Australien, Ef språkskola

Lördagen startade på bästa sätt med Davies park market i West End. Strosade runt och provsmakade det mesta. Till lunch blev det färskpressad juice med ingefära, äpple, citron och apelsin, vietnamesiska Bao och Falafel med hummus. Smask! Övermätta promenerade vi längst vattnet in till city. Ett besök på Zara resulterade i att plånboken blev lite tunnare..

Nu ett glas bubbel i studentrummet innan vi ska bege oss in till stan igen för middag och en drink på någon av stadens alla takterrassen. Trevlig helg!

Ef språkskola, Australien

Det bästa:

* Varmt och skönt, även om det är påväg mot "vinter" här. Är det dåligt väder är det ca 18 grader och är det soligt är det runt 22-25 grader.

* En strand mitt i city. Även om det är "fake", det vill säga en sandstrand med klorvatten, så är den fantastisk!
Om man istället vill till kusten till alla trevliga stränder och surfställen tar man bara tåget till "Gold Coast". Tar ca 1 h ifrån city.

* Acai bowls! 😍Bästa uppfinningen ever!

* Frukt- & grönsaksmarknader på helgerna runt om i Brisbane.

* Billigare än hemma! Brisbane är snarlik Sverige på prisläget men jag skulle nog säga att allting är lite lite billigare. Lunch på restaurang kostar runt 70kr, ett glas vin ute kostar runt 50-60kr.

* Australienare är trevligare än oss svenskar. Vi nordbor är ganska otrevliga av oss har jag upptäckt sen vi flyttade hit. Här säger man Hej när man kliver på bussen och Tack när man kliver av. Kassörskan i butiken frågar alltid hur man mår och man hejar om man går förbi någon på gatan.

* Staden i sin helhet. Takbarer, uteserveringar, parker och stadens skyline 👌🏽

Det sämsta:

* OSTEN! Alldeles för litet utbud av ost för en ostälskare som mig! Finns inte ens riktig fetaost. Förstår inte hur dom klarar sig? Dom vet troligtvis inte bättre..

* En evig väntan när man ska korsa ett av alla tusen övergångsställ. När man väntar på grönt kan man få vänta i flera minuter. Och skulle man gå innan de blir grönt kan man få böta så det är bara att vänta de!

* Brisbane är ingen modestad! Väldigt svårt att shoppa kläder här och antalet klädbutik är rätt begränsade. Modet verkar ha stannat någonstans på 90-talet... Här går folk i träningskläder konstant! Folk tränar överallt, hela tiden!

Australien, Ef språkskola

Tredje veckan i skolan avklarad. Herregud vad fort det går! Känns som vi kom hit igår.
Vet väl inte om det har blivit någon super förbättring av min engelska än så länge utan det känns mer som att jag har blivit medveten om mina brister. Och det är en hel del!

I måndags gjorde vi slutprov på min nivå så nu väntar jag spänt på resultatet för att se om jag går vidare upp till nästa nivå eller om jag får stanna kvar.

Idag är det fredag och bästa dagen på veckan!
Vi går endast halvdagar i skolan så idag har vi klass 13:15-17:35 och sedan är vi ett gäng som ska gå ut och käka italiensk mat i stan. En Japan, en holländska, en italienska, en schweiziska, en spanjorska och en fransyskan och två svennar. Så det är en salig blandning av nationaliteter kan man säga!

Imorgon lördag sträcker sig våra planer så långt som att besöka "Farmers Market". Det är helgmarknader som ligger utspridda i olika områden i Brisbane där man kan handla massa grönsaker & frukt ifrån lokala odlare. Efter det, förhoppningsvis ett besök på stranden om vädret tillåter. Det är så kallad "vinter" här snart och då sjunker temperaturen till ca 22-26 plusgrader. Hur kan man ens få kalla det vinter?

På söndag planerar vi att ska besöka ett gigantiskt outlet som heter Harbour Town och ligger vid Guldkusten. Några i klassen har varit där och enligt dom var det värt ett besök.

Man kan säga att vi officiellt har blivit "Australiensare" nu för vi har börjat dricka kranvattnet här. Smakar klor och inte alls gott men man vänjer sig väl. Det är så långt bort man kan komma ifrån Sundsvalls-vatten kan man säga! Vi har varit lite osäkra på om det verkligen går att dricka kranvatten eller ej här och när vi frågat har vi fått olika svar. Sen märkte vi att skolan har en stor köpt dunk med vatten medan surfcampen förra helgen serverade vatten ur kranen. Så nu kör vi på det mest ekonomiska, vi är ju trots allt studenter!

Veckan som varit i bilder :)

Australien, Ef språkskola

I dag stod klockan på 6:45 och när vi vaknade var kroppen inte riktigt med på att kliva upp. Vi startade med ett försök till att rulla ut ur sängen då de var lite kämpigt att kliva upp. Träningsvärk överallt, och då menar jag överallt. Från hals till tå! Så dagen idag har varit lite av en utmaning kan man säga.

Anledningen till detta tillstånd är att vi har varit på surfcamp hela helgen! :) Vi åkte buss från skolan i fredags och kom hem igår, söndag. Campen låg mitt ute i ingenstans mellan Brisbane & Sidney. Vi har bott i stugor, surfat, raftat, suttit vid lägerelden och lyssnat på gitarr hela helgen lång. Super kul!
Man var väl inte direkt någon naturbegåvning på surf. De är nog till att överdriva en smula!
Bildbevis på surfandet kommer senare när vi fått bilderna! :) Under tiden får ni se några bilder på campen.

Australien, Ef språkskola

Första skolveckan avklarad! Jag och Anton är i två olika klasser vilket är bra för oss båda då vi inte kan komma undan med svenskan. Vi är 16 st i klassen och nationaliteterna är fransmän, italienare, tyskar, japaner, kineser och spanjorer. En salig blandning kan man säga!
Varje vecka avslutas med ett test och en muntlig presentation och var sjätte vecka görs ytterligare ett test för att se om man är redo för nästa nivå.
Här är vår skola :)

I fredags var det välkomstparty för oss nya på en hotell-takbar. Väldigt trevligt och inte minst super goda drinkar. Färsk passionsfrukt med massa is, toppat med mousserande! Mums!

I går, lördag, var vi på utflykt till Burleigh Heads på Guld kusten med skolan. Vi besökte deras nationalpark. Nationalparken var full av kalkoner som spatserade runt där. Såg kanska roligt ut.
Vi käkade lunch på ett trevligt mexikanskt hak och eftermiddagen tillbringade vi på stranden. När solen gick ner fick vi för oss att ta en promenad längst stranden. 1 mil senare hade vi gått hela vägen in till Surfers Paradise. Där var det en livemusic festival så vi satt oss och käkade en charkbricka och drack lite vin och njöt av kvällen. Sedan tog vi tåget hem till Brisbane och somnade gott.

Australien, Ef språkskola

Vi bor i en residens som kallas "The Pad". Det är ett hus lite utanför centrala Brisbane i ett område som heter Newmark. I residensen finns 12 rum med plats för totalt 25 studenter. Det är gemensam uteplats med grill. Alla här har eget badrum och pentry. Det är litet men vi trivs bra! :)

In till city eller till skolan är det ca 6km så antingen brukar vi gå eller ta bussen. När man åker buss registrerar man busskortet som vanligt när man kliver på men det som är lite annorlunda här är att man måste komma ihåg att registrera kortet när man kliver av. Men roligaste av allt är att man säger Tack till busschauffören innan man kliver av. Så alla ropar "Thank you!" Och sen kliver de av. Skulle man göra de i Sverige skulle någon tro att man var galen.

Australien, Ef språkskola

Vi landade något försenade till Brisbanes flygplats tidigt i morse vid halv 7. Nervöst klev man ut ur planet till säkerhetskontrollen. Har man kollat på "Gränsbevakarna i Australien" så vet man hur hårt det kan vara. Hundar som gick förbi och luktade och en hel del passkontroller och övriga uppgifter som skulle kollas. En aningens svettiga kom vi ut ur ankomsthallen där vi hittade en man med skylten "EF". Fick träffa några andra studenter som var på flygplatsen samtidigt. Dom flesta var ifrån Kina och Japan och några ifrån Italien och Spanien. Vi blev körda med minibuss till "The pad", residensen där vi ska bo under vår vistelse. Ett hus med plats för 25 studenter. Vi har ett dubbelrum med badrum och pentry. Packade upp lite snabbt och tog en dusch som kan ha varit den skönaste i mitt liv! Ren och fräsch begav vi oss iväg för att köpa busskort, ett så kallat Go card och storhandlade mat på Coles. Nästan som Ica Maxi hemma. Hem för att packa upp och sedan promenerade vi in till city. Vilken fin stad. Här kommer vi att trivas!

Nu är klockan 18:00 här och vi är så trötta att ögonen går i kors. Imorgon bitti är det dags för skolstart!

Australien, Ef språkskola

Stockholm-London var konstigt nog den segaste sträckan än så länge. Små plan och inget att äta eller dricka. (om man inte betalar förstås)
Efter 2,5 timme var vi äntligen framme på Heathrow. En stor flygplats är det allt! Kom in på terminal 5, sedan tåg vidare till gate A för att sedan gå in genom säkerhetskontrollen. Där möttes vi av en trevlig äldre brittisk herre som tog emot oss och frågade om vi hade vätskor, smink eller andra produkter i handbagaget. -I'm all natural, hör jag mig själv säga medan jag gestikulerar med händerna. Mannen skrattar så han håller på att kikna. -Lucky man! säger han och kollar på Anton och fortsätter skratta!

Efter säkerhetskontrollen var det ytterligare ett tåg vidare till gate C för att till sist avslutas med en promenad längst bort till vår gate, C57, som skulle ta oss vidare mot Singapore.

Vi hade lyckats seata oss perfekt på detta flyg! Vi satt bakom en vägg så vi hade mer än 1 meters benutrymme och det var endast 2 säten bredvid varandra. Vi sträckte ut benen och la upp fötterna på våra ryggsäckar och somnade. Jag vaknade till och kollade på klockan. 2,05 timmar kvar till destinationen, stod det. Vi hade alltså sovit i 10 timmar nonstop!
Direkt när vi vaknade kom en halv taskig frukost utrullandes som skulle likna någon form av kontinental frukost. Torr äggröra och kokt skinka är inte favoriten direkt.

Nu har vi landat i Singapore och det är 30 grader ute. Vi ska vänta här 3 timmar innan vi kliver på sista flighten mot Brisbaneeeee!

Australien, Ef språkskola

Äntligen äntligen äntligen! Kl 18:00 ikväll lyfter vi ifrån Arlanda och första stoppet är London. Sedan vidare till Singapore för att till sist landa i soliga Brisbane! Kl 06:00 på söndag lokal tid kliver vi av planet i vår nya hemstad. I alla fall för de kommande 8 månaderna.
Att bara få packa med sig 23 kg på 8 månader i en enda resväska var första utmaningen på detta äventyr. Jag har packat i, packat ut, packat ner lite till och till sist packat ut halva väskan. 23,4kg blev det till sist och jag tänker inte ta bort en smula till av min packning.

Just nu sitter vi på loungen på Arlanda och avnjuter ett glas vitt vin och massa annat gott! Vi lämnar Sverige om en liten stund och vi är mer än redo for take off!

Följ med på våra äventyr här i bloggen! ❤️