04.30 ringde klockan imorse. Vi har planerat att gå uppför Mt John och kolla på soluppgången. Vi har båda hört att det ska vara otroligt vackert med sjön och och bergen i bakgrunden. Det är så vackert här, bergen har snö på topparna och vattnet är så blått att man knappt tror sina ögon. Det var lite svårt att komma upp faktiskt trots att vi sov så mycket igår. Men vi kunde inte somna förrän vid tolv igår och vi fick inte mer än några timmars sömn i förgår. Det var inte mer än 3-4 grader i morse så vi frös verkligen, trots alla lager av kläder vi hade och lånade även mössa av Hattie. Vägen upp var ganska så tuff såhär tidigt på morgonen utan att ha ätit frukost eller något. Att vi inte hittade stigen direkt heller var lite jobbigt. Men vi hann upp på toppen i tid och det var extremt blåsigt och kallt som tur var kunde vi ta skydd på ena sidan av de stora stenarna där uppe. Att vi var lite svettiga och sen basa sitta och vänta var inte så roligt. Men det var verkligen värt det, så vackert. Det var ganska så klart på himlen också men lite moln över bergen som täckte solen lite, men överlag var det väldigt vackert. Så glad att vi orkade stiga upp och vandra upp här.

Vi var tillbaka på hostlet strax innan sju och gick och lade oss igen. Vid nio vaknade vi av klockan igen. Vi behövde göra oss redo för att checka ut för vi visste inte om vi kunde stanna en natt till eller inte. Igår verkade det som att allt i staden var fullbokat. Även så nu på morgonen när vi gick för att utforska saken. Men vid halv elva fick vi höra att bussen frön Queenstown inte var full och att de som ville stanna en natt till kunde göra det, annars hade vi varit hemlösa ikväll.
Vi åt lite frukost och kollade på film. Vädret är verkligen inte roligt, det regnar, är kallt och super blåsigt.

Vi åt lunch vid halv två tiden och sen gick vi en promenad och var inte tillbaka förrän vid halv sex. Vi gick till en kyrka och tog fina foton på sjön därifrån, sen köpte vi en kaffe och hittade ett vindstilla ställe och pratade om allt möjligt, supermysigt med en underbar utsikt.

Sen har vi inte gjort mycket, Hattie har skrivit i sin dagbok, jag har skrivit på bloggen och sorterat lite foton. Vi åt middag vid sju tiden, jag pratade med familjen lite och nu sitter vi i soffan. Vi båda är helt slut efter vår tidiga morgon och även promenaden i eftermiddags så jag tor att det blir en tidig kväll för oss ikväll.

Tack och lov för att Hattie vaknade i tid. Jag hade helt glömt bort att ställa klockan igår och Hattie hade ställt alarm och trodde att jag bara låg och snoozade. Men när hon slumrade till och vaknade 20 minuter innan bussen gick fick hon Panik och väckte mig och vi var säkra på att vi kommer missa bussen. Som tur var hade vi packat våra väskor igår och behövde bara packa tandborsten och de andra toalettsakerna, men ändå. Vi var fortfarande fulla när vi gick ner för att checka ut och tror också att bussen var sen vilket bara var till vår fördel. Vi sa hejdå till Henryk som var så gullig och också hade ställt alarm för att säga hejdå till oss, nu kommer han att vara själv i Queenstown. Kiwi familjen splittras verkligen upp nu. Det är bara jag och Hattie kvar. Men den 30e splittras vi också.

Bussen kom i alla fall och så fort vi satte oss ner somnade vi. Sen sov jag i princip hela vägen till Lake Tekapo. Fy för, det var längesen jag mådde såhär dåligt, det var så att jag inte visste om jag vågade äta något eller inte. Vi stannade på några vackra platser längs vägen i alla fall och var framme i Lake Tekapo vid halv tre. Vi checkade in och tog ytterligare än nap och mådde så mycket bättre när vi vaknade vid fyra. Vi åt en banan var och kollade på en film innan vi åt middag och sedan gick på en promenad till den lilla staden här och kollade i souvenirbutiken som fortfarande var öppen. Men det var så fruktansvärt kallt att vi var tillbaka på hostlet efter bara en timme.

Vi drack en kopp te och kollade lite på filmen som var igång i allrummet innan vi gick och lade oss vid tio.

Sista förmiddagen i Dubedin idag. Jag gick upp vid halv nio för att äta av gratis frukosten, rostemacka och lite müsli. Alltid bra med variation från gröten även om den frukosten inte är så mycket att hurra för. Sen packade jag mina saker och checkade ut lite innan tio. Tog en liten promenad runt stan för att göra något. Det regnade inte idag för en gångs skull. Sen gick jag tillbaka till hostlet vid elva tiden och läste medan jag väntade på att klockan skulle bli kvart över tolv då bussen går.

Kände mig verkligen redo att lämna nu och ville vara tillbaka i Queenstown redan nu. Kände att jag är trött på att vara ensam även om det varit ganska så skönt ett par dagar. Men nu när jag vet att henryk och Hattie är i Queenstown vill jag bara vara framme. Folket som åkte med mig på bussen kände alla varandra så jag kände mig lite utanför, men kände inte att det direkt var värt att bli kompisar på bara några timmar. Så jag läste min bok hela vägen och vid fem var vi framme. Vi hade ett snabbt stopp vid världens brantaste gata - Baldwin St och sedan en lunchpaus och ett 10 minuters stopp innan vi äntligen var framme. Vädret var extremt blåsigt och det var flera gånger som vi alla trodde att bussen skulle välta. Väldigt obehagligt.

Jag var glad över att vara framme i alla fall och krama om Hattie igen. Vi gick upp på rummet, vi hade blivit uppgraderade till ett fyrbäddsrum med egen toalett och dusch. Hur underbart? Vi hade hur mycket som helst att prata om och vi gick en snabb runda till mataffären för att handla cider till kvällen. När vi kom tillbaka åt vi middag och gjorde oss sen i ordning för utgång. Vi hade fördrinkar på ett annat hostel med resten av de som vi kände som var kvar i Queenstown, Sam, Matt, Ellie, Emelie, Dan, tvillingarna Danny och Kenny och sen några nya människor som jag inte träffat innan. Men det var kul!

Inte jättebra att det bara var jag och Hattie kvar i gänget. De andra tjejerna höll alltid koll på oss och rådde oss alltid att inte köpa fler drinkar. Men ikväll var det bara vi två och det rådde inte gott. Kul hade vi i alla fall, vi dansade loss på både Loco och Winnies innan vi avslutade kvällen med mat från Devils Burger, killarna åt burgare och jag och Hattie delade på pommes, sen var det raka vägen till sängen runt halv fyra.

Valde att inte ställa något alarm igår. Behövde verkligen sova efter dessa intensiva dagarna på bussen. Så vid halv tio steg jag upp och gjorde mig i ordning för dagens sightseeing, åt gröt med banan coh jordgubbar till frukost. Mums, tillsammans med en kopp te. Det är fruktansvärt kallt idag och regnar fortfarande... Men det är dags att ge sig ut. Så med paraplyet i handen gick jag ut i staden. Det är så vackert här. Påminner väldigt mycket om Europa med de gamla byggnaderna. Otroligt fint. Vet inte vad som hänt med mig sen jag började resa. Uppskattar alla möjliga saker som jag inte säkerligen inte gjort hemma. Strosade runt lite i affärerna runt omkring. Alla små inredningsbutiker här är så mysiga och alla caféer vill jag prova på. Gillar verkligen denna staden. Wellington har varit min favoritstad hittils, men den har nu fått konkurrens med Dunedin. Vet inte vilken som är bäst nu, de delar första platsen helt enkelt.

Kom tillbaka vid 4 tiden efter att jag varit i mataffären på vägen tillbaka. I Queenstown är det så dyrt med mat att jag köpt allt här och hoppas på att det kommer räcka tills jag kommer till Christchurch.

Resten av kvällen har jag inte gjort så mycket. Här är typ inget folk på hostlet och de i mitt rum är alla asiater med fruktansvärt dålig engelska. Vädret är kallt, bara 8 grader idag. Så jag har suttit i soffan under min filt med en kopp te i handen och läst. Mysigt faktiskt. Det var några nya i mitt rum också, från Tyskland och Frankrike så pratade en del med dem innan jag somnade.

Gick upp vid åtta idag, tanken var att jag skulle sova ut Idag och kolla mig omkring i Dunedin på egen hand. Men alla i rummet var uppe så jag kunde inte sova så bestämde mig för att hänga med dem i alla fall. Kvart över tio hade vi bokat en tur på choklad fabriken som ligger här i Dunedin. Cadbury är ett märke som är extremt stort både här, England, Irland och alla de länderna där uppe och även i Australien, finns säkert på fler ställen också. Vi fick en guidad tur i fabriken och såklart massor av choklad att smaka där och även att ta med sig hem. Vid 12 var vi tillbaka på hostlet. Alla tjejerna ska ju ta bussen tillbaka till Queenstown idag och så även Jeff. Så jag kramade om honom och sa hejdå. Kommer inte träffa honom mer heller i Nya Zeeland. Så tråkigt att alla lämnar, men så blir det. Alla har olika resplaner.

Resten av dagen har jag inte gjort särskilt mycket. Efter lunch satte jag igång tvätten och det fanns bara en tvättmaskin, så det tog ett tag innan det blev klart. Sen har det regnat konstant hela kvällen.

Så det har inte blivit så mycket mer än så. Började läsa en ny bok som jag är helt fast vid och kan knappt sluta. Men batteriet på paddan tog slut vid 11, så jag gick och lade mig då.

Tidig morgon idag igen. Idag kommer vi att åka kustvägen mellan invercargill och Dunedin och göra en massa stopp på vägen för att se bland annat sjölejon, sälar och pingviner. Tyvärr fick vi inte sett några delfiner. Vi stannade också vid ett stort vattenfall på vägen. Vet inte riktigt vad mer jag ska säga om dagen idag. Det har varit varmt för en gångs skull, vädret har varit jättefint. Tack och lov för det. Vi var framme i Dunedin vid halv åtta, så det har varit en väldigt lång dag idag också. Är glad över att jag ska stanna tre nätter här. Träffade Jeff här, så har hängt med honom efter middagen. Spelade biljard och kollade tv en stund innan vi gick och lade oss.

Denna dagen är den sorgligaste på hela min Nya Zeeland resa. I morse var det dags för mig och Amanda att gå skilda vägar. Jag ska göra Deep South och hon åka till Lake Tekapo för att om några dagar åka tillbaka till Sydney och jobba. Det var väldigt många tårar som kom från oss båda, när jag köade till att gå på bussen. Har sagt det innan och säger det igen. Jag älskar att resa och träffa nya människor, men när man reser så intimt som vi har gjort så är det fruktansvärt att säga hejdå. Vi har bara känt varandra i ett par veckor men det känns som en evighet. Jag har haft så otroligt roligt med denna kanadensare och jag kommer verkligen sakna att resa med henne. Hoppas på att vi kan ses så snart som möjligt.

Resten av dagen har varit helt okej. Väldigt fullspäckad. Har varit på bussen sedan 8.15 tills nu 20.30.. Så jag är helt slut. Vi har dock gjort många stopp på väg till Milford Sound. Milford Sound är en djup fjord i regionen Southland på Nya Zeeland. Milford Sound bildades när en glaciär smälte och fyllde fjorden med havsvatten som nu sträcker sig ut till Tasmanhavet. Fjorden är belägen i Fiordland National Park som är en av de mest besökta platserna på sydön. Vägen från den närmaste staden Te Anau är 12 mil lång och räknas som en av de vackraste bilrutterna i världen.

Det var jättevackert på båten i Milford sound, tyvärr är vädret skit som vanligt så det var väldigt grått och dimmigt på grund av det men jag är glad att jag har sett det. Väldigt vackert.
Men de sista 4 timmarna där vi inte gjorde mer än att sitta på bussen dödade mig nästan. Man blir verkligen så trött av att inte göra något. Har i alla fall checkat in på hostlet nu och ätit middag coh kommer att gå och lägga mig direkt, vilket de andra också kommer att göra. Kände några som var på bussen vilket är skönt, någon att hänga med.

Vaknade upp av att Amanda och Hattie gjorde sig redo för deras Milford Sound som kommer att ta hela dagen. Även Jeff och Henryk åker dit idag och de kommer inte komma tillbaka förrän vid nio ikväll. Somnade om och vaknade upp 20 minuter senare av Line som kom in för att säga hejdå. Igår var sista kvällen tillsammans med henne. Väldigt sorgligt, så jag kramade om henne och sa hejdå och somnade sen om igen. Gick inte upp förrän halv 11. Har hela dagen för mig själv idag vilket faktiskt är underbart. Att känna att man kan vara ensam utan att ha någon omkring sig hela tiden eller känna att man måste prata med någon. Det låter verkligen inte normalt. Men när man reser som jag gör och har människor runt omkring sig hela tiden så behöver man någon gång ibland bara vara helt för sig själv. Så idag har jag bara strosat runt i stan och kollat i affärer och verkligen inte gjort mycket mer än det. Men jag älskar det!

Hattie, Amanda och Henryk kom tillbaka vid nio och de va så hungriga, så jag hängde med dem till Devils burger som de åt i sofforna på hostlet. Jeff gör Deep South, vilket jag ska göra imorgon. Så jag kommer att träffa honom en natt i Dunedin och säga hejdå till honom där.
De var helt slut efter deras lilla äventyr idag att vi inte gjorde så mycket och var i säng redan vid midnatt.

Vaknade sent idag, inte extremt bakis, men vi kunde definitivt känna av det. Killarna var hungriga som bara den och matfantasterna inom dem tänkte laga frukost till oss alla. Så vi gav dem fem dollar var och sen gick de för att handla. En timme senare har vi tallrikarna framför oss och hela hostlet kollar på oss med avundsjuka. Vi hade en bulle med stekt ägg, bacon och camembert i. Vid sidan var det stekt potatis och lök, avokado och vita bönor i tomatsås. Om vi var mätta? Det kan man lugnt säga. Men det var så gott. Så snällt av dem att göra detta.

Sedan var det dags för Amanda att åka iväg på sitt Skydive, så vi alla hängde med till hennes mötesplats och vinkade av henne. Stackarn är så höjdrädd men tänker ändå göra det. Vi andra fortsatte till den lilla hamnen där det var marknad. Det är också ett internationellt maraton här i Queenstown idag, så många vägar är avspärrade och folk som kommer springandes förbi hela tiden. Vi gick en runda på marknaden innan vi lade oss i gräset i solen och snackade bort tiden. Amanda fick tyvärr tråkiga besked om att hennes skydive var inställt på grund av vädret, inte mycket man kan göra åt saken. Så så fort hon kom tillbaka bytte vi om lite snabbt och gick mot gondol liftenför att ta oss  till toppen av Ben Lommond och köra rodel. Hela gruppen var med coh killarna Matt och Sam följde också med. Vi fick 4 race och vi hade hur kul som helst. Älskade det! Vi fik också underbara vyer ut över Lake Wakatipu och Queenstown själv.

På vägen tillbaka gick vi till affären för att handla cider inför kvällen. Intressant att det i Australien är billigast med Box vin och här är det cider som är billigast. Sedan stannade jag och Amanda till på Subway som vi åt till middag innan vi gjorde oss i ordning för ytterligare en utgång. Även den sista utgången tillsammans med denna gruppen! Sorgligt men sant!

Så återigen samlades alla i vårat rum och vi spelade spel ända tills det var dags att dra ut. Det blev en tidig kväll då alla ville kolla på någon fotboll på hostlet.. Haha.. Jaja. Vi hade kul så länge det varade.

Dagen som jag sett fram emot väldigt länge är äntligen här. Idag ska jag och Line svinga i världens största gunga. Men det gjorde vi inte förrän på eftermiddagen.

Jag och Line var uppe vid halv nio för att gå och äta frukost som också är gratis på hostlet. Men när vi kom ner var vi väldigt besvikna då det bara fanns rostemackor där med olika typer av marmelad till. Det är det det alltid finns men oftast har de också müsli och flingor. Så vi blev lite besvikna på det och kommer antagligen inte atht gå ner till detta igen. Vi träffade två av tjejerna från vår buss i köket som berättade om en gratis promenad tur runt Queenstown som började klockan tio. Varför inte tänkte vi? Så mellan tio och tolv var vi på en guidad tur runt stan. Både intressant och lite långtråkigt på samma gång. Inte allt som var jättekul att lyssna på. Men guiden för förvånansvärt bra faktiskt. Vi gick tillbaka till hostlet och åt en snabb lunch innan jag fortsatte till Peter Pan igen för att boka min Fiji resa, älskar spontanitet!!

14.10 Var det dags att checka in för vår swing. Line tycker inte att det räcker och ska därför också hoppa bungyjump. Helt galen är hon!! 134m hög är bungyn! Aldrig i livet att jag gör det! Känner mig verkligen inte trygg med den tanken eller säker för den delen. Jag är glad att jag bar gör swingen, men ska definitivt supporta henne. När vi stod på plattformen och väntade var jag så nervös för hennes skull. Fattar inte hur hon vågar, jag hade inte alls känt mig säker när det gäller selen och grejer. Men hon gjorde det minsann och hon ångrar inte det det minsta. När hon kom tillbaka upp började jag gråta av lättnad för hennes skull.

Vi fortsatte sen bort till swingen eller gungan, som jag sett fram emot så mycket. Läskigt att kolla på de andra när de blir släppta. Plötsligt blev jag så nervös över hur vi skulle sitta. Vi hade hört att koalan skulle vara den bästa vad gäller att känna sig trygg. Koalan är när den ena sitter i den andras knä med ansiktena mot varandra. Men folk som precis gjort det rekommenderar att göra det upp och ner. Jag vet att Line är en adrenalin fantast och vill göra allt så värst som det bara går. Men hon var snäll och lät det vara upp till mig, då hennes stora grej var Bungyn och detta min. Så jag bestämde mig för koalan. När vi sen står och blir fastspända i selen, ändrar jag mig snabbt och säger – det är lika bra att göra det upp och ner. Jag måste pusha mig själv till saker och ska jag göra det kan jag lika bra göra det upp och ner. Men fy fan. När jag satt i gungan utanför plattformen och de sa åt oss att luta oss bakåt och fästa benen i repen ovanför oss trodde jag att jag skulle svimma. Det är så otroligt högt över marken, reflexen är ju inte att luta sig bakåt direkt. Så tillslut tog han tag i mitt ben så att jag inte hade något val. Och efter någon minut så släppte han oss. DET VAR SÅ ROLIGT!!!!! Jag är så glad att jag ändrade mig och att de som jobbade där pushade mig också. Vill göra det tusen gånger om!! Kommer leva på detta adrenalinet länge!

Vi köpte videos och foton efteråt och väntade på att bussen tillbaka till stan skulle gå och var tillbaka på hostlet vid halv sex. Sen väntade vi lite till på att kunna gå och äta gratis middagen kvart över sju. Idag var det pasta med köttbullar i tomatsås – väldigt gott, speciellt för att vara gratis. Sen var det fullt ös med att göra sig i ordning snabbt som attans för att kunna gå ut ikväll. Vi spelade dricklekar på rummet och sedan hade vi en fantastiskt rolig utgång. Jag och Amanda hade vouchers med gratis drinkar på ett antal klubbar, så vi var in och ut på alla ställen innan vi mötte upp med de andra tjejerna, Jeff, Henryk coh killarna från England, Ben, Alex och James och dansade kvällen lång på World bar. Kvällen avslutades med mat från Devils burger. Så gott!