​Nu är det mindre än en månad kvar här i Korea, man brukar väl säga att tiden går snabbt när man har roligt. Nåväl, tänkte passa på att berätta lite om våra upplevelser kulturmässigt, samt lite om folket.

Vi kan väl börja med kulturen, vilket är en ganska stor grej här. Artighet är något de flesta koreaner lägger stor vikt på, i Sverige brukar man ju säga att man ska visa de äldre respekt. Detta är något som förekommer i många situationer här, oftast i form av seder vid matbordet. Där t.ex den yngsta får hälla upp dryck och dela ut bestick åt resten av kompaniet. Allt grundar sig egentligen i en rangordning av ålder, den som är äldst ska man visa mest respekt till och bruka alla seder därefter. Nu är det ju inte så att varenda Koreansk individ utövar det här till 100% vid varje tillfälle, men det är något som kan vara extra viktigt ibland. När det kommer till oss utlänningar så förstår de att vi inte är medvetna om alla seder, och kan därmed se mellan fingrarna. Men i de flesta fall är de väldigt ivriga med att visa hur det går till.

När en utlänning står förvirrad i tunnelbanan eller allmänt vilse så är hjälpen inte långt borta! Det dröjer inte länge innan det kommer fram en person och frågar om man behöver hjälp. Även fast många av befolkningen inte är särskilt duktiga på engelska, hindrar det inte dem för att hjälpa en med en blandning av engelska och koreanska. En ofta förekommande fråga är var man kommer ifrån, och när man säger Sverige så brukar de flesta svara med "Oooooh, I love Sweden". När man frågar varför, så brukar det inte vara någon särskild anledning, Sverige är helt enkelt schysst! Dock är det även många som skäms lite för sin knackiga engelska och vill därmed inte initiera någon djupare konversation. Sen finns det vissa som inte ens vill utbyta ett ord, utan enbart signalerar med armarna i ett X, då vet man att det inte är värt att försöka.

Den yngre delen av befolkningen är snäppet vassare på engelska, men när det kommer till att diskutera eller prata i klassen är de i allmänhet väldigt blyga av sig. I en av våra kurser, la läraren mycket vikt på att studenterna skulle prata och diskutera. En återkommande fras av läraren var: "Open your mouths!", detta var såklart skrämmande för många studenter, vilket resulterade i att inom loppet av tre dagar hade fler än hälften hoppat av kursen.

En annan grej är att Koreanerna är väldigt specifika med tid. Ska du någonstans med taxi och frågar hur länge det tar är det inte 15 minuter, utan det är 14 minuter. Samma grej om du ska beställa snabbmat så istället för fem minuter så är det sju minuter. Sen om detta hålls är ju en annan femma, men det är ju kul att de är specifika med tiden.

Fortsatt trevlig helg!

Alarmet sattes till klockan nio på morgonen för att sedan åka till gymmet och värma upp inför hajken vid skolans nationalpark, Bukhansan. Vi snörade på tennisdojjerna och stegade upp för vägen vid parkens botten. Trots det urusla flåset var det lättsamt, hittills. Vi kunde välja mellan olika toppar, men för att vara värst så frågade vi lokalarna om den högsta toppen. Inte mer med det, vi satte fart då parken stängde om ett par timmar. Efter en stunds promenerande så började det bli lite mer av en bergsklättring då vi hamnade av spåret. Med möra ben fick jag kravla och slita mig upp sista biten, men tillslut så nådde vi toppen där det erbjöds riktigt fina vyer över Seoul!

Nu var det ett tag sedan sist man skrev något här. Har varit rätt fullspäckat senaste två veckorna med skola och aktiviteter + en del sängliggande p.g.a hög feber :( Men nu kör vi en liten story om ön Jeju som vi besökte för ett tag sedan! Aight, vi bokade flyg på nätet och flög med Eastar Jet, vilket var billigast. Tur- och retur gick för ca 150K WON (drygt 1000 svenska). Vi blev upphämtade på flygplatsen av Taeyong som även denna gång ville hänga med på våran resa, kul! Eftersom vi hade flugit fyra på morgonen var vi rätt hungriga när vi kom fram så vi tog bilen till närmaste restaurang och beställde nudelsoppa med fläsk, med lite makgeoli (jäsning på kokt ris och vatten). Smaken består av en len sötma som avslutas med en besk eftersmak, konsistensen kan efterliknas utspädd mjölk.

Nåväl, vi tar oss till vårat guesthouse och packar upp, men vi stannar bara för en stund. Taeyong kör oss mot östkusten av ön där vi checkar vyerna. Vädret var ganska livat då ön låg i utkanten av en tyfon som just höll på att passera, men det utlovades sol de kommade dagarna så vi höll tummarna! Till kvällen var vi bjudna på fest på ett ställe som hette "Stage house", ett surfarhak vid stranden. Kvällen började med grillat och gled sedan över till det festligheter! Sällskapet bestod av många sköna, vi träffade t.o.m en koreansk filmstjärna! Riktigt trevlig kväll!

Nästa dag åkte vi till Aqua Planet för att spana in lite fiskar och andra djur, ungefär 150 SEK för att komma in. Det fanns även en tank där man kunde dyka med hajar men det var rätt dyrt (100K WON) så det fick vara. Stället får godkänt men i min mening så är det skapt lite mer för barn, men för 150 SEK var det värt ett försök. Resterande tid på ön spenderades mestadels på beachen, då solen stekte på med 27C, kräftvarning!

Peace out!

Planen var egentligen att dra till Caribbean Bay och leka av oss i vattenparken, då det utlovades strålande sol och 27 grader varmt. Icke sa Nicke, vaknade upp till en molnigt Seoul, så vi fick tänka om, det blev att åka till Lotte World Mall istället. Lite fakta om köpcentret: det är tretton våningar högt med över 100 affärer och ungefär 10 restauranger. Det finns även en biograf om man är sugen på att se någon rulle. Men nog om det, vi strosade runt lite, checkade några butiker och åt lite pizza för att sedan upptäcka att vi stod bredvid världens femte högsta byggnad (tunnelbanan går direkt till köpcentret, så det syntes inte förrän vi gick ut, vi är alltså inte blinda haha), Lotte World Tower. Skyskrapan är 555 meter hög och består av 123 våningar. Den öppnade rätt nyligen så ett besök blir det framöver då vi inte hann denna gång. Vi checkade i alla fall in priset, vilket låg på 25000 WON (ca 175 SEK) för ett vanligt åk upp, eller 50000 WON för ett "fast-pass". Nåväl, fick med mig ett badbyxor från Hollister då vi bokade flygbiljett till "paradisön" Jeju i södra Korea. På lördag morgon lyfter flyget så vi taggar till helgen! Nytt inlägg efter helgen utlovas, godnatt från Sydkorea!

Nu har vi hunnit mingla med lokalbefolkningen och en del av utbytesstudenterna. Vi har även utforskat stan, mest Hongdae eftersom det verkar vara "the place to be" enligt många koreaner och studenter. Detta råkar även vara där vi bor, vilket är riktigt soft! Vi har varsitt rum på ungefär 12 kvm, det är väl i minsta laget, men man sover i princip bara här. I nuläget har vi stött på många sköna peeps här på boendet, tyskar, norrmän, svenskar, fransoser, fransyskor, ryssar, tjecker, spanjorer osv... Vi bestämde oss för att gå ut och käka tillsammans, jag delade en "korean bbq plate" med tre andra, vilket bestod av fläskkött, fisk (fisken är ej att rekommendera) och lite side dishes som var oklart vad det var, men helt klart godkänt!

Vi styr våra fötter mot "klubben" med våran koreanska kompis Teayong i spetsen. Vi är lite skeptiska till stället men det visar sig vara rätt skön stämning. Stuket är ändå rätt likt Sverige, folk dansar, shottar i baren och sitter och snackar vid borden. Något som är annorlunda, är att man inte kommer hem tre-fyra som man vanligtvis gör i Sverige, utan det är närmare nio-tiden...

Skolan har även fått ett besök, vi tog bussen från Hongdae till Kookmin, vilket tar ungefär 30 minuter. En introduktion samt rundvandring gavs på campus med en del nyttig information. Det allra viktigaste var att fixa ett alien registration card. Detta är för att du skall bokföras i landet som student och därmed ha möjlighet att resa ut och in ur landet under studietiden. Utan detta kan du resa ut ur landet, men får inte komma tillbaka. Runt campus fanns det en konstgräsplan, basketplaner, tennisplaner, en volleybollplan samt ett gym.

Att registrera sig på kurserna var lite speciellt, det var först till kvarn som gällde med ett ganska begränsat antal platser. Att sidan var på koreanska samt att den inte var speciellt användarvänlig gjorde inte saken lättare. Men efter att ha snackat med läraren och sedan med de som har hand om utbytesstudenter så lyckades vi komma in på de flesta kurser, trots att de var fulla, skönt!

Trevlig helg på er!

Femton timmar flygplan senare har vi kommit till Sydkorea. Vid nuläget är man hyfsat less på all flygplansmat och blaskigt kaffe, så vi är rätt nöjda att vara framme. För er som funderar att resa inom Asien, rekommenderas China Southern Airlines, riktigt smidigt och bekvämt vid längre flygningar! Vi får hjälp av våran koreanska kompis med att ta tunnelbanan från flygplatsen till vårt boende i Hongdae. Vi lastar in bagaget i rummet och tar en vända på stan. Läget är under kontroll och detta känns riktigt soft!

Hallå ja!

Igår tog jag kvällsflyget från Luleå till Arlanda för att möta upp Peter och Josef. Den obligatoriska vätskepausen på O'learys sattes i verk. Klockan hann bli natt, vi stegade till rest and fly för att få i oss ett par timmar sömn till morgonflighten mot Amsterdam. För en liten stund sedan gjorde vi touchdown på Schiphol. Nu ska vi slå ihjäl några timmar för att ta nästa flyg mot Peking. Over n' out!