar alla att testa på surfing ifall man är i Hawaii, för vad är mer förknippat med Hawaii än just surfing?

Första steget i surfandet. Vågorna ser inte så stora ut, men där och då kändes de större

Här hade jag fått paddla ut längre för större vågor, tror vi var 4 stycken som var längre ut

Lite Hawaiianda i surfandet, det var något instruktörerna uppmanade

Lektionen varade i 2 timmar. Efter lektionen tog jag mig på den mindre graciösa delen att resa under en längre tid, nämligen att tvätta, det var intressant. Tog en stund att klura ut hur det fungerade. För här fanns det inga program att välja, utan här skulle man välja mellan Hot, Warm eller Cold tvätt. Tror att jag fick rent kläderna och förhoppningsvis så har de inte krympt, det blir en överraskning tills nästa gång. Men vissa saker måste göras ifall man vill resa lite lättare.

Det fanns tre tvättmaskiner och tre torktumlare på hotellet. Jag använde alla tre tvättmaskiner samtidigt och turligt nog så kom det ingen för än jag var klar med tvättandet

Alla kläder var inte helt torra efter 45 minuter i torktumlaren, då är det ju tur att man befinner sig på ett soligt Hawaii där det är minst 28 grader i luften

För första gången upplevde jag amerikanska storlekar på dricka. Beställde en medium läsk och fick in något som skulle kunna motsvara extra stor i Sverige, men vilken besvikelse det var när halva glaset var fyllt med is

Det var den dagen. Som jag sa i början så är jag halvvägs igenom min resa här i USA. Imorgon tänkte jag åka till Pearl Harbor för att kunna besöka USS Arizona monumentet, men efter att ha googlat lite bilder på hur det ser ut så har jag ändrat mig och istället bestämt mig för att gå upp för Diamond Head. Eftersom det är min sista heldag i Hawaii imorgon så hinner jag bara med en sak och jag tror och hoppas att Diamond Head är roligare. På lördag blir att flyga till Los Angeles och se vad den staden har att erbjuda.

Höres!

Oahu

Så idag drog jag till Downtown Honolulu och tjaa, det är inte som New Yorks gator.

Jag testade att åka Uber/ta en Uber (eller vad man säger) för första gången i mitt liv. Det fungerade väldigt smidigt, blev upplockad av en kille som också heter Christopher,ph dock, och som var superskön. Det var mest ett test inför Los Angeles veckan då jag förmodligen kommer att behöver använda tjänsten där.

Iallafall, jag hade som mål att besöka Hawaii Five-0:s högkvarter, vad annars om man kollar på serien, med Kung Kamehamehas, tack Google, staty ståendes utanför. Efter att jag hade checkat av det på listan så vandrade jag runt i stan ett tag. Det var inte så mycket att kolla på om jag ska vara helt ärlig, några kontorskomplex, en köpgata med Walmart, McDonalds plus lite annat och ett Chinatown. När jag kände mig klar satte jag mig på en buss tillbaka till Waikiki och mitt hotell.

Fasaden till Aliiolani Hale, känd från Tv-serien Hawii Five-0. På riktigt så befinner sig Högsta Domstolen där

Närbild på Kung Kamehamehas staty. Kamehameha var grundare och första regent över Kungariket Hawaii vid början av 1800-talet

Typisk gata mellan gågatan i centrum och Chinatown

Gågatan i centrum

Eftersom jag kom tillbaka till hotellet tidigare än planerat så kom jag på idén att gå uppför Diamond Head som ligger precis bredvid Waikiki, det är en vulkankrater och om man går upp till utsiktsplatsen så får man en vy över Waikiki. Perfekt tänkte jag, lagom tid för att fördriva en eftermiddag. Bytte om till min hike outfit och satte mig på första bästa buss mot Diamond Head. Kliver av bussen och börjar gå in mot centrum, bussen stannar på utsida och man måste gå upp och sedan igenom en tunnel för att komma in i kratern. När jag väl kommer på plats så visar det sig att de har stängt. Tydligen så håller de på med någon form av restaurering där inne och de stänger klockan 12 på dagen. Det var inte bara jag som missade skylten som sa det innan man började gå in i kratern. Så istället åkte jag tillbaka till Waikiki och kollade lite på vågorna ute på havet. Sedan gick jag till hotellet och började smått med min sammanfattningsfilm av Hawaii/Oahu (www.youtube.com/ceeriksson160).

Utsikten på väg upp till Diamond Head. I bakgrunden syns kratern som Hanauma Bay är i till höger, samt Koko Head till vänster

Tunneln in till kratern. Vi som gick fick hålla oss mellan bergväggen och stolparna, men jag är gangster som gör allt för bilden

Inuti kratern. Utsiktsplatsen är rakt fram uppe på berget

Så här lokal kan väderleken vara iHawaii. Där jag stod kände man regndropparna på grund av vinden, men i Waikiki var det inget regn alls och det ligger precis bredvid Diamond Head.

Det var den dagen, lite smått seg, men alla dagar kan inte vara på topp. Imorgon så ska jag försöka lära mig surfa hoppas jag. Förhastade mig lite smått i bokningen så det blev fel aktivitet, men nu ska det nog vara löst. Det här är på morgonen, så än så länge är eftermiddagen oplanerad, så vi får se vad som händer.

Ha det!

Oahu

Ytterligare en varm dag i Hawaii

Idag så åkte jag till Pearl Harbor och spenderade dagen där. Det var varmt, det var ihållande sol och det var svettigt. Började besöket med att gå på en utställning som visade händelserna före och under attacken på Pearl Harbor den 7 december 1941. Det var intressant att gå runt och kolla på och optimistisk som jag var så trodde jag att jag inte behövde köpa en biljett ut till Arizona monumentet direkt när jag anlände, men icke. När jag kom till biljettbåset vid 11.30 så var alla biljetter utsålda för dagen och då körde de fortfarande strax efter klockan 16 när jag åkte hem. Så det var lite surt, eventuellt får jag åka tillbaka på fredag då jag har en ledig dag än så länge.

Amerikanarnas maskin för att avkoda japanska meddelanden. Den kunde dock bara avkoda de japanska diplomaternas meddelanden och inte militärens. Amerikanarna hade fått fram att Japan planerade en attack, med de visste när eller var det skulle ske

Bit av USS Arizona som skadades under bombningen, den här väggen satt vid köksavdelningen

Modell av USS Arizona på havsbotten med monumentet ovanför

Eftersom jag inte kunde åka ut till monumentet till USS Arizona så fick jag mer tid till de andra utställningarna. Bland annat fick man gå runt i USS Bowfin, en ubåt som lyckades sänka många fiendeskepp under 40-talet. Man fick även gå runt på USS Missouri där fredsdeklarationen mellan Japan och de allierade skrevs på och så hade de en utställningen med en massa flygplan från 1900-talet.

USS Bowfin. Kommer inte ihåg på rak arm hur många skepp den sänkte, med har för mig att det var mer än 10

Torpedrummet i fören av ubåten

Om det var någonting man inte fick ha på ubåten, eller vilken ubåt som helst, så är det klaustrofobi. Lagom brett så att man kunde gå

Styrrummet i ubåten, det var en hel del knappar och reglage på panelen till vänster som styrde det mesta av ubåten, styrrodret syns bakom bordet

Största sovutrymmet i ubåten. Det fanns sängar utplacerade i rum längs med hela ubåten, men då var det endast tre på höjden som knappt fick plats

USS Missouri från fören. Guiden rabblade på om en massa, men det jag fick ut var att kanonerna var fett stora och hade bra precision

Platsen där fredsdeklarationen skrevs på och där andra världskriget slutade helt och hållet

Tråkiga papper säger ni, fel säger jag. Trots att det här papperna markerade andra världskriget slut så kunde inte Kanadas representant signera på rätt rad, utan han skrev under sin rad och satte därmed de andras signaturer också ur kurs

Matsalen där besättningen åt. Självklart hade de högre rankerna en egen matsal, men den var mindre och saknade karraktär tyckte jag

Tandläkaravdelningen. Tänk när båten för ute till sjös och tandläkaren skulle borra, det kan inte ha varit roligt för patienten

Ett av alla sovpentryn ombord. Beroende på vad man gjorde och var man höll till så fanns det pentryn över hela båten tillhörande de olika avdelningarna

Här sov andrekapten. Kom inte in till kaptenens hytt, men andrekaptenen verkade inte lida iallafall

Såhär nära komma jag USS Arizona monumentet. Båten som skjutsade ut folk utgick från välkomstcentret på "fastlandet" och just här befann jag mig på Ford Island

-På flygmuseet hade de som sagt massa med flygplan från 1900-talet, bland annat klassiska B-23:an med automatvapnet i bakom cockpiten

F-16 modellen. Tydligen började den flyga 1974 vilket var bra mycket tidigare än vad jag trodde, jag trodde förövrigt runt början av 2000-talet

Det är lite svårt att se, men vissa rutor har skotthål i sig och de är från japanernas attack 1941. Japanerna började med att förstöra flygfälten innan de bombarderade båtarna, på så sett kunde inga amerikanska flyg följa efter och avslöja japanernas position till sjös

Avslutade dagen med att ta upp en pizza från Domino's Pizza (en pizzakedja) som finns i hotellet. Om det är något som är någorlunda svårt att hitta så är det Fanta Orange. Coca Cola, Pepsi och Sprite säljer typ alla butiker, men Fanta är mycket svårare att hitta, har sett att några kör med Fanta Fruit Punch vilket är något amerikanskt och som jag inte har testat än

​Övriga reflektioner så här långt. Buss är billigt att åka på Hawaii, för 5 dollar så kan man åka var som helst fram och tillbaka. Tror att mina färgpigment mellan axeln och armbåge på båda armarna är döda, trots att det har varit stekande sol så har de inte ens blivit lite röda, samma sak kan jag inte säga om axlarna. Det är fett varmt att gå ute i solen och man är bra mör när man kommer tillbaka till hotellet. Har också hittat mitt hänglås till resväskan som försvann idag! Den ramlade nämligen ned från en pall igår och jag hade för mig att jag då la den i resväskan, rev upp allt ur resväskan men hittade inget, visade sig att den hade ramlat ned åt andra hållet istället och hamnat under gardinerna som hänger från taket. Tog ett tag att hitta det.

Nu ska jag gå och lägga mig och ladda för en ny dag. Imorgon blir det nog att röra sig mer mot centrum av Honolulu, har lovat både mig själv och mamma att fota en staty och en byggnad, så det är lika bra att göra det.

Bye Bye

Oahu

Så var den första dagen i Hawaii avklarad!

Idag åkte jag alltså ut till Hanauma Bay och snorklade. Det som var skönt med Hanauma Bay var att man inte behövde simma ut så långt för att komma hitta undervattenslivet, det jobbiga med att det låg nära stranden var att sikten var rätt grumlig på grund av all sand som virvlade runt. Hittade en hel del fiskar i olika färger och storlekar. Jag höll på i lite över en timme med snorklingen innan jag gav upp och tappade intresset, jag var långt ifrån ensam med att snorkla och man behövde hålla koll så att man inte simmade in i någon annan samtidigt som man försökte kolla in fiskar.

Panorama över Hanauma Bay. Allt det mörka är stenar som tillhör korallrevet och där fiskarna höll till

Filmade med GoPro under vattnet och lyckades rikta kameran så att jag åtminstone fick en bra bild på en fisk

Eftersom jag hade min mobil inlåst medans jag snorklade och inte har gått igenom alla filmer ordentligt så fick det endast bli två bilder från besöket vid Hanauma Bay.

Efter jag kände mig klar med snorklingen så gick jag över huvudvägen till Koko Head. Koko Head och Hanauma Bay ligger inte mer än en liten promenad i mellan. Det är en hike som går upp till en gammal utsiktsplats för militären och man går på järnvägen som användes för att föra upp resurser till toppen. Det var bra jäkla jobbigt att gå uppför, när det var som brantast tog man 10 steg och sen vilade man benen en stund, inte fanns det någon riktig skugga som man kunde gömma sig för solljuset en stund heller. Totalt tog det 45 minuter för mig att nå toppen, men det var bra häftig när man var där uppe och kollade ut. Jag kommer dock inte att göra det någon mer gång under den här resan då jag var helt slut efteråt och har bara degat på rummet sen jag kom tillbaka.

Hela Koko Head. Man började mellan det gröna på baseballplanen och det ljusa vid berget bakom och jobbade sedan hela vägen upp till toppen

Början av hiken. Det finns ungefär 1050 steps eller träbalkar som man går på/över

Det fanns även en mindre bro man behövde gå över. Det är ungefär 12 meter ned till marken och fast det säkert inte är någon fara så tänkte man på var man placerade fötterna. på balkarna

Här är det brantaste partiet, om man jämför med den första bilden så är det i ovanför där den gröna vegetationen sluter

Panorama från ena sidan berget

Panorama från andra sidan berget

Det gick snabbare att gå ned, ungefär 20 minuter inklusive några fotostopp. Men man behövde vara försiktig med fotstegen så att inte någon fotled strök med

Efter Koko Head åkte jag hem och duschade bort all svett, det var skönt. Dock så tror jag att de vita ankelstrumporna kommer att vara i två nyanser hädanefter. Men det har säkert inte stört John McClane så jag klarar mig säkert. Morgondagen är för tillfället oplanerad, funderar på att åka till Pearl Harbor om jag känner för det.

Så var man på Oahu!

Hade ställt alarmet på klockan 04.00 i morse, men det var första natten som jag inte kunde sova ordentlig utan vaknade lite då och då. Flyget gick bra, tog lite drygt 11 timmar från det att jag bordade planet på Newarks flygplats tills jag klev av det i Honolulu. Gjorde inte så mycket att lämna New York då det för första gången under hela veckan regnade. Istället blev det en chock när man klev ur planet, delvis för värmen men även för den höga luftfuktigheten, i svenska mått.

Vädret i New York när vi lämnade. Blev inga bilder från luften då det var en stor vinge i vägen

Eftermiddagen i Oahu spenderades med att gå runt i Waikiki, mest för att hålla mig vaken då det är 6 timmars tidsskillnad mellan Hawaii och New York (12 timmar bakom Sverige). Så jag gick längs med ett affärsstråk och letade efter flip-flops som jag skulle kunna använda på stranden. Sen blev det snabbsightseeing med utgång från tv-serien Hawaii Five-0. Säger nog inte de flesta så mycket, men mamma vet.

Här är den berömda uppställningsplatsen för "Kamekonas Shrimp Truck"

Duke Kahanamoku Lagoon, en handgjord badplats med en enda lång sandstrand

Finns varken någonting att skriva om eller visa då det mesta har varit att kolla på en flygplansvinge i 10 timmar. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska hitta på imorgon, men det lutar mot att snorkla i Hanauma Bay. Återkommer imorgon när jag vet vad jag har gjort!