Efter vi lämnat Mette och Ao nang åkte vi med först buss och sen båt ut till Koh Phangan som ligger på andra sidan kusten i Thailand. Väl framme hade Emma bokat tre nätter på Sabaii Bay Resort som var så fint. Det var en student present Emma hade fått av sin mamma (tack Emmas mamma!) att Emma inklusive mig och Siri skulle bo några nätter på ett lite finare ställe. Det har verkligen varit så skönt. Vi hade våran egna bungalow och de låg precis vid havet med en pool, solstolar, gungor och hängmattor. Första dagen checkade vi bara in, käkade middag och kollade serier innan vi somnade. Dagen därefter spenderade vi vid poolen och havet hela dagen.

På kvällen tog vi en taxi till Full moon Beach där de var ganska öde eftersom de är inte igen förens 25 januari. Vi känade iallafall där och kolladd runt i lite affärer och bestämde oss för att gå på black moon party så vi gick och köpte självlysande hårband och sen till en bar som hade självlysande kroppsfärg. Så där hängde vi ett tag, målade oss själva och drack lite innan vi åkte till stranden där blackmoon var. De var inte jätte mycket folk men de var fortfarande riktigt kul.

Dagen efter tog vi se lugnt och hängde vid poolen hela dagen och på kvällen gick jag och Emma in till Baan Tai (närmaste stad) där det var en marknad som vi kollade på, köpte gulliga cupcakes, vattenmelon och mango och Emma köpte också ett nytt linne.

Dagen efter de checkade vi ut från hotellet, och vidare till en annan strand ca 20 minuter från Baan Tai som heter Haad Yao.

//Hanna

Efter det att vi lämnade Koh Lanta åkte vi in till fastlandet och spenderade två dagar där.

Resan från Koh Lanta till Ao Nang var väldigt fin men också väldigt varm, tror att dom flesta av oss brände sig men det var det värt!

Efter att vi försökt hitta ett billigt hostel närmre stranden än det vi hade förra gången och misslyckats checkade vi in på samma igen. Men denna gången valde vi en sovsal med AC! Ao Nang är riktigt fint och stranden är fin och fräsch för att vara en stadsstrand. Här satt vi och njöt till tusen medan vi läste och kollade solnedgången. På kvällen gick vi till en Thai/ indisk restaurang och delade på några rätter.

Dagen efter tog vi en taxiboat till Railay beach som låg väldigt nära. Det var en fin stand men det bästa var dom coola bergen runtom samt walkingstreeet.

På eftermiddagen vadade vi över till en annan strand med ännu bättre berg, apor och mängder av fina snäckor. Tyvärr kom detta med grumligt långgrunt vatten och vassa stenar på botten men det var skönt att inte vara på samma ställe hela dagen. När vi skulle gå tillbaka hade vi inte räknat med tidvattnet som stigit en hel del, blev ett litet äventyr med klättring osv för att kunna ta oss tillbaka.

På kvällen åt vi god mat igen och tog några drinkar. Det var så tråkigt att Mette skulle lämna oss dagen efter men vi har redan gjort massor med planer för när vi ska ses igen!

Hörs snart igen!

- Emma

Hej. För någon dag sedan var vi på Koh Lanta! Mette följde med oss och det var jättetrevligt. Vi bodde på ett väldigt simpelt hostel men som hade väldigt trevlig personal och det låg väldigt nära stranden. Vi sov i en trädkoja på madrasser.
Första dagen låg vi bara på stranden som vanligt! OCH, vi hittade lösgodis!

Andra dagen hyrde vi scootrar och åkte runt lite fram och tillbaka på ön och åkte till två andra stränder, åt lunch med jättefin utsikt och så åkte vi till "old town" som var en myaig gata med massa fina butiker där vi åt middag och drack kaffe.
På vägen hem fick jag punka, igen!! Fick det förra gången på scooter också. Vi lyckades fixa en cool thailändsk mamma som bytte däcket. Under tiden i ca 1-2 tim i mörkret i hennes skjul vid skogen så körde vi alla "gissa-vilken-person-jag-tänker-på-leken" för att hålla uppe humöret. Det blev faktiskt lite kul. Sen åkte vi hem och somnade tror jag.

Sista kvällen pratade vi med lite olika folk på hostellet, några från Holland, Finland, Australien och California. Det är så kul hur man träffar massa folk med olika nationaliteter samtidigt. Vi gick tillsammans till en bar och spelade kort och chillade. Dagen efter tog vi båt till Krabi - Au Nang.

//skulle kommit upp i förrgår//

Vi lever! Vi har varit jätte dåliga på att uppdatera här dels p.g.a. vi mådde sådär i Phnom Penh och vi har haft mycket att göra och inte tänkt på bloggen så mycket, men inlägg om våra sista dagae i Kambodja kommer. Men först om vad vi gjort de senaste dagarna.

Nyår spenderades på ön Koh Phi Phi i Thailand. Vi flög från Phnom Penh den 29:de till Bangkok och sen vidare till Krabi. Vi spenderade en natt i Ao Nang lite utanför Krabi där vi bara sov och på morgonen tog vi båten ut till Phi Phi. Där mötte vi vår nya kompis Mette som vi träffade första gången i Thailand i Pai som vi hade bestämt att möta upp på nyår. Första dagen såenderade vi bara på stranden på nyårs dagen började vi med att gå upp till View Point där man har utsikt över hela ön, så fint!

Sen hängde vi på stranden på den andra sidan av staden, vi bodde i mitten ungefär så vi hade ca 5 minuter till stränderna på båda sidorna. Nyårs kvällen började på hostellet där vi skålade och sen gick vi ut och åt på en resturang vid havet och kollade på en fire show på stranden. Sen gick vi till andra sidan där alla klubbar är och dansade på stranden med mer fire shows och folk som hoppade hopprep med eld, läskigt. På 12 slager var de nedräkning och vi stod på stranden och kollade på fyrverkerierna. Vi fortsatte festa på stranden och sen tog vi ett dopp i havet innan vi gick tillbaks till hostellet. Väl tillbaks på hostellet var jag och Siri inte sugna på att lägga oss ännu så vi gick tillbaks och hittade ett ställe där dom spelade Boten Anna och massa andra gamla svenska låtar.

Dagen efter nyår hade vi en heldags båttur bokad från 11:30-18:30, lite naivt av oss kanske men de blev bra ändå. Vi snorklade besökte olika stränder och öar, vårat vatten och chips blev stulna av apor när vi badade på monkey island (väldigt passande..) och vi besökte Maya Bay, stranden från filmen “the beach”. När vi kom tillbaks blev de sova direkt efter middagen.

Idag lämnade vi Koh Phi Phi och åkte till Koh Lanta. Här bor vi i ett treehouse, bilder kommer, och dagen har spenderas på stranden med varsin bok tills de blev för mörkt för att läsa mer.

//Hanna

Hej! Tänkte berätta lite om vår speciella men fina julafton på Koh Rong. Det började med att vi gick upp och åt frukost ( alla åt pannkakor med kanel på eftersom det nästan smakade lite som gröt). Sedan öppnade vi paket! Som en kul grej hade vi köpt en julklapp till varandra, var så mysigt att sitta och öppna paket som var provisoriskt inslagna i påsar (Siri hade tom hittat tidningspapper och pysslat) 👍🏼

Hanna läser tidningen/sitt presentpapper nedanför

Sedan bar det av på båtresa!
Vår tourguide Paula var väldigt speciell och hade egentligen ingen koll på vart vi var på väg eller vad som hände, till råga på allt blev hon väldigt snabbt sjösjuk. Detta medförde att tourguiden blev ett insidejoke för alla på båten.

Vårt första stopp var snorkling. Det fanns ganska stora fiskstim och en hel del stora koraller där vi stannade. Det var väldigt coolt och jag har iaf aldrig sett något liknande.

Det andra stoppet var Lonely beach, en väldigt vacker strand som verkligen levde upp till sitt namn! Stranden var helt öde och kantades med höga kokospalmer. Här åt vi en stark khmer curry och låg sedan i vattnet och pratade med dom andra och kastade frisbee.

På vägen till nästa ställe stannade vi vid en fiskebåt där våran kapten gick över med två whiskeyflaskor och kom ut i andra änden med tre gigantiska platta fiskar som vi sedan grillade till middag. Många av oss ville dock testa på att fiska så det gjorde vi också! Naturligtvis kom vi tillbaka tomhänta men det var ändå kul. Den grillade fisken var god men att bara äta grillad fisk räckte inte riktigt till middag.. På plussidan hade vi dock en vacker solnedgång och trevligt folk runt oss!

På kvällen gick vi bara runt mella wifi ställen för att prata med familjen hemma. Sammanfattningsvis så tror jag att vi alla saknade att inte vara hemma på just julafton men vi hade en riktigt bra dag och det var faktiskt en upplevelse att fira jul på ett tropiskt ställe.
Hörs snart!

/Emma

Vi stannade 1 natt i Sianoukville efter att ha åkt buss en hel dag. Den kvällen gjorde vi inget. Köpte lite grejer att ta med till Koh Rong för det hade rykte om sig att vara väldigt dyrt.
T.ex. köpte jag lite julklappar och slog in i kambodjanskt tidningspapper. Ni får nog veta vad vi alla har gett varandra imorgon.

Jaja, dagen efter kollade vi på stranden och åt innan vi tog vi speed boaten ut kl 16. (Om ni ska åka till Koh Rong måste jag bara säga: ta speed boaten även om den är försenad. Den är alltid 1 tim för sen. Ni fattar när ni kommer hit.)

Så kom vi till Koh Rong (vårt christmas paradise alltså). Utan att ha bokat i förväg hittade vi ett hostel snabbt. Här har nästan inga hostel WiFi. Så vi får hänga på vissa resturanger för att kunna fixa saker där det behövs WiFi. Eller när vi ska Skypea med familj imorgon.

Igår kväll blev det promenerande på stranden fram och tillbaka. Det är så fint här.

Idag är det strand-dag. Har solat hela förmiddagen. Det är typ 30°. Nu lyssnar vi lite på julmusik medans vi solar och taggar inför imorgon. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra julafton. Åka på en båttur. Öppna julklappar. Äta finchoklad vi köpt. Jag ska försöka ladda ner Svtplay på mobilen så man kanske kan se Kalle Anka. Så skypea med familjen såklart och sen kommer vi hitta någon middag som är lite festive. Det finns resturanger här som serverar juliga middagar. Och sen hitta några andra att fira med. Vi träffade ett gäng svenskar igår så vi alla kommer iallafall fira den 24e.

Nu sitter vi på en resturang och skyddar oss från värmen lite. Hörs snart igen allihopa!
~ Siiiriiii

Första dagen i Ho Chi Minh kom vi fram runt 1 på eftermiddagen. Vi checkade in på vårt hostel som vi med stor förvåning märkte låg precis där bussen stannat. Efter det gick vi till War remnants museum som handlade om vietnamkriget. Det var så intressant och det var så mycket information att ta in. Det slutade med att vi totalt glömde bort tiden och var kvar tills det stängde.

På vägen hem gick vi vägen förbi en katedral, en marknad och ett gammalt post- Office. Vi spenderade även en hel del tid med att försöka ta oss över gatorna som är fulla med motorcyklar.

På kvällen gick vi till bargatan och kollade. Det slutade med att vi hamnade mitt i en pubcrawl. Där träffade de portugisiska tjejerna som vi träffat på i både Halong bay och Hoi an, Vietnam är ganska litet när man backpackar.

Dagen efter tog vi lokalbussarna till Cu Chi tunnlarna som användes av dom som bodde där för att slåss mot amerikanerna. Det började med en relativt lång propagandafilm om kriget som kanske var lite lätt vinklat mot amerikanerna. Sedan fick vi testa att gå ner i tunnlarna och hade en trevlig guide som hade liiite lättare för att gå i dom där tunnlarna än vad vi hade. Han visade även massor av läskiga fällor som användes under kriget och tipsade om ett tempel där de som dog under kriget blev hedrade.

Efter detta fixade vi med lite praktiska grejer som bussbiljetter och växla pengar, sedan somnade vi väldigt snabbt.

/Emma

Just nu sitter vi på en resturang mitt emot vårt hostell i Siem Reap, Kambodja och har precis beställt middag. Kambodja gillar vi strakt än så länge människorna är jätte gulliga och dom har mycket frukt shakes så bra intryck hitills alltså.

Vi lämnade Ho chi minh för tre dagar sedan med en buss som skulle ta 13 timmar, men de tog istället 19 och vi kom fram 00:30 till Siam Reap istället. Men att korsa gränsen mellan Vietnam och Kambodja gick väldigt smidigt och fräscht var de om man jämför med Lao-Vietnam gränsen som var mindre trevlig. När bussen kom fram tog vi en tuktuk direkt till hostellet vi bokat i flrhand för att slippa gå runt i mörkret och leta billigt ställe. Hostellet är helt okej, har en pool men vi känner oss inte jätte manade att doppa oss där.

Dagen efter började vi med att lista ut ifall man ska ta ut US dollar eller Kambodjanska Reil, de blev dollar då dom på hostellet sa att de var föredraget. Sedan gick vi mot Angkor National Museum, där vi blev fast i 2-3 timmar kollandes på Kambodjas historia, konst och mycket om Angkor perioden, templena vi besökt idag. Vi åt lunch i centrum sen gick mest runt och kollade marknader och på kvällen gick vi på nattmarknad och de blev en tidig kväll eftersom vi gick upp 4 imorse.

Denna dagen har spenderas vid Angkor Wat, Angkor Thom och några andra Angors vars namn vi inte kommer ihåg. Iallafall så hade vi bestämt med en tuktuk driver att han skulle köra runt oss till de olika templen hela dagen och vänta på oss där, vilket var så smidigt. Vi hade verkligen jätte tur med tuktuk driver, han kunde bra engelska, var jätte snäll och agerade även guide åt oss innan vi gick till de olika templena och lyckades alltid mystiskt hitta oss så fort vi kom till parkeringen. Han gjorde halva vår dag hehe. Klockan halv fem hämtade han oss från hostellet så vi hann se solen cå upp vid Angkor Wat, vi var dock inte de ända, men var där tidigt så fick bra plats.

Sedan strosade vi genom Angkor Wat, åkte till Angkor Thom där för övrigt vi lyckades tajma in samma dag som premierministren skulle dit så de kryllade av folk. Men dom var inte i templerna och de var väldigt stort område så de spelade inte bätte stor roll Sarath hittade oss ändå.

Sen blev de lunch och fler templen, bland annat tomb raider templet.

De var en ganska varm dag så efter några timmar kände man för att göra som denna familjen och lägga sig i en hög och sova.

Emma blev även utsatt för en attack av en apa som gav sig på hennes påse med bananer. Emma var dock ett ganska lätt offer dock och gav inte upp much of a fight hehe.

Runt tre tiden, då vi varit uppe i 11 timmar åkte vi tillbaks till hostellet och tog de lugnt och nu sitter vi här och äter middag som sagt.

-----------------------------------

På kvällen sen gick jag och Siri ut, de fanns en stor gata med pubar och barer där vi stannade ett tag och på vägen tillbaks gick vi även in på en kambodjansk klubb alltså inte massa turister. Där var de ca 95% killar och man dansade på led haha. Iallafall när jag nu skriver klart inlägget så har vi kommit fram till Koh Rong och här kommer vi stanna i 4 dagar och spendera jul.

//Hanna

Vi anlände till Mui Ne vid 13 på måndagen. Vi hade ätit lunch under ett busstopp så efter att ha kollat runt lite så hittade vi det absolut bästa hostellet enligt oss. Billigaste rummet i stan och detta låg precis vid havet så vi kunde sola på hostellets liggstolar och behövde inte betala för att ligga på stranden. Det vi gjorde var alltså att ligga o sola. Och ta ett dopp i poolen och försöka skölja av sig i de höga vågorna på trappan ner till havet. Vi träffade två svenskar från Falkenberg och en Sweichare och senare på kvällen efter vi hade ätit middag gick vi till baren de skulle till. De var jättesköna och sedan drog ännu fler folk vidare till en Beach club och där vi satt i sackosäckar precis vid havet och snackade tills det stängde.

Tisdag morgon gick Hanna och Emma upp vid 9 men jag sov som en stock. De gick till den stora stranden och kollade in det och åt frukost.

Jag vaknade 11 av städerskan och gick upp och köpte cappuchino och frukt och då hade de kommit tillbaka så vi låg alla på vårt hostell och läste och lyssnade på poddar.
Sen blev det lunch innan dagstouren i Mui Né började kl 13.20.
På dagstouren hamnade vi med svenskarna och Sweichen i samma Jeep vilket var mysigt. Första stoppet var typ ett skämt. "Fairy Spring" där det rann lite vatten på sandbotten som en bäck en lång bit. Vi tänkte att till slut måste det väl komma ett stort vattenfall eller nåt, men vid slutet var det ett mini-fall där barn fångade fiskar haha. Jaja, nästa stopp var utsikt på havet fyllt med maassa fiskebåtar. Coolt men efter några kameraklick var vi klara och fortsatte mot första sanddynen.

Det var väldigt fint att gå på sanddynen och det blev coola bilder. Men herregud vad sandiga vi blev. Sanden blåste från alla håll och kanter och fastnade på vår klibbiga solkrämshy.
Sen åkte vi till en till sanddyn och sen åkte vi tillbaka med hög musik i bilen. Framme på hostellet hoppa alla i poolen och någon drog av en omogen kokosnöt från en palm som vi körde kasta gris med. Sen gick vi 3 och åt middag på ett sååå mysigt ställe. Granne med hostellet och vi satt mellan havet och en pool. Borden var upplysta med ljus och det spelades Frank Sinatra och andra klassiska låtar i högtalarna och senare livemusik, som vi hörde hela kvällen tillbaka på vårt hostel. Vi satte oss och pratade i telefon vid poolen vid 21-22 och sedan gick vi och lade oss.
När jag skriver detta är kl 12.26 och vi har åkt buss sedan 8 ungefär på väg till Saigon/ Ho Chi Minh. Sista destinationen för Vietnam.
~Siri

Hoi an tycker jag varit en av de mysigaste städerna hitills. Vi har hängt på standen där vi bodde i två dagar på ett jätte mysigt hostel där man bodde som i bungalows utan riktiga väggar gjorda av bamboo och halm tak. Vi har alla sytt upp två klänningar var. Hoi an är känt för sina många tailors som finns överallt i staden så vi kände att vi var lite tvyunga att ta chansen. Vi sydde alla upp varsin strandklänning och jag en finare lång klänning, Emma en little black dress och Siri en till lång strandklänning. Vi har vandrat runt i staden som påminner mycket om små söta medelhavsstäder med färgglada hus och små gränder.

Efter 2 dagar på hostellet vid stranden bytte vi till ett hostel i stan som var ca 5 km från stranden. Där spenderade vi 2 dagar vilket en av dagarana hyrde vi moppar och åkte norr ut på en pass som kallas Hai van pass, eller det var tanken hehe. Vi kom till Da nang där vi stannade på stranden nån timma och åt sedan lunch innan vi fortsatte upp mot bergen och elepant springs. De tog längre tid än vi tänkte oss och med punka halvvägs upp på berget slutade med att vi inte hann hela vägen innan de blev mörkt. Vi ville inte åka hem när de var bäck svart så vi vände och hamnade i rusnings traffik genom Da nang med våra moppar. Vi överlevde, men bara nästan hehe. Fin utsikt fick vi iallafall och på kvällen gick vi ut. Där vi slutligen hamnade på ett beach party, inte så mycket folk men roligt ändå.

Efter tre härliga dagar i Hoi an tog vi nattbusssen till Mui ne som vi är i just nu.