Ef språkskola, Nya Zeeland

I helgen var vi och besökte Coromandel. Det ligger en bit norr om Auckland, ca 2 timmmar med buss.

Vi badade bland annat på Hot Water Beach. Temperaturen i havet var inte mer än 16 grader men efter att man grävt sin egen pool blev det väldigt varmt och skönt. Det blev så varmt att jag brände rumpan när jag skulle doppa mig.

Efter en fantastisk god lunch på ett cafe i närheten åkte vi vidare till ett vandringsstråk för att slutligen se Cathedral caves. Fantastiskt vackert!

Ef språkskola, Nya Zeeland

Sitter nu på ett cafe här i Auckland och dricker te i vänta på Anton. Han är på intervju inför en ny praktikplats. Det är ett slags äventyrsföretag som anordnar resor över hela Nya Zeeland. Jag hade min intervjun igår. På ett litet familjeägt hotell som har 18 rum och ligger i ett område som är lite som söder i Stockholm. Jag börjar redan imorgon så här är det snabba puckar! :)

Vi har insett att det inte är så skräckligt mycket tid kvar här och därför måste vi noga planera vad vi vill fylla våra helger med. Vi vill så klart se allt men det är rätt omöjligt. Hobbiton är etta på Antons bucketlist så självklart blir det ett besök där. Jag vill bland annat se Queenstown, Milford Sound och besöka någon vingård.
Vi börjar med att bocka av vår lista redan i helgen då vi ska till Coromandel och världskända Hot Water Beach. Det är heta källor som man kan bada i. Har sett bilder och ser fantastiskt ut!

Nu är herrn klar så nu blir det mexikansk lunch!

Ef språkskola, Nya Zeeland

Idag har vi varit i Auckland, Nya Zeeland i två veckor. Auckland är en väldigt trevlig stad som bjuder på bra restauranger, barer, caféer och massa helgmarknader. Förra helgen besökte vi en italiensk matmarknad i ett område som heter Newmarket. Det var provsmakning på allt man kan tänka sig som tillhör det italienska köket.

Vi har velat lite fram och tillbaka om hur vi ska göra med skolan. Vi känner att det börjar bli lite samma lika nu när vi studerat så länge som vi gjort. Det känns som att allt går på repeat. Men nu har vi bestämt oss för att göra ett nytt internship de sista tre månaderna. Tror de kommer bli toppenbra!

I lördags var vi på utflykt med skolan till Piha beach. Lite bilder ser ni nedan :)

Ef språkskola, Nya Zeeland

Auckland levererar fantastisk natur precis som man sett framför sig! Men att det skulle finnas så många fantastiska restauranger och barer trodde jag aldrig. Brisbane hade bra utbud, men de är ingenting mot det här :)

Vi har varit här i en vecka nu och skolan rullar på som vanligt :) I tre månader ska vi få njuta av detta!
Vi bor på ett hotell/hostel. Städning en gång i veckan, ett riktigt badrum och kyl. I källaren lagar man mat och tvättar.

Här kommer lite bilder ifrån första veckan :)

Australien, Ef språkskola

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen, och mycket har hunnit hända sedan dess :)

Familjen har varit på besök i nästan 3 veckor.
Vi startade med att visa upp Brisbane i några dagar och sedan hyrde vi ett stort hus i Surfers Paradise. Ett fantastiskt hus med havsutsikt och pool. Jag hann även med att fylla år :)

Familjen har åkt tillbaka till Sverige och vi har bytt destination till Auckland i Nya Zeeland! :)

Australien, Ef språkskola

Glömde visa bilder ifrån valskådningen med jobbet förra helgen! Det var en ännu häftigare upplevelse än förra gången faktiskt. Vi hann knappt komma ut på öppet vatten innan vi såg valar överallt! Lite läskigt när personalen ombord bad oss att hålla i oss ordentligt för att valarna var under båten. Men det gick fint som tur var. Dom var så snälla så! Men shit vad valar är häftiga djur alltså!

Whale-selfie! ✌🏼

Australien, Ef språkskola

Att jag skulle få med mig herrn på Vegan marknad i West End idag trodde jag definitivt inte. Men det fick jag! :) Men han poängterade tydligt innan vi gick dit att om vi skulle äta kanske det var bättre om vi gjorde det någon annanstans.. För han gillade minsann inte vegan mat. Men väl på marknaden ville han testa både det ena och det andra och allt slutade med att vi köpte 3 rätter och delade på. Fantastiskt gott var det!

Resten av dagen strosade vi runt vid vattnet och i parken. 26 grader och skinande sol. En perfekt söndag! :)

Nu är det bara två veckor och två dagar kvar på praktiken + en jäkla presentation inför klassen innan vi är klaaaara! Efter det väntas 3 veckors semester med La familia innan vi flyger vidare till grannlandet Nya Zeeland och fortsätter vår resa. Tänk att vi redan har varit iväg i fyra månader. Tiden flyger verkligen fram!

Australien, Ef språkskola

Dejtnight med Aperol spritz och en smarrig tryffel pizza. Inte mycket som slår det inte! Vi testade en ny Italiensk restaurang som var helt fantastisk. Alla som jobbade där var italienare så det kändes som man var på plats i Italien på en mysig vinbar. Nästa restaurangbesök där är redan bokat!

Australien, Ef språkskola

Idag är jag ledig ifrån jobbet och det känns alldeles underbart skönt! Har tränat, städat och handlat mat och sen blev klockan 5. Det var den dagen.. Men skönt att ha en fylld kyl och rent och fint inför helgen! Helgen är som vanligt full med planer. Imorgon ska vi testa en Italiensk restaurang och dricka massa Aperol spritz! På lördag är det Italiensk lunch på residensen och sedan är det en food truck festival i stan och på söndag ska vi med jobbet på valskådning i Surfers Paradise. Som sagt, fullt schema! :)

Igår var det exakt 4 veckor kvar tills våra familjer kommer på besök! Och det betyder endast 4 veckor kvar innan vår praktik är slut och att vi har lov i 2 veckor! Ska bli väldigt kul att dom kommer och hälsar på här på andra sidan jorden. Lite synd att det är så strikt i detta land, att man inte får ta in mat och sånt. Annars hade en ranch dipp inte suttit fel kan jag säga. En hel del svensk mat och godis finns på IKEA så det går ingen nöd på oss men en liten dipp rackare hade suttit fint. När dom kommer ska vi först vara 4 dagar i Brisbane och sedan har vi hyrt ett hus i Surfers Paradise i 2 veckor. Om ni känner mig så förstår ni väl att dagarna i Brisbane redan är planerade och klara ;) Alla guldkorn här ska hinnas med och då gäller det att planera!

När semestern är slut flyttar vi vidare till Nya Zeeland för ytterligare 3 månaders plugg. Det ser vi fram emot! Alla säger att Nya Zeeland är så underbart och tittar man på bilder kan jag bara instämma.

Innan familjen kommer har vi förresten bokat in en helg till Whitsundays! Ser ut som paradiset på jorden. Kristallklart vatten och kritvita stränder. Så vi flyger dit näst sista helgen i Augusti. Vi funderar även på att trycka in en helg till Sydney eller Melbourne också när vi ändå är här i detta fina land!

Whitsundays

Nu ska kocken ställa sig och laga lite torsdagsmiddag!