Australien, Ef språkskola

Glömde visa bilder ifrån valskådningen med jobbet förra helgen! Det var en ännu häftigare upplevelse än förra gången faktiskt. Vi hann knappt komma ut på öppet vatten innan vi såg valar överallt! Lite läskigt när personalen ombord bad oss att hålla i oss ordentligt för att valarna var under båten. Men det gick fint som tur var. Dom var så snälla så! Men shit vad valar är häftiga djur alltså!

Whale-selfie! ✌🏼

Australien, Ef språkskola

Att jag skulle få med mig herrn på Vegan marknad i West End idag trodde jag definitivt inte. Men det fick jag! :) Men han poängterade tydligt innan vi gick dit att om vi skulle äta kanske det var bättre om vi gjorde det någon annanstans.. För han gillade minsann inte vegan mat. Men väl på marknaden ville han testa både det ena och det andra och allt slutade med att vi köpte 3 rätter och delade på. Fantastiskt gott var det!

Resten av dagen strosade vi runt vid vattnet och i parken. 26 grader och skinande sol. En perfekt söndag! :)

Nu är det bara två veckor och två dagar kvar på praktiken + en jäkla presentation inför klassen innan vi är klaaaara! Efter det väntas 3 veckors semester med La familia innan vi flyger vidare till grannlandet Nya Zeeland och fortsätter vår resa. Tänk att vi redan har varit iväg i fyra månader. Tiden flyger verkligen fram!

Australien, Ef språkskola

Dejtnight med Aperol spritz och en smarrig tryffel pizza. Inte mycket som slår det inte! Vi testade en ny Italiensk restaurang som var helt fantastisk. Alla som jobbade där var italienare så det kändes som man var på plats i Italien på en mysig vinbar. Nästa restaurangbesök där är redan bokat!

Australien, Ef språkskola

Idag är jag ledig ifrån jobbet och det känns alldeles underbart skönt! Har tränat, städat och handlat mat och sen blev klockan 5. Det var den dagen.. Men skönt att ha en fylld kyl och rent och fint inför helgen! Helgen är som vanligt full med planer. Imorgon ska vi testa en Italiensk restaurang och dricka massa Aperol spritz! På lördag är det Italiensk lunch på residensen och sedan är det en food truck festival i stan och på söndag ska vi med jobbet på valskådning i Surfers Paradise. Som sagt, fullt schema! :)

Igår var det exakt 4 veckor kvar tills våra familjer kommer på besök! Och det betyder endast 4 veckor kvar innan vår praktik är slut och att vi har lov i 2 veckor! Ska bli väldigt kul att dom kommer och hälsar på här på andra sidan jorden. Lite synd att det är så strikt i detta land, att man inte får ta in mat och sånt. Annars hade en ranch dipp inte suttit fel kan jag säga. En hel del svensk mat och godis finns på IKEA så det går ingen nöd på oss men en liten dipp rackare hade suttit fint. När dom kommer ska vi först vara 4 dagar i Brisbane och sedan har vi hyrt ett hus i Surfers Paradise i 2 veckor. Om ni känner mig så förstår ni väl att dagarna i Brisbane redan är planerade och klara ;) Alla guldkorn här ska hinnas med och då gäller det att planera!

När semestern är slut flyttar vi vidare till Nya Zeeland för ytterligare 3 månaders plugg. Det ser vi fram emot! Alla säger att Nya Zeeland är så underbart och tittar man på bilder kan jag bara instämma.

Innan familjen kommer har vi förresten bokat in en helg till Whitsundays! Ser ut som paradiset på jorden. Kristallklart vatten och kritvita stränder. Så vi flyger dit näst sista helgen i Augusti. Vi funderar även på att trycka in en helg till Sydney eller Melbourne också när vi ändå är här i detta fina land!

Whitsundays

Nu ska kocken ställa sig och laga lite torsdagsmiddag!

Hej Svejs!

Australien, Ef språkskola

Dagens utflykt gick till IKEA!! :) De var värt en timme buss och sedan en promenad på 2,7 km innan vi var där!
Det såg exakt ut som IKEA i Sundsvall. Allt var Identiskt! Vi var bara tvungna att köpa knäckebröd, hushållsost, Sour cream chips och lösviktsgodis :) Sedan blev det en lunch med köttbullar för Anton och lax för mig. Bästa utflykten på länge!

Australien, Ef språkskola

Har varit på Backpackers Travel, min praktikplats, i lite över en vecka. Är en väldigt stor utmaningen kan man säga! Man ska kunna alla miljoner turer dom har runt om i Australien. Och Nya Zeeland och Asien och överallt.
Förstår inte hur det ska vara möjligt och som om inte det är nog måste man ju veta hur man ska berätta om allt detta och sälja in det till kunderna, på Engelska såklart! Hade varit nog svårt på Svenska! En vecka är klar, 7 to go...
Vi på jobbet anordnade förresten en pubkväll för studenter & backpackers förra veckan. Vi hade fixat lekar, snacks och dryck. Jag var lekledare och det blev väldans lyckat. Gissa vem som vann lekarna? Anton! Vem visste att han var en fena på att kasta godis och suga upp pingisbollar med sugrör... ;) Priset han vann var att åka 2 betala för 1 till paradiset Whitsundays. Ett väldigt bra pris med tanke på att vi väldigt gärna vill åka dit!

Helgen spenderades på en Mat & Vin festival i centrum på lördagen, och på söndagen turistade vi på berget Mount coo-tha som bjöd på en fantastisk utsikt över Brisbane!
Det här med marknader i detta land alltså. Alltid något nytt. I veckan startar Brisbane Night Noodle Market. Massa asiatisk mat och dryck. Blir nog ett besök där också om jag känner oss rätt!

Ikväll kom vi precis ifrån en super trevlig middag med våra vänner här på residensen. Ting, ena tjejen är ifrån Taiwan så vi lagade hemmagjorda dumplings med pork och grönsaker. Fantastiskt gott!

Bilder ifrån veckan som varit!

Acai bowl - Bästa lunchen!

Pub Crawl!

Wine & Food Festival

Mount coo-tha & Botanic garden

Dumplings-afton!

Australien, Ef språkskola

I veckan som varit åkte vi på en weekend till Noosa som ligger längs kusten en bit ovanför Brisbane. Det bästa är att man kan åka kommunalt för att ta sig hit så det var bara boendet vi behövde lägga pengar på. Vi hyrde en lägenhet med en mysig uteplats och pool via Airbnb. Mycket bra!
Dagarna har vi spenderat på att vandra runt i Noosa nationalpark, latat oss på stranden, ätit god mat och njutit av den fantastiska solnedgången.
En perfekt weekend med andra ord!

Efter helgen startar vår praktik! Inga mera läxor och muntliga presentationer på minst 2,5 månad! Hallelulja! Ska bli kul att få jobba med resor här i Australien och se hur det fungerar. Och förhoppningsvis blir man ännu bättre på engelska!

Australien, Ef språkskola

Söndag igen men vad gör det? På onsdag drar vi på en minisemester till Noosa heads. Ligger 14 mil norr om Brisbane och det finns massa fina stränder och sånt där trevligt. Det bästa är att man kan åka kommunalt och använda sitt busskort för att ta sig dit. Funderar även att stoppa till vid IKEA som ligger längs vägen. Kanske finns svenskt lösviktsgodis 😬

Igår bjöd vi på svensk brunch här på vår residens. Det blev succé! Vi hade bland annat gjort små mackor med skagen, salami & brie och köttbullar med rödbetssallad. Vår vän från Taiwan älskade skagenmackan så det var lite kul. Dom flesta hade köttbullar & rödbetssallad som favorit. Allt tog slut i ett nafs. Jag försökte mig även på en chokladbollstårta för första gången någonsin. Alla gillade den som tur var!

Efter brunchen åkte vi på festival i området Teneriffe. Massvis av matstånd av olika slag och barer lite här och där. Och lokala liveband. Riktigt trevlig kväll!

I dag har vi strosat runt och besökt en ny Farmers Market. Vi var bara tvungna och köpa två färska munkar med vaniljkräm inuti och en tysk grillad korv med stekt lök och surkål. Mums!

Australien, Ef språkskola

En fullspäckad helg som vanligt. Förstår inte hur vi kan trycka in så mycket på så få dagar. Men uppenbarligen är det möjligt! Vi började fredagen med varsin jobbintervju. Läskigt men det gick bra. Praktikplatserna är våra! Jag ska vara på en backpacker-resebyrå och Anton på AFL (Australian Football League). När vi kom till skolan stod Olympiska spelen på schemat. Klasserna tävlade mot varandra. Vi vann inte.
Tur man inte är tävlingsmänniska...

Eftersom det var Midsommarafton i fredags firade vi såklart detta här! Gjorde lite svensk mat när vi kom hem på kvällen.

Lördag morgon tog vi med oss picknick och åkte på utflykt till Guldkusten. Tog först tåget till Coolangatta och efter vi njutit av solnedgången begav vi oss vidare till Burleigh heads för middag på en fantastisk Italiensk restaurang.

I morse (Söndag) åkte vi på söndagsmarknad. Det har blivit lite som en rutin för oss. Denna gång testade vi en marknad som låg i området Hamilton. Handlade med oss ett stort lass med ekologiska grönsaker & frukt och vi avslutade besöket med en lunch.

Efter marknaden var vi på jakt efter en svensk godisaffär som jag hade läst om skulle ligga i samma område :)
Det visade sig att denna affär låg inne i en matmarknad. Den största och häftigaste matmarknad jag någonsin sett! Det har byggt upp detta ställe med hjälp av containrar. Det finns mat ifrån världens alla hörn och de har tagit efterrätter till en helt ny nivå!
Mätta och belåtna tog vi båten tillbaka hem.