Hej Jag var ju i USA i somras och jag tänkte att jag skulle göra samma typ av inlägg av det som jag gjorde förra året eftersom att det var väldigt uppskattat. Om ni vill kolla in de inläggen så länkar jag dem här nedan:

Del 1: http://www.devote.se/jannikalarsson/washington-dc-del-1-usa-2016-del-15-30591634

Del 2: http://www.devote.se/jannikalarsson/washington-dc-del-2-usa-2016-del-25-30596646

Del 3: http://www.devote.se/jannikalarsson/new-york-del-3-usa-2016-del-35-30611592

Del 4: http://www.devote.se/jannikalarsson/new-york-del-4-usa-2016-del-45-30614586

Del 5: http://www.devote.se/jannikalarsson/usa-haul-2016-del-5-usa-2016-del-55-30647934

Vi åkte från Arlanda på eftermiddagen för att landa i Oakland på eftermiddagen dagen efter. Vi flög direktflyg så hade inga mellanlandningar. Att flyga dit gick väldigt snabbt. När vi landade i Oakland så tog det väldigt lång tid att gå igenom pass och säkerhetskontroll. Eftersom att det var väldigt få personer som jobbade. Vi väntade ca 90 min innan vi vara klara med passkontrollen och sen tog det ytliggare 15 min att få väskorna. För övrigt så kan jag ju säga att den flygplatsen måste ha varit den absolut minsta och sämsta jag någonsin varit på. Vi tog sedan Shuttle buss till stället där vi skulle hämta upp hyrbilen. Det gick otroligt snabbt och smidigt. Dock så tog det ju längre tid att programmera in GPS:en. Det var till en början lätt krångligt med avfarterna i eftersom att det inte riktigt funkar på samma sätt som i Sverige. Vi körde rätt till en början och sen så körde vi fel och hamna i ett lätt udda industri område. Vi åkte ju även in till San Francisco under rusningstrafiken så det var ju en del köer. Men det var rätt skönt när man nästan varit vaken 24 timmar. Det tog i alla fall ca 3 timmar att komma fram till hotellet. Vi var framme runt 8 och eftersom att vi inte hade ätit mat än. Vi bodde 3 min från Fisherman's Warf så vi gick dit och köpte med oss McDonald's för att ta med till hotellet. Det var typ det vi gjorde första dagen i San Francisco.

Nöt vi vaknade nästa dag så var ju lätt jetlaggade (är förvånad över hur snabbt jag somnade dagen innan med tanke på att tidzonerna, dock hade jag varit vaken mer än 24 timmar). Det vi gjorde först var att käka frukost på en brunch resturang mittemot hotellet. Kan påpeka att det var helt fantastiskt och vi åt frukost där varje dag under tiden vi var i San Francisco. (alla mat bilder förutom den första). Sen vid 2 så åkte vi till Mear Woods och på vägen så stannade vi vid Golden Gate bron. När vi kom fram till Mear Woods vilket är en känd skog med stora träd så gick det inte att hitta parkering för bilen eftersom att det inte fanns mycket parkerings platser alls så efter en halvtimmes letande bestämde vi oss för att hoppa över det. Kan dock säga att om man är intresserad av natur och har tiden så ska man i alla fall åka den vägen för det var jätte häftigt.

När vi var påväg tillbaka från Mear Woods så åkte vi fel. Åkte nästan hela vägen tillbaka till Oakland flygplats kan säga till de som aldrig varit där så är det typ som att ha åkt i motsatt riktning. Nog för att det tog lång tid att åka till Mear Woods men det tog ju inte två timmar. När vi väl kommit tillbaka till hotellet så åt vi middag på hotellet innan vi sen skulle ta San Francisco Night tour BigBus (rekommenderar enligt mig mycket bättre än dagturen). Jag rekommenderar att ha med sig en tunn jacka för på kvällen blev det riktigt kallt särskilt med vind trots att det var ca 25 dagar dagtid och 15 grader kvällstid.

Dag tre började precis på samma sätt som de andra dagarna med frukost på brunch stället. Efter det så tog vi "cable car" in till Union square vilket är shopping distriktet. Där var rätt kul men mycket mindre än förväntat. De flesta affärerna hade vi hemma så blev inte så mycket köpt där. Efter det så åkte vi tillbaka till Fisherman's warf och tog lokal bussen till "Embarcadero" och det var lagom spännande faktiskt. Förutom det så var det en jättestor marknad tog tyvärr inga bilder från det.

Efter det så gick vi mest runt bland de olika pirerna vid Fisherman's Warf. Sen åt vi middag där också- På en resturang som hette Luigi (pasta bilden kommer därifrån) pastan var mycket god men skulle nog mer rekommendera deras margarita pizza.

Dag 4 och sista dagen så tog vi BIgBus turen och den var väl helt okej men föredrar natt turen, det var alldeles för varmt på dagen och man kunde typ inte fokusera på något. Efter det så gick vi till piren som man skulle åka från för att komma till Alcatraz. Det var så stort att vi insåg att vi aldrig skulle hinna gå igenom hela ön så vi gick bara igenom huvudbyggnaden och ändå så var vi där typ 3 timmar. Det var jätteintressant så det rekommenderar jag verkligen. Dock var det ganska svårt att får tag i "biljetter" men va ute i god tid.

De bästa mat bilderna från San Francisco.

Bild 1: "Luigis" ligger i Fisherman's Warf.

Bild 2, 3 & 4: "Hollywood Café" ligger mittemot hotellet Hyatt Centric adressen (555 North Point St, San Francisco).

Det har ju varit ett tag sedan sen jag bloggade sist och nu känner jag att jag börjar lite mer sugen på att blogga igen så jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök.
Jag sitter just nu i skolan och har precis haft lektion. Just nu har jag håltimme men jag börjar snart dagens sista lektion som är Naturkunskap. Faktiskt otroligt mycket roligare än vad jag förväntande med. Förutom det så har jag en hel del att göra i skolan med prov och annat.
I helgen så var jag och åt lunch med mamma på en mycket god buffé med mer västerländsk mat. Jag hade aldrig varit där innan. Tog kort på min tallrik men bilderna och upplägget blev inte jättebra (jag tänkte inte på det när jag tog maten xD).

Just nu sitter jag hos en tandläkare i Västerås och väntar på att min pappa ska bli klar så att vi kan åka till Mall of Scandinavia. Jag har varit sjuk hela helgen och har nu äntligen börjat mått lite bättre igen. Hade bara en lektion idag och eftersom att jag inte är helt frisk än så valde jag att stanna hemma och plugga hemifrån istället.

Innan skolan började så var jag två veckor i sommarstugan och under den tiden så köpte jag en del skolsaker (och en del annat). Jag tänkte att jag kunde visa lite av det och så om ni har några frågor så kan ni fråga bland kommentarerna. 🙂 Fick precis veta att det är minst 20 min innan allt är klart och jag har 8% batteri kvar så det är ju härligt.

Just nu sitter jag på tågstationen och väntar på att tåget ska komma. I alla fall så var det första skoldagen på höstterminen idag och det var ändå ganska kul att vara tillbaka igen. Satt mest bara i grupp och diskuterade så det var en enkel start på terminen. I alla fall så glömde jag att hämta ut tågkort från skolan så min pappa skjutsade mig för att hämta det och så fick vi punka på ena bildäcket så det är lite kaos för nu måste vi åka till Västerås för att hämta ett. Och pågrund av allt detta så kommer jag missa träningen så måste ringa runt nu och hitta någon som kan instruera istället för mig.

Hej! Igår var jag i dojon på möten hela dagen ska jag vara ärlig så var det väl inte det roligaste sättet att spendera sista lördagen innan skolan börjar igen. Det var i alla fall kul att få se klubbens nya gym som vi väntat på i nästan ett år nu. Det var i alla fall riktigt fint.

Idag så vaknade jag mycket senare än vad jag skulle så hoppas på att det inte blir så problematiskt att gå upp tidigt när skolan börjar. I alla fall så har jag i dag bara handlat mat och köpt en hårddisk för att lägga över alla skolsaker på.

Hej! Jag heter Jannika men de allra flesta kallar mig Jann. Jag är 18 år och studerar Ekonomi och Juridik. På fritiden så tränar jag karate och är i stallet. Tidigare så har jag bloggat på devote i ca 5 års tid men det blev rätt mycket i skolan innan sommaren så jag hann inte med. När sommaren kom så hade jag ingen lust att börja igen och nu kände jag lite för en nystart. Hoppas att den bloggen blir bättre än den första! Ha det bäst så länge!