Australien, Ef språkskola

En fullspäckad helg som vanligt. Förstår inte hur vi kan trycka in så mycket på så få dagar. Men uppenbarligen är det möjligt! Vi började fredagen med varsin jobbintervju. Läskigt men det gick bra. Praktikplatserna är våra! Jag ska vara på en backpacker-resebyrå och Anton på AFL (Australian Football League). När vi kom till skolan stod Olympiska spelen på schemat. Klasserna tävlade mot varandra. Vi vann inte.
Tur man inte är tävlingsmänniska...

Eftersom det var Midsommarafton i fredags firade vi såklart detta här! Gjorde lite svensk mat när vi kom hem på kvällen.

Lördag morgon tog vi med oss picknick och åkte på utflykt till Guldkusten. Tog först tåget till Coolangatta och efter vi njutit av solnedgången begav vi oss vidare till Burleigh heads för middag på en fantastisk Italiensk restaurang.

I morse (Söndag) åkte vi på söndagsmarknad. Det har blivit lite som en rutin för oss. Denna gång testade vi en marknad som låg i området Hamilton. Handlade med oss ett stort lass med ekologiska grönsaker & frukt och vi avslutade besöket med en lunch.

Efter marknaden var vi på jakt efter en svensk godisaffär som jag hade läst om skulle ligga i samma område :)
Det visade sig att denna affär låg inne i en matmarknad. Den största och häftigaste matmarknad jag någonsin sett! Det har byggt upp detta ställe med hjälp av containrar. Det finns mat ifrån världens alla hörn och de har tagit efterrätter till en helt ny nivå!
Mätta och belåtna tog vi båten tillbaka hem.

Australien, Ef språkskola, Indonesien

Hemma från en underbar vecka på Bali! Runt 30 grader varje dag. Fantastiskt skönt! Vi har mest varit på stränderna i Seminyak, Legian & Kuta. En utflykt till Ubud och en nattmarknad i Gianyar. Vi har gått, gått och gått. Totalt 12 mil på en vecka blev det tillslut.

Batterierna är laddade och vi är redo att fortsätta plugga. Börjar lite lätt på måndag morgon med ett level up test (!!) Ett test för att se om man tar sig upp till nästa nivå eller ej. Precis vad man vill göra första lektionen en måndag 8:15 efter en veckas lov (med minimalt engelska involverat). Men vi ska klara det!
Efter testet ska vi ta hand om våra nya elever som har ankommit under helgen. Runt 150 stycken tror jag det är. Vi ska ha BBQ och som aktivitetsansvarig på bygget måste man ju ställa upp och flippa burgare!

Lite fler bilder ifrån Bali :)

Indonesien

Vinterlov från skolan och vad passar bättre än att åka över till grannlandet Indonesien för en vecka sol och bad. Flyget tog 6,5 timme ifrån Brisbane till Denpasar. Trodde inte att det var så lång flygtid men har insett att Australien är ett gigantiskt land.
Vi bor på ett jätte fint hotell i Seminyak. Det är så löjligt billigt här. För en vecka på detta hotell betalade vi 840kr per person. Och då är det ett riktigt fräscht hotel med pool.
Dagarna består att total avslappning. Sol, bad,
massage och som vanligt en massa mat! 13 kr för en portion nasi goreng, 42kr för en timmes massage och 6,50 för en färskpressad lime juice. Behöver jag säga att jag är rätt nöjd med tillvaron!

Australien, Ef språkskola

Fredag igen! Veckorna går helt vansinnigt fort när man befinner sig på andra sidan jorden. Vi har redan varit här i 6 veckor! Känns som vi nyss landade i Brisbane.
Vi börjar mer och mer komma in i språket. Häromdagen drömde jag till och med på engelska! Trodde inte det var möjligt, men det var det!

Nu är det officiellt vinter här! Men vet inte om jag skulle kalla det vinter riktigt. Klockan är kvart i nio på morgonen och det är 20 grader och skinande sol ute. Läraren sa på lektionen igår att han tyckte det blivit kallt nu när det är vinter. När jag då berättade att Sverige har detta väder på sommaren, i bästa fall (!), trodde han inte sina öron!

Helgen bjuder också på sol så ikväll efter skolan blir det middag ute med lite vänner och sen eventuellt ett besök på Guldkusten lördag eller söndag.

Just det, vi har lite news!
* Vi kommer att ändra vårt studieprogram till Internship-programmet. Det betyder att vi kommer ha praktik istället för att gå i skolan fram till september. Jag väljer mellan en backpacker resebyrå och ett eventbolaget. Anton har redan valt att göra sin praktik på AFL (The Australian Football League).
Så vi kommer att gå i skolan 4-5 veckor till innan praktiken startar.
* Om en vecka har vi Vinterlov! Då flyger vi över till Bali för en veckas semester! Trodde Bali låg rätt nära men det är 6,5 h flygtid ändå.
* Sista september byter vi ut Brisbane och Australien mot Auckland och Nya Zeeland. Vi kommer att byta destination och fortsätta skolan där! Ser verkligen fram emot det!

Lite bilder ifrån veckan som varit :)

Australien, Ef språkskola

I fredags fick jag och Anton förfrågan om vi ville vara med och delta som aktivitetsansvariga på skolan och ville vi det fick vi åka gratis på lördagens aktivitet, valskådning. Svaret var självklart Ja, så på lördagsmorgonen begav vi oss iväg och spanade efter valar i Surfers Paradise. Riktig häftig upplevelse! Vi såg 5 valar och massa delfiner.

Australien, Ef språkskola

Lördagen startade på bästa sätt med Davies park market i West End. Strosade runt och provsmakade det mesta. Till lunch blev det färskpressad juice med ingefära, äpple, citron och apelsin, vietnamesiska Bao och Falafel med hummus. Smask! Övermätta promenerade vi längst vattnet in till city. Ett besök på Zara resulterade i att plånboken blev lite tunnare..

Nu ett glas bubbel i studentrummet innan vi ska bege oss in till stan igen för middag och en drink på någon av stadens alla takterrassen. Trevlig helg!

Ef språkskola, Australien

Det bästa:

* Varmt och skönt, även om det är påväg mot "vinter" här. Är det dåligt väder är det ca 18 grader och är det soligt är det runt 22-25 grader.

* En strand mitt i city. Även om det är "fake", det vill säga en sandstrand med klorvatten, så är den fantastisk!
Om man istället vill till kusten till alla trevliga stränder och surfställen tar man bara tåget till "Gold Coast". Tar ca 1 h ifrån city.

* Acai bowls! 😍Bästa uppfinningen ever!

* Frukt- & grönsaksmarknader på helgerna runt om i Brisbane.

* Billigare än hemma! Brisbane är snarlik Sverige på prisläget men jag skulle nog säga att allting är lite lite billigare. Lunch på restaurang kostar runt 70kr, ett glas vin ute kostar runt 50-60kr.

* Australienare är trevligare än oss svenskar. Vi nordbor är ganska otrevliga av oss har jag upptäckt sen vi flyttade hit. Här säger man Hej när man kliver på bussen och Tack när man kliver av. Kassörskan i butiken frågar alltid hur man mår och man hejar om man går förbi någon på gatan.

* Staden i sin helhet. Takbarer, uteserveringar, parker och stadens skyline 👌🏽

Det sämsta:

* OSTEN! Alldeles för litet utbud av ost för en ostälskare som mig! Finns inte ens riktig fetaost. Förstår inte hur dom klarar sig? Dom vet troligtvis inte bättre..

* En evig väntan när man ska korsa ett av alla tusen övergångsställ. När man väntar på grönt kan man få vänta i flera minuter. Och skulle man gå innan de blir grönt kan man få böta så det är bara att vänta de!

* Brisbane är ingen modestad! Väldigt svårt att shoppa kläder här och antalet klädbutik är rätt begränsade. Modet verkar ha stannat någonstans på 90-talet... Här går folk i träningskläder konstant! Folk tränar överallt, hela tiden!

Australien, Ef språkskola

Tredje veckan i skolan avklarad. Herregud vad fort det går! Känns som vi kom hit igår.
Vet väl inte om det har blivit någon super förbättring av min engelska än så länge utan det känns mer som att jag har blivit medveten om mina brister. Och det är en hel del!

I måndags gjorde vi slutprov på min nivå så nu väntar jag spänt på resultatet för att se om jag går vidare upp till nästa nivå eller om jag får stanna kvar.

Idag är det fredag och bästa dagen på veckan!
Vi går endast halvdagar i skolan så idag har vi klass 13:15-17:35 och sedan är vi ett gäng som ska gå ut och käka italiensk mat i stan. En Japan, en holländska, en italienska, en schweiziska, en spanjorska och en fransyskan och två svennar. Så det är en salig blandning av nationaliteter kan man säga!

Imorgon lördag sträcker sig våra planer så långt som att besöka "Farmers Market". Det är helgmarknader som ligger utspridda i olika områden i Brisbane där man kan handla massa grönsaker & frukt ifrån lokala odlare. Efter det, förhoppningsvis ett besök på stranden om vädret tillåter. Det är så kallad "vinter" här snart och då sjunker temperaturen till ca 22-26 plusgrader. Hur kan man ens få kalla det vinter?

På söndag planerar vi att ska besöka ett gigantiskt outlet som heter Harbour Town och ligger vid Guldkusten. Några i klassen har varit där och enligt dom var det värt ett besök.

Man kan säga att vi officiellt har blivit "Australiensare" nu för vi har börjat dricka kranvattnet här. Smakar klor och inte alls gott men man vänjer sig väl. Det är så långt bort man kan komma ifrån Sundsvalls-vatten kan man säga! Vi har varit lite osäkra på om det verkligen går att dricka kranvatten eller ej här och när vi frågat har vi fått olika svar. Sen märkte vi att skolan har en stor köpt dunk med vatten medan surfcampen förra helgen serverade vatten ur kranen. Så nu kör vi på det mest ekonomiska, vi är ju trots allt studenter!

Veckan som varit i bilder :)

Australien, Ef språkskola

I dag stod klockan på 6:45 och när vi vaknade var kroppen inte riktigt med på att kliva upp. Vi startade med ett försök till att rulla ut ur sängen då de var lite kämpigt att kliva upp. Träningsvärk överallt, och då menar jag överallt. Från hals till tå! Så dagen idag har varit lite av en utmaning kan man säga.

Anledningen till detta tillstånd är att vi har varit på surfcamp hela helgen! :) Vi åkte buss från skolan i fredags och kom hem igår, söndag. Campen låg mitt ute i ingenstans mellan Brisbane & Sidney. Vi har bott i stugor, surfat, raftat, suttit vid lägerelden och lyssnat på gitarr hela helgen lång. Super kul!
Man var väl inte direkt någon naturbegåvning på surf. De är nog till att överdriva en smula!
Bildbevis på surfandet kommer senare när vi fått bilderna! :) Under tiden får ni se några bilder på campen.