Från Queenstown tog det 3 dagar att ta sig tillbaka till huvudstaden Wellington, med övernattning i Mount Cook National Park, Christchurch och Picton. Vi hann inte stanna på något av dessa ställen särskilt länge eftersom vi hade långa dagar på bussen.

Väl framme i Wellington hade vi en sak på schemat, nämligen Te Papa Museum. Ett gigantiskt museum, och bäst av allt: det är gratis! Vi såg en väldigt välgjord och intressant utställning om Nya Zeeländare som deltog i första världskriget. Algot var nog mest intresserad av oss två då jag har en tendens att kunna bli lite rastlös, hehe. Men efter ca 3 timmar hade vi tagit oss igenom utställningen. Allt var så himla detaljrikt och bra gjort! Infogar några bilder på detaljrikedomen på vissa avbildningar av soldaterna. Såg extremt verkligt ut!

Vår andra dag i Queenstown åkte vi till nationalparken Fiordland och Milford Sound. Såå vackert där men tänker att det får komma mer om det i ett annat inlägg för orkar verkligen inte gå igenom alla bilderna från den dagen.
Sista dagen i QT spenderades med dansken Anders som vi hängt massor med, och även Wouter från Amsterdam som Anders träffat tidigare på resan. Det blev en match i frisbeegolf, en av gratisaktiviteterna som finns. Det var kul men väldigt svårt. Jag slog Algot iallafall och det var viktigast! Vi gick och gjorde våra standardluncher på hostelet, vilket för mig innebär någon thaigryta med morötter och lök medan Algot alltid äter tonfiskpasta eller någon slags köttförsgryta med bönor. Blir inte mycket variation men vad gör väl det. Oftast gör vi storkok som vi sedan värmer på så vi slipper laga mat hela tiden.

Mätta och belåtna begav vi oss upp på ett av bergen för att köra luge. Blev en vandring på ca 45 minuter som kändes rejält för mig iallafall, känns som jag förlorat varenda gnutta muskler som finns på kroppen. Luge är en aktivitet jag aldrig sett någon annanstans än i NZ. Det är som en blandning av gokart och rodel skulle man kunna säga. Man tar en skidlift upp en bit för berget och sen bör det iväg på alfatsbanor ned. Väldigt roligt var det, men hösten börjar nå Nya Zeeland nu så det var ruskigt kallt. Säkert ner mot 8 grader och stark vind på det.

Efter det blev det en sista kväll med gänget, vilket såklart var jättetråkigt, men förhoppningsvis kan vi träffa på några igen hemma i Europa. Natten avslutades på Fergburger som sägs ha en av världens bästa hamburgare. Den var väl helt okej, men jag fastnade mest för deras pommes med wasabimajonaise, det kommer jag definitivt försöker göra själv hemma!

Jag talar såklart om Queenstown. Hör myllrar det av actionfyllda aktiviteter och att spendera tusentals kronor här är lätt som en plätt. Vi var här i 3 dagar och det var bland dom bästa på hela resan för min del. Mest för att i princip alla vi mött på vår resa genom NZ möttes upp här och vi hängde en massa. Blev en del sena nätter och tidiga morgar så efter vår vistelse var iallafall jag riktigt sliten.

Vi öppnade hårt och på bästa sätt, med The Nevis Bungy & Swing. Algot bestämde sig för att "bara" köra bungyn medan jag körde på kombon eftersom jag sett så mycket på Facebook om "gungan" så jag var bara tvungen att testa den med. Bungyn är Australasiens högsta, och nummer tre i världen, med sina 134 meter. Jag tror att swingen är världens högsta men där är jag inte riktigt säker. Här får man först ett frittfall på 70 m innan man gungar iväg i dalen.

Först ut var bungyn och vi båda var sååå nervösa. Men väl ute på plattformen gick allt som på rullande band och man han liksom aldrig tveka eller tänka utan det var bara att köra. Nu såhär efteråt minns man knappt hoppet för man var så adrenalinpumpad men det var så häftigt! Algot fick för sig att det var en bra idé att hoppa med mobilen i fickan så den ligger krossad nere i dalen.

På gungan styr man inte själv när man ska slungas iväg utan här trycker personalen bara på en knapp, så denna var jag inte riktigt lika nervös för. Man får välja själv hur man vill sitta innan frittfallet, och jag valde att hänga upp och ner eftersom alla rekommenderade det, och det var hur kul som helst! Är man för feg för bungy är detta verkligen ett bra alternativ!
Här får ni en riktig bildbomb. Jag var lite för nervös för att tänka på hur jag höll gopron, men Algots bilder är helt magiska, så roliga!

Resan på sydön fortsatte vidare mot staden Wanaka som ligger bredvid sjön med samma namn. Här spenderade vi två dagar (28-31 mars) vilket nästan var för lite, vi älskade det! Vi började vistelsen med att flyga flygplan. Alltså, vi flög planen. Det var en så häftig upplevelse, kändes nästan som ett videospel. Vi hade självklart en pilot som hjälpte oss men vi fick styra i princip allt själv, inklusive start och landning. Planet var ett superfint propellerplan årsmodell -61.
Vi avslutade första dagen med en båttur i solnedgången med våra bussvänner. Var den mest magiska solnedgången jag någonsin sett tror jag.

En vandring hann vi även med. I Wanaka är den mest populära aktiviteten att ta sig upp på Roy's Peak vilket vi ville ge oss på. Men med förkylningar i våra kroppar blev det mycket tuffare än vi väntat oss så jag vände ungefär halvvägs medan Algot fortsatte upp till toppen till en spektakulär utsikt. När vi lämnade Wanaka kände iallafall inte jag mig alls nöjd. Var en så mysig Staf med en härlig vibe så här hade jag gärna kunnat spendera några fler dagar. Får förhoppningsvis bli någon gång i framtiden!

Den 26:e mars anlände vi till Franz Josef. Där hade vi redan innan vi kom till Nya Zeeland bestämt oss för att spendera en väldans massa pengar på en så kallad Helihike. Vi hade sett så mycket fram emot det, och bokade in oss klockan 11.25 dagen efter vi anlände till byn. Vädret runt glaciären är väldigt instabilt och ungefär 50% av turerna ställs in, och det såg verkligen mörkt ut för oss. Vi vaknade till regn och dålig sikt. Några från vår buss hade bokat turen klockan 9, och de lyckades aldrig komma iväg. Men vi försökte hålla hoppet uppe och tog oss till resebyrån. Väl där började vädret spricka upp och vi fick flyga iväg! När vi satte oss i helikoptern duggade det fortfarande. Efter en 5 minuters tur runt bergen landade vi på glaciären och plötsligt sprack himlen upp och solen tittade fram. Där vandrade vi runt med en superhärlig guide i ungefär 3 timmar innan vi tog en helikoptertur ner till dalen igen. En riktigt häftig upplevelse, men såhär i efterhand vet vi inte riktigt om det var värt den summan vi fick betala. Men det är trots allt något vi sent kommer glömma.

9.00 stod ni nere i dalen med vårt bussgäng ruskigt taggade för dagens vandring. Men vi hade ingen aning om vad vi hade framför oss. Vad som skulle bli en vandring på ungefär 6 timmar blev istället nästan 10 timmar utav mjölksyra, bergsklättring och nära-döden-upplevelser. Jag tänker att vi inte behöver gå in på det hela eftersom vi då kommer få två nervösa mödrar där hemma. Dagen blev trots allt väldigt lyckad och vi hade några väldigt roliga stunder tillsammans med gänget vår sista heldag tillsammans. Dagen därpå bar det nämligen av mot Wellington där vi var tvungen att säga hejdå till en massa härliga människor. Därifrån åkte vi till Sydön där vi nu befinner oss. Här har vi en hel del planerat som jag ser så mycket fram emot! Vi har även hunnit med att boka biljett hem till Sverige vilket känns både tråkigt och skönt. Man känner att äventyret börjar lida mot sitt slut.

Herregud vad roliga namnet är. Wh uttalas som ett F och Whaka är ett vanligt prefix som Mauri-folket använde när de döpt dem små städerna här. Så man kan besöka Whakahoro, Whakapapa, Whakatiti och så vidare. Men i Whakahoro spenderade vi iallafall två nätter på Blue Dock Station vilket var en liten lodge där personalen jobbade för att rädda dessa små ankor som är utrotningshotade. Vi hade så mysiga dagar eftersom vi var ensamma i lodgen och bara kunde hänga med gänget. Några åkte iväg och fick jaga getter och kom tillbaka alldeles blodiga och lyriska. De hade tydligen fått skjuta en get och sedan hjälpa till att förbereda den så de under kvällen kunde koka en getcurry. Tydligen är det en tradition att när man skjuter sin första gett så ska man pussa insidan av deras pung och en av killarna hade även tagit en smakbit. Han kom även hem med pälsen som suttit runt pungen. Jag höll på att kräkas men dem hade haft så kul haha.

Vi har alldeles för roligt för att hinna med blogg här borta. Vad ni missat är att vi bland annat hunnit med ett riktigt kulturellt stopp på vår resa som var så häftigt! Vi hade en heldag där vi fick lära oss om hur det är att vara Mauri och om deras historia. Vi blev välkomnade in till deras stam på deras traditionella vis och vi lagade mat under jorden. Svårt att sammanfatta allt och förklara så det är nog helt enkelt något man måste uppleva på egen hand.

I eftermiddags (skrevs för några dagar sedan) besökte vi hobbiton movie set, platsen där bilbo, frodo & sam bor i tolkiens Sagan om ringen och Bilbo. I alla fall jag, Algot. Maria har inte sett Sagan om ringen trilogin och lyckades till och med somna när vi såg Bilbo på bio... Så något jättefan är hon inte, därför valde hon att avstå.

The Shire var vackert men jag hade ganska höga förväntningar innan jag kom dit. Det var också väldigt mycket turister och det kändes nästan som om vår guid var en vallhund som försökte få oss från a till b på kortast möjliga tid.. Det bidrog till att upplevelsen inte blev så magisk som jag tror den skulle kunna vara. Men det var ändå roligt att vara där. Man får en glimt av hur mycket arbete de har lagt ner på filmskapandet. Och sen var det faktiskt otroligt vackert. På kvällen var vi ett gäng från vår buss som gick ut och tog några glas på krogen, st Patriks day i ära. Det var kul, bra stämning men extremt dålig DJ... De hade också blandat i karamellfärg i fatölen så att den var alldeles grön, det kändes lite konstigt...

Berättade ju lite snabbt om vår vistelse i Raglan och efter det bar det va mot Waitomo där vi besökte en serie grottor som även är hem till tusentals lysmaskar. Där inne vandrade vi runt och fick även åka båt på en flod i grottan. Det. Var helst kolsvart förutom maskarna som bildade något som liknade en stjärnhimmel. Ruskigt häftigt. Efter det rörde sig Algot vidare mot Hobbiton! Eftersom jag aldrig sett filmerna så skippade jag det då det var ruskigt dyrt. Så vår tvinga Algot att berätta om det i ett eget inlägg!

Nu befinner vi oss i Rotorua som är känt för sin geotermiska aktivitet. Så nu ska vi bege oss ut och se lite av fenomenen som finns runt om i staden. Det är inte lätt att hinna med att dela med sig av allt då vi alltid har full rulle, men vi gör vårt bästa! Lägger in lite bilder som vi fått mailade till oss eftersom bilderna vi tog är ruskigt dåliga haha.