Frankrike, Spanien, Thailand

Maj 2016 - Koh Samui - THAILAND

Augusti 2016 - Alicante - Valencia - Bilbao - San Sebastian - SPANIEN - Biarritz - Paris - FRANKRIKE

December 2016 - Koh Samet - Bangkok - THAILAND

2017 blir definitivt ett dröm år! Då kommer vi att tillbringa 8 av 12 månader i Australien. Detta ser jag fram emot!

Thailand, Reseguide

Från Bangkoks flygplats kostar det 2000 bath för en taxi till piren i Ban Phe. Man kan även åka buss från Eakmai busstation. Det kostar betydligt mindre, ca 170 bath. Vid piren köper man båtbiljetter över till Koh Samet. Antingen med slow boat 50 bath eller speed boat 200 bath. OBS! Köp biljetter på baksidan av pirens huvudbyggnad. Där det inte finns några resebyråer. Går man till resebyråerna är det nämligen mycket dyrare. Så låt er inte luras!

De flesta stränder på Koh Samet har pulvervit sand och kristallklart vatten men några är såklart bättre än andra. Jag har 3 guldkorn som favoriter!

- Sai Kaew Beach. Huvudstranden. Det är den längsta på ön och är ca 800 meter. Här finns ett stort utbud av restauranger, barer och resorter.

- Vong Duen Beach. Lugnare än Sai Kaew och skulle nog säga att stranden och vattnet är ännu finare här!

- Wai beach. Lugnast! Finns 2 resorter med tillhörande restauranger. That's it! Denna strand har ännu ett snäpp vitare sand och ännu mer kristallklart vatten.

På dagarna latar man sig antingen på stranden, hyr en moppe och utforskar ön eller åker på båtutflykt. Båtutflykterna är sisådär ska tilläggas. Det är trevligt att åka båt en dag och lapa sol men snorklingen är sådär. En dagsutflykt kostar 600 bath så värt priset ändå kan jag tycka!

På kvällarna äter man god thaimat på någon av de mysiga restaurangerna och dricker en god mojito på något av de alla happy hour hak som finns längs stränderna.

Miniguide med priser på ön (2016)

Papayasallad 80 bath
Pad Thai 80 bath
Sweet and Sour on rice (with chicken) 80 bath.
Grillad majs på stranden 80 bath
Shake 40-80 bath
Öl i butik 40-60 bath
Öl restaurang 60-80 bath
Vin 100 bath
Drink på happy hour 100 bath

Sarong 120 bath
Hyra moppe 100 bath per timme eller 300 för hel dag. (Inkl. bensin)

(100 bath ca 30sek)

Just nu befinner sig jag och min familj på Koh Samet i Thailand.
Idag är det julafton och det ska såklart firas även om vi befinner oss på andra sidan jorden. Mamma har med sig ädelost & pepparkakor och fudge och jag har bakat kolor. Några små julklappar fick följa med och även tomteluvan såklart!

Julfrukost!

Allt annat än julinspirerad men färsk frukt är alltid lika gott!

&

Jullunch!

Lunchen bestod av pepparkakor & ädelost, ölkorv, kolor, nudelsoppa, thai frukt, fudge, glögg, skumtomtar och julmust. En lustig mix mellan svenskt och thailändskt.

Dagen har njutits på stranden och den avslutas med barbecue på stranden!

32 grader på julafton tackar jag aldrig nej till!

Kambodja, Reseguide

Vi åkte minibuss in i Kambodja ifrån Koh Chang i Thailand. 200 bath kostade resan, ca 50kr. Bussen skulle ta 7 timmar men tog nog närmare 10. På den tiden hade vi hunnit hämta upp en hel del av lokalbefolkningen och släppt av lika många. Visum skulle kosta 20 USD enligt Kambodjas ambassad på internet men när vi kom till gränsen kostade det de dubbla. Var ingen idé att säga emot. Tro mig, jag testade! Höll på att inte få komma in i överhuvudtaget.

​Vi startade i Siem Reap. Bodde på ett Guesthouse för 35 kr natten. Första dagen åkte vi till Floating Village En by uppbyggd på pålar mitt ute på Mekong floden. Här står husen på pålar och skolor, kyrkor och affärer likaså. En båttur ut på floden för att åka runt och kika kostar 20 USD.

På kvällen när vi kom tillbaka till Siem Reap var det marknad med massa god mat och allt möjligt krims krams. Marknaden är varje kväll och att handla här är väldigt billigt.

Dagen efter blev det Ankor Wat i vad som kändes som 70 graders hetta. Vi lejde en Tuk Tuk på gatan som körde oss dit och igenom området och sedan hem igen efter solnedgången. 15 USD för Tuk Tuken och 20 USD för inträde till området. Glöm inte att man måste ha heltäckande kläder när man besöker templen och glöm för guds skull inte vatten!

Buss vidare till byn Kratie och kollade på Irrawady delfinen i solnedgången.

Buss vidare mot Huvudstaden Phnom Penh. Här besökte vi bland annat fånglägret Soul Slenh och Killing fields. Väl värt ett besök. Intressant men en fruktansvärt tragisk historia. Mellan 1,5-3 miljoner människor torterades här på olika sätt innan de slogs ihjäl och begravdes i massgravar.

Resten av veckan strosade vi runt i staden och såg oss omkring. Drack margaritas bland annat.

Malaysia, Reseguide

China Town
- En fantastisk mat- & gatumarknad med allt möjligt krimskrams man kan tänka sig. I detta mysiga kvarter kan man strosa runt länge och väl bland de trånga gränderna. Glöm inte att pruta!

Lake gardens vackra view!

Skybaren på Traders Hotel
- Den mest fantastiska utsikt över Kuala Lumpur hittar du här. Man blir bländad av stadens alla skyskrapor. Goda drinkar och dessutom gratis för tjejer vissa dagar mellan vissa tider. Ett extra plus!

Bukit Bintang
- Shoppingdistriktet nr 1. Här finns shopping i toppklass. Allt ifrån dyra designers till de vanliga klädkedjorna.

Feast Village
- Topptrendiga restauranger som ligger i botten på det fina köpcentret Starhill Gallery. Perfekt lunchställe under en shoppingdag.

Sunway pyramid Mall - Shoppingcentret som ser ut som en egyptisk pyramid. Galet och enormt stort! Räcker såklart inte bara med enbart shopping utan det finns även bowling, isrink, äventyrsbad och biograf här.

Jalan Alor - Sreetfood när det är som bäst! Denna gata ligger som en parallellgata till paradgatan Jalan Bukit Bintang. Enkla matstånd med plaststolar som serverar den mest fantastiska mat man kan tänka sig. Besök detta matmecka mot kvällskvisten. Billigt är det också!

Australien, Thailand

När jag har en resa planerad så mår jag som allra bäst. Nu har jag faktiskt inte bara en resa utan två. Först jul & nyår på Koh Samet i Thailand tillsammans med familjen och sedan en flytt till Australien med Anton.

Lite avundsjuk på mig själv faktiskt måste jag erkänna!

Indonesien, Reseguide

Utanför Bali i Indonesien ligger 3 paradisöar. Gili Trawangan, Gili air och Gili Meno. För att ta sig till dessa öar åker man båt från Bali alternativt flyg till ön Lombok och sedan båt.

Gili Trawangan är den största ön och den mest populära. Här finns ett stort utbud av restauranger, barer, mysiga butiker och billiga boenden. Det finns ingen trafik på ön så det enda transportmedlet är häst och vagn eller cykel. Att cykla runt denna ö tar endast 40 minuter.

Jag vill bjuda på mina bästa Gili Trawangan tips!

Boende på Temple of Enthusiasm. Detta fantastiska lågbudget boende har endast 3 rum (Kärlek, Fred & Lycka) och är i princip fullbokat året om. Man bor i Indonesiska hyddor inredda med handgjorda möbler. Alla hyddor har terass mot den lummiga trädgården. Frukost ingår i priset och den serveras på den mysiga terassen. En riktig pärla!

Sunset beach är ett måste! Här kan man slå sig ner med ett glas vin och bara njuta av den vackra solnedgången som denna strand har att erbjuda.

Casa Vintage. Helt klart bäst på denna ö! Även här kan man njuta av solnedgången och även deras goda mat & dryck. Det serveras allt ifrån hummus platter med grönsaksstavar och chips till chiligryta. Allt är lika gott och vällagat.
Det är inredningen och miljön på detta ställe som gör att man blir fast vid första ögonblicket!

Varje dag hålls en Matmarknad i mitten av ön. Här kan man köpa billig mat direkt från grillen eller wookpannan. För några enstaka kronor får man en härlig grilltallrik och en törstsläckande mangoshake. Vi var här var och varannan dag för att det var så bra. Ett riktigt backpacker-tips!

Vietnam, Reseguide

Vi kom tidigt på morgonen med en allt för trång nattbuss ifrån Ho Chi Minh city till Mui Ne. Vi hade bokat boende på Mui Ne Hills Budget hotel för 130 kr natten. Ett fräscht dubbelrum med pool precis utanför dörren och endast 4 minuter till stranden. Detta hotell är verkligen att rekommendera!

Efter check-in begav vi oss till Mui Ne beach för ett svalkande dopp i havet efter den långa bussresan. Väldigt fin strand full med vindsurfare. Efter ett dopp och lite strandhäng käkade vi Vietnamesiska vårrullar till lunch (både färska och friterade) på en lokal strandrestaurang.

På kvällen strosade vi runt på den lilla shoppinggatan i byn där det fanns gott om både restauranger, barer och lite shopping.

Dag 2 hade vi bokat en utflykt. Vi blev upphämtade i en minibuss tidigt på morgonen för att vi skulle hinna fram till White Sand Dunes lagom till soluppgången. Vi hann, och dessa sanddynor var helt fantastiskt vackra! Efter de vita sanddynorna åkte vi sedan vidare till Red Sand Dunes. Dom var inte lika imponerande faktiskt. Nästa stopp efter detta var Faury Stream som är en ström utan vatten och till sist Mui Ne harbor. En väldigt trevlig dagsutflykt som var värd pengarna!

Kvällen spenderades på vår mysiga hotellrestaurang och morgonen därefter tog vi åter igen bussen vidare till nästa stopp, Hoi An.

Har ni vägarna förbi Mui Ne under er vistelse i Vietnam tycker jag definitivt ni ska stanna till en natt eller två.

Thailand, Reseguide

* Akyra Chura Samui, Chaweng Beach - I utkanten av Chaweng beach ligger detta fantastiska hotell. Toppfräscha hotellrum. Vi fick en flaska mousserande och färsk ananas på rummet när vi anlände. Poolområdet var toppen likaså och ligger precis på stranden. Väldigt bra frukostbuffé som serverade alla typer av exotisk frukt, olika sorters bröd med massa pålägg, en meny där man kan beställa bacon och olika typer av ägg ifrån. Personalen var trevlig och hjälpsamma och det var happy hour i baren varje eftermiddag. Till och med drinkarna höll hög klass. Speciellt färsk mangodaquiri! Vill man ta sig bort ifrån lugnet för att istället uppleva Chawengs shopping och nattliv kan man antingen promenera längs stranden. Det tar ca 20 min. Längst hela stranden finns massa mysiga restauranger och barer. Vill man hellre ta en taxi tar det ca 10 minuter och kostar inte många kronor.

Deluxerum inkl. frukostbuffe 731 kr per natt.

Secret Garden Beach Resort, Bo Phut - Budget boende när det är som bäst! Resorten ligger på Big Budda beach. Ett lugnt område för total avkoppling. Detta är en liten men välskött resort och ligger mitt på stranden. Det är fräscha hotellrum som håller hög standard. Det finns en restaurang som serverar bra mat både till frukost, lunch och middag. I området finns några lokala restauranger men om man vill ta sig till lite mer civilisation är Fishing Village i Bo Phut att rekommendera. Det ligger ca 3 km ifrån hotellet och taxi är det bästa sättet att ta sig hit. Här finns massa små marknader som säljer kläder och många bra restauranger.

Dubbelrum standard 440kr kr per natt.

Restauranger

Khaw Glong, Fishing Village Bo Phut. Thailändsk mat när det är som bäst. För att få plats här måste man boka bord någon dag innan. Det är alltid fullt och man förstår varför när man har ätit här! Dessutom prisvärt!

The Jungle Club Restaurant, Chaweng Beach - Att sitta på saccosäckar med utsikt över Chaweng Beach och bara njuta av solnedgången. Det kan knappast bli bättre än så. God thaimat!