Idag har vi ledigt och spenderar därför dagen på stranden. Cissi o jag bestämde oss för att bygga ett riktigt vackert sandslott. Vi kämpade i nästan en timme med att bygga ett torn, mur och valgrav. Vi kämpade mot sandras och vågor från färjorna.

När vi nu legat och solat en stund så kommer det en mamma och unge o går förbi. Jag ser att ungen går rakt igenom slottet men tror att det är lungt. Men då vänder sig snorungen och sparkar sönder hela tornet och allt därtill. O mamman bara står där o säger inte ett piss.

Typiskt mammor här i grekland har vi märkt. Ungarna får springa runt o göra vad dom vill liksom. Sharon berättade häromdagen om en unge som stått o kastat grus upp på restaurangen o mamman hade bara suttit där då o inte brytt sig alls. Jag skulle skämts ihjäl om jag var den mamman..

Igår var vår första lediga dag. Vi gick då bort på morgonen och hyrde en varsinn fyrhjuling. Sen gled sedan runt på nästan alla öns vägar. Överallt där man kunde åka fyrhjuling, ditt åkte vi. Vi hoppade dock den långa vägen ner till stranden som ligger längst ner vid syd då det endå blåste för mycket för att kunna bada där.

Vi lekte lite kulturella och åkte bort till Homeros Grav. Han var tydligen någon gammal författare. Fin utsikt över havet hade han iallafall där han hade sig eviga vila.

Idag är vi också lediga o det är nästan vindstilla så vi solar och har tagit ett varsitt dopp i havet. Snart ska vi dra oss bort o ta oss en varsinn glass!

Hejsan hoppsan!
I skrivande stund sitter vi på balkongen o njuter av solen på vår lunchrast. Jobbet här är väldigt soft. Första och andra dagen städade vi några rum på hotellet. vi kanske jobbade typ tre timmar per dag då.
Igår målade vi tre stolar var. Det vart en lite längre dag då vi först grundmålade alla stolar sen målade en gång med riktiga färgen. Men att jobba i sju timmar med en lunchrast på 1 o 1/2 inräknad ska man ju inte klaga på.

Idag har vi lärt oss o bädda sängar och har sedan gjort några av dem. Nu fick vi lite rast medans vi väntar på lunchen.

Vi börjar runt 10 varje dag btw. När vi frågade Sharon (vår handledare) hur dags vi skulle vara redo sa hon "Listen girls, i don't care. If you want to sleep in you can do it." Vi sa då att 10 var perfekt. Hon berättade då att när det är säsong så jobbar dem från typ 7.30 till 17.00 typ och sen på vintern så chillar dem bara. Tydligen så brukar dem öppna hotellet runt 15 maj men som tur är så ska dem öppna 1 maj i år. Så troligtvis blir det lite mer riktigt jobb då. Servering tillexempel.

(Om ni undrar om rubriken så är det en namnet på en av alla katter här.)

Nu är vi äntligen framme på hotellet! Resan med färjan gick jättebra och det var en trevlig båttur förutom att alla sitter och röker typ överallt. BLÄ! Eftersom vi inte sovit så bra inatt på hotellet i Piraeus så var det skönt att kunna vila på båten.

När vi kom fram så mötte vi en tjej som stod med en skylt, som det stod corali hotel på,, o mötte oss. Hon är tydligen ägarens dotter. Rummet vi fick här är jättemysigt med en stor balkong, vilket är underbart! Nu har vi packat upp så nu är det dags att gå och undersöka hotellet. Ikväll skulle hon tjejen ta med oss till staden så vi kan hitta någonstans att äta.

Hola seniorita!
Skojja, vi är ju fan i Grekland. Måste berätta om vårt otroliga flyt idag. Det blörjar med att vi kommer till donken typ exakt samtidigt. (Vi skulle mötas där för att åka med Helgas far till Arlanda). När vi väl är på Arlanda går allt jättesmidigt. Vi lyckas få våra boardingcards och checka in våra väskor utan problem. Sedan lyckades vi snabbt hitta en present till ägaren av hotellet vi ska praktisera på. Flygresan gick utan några problem. Vi fick sedan tag på alla våra väskor o lyckades även få i oss lite Donken.

Sedan var det dags att lyckas ta rätt buss till hamnstaden Piraeus där vi ska spendera en natt för att kunna ta en tidig färja imorgon. Vi lyckas ta rätt buss, gå av vid rätt busshållplats och det tog faktiskt inte jättelång tid att hitta hotellet. Vi äger helt enkelt!

När vi vilat oss lite o fräshat till oss så tog vi oss ner mot hamnen. Där fixade vi biljetter till färjan och kollade vart vi ska gå ombord. Sedan undersökte vi hamnen lite och avslutade vår sightseeing med en liten kvällsmat på något mysigt lite.

När man går runt här i Piraeus ser man stora skillnader om man jämför med Sverige. Här nere är trafiken helt galen. Tror vi varit nära på att bli påkörda minst fem gånger. Dessutom har typ ingen hjäm på någon av alla mopeder och folk röker i bilarna, t.o.m. taxichaufförerna.

Hotellet vi spenderar denna natt på är inte najs. Vi har betalat för ett singelrum och ett dubbelrum. Alla sover i dubbelrummet. Vi har bara varit i det andra rummet och hämtat saker till detta. När vi skulle betala så gick det inte att betala med kort och när vi sedan tar fram våra kontanter så finns det ingen växel.

Allt som allt har denna stad inte imponerat så mycket på oss. Trafiken är hemsk, de flesta människorna verkar ganska bittra o det finns typ ingen restaurang. Bara massor med kiosker överallt. Ska bli skönt att komma härifrån och åka till Ios.

Kan tyvärr inte ladda upp några bilder då wifi här suger. Bilder kommer på ios då wifi där förhoppningsvis är bättre!

Godnatt!

Hej och välkommen!
På denna blogg kommer jag (Emelie), Helga och Cicci att uppdatera er och vår utlandspraktik på ön ios. Hoppas ni kommer vilja följa oss på vår resa! 😊

Lite fakta om ios:
Ios är en ö i den grekiska skärgården som kanske är mest känd för att vara en riktig party-ö. Utöver att ön bjuder på det som de flesta grekiska öarna erbjuder som stränder, kristallklart vatten och sol så har Ios mängder av barer och nattklubbar. Här samlas nöjessugna ungdomar varje sommar och festar till långt in på natten. Få ställen i Grekland har lika bra och intensivt hålligång som Ios.

Det finns dock även lugnare platser på ön. Festligheterna med ljud och sorl dygnet runt är centrerar till Ios stad, men exempelvis byn Mylopotas är mer stillsamt och familjevänligt.

Som många andra grekiska öar karaktäriseras Ios av de vitkalkade husen med blåa dörrar som ligger i bergssluttningarna. Oliv- och fruktträd växer överallt och vinodlingarna breder ut sig i dalarna. Det finns även ett flertal gamla kyrkor och andra sevärdheter på ön. Framförallt omgärdas ön av det fantastiskt turkosa Medelhavet och en sol som strålar i princip varenda dag.