Det blev en tur till Göteborg igen. Tanken var för början att jag och Bea skulle dit med mina tre kompisar som alla hoppade av, trots att det var deras ide. Men jaja, vi hade det supermysigt. Vi åkte upp efter att mamma slutat jobba igår, checkade in på hotellet, drack vin och gjorde oss i ordning. Gick ner till Hard Rock Cafe där vi åt middag och drack goda drinkar.

Idag ringde klockan vid halv nio. Åt god frukost och sedan checkade vi ut och gick till Liseberg. Vi hade tur med regnet till en början och tack vare att vi köpt biljetterna på nätet kunde vi komma in i parken tidigare. Så vi hann ju åka hur många karuseller som helst innan det blev packat där inne. Men sen kom regnet.. men vad gjorde det när vi hade ponchos med oss?! Vi hade en jätterolig dag och åkt massor av karuseller, bland annat favoriten Helix och den nya Loke.

Helgen har spenderats i Berlin. Bestämde för några veckor sedan att jag skulle åka hit och träffa Kat, som åker tillbaka till Australien till sin pojkvän och för att plugga. Så jag vet ju inte när man träffar henne igen, såvida jag inte har ”vägarna förbi”. Det var ändå sen i November vi sågs senast så det var kul att träffa henne igen. Jag landade vid fyra på eftermiddagen och Kat skulle komma senare. Så jag gick till lägenheten som vi hyrt för helgen och tog sedan en liten tur runt omkring där vi bodde och passade på att shoppa lite eftersom jag antar att vi inte lär hinna det bland all sightseeing vi har att göra i helgen. Men det tog lite längre tid än vad vi trodde för Kat att komma hit. Tåg var försenade så det blev lite klyddigt för henne att ta sig hit. Så jag var och fixade lite mat och fördrink till oss och gjorde mig redo för att gå ut. Så när hon äntligen var framme, gjorde hon sig i ordning och sedan hade hon blivit rekommenderad en klubb av hennes kompis som vi gick till. Tror vi gick vid halv ett och när vi sedan kände oss redo att gå hem var det ljust ute och vi fattade ingenting. Kollade på klockan och såg att den var kvart i sex?! Vart tog tiden vägen?! Men det är ju ett tecken på att vi haft väääldigt roligt. Det var en liten klubb men där var ändå en del folk och framförallt spelade dem bra musik - allt från 80-tal till väldigt nya låtar.

Vaknade vid halv tolv i lördags och mådde hur bra som helst tillskillnad från Kat. Så jag gick och handlade lite frukost till oss och sedan gjorde vi oss redo för en dag på stan. Kat hittade en rutt vi kunde gå för att se så mycket som möjligt. Vädret var fint till en början, men sen började det regna.. och det regnade inte lite.. vi fick tränga in oss på madame toussades för att vänta ut det innan vi fortsatte vår tur. Vi har hunnit med bland annat Bradenburger tor, Alexanderplatz, förintelseminnesmäket, Berlin Mall och en massa annat. Gillar verkligen Berlin. Trots att det är en storstad så känns det inte riktigt som det. För att inte tala om alla gamla byggnader, det är något särskilt med det. Det känns så mysigt. Vi åt middag på Vapiano och tog oss sedan hemåt för göra oss redo för kvällen. Vi hörde om en bar med utsikt över stan, vilket vi var väldigt taggade på, speciellt eftersom det tog en timme att hitta dit och sedan stå i kö i 15 minuter. Men till vår besvikelse så var det ett riktigt skitställe om jag ska vara helt ärlig. Fråga mig inte vem som rekommenderat detta stället till Kat, den personen lär ju ha varit ganska så toppad om de tyckte att det var en bra utsikt. Så vi tog faktiskt en taxi tillbaka till det stället där vi var igår. Men denna gången gick vi in på den klubben som låg mitt emot, men det ångrade vi snabbt.. vi tog en drink och hoppades att det skulle vara bra men nej.. det var för stort och för mycket folk så vi gick över dit vi var i fredags. MYCKET bättre!

I söndags hade vi lite otur efter att vi lämnat lägenheten. Vi visste inte riktigt vart vi skulle lämna våra väskor så vi gick till tågstationen där vi läst att dem hade skåp. Men såklart var väl alla upptagna…. Efter mycket om och men och letande så bestämde vi att vi skulle ha dem med oss. Inte hela världen egentligen. Vi tog oss till det som finns kvar av Berlinmuren. Stannade på ett cafe för en välbehövlig fika efter oturen vi haft och laddade upp för en massa information vid berlinmuren. Man trodde inte riktigt att det var sant förrän man såg det med sina egna ögon. Det var mycket att läsa och ta in igen även om man läst det i skolan. Väldigt intressant men samtidigt helt sjukt. Vi fortsatte strosa längs gatorna, gick förbi universiteten bland annat och tillslut hamnade vi på en restaurang för att äta lunch/middag innan det var dags för mig att säga hejdå och ta bussen till flygplatsen.

Mysig dag i Köpenhamn med Sally och Carro, med god lunch/middag och mys i hamnen

Jag och mamma kände att det var dags att hitta på något och inte vara hemma i Höllviken hela semestern. Så vi tog med oss mormor och åkte till Ven. Lite stressig morgon men vi hann i tid till båten i Landskrona. 30 minuter tog båten och sedan gick vi upp för backen till cykeluthyrningen och trampade iväg längs kusten. Ven är så himla mysigt. Speciellt när man inte varit där på flera år som jag. Men det är ju mycket mindre än vad jag trodde. Det går ju väldigt snabbt att cykla runt. 90 minuter tror jag att det skulle ta om man cyklade allt i ett svep. Men vi stannade lite på vägen, åt picknick och njöt i solen. Mysig dag!

Äntligen semester i två veckor och hästveckan har dragit igång men är snart slut. En vecka som är lika rolig varje år, det är mycket folk här nere och kvällarna på strandbaden är fantastiskt roliga. Jag var där i onsdags med Linnea, Bea och två andra tjejer.

I fredags hade Andre fixat biljetter till Bubbles and Brunch på Badhytten till både mig, mamma och Ullis. Men varken mamma eller Ullis visste vad dem hade gett sig in på. De trodde att det var en mysig grej eftersom det var på dagen. Men ack nej, när jag fått reda på vad det var blev dem lite chockade. Men vi hade roligt. Det var en dagsfest helt enkelt som inte riktigt blev som vi tänkt oss. Vi började med att dricka champagne klockan 12 och åkte sedan limousine ner till Badhytten, där vi då fick reda på att vi inte hade något bord. Utan ville man ha det började priserna för ett bord på 10.000kr. Lite väl mycket kanske, så vi lämnade tältet för stunden och åt lunch inne på själva restaurangen, vilket var lika gott. Så det blev ingen brunch, men det blev champagne nä vi gick tillbaka till festen. Bubbles and brunch är nämligen ett event som har turnerat runt i hela Europa. Så det var som att vara på en nattklubb fast på dagen. Rolig upplevelse! När det sen var slut vid sex, fortsatte vi till Nama i Höllviken där vi mötte upp Bea, pappa och Stefan och åt middag. Tanken var sen att jag och Bea skulle till strandbaden men så blev det inte.

Igår cyklade vi ner till Falsterbo Horse show och kollade på tävlingar och strosade i butiker, vilket inte är min favoritgrej. Men att kolla på tävlingarna är ändå roligt. Och vi hade ju super tur med vädret. Vi åt middag på Stationen i Skanör. Provade deras hamburgare med getost. Så god! Bea åkte med pappa hem och jag och mamma fick cykla. Vi gjorde oss i ordning så snabbt vi kunde och fick skjuts tillbaka ner till campingen i Skanör. Där hängde vi med Heidi och hennes vänner. Hon har campat där nere hela veckan och har gjort det i typ fyra år. Så det är typ samma människor som är där varje år som kommer från hela Sverige. Lastbilen brevid dem hade sitt eget party med lampor och högtalare och hela köret. Men jag och Bea var de enda som gick till Strandbaden. Vilket jag är väldigt glad över. Beas kompisar var där och jag hade många kompisar där. Det var nästa som en klassträff från gymnasiet. Superroligt!

Idag var det mindre lyckat med vädret, regn och rusk tidigare än vad vi trodde, tur vi hade filtar med oss och att man kunde köpa regnponchos där. Men Bea fick köpt det hon behövde och vi kollade på Grand prixen, kaninhoppningen och andra tävlingar.

Mysig liten reunion med Emelie och Sara idag. Träffade Sara supersnabbt på sunds utspring, men annars har vi inte setts. Hon pluggar ju i Karlstad. Så äntligen hittade vi en dag som passar alla tre. Vi provade på det nya libanesiska stället som ligger vid kanalen, Gamla Märtas by the sea. Jättemysig kväll med tjejerna, god mat och vi åt god glass i kiosken efteråt innan vi cyklade hem.

Jag älskar Göteborg, det är typ den bästa staden i Sverige. Så himla mysig stad. Fattar inte varför jag inte är där oftare. Linnea frågade mig nästan precis när jag kommit hem om jag vill hänga med henne och se Coldplay, och vem tackar nej till det? Inte jag i alla fall. Så igår morse tog vi tåget vid åtta och var framme i Göteborg vid 11, men det kändes inte som att det tog så lång tid. Men vi hade mycket att prata ikapp. Väl framme skulle vi leta upp hotellet, men till bådas förvåning låg det rakt över gatan från det att vi gick ut från centralen. Helt perfekt. Vi kunde inte checka in då, utan lämnade våra väskor på hotellet och tog en shoppingtur i Nordstan. Åt smørrebrød och drack vin till lunch och fortsatte shoppa. När det sen var dags att checka in på hotellet, gick vi in om systemet och köpte en flaska bubbel att dela på när vi gjorde oss i ordning. Middag blev det på Hard Rock Cafe där de spelade Coldplay musik för fullt och blandade goda drinkar till oss innan vi gick till Ullevi.

Vilken bra konsert! Vi satt ganska högt upp men vi såg väldigt bra, vilket var det viktigaste. Det var en underbar konsert och Chris Martin, som sångaren heter, var väldigt närvarande eller hur man nu ska förklara det. Han pratade till alla och bjöd på sig själv. Vi kunde inte vara mer nöjda!! Kvällen avslutade vi med varsin Aperol Spritz innan vi gick tillbaka till hotellet.

Idag har vi ätit en supergod frukost på hotellet. Shoppat lite mer och så träffade vi min kompis Amanda som jag lärde känna i Australien. Kul att se henne igen efter så lång tid. Men vi hann inte ses längre än över en kaffe, vi hade ju ett tåg att passa som gick vid fyra. Så vi hann köpa en dricka och macka på espresso house att snacksa på på vägen hem. Två toppendagar helt enkelt!

Äntligen midsommar! En dag som alltid är fylld av massa roligheter och god mat oavsett vädret som man aldrig kan lita på. Jag skulle inte träffa mina kompisar förrän på kvällen så på morgonen var jag och mammsen ut och plockade blommor för att göra min egen krans. Men det kommer jag nog inte göra igen. Det blev inte särskilt bra… men det blir väl så när det är första gången man gör det och det bara är midsommar en gång om året.

Sedan hängde både jag och bea med mamma och pappa till deras fest och åt lunch och lekte några lekar innan jag fortsatte vidare till Malmö hem till Emma och Emil.

Idag har vi varit på utflykt med släkten, som de fick av oss i julklapp. Vi samlades hemma hos oss klockan tio, hoppade in i bilarna och körde till Helsingborg för att sedan fortsätta med båten över till Helsingør. Som alltid i Danmark så är det så mysigt, deras byggnader och gator är så otroligt mysiga. Vi strosade runt i gatorna, tittade i butiker och åt lunch.

Sedan var det dags att ta båten tillbaka till Helsingborg och åka till Fredriksdalsteatern för att se en revy på kvällen. Första gången vi varit där och hela området där var himla fint. Mycket bättre och finare än vad jag förväntat mig. Stora och fina botaniska trädgårdar, små ”museum” kan man väl kalla det och lite djur. Innan revyn började hade vi bokat bord på det lilla cafeet som fanns för att äta räkmacka, som var SÅ god! Revyn vi såg hette hotell Westminster, jag har nog inte skrattat så mycket som jag gjorde under denna tiden. En makalöst bra revy!

Studentveckorna är igång och det är dem bästa veckorna på året tycker jag. Alla är så glada och vi som redan har tagit studenten får på något sätt leva om det igen genom studenterna. Man får rysningar i kroppen när man ser dem springa ut eller kommer körandes i bilar och visslar för fullt! Man kan inte annat än vara glad denna tiden på året, det slår alla andra högtider!

& idag så var det syrrans tur att ta studenten! Känns konstigt faktiskt…för mig kommer hon alltid vara liten. Men jag är otroligt stolt över henne och jag hoppas verkligen att hon kommer njuta av dagen lika mycket som jag gjorde för 3 år sedan.