Tiistaina lähettiin mun host siskojen kaa aamulla aikasin tekemään Koko Head hike. Mun hostsisko Helene tuli vasta sunnuntaina Havaijille ja mä oon jo raahannu sitä maanantaina ympäri Waikikiä, koulun jälkeen Hanauma Baylle ja nyt jo Koko Headille. No ainakin sillä on ollut tekemistä😂

Koko Head Hike sijaitsee saaren etelä puolella. Vaellus vuoren huipulle on hyvä aloittaa aikaisin, koska auringon noustessa lämpötila kuumenee ja kuumenee, eikä kyseisellä vuorella ole oikein varjopaikkoja. Vuorenhuipulla on kaksi toisen maailman sodan aikana rakennettua bunkkeria. Bunkkereiden vuoksi vuorelle on rakennettu junarata, jotta sotilaat pystyivät toimittamaan kätevästi erilaisia elintarvikkeita bunkkereille. Nykyään vanha junarata toimii polkuna vuoren huipulle. Koko Head Hike on tehokas porrastreeni, koska epätasaisia portaita on ylös n.1050.

Me laitettiin tyttöjen kanssa meille tavoitteeksi, et päästäis huipulle 30 minuutissa, koska meijän urheiluhullut kaverit Eli ja Juli teki sen yhtenä päivänä 20 minuutissa. Vähä aikaa ylöspäin kiivettyä mietin, et mehä päästää samassa ajassa ylös, kuin hekin, mutta sitten junarata tulikin vaan jyrkemmäksi ja jyrkemmäksi ja loppujen lopuks meil kestiki 40minuuttii...

Mun mielestä Koko Head oli haastava varsinkin kohdissa, joissa ei ollut maata alla ja pudotus oli n. 12 metriä. Jyrkimmässä kohassa tuntu kyl et voimat oli ihan loppu ja kuumuuden vuoksi alko vähän pyörryttääkkin, mutta sitten istuskeltiin hetki ja päästiin loppujen lopuksi ylös saakka.

Ylhäällä oli tosi mageet maisemat. Huipulta näkyi hyvin Makapu´u vuori ja Waikikin korkeat pilvenpiirtäjät. Ainoo miinus Koko Headilla on, että se on suosittu turisti kohde, joten ylhäällä oli aikamoinen vilinä.

Bongattiin Hanauma Baykin vuoren huipulta. Oltiin aika kauan ylhäällä ottamassa kuvia, nauttimassa maisemista ja lataamassa akkuja. Alaspäin meno oli kyllä huomattavasti helpompaa, kuin ylös kipuaminen. Ainoa vain, että sai olla todella varovainen, ettei jalka lipeä puisilta rappusilta. Alaspäästyä saatiin taas kyyti Waikikille, joten meillä oli aikaa mennä käymään rannalla suihkussa ennen kuin koulu alkoi.

Siirrä blogisi Nouwiin - nyt voit tuoda vanhat blogisi - napsauta tästä!

Heii, oon super ilosena tnä! Meijä host perheeseen tuli uus tyttö Kanadasta ja se on tosi kiva ja sopii hyvin meijä pikku jengiin täällä kotona. Nyt mun perhe on päättänyt ottaa viel uuden tytön tänne nii meit on sit 5 tyttöö ja 2 poikaa EF:ltä. Must on tosi kiva ku meit opiskelijoita on monta, mut nyt alkaa kyl tulee pikkusen ahasta. Mut kyl mä uskon et selvitää ihan hyvin. Oon nyt miettiny kans sitä vaihtoehtoo, että vaihtaisin jossain kohtaa asuntolaan ja pidentäisin mun aikaa tääl 2 kuukaudella, mut mikään ei oo vielä varmaa.

Eli, Helene ja mä

Eli mentiin Hanauma Baylle maanantaina koulun jälkeen Julin, Elin ja mun perheen uuden oppilaan Helenin kanssa. Koulusta pääsi Hanauma Baylle 2 bussilla, mutta me ei jaksettu enään odottaa toisen bussin tuloa niin alettiin liftaamaan. Loppujen lopuksi saatiin kyyti ja päästiin lava-autolla perille saakka.

Hanauma Bay on yksi saaren suosituimmista turistikohteista sen rikkaan merielämän takia. Harmikseen sen koralliriutat ovat kokeneet kovia suurien turisti rysien vuoksi, jotka ovat vahingoittaneet sekä koralleja, että lahdella asuvia merieläimiä. Se on nykyään luonnonsuojelu aluetta ja sisäänpääsy maksaa 7 dollaria, mutta me opiskelijat päästiin sisään ilmaiseksi. Ennen rannalle menoa kaikkien pitää katsoa 10 minuutin mittainen video, jossa kerrotaan lahden synnystä, sen merieläimistä ja siitä miten vedessä kuuluu käyttäytyä, jotta ei vahingoittaisi koralleja.

Päästiin rannalle ja lähettiin Julin kaa heti snorklaamaan. Meijän tuurilla vuorovesi oli toosi matalana superkuun vuoksi, niin snorklaus oli vähän haastavaa matalan veden takia. Mutta se ei meitä haitannut oltiin vaan super varovaisia ettei koskettu koralleihin. Hanauma Baylla oli paljon enemmän erilaisia kaloja, kun Electric Beachillä. Nähtiin ihan tosi isoja kaloja ja paljon pieniä kaloja parvissa. Hanauma Bay on myös kuuluisa kilppari kohde, mutta me ei tällä kertaa törmätty kilppareihin:( Meinas hermot mennä ku siel oli niin paljon ihmisii, jotka vaan seiso korallien päällä. Raivostuttavaa miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia, kun just oltiin siinä videossa kerrottu, että se koralli kuolee jos siihen koskee niin ei vaan mee jakeluun.

Oltiin vielä snorklauksen jälkeen hetki ottamassa aurinkoa ja sitten alettiin laittaa kamoja kasaan. Juli ja Eli päätti vielä tehdä Koko Head hiking, kun taas minä ja Helene lähettiin liftaamaan kyytiä kotia päin. Saatiin taas lava-autolta kyyti Waikikille ja siitä sitten päästiin kätsysti dösällä kotiin.

Viime viikonloppuna lähettiin tsekkaamaan Makapu´u Lighthouse Trail. Se on perus helppo vaellus vuoren huipulle, jossa sijaitsee Amerikan kolmanneksi vanhin majakka. Lähettiin aamulla kotoa joskus 8 aikaan. Se on parasta, kun täällä Havaijilla on niin paljon erilaisia vaellusreittejä, mutta ainoo ongelma mulle vaan on se et pitäs aamusin aina herää kukonlaulun aikaan, jotta kerkeis alottaa vaelluksen ennen auringon paahdetta.

Lähettiin siis ajoissa liikkeelle (mäki pääsin tällä kertaa ajoissa sängystä ylös) ja päästiin sitten lopulta parin tunnin kestäneen bussi seikkailun jälkeen perille. Täällä kertaa meijän dösäkuski näki jollai rannalla jotai kavereita nii se päätti pysäyttää dösän rannan reunaan ja jäi jubailee sen kamujen kaa. Siinä me sit venailtiin, että se tulee takas oli vähä jotkut turistit närkästyneen näkösiä. Bussista jäätyämme nähtiin varmaan yks kauneimmista rannoista ikinä ja suunniteltiin, että mennään sit vaelluksen jälkeen sinne.

Makapu´u Lighthouse Trail osottautui tosi helpoksi. Vuoren huipulle meni asfaltista tehty loiva polku ja oltiinkin ylhäällä puolessa tunnissa. Tää vaellusreitti oli tosi positiivinen yllätys, vaikka ylös pääsikin hetkessä oli sielä tosi paljon nähtävää. Ylhäällä oli erilaisia polkuja, yksi vei majakalle, toinen ihan vuoren huipulle ja kolmannesta polusta pääsi Makapu´u Tidepoolseille.

Tältä vaellusreitti näytti, se oli tosi loiva ja helppokulkuinen. Reitillä oli tosi paljon lenkkeilijöitä koirien kanssa ja sitten oli näitä urheiluhulluja jotka juoksi polkua ylös alas.

Majakalle päästäkseen joiuduttiin vähän alittelemaan aitoja.

Majakalta pois lähdettäessä lähettiin kävelemään jyrkkää laavakivistävuorta alaspäin Tidepoolseille. Tidepoolsit ovat luonnon tekemiä altaita. Altaat ovat täynnä erilasia kaloja ja merikasveja.

Vuorta alaspäin mentäessä bongattiin hylje rannalta! Onneks nähtiin se ylhäältä päin, koska alhaalla sitä ei olis luultavasi näkynyt isojen kivien takia. Käytiin eka alas päästyä kattomassa sitä ja se oli niin yli söpö! Piti sellasta örisevää ääntä ja Juli sai niin hyvän videon ku se haukotteli<33

Tidepoolseilta lähettiin kävelemään takas alaspäin. Rannalle mentäessä huomattiin, että se on alkanu menemään varjoon isojen vuorien takia, joten päätettiin lähteä Waikikille kattomaan auringonlaskua ja mennä tolle rannalle aikasemmin joku muu päivä. Oltiin toosi väsyneitä eikä tunnin dösämatka oikee napannu nii päätettii testaa liftaamista ja melkee heti eka auto pysähtyiki tien reunaa. Kuski oli tosi mukava ja samalla ku vei meitä Waikikille päin niin se kerto kaikkee Havaijista ja sit pysäytti autoa näköala paikkoihin niin saatiin tyttöjen kaa ilmane opaskierros päivän päätteeks.

Heii, taas tooosi ihana päivä takana. Tänään suunnattiin aamulla aikasin Waikikille vuokraamaan kunnon snorklauskamoja. Sen jälkeen tilattiin uberi ja suunnattiin nokka kohti Electric Beachia.

Electric Beach tai oikealta nimeltään Kahe Point on pieni ranta saaren länsiosassa. Itse rannassa ei ole mitään ihmeellistä, mutta Electric Beach on yksi Havaijin suosituimmista snorklaus paikoista. Rantaa kutsutaan Electric Beachiksi, koska tien toisella puolella on jonkin näköinen sähkötehdas. Kyseisen sähkötehtaan ansiosta on snorklaus niin kiinnostavaa tällä rannalla. Sähkötehdas käyttää merivettä kylmentimenä ja käytön jälkeen merivesi kulkee takaisin mereen suurien putkien kautta. Putkista tuleva vesi on huomattavasti merivettä lämpösempää ja sen ansiosta monet eri merieläimet viihtyy putkien lähistössä.

Mulla oli tosi isot odotukset kyseisestä snorklaus kohteesta, koska mun kaverit oli käyny sielä aikasemminki ja ne oli saanu maailma ihanimpii kuvii kilppareiden ja rauskujen kaa. Kaiken lisäks meidän uber kuski kerto, että oli ollu sielä edellisellä viikolla snorklaamassa ja ne oli törmänny ainakin 15 delfiinin laumaan! Delfiinit oli tullu tutkimaan niitä ja anto uberkuskin jopa uida niiden vieressä.

Lähettiin heti rannalle päästyä veteen ja ei tarvinnu uida pitkälle, kun nähtiin jo eka kilpikonna. Se oli niin söpö! Kilppareita nähdessä on tosi tärkeetä, että ei mee liian lähelle. Jos ihminen koskettaa kilpparii voi se saada ihmisen bakteereista erilaisia kasvaimia ja kuolla niihin:(( Vielä pahempi on jos koskee ensin yhtä kilpparia ja sitten samalla kädellä koskee toiseen kilppariin. Tällöin ihminen voi levittää ensimmäisestä kilpparista jonkun sairauden toiseen kilppariin, johon se luultavasti kuolee aika nopeesti.

Rannasta pitää uida n.40 metriä merelle päin, jotta löytää tehtaalta tulevat putket. Me uitiin putkille ja vedessä tosiaan oli kunnon lämpöero! Putkien luona oli paaljon eri värisiä ja kokoisia kalaparveja. Putkien kohalla oli vaan niin kova virtaus, että lähettiin vähän lähemmäs rantaa. Nähtiin todella paljon erilaisia kaloja, sit nähtiin kans mureenoita, pari pientä rauskua ja kolme kilpparia. Delfiineitä näky vaan syvemmällä, mutta me ei viittitty lähteä niin kauas rannasta. Ehkä ens kerralla sitten nähdään delfiineitäkin lähempää.

Kun oltiin valmiita lähtemään kotiin, ei uber kuskeja enää ollutkaan lähellä niin jouduttiin lähteä dösällä Waikikille palauttamaan snorklauskamoja. Matka Waikikille kesti noin 2h ja sitten sieltä kotiin vielä 1.5h. Havaijin bussi liikenne on niin raivostuttava. Saatiin ottaa vikaa dösää kotiin yli 30 min ja musta tuntuu, että me kaikki simahdettiin melkeen heti kotiin päästyttyä. Kotimatkaa lukuunottamatta meillä oli tosi hauskaa ja mun mielestä Electric Beach on maineensa arvonen ja tuun varmasti menee vielä sinne uudestaan!

Mooii, Elikkäs sunnuntai aamuna lähettiin taas aikasin liikkeelle vuokra-autollamme, mutta tällä kertaa matkan päämääränä oli saaren west side. Päätettiin aloittaa päivä tekemällä Pink Pillbox hike. Pink Pillbox hike on saanut nimensä pinkin bunkkerin mukaan, joka sijaitsee aivan vuoren huipulla. Bunkkeri on maalattu pinkiksi rintasyövän vastaisen kampanjan vuoksi.

Pink Pillbox hike ei ollut niin paha, kuin aluksi luulin. Mun ennakkoluulot varmaan johtukin siitä, että eka vaellus täällä ei menny ihan putkeen. Päätettiin kavereiden kanssa tehä yks Havaijin "vaarallisimmista" vaelluksista. En nyt tiiä oliko niin vaarallinen, mutta mä ainaki olin aika paniikissa varsinkin niissä kohissa missä piti kiivetä jyrkkää kiviseinää pitkin ja jos ote lipeää oot dead. Mutta takasin Pink Pillboxiin, eli ylös kiipeäminen kesti noin 30-45 min. Toki me pysähdeltiin moneen otteeseen ottamaan kuvia ja katselemaan maisemia. Polku oli tosi selvä, tarpeeksi leveä, mutta ei kummiskaan niin leveä, että oisi voinut huoletta viipottaa menemään. Maisemat oli aivan mahtavat.

Meillä oli tarkotuksena mennä vaelluksen jälkeen sinne Sharks Covelle snorklaamaan, mutta päätettiinkin, että olis järkevämpi pysyä saaren länsiosassa niin ei tarvii ajaa edes takaisin. Vaelluksen jälkeen lähettiin ettimään ruokapaikkaa, mutta sellasta ei lähimmästä kylästä löytynyt niin käytiin 7elevenissä ostamassa jtn pientä purtavaa. 7elevenistä mentiin suoraan lähimmälle rannalle. Kyseinen ranta oli ihan autio, paria perhettä ja kodittomia lukuunottamatta. Oli ihan kivaa vaihtelua, kun yleensä mennään koulusta turistien valloittamalle Waikiki Beachille. Vedessä oli aika kova virtaus, joten pysyttiin ihan rannan lähellä snorklailemassa.

Kellon lähestyessä neljää jouduttiin alkamaan pakkaa kamoja ja lähtemään kohti autovuokrauskauppaa. Mun mielestä meijän viikonloppu oli älyttömän kiva ja niin kun jo tossa aikasemmassa päivityksessä sanoin niin ei auton vuokraus ollu niin kallista, kun on 5 matkustajaa kyydissä. Aijotaan varmasti vuokraa taas auto joku viikonloppu niin pääsee kätevästi kiertämään saarta. Havaijin bussiliikenne, kun ei ole ihan sitä samaa luokkaa ku Suomessa.

Heissan, viikonloppuna vuokrattiin tyttöjen kanssa auto ja voin sanoo, että oli yks parhaimmista viikonlopuista ikinä! Meillä oli auto siis lauantaille ja sunnuntaille ja ei ollu kaallis, n.20 e per nenä. Lähettiin lauantaina aikasin aamulla ajamaan kohti North Shorea.

North Shorella pysähdyttiin pieneen kylään, Haleiwaan. Käytiin vähän kiertelemässä kauppoja ja ostettiin acaibowlit, jotka oli muute ihan älyttömän hyvän makuset! Saatiin vielä ylläriks joltain ihanalta naiselta kupongit, jolla jokainen meistä sai ilmaset shaved icet! Shaved ice on siis sellaista jäämurskaa, joka on maustettu erilaisilla makusiirapeilla. Mun mielestä acaibowlit kyllä voittaa sheived icet mennen ja tullen. Shaved ice on muutenkin mun mielestä aika yliarvostettu juttu täällä, mutta pitihän niitäkin maistaa täällä ollessa.

Seuraava pysäkki oli turtle beach. Bongattiinkin aika nopeesti rannalta turistien muodostama ympyrä ja siellähän yks jättiläinen ottikin area. Turtle beach on suosittu pysähdys kohde ja useat turistiretket North Shorella pysähtyvätkin nopeasti chekkaamaan näkyykö kilppareita. Ranta oli muuten autio, koska se ei oikein sovellu uimiseen isojen aaltojen ja virtausten vuoksi. Mun mielestä turtle beach oli kyllä yks Oahun nätimmistä rannoista.

Turtle Beachin jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Waimea Bayta. Waimea bay on lokaleiden suosima ranta ja meillä olikin aluksi vaikeuskia löytää autolle parkkipaikkaa, mutta onneks pienen pyöriskelyn jälkeen meille vapautui parkkipaikka. Rannalle päin kävellessä huomattiin sellainen paku joka myi koristeltuja ananaksia. Ostettiin tytsyjen kaa yks puokkiin, koska koristeltu ananas osottautuikin olevansa aika tyyris. Ananksen sisällä oli jääkylmää ananasmehua, joka maistui ihan taivaalliselta!

Rannalla oli ihan älyttömän isot aallot! Huomattiin, että rantavahdit oli pystyttänyt varoitusmerkit aalloista ja uiminen voisi kuulemma olla vaarallista. Kyseiset aallot syntyvät pohjois-tyynenmeren talvimyrskyistä ja niiden ansiosta North Shore onkin yksi Havaijin suosituimmista surffikohteista. No me hetki otettiin rannalla aurinkoa ja tarkkailtiin tilannetta, vedessä nimittäin oli todella paljon ihmisiä kielloista huolimatta, joten mekin päätettiin sitten loppujenlopuksi mennä aaltoihin uimaan. Se oli niin hauskaa, osa aalloista oli ainakin yli 3 metrisiä ja jouduttiikin räpiköidä aika lailla, ettei jouduttu aaltojen heittäminä takaisin rannalle.

Illan alkaessa hämärtyä siiryttiin katsomaan auringon laskua sarks covelle. Sharks Cove on yksi North Shoren suosituimmista snorklaus mestoista. Rannalla on kalliosta muodostunut poukama, joka on täynnä merielämää. Harmi, että ei ehditty rannalle enään valosan aikaan ois ollu kiva päästä snorklailee. Ens kerralla North Shorelle mentäessä tää on varma pysähdys paikka.

Auringon laskettua alettiin ajamaan kotia kohti. Meillä olikin pitkä päivä takana ja seuraavana päivänä olikin taas luvassa uusia seikkailuita, joten oli parempi päästä aikaisin nukkumaan ja lataamaan akkuja sunnuntaita varten. Sunnuntaista kerron sitten seuraavassa osassa.

Vihdoinkin kerkeen päivittää tänne. Oon ollu Havaijilla jo yli kuukauden ja mulla on niin paljon hyviä postauksia tiedossa, mutta pitäs vaa löytää jostain aikaa, että kerkeen niitä kirjoittaa. Nyt saatte lukee vähän mun koulusta.

EF:n koulu on Waikikillä aivan rannan lähellä, hienon kerrostalon seitsemännessä kerroksessa. Opiskelijoita on luultavasti n. 300, mutta joka viikko joku lähtee, kun taas joku uusi tulee. Koululla on tosi hienot ja kotosat tilat. Usein opiskelijat jäävätkin koulun loputtua koululle hengailemaan kavereiden kanssa.

EF:n koulu on kansainvälinen ja koulussa on vain EF:n opiskelijoita. Pääoppiaineena on englanti. Sitä opiskellaan erillaisia oppikeinoja käyttäen. Koulu alkaa jokatoinen päivä 8.30 ja toisena 14.20. Jokainen EF opiskelija saa valita itselleen haluamansa spinclassin. Spinclass on vapaavalintainen aine, jota opiskellaan englannin lisäksi n. 2h viikossa. Spinclassiksi voi valita mm. ukulelen soittoa, hula tanssia, leffatunnin, surffauksen, englannin kieliopin tai vaikkapa Havaijin kulttuurin. Itselläni on tällähetkellä spinclassina surffaus. Olen tykännyt surffauksesta todella paljon, mutta siitä lisää toisessa postauksessa.

Koulunkäynti on aika chilliä täällä, koulupäivät on lyhkäset eikä ole kokeita tai läksyjä. Mielestäni se on ihan kiva, koska sitten jää enemmän aikaa kaikelle muulle kivalle. Tunnit on tosi tehokkaita ja nyt jo kuukauden jälkeen huomaan ison muutoksen mun englannin kielessä.

Tältä näyttää mun viikko koulussa:

Ma:

8.30-9.50 Englantia (Yleensä ensimmäisellä tunnilla puhutaan opettajan tai parin kanssa erillaisista asioista)

10.00-11.20 Englantia (Toisella tunnilla tehdään kielioppitehtäviä kirjasta)

Ti:

14.30-15.50 Media (Media tunnilla käytetään Ipadejä)

16.00-17.20 Englantia

Ke:

8.30-9.50 Ilab (Ilab tunti pidetään tietokone luokassa)

10.00-11.20 Englantia

Pe:

8.30-9.50 Englantia

10.00-11.20 Englantia

11.30-12.50 Lecture: Advanced ( Joka perjantai joku opettajista pitää valitsemastaan aiheesta luennon luokalle)

Ennen Kielikurssin alkamista, jokainen tekee kotonaan tasokokeen. Tasokoe koostuu luetun- ja kuulun ymmärtämisestä. Tasokokeen perusteella selviää minkä tasoiselle luokalle pääset. 6 viikon välein tehdään uusi tasokoe ja katsotaan pääsetkö etenemään seuraavalle tasolle. Itse pääsin heti EF:n parhaimmalle tasolle, mutta halusin mennä yhden alemmaksi, koska tunnit tuntuivat hieman liian haastavilta.

Kaikenkaikkiaan oon ollut tosi tyytyväinen EF:n kouluun ja opetukseen.  Seuraavassa postauksessa kerron mun viikonlopusta, kun vuokrattiin kavereiden kanssa auto ja kierreltiin saarta.

Noniin nyt olen ollut Havaijilla viikon ja voin sanoa, että oon päässy paratiisiin!🌴😍 Aattelin nyt tässä postauksessa kertoa mun läksäreistä ja lennoista. Seuraavassa postauksessa kerron sitten mun hostperheestä ja ekasta kouluviikosta.

Eli n. kaks viikkoo sitten pidin läksärit kotonani, joten sinne ei sitten niin paljon porukkaa mahtunut kun oisin halunnu. Olis ollu kiva vuokraa joku tila nii ois mahtunu enemmän, mutta päätin käyttää ne rahat sitte mielummin täällä Havaijilla. Juhlien teemana oli tietty Havaiji! Ostin erilaisia koristeita pilailupuodeista ja löysinkin yhden tosi hyvän liikkeen, josta löyty kaikenlaista Havaiji aiheista tilpehööriä. Yritin säästää mahdollisimman paljon ja tehtiinkin aika paljon koristeita itse. Hienoin luomus varmaan olikin ruokapöydän päällä ollut palmukoriste, joka koottiin ananaksista ja jonkun kasvin oksista.

Harmi, että unohdin ottaa tarkemmin kuvia koristeista ja muutenkin kuvien ottaminen jotenkin unohtui siinä hulinassa😭 Olis ollu kiva, että ois saatu joku kiva ryhmäkuva, mutta onneks nyt ainaki näit parikuvii löytyy. Kiitos vielä mun rakkaille kavereille ihanista läksärilahjoista ja kirjoituksista mun aloha kirjaan❤

Läksäreiden jälkeen olikin enään noin viikko lähtöön. Aika meni jotenkin tosi nopeesti ja en vain osannu aatella keskiviikko iltana, että seuraavana aamuna lähtisin Havaijille. Pakkasin vikana iltana mikä oli ehkä hieman typerää näin jälkikäteen aateltuna, koska unohin aika paljon kamaa kotiin mitä oisin tarvinnu täällä.... Mutta siis torstai aamuna lähdin kentälle n.6 aikaan. Moni kaveri ois halunnu tulla sanoo heipat kentälle, mutta tiiän et oisin itkeny niin paljon, joten en halunnu ketään sinne😂

Eka lento oli Helsingistä-Lontooseen, joka kesti 3 tuntia. Lontoossa kerrottiin tosi selvästi kaikki tärkeät tiedot jatko lennoista ja pitääkö matkalaukut hakea vai menevätkö suoraan perille yms. Lontoossa oli hyvin vaihtoaikaa ja kerkesin vähän katella kauppoja ja söin hyvän aamupalan. Seuraava lento olikin sitten hieman pidempi. Lento Lontoosta-Los Anglesiin kesti 11 tuntia. Lentokone oli aivan älyttömän pitkä ja mulla paikka aivan viimeisellä rivillä. Tuntui kun ois jossain junassa ollut, kun se oma paikka ei meinannut millään tulla vastaan. Losissa pitikin sitten hakea matkalaukku ja viedä uudestaan drop in:iin, mutta onneksi kaikki meni todella hyvin ja kerkesin hyvissä ajoin viimeiselle lennolleni kohti Havaijin, Oáhu saarta.

Eli seuraavassa postauksessa sitten tekstiä mun hostperheestä ja ekasta kouluviikosta.

Moi! Olen 17 vuotias tyttö Helsingistä. 10 päivän päästä lähden viettämään vaihtovuottani Havaijille. Tarkoitukseni olisi päivittää ahkerasti tätä blogia ja pitää teidät ajantasalla elämästäni.

Elikkäs noin puoli vuotta sitten äitini alkoi puhua, että eikö olisi kiva lähteä lukion tokalla luokalla vaihtoon. En itse ollut asiaa kummemmin miettinyt. Vitsailin äidille, että voisin lähteä Havaijille. Aloin itsekkin innostua ideasta ja löysimme melkein heti pienellä googlailulla, että EF järjestää kielimatkoja Havaijille. EF järjestää eri pituisia kielikursseja ja itse valitsin 6 kk mittaisen jakson. Se ei ole liian pitkä eikä liian lyhyt ja halutessa sitä voi vielä pidentääkin.

Valitsin Havaijin vaihtomaakseni, koska sinne matkustaminen on aina ollut yksi suurista unelmistani. Eikö olekin hienoa, että voi sanoa olleensa Havaijilla vaihdossa;) En malta odottaa, että pääsen näkemään Havaijin upeita hiekkarantoja ja tunnettuja nähtävyyksiä, kuten pearl harbour.

Valitsin majoittuvani perheessä. Kesän aikana sain tietää, että olen saanut isäntäperheeni. Perheeseen kuuluu 13- ja 15 vuotiaat pojat, 11 vuotias tyttö, isä ja äiti. Perheen isä on Dj ja äiti järjestää Honolulussa erilaisia tapahtumia. Perheessä on 5 kissaa ja 2 koiraa, mikä on ihanaa sillä rakastan eläimiä. Sain myös kuulla, että lisäkseni perheessä majoittuu 5 muuta EF opiskelijaa! Järkytyin hieman ensin tiedosta, koska EF oli aikaisemmin kertonut, että perheissä voisi olla lisäkseni toinenkin EF opiskelija, mutta 5? Asiaa ajatellessani enemmän olen löytänyt siitä paljon hyviä puolia ja uskon, että meillä tulee olemaan todella hauskaa.

Tuntuu vain niin epätodelliselta, että matkaan on enään vain 10 päivää ja kohta olenkin jo nauttimassa Havaijin lämmöstä ja hiekkarannoista. Seuraava postaus varmaan tuleekin sitten Havaijilta<3