Alla ni som står oss nära har redan listat ut detta men för er andra, NI ÄR LURADE ;)

Då vi ville överraska alla när vi kom hem så har vi medvetet skjutit på alla inlägg, datum och dag stämmer inte på de senaste inläggen! Enligt bloggen så var vi i khao lak när vi var i Bangkok och Bangkok när vi var i Bryssel! Haha. Eftersom det var mycket spekulationer osv om när vi skulle komma hem så gjorde vi de lite extra svårt, och vi lyckades! För ingen hade en aning! Men nu tänkte jag uppdatera er lite om vad ni missade de sista dagarna på vår resa!

Bangkok 9/11 - sista dagen i Thailand.
Eftersom vårt flyg till Bryssel gick vid 01.50 på natten och vi checkade ut från hotellet på morgonen så hade vi lite tid att fördriva. Det blev att vi spenderade dagen på olika shoppingcentrum, vi gick på bio, handlade det sista och jag gjorde naglarna, dagen gick väldigt fort då bion var ganska lång! Vi begav oss mot flygplatsen vid nio tiden ungefär och när o bilen dit så började jag må illa, men reflekterade inte så mycket över de. När vi kom fram till flygplatsen mådde jag jättedåligt och snart efter de fick jag börja springa till toan, och fyfan så jag mådde! Fanns inte så mycket att göra åt saken så jag fick kämpa mig igenom kontrollerna och fortsätta springa fram och tillbaka till toan! När vi satt oss på planet, som gör övrigt var brutalt trångt och jävligt så började snart Mårten att må illa också och strax efter det Mathias! Vi hade blivit matförgiftade.. Tror jag pratar för alla tre när jag säger att det var de 11 (!!) värsta timmarna i våra liv! Rekommenderar inte att flyga o vara matförgiftad, haha ;)

Bryssel 10/11
Vi kämpade på och väl framme i Bryssel så mådde vi alla lite bättre. Eva-Lena mötte upp oss på flygplatsen och vi åkte hem till henne och vilade upp oss. Eva-Lena är min och Mathias faster för er som inte visste det. Kvällen blev ganska lugn, jag och Mårten gick ut och åt en sväng med Eva-Lena, Mathias var hemma och vilade.

Bryssel 11/11
Vi gick upp skapligt, köpte gofrukost och myste lite innan vi begav oss ut på stan, spanade omkring på lite fina delar av Bryssel som vi fått tips om, kollade på manneken pis, åt våfflor, drack belgisk öl och hade allmänt bra! På kvällen när Eva-Lena kom hem gick vi till en peruansk restaurang och åt innan vi gick vidare till en mysig pub och testade lite olika öl! Väldigt häftigt ställe, fanna inga menyer utan man beskrev vad man ville ha, söt/besk/ljus/mörk osv, så fixade bartendern en god åt en. Kvällen blev ganska tidigt så vi fortfarande var lite slitna.

Bryssel 12/11
Vi åkte och besökte atomium, som är en byggnad formad som en atom, i högsta "kulan" fanns det en restaurang med fantastisk utsikt, där satte vi oss och tog en öl innan vi åkte vidare. På eftermiddagen gjorde vi ett besök på Eva-Lenas jobb, parlamentet! För att komma in så var vi tvungna att få igenom säkerhetskontroll osv, och JÖSSES vad stort det var där inne. Fanns allt verkligen, gym, bank, resebyrå ALLT :) haha efter ett ganska snabbt besök där så följde vi med på ett "möte" som Eva-Lena skulle på, med socialdemokraterna! Det var intressant ;) efter mötet skulle alla ut o äta så vi hänge på ! Kvällen bjöd på god mat och god dricka! Fick testa lite olika belgisk öl och även andra klassiker man måste dricka när man är där! Supermysig kväll!

Belgien / Sverige
13/11

Vi sa hejdå och begav oss mot flygplatsen där vi drack en sista öl innan hemfärd, klockan 15.30 lyfte planet mot Sverige ! Hemma vart alla minst sagt överraskade när vi dök upp, så överraskningen blev lyckad!

Nu tackar vi för oss och denna blogg och fantastiska resa, och tack till er! verkligen jätte roligt att så många ville läsa och följa våran resa! Kramar i massor !!!

/ Emma Mathias och Mårten

Efter en 12h bussresa så checkade vi in på vårt hotel i bankbok. Vi bor verkligen jätte centralt och bra! Här så har vi åkt runt till olika stor shoppingcentrum, vart på jättestor marknad, ätit god mat och såklart öl :) shoppingcentrumen här hat sett helt olika ut, ett var väldigt "fint" med vanlig kedjor och en hel del mer designbutiker medans ett annat var mer som en thailändsk marknad med mycket hantvärk och lokala saker fast i ett klassisk shoppingbyggnad! Idag var det sol så vi spenderarde dagen vid takpoolen! Ikväll blir det att gå ut o se vad khaosa road har att erbjuda!

Kram / Emma

Gårdagen bjöd på sol så det blev äntligen strandhäng! Efter nästan 5 timmar sol och bad så begav vi oss tillbaka till hotellet för en dusch. När vi alla duschat och var redo så gick vi över gatan till tsunami "museet", det bestod av affischer och några tv apparater och inträdet går oavkortat till drabbade. Det var världsligt intressant att läsa om och Gud så berörd jag blev. Självklart förstod jag innan att man skulle bli berörd och hur hemskt detta var men hade aldrig förväntat mig hur jobbigt jag skulle uppleva det. Efter att ha tittat på en film om drabbade och många bilder från händelsen så forsade tårarna på mig och jag klarade inte mer utan fick gå ut och låta killarna kolla klart! Usch så berörd jag blev!

Vi skänkte pengar till olika organisationer och skrev i en besöksbok innan vi gick vidare och åt. Kvällen packade vi våra väskor och gjorde oss redo för morgondagen.

Idag. Efter att ha checkat ut och lämnat väskorna på hotellet så gick vi och hyrde mopeder. Sedan begav vi oss mot ett av vattenfallen som hon i receptionen tipsat oss om. Det var en ganska bra bit att åka dit men framförallt så var det en bit att gå när man väl var framme. Eftersom jag som vanligt var lite naiv och tänkte att man inte skulle behöva gå så mycket så hade ju jag såklart Flipflop på mog medans grabbarna hade gympaskor, detta fick jag ångra! Ingen jätte succé att gå
Endast uppför och sedan medför i blöta flipflop, blir ganska så halt, haha. Efter att ha svurit över skorna och nästan halkat ihjäl några gånger så rök dom och jag gick barfota, mitt i Thailands regnskog! (Stolt)
Vattenfallet var fint och lika så var promenaden dit. Grabbarna badade i vattenfallet och jag tog kort! Vågade mig inte i då det var sånna fiskar som äter på en i vattnet.. Dock helt ofarliga men obehagliga ! När vi kom ner till mopederna igen så var vi helt dyngsvätt!! Nästan värre än dig pappa när du har sprungit ;) så vi tog en paus från äventyrandet och åkte o åt lunch! Efter lunchen åkte vi och spanade in de omtalade poliskeppet som tsunamin spolat up ca 3km på land och som ligger kvar på exakt samma stället, även här skänkte vi lite pengar och köpte souvenirer så pengarna gick till drabbade! Efter detta spanade vi in en strand och åkte runt lite innan vi lämnade tillbaka mopederna och gjorde oss redo för att gå till bussen och reda vidare mot Bangkok! Nu sitter vi på bussen och har er 12h resa framför oss :)

Kram / Emma

Igår anlände vi till Khao lak, en lite mindre men supermysig by. När vi kom och hade checkat in på hotellet så gick vi ut och åt lunch, supergott men jag blev jätteillamående efter så jag var tvungen att gå hem och vila en stund. Medans jag vilade så gick grabbarna ner och spanade in stranden o tog en öl vid en mysig strandbar! Efter att ha vilat upp mig lite och gjort oss redo för kvällen så gick vi ut och spanade in marknaden som låg på gatan bredvid, det är verkligen såå mysigt med marknader, jag älskar det! Där fick vi i oss en god thailändsk pannkaka med nutella och banan som förrätt samt en öl innan vi begav oss tvärs över gatan för lite mer öl och mat!

Nu har vi precis ätit god frukost och ska bege oss ner till stranden, för idag är det SOL!! Tjoho!

Patong har bjudit på lite fulväder de senaste dagarna så börjar få lite cravings efter sol nu !
Eftersom vi inte kunnat ligga på stranden och götta oss hela dagarna så har det blivit en hel del häng på rummet, marknader, lite shopping och såklart MAT :) har egentligen inte så jätte mycket att berätta om de senaste dagarna då de inte vart speciellt händelserika utan ganska lugna, men tänkte att jag slänger in ett litet inlägg så ni vet att vi lever !

Dock tänkte jag ta upp en sak,
Thailand är helt bananas!!! Visst att man kan vara tidig med att pynta inför högtider osv men att vi först möttes av julpynt och "merry Christmas" banderoller på flygplatsen och sen "happy new year" inne i butikerna ! Och detta innan att haloween äns var över, haha det är helt sjukt! Var bara tvungen att dela med mig av min frustration :))

Kram / Emma

I förrgår tänkte vi att vi skulle festa och prova på Bangla road, en berömd festgata med fullt ös. Det va väldigt kul och fanns hur många ställen som helst att välja på. Efter att ha tagit en öl på en enorm krog så hittade vi Grabbarna Grus som är en svensk känd klubb så där hamnade vi och det var bara svenskar där vilket var ganska skönt. Kvällen blev natt och natt blev tidig morgon och det va fullt ös. Vilket kändes igår. Vi alla var helt utslagna och den ena hade en värre bakfylla än den andre så under gårdagen gjorde vi inte många knop över huvud taget.

Idag var vi fit for fight igen och dagen skulle spenderas på stranden. Tyvärr var det molnigt och inte alls så nice. Men vi var där ett tag, "solade", badade och Mathias och jag hyrde en vattenskoter som vi lekte med i 30min. Det va sjukt kul och både Mathias och jag var fulla av adrenalin under tiden och efteråt. 80km/h körde vi som mest och då jävlar gick det fort! Läskigt fort men oxå hur häftigt och kul som helst.

På vägen från stranden stannade vi till på en italiensk restaurang och tänkte lyxa lite med varsin pizza. Det smakade väldigt gott efter att bokstavligt talat ha levt på ris och nudlar jag vet inte hur länge nu.
Over and out //Mårten

Vi befinner oss just nu i Karon i Thailand.
I onsdags kväll när vi kom hit så kikade vi mest runt, ät lite och myste på rummet.

Igår så vaknade jag med världens migrän så vart en ganska lång sovmorgon för mig! Som tur var gick Mathias till ett litet apotek och köpte mirakel piller till mig så jag fick bort huvudvärken och kunde följa med ner på stranden ett tag. Men vi var inte där så länge då de var väldigt molnigt. Men stranden var jättefin och mysig! Hela karon känns ganska litet men otroligt mysigt, det har charm.
På kvällen så åkte vi in till jungceylon, ett shoppingcenter och strosade omkring och några shoppade även lite, lyxadf med lite finare mat och drack lite öl innan vi åkte hem och fortsatte dricka öl och spela kort på rummet!
Idag gick vi upp skapligt och tog oss ner på stranden, sååå varmt och solen bara stekte! Köpte med oss lite frukost ner också, färsk frukt så himla gott! Man pekar bara på de man vill ha så skär dom upp och lägger i en liten påse, perfekt! Efter några timmar på stranden och ca 10 liter svett så gav vi upp, tog en siesta och gjorde oss redo för kvällens bravader!

Nu på kvällen så har vi vart på bio, kollat in matmarknad, ätit crepes, köpt massor med god frukt, druckit färskpressad limejuice och åkte "party"-tuktuk! Jag har verkligen fått dille på mango, ätit flera kilo sen vi kom hit, sååååå otroligt gott!

Imorgon bär det av mot Patong, så får vi se vad de har o erbjuda!

Kram / Emma

Vi vaknade och åt en annorlunda frukost på hotellet innan vi gick ut för att få tag i en taxi. Till taxichauffören som inte kunde engelska sa vi "the big Jesus, you know the big man on the mountain" och pekade febrilt upp mot berget där han stod. Chauffören fattade och vi kom rätt. Det för först nu vi insåg att vi skulle behöva bestiga berget gåendes upp för trappor. Det va sinnesjukt varmt och helt dyngsura av svett tog vi oss upp för de 811 (!) trappstegen.

Jesus stod där med utsträckta armar och blickade ut över havet. En väldigt stor häftig staty måste vi ändå säga, men vi kände oss inte riktigt hemma där. Det gick inte så bra liksom. Där stod folk och bad till honom och vi försökte verkligen bete oss respektfullt. Men. Det började med att skyltar talade om att man inte fick ha shorts, linne eller hatt och vi hade tre av tre fel. Sen visade en skylt att man inte fick föra oväsen och det första Emma gör är att skrika Gud typ 23 gånger när hon inser hur svettig hon är. Mathias kommer på sig själv med hur mycket svordomar som kommer ur honom när han pratar och jag säger åt honom att han måste skärpa sig, lagom då börjar jag svära istället. Men vi var där en liten stund, tog några kort och sen insåg vi att vi inte riktigt passade in där så vi började vandra nedåt igen innan vi hade tagit allt för mycket uppmärksamhet där uppe.

Resten av dagen gjorde vi inte så mycket alls egentligen. Vi strosade omkring och tittade lite hur det såg ut, vi åt lunch, strosade lite igen, chillade lite och sen åt vi middag. Om jag ska vara ärlig så fanns det typ ingenting att göra där så det va inte jättekul. Men nu har vi iallafall hunnit tagit oss från Vung Tau tillbaka till Ho Chi Minh City och sedan efter ytterligare ett dygn där vidare med flyg till Phuket i Thailand.
Over and out //Mårten

I lördagsmorse så åt vi vår sista hotellfrukost på hotellet i Bali, vi fick även kramar av personalen som absolut inte ville att vi skulle åka! Så himla söta, en av dom till och med följde oss ut till taxin för att vinka oss hejdå, sen så ropade hon efter "dont go, come back" haha! Helt underbar personal.

Åkte till flygplatsen och satte oss på flyget mot Singapore där vi mellanlandade och åt lunch innan vi hoppade på nästan plan till Vietnam. Framme i Vietnam så tog vi en taxi till vårt hotell, ett litet skruttig ställe som låg inne i en gränd, men som absolut funkade för en natt! Man är inte så kräsen längre efter alla olika skruttiga ställen man bott på!
På kvällen gick vi ut och satte oss på ett litet sött ställe och åt god vietnamesisk mat o drack öl. Resten av kvällen så tog vi de bara lugnt och slappade på hotellrummet.

Idag så gick vi upp ganska skapligt och gick tillbaka till stället vi ätit middag på för att äta frukost. Supergott! Vi åt omelett, våfflor, fruktsallad, macka och yoghurt! Efter frukosten begav vi oss mot bussen och åkte till nästa stop som var vung tau. När vi kom fram dit gick allt västligt snabbt. Vi hann bara gå ut från bussen så vart vi haffade av några män som stod där och ville köra oss till vårt hotell, dom kunde knappt engelska och de enda vi uppfattade att dom sa va "no good" och sen släppte dom oss på ett helt annat ställe än dit vi skulle, ett som dom tyckte va bättre! Haha, så jävla konstigt. Detta såg såklart en taxichaufför som stod en bit bort så han var snabb med att haffa oss, och efter lite prutande osv gick vi med på att han skulle få skjutsa oss. Så hände de roligaste han började kasta in våra väskor i bilen och DÅ började bilen att rulla iväg, HAHA! Han kastade sig i panik efter bilen för att försöka stoppa den, en liten panikslagen vietnamesisk man, det var en syn för livet och vi bröt ut i asgarv!
Efter alla tokigheter och motgångar som dagen bjudit på sa var detta precis vad vi behövde! Ett gott skratt.

Efter att äntligen ha kommit fram till hotellet och kollat in vårt rum så begav vi oss ut i blåsten (blåser verkligen kuling) för att hitta något att äta och gå en sväng! Satte oss även och tog en öl på ett strandhak, nu har vi duschat och fräschat (jag har) och sitter på en bar med öl och snacks! Perfekt söndagkväll!

Imorgon blir det att spana in stranden och den berömda Jesus statyn!

Kram / Emma

Kom tillbaka till Bali för fem dagar sen, känslan när vi kom till vårt underbara hotell var som att komma hem! Trivs så himla bra här. Hotellet är är så himla bra och personalen är supermysig.

Även denna gång så levererade Bali. Under våra fem dagar här så har vi hunnit med mycket festande, bra poolhäng, lärt känna nytt folk, sagt hejdå till tjejerna som åkt vidare och hem, vart på världens tredje bästa vattenland, druckit öl och tittat på solnedgången på stranden, spelar fotboll, surfat, shoppat och bara haft de allmänt bra! Så nu tackar vi Bali för denna gång och beger oss imorgon vidare mot Vietnam!