En resa jag och min fantastiska sambo och kärlek André gjorde för 7 månader sedan, som jag vill dela med mig av och inspirera med.

Känslan när man går och lägger sig vid 22:00 och försöker sova men vet att man inte får försova sig till när klockan ringer svintidigt. Man tänker på allt, stirrar i taket och funderar på vad man glömt. Väskan har packats om fem gånger, grundligt och packningen påbörjades omsorgsfullt en vecka innan. La jag fram passet?... Så ringer larmet och man kravlar sig upp ur sängen, astaggad med världens påsar under ögonen!

Äntligen satt vi på flyget! Tvärdäckade innan det hann lyfta och sov i ett par timmar till mellanlandningen i Paris. Väl på plats på det nya flyget som skulle hålla oss i luften runt tio timmar underhöll vi varandra och de runt omkring med att spela sänka skepp. Viktig notis, jag vann överlägset.

Runt 20 timmar senare med flyg och taxi var vi framme på vårt lilla strandhotell i Cancun i Mexiko. Vi valde ett mindre, familjärt hotell i Cancun. En bit från den kända delen, Zona Hotelera. Själv är jag mer av en minimalist som håller mig en bit från all inclusive och skyskrapshotell med 2000 rum. Kanske låter det flummigt när man väljer ett resmål som Cancun, amerikanarnas all inclusive-paradis. Men vi ville nå vattnet och stränderna.

Första dagen bestämde vi oss mållöst för att gå in till Zona Hotelera, den kända, milslånga delen av vita stränder, flådiga hotell och turkost vatten. Det kan väl inte va så långt? Såg inte så långt ut på kartan...

Promenaden tog oss fyra timmar, helt utan stress, med massa bad, bus och ett par drinkar på vägen. Vattnet blev bara mer och mer turkost och stranden mer och mer vit ju närmare Zona Hotelera vi kom. Svårt att förklara ett så solklart paradis. På vägen mötte vi glada mexikanare och dåsiga leguaner som solade i sanden.

Väl framme var det himmelriket för charterresenärerna. Och två förväntansfulla, svenska blekfisar med solsting.

Det här var inte som något resmål eller land jag besökt tidigare. Det här var annorlunda. Utbudet på standnära restautanger var minimalt då all inclusive hotellen låg vid strankanten. De semestrande mexikanarna hade med sig strandfiltar, parasoll och picknickkorgar. Vad som såldes med måttlighet på standen var färsk, uppskuren frukt som mango och vattenmelon. Big size 1 liters dinkar eller Corona på burk, insmord med salt och en citronskiva.

De vita sandkornen var så fina att de inte reflekterade solen vilket gjorde den sval och vattnet var uppfriskande med kraftfulla vågor.

Cancuns centrum var litet men nattlivet totalmaxat med nattklubbar utan frontväggar, dansare och mexikanska restauranger av olika typer.

Blir ju vad man gör det till med lite kreativitet... ;)

Mer än halva jorden är fylld av vatten och livet under ytan är fantastiskt, därför vill jag uppleva det där jag reser.

Dykföretaget - Scuba Cancun var pålitligt, med supertrevlig personal, mexikanska och internationella instruktörer, dykutrustningen var modern och företaget var enkelt att hitta. Tjugo minuter med båten från hamnen blev vattnet ännnu mer turkost och kristallklart. Vågorna var intensiva och det var en god idé att vila ögonen på horisonten för att inte må illa. Men väl nere i vattnet försvann allt, och euforin övertog. Den otroliga känslan av tyngdlöshet och tystnad är obeskrivlig. Precis som komunikantionen av kroppspråk och samspelet mellan fyra dykare från olika världsdelar.

Efter alla mina berättelser om tidigare upplevelser från dyk jag gjort i Bali, Australien, Malaysia, Thailand och Spanien övertalade jag André som inte kunde hålla sig från att få uppleva denna fantastiska undervattensvärld med mig. Så dök vi ner i det djupa blå tillsammans.

Undervattenslivet bestod av olika sköldpaddor som green turtle, hawksbill turtle, loggerhead turtle samt fiskar som angelfish, baracuda, eagle ray, reef sharks, muränor och mycket mer.

Ett tips för dig som vill dyka in Cancun, om du har dykcertifikat Advanced och gillar vrak är - C-58 eller General Anaya. Ett vrak från andra världskriget på 30 meters djup. Det är en upplevelse då det är så pass stort och välbevarat att man kan dyka in i det. Vanliga fiskar vid vraket är olika slags rockor.

Kommande dagar fylldes ut av sju dyk i området runt Cancun. Från viken dykbåten avgick var det ljummet och skönt i vattnet. Men man gick inte längre ut än man vadade... Då vattnet var bebott av saltvattenskrokodiler.

Den sista dagen i Cancun spenderade vi på Playa Dolfin, som är utsedd till en av världens vackraste stränder. Jag håller med på alla sätt. Man glömmer tid och alla problem man någonsin haft när man kommer hit. Gott att tänka på även här är att ta med något att äta, dricka och solkräm då man får gå en bit från stranden in mot centrum för att hitta butik eller restaurang.

Förälskelse till ett hav, en strand, en plats.

En 30-minuters färjetur med mexikansk trubadur tog oss till den lilla paradisön Isla Mujeres. Ön där sanden är så fin att man kan putsa sitt silver. Det är vad de säger och jag kan bara förtydliga det genom att berätta hur sammetslen den var att känna mot huden.

Vid vårt drömboende fanns en lagun full av fiskar, hängmattor och stora svepande palmer.

Det var inte svårt att leva här i sju dagar. Eftersom vi inte kom i högsäsong vid spring break var det lagom mycket mäniskor och liv. Här ville vi bara vara, umgås, snorkla och upptäcka...

...så vi hyrde en golfbil i fyra dagar och utforskade var enda vrå!

Crepes med nutella.

Driving around in my golfomobil... la la la

Beökte och stöttade ett center för att hjälpa till att bibehålla beståndet av sköldpaddor.

Vi såg en gammal trasig restaurangskylt och körde ner i ett område som såg ganska öde ut.

Men när vi kom runt restaurangbyggnaden blev vi häpna. Den vackraste middagen i mitt liv, i en solnedgång mot Cancun. Med min älskade.

Helt galet trevliga dagar och nätter med fest och skratt! Tequila och starka såser!

Vattnet var långgrundt och ljummet.

Dag vs Natt

Isla Mujeres fick oss att stanna till, som i en slags dvala av upprymdhet och välbefinnande. Alla skyskrapor försvann och ersattes av tequila, golfbil och solnedgångar. Men det var dags för nya äventyr...

Efter att ha spenderat ett par timmar för mycket i solen med ett par öl för mycket så träffade vi en skön mexikanare som lovade oss ett drömpris på ett dagsäventyr... Bara vi gick på en lägenhetsvisning i ett av Cancuns finaste lägenhetshotell. Frukost ingick och smålänning som man är så tackade man ja.

Dagen därpå gick vi på visning i blänkande lokaler i ett all inclusive hotell med onänligt av våningar och rum. Jag tror vi drog ner medelåldern på spekulanterna med 20 år. Det var otoligt kul att se vad som erbjöds men något köp det blev det inte. Vi ville åka på äventyr!

Han höll vad han lovade så nästa dag kom en minibuss och hämtade upp oss och vi åkte, tillsammans med massa andra roliga typer, i tre timmar för att komma till första cenoten. Men innan vi badade fick i duscha i svinkallt vatten som tömdes över oss från hinkar och be maya indianernas gudar om lov att få bada där. Cenoten var under marken, vi firades ner med linor. Vattnet var kristallklart och kallt.

Underjordiska vattengrottor vars "tak" fallit ner ger cenotes, sötvattensjöar som är mer eller mindre öppna. Med djup till över 80 m och sikt på 60 m. Vissa av dem mynnar ut i världens största nät av undervattensgångar till andra cenotes i 260 km. Helt otroligt att snorkla i. ...och säkerligen att dyka i.

Vi for vidare och i nästa cenote snorklade vi. Det var så kallt att jag skakade men sikten var otrolig, för under vattnet fanns en hel trädgård av olika sötvattenväxter. Hela vägen ner till botten, 40 meter ner kunde man se växtligheten stäcka sig. Cenoten mynnade ut i en annan och där igenom paddlade vi kajak.

Med bil mot den tredje blev vi lovade maya-massage. Det var 30 minuters bilfärd på en traktorstig. Hade magsäcken i halsen och hjärnan bakochfram när vi var framme. Här åkte vi ett flertal zip-lines från ett berg ner i vattnet otaliga gånger! Ända tills det kom en orm simmande i vattnet... Då hade alla badad klart.

Ner i den sista cenoten for vi med zip-line och simmade oss vidare genom djungeln till klippblock som vi hoppade från.

En tvåtimmars bussresa från Cancun, tog oss till Playa del Carmen. En stad jag varmt rekommenderar till den som älskar partyliv med nattklubbar, fantastiska stora folkvimmel, stånd med vackra smycken gjorda av lokala stenar och strand bredvid storstad. Här finns något för alla som vill mycket!

Vi stannade i Playa del Carmen i två dagar. Vi ville även hinna se omtalade Tulum.

Så vi hoppade på en buss och åkte i en timma. Sedan fick vi ta taxi 15 minuter från Tulum centrum till "turistområdet" vid stranden.

Först när vi kom dit och såg vår helt nybyggda bungalow förstod vi att vi missberäknat priset och råkat boka något utöver det vi förväntade oss.

Men eftersom det här skulle bli vår slutdestination i fem dagar så unnade vi oss och de trevliga portugisiska ägarna det.

Det var så fantastiskt fint och låg mitt på stranden.

Varje morgon gick vi upp vid 06.30 och tittade på soluppgången innan vi åt frukost som var hemmalagad och ekologisk. Mornarna var lite kyliga när man var nyvaken men så fort solens strålar visade sig blev det bikiniväder och man kunde bodyboarda på vågorna i det långgrunda vattnet!

Tre timmars promenad med solsting igen, tjugonde gången på en månad, från turistområdet in till Tulums centrum. Där köpte vi kryddig och god kyckling med ris samt två sex-pack öl som vi tog med oss i en taxi till en cenote.

Den var djup och mörk med fladdermöss under kanterna, tre meter ovanför vattenytan. Det var ett skrämmade rus att snorkla i grottan med endast solens strålar som ledljus. I vattnet fanns småfisk som var nyfikna och ville se en i ögonen på nära håll.

Vi fick sällskap av dykare som dök ner i grottan. De berättade att de band ett snöre vid utgången och utforskade cenoten för att se om de hittade några grottgångar som mynnade ut i andra cenotes. Snöret användes för att hitta tillbaka. Med ficklampor, extratankar och torrdräkter försvann de.

Dagen därpå beökte vi en ny cenote. Där träffade vi på ett trevligt brasilianskt par som berättade att det även fanns en cenote på andra sidan motorvägen. Mellan dessa två kunde man dyka genom underjordiska grottor.

Vi åkte med i deras bil och badade även i den. Det var cirka 50 meters sikt (!) och ett otroligt fiskliv.

På eftermiddaaen besökte vi en lite mer turistig cenote - Grand Cenote. Vi köpte fiskmat som såg ut som hundfoder och fick närkontakt med både fiskar och sköldpaddor som åt ur händerna.

På vår allra sista dag i paradiset Mexiko besökte vi en stor cenote som var formad som en halvmåne. Vilda näsbjörnar och tvättbjörnar hade sedan länge matats med bröd nångon gång om dagen och hängde mer än gärna i området. De var så söta så man kunde knappt slita ögonen från dem!

Cenoten bestod av både salt- och sötvatten då den rann ut i havet. Vi simmade med cyklop genom det klara vattnet. Grenar och buskar med stora blad hängde över oss. I vattnet såg vi stora fiskar, så kallade groupers och fåglar som dök ner efter småfisk.

Det här var ett fantastiskt sätt att avsluta resan på. Ett bra upplägg med många olika delar som gör en resa till så mycket äventyr, upptäckter och kärlek.

Sluta aldrig att vara nyfiken! Gräset kan vara grönare på andra sidan!