Heeej allihopa! Återigen länge sedan vi skrev men det beror som sagt på att vi ofta har mycket att göra! Men nu är det dags! Förra veckan hade vi lektioner varje dag (vi är ju vana med lyxen av en dag ledigt i veckan), "vilket kändes av". Vi var trötta och i och med att vädret blivit så pass mycket kallare, kände jag mig frusen och lite "ruggig" den veckan liksom. Lisa kände sig dock "dålig" for real så hon var hemma från skolan en stor del av veckan! Linnéa blev också sjuk sen :/ Helgen blev därför också väldigt lugn trots att de hade piggnat på sig tills dess!

På lördagen åkte vi för att "mysplugga" som vi kallar det. Vi åkte till samma glutenfria fik som jag och Linnea var på tidigare den veckan, nämligen Gula Sana! Det är perfekt pluggmiljö där och så serverar de massor av glutenfritt= perfekt! Vi har ganska mycket plugg nu i skolan, så det var skönt att kunna bocka av lite liksom (vi ska skriva spanskt CV och personligt brev för att ansöka till de olika organisationerna i Chile. Sedan har vi lite andra presentationer på G som rör exempelvis Mapuche- konflikten.)

Efter plugget åkte vi upp mot Montjuic för att göra what we do best- strosa. Alltså jag älskar att strosa runt här i Barcelona, det finns alltid något kul/ nytt att se! Vår plan var att se en botanisk trädgård men den var tyvärr stängd då ! Linnéa hade med kameran under dagen och tog jättefina bilder, så det var super! Efter vår stros åkte vi hem för att käka pizza och se film! Det var en riktigt mysig flatmate- häng- dag!

Titta så härliga bilder Linnéa tog!

På söndagen tog vi det lugnt och pluggade samt... Bokade resa till självaste LONDON! Allt var så spontant och helt plötsligt hade vi bokat både hotell och flyg. Men när en tur- och retur biljett kostar 279 kr kan man ju inte säga nej liksom?? Åh, älskar verkligen London! Har varit där vid höst två gånger och vår en gång men aldrig i "juletid"! Har dock alltid velat det! Och nu åker vi alltså 1-3 december. Det är två nätter men vi får som tre heldagar där! Perfekt ju!

I måndags var det en vanlig skoldag (dock bara 9.30-13.00) och vi storhandlade som vanligt efter skolan! Sedan skypeade vi med våra killkompisar vilket var superkul! Denna vecka var vi lediga både tisdag och onsdag så på tisdagen strosade vi först runt i området Born, sedan pluggade vi på ett café igen! Därefter tittade vi lite i butiker och sen fixade lite med visumet till Chile! Sedan bestämde vi oss för att åka upp till Grácia och strosa runt där! Det är ett jättemysigt område med många hantverksbutiker och mysiga restauranger! På kvällen/ natten skypeade vi med Nini, det var supermys!

På onsdagen sågs vi för att plugga inför ett grupparbete och sedan blev det en fortsatt lugn eftermiddag! Sedan tog Lisa och jag tåget för att överraska mamma och pappa samt Jonna och Johan på flygplatsen! (De trodde vi skulle komma till deras hotell). Det var verkligen perfekt timing för Lisa och jag var lite sena pga hade inte kollat upp exakt hur vi skulle åka! Så Lisa och jag ruschade genom hela flygplatsen för att komma rätt och sedan när vi har stått där i kanske 1 min, kom de ut! Det var sååå kul att se dem igen!!! Efter att vi mött upp dem åkte vi in till centrum igen tillsammans, kollade in deras hotell och åt sedan middag!

Igår möttes vi upp för att strosa lite tillsammans samt äta brunch! Jag hade nämligen kollat upp ett glutenfritt brunch- ställe som tydligen skulle vara heaven. Och svar JA! Det var heaven! Det var såå gott verkligen och såå mysigt!

Efter brunchen åkte jag och Lisa till skolan (14.00-17.30) och sedan hem. Kort därefter åkte vi för att möta päronen och äta middag! Det spöregnade verkligen när Lisi och jag skulle gå till metron! Alltså jag har typ aldrig sett sånt regn förrut haha?? Oh well. Vi alla åkte in till centrum och åt en jättegod middag på en italiensk restaurang!

Igår mötte vi upp mamma och pappa samt Jonna och Johan på förmiddagen. Då åt vi lunch (Nachos igen, I know) och sen åt vi också väääärldens godaste gelato!!! Sedan strosade vi lite i Born och bara umgicks! Lisa och jag hade skola 16.00-17.30 så efter det åkte vi hem och chillade lite innan vi åkte in för middag igen! Vi åt jättegott kött, och som jag har saknat det <3 Det var en riktigt mysig middag!

Idag mötte vi upp mamma och pappa på ett köpcentrum nära vår lägenhet! Där storhandlade vi tillsammans (man får passa på när päronen är här, hehe) och sedan åkte vi för att visa vår lägga! Därefter åkte vi in till stan för en lunch i området Raval! Det var supermys! Sen strosade och shoppade vi lite innan vi åkte till deras hotell. Så nu ligger jag här i matkoma på ett hotellrum med min kära familj (minus Nini, saknar dig <3), som om det vore vilken semester som helst. Det är så mysigt att bara vara med Mami och Papi och liksom hänga som vanligt!

Det var allt för nu och nu vet ni vad vi har haft för oss! Hoppas allt är bra där hemma!

XOXO,
Clara

Hola amigos! Länge sedan vi uppdaterade denna blogg, jag vet, men vi har varit ganska upptagna! Förra veckan rullade på precis som vanligt, gick i skolan, strandhängde (det är fortfarande jätteskönt i vattnet), skypeade med vänner, pluggade etc. Jag hann även ringa och prata med Farfar en stund vilket var jättekul!! I fredags efter skolan var vi ett helt gäng som valde att dra ner till stranden för att spela volleyboll på en av de många planerna som finns utspridda utmed hela strandpromenaden. Jag älskar verkligen volleyboll så jag hade sååååå kul!! En kompis till Johanna i klassen, William, var på besök i Barcelona så han joinade oss, så det var även kul att träffa nytt folk liksom!! Vi kom hem runt tio/halv elva och bestämde oss då för att ta en lugn kväll. I lördags var det en Jazz&Food festival i Poblenou som vi hade bestämt att gå på. Innan denna festival bestämde dock jag, Clara och Linnea oss för att bara åka till en random tunnelbanestation för att upptäcka staden lite mer. Det slutade med att vi hittad en ZARA-butik och de som känner mig vet att aldrig går ut därifrån tomhänt!! Jag köpte en jättefin svart väska och en klänning som jag är så nöjd med!! Efter det åkte vi till Poblenou för att träffa de andra. Och herregud vad mysigt det var på Jazz&Food festivalen!! Det fanns massor med foodtrucks och så spelades det jazz hela kvällen/natten!! Vi satt i parken, åt, drack och bara hade en så himla trevlig och rolig kväll!! När klockan var tio(?) bestämde vi oss för att dra en barrunda istället så vi åkte in till stan och tog några drinkar. Drinkarna här är btw så mycket billigare än hemma i Sverige, det är helt sjukt!! Jag hade iallafall en helt underbar kväll som slutade med att jag, Clara, Linnea, Johanna och William gick in på ett supermercado för att äta ett litet kvällssnack!!

I söndags var vi väldigt trötta, men Clara och jag bestämde oss för att strosa runt på Passeig de Gràcia, en gata med flera butiker! Det var skönt och kul att bara hänga vi två! Vi hittade en butik, Brandy & Melville (tips!), som verkligen hade jättefina men samtidigt inte jättedyra kläder, så jag köpte två toppar!

Hade helt enkelt en riktigt bra helg!!

xoxo Lisa

​Hej! Ville bara skriva lite snabbt att hösten officiellt verkar vara här nu. Påvägen hem från skolan igår så såg jag för första gången här ett kanadensiskt maple leaf ligga på marken, var tvungen att plocka upp det. Är det inte fint? Tydligen så har vi ett lönnlövsträd precis utanför vårt köksfönster också, där är löven fortfarande gröna men det blir fint när löven börjar skifta färg även där.

Anna

Idag är det den 3 oktober - what? Förra veckan gick snabbt, och nu har vi bott här i en månad. Förra måndagen så gick vi i skolan och besökte ett Frozen Yoghurt-ställe för en skoluppgift, lyx! På kvällen när Ida och jag skulle handla mat slutade det istället med att vi kom hem med två likadana pyjamasar i olika färger (med matchande tofflor). Vi pluggade lite för att sedan live-streama debatten mellan Trump och Clinton, så skönt att befinna sig i rätt tidszon. Det var minst sagt intressant, blir spännande att följa valet härifrån! Har också hunnit med att stötta IFK Norrköping härifrån och blivit besviken när det gått dåligt... Vi har också hunnit med att boka en resa till Montreal nu i helgen, det kommer bli så roligt! Vi har hyrt ett AirBnB i centrala Montreal och bilar dit på fredag efter vår lektion.

I fredags gjorde Ida och jag jello-shots, sen kom Julia och Linnéa över på middag och sen gick vi ut tillsammans med flera av de andra svenskarna - väldigt kul! I lördagskväll så gick vi till en annan fest som några kanadensare hade, det var också kul! Igår så möttes jag och Linnéa upp på ett café där vi (försökte) pluggade. Så gårdagen bestod mest av plugg. Imorse klockan 07.00 släpptes också biljetterna till den kända amerikanska fotbolls-matchen som spelas under Homecoming här, och vi lyckades få biljetter! Kan inte förstå att Homecoming äger rum om bara två veckor, kommer ihåg när man pratade om det i början här och det var så långt borta. Nu ska jag snart springa bort till min lektion, Service Management.

Anna

Hooooola! Tänkte berätta om vad som har hänt den senaste veckan! I onsdags hikeade vi som sagt upp för Tibidabo- som är en utkiksplats här i Barcelona! Det finns också en kyrka och som ett nöjesfält högst upp på toppen! Hiken tog kanske 1,5 h vilket var jätteskönt men också lite flåsigt emellanåt! Det var skönt att komma ut i naturen, och jag kände av ganska snabbt att luften var mycket friskare däruppe om man jämför med övriga Barcelona! Efter hiken åt vi frukost på toppen i strålande sol vilket var superhärligt! Sen tog i bussen hem och duschade, pluggade, åt lunch och napade!

På kvällen åkte jag, Lisa och Linnéa in till stranden för att äta på en strandrestaurang! Det var hur mysigt som helst och efter middagen strosade vi runt massor och traskade så småningom mot vårt mål- en skogsbar! Det var en jättemysig bar verkligen med ett coolt koncept!

Här kommer lite bilder från hiken:

Och här kommer lite bilder från kvällen:

På torsdagen gick vi i skolan och tog det lugnt bara. Sen skypeade vi lite med Olle vilket var jättekul!

På fredagen hade vi presentationer på spanska om de möjliga ONG: s vi kommer åka till i Chile! Det gick bra och man fick också en bättre inblick i vad alla organisationer gör så att det blir lättare att välja sen. Därefter gick vi och handlade lite och jag unnade mig min favoritchoklad, Lindt <333 På kvällen tog vi det jättelugnt vilket var så behövligt. Det åskade och blixtrade hela natten, vilket jag faktiskt tycker är mysigt! Jag sov 11 h den natten, så på lördagsmorgonen vaknade jag upp pigg och glad!

Under helgen har det varit en festival här i Barcleona, La Mercé. Det är en jättestor stadsfest, vilket innebär att det har varit massor av aktiviteter under helgen! Så på lördagen åkte vi för att titta på en av alla traditioner, nämligen "mänskliga torn"! Det var riktigt coolt och imponerande!

Här ser ni lite bilder:

Sen strosade vi runt resten av dagen, åt lunch och köpte hem lite växter! Vi hade tänkt se en ballet- show men vi fattade inte riktigt vart det var så vi hamnade lite fel... MEN det är jag så glad för eftersom vi hittade en jättefin botanisk trädgård! Kolla bara vad fint!

Och här är lite andra bilder från dagen:

På kvällen gjorde vi oss ordning och drog från lägenheten strax innan 22.00! Vi mötte då upp några andra för lite barhäng, och därefter såg vi på Manu Chaos gratiskonsert! Det var jättebra, även om jag inte hört så många av hans låtar tidigare! Därefter gick vi hem, lämnade lite grejer, gick på toan och förfestade på nytt (klockan var då alltså 02.00) innan vi drog in till Opium, en strandklubb! Det var hur kul som helst och en riktigt nice klubb! Men jag antar att jag tycker att alla andra klubbar än Puls är ganska bra, haha! Där träffade vi iallafall två australiensare som var jätteroliga så vi hängde med dom hela natten/ morgonen! Efter att klubben stängde (06.00) gick vi längs med stranden i månljuset vilket kändes så klyschigt haha men det var verkligen mysigt! Vi kom hem 08.00 på söndagen och somnade direkt!

På söndagen hade jag ställt klockan på 14.00 så då åt jag lunch, pluggade lite och duschade innan vi drog in till Parc de Ciutadella. Där var det massor av "happenings", Foodtrucks och aktiviteter! Det var supermysigt! Sen började det dock spöregna men vi var så peppade på att se "Correfoc" så det gjorde inte så mycket. Correfoc är en tradition som avslutar La mercé, och det är ett "djävulståg" där folk är utklädda till djävular och sprutar eld- eller mer gigantiska tomtebloss egentligen! Det var coolt att se och när vi kom hem somnade vi nöjda efter en händelserik helg!

Igår gick vi i skolan från 9.30-13.00 och efter det drog vi direkt till IKEA! Vi åt där också (köttbullar <333) och köpte lite grejer till lägenheten! Där gjorde jag och Lisa vårt hittills antagligen bästa köp: NYA PÅSLAKAN! Alla kanske inte har sett vilka lakan vi möttes av när vi kom till lägenheten- men de var bruna. Alltså riktigt fula, bruna lakan snackar vi om här. Så nu är det så fint och fräscht i vårt rum! (Och lägenhet)!

Efter IKEA, var Lisa och jag duktiga och "höll" på vår måndagsrutin, nämligen veckohandling. När vi kom hem från handlingen städade vi lägenheten och gjorde iordning med de nya lakanen. Gårdagen var alltså en riktigt lång dag, men det var det verkligen värt!

Hur mysigt blev det inte??

Idag har vi tagit en lugn förmiddag eftersom vi började 14.00. Vi slutade 17.30 och då åkte Lisa till Primark och Linnéa handlade vilket innebär att jag var själv ett tag! Det var faktiskt väldigt skönt! Vi har lagat wok nu ikväll och jag har sett på debatten mellan Hilary Clinton och Donald Trump, stort tips!

Okej, nu har jag uppdaterat er om vad vi har haft för oss! Hoppas allt är bra där hemma! Extra stor puss och kram till Hedvig och Karin som fyller år idag! ❤️

XOXO, Clara

Vilken dag, wow! Igår åkte vi till Niagara-fallen och det är svårt att sätta ord på hur mäktigt och häftigt det var. Det är så mycket kraft i vattenfallen, och när vi åkte båten nere i vattnet fick vi se världens finaste regnbåge dessutom! Definitivt värt ett besök. På båten träffade vi också på tre andra utbytesstudenter som vi sedan hängde med hela dagen, Chris från Wales, Adrien från Frankrike och Alex från Spanien, vi hade så kul tillsammans! Alex hade en selfiestick som ni ser kom väl till användning, hehe, jag vill också ha en nu. På båten fick alla regnponchos för att man åkte så nära fallen, det var så coolt när man i princip var omringad av vatten och på andra sidan vattnet låg USA. Nej det är svårt att göra fallen rättvisa, men jag är så glad att vi åkte hit. Hade verkligen en helt underbar dag igår.

Måste nog smälta det här lite.

Anna

Hej/Hola/Hello. På fredagar har jag bara en lektion vilket innebär att jag får helg redan vid 10.00 - så skönt. Fick fyra starka timmars sömn inatt, igår firade vi en svensk tjej från Lund som fyllde år tillsammans med några andra från Lund, jättekul! I tisdags bestämde Ida och jag oss för att bjuda över killarna från skolan och deras roomies på svensk pannkaks-middag. Tack ica.se för receptet. Vi var sex personer och lagade 12 portioner enligt receptet, det var precis så att det räckte (note-to-self till nästa gång). Det var hur mysigt som helst och vi lärde Don några användbara svenska ord. Tidigare samma dag skypeade jag med Lisa och Clara, så mysigt. Nu ska jag tvätta lite och se vad jag ska ha på mig imorgon. För då åker vi nämligen till

NIAGARA-FALLEN

Idag har vi varit här i tre veckor, det känns som tre dagar. Ingen hemlängtan so far (sorry mamma och pappa), har det super här!

Anna

Holahola! Är det bra med er? Det var ett tag sen både Clara eller jag bloggade men vi har så mycket att göra hela tiden så hinner/orkar typ inte hehe, men ska verkligen försöka bli bättre på att uppdatera!! Sedan förra inlägget i onsdags (?) har vi hunnit gå i skolan, haft våra första muntliga presentationer på spanska och till och med hunnit få fler uppgifter som ska vara klara denna vecka. Men det har inte bara varit fokus på skolan, vi har även hittat på flera saker!! I fredags efter skolan gick jag, Clara, Linnéa och Tova en sväng på stan där jag bland annat hittade två superfina klänningar för bara 12 euro var, är verkligen så himla nöjd!! Senare på kvällen åkte vi upp till tunnelbanan Alfons X för att sedan gå upp till “utkiksplatsen” Bunkers del carmelo för att möta upp några andra från skolan för en mys/picknickkväll. Och åhhh vad fint det var där uppe, kändes som man var on top of the world verkligen!!

I lördags gick jag, Clara och Linnea upp rätt tidigt för att springa ner till ett utegym som ligger nära stranden för att träna! Är verkligen så himla skönt att börja dagen med träning, har faktiskt saknat gymmet hemma i Norrköping, tro det eller ej!! Efter det tog vi det lugnt och chillade med filmen bring it on, en äkta klassisk chick-flick!! Runt två(?)tiden bestämde vi oss för att åka till Poblenou dör det tydligen skulle vara någon stadsdelsfest. Det var tyvärr inte så mycket fest, så vi bestämde oss för att därifrån traska ner till Barceloneta och gå på strandpromenaden! Det var verkligen så himla fint och mysigt, kände mig som största turisten!! Vi satte oss ner vid hamnen och åt typ världens godaste pomme!! Åhhh vattnas typ i munnen när jag tänker på det!!

På kvällen var det dags för KARAOKEBAR!!! Alltså SÅ himla kul verkligen!!!! Vi sjöng mycket ABBA (måste ju representera Sverige!!), jag och Vicki sjöng bland annat lay all your love on me och Linnéa och Clara sjöng Mamma Mia!! I slutet precis körde vi Spice girls wannabe, snacka om ett perfekt avslut på en grym kväll!!

Vi kom hem rätt "tidigt" från karaokebaren, typ vid 5, så i söndags sov vi mest, pluggade, och sen åkte jag och Clara ner till Barceloneta för en marknad/loppis! Igår gick vi i skolan och storhandlade och idag har vi varit lediga, så vi städade hela lägenheten, pluggade och åkte sen till statsdelen Grácia för att strosa runt och gå till ett glutenfritt bageri!! Vi är lediga imorgon med så ska upp väldigt tidigt för att sedan ta en hike upp på berget tibidabo, där det finns en stor kyrka och ett nöjesfält på toppen!! Ska bli riktigt mysigt!

xoxo Lisa

Den senaste veckan har bestått av lite plugg (väldigt lite) och mycket nice häng. Det fina vädret har hållit i sig, även om man känner av den kalla höstluften på morgonen ibland. I fredags hade jag lektion till 10 och sen tog jag helg. Jag skypeade nästan en timme med Hugo och på fredagskvällen gick jag på audition för två acapella-grupper och påväg hem så lyste solen genom träden så fint som på bilden ovan! På kvällen hade Oscar, Johnjohn, Gustav, Arthur och Don fest i deras hus och de hade fixat ett eget (!) snapchatfilter kvällen till ära, så coolt! I lördags gick vi och tittade på när Queen's lag mötte Western (ett annat universitet) i amerikansk (kanadensisk?) fotboll. Det var rätt kul även om jag inte förstod reglerna! Idag är jag ledig, precis som varje tisdag, så skönt! Nu borde jag dock plugga.

Anna

Hola! Tänkte ge er en update om vad vi har haft för oss de senaste dagarna! Helgen var som sagt ganska chill, vilket behövdes eftersom jag är lite småförkyld. Tror det beror på AC:n i förhållande till det varma vädret. Man växlar liksom hela tiden från att vara svinvarm till att frysa. Oh well. I måndags var det skola från 14.00-17.30. På förmiddagen pluggade vi lite på ett mysigt men lite pricy café, Flax&Kale. Efter skolan åkte vi för att handla igen! Vi veckohandlar för att spara på pengar, vilket har fungerat väldigt bra hittills! Därefter lagade vi mat (jättegod!!)

I tisdags började vi 9.30 och gick till 13.00! Innan skolan gick jag och Linnéa en powerwalk till stranden, gjorde lite yoga för att sedan simma lite! Så skönt verkligen! Skoldagen var kul då vi hade spanskalektioner! Vi får vara mer aktiva på dem än COOP- lektionerna som brukar bestå av föreläsningar i 1 h och 30 min utan paus. Snacka om att hjärnan är mosad efter en dag med bara sådana lektioner! Efter skolan gick jag och Lisa på stan en snabbis och jag köpte då en fin body!

Sen pluggade vi lite, napade och gjorde oss iordning för en middag ute!

Det var jag, Lisa, Linnéa och Tova som träffades! Vi käkade sushi följt av jääättegod gelato- glass! Sen gick vi till en karaokebar (!!) men det var ganska dylrt och lite folk så vi bestämde att vi skulle komma tillbaka på lördag istället!

Idag, onsdag, har vi varit lediga! Vädret är inte så bra så vår plan att dra till playan fick ställas in! Vi har hittills pluggat lite, ätit och chillat! Det är inte jättemycket plugg ännu men ändå lite presentationer som tar sin tid! Oh well. Ikväll ska vi laga pasta carbonara och så får vi se vad vi gör! Det var allt för nu!