Efter Phnom Penh var vår plan egentligen att ta oss vidare mot Vietnam men då vi fick en förfrågan om att besöka några skolor i Kampong Cham så satte vi oss helt enkelt på en buss dit!!

Vi stannade endast 2 nätter då vi fortfarande har en massa andra ställen att hinna med men gud så glada vi är att vi gjorde valet att åka dit, helt fantastisk upplevelse!! Här kommer vår enda hela dag där (som dessutom var Hannahs 20-årsdag!!!) i bilder:

Vi började dagen med att Phally (som äger en av skolorna vi besökte) hämtade upp oss och vi åkte och köpte böcker till skolans bibliotek!

Vi åkte sedan vidare till skolan och fick där träffa barnen under en av deras raster, dom var så himla gulliga!!

Efter det visade Phally oss runt i Kampong Cham och bjöd oss på en kambodjansk rätt som vi tyvärr inte vet namnet på men det är banan som är inlindat i ris och sedan steks det i bananlöv, väldigt gott var det!!

På eftermiddagen fick vi sen vara med på både en lekstund och en engelska lektion på Phally's egen skola. Barnen var ganska bra på engelska och det var väldigt kul att prata med dom!

Efter denna otroligt roliga dag så åkte vi hem och firade Hannah med tårta wiihoo :D

Hej hopp!

Från Koh Rong tog vi oss till Phnom Penh med en 6h lång bussresa som egentligen skulle ta 4h, de sista 2h satt vi fast i bilkö.... sjukt segt!!
Väl framme tog vi oss till Mad Monkey där vi skulle bo. Först sa dom att de fanns rum, sen fanns det helt plötsligt inte längre rum och vi skulle behöva åka någon annanstans men sen precis när vi var påväg därifrån så fanns det rum igen?! Väldigt oklart hur det gick till men vi fick i alla fall ett rum alla högst upp precis ovanför hotellets skybar! AC hade de också så vi blev överlyckliga då vi levt med bara fläkt ett bra tag!

I Phnom Penh hann vi med att kolla in ett shopping center, besöka S21 fängelset och kolla in nattlivet!

S21 var väldigt häftigt att se och perfekt för oss backpackers då det bara kostade 6$ - guidning inkluderat!!

Phnom penhs uteliv var över förväntan och vi hade riktigt kempekul varje kväll!!! Det fanns en rooftop hip hop club med utsikt över hela staden som vi dansade på tills fötterna var bortdomnade YEY SÅ KUL!! Vi avslutade våra kvällar på Katy Peri pizzas där dom bakade stenungspizza på hjul!!! Love IT va nice och gott det var!!

Vi hade inga förväntningar på Phnom Penh men ack så kul vi hade där!!

Efter Sihanoukville tog vi som sagt båten till ön Koh Rong som verkligen är Kambodjas paradis, väldigt litet centrum som man går igenom på ca 5 min och huvudgatan är dessutom bokstavligen = stranden, hur mysigt som helst!!!

Dagarna där spenderades på stranden där vi jobbade på brännan och på kvällarna hängde vi på någon av alla mysiga restauranger (som alla också låg på stranden, ni hör ju själv mysfaktorn) och spelade otroligt mycket kort, fortsätter vi så lär en ny kortlek behöva införskaffas!

En av dagarna gick vi tvärsöver ön (dvs upp på ett högt berg och sen ner hela vägen på andra sidan, var ungefär som Björnstigen där hemma x 100) Vi kom i alla fall fram till Long Beach som nog är den finaste stranden vi sett hittills på vår resa. Den är ca 1 mil lång med helt kritvit sand och kristallklart vatten, så vackert! Där var vi hela dagen och såg också finaste solnedgången på kvällen!

Sista kvällen på ön träffade vi en tysk tjej som bodde granne med oss, så vi åt middag med henne på skybaren på ön och tydligen pluggar hon i Bali så när vi kommer dit senare ska vi nog möta upp henne! Otroligt kul med hur mycket folk man träffar när man reser såhär!

Efter 4 nätter på Koh Rong kände vi oss ganska klara med ön även om den var väldigt mysig så nästa update blir om Phnom Penh dit vi tog oss efter Koh Rong!

Heeej!

Då vi levt med otroligt dåligt wi-fi på Koh Rong de senaste dagarna har bloggen inte kunnat uppdaterats men nu ska vi försöka skriva ikapp!

Vi tog som sagt nattbussen från Siem Reap till Sihanoukville, det var en ganska skumpig resa då vägarna i Kambodja inte är de bästa och Anna vaknade av att ena busschauffören hade börjar dela täcke med henne??! Men vi tog oss fram åtminstone och checkade in på g.b.t guesthouse. Boendet i sig var inget att skryta om men det var billigt (5 dollar natten) och personalen var jättegulliga!!

Dagarna i Sihanoukville spenderades på stranden där vi också fick våra ben trådade av gulligaste kambodjanerna och om vi förstått det rätt ska vi nu inte behöva raka benen förens vi är i Sverige igen, yeey!

Då vi inte tyckte Sihanoukville hade så mycket att bjuda på i övrigt gick vi på Pub Crawl en kväll för att göra något och det var väldigt kul!! Var såklart mest svenskar med dock haha....
Fick också bästa linnena som vi nu sover i varje natt för de är så sköna!

Efter 3 nätter i Sihanoukville tyckte vi det räckte då det kanske inte var vårt favoritstopp på resan precis. Så vi tog färjan vidare till paradisön Koh Rong som ligger ca 1-2h utanför kusten beroende på vilken båt man väljer hahah! Mer om Koh Rong i nästa update!

Ber om ursäkt för bildkvalitén, vet inte vad vi gjorde av våra kameror under dessa dagar!

Vi lämnade som sagt Bangkok på morgonkvisten för att börja den 8 h långa bussresan till Siem Reap i Kamboja... Vi diggade verkligen bussen då det var gott om benutrymme och alla fick varsin snackspåse och lunch!

Efter ca 4 h kom vi fram till gränsen och staden Poipet där vi fick lämna bussen för att stämpla ut oss ur Thai och fixa visum till Kambodja... Processen gick ganska smidig och efter 2 h fick vi kliva på bussen igen!

Vi hade bokat boende på ett hostel som vi hört mycket bra om och såhär i efterhand kan vi bara säga YES bästa boendet! Vi fick ett privatrum med AC för ynka 5 dollar/natt och på dagarna hängde vi vid hotellets pool (!!!) där det var dagsfest varje dag, sååå nice!

Huvudsyftet med Siem Reap var ju såklart Angkor Wat så i tisdags blev vi upphämtade kl 05.00 av vår bästa chaufför Ta för att åka och se den fantastiska soluppgången över Angkor Wat, såååå mäktigt!! Hela förmiddagen spenderade vi bland tempel, ruiner och munkar. Detta är något vi sent kommer glömma... Men vid kl 11 kände vi oss ganska klara med att vara kulturella och Ta skjutsade tillbaka oss till vårt hostel där vi placerade oss vid poolkanten och deltog i beerpong turneringen som vi såklart leverade i.

Nattlivet i Siem Reap får en klar 10poängare och vi hade riktigt kul med ett gäng svenska killar vi lärt känna! Samt att Kambodjanerna är SÅ sköna!!!

Sammanfattningsvis hade vi inte så höga förväntningar på Siem Reap MEN vad staden leverade! :D

3 nätter stannade vi innan vi tog nattbussen (mer om det sen) till kusten och Sihanoukville.

Hej hallå!

Vi ligger lite efter i tid på bloggen men ska nu försöka ta igen lite... Vi reste från Tao förra fredagen (med en tår i ögat) och tog då nattfärja med 24perssovsal in till fastlandet och åkte sedan minibuss till Bangkok. Resan tog totalt ca 17 timmar och när vi blev avsläppta mitt på Khao San Road var vi lagom less på att trängas i den stekheta minibussen.

Vi checkade in på ett hostel precis vid Khaosan som vi tyckte såg nice och prisvärt ut och fick dela rum med tre brittiska killar. Vi var vid detta laget riktigt taggade på vad Bangkok hade att erbjuda då vi bara hade en natt på oss i stan!! Vi drog och käkade Fried rice för ynka 30 bath (!!!) vilket inte ens är 10 kr, heeeelt sjukt jämfört med öarna.

Natten blev som ni kanske anat lång men sjuuukt kul!
- Vi hängde på ett ställe med bara massa festsugna asiater och vi hade aldrig trott att de kunde gå så all in!!
- Skaffade oss hennatatueringar på ena handen som fortfarande sitter kvar, yey så mycket komplimanger vi får pga dom :P
- Folk klippte sig mitt i kaoset på Khao San Road??? Förvirrande!

När vi kom tillbaka till vårt hostel packande vi ihop våra ryggisar och tog farväl av Thailand (for now) innan vi började resan mot Kambodja och Siem Reap...

Här är lite bilder från Bangkok från Annas snapchat då hennes telefon med alla andra bilder blivit stulen... Mer om det i ett senare inlägg!

Sawadee kha!!

Förlåt för dålig uppdatering men vi blev helt enkelt förälskade i Koh Tao och bloggen försvann lite från vår prio, förlåt kära läsare! Vi stannade i hela 8 dagar då vi inte kunde slita oss ifrån paradiset. De första fyra nätterna bodde vi på ett lite finare hotell 5 minuter från centrum. På dagarna slappade vi på stranden och på kvällarna hängde vi på Fishbowl och spelade beerpong, BÄSTA baren på ön! Vi hittade ett stammiscafé "Blue Water" precis vid vattnet där vi varje dag drack islatte och läste böcker... Drömmigt!

Under dessa dagar hängde vi också med våra underbara Sundsvallstjejer Mickan, Sara och Sophie som vi också
hängt med under Full Moon Party. Vi åkte på snorkeltur en dag och besökte då bland annat tvillingöarna! Vi kommer att sakna dessa tjejer!!

De fyra sista nätterna checkade vi in på Ban's diving resort mitt på Sairee stranden (som är huvudstranden på Koh Tao) för att Amanda och Hannah skulle ta dykarcert! De valde att gå en kurs på svenska då det kändes lättare än på engelska och det visade sig då att deras dykinstruktör Hampus också kommer ifrån Sundsvall (Matfors), kul!!

Kursen pågick i 4 dagar med teori och dykning blandat, totalt var det 4 dyk i havet två på 12m och två på 18m! Sista dagen var det med en kameraman från Storbritannien som var med och dök och filmade alla dyk och klippte sedan ihop en jättebra film! När den trillar in i mailen så lägger vi upp den här så får ni se hur våra dagar såg ut!

När Am och HL väl var klara efter 4 dagar och fått sina certifikat (yeey) så var Anna överlycklig att få tillbaka sällskapet och vi firade återföreningen och certifikaten på Fishbowl (med obligatoriska beerpongen) innan vi drog vidare mot #onenightikbangkok!! Mer om det i nästa inlägg!

Här kommer lite blandade bilder från bästa ön i Thailand:

Heeej!

Vi befinner oss nu på Koh Tao efter en resa hit där vi nästan trodde att båten skulle välta, det var helt sjukt höga vågor den sista timmen! Väl framme så åkte vi runt i taxi ca 45min istället för 10min som det skulle ta då chauffören sa att han visste vart vårt hotell låg men sedan visade det sig att han tänkte på ett helt annat hotell... Fram kom vi iaf och vi bor nu väldigt fint!

Att bloggen inte blivit uppdaterad på några dagar beror på att vi bytte pensionärslivet i Ao Nang tillbaka till vårt ungdomsliv och full moon party på Koh phangan. Där har vi har spenderat 4 nätter i en jättemysig Bungalow by!

Både dagarna och nätterna i Koh Phangan har spenderats på stranden. Dagen för sol och bad och nätterna för det roliga utelivet. Dessutom förvandlades stranden på kvällen till uteserveringar för restaurangerna med jätte mysiga kuddar och mönstrade bambumattor så där har vi hängt!

Tredje natten vi var där var det riktiga Full Moon Partyt, helt otroligt vad mycket folk det var som kom dit (ca 20 000 har vi hört i efterhand)! Det gick knappt att röra sig på gatorna/ stranden och det var väldigt lätt att tappa bort varandra. Detta gjorde att ingen av oss kom hem tillsammans hahah, Amanda var hemma 2h tidigare utan nyckel så hon hängde med våra brittiska grannar tills Hannah och Anna dök upp! Kvällen var iaf väldigt rolig men helt ärligt så hade vi nog ännu roligare kvällarna innan då det inte var lika mycket folk där :)

Vi hade inte med oss någon kamera till stranden men här är lite bilder från tidigare under kvällen när vi var med några Sundsvalls tjejer som också var där!

Hej! De senaste två dagarna har vi latat oss på stränderna här i Ao Nang. Igår tog vi en longtail båt till Railay beach där det verkligen var superfint!! Efter lunchen gick Hannah o Amanda för att upptäcka stället lite och blev tipsade om Pha Nang cave beach, det stället gillade vi så vi bestämde oss idag för att åka tillbaka och tillbringa dagen där!

Imorgon drar vi vidare till Koh Phangan och full moon party! Vi blir upphämtade kl 06 imorgon bitti så nu har vi laddat upp med varsin snackpåse precis som vi sett alla asiater göra tidigare, deras rutiner smittar av sig :)))

Här är lite bilder från Railay beach!

Och dessa är från Pha Nang cave beach!

Yooo!

Idag har vi haft en riktig slappardag på stranden. Vi har legat i skuggan och läst, lyssnat på podcast och druckit fruktshakes. Trots vår otroligt sega dag somnade vi när vi kom hem till hotellet och vaknade inte förrän åtta på kvällen?? Vi orkade inte fixa till oss utan gick bokstavligen ner i pyjamas till närmsta gatukök för att köpa take away... Fancypancy!! :P

Vår kväll har varit rätt så död annars då vi fortfarande känner oss rätt så utmattande. Vadå pensionärsvarning på oss???! Vi har dock hängt med lite folk från Sundsvall som också befinner sig i Ao Nang just nu OCH några dessutom på samma hotell, världen e ju inte så stor som man kan tro.

Nu ska vi sova natti natti Sverige!

Ps vi lovar bättre inlägg imorgon för då ska vi på utflykt!!