Enligt väderleksrapporten är det storm påväg så vädret idag ska inte vara så bra. Så vi åkte till Exploaratiorimet som är precis som Experimentariet i Köpenhamn. Ett ställe som så fint kallas för vetenskapscentrum med massor av utställningar av olika saker som man kan prova på. Svårt att förklara vad det är rikitgt. Vi spenderade i alla fall ett par timmar där innan vi åt fish´n´chips till lunch och sedan åkte vår familj till ett köpcentrum och de andra strosade runt här då de inte ville hänga med. Mycket mer än så blev det inte idag.

Vilken tidig morgon. Klockan ringde strax efter sex och halv sju var vi nere och åt frukost. Vi skulle nämligen bli upphämtade på union square kvart över sju och behövde vara där lite innan såklart och även hinna ta en taxi dit. Idag är det en dag som vi alla sett fram emot. Nämligen Alcatraz. Speciellt nu när man sett filmen också. Alcatraz var ett fängelse på ön Alcatraz Island innanför Golden Gate vid San Francisco. Ön byggdes om till en anläggning för militären i mitten av 1800-talet och blev 1934 ett av världens mest rymningssäkra fängelser på grund av det kalla omgärdande vattnet med starka strömmar. Det finns ändå en grupp fångar som försvann från fängelset och som inte har återfunnits. Då ingen har givit sig till känna och ingen har erkänt sig ha träffat på någon av flyktingarna antas det vanligen att de omkom vid flyktförsöket. Det normala var att rymmarna antingen sköts eller drunknade i det kalla vattnet. I fängelset satt bland andra Al Capone. Fängelset stängdes 1963 eftersom det inte var ekonomiskt försvarbart att hantera eller spekulativt som en följd av rymningarna året innan. Fängelset står kvar än idag och kan besökas av turister. Det har också använts vid olika filmer, exempelvis Flykten från Alcatraz, med bland andra Clint Eastwood. Under de år som Alcatraz var öppet försökte 36 fångar rymma från fängelset. 15 av dessa dog under sina flyktförsök.

Det var så intressant att gå runt där. Man fick hörlurar att lyssna i och så blev man guidad runt i fängelset medan man lyssnade på olika historier och hur det gick till där. Definitvt en av höjdpunkterna på resan.

När vi tagit båten tillbaka till fastlandet var det dags för lunch och eftersom vi är på en tour så fick vi lunch som vi kunde äta i solen. Sen åkte vi vidare mot Golden Gate Bridge som vi tog foton på på båda sidorna. Kul att ha sett den både i dagsljus och på kvällen. Sen körde han runt bland husen och fick kolla på olika typer av områden. Vi fick även sett huset där de spelade in filmen Mrs Doubtfire.

Vi blev även idag avsläppta på Union Square. Medan pappa, Stefan och Neo gick till cheesecake factory för att få ett bord så gick vi andra till Victorias Secret och sedan kollade vi i alla butikerna inne på maceys medan vi väntade på bordet. Väl där, tog vi en kopp kaffe och varsin cheesecake. De är ju kända över hela världen för sina cheesecakes, så ni kan bara tänka hur goda de är. Sedan försökte vi hitta Marc Jacobs, men det gjorde vi inte. Så vi strosade mest runt innan vi tillslut var tillbaka på hotellet. Kvällen avslutade vi med lite snacks på Applebeer, en restaurang i Fishermans Wharf.

Efter frukosten idag var det raka vägen till San Francisco. Efter dessa dagarna då vi i princip bara suttit i bilen har alla varit väldigt taggade på att komma fram till San Francisco. Vi var framme strax innan lunch och lämnade alla väskorna på hotellet och parkerade bilen och sedan promenerade vi ner till Fishermans Wharf för att äta lunch. Till att börja med kan jag säga att detta är en otroligt backig stad. När man kollar upp för vissa backar är de nästan brantare än de vi åker skidor i, haha. Men vi hittade en restaurang i alla fall och jag tog lax som var bland det godaste jag ätit på resan. Så gott! sedan har vi bara promenerat runt längs vattnet och vid halv sju hoppade vi på en sightseeing buss som tog oss runt San Francisco, över till den kända Golden Gate Bridge och även över den andra bron som jag inte kommer ihåg vad den heter. Men man kommer till Treasure Island när man tar den i alla fall och därifrån fick man en otroligt vacker vy över San Francisco. Vi hoppade av på union square vid halv nio och gick in till macys och tog hissen till åttonde våningen och cheesecake factory. Vi stannade inte länge då väntetiden på ett bord var två och en halv timme lång. Så vi åkte en våning ner till ett hamburgarställe som var super gott.

När vi vaknade öste det ner och fortsatte göra det hela dagen. Vi körde drygt tre timmar innan vi hamnade på Hearst Castle som är ett slott som är byggt av en man som hade så mycket pengar att han inte visste vad han skulle göra av dem. Hearst Castle var den amerikanske tidningsmagnaten William Randolph Hearsts palatsliknande residens; av honom själv vanligen refererat till som "the ranch". Hearst Castle ritades av arkitekten Julia Morgan och färdigställdes 1947. Morgan valdes som arkitekt för projektet 1919. Hearst Castle skänktes 1957 av företaget Hearst Corporation till delstaten Kalifornien. Idag är det öppet för allmänheten och klassat som nationellt minnesmärke.

Efter denna rundvandring fortsatte vi till Montery där vi skulle övernatta. På vägen dit stannade vi längs med kusten för att kolla på sjölejonen som fanns där. Väl framme i Montery gick vi till en av restaurangerna i staden för att äta middag innan vi gick och lade oss.

Vi började dagen på Walk of Fame igen för att se det på dagtid. Ullis, Stefan, Tova och Neo gick på Madame Tussauds och vi kollade i butiker tills de var klara. Sedan hoppade vi in i bilen igen och lämnade Hollywood för denna gången. Vi åkte till Citadel Outlet och shoppade några timmar efter att vi ätit lunch. Nästa stopp var en apple butik innan vi fortsatte till den kända Santa Monica Pier. Där fanns både karuseller, restauranger och affärer. Vi åt middag där innan vi fortsatte till vårt hotell som låg drygt två timmar norrut.

idag har vi varit runt i bilen igen. Vi började på Venice Beach, tyvärr var vädret ganska kallt och grått. Men vi gick där ett tag på strandpromenaden som var fylld av cafeer och restauranger. Sedan åkte vi tillbaka till Rodeo Drive för att faktiskt gå omkring där, det gjorde vi inte häromdagen. Så vi parkerade bilen och gick på denna berömda gata som verkligen inte var så lång. Där det bara fanns alla dessa dyra och fina butiker, Ralph Lauren, Gucci, Fendi, Chanel osv. vi strosade omkring, åt lunch, strosade lite till och åt glass innan vi hoppade in i bilen igen och körde runt lite i Beverly Hills. Så vackra och enorma hus. Helt otroligt. Eftersom vi änåd var i krokarna, hittade vi till Melrose Avenue och gick till DASH, som är Kardashian systrarnas affär. Eftersom vi alla vet vem dem är och de flesta av oss kollar på deras serie var det ett självklart val att gå dit. Men vi blev alla lite besvikna. Det fanns inte så mycket kläder där och priset var såklart exremt. En helt vanlig t-shirt för 600kr är lite till att ta i.

Vi kom tillbaka til hotellet och åt middag vid åtta tiden och sen kände vi inte för att gå ut och göra något så jag, Bea, Tova och Neo handlade lite gottis och gick upp på rummet och kollade på Flykten från Alcatraz. Som är en film om fängelset Alcatra utanför San Fransisco som vi ska besöka när vi kommer dit. Därför tyckte vi det skulle vara roligt att se filmen innan så man har en ide om hur allt hände och hur dessa fångar lyckades rymma från fängelset. Som alla sa var omöjligt. Det ligger ca 2.5km från land på en ö. Så man måste simma och vattnet är kallt såklart och att simma i havet är inte det lättaste. Oftast hade fängelser generellt en vakt per sju fångar men på alcatraz fanns det en vakt per tre fångar. Ett av de tuffaste fängelsena genom tiderna. Så det är kul att ha sett filmen och kan inte vänta tills vi ska åka dit.

Vi fick inte mycket sömn inatt kan jag tala om, speciellt inte när vi har en så här lång dag framför oss. Idag ska vi nämligen till universal studios. När mamma kollar på biljetterna står det att man skulle ringa två veckor innan för att boka sin guidade tur då vi har VIP biljetter. Men det hade de ju inte läst innan.. börjar bra idag. Så när vi kom dit fick vi ju säga som det var och fick en tid till guiden vid halv ett men när vi sen väntade på våra biljetter så sa hon att vi redan var inbokade 9.45, tur att vi var där så tidigt. Snacka om tur. Så med våra VIP biljetter får vi en guide som visar oss runt i fyra timmar och vi får gå före alla i kön till alla attraktioner så vi slipper vänta så länge som vi gjorde på Disneyland. Vi har åkt så coola attraktioner nu på förmiddagen. Allt från simulatorer som verkligen känns som man sitter i en riktigt berg- och dalbana till flumride och shower. Transformers, Mumien, Jurassic Park, Simpsons, Harry Potter, Minions, Shrek film i 4D är de som finns i parken. Sedan åt vid lunch vid ett tiden, som var helt outstanding. Det fanns så mycket gott att välja på på denna buffen. Allt från kall mat till varm mat och efterrätterna ska vi inte ens tala om.

Vi mötte sedan våran guide igen vid två och då var det dags för movie set. Alltså en busstur typ igenom där de spelat in flertalet filmer och serier genom tiderna. Så häftigt och så sjukt att de har kunnat bygga allt detta. Det var också några simulatorer som vi åkte igenom, eller vi åkte typ in i ett stort garage och stannade kvar i bussen medan allt hände på sidorna. Vi såg King Kong och fast and furious. Vid fyra var det klart och vi sa hejdå till vår guide efter att hon lämnat oss vid en vattenshow som också var häftig att kolla på. Och stackars alla människor som satt på de första raderna som blev genomblöta. Det som var sjukast i hela parken var Harry Potter området, som det hade tagit sju år för dem att bygga upp, bara det är sanslöst. Men de gör allting så verkligt. Alla som jobbar där gick runt klädda i de käparna och man kunde köpa sina egna käpar och trollstavar och när man stod i kön till karusellen gick man igenom slottet som såg ut precis som inne på Hogwartz med tavlor som pratar och Dumbledor som också pratade till alla bland annat. Väldigt coolt gjort. Efter vattenshowen i alla fall så åkte vi Minion simulatorn som vi inte åkt innan, sen åt vi middag och sen åkte vi några attraktioner igen innan vi åkte hem.

Nyårsafton har nu också kommit. Tiden går verkligen så fort. Idag har vi ätit supergod frukost på hotellet. Och sedan tog vi bilen för att köra runt i Los Angeles. Första stoppet var Hollywood skylten. Tyvärr blev vi alla väldigt besvikna. Vi trodde att vi skulle komma mycket närmre än vad vi gjorde. Men såklart häftigt att ha sett den. Sen försökte vi hitta en närmre väg dit, men det gjorde vi inte och försökte istället hitta Peach Pit, som är det kända cafeet i Beverly Hills serien. Men det gick inte så bra det heller. Så det fick bli lunch på ett vietnamesiskt ställe, inte fel det heller, maten var jättegod.

Sen tog vi en sväng på Rodeo Drive innan vi körde tillbaka till hotellet för att vila lite. Det har varit så fullspäckat schema sedan vi lämnade aspen att vi inte riktigt haft tid att bara ligga i sängen och inte göra något. Så vi passade på att göra det idag innan vi gjorde oss i ordning för nyår. Vi drack lite champagne på rummet medan vi väntade på taxin. Mamma hade bokat en restaurang i Santa Monica då vi hört att fyrverkerierna där skulle vara fina. Så efter en halvtimme i taxin stannar han utanför ett ställe och vi tror att han skämtar med oss. Det ser verkligen helt öde ut. Men jag gick in för att få vårt bord, men då säger dem att vi inte har någon bokning och att de avbokat vår reservation, trots att vi fått ett mejl som säger att bokingen är bekräftad. Efter lite tjafs så gick vi därifrån. Vi är faktiskt glada över att vi inte åt där. Servicen där var otroligt dålig och det såg lite tråkigt ut där plus att där tydligen inte var några fyrverkerier där. Så vi ringde efter vår taxikille som kom och hämtade oss igen och körde oss till ett område i downtown LA där det skulle finnas många restauranger.

Vilket det också gjorde. Så vi hamnade på ett ställe där de hade fantastiskt god mat och trevlig stämning. Så det var tur. Vi blev också rekommenderade ett ställe att se raketerna så strax efter halv tolv haffade vi en taxi långt om länge som fick köra i hundra nittio för att hinna till tolvslaget vilket vi gjorde med två minuter. Det var musik på området och sedan nedräkning på ett av husen. Så annorlunda. Eller, ja annorlunda från vad det är hemma. Så gjorde jag ju i Australien också. Fyrverkerierna var inte så mycket att hurra för dock. Men det var en mysig nyår med familjen i alla fall.

Efter lika mycket kaos om inte värre än igår på frukosten så checkade vi ut och packade bilen och åkte till ett shoppingcenter i Orange County. där vi shoppade massor och åt lunch och begav oss därifrån vid fyratiden. Då åkte vi till nästa hotell – Hilton i Hollywood, Los Angeles. Kvällen spenderade vi sen på Hollywood Boulevard och den kända Walk of Fame.

Kvart i åtta möttes vi för frukost. Lite skillnad på standarden på frukosten kan man ju säga. Och det fanns inte ens sittplatser till alla som ville äta samtidigt som oss. Lite oplannerat av hotellet faktiskt. Men vad ska man göra? Det som är bra i alla fall är att vädret är på vår sida när vi idag ska på Disneyland så shortsen är framme och t-shirtarna på. Vi trodde att vi var smarta och tog bilen istället för bussen då det var billigare. Men det tog en jäkla tid och parkeringen vi hamnade på var nästan brevid hotellet ändå. Men bussen från parkeringen var gratis så det gick ju bra ändå. Sen var det alla köerna till att köpa biljetter som tog en jäkla tid.

Vi gick in på California Adventure först. Men köerna var ju extrema så vi hann inte åka så många karuseller då väntetiden var så lång. Men vi åkte det mesta som vi ville i alla fall och vid fem gick vi till den andra parken. Den riktiga disneyland eller vad man ska säga. Vi åt jättegod glass innan vi gick till attraktionerna. Den vi åkte först var indiana jones, en båtsafari. Väldigt mysig och sen stod vi i jättelång kö till Pirates of the Caribbean. Som var väl värt det. Det var också en båttur men det var så coolt uppbyggt och man åkte liksom igenom olika scener från filmerna. Sen åt vi middag på ett franskt ställe och jag, mamma och bea ville åka spacemountain. Det var en väldigt lång kö och som tur var hann vi inte så långt då de sa att den hade stängts ner för tillfället. Så vi förlorade inte så jättemycket tid. Istället mötte vi upp med de andra för att kolla på fyrverkerierna över slottet innan vi gick tillbaka mot utgången. Alla var så trötta efter denna långa dagen.