​Äntligen kom jag fram!

Min värdmamma mötte upp mig på flygplatsen igår, tog mig till ett lunchställe och sedan hem så jag kunde få sova medan hon åkte till jobbet igen. På eftermiddagen lekte jag med barnen som är hur söta som helst, de kallar mig redan storasyster och får massa stora kramar, känns jättebra!

Idag vaknade jag av att deras hund skäller som jag märkt att den gör hela tiden åt ingenting, jag gjorde iordning mig och sen vaknade tjejerna. Vi började dagen med att spela charad som jag tydligen är värdelös på, gjorde frukost och sen gungade på baksidan i nån timma. Klockan 11 var det kalas hos grannen så satte på tjejerna sina superhjältar dräkter och efter det gick på upptäcktsfärd i en liten del av Gladstone. En jättemysig liten stad med folk som är så trevliga mot främlingar, varje person som man går förbi frågar "how are you?", först blev jag chockad men efter många frågor blev jag van haha. Nu har jag precis pratat klart med min pojkvän i 2 timmar på skype så nu satte jag på en film på netflix! En mysig dag och imorgon ska jag över till barnens farmor & farfar för grillning!

Bilder kommer när min mobil vill fungera, o jag kommer ihåg att ta med min kamera!

tankar och känslor

​nu har jag suttit på hongkongs flygplats ett antal timmar och även lyckats tappa bort mig några gånger.. Föredrar små flygplatser som Landvetter, går inte att gå fel. Om ca 20 min hoppar jag på mitt tredje flyg som tar mig till brisbane! Därifrån blir det ett inrikesflyg till gladstone!

Tills dess får vi hoppas att allt går som de ska så skriver jag nästa gång när jag är hos min värdfamilj!

Första gången i London och jag kommer inte längre än flygplatsen, inte direkt som jag föreställde mig första gången! Jag var otroligt rädd för flygningen innan men förvånansvärt nog gick de bra, tror jag är i chock och stängt av många känslor, men utöver det har jag gått igenom alla kontroller och ätit en mindre lunch. Nu sitter jag och lyssnar på podcast och väntar ut de sista 3,5 innan flyget mot hong kong lyfter! 🌍

Nu har jag precis sagt hejdå till min fina familj och vänner på flygplatsen, slutade med mycket tårar och skratt såklart! Igår sa jag hejdå till min älskade pojkvän och det var lättare sagt än gjort, han fick tyvärr inte följa med mig till flygplatsen för hade inte klarat av det..

Nu är jag påväg!! Mitt flyg till London går om en timma och jag känner mig nervös men ändå så otroligt pepp! Hejdå alla mina nära och kära sålänge så hörs vi när jag är i landet down under🌴🌴

Igår var jag och mina två fina vänner i Göteborg och myste några timmar. Vi åt sötpotatis pommes (vi hade cravings) och avslutade med drinkar och mat på moon thai. Sista riktiga dagen vi umgås men de är så fina att de kommer till flygplatsen på onsdag och vinkar av mig!

Idag vaknade jag och förberedde musiklistor, kopior av värdefulla dokument osv.. Sen åkte jag till min pojkvän och överraskade han med en mindre present och restaurang eftersom vi firar vår 1,5 års dag idag!

Kommer verkligen sakna att ha mina kärlekar nära mig och gråter ofta av tanken att lämna dom i månader. Jag får ta mig i kragen och tänka på att jag faktiskt inte är borta föralltid..

tankar och känslor

Jag kan börja med att säga att det var väldigt spontant val av mig att åka som Au pair, I början planerade jag att backpacka 3 månader med en kompis längst östkusten men efter många om och men slutade det med att jag skulle åka själv och fick ett spontant jobberbjudande som au pair i Brisbane. Jag blev otroligt glad och började fixa visum, pass och sa upp mig från jobbet. Efter någon vecka insåg jag att familjen inte hade "schyssta" villkor och magkänslan blev allt sämre, jag valde då att tacka nej till familjen och leta vidare.

Där satt jag med ett visum, ett ny taget pass och hade sagt upp mig från jobbet men inga garanterade planer på vad jag skulle göra härnäst, skulle jag resa själv och backpacka någon månad eller skita i alltihop och bara vara hemma? Jag blev tipsad av en vän att gå med i facebook gruppen "Au pairs in Australia" där familjer och aupairer runt om i Australien lägger upp "annonser" om att de söker en aupair/jobb som aupair. Efter bara två dagar pratade jag med min värdfamilj.

Min värdfamilj som jag är så lycklig över att få vara hos fram till början av februari består av Mamma Sarah, Pappa Tony och döttrarna Hannah 7 och Gracie 4. De bor i staden Gladstone som ligger längst östkusten och nära Tannum sands och Agnes waters, och jag har redan blivit bjuden att fira jul med deras släkt på guldkusten (DRÖM).

Nu börjar det känns ordentligt och tankarna far överallt. Jag är glad, nervös, längtansfull. ledsen. orolig men främst känner jag "vad fan ger jag mig in på" men samtidigt "va stolt jag är över mig själv som faktiskt åker". Ja det är otroligt blandade känslor i mig som är svårt att beskriva. Det är så svårt att se ens nära och kära bli ledsna över att jag ska åka även fast de är glada för min skull, Ibland ångrar jag mig och känner att jag hellre vill vara hemma och spendera tiden med dom alla men jag vet att de kommande månaderna kommer vara de bästa, roligaste, utmanande månaderna i mitt liv. Det är förhoppningsvis nu jag får reda på mer detaljer om mig själv än vad jag visste innan, det finns inte en chans att jag slåpper det här äventyret ur mina händer även om det kommer va svårt att släppa sin trygghet hemma.

tankar och känslor

Idag är det två veckor kvar tills dagen innan avresan ner till Australien.. Jag flyger ner den 24 till Brisbane, mellanlandar i London och Hongkong. När jag kommer fram till Brisbane tar jag ytligare ett flyg till Gladstone där min värdmamma hämtar upp mig, Hela resan kommer att ta mig ca 40 h så jag får komma på med lösningar som fördriver tiden när man inte har en nyfunnen vän på flyget!

Jag har köpt in en ryggsäck från Haglöfs på 60 L som kommer bli antingen min vän eller fiende på resan, beror på hur mycket jag knökar in i den.. och ja, jag är en överpackare.. Nu har jag allting inhandlat och det börjar sjunka in mer och mer.

Om två veckor bor jag här, nära Agnes Waters, galet.

tankar och känslor

Kan inte förstå att det är tre veckor kvar innan jag sitter på ett plan till Australien. Nu sitter jag med högar av checklistor som ska vara gjorda innan jag åker och paniken på vad man ska packa med sig ökar. Har handlat in de mesta nödvändiga som adapter och resväska, när jag frågade en av mina värdbarn vad jag inte för glömma svarade hon "kläder, du får inte glömma kläder", så det är prio 1.

Jag gör den här bloggen för de som vill veta hur jag har det och vart jag är, men förhoppningsvis också kunna inspirera andra att göra sin resa. Jag ser fram emot att komma ner till ett nytt kapitel med surf, sol och en extra familj men samtidigt lämnar jag kvar min älskade familj, vänner och pojkvän. Det kommer bli tufft men jag vet att dom bästa månaderna i mitt liv är nu.

(bild från Thailand, förra året)