Jag har svårt att förstå vad som hände men känner att jag måste dela med mig av detta för att göra er medvetna om saker som kan hända/händer oss kvinnor som reser. Inatt vaknade jag första gången vid 4 tiden av att vinden fick något att slå ner på taket. I ett sken från en mobil/ficklampa från en mobil såg jag att en kille/man satt och tittade på mig från fotändan i sängen bredvid min. Känner igen honom från dagen då vi pratade en stund om dykning och olika kurser man kan genomföra. En helt vanlig kille/man, trevlig och lätt att prata med. Sängen han satt i var inte bäddad och var inte ens hans säng och när jag frågade vad han höll på med så ställde han sig upp och gick till sin egen säng som var placerad vid min huvudända. Jag hade hängt upp min handduk och sarong på tork så från hans säng såg man inte mig i min säng. När jag hörde att han somnat tänkte jag att kusten var klar och jag kunde somna om. Somnar om men blir väckt igen, denna gången av att samma kille som sitter i min säng, vid min fotända och har lagt sin ena hand på mitt ben. När jag fattade vad som höll på att hända satte jag mig upp och frågade högt vad hans problem var och bad han lämna mig ifred. Han reste sig upp och drog upp byxorna på vägen (han hade alltså dragit ner byxorna och satt sig i min säng). Efter detta var jag livrädd för att vara kvar i rummet, vad gör han nästa gång? Lämnade rummet och gick ut i receptionen och la mig i en hängmatta men kan efter detta inte somna om. Sitter och tittar mot ingången dit mitt rum ligger livrädd för att han ska följa efter mig. Vi två sov ensamma i ett 6 bäddsrum så fanns ingen annan i rummet...

Ibland blir jag chockad, killar som skriker efter en på gatan eller taffsar på krogen gör det i alla fall öppet. Det här hände bakom stängda dörrar när jag låg och sov. Vad är det som får en man att känna att han har rättigheter att göra sånt? Ta på en sovande kvinna som man inte ens känner. Något sånt här har aldrig hänt mig tidigare men gör mig så förbannad, varför ska jag behöva vara rädd när jag sover på ett hostel? Måste man ha speciella rum endast för kvinnor för att män inte kan kontrollera sig själva? Vill tacka forumet @girlslovetravel för all uppbackning. Alla kvinnor därifrån som vill höja rösten för min skull på spanska då jag inte talar språket. Tack för stödet, betyder verkligen jättemycket! Hostelet tog det hela seriöst och jag fick byta rum på en gång. Men på grund av att killen kan skriva dåliga recensioner om hostelet fick han vara kvar. Hostelet rykte betyder tydligen mer än kvinnors säkerhet, vad ska man säga?!...

• Resa

Dåså mina vänner då kan ni försöka drunkna i mitt sällskap om ni törs. Dagens prövningar gick bra trots starka strömmar, men hade i alla fall bra sikt under vattnet. Kursen har varit rolig att genomföra och väldigt lärorik på ett sätt jag inte trodde. Min instruktör som ni kan hitta på Instagram under namnet @befreediving var en otroligt duktig dykare och instruktör, har lärt mig massor av honom, så stort tack för det. Tog kursen genom företaget Oceano Scuba och tycker det har varit jättebra, kan varmt rekommendera detta företaget. Alla instruktörer jag har haft nöjet att dyka med har varit förstklassiga dykare.

Åkt på ett annat problem. Mina lösa pengar är slut och det är tydligen bankomaten här också. Får offra min sista dag i Taganga för att försöka ta mig till en större stad och förhoppningsvis en bankomat med pengar. Hostelet jag bor på tar inte kort... blir nog svårt att rymma från "notan". Jaja pengar löser sig alltid. Nu ska jag duscha och sen möta upp lite folk från dykcentret, ikväll är det äntligen dags att äta den otroligt goda skaldjurspastan från Pachamama igen 👌

Påbörjade min kurs idag som gick jättebra, har en helt egen instruktör då jag är den enda som gör denna kurs så känner mig lite VIP. Han är i alla fall väldigt duktig och seriös, kan vara första guiden/instruktören på denna resa som inte stöttat på en. Skönt. Började dagen med ett vanligt dyk och återigen slås jag av hur fantastisk denna aktivitet är. Helt magiskt att simma omkring tyngdlös under ytan och uppleva en värld man så sällan ser. Svårt att beskriva känslan men lite som när man är kär blandat med när man ser fram emot någonting väldigt mycket, det liksom bubblar i mig när jag fått på mig all utrustning och faller i vattnet. Kan inte sluta le vilket leder till att vattnet forsar in i cyklopet. Övningarna vi gjorde idag var jättebra och som nämnt tidigare var min instruktör väldigt seriös. Han spelade dykare i nöd med panik väldigt bra genom att nästan dränka mig och slå av mig cyklop och reglator under vattnet. Det gick bra och jag löste situationen helt okej ändå för att inte vara beredd på den hårda behandlingen. Ni som undrar så är det inte okej att slå en dykare i panik medvetslös innan man räddar hen, man väntar bara till orken försvunnit och hen blir "medvetslös" av sig självt. Vilket är den svåraste uppgiften tycker jag. Vänta när någon skriker på hjälp... känns helt knäppt. Dykplatsen vi gjorde dyket på var inte i närheten av Galapagos men det spelar ingen roll för mig, det är själva dyket, själva aktiviteten som spelar roll.

Igår kväll åt jag middag på ett ställe som heter Pachamama här i Taganga tillsammans med Sergio och Paloma. Sergio övertalade oss om att prova skaldjurspastan och vilken pasta! Det var bland det godaste jag ätit i hela mitt liv, allt var perfekt tillagat och smaken magisk. Verkligen munorgasm som Sergio kallade det. Måste gå tillbaka igen innan jag lämnar detta ställe!!

Då var jag i Colombia, sista landet innan hemfärd till Sverige igen. Bogota bjöd på regn och 13 grader så flyget till norra Colombia var mycket välkommet. I Bogota besökte jag ett jättestort distrikt av outlet affärer. Skulle köpa ett par nya löparskor då mina i princip faller sönder efter alla vandringar vi gjort. Slutade med att jag åkte hem med 3 par Nike skor (äkta), för dessa fick jag betala 1700 kronor ungefär. Värt! Nu befinner jag mig i en liten fiskeby utanför Santa Marta som heter Taganga här är det sol och cirka 30 grader. Gick från bussen direkt till ett dykcenter och anmälde mig på en Rescue Diving kurs, så nu väntas det dykning och plugg i 4 dagar! 3 dagar dykning, sammanlagt 6 dyk och 1 dag med hjärt och lungräddning, såå kul!!! Ikväll kommer Sergio till Taganga, en bekant jag träffade i början av resan i Florida som är ifrån Santa Marta så det blir nog barhäng och öldrickande ✌ Nu sitter jag utanför mitt hostel, är utelåst så hoppas någon som bor här dyker upp någon gång.

Min sista dag i Mendoza spenderades med ett härligt gäng på toppen av Lomas Blancas och Andrecito. Väldigt vackra toppar med berg täckta av snö runtomkring. Vandringen var sammanlagt 12 km lång och vi var klara på 4 timmar. De var väldigt oroliga för vår hälsa och frågade hela tiden hur vi mådde. Jättegulligt men vi klarade oss nästan bäst av alla, antar att våra tidigare erfarenheter spelade in. Efteråt åkte vi till den översvämmade skogen och grillade. Vilken grillning det blev, flera olika sorters kött men som tur var lite tillbehör till den här gången. Provsmakade ko tarm, ingenting jag kan rekommendera. Efter maten åkte gitarren, munspel, ukulele och en knätrumma fram och vi spelade och sjöng i timmar. Jag vet låter lite som i en film, och ja det var det. Helt underbar sista kväll i Mendoza!

Jaha då var det 2017 nu då. Jag tänker inte skriva något om hur bra eller dåligt mitt 2016 var och jag har heller inga nyårslöften för jag håller dem inte endå, haha. Låt bara 2017 bli ett bra år fyllt med roligheter och skratt, gärna några resor med. Nyår firades verkligen in här. Började med BBQ party på ett annat hostel som var sådär, medelåldern låg väl på 45 minst. Inte för att det spelar någon roll men dessa äldre människor hade klätt ut sig till katter...och en hade till och med hitlermustasch ett tag. Det fria vinet i baren var drickbart, inte så mycket mer men köttet var magiskt. Vid klockan 3 blev vi upphämtade av våra Argentinska vänner och åkte på crossfit fest. En fest för de som tränar crossfit på samma gym plus vi då. Riktigt bra fest med mycket dans, stannade till klockan 8 på morgonen innan vi tillslut åkte hem. Ett riktigt bra avslut på året 2016 så nu hoppas jag att det ska spegla resten 2017, låt detta året bli awesome!

Befinner mig nu i staden som är känd för sol och vin nämligen Mendoza i Argentina. Tyvärr finns inget hav vid denna solstad så vi checkade in på ett hostel med pool vilket är extremt välbehövligt då temperaturen ligger runt 38 grader hela dagen. Igår gick vi ut och tog en drink i en bar och sedan vidare till en jättestor park tillsammans med Sofias 2 kompisar härifrån samt flera av deras vänner. Väldigt trevligt, men jag har svårt att konversera då flera av dem inte pratar så bra engelska, tänk vad utanför man blir på grund av en språkbarriär. Det är kul att se hur eller vad de lokala gör för att roa sig men här går allt så extremt långsamt. Killarna hämtade upp oss 45 minuter sent, sedan gick vi omkring i en park i kanske 1 timma innan vi liksom kom till ro och satte oss ner. Ingen vill ta tag i hela grejen och säga nej nu sätter vi oss här utan alla vandrar planlöst omkring vilket jag kan bli galen på. Ikväll ska vi gå ut och dansa... eller ja de andra ska väl dansa, en annan står mest och gungar fram och tillbaka.

Det lilla jag sett av staden under dagen är positivt, känns som en väldigt trevlig stad och alla människor vi mött har varit trevliga och hjälpsamma. Bokade in en vintur så imorgon ska vi besöka 3 olika vingårdar och dricka mängder med vin, perfekt start på nyårsafton.

Så igår förmiddag åkte vi och shoppade i Costanera shopping mall. Hittade en klänning inför nyår som jag är väldigt nöjd med, bild får komma på nyår, samt en bikini ÄNTLIGEN! Efter shoppingen väntade en biltur på cirka 1 timme precis utanför staden Champa, där vi mötte upp chaufförens vänner för bergsklättring. Vilken grej! Aldrig provat klättra utomhus innan men det var väldigt roligt. En utmaning att hitta hand och fotfäste, men ett hett tips jag kan ge är att inte klättra i shorts. Skrapat upp båda knäna nu då man i början skulle dra sig upp, vilket jag inte är i jätteform för att göra så försökte klättra med knäna, haha.

Efter klättringen åkte vi hem till en av killarnas "lake house", antar som svensk sommarstuga fast detta var en stor villa. Där fräschade alla upp sig innan vi började med grillningen. Här äter man inte lugnt runt ett bord med tillbehör från hela kostcirkeln utan här grillar man all sorts kött som man får tag i sen skär man upp det i småbitar och äter sporadiskt när något blir färdigt, med händerna såklart. Det var mer fokus på drickandet än på ätandet kan jag erkänna men det var trevligt att få uppleva en Bbq i Chile hos en chilenare. Läget på huset var också helt fantastiskt, utsikten från verandan som löpte runt hela huset var verkligen superfin!

Ingen vit jul i år heller. Förra året spenderades julafton på Langkawi i Malaysia och i år är jag i Chile. Nästa år får jag nog stanna på hemmaplan, börjat sakna mammas gnäll om att pappa inte bidragit med någon hjälp till julbordet i år heller, haha. Jag har ljugit så förstår att tomten inte besöker mig idag. Vi skulle egentligen spenderat julen i Valparaiso men vi kände att nej vi vill inte vara här. Ljög ihop en historia så vi fick 3 nätter tillbaka och kunde återvända till kära Viña del Mar. Har lagat köttbullar och potatisgratäng idag, nästan som svenskt julbord... Väldigt gott i alla fall. Ikväll blir det stor bbq med hostelet vi bor på, tyvärr fri bar så det lär inte sluta väl för oss. Utgång garanterat, hoppas lillkillarna stannar hemma med familjen för igår var det inte många som visste hur man betedde sig. Men det kan var underhållande det med, inte varje dag man får dela ut lavetter. God jul på er alla! 🎅🎅🌲🌲

Nu är det inte långt kvar på mitt äventyr här i Sydamerika. Dags att komma hemåt och ta tag i livet. Börja jobba, bidra till samhället och göra de som förväntas av en. Men först har jag en månad kvar att njuta av friheten och solen och dessa dagar är i princip oplanerade. Nu är det beachen som gäller innan nyåret ska firas i Mendoza, Argentina. Sedan bär det av på solotrip, 2 veckor i Colombia. Där lär det också bara bli lata dagar vid stranden, kanske ett och annat dyk. Uppgradera sig till Rescue diver skulle sitta fint, vi får se.

Vi befinner oss i staden Viña del Mar i Chile och det var som att komma hem. Staden är helt underbar. Superfin strandpromenad, lång sandstrand, caféer och restauranger i mängder. Den här staden känns bara rätt helt enkelt och det kryllar av svenskar så är i princip redan hemma. Första kvällen bjöd på en kanonutgång tillsammans med folk från hostelet, helt perfekt kväll 👌