Ef språkskola, Nya Zeeland

I Söndags fyllde Anton år! Eftersom shoppingutbudet i Nya Zeeland inte är det bästa så ville jag överraska honom med en upplevelse istället. Jag hade bokat lyxhotell med spa från Lördag till Söndag.
När vi vaknade på lördag morgon skickade jag ett sms till honom där det stod att vi skulle iväg på äventyr och att han skulle packa en ryggsäck med hans finaste outfit och lite lukta gott. Jag hade packat kalsonger och necessär i smyg så han inte skulle fatta att vi skulle sova borta. Men klantig som man är skulle jag ta upp min Elizabet Arden smörj på stan och råkade SÅKLART ta upp Antons hårvax istället. Lite misstänksamt att jag går och bär runt på den...

När jag bokade hotellet så köpte Antons föräldrar en behandling åt honom på spat, kroppsmassage och ansiktsbehandling. Spat lovade att vouchern för denna behandling skulle finnas på rummet när vi checkade in som en överraskning åt honom. Vi checkade in efter ett glas vin i lobbyn i väntan på rummet. På rummet låg ingen voucher. Vi skyndade oss ner till spat för Antons behandling skulle precis börja. Jag bubblade och bastade och Anton masserades och bjöds på födelsedagsbubbel av personalen.

Efter några timmar var vi nöjda och gick vi tillbaka till rummet. När vi kom in denna gång låg den efterlängtade vouchern på sängen tillsammans med ett kort och en tårtbit. Anton öppnade kortet och där stod: Congratulations Mrs Lisa...

Dom ska ha en eloge att de försökte iaf...

Efter spat hade jag köpt lite manchego, jordgubbar och vin som vi käkade på rummet innan vi gick och åt en fantastisk middag på restaurang Ortolana.

Förhoppningsvis en lyckad födelsedag :)

Ef språkskola, Nya Zeeland

Fredag igen! Utan tvekan bästa dagen på veckan. Och att man är ledig när solen lyser in genom fönstret gör inte saken sämre.
Veckan som varit har mestadels bestått av jobb på våra praktikplatser och lite restaurangbesök förstås ;) Jag jobbar ju på ett litet hotell med ca 20 rum och efter 3,5 vecka känns det faktiskt som att jag lärt mig det mesta. Personalen är fantastisk och jag trivs väldigt bra!
Anledningen till att det blir väldigt många restaurangbesök för oss är att priserna för att handla mat i detta land är skyhöga och det lönar sig knappt att laga själv. Däremot är priserna på att äta ute betydligt billigare än i Sverige så därför passar vi på och lyxar till det :)

I helgen blir det nya äventyr och denna gång bär det av till Waitomo Caves. Det är grottor med vattenfall under marken och lysande maskar i taket som ser ut som blåa stjärnor. Vad vi har hört ska det vara super häftigt!

Bilder ifrån veckan som varit :)

Ef språkskola, Nya Zeeland

Är man i Nya Zeeland så är det klart man måste besöka Hobbiton. Sagt och gjort var vi där i lördags. I ösregn! När vi lämnade Sverige i April hade vi inte en tanke på att bosätta oss i Nya Zeeland i 3 månader så kläder för detta land har vi definitivt inte med oss. Varken regn- eller vindjackor som verkligen känns som A & O i detta blåsiga och regniga land.

Vi åkte iaf på en dagstur med Antons praktikplats, Mana Tours. Tog ca 3 h med buss från Auckland. 20% av alla besökare på Hobbiton har faktiskt inte sett någon av filmerna och såklart är jag en av dom procenten... Men det gjorde inte så mycket tyckte jag. Det var lika häftigt ändå. Anton var såklart lyrisk. Som han längtat! Och när han till och med fick dricka öl i samma pub som är med i filmen blev lyckan total!

Ef språkskola, Nya Zeeland

Vad passar bättre än att åka på vingårdar och prova massa nya viner när man är en vinälskare som mig!? Så i lördags åkte vi båt till en ö som heter Waheke, som ligger utanför Auckland. Där hade vi bokat en dagstur som inklulderade tre vingårdar. Alla tre vingårdar låg väldigt vackert till med den mest fantastiska utsikt över ön. På varje vingård fick vi smaka 3 till 4 olika viner. Cable Bay Vineyard blev vår favorit och vi blev bara tvungna att köpa med ett vitt vin hem som smakade helt underbart!

Ef språkskola, Nya Zeeland

I helgen var vi och besökte Coromandel. Det ligger en bit norr om Auckland, ca 2 timmmar med buss.

Vi badade bland annat på Hot Water Beach. Temperaturen i havet var inte mer än 16 grader men efter att man grävt sin egen pool blev det väldigt varmt och skönt. Det blev så varmt att jag brände rumpan när jag skulle doppa mig.

Efter en fantastisk god lunch på ett cafe i närheten åkte vi vidare till ett vandringsstråk för att slutligen se Cathedral caves. Fantastiskt vackert!

Ef språkskola, Nya Zeeland

Sitter nu på ett cafe här i Auckland och dricker te i vänta på Anton. Han är på intervju inför en ny praktikplats. Det är ett slags äventyrsföretag som anordnar resor över hela Nya Zeeland. Jag hade min intervjun igår. På ett litet familjeägt hotell som har 18 rum och ligger i ett område som är lite som söder i Stockholm. Jag börjar redan imorgon så här är det snabba puckar! :)

Vi har insett att det inte är så skräckligt mycket tid kvar här och därför måste vi noga planera vad vi vill fylla våra helger med. Vi vill så klart se allt men det är rätt omöjligt. Hobbiton är etta på Antons bucketlist så självklart blir det ett besök där. Jag vill bland annat se Queenstown, Milford Sound och besöka någon vingård.
Vi börjar med att bocka av vår lista redan i helgen då vi ska till Coromandel och världskända Hot Water Beach. Det är heta källor som man kan bada i. Har sett bilder och ser fantastiskt ut!

Nu är herrn klar så nu blir det mexikansk lunch!

Ef språkskola, Nya Zeeland

Idag har vi varit i Auckland, Nya Zeeland i två veckor. Auckland är en väldigt trevlig stad som bjuder på bra restauranger, barer, caféer och massa helgmarknader. Förra helgen besökte vi en italiensk matmarknad i ett område som heter Newmarket. Det var provsmakning på allt man kan tänka sig som tillhör det italienska köket.

Vi har velat lite fram och tillbaka om hur vi ska göra med skolan. Vi känner att det börjar bli lite samma lika nu när vi studerat så länge som vi gjort. Det känns som att allt går på repeat. Men nu har vi bestämt oss för att göra ett nytt internship de sista tre månaderna. Tror de kommer bli toppenbra!

I lördags var vi på utflykt med skolan till Piha beach. Lite bilder ser ni nedan :)

Ef språkskola, Nya Zeeland

Auckland levererar fantastisk natur precis som man sett framför sig! Men att det skulle finnas så många fantastiska restauranger och barer trodde jag aldrig. Brisbane hade bra utbud, men de är ingenting mot det här :)

Vi har varit här i en vecka nu och skolan rullar på som vanligt :) I tre månader ska vi få njuta av detta!
Vi bor på ett hotell/hostel. Städning en gång i veckan, ett riktigt badrum och kyl. I källaren lagar man mat och tvättar.

Här kommer lite bilder ifrån första veckan :)

Australien, Ef språkskola

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen, och mycket har hunnit hända sedan dess :)

Familjen har varit på besök i nästan 3 veckor.
Vi startade med att visa upp Brisbane i några dagar och sedan hyrde vi ett stort hus i Surfers Paradise. Ett fantastiskt hus med havsutsikt och pool. Jag hann även med att fylla år :)

Familjen har åkt tillbaka till Sverige och vi har bytt destination till Auckland i Nya Zeeland! :)