SOMMAR!

Inte för att det någonsin är något annat än sommar i detta land, men 1a December innebär officiellt sommar för Australien. Och som nyhetsrapporteringen skvallrat om, drog denna årstid igång med DUNDER & BRAK! HERREGUD vilket åskväder. Det var blixtar, hagel, dunder och ösregn. CAloundra som är nära här fick hagel som var 5-6cm i diameter! Helt galet! Efter detta varnades det precis överallt om en EXTREME heatwave som skulle dra in över Sydöstra Queensland. med temperaturer upp emot 40 grader. Vi förberedde oss och pratade även om att stänga cafeet lite tidigare igår, fredag, om det skulle bli för olidligt. Det nedgraderades dock och vi överlevde. Varmt som satan var det dock ändå. Värmeböljan ska hålla i sig till åtminstone måndag, så jag ska spendera varje sekund i vattnet denna helg :) Just nu sitter jag och äter frulle efter en liten morgon-surf, och kaffe på stranden. Slängde i en maskin tvätt också, eftersom jag inte har ETT ENDA rent plagg i princip haha. Classic Sophia,
Ska ner på stranden så fort det är färdigtvättat.
Lite senare idag ska jag möta upp Kiani för att fira in sommaren, på stranden med mangos. Classic Sophia och Kiani haha.
Kiani hämtade för övrigt upp mig igår efter jobbet och vi skulle bestiga, för mig, ett nytt berg. Ninderry. Vi packade massor med vatten för att överleva hettan, och MANGO! Alltså ni ANNAR INTE hur goda mangosarna är nu. BÄSTA som finns! Här kommer lite bilder. Helt klart en av mina nya favoriter!

2016, Australien

I tisdags hämtade Kiani mig efter jobbet för ett av våra favoritäventyr. Vi har bestigit många berg tillsammans men Ngun Ngun är absoluta favoriten. Vi åkte på fruktshopping först haha. Såklart. Både jag och Kiani ÄLSKAR Australiensisk färsk frukt. I synnerhet mango och bananer. Tror vi köpte 10 mangosar (stavning). Mums!

Efter det begav vi oss till Mount Ngun ngun och varken vyn eller solnedgångarna gör oss besvikna. Absolut en av mina favoriplatser på denna jord.

2016, Australien, Ätbart

God morgon söndag för er i Sverige!

Här är min helg snart över. Vilken fantastisk helg det varit dock. Bästa på länge. Sommaren har kommit och vi når 30-gradersstreket i princip varje dag. Gissa om det är varmt i köket på jobbet, haha.

Hur som helst min lördagsmorgon spenderade jag med frukost i sängen.

Sommar i Australien = Mangosäsong!
Dessa gyllengula frukter är bland det bästa jag vet! Så goda! Jag satt i sängen ett tag, lyssnade på musik och planerade framtida resor. Bästa starten på helgen! Jag packade mitt pick och pack senare för att gå ner på stranden, bada och bara allmänt överleva 32-gradig hetta.

På Kvällen svidade jag om till klänning och sminkade mig innan jag började vandra ned till Ocean Street (Bästa gatan med massa matställen, barer etc). Jag Frida och Penny hade bokat bord på Elixiba, coolaste veganstället! Alkoholfria drinkar och fantastisk mat.

Vi skulle se Ziggy Alberts på Solbar. Favoritartisten just nu. Han är MAKALÖS! Hans äkthet, närhet, leende, hår ALLTING med honom är perfekt! Konserten var bättre än vad jag någonsin kunnat ana, och jag är helt såld. Ska se om jag kan ladda upp lite klipp från kvällen.

Jag kom hem strax innan 01, och det var bara att snabbt hoppa i säng innan klockan skulle ringa vid 06:30 för Hill runs!

Snacka om att det var varmt! Brukar självklart vara en pärs att springa, men idag var det helt galet. Flygande malar har vart 6e år även sin breeding, och det infaller i år! Så det var så mycket flygfän i luften att man knappt såg något. Lite ballt ändå.

Vårt gäng var lite mindre idag, men vi är TROOPERS!

Vi avslutade sedvanligt med frulle på Decisions och strandhäng på Kawana. Perfekta söndagar!

2016, Australien

Nu när man jobbar måndag-fredag varje vecka betyder helg äntligen LEDIGHET! Det är något speciellt med fredagsfeeling. Nu har jag dock kommit in i jobbet mer och känner mig inte lika totalslut när fredagen väl kommer. However, jag kände att efter 2 veckor av att KONSTANT hänga med människor, satt lite egen-tid fint. Det var nödvändigt. Så jag gjorde lite finshopping på fredagen. Mozzarella, basilika, crisps, rödvin och jordgubbar. Jag packade väskan, musiken och lät stranden stå för vyn. Och så är det ju, att när egentid är behövd, är stranden, oändliga horisonter och solnedgångar bästa sällskapet.

Hade bestämt mig för att hänga med mig själv även stora delar av lördagen. Klockan 05:00 ringde klockan och jag stod framför en 2h lång morgonpromenad från Mooloolaba till Birtinya, där mitt favoritfrukostställe finns. Jag hade ju vunnit ytterligare en gratis frukost där. Det var en fantastiskt fin morgon, och en stor acai-bowl och lite vykortsskrivande satt fint efteråt.

Hängde på stranden innan jag mötte upp Maddi och Sheridan för en afternoon session på ett av våra favoritställen att dricka drinkar på. En av mina bästa vänner jobbar där och kunde fixa bästa bordet åt oss! Score!

och nu är det söndag igen!

2016, Australien

Så bar det av till Melbourne. Jag skulle väl ändå beskriva mig som en hyfsat van "flygare". Jag har varit med om både det ena och det andra och är rätt van vid turbulens i luften. Jag är inte flygrädd, jag ÄLSKAR att flyga! Men riktigt kraftig turbulens får även mig att känna mig lite obekväm. Oftast är det ju endast lätta krusningar, men eftersom jag, ofta flyger över olika kontinenter och världshav, long haul-flights, kan det bli lite bumpy. Därför blev jag extremt förvånad över att den relativt korta resan från Brisbane till Melbourne var så pass skumpig som den var. måste berott på stormar nere vid Melbourne eller nåt. Hur som helst, efter lite skump landade vi fint i ett ISKALLT (iaf om man jämför med The sub-tropics uppe vi Sunny Coast) M E L B O UR N E! Annys och David kom och mötte mig på flygplatsen och körde mig runt staden mitt i natten för en liten sightseeing. Sen somnade vi alla som stockar.

På lördagen gick vi ut och käkade brunch och drack Bloody Marys! SÅ MYSIGT och gott framförallt!

Vi tog våra Bloody Marys i T/A muggar då vi inte hann dricka upp allt innan vi skulle iväg. Bara i Melbourne haha. Kolla också Regnmolnet framför! Helt galet mörkt!

Vi hade en iskall men ack så mysig dag på staden. Som av en händelse var 2 andra, oberoende av varandra, vänner från farmen OCKSÅ i Melbourne SAMMA HELG som jag!!! Vad är oddsen. Tysken mötte vi upp under dagen för fika, innan jag shoppade loss på H&M. Vad är svensken utan HM och IKEA? Inte mycket skulle jag säga. Inte jag i alla fall. Efter x antal timmar köpte vi med oss lite raw-food cakes och gick hem och åt dem tillsammans med lite vin medan vi så sakteliga gjorde oss iordning för middag.

Vi skulle möta upp lite människor i Italian District för pizza och glass.
Pizzan var SÅ GOD! Hade inte ätit pizza på så länge, så jag tog en LARGE, till och med servitören undra om den enbart var till mig. Jajjemen svarade jag! (Klarade allt utom en bit, rätt bra jobbat ändå).
Vi passerade en gelateria i samma distrikt, där de had DJs och 1000 glassmaker! Och jag måste säga, jag har varit i Italien 2 gånger och ätit glass, äkta italian gelato, och Melbournes Italienska version, vinner med HÄSTLÄNGDER! Apple crumble och Salted caramel med varm nutella på toppen. HERREGUD så gott!

Sen gick vi ut å dansade inpå småtimmarna hela gänget, drack dry martinis och sprang efter spårvagnar mitt i natten. Sjukt bra kväll.

Dagen efter åt vi mysfrukost hemma och Dan, tysken, kom över och hängde med oss.

Mitt på dagen blev det dags att bege sig till Southern Cross där jag skulle ta flygbussen. PÅ Domestic Terminal hade de Victorias Secret, och som den ängel man är, kunde jag inte motstå. Hängde där inne ett bra tag med tejjerna som jobbade där och snackade försäljning och chefsbesök. Once an angel, always an angel.
Passerade även ett italienskt cafe, och köpte 2 varm choklad inom loppet av 15 minuter, den första var ju SÅ god, att jag inte kunde motstå en nummer 2

Kvart över 3 var det dags att boarda och jag påböjade en mycket lugnare flygtur denna gång. Och det var som balsam för huden att kliva ur planet i Brisbane med den jämförelsevis fuktiga luften. Jag köpte biljett till airport shutteln och betalade bara för att få åka till Mooloolaba IC (Billigare än door-to-door-service) Men jag blev sist kvar i shutteln och jag kom mycket bra överrens med chauffören, vi snackade och hade trevligt, så han vände sig om och sa; You know what, ill drop you off at your final destination. Score!
Packade upp alla grejer och somnade som en stock. Helt klart ballaste födelsedagshelgen på länge.

Så fyllde bruttan ovan 25 barre!

Fredag 21a Oktober smällde det. Eller ja. Klockan ringde 05 som vanligt. Men istället för att inmundiga vanlig havregröt till frulle, packade jag väskan med papaya och diverse andra frukter och begav mig till stranden med handduk under armen.

Bästa fruktsalladen och solen sken varm redan 06.

Mina kollegor hade bakat tårta och mina chefer gav mig det här kortet på morgonen! Blev alldlees till mig av både orden och av presenten. Jag är så galet taggad på att köra kite surfing! Sen var det en helt galen dag på jobbet. Har aldrig jobbat en så stressig dag, men vi tog oss skrattande igenom det. Måste varit på grund av vilja, och av tårtan jag åt till lunch. hehe. Även min kompis Ross kom och hälsade på på min lunch och käkade tårta!

Fick skjuts hem av min kökskollega, och skyndade mig att packa ihop och duscha. Sprang ned till Esplanaden och One Up Bar, och blev bjuden på Dry Martinis. Inte illa.
Kiani kom och hämtade mig och bjöd på kaffe innan vi 2 begav oss mot flygplatsen.

Middagen på flygplatsen gick INTE att klaga på. Muuuuuummmmmmaaaaaa.

​Fortsättning FÖLJER!

2016, Australien, Ätbart

Redan oktober!
Tiden bara flyger iväg nu när jag på allvar kommit tillbaka in i vardagen här nere. Det var som ni vet lite svajigt början, men nu har allt fallit på plats och jag njuter av varje sekund. Önskar bara det fanns fler sekunder per dag. Men jag är rätt skicklig på att trycka in lite extra saker i alla fall. (Dock inte bloggen tydligen haha).
Nu sitter jag här och tänkte strax krypa till kojs för ännu en Meatball-Monday på jobbet imorn. brukar vara hektiskt. Kan vara bra att sova ut innan.
Slänger upp en blandning av bilder från tiden som varit. Och tänkte som vanligt försöka uppdatera mer ofta, så att man ej behöver skriva noveller varenda gång. Återigen en Classic Sophia...

Fotade lite badkläder

Vi kör på med våra Hill Sprints varje söndag 07:30....

Jag testade på att äta den största brownien i mitt liv. Orkade inte ens hälften...

Jag går 50 minuter till jobbet varje dag. Det är de bästa 50 minutrarna på hela dagen.

På mitt jobb säljer vi det bästa godiset hehe...

Jag lyckades vinna gratis acai-bowl på vårt favoritställe vi alltid äter brunch på, på söndagar. Så jag Maddi och Sheridan gick all in idag efter hill-sprintsen hehe. Såååå gott!

​Nu måste jag sova lite så att jag orkar upp vid 05 imorn!

God natt!

2016, Australien

​Så. jag orkade ju faktiskt upp för att kika på soluppgången. Körde lite morgonstretch/yoga på stranden. Det är lite mys, men framförallt behövligt efter att min PT som jag tidigare meddelat, nästintill dödade mig dagen innan.
Köpte en endollars kaffe på Sleven (Stockholmsslang för 7 eleven) innan jag gick hem, kokade (Läs micrade) grötfrulle. Drog sedan en kvickare repa upp till bussen. För även om jag nu befinner mig på andra sidan jordklotet är mycket desamma. Att alltid vara sen till kommunikationer, till exempel. hemma hinner jag ju trots allt nästintill alltid med buss/båt/tåg vad det nu än må vara. Och även det gäller här i aussie-land, så jag tog bussen till Buderim där jag skulle hämta upp min begagnade "blender" jag köpt. När jag efter detta upphämtande tog mig tillbaka till bussen kommer det plötsligt förbi en man som lite halvt odiskret och nervöst söker min uppmärksamhet. Han stannar och får ur sig;
"I dont normally do this, but I have to say,  you are one of the most beautiful people I have ever seen."Sen försvann han över gatan in i ett virrvarr av butchers, blomsteraffärer och coffeeshops. Jag hoppade sedermera på min buss 616 med ett litet extra glatt leende. Så enkelt egentligen.
Det var 25 grader och inte ett moln på himlen igår. Så jag spenderade en stor del av dagen på stranden. Fick en skön rumpbränna.

Har suttit och mejlat farm och tillbaka med Sunshine Coast Council de senaste dagarna, då jag under jul (då jag för övrigt är ledig) vill volontärarbeta hos någon form av hjälp för ensamma/hemlösa/fattiga människor. Har nu fått massa tips på var jag kan vända mig. Är ingen fanatisk entusiast av jul ändå, och kan tycka att den kommersiella hetsen att köpa köpa köpa, äta äta äta och dricka sig överdrivet berusade (aussie-style) Är helt galen när det sitter folk ensamma hemma och knappt har råd med det billigaste av homebrands. Så jag tänkte göra något åt saken. Ser verkligen fram emot det.

Måste även förbi någon av våra en miljard begnagnat-affärer här på kusten , då jag på lördag är bjuden på Dirty-thirties-fest med 80-tals-tema hemma hos mina chefer. Bildbevis lovas!

Peace out!

2016, Australien

​Så infaller den. Bästa tiden på hela dygnet. BH-fria tiden. Vilken även sammanfaller med ryska timmen.
Den där tiden när man efter en jobbdag på cafeet, kommer hem, byter om, drar till gymmet, träffar en PT som i princip dödar en, och när man efter det kommer hem igen, duschar lagar mat och sen bara sjunker ned vid bordet. Iklädd tjocktröja, utan BH. Bästa känslan.

Ryska timmen är lite intressant den också. Som ni vet är mina roomates båda ryssar. De är dessutom väldigt fästa vid sin TV/Youtube/netflix etc. Många timmar av ryska röster från burken blir det. Jag klagar inte alls. Som några av er redan vet, pluggade jag ryska Steg 1 på gymnasiet. Vilket jag får chans att öva upp nu. Jag lyssnar och läser så mycket jag hinner med, och när det blir för mycket pausas programmet och jag får en kvick re-cap av vad allt handlar om. Perfekt.

I övrigt är jag nu ledig i ett par dagar, och det ska.... BLI SOL! Tänkte lapa lite Vitamin D på stranden i ett par dagar. Har även köpt en Blender på Gumtree som jag ska sticka och hämta i Buderim imornbitti. Om jag orkar tänkte jag även flukta på soluppgången på stranden imorn. Stressigt att vara ledig. Classic Sophia.

Vilken morgon kamrater!

Kiani, min gamla vapendragare och medskapare till den så nutidligt fashionabla hashtagen (#) #sokiadventures, kom och plockade upp mig hemma vid 08 för en dag ute på äventyr. Skönt med en ledig tisdag mitt i alltihopa. Solen sken lika varmt som en indisk smygare (läs varm stinkande fis) (utan diverse lukter då förstås). Vi körde roadtrip (läs40 minuter) upp till Noosa Heads. Vi vandrade lite vinglande nedför trapporna innan Sunshine Beach, speciellt jag då, eftersom jag hade benträning och kondition på gymmet igår. Bra timing Sophia, bra timing... Hur som helst. Det var värt all möda och smärta när vi kom ned till stranden.
Efter ett dopp i det blå/turkosa/gröna whatever man vill kalla det, vattnet, hajkade vi upp för Noosa Heads Headland och tog oss både till "Paradise" och Paradise Caves. Sjukt coola ställen! Och precis som vanligt när jag och Kiani hänger, käkar vi SJUKT mycket frukt. Haha. Mango, banan, kiwi, blåbär, jordgubbar osv. Åt gjorde vi i en av dess "rock-pools" vi hittade vid grottorna. Mdan vi blev nedstänkta av vågor. Waxholms Hotel, släng er i väggen, mer havsnära upplevelse får man leta efter. Runt lunchtid växte molnen till sig och vi bestämde oss för att dricka kaffe. Hör och äpna så har faktikt Sophia Jansson dragit ned på drogförbrukningen. Kaffe vill säga. Inget blir ändå bryggkaffe. Och ni som känner mig bättre än andra, vet att jag kan sänka en full kanna (10 koppar) under samma tid som ni sätter på er brallorna på morgonen. Dricker billigt "instant" kaffe hemma till frukost, och dricker enbart kaffe ute nån gång i veckan. Smakar ändå bättre då. Lite som en reward.

Nu sitter jag här iklädd "nöd-kläder". Vad är nu det??? kanske ni undrar. Jo det är sådana kläder man enbart använder då ALLT annat är smutsigt, alternativt blött i tvättmaskinen. Insåg att jag inte tvättat en enda gång på 2 veckor. HAr helt ärligt burit i stort sett samma kläder varje dag. Möjligen 2 olika outfits, plockat upp, luktat på dem, borstat av. Har de haft någon form av svettliknande odör, kommer Victorias Secret Body Mists väl till pass. Ni som fattar. Ni fattar. Men idag kunde inte ens den starkaste av tantparfymer rädda mina tygbitar, så ALLT, åkte in i tvättmaksinen.
Man kan inte alltid vara fashionabel
Peace out fellow earthlings.