View tracker
View tracker

Personlig träning

Benträning igår och idag började jag dagen med cykling
Avslutar dagen med massage hos Karlstads träningspraktik som finns på Hörnan :) Åsa och jag har aldrig luckor samtidigt men idag tog jag hennes enda lucka (eller kanske lunchrast) känns så gött efteråt att få hjälp att gå igenom muskulaturen

Ryggträning och axlar kvar denna vecka och har gott om tid
Men fokusera verkligen på att få med stretch och rörlighet för att hålla borta skadorna.

Likes

Comments

View tracker

Kosttips/recept

Publicerad 2016-04-04 04:50 av Andreas Guiance
Body.se

Många var de byggare som, efter att ha tävlingsdietat på potatis och torsk, fundersamt kliade sig på sina snorhårda magar när de hörde övergödda GI-gurus stå i teve och förklara hur fet man blev av potatis. De hade naturligtvis fel då, och de har fel i dag.
Överhuvudtaget är det få livsmedel som fått utstå så mycket oförtjänt kritik som just potatis. Vi vill påstå att det är få grejer som är så användbara i matlagningen – och som är så bra, om man vill komma i form.


Potatis och diet

Det är lika bra att vi tar det direkt när vi ändå snuddat vid ämnet i inledningen. Potatis är en utmärkt kolhydratskälla på diet. Punkt. Kokt potatis innehåller 78 kcal per 100 gram – glöm det där med GI.

Även om man smäller i sig ett halvt kilo har man alltså inte ens kommit upp i 400 kcal; den typen av varor är det svårt att bli tjock av. Inte ens stekt potatis kommer faktiskt upp i samma kalorimängd som exempelvis kokt pasta (126 mot 130 enligt Livsmedelsverket).

Viktväktarna tyckte rent av att potatis var så bra att de räknade den som en point, oavsett hur många man åt (detta förändrades naturligtvis senare för att gå den allmänna antikolhydratstrenden till mötes, och var väl i ärlighetens namn inte riktigt genomtänkt från början heller).
Riktigt så långt ska vi inte sträcka oss, potatis ger naturligtvis kalorier som allt annat. Men vi skulle ändå vilja påstå att det är få saker som slår potatis på fingrarna under diet. Särskilt kokt potatis är fantastiskt mättande per kalori.

Näringsvärdet för 100 gram okokt potatis
Energi – 73 kcal
Protein – 1,8 g
Kolhydrater – 16 g
Fett – 0,1 g
Vatten – 79,6 g
Kostfibrer – 1,4 g
Kalium – 468 mg
C-vitamin – 11 mg
Vitamin B6 – 0,2 mg
Järn – 0,48 mg
.
Är potatis nyttigt?

Som du redan förstått passar potatisen som hand i handske under deff, men den är även en stor tillgång vid normal kosthållning. Jämfört med pasta och ris är potatis en betydlig mer näringsrik kolhydratskälla. Bland annat innehåller potatis C-vitamin och rejält med kalium. Dessutom stoltserar den med kostfibrer och andra nyttigheter.

Proteinmängden är inte imponerande men av god kvalitet (och ihop med ägg får man ett närmast oslagbart BV, det vill säga biologiskt värde, på proteinet). Om man nu skulle bekymra sig för GI av någon anledning är även det lätt löst: Låter man potatisen kallna innan man äter den sjunker det glykemiska indexet dramatiskt.

Likes

Comments

Bodyfitness

Ahh hur jag än rör mig så skriker kroppen av träningsvärk :p det här är anledningen varför man tränar året om utan uppehåll.. för att slippa att vara döende i träningsvärk 😸
Skämt åt sido, cyklar lite innan jobbet för att få det värsta att släppa och så blir det rehab och rörlighet för axeln.
Börjar senare idag för väntar på en byggherre som skall ge oss en offert för att byta tak och bygga ut altanen. Tanken är att de ska börja bygga i februari. Sen blir det jobb och plugg och ett frisörbesök för barnen hos bästa frisören Jacobson&Schmid
Så ser min onsdag ut, önskar er en trevlig dag

Likes

Comments

Jacobson & Schmid

Endosförpackning med intensiv verkan mot håravfall samt en tonicspray med revitaliserande verkan vid tillfälligt håravfall. Ett shampo som förbättrar hårets biomekaniska egenskaper, gör det starkt och elastiskt och återställer dess naturliga utseende. För hemmabruk👌🏽 #eksperience #revlonprofessional

Detta hittar ni på Jacobson & schmid frisörsalongen i klara

Likes

Comments

Jag förstår inte... hur kan det ens vara en aktuell fråga för vuxna människor??
Luciatåg... är det så provocerande? Jag minns själv,, hur det var.
Jag är svart! Jag blev vald till lucia på 90-talet vid ett tillfälle. Oj vad jag stötte på hat och missnöje. En svart tjej? Nej men det gick bara inte. Är det inte bättre att du är tärna? Eller du som är brun kanske ska vara pepparkaksgubbe?

Mina söner som är mulattbarn, långt ifrån vita, blonda och blåögda har själva blivit utsatta pga deras hudfärg. Det är inte något jag kommer låta dem växa upp med!
Varje år är luciatåget en fråga för folk som har alldeles för mycket fritid. Pepparkaksgubbe och Kalle anka... Att en liten vacker pojke på Åhléns reklamen kan väcka så många vuxna människor åsikter. Känner ni er hotade?
Jag har full förståelse för familjen som valde att ta bort kampanjen men jag hoppas att ålens gör en ny kampanj med en vuxen person.
Så här bjuder jag på mina luciabilder från en italiensk och katolsk tradition

Elias 8 år singales/svensk/
William 12 år singales/tjeckoslovak/svensk
Ioan 25 år ginger/glasögonorm/transgender
Wictoria 32 år Singales

Hoppas det är riktigt provocerande!
Jag tänker göra min röst hörd mot radismen homofobin och transforbin
#jagärlucia #motrasism #hbtq#lucia#stopparasismen #stoppahatet#vigillarolika#pride#karlstad

Likes

Comments

Home exercises

10 goda skäl att träna hemma


Skyll inte på dåligt väder eller tidsbrist; det finns mängder med goda skäl att träna hemma.

1. Du är oberoende av vädret
När trottoarer och skogsstigar är leriga och hala får du lätt spänningar i axlarna när du springer eftersom du är rädd för att halka i sörjan. Det kan också vara svårt att hitta motivation till att alls komma i väg. Den sortens väderleksrelaterade problem slipper du helt när träningsutrustningen står klar hemma och väntar.



2. Du blir fysiskt starkare
De muskler som du tränar upp kommer dig till godo i många andra sammanhang. Fitness stärker kroppens förmåga att klara det du ber den om och ger dessutom ett överskott av energi.



3. Du får ökat självförtroende
Man mår bättre när man lyckas med något. Kroppens reaktion på ditt psyke efter motion är välbefinnande och energi!



4. Du sover bättre
Motion förbättrar kroppens möjligheter att hantera stress. Sömnsvårigheter är ofta ett av de första symptomen på begynnande stress. Efter ett motionspass sover du mycket bättre.





5. Du bevarar ett starkt skelett
Regelbunden motion stärker skelettet och du minskar risken betydligt för att bli en skröplig gammal gumma eller gubbe som lätt bryter höfter och ben.



6. Du undviker hjärtkärlsjukdomar
De hälsomässiga fördelarna går inte att förbise och de "hemlagade" är precis lika bra som de som förvärvats utomhus och dom som du bygger upp på ett gym. Kanske får du belöningen först om 20-30 år då du slipper alla de små skavanker som brukar dyka upp. Med regelbunden motion kan du, rent statistiskt, faktiskt lägga många goda år till ditt liv.



7. Du håller vikten under kontroll
Det är svårt att hitta en ursäkt att hoppa över ett träningspass när maskinen står där och väntar. Du påminns hela tiden om träningen. Uthållighet är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att bli framgångsrik med viktminskning - och att hålla vikten.



8. Du får mer energi i vardagen
Du styr själv din träning och slipper konfronteras med en tränares åsikt om hur du ska träna. Tränar du hemma kan du bygga upp en kanonform från grunden - du kan välja att träna lätt och lite men med kvalitet. I början har du kanske bara energi så det räcker för 2 minuter, men efter ett par månader har de 2 minuterna blivit 30. Din nya energinivå kommer du att ha nytta av i många sammanhang.



9. Du kan ha oregelbundna arbetstider
En växande skara arbetar på andra tider än mellan 9 och 5, många av oss flexar. Då kan det vara svårt att hålla sig till fasta träningstider på ett gym. Tränar du däremot hemma kan du anpassa motionstiden istället för att vara slav under den.



10. Du kan inte skylla på barnen
Hemmaträning sparar utgiften till barnvakt. Du får mer tid tillsammans med barnen samtidigt som du är en sund förebild. Att du mår fysiskt och psykiskt bra är lika viktigt för dina barn som för dig själv.

Artikel från Iform

Likes

Comments

mina studier till idrottsnutrition

Har lagt in en växel igen nu för nutritionsstudierna. Håller nu på med ett svårt område men oerhört intressant. Fett och fettsyrors påverkan samt olika tillsatser och sötningsmedel har jag avverkat idag
Det är sjukt svårt med svåra ord men en del känner jag givetvis igen sen innan men en del är helt nytt.
Så just nu går det runt i skallen men fick iaf till två timmars effektiv studietid.
Men nu blir det lagom att vila hjärnan och lägga barn istället.
Känner mig taggad med pluggandet just nu och då är det bra att köra på.
Kommer avsätta tid alla dagar denna vecka då jag vill kunna slutföra och lämna in den största delen av kursen innan jul.
23/12 skall detta vara inlämnat
I morgon går jag in på en tråkigare del enligt mig som är dålig på matte. Energiuträkning och fördelning... men den viktigaste delen typ. Som tur är använder jag mig av det i jobbet men inte på denna nivå.
Men det är ju det som är tanken. Att vara nutritionist ist för kostrådgivare och då får man djupdyka i detta.

Likes

Comments

Personlig träning

Vad är just din motivation för ett hälsosammare liv?
Att få Bättre hjärt och kärl?
Ett Tävlingsmål?
Att bli Starkare?
Mindre värk?
Utseende?

Vad det än är, vad gör du idag för att komma närmre? Idag är bästa dagen att börja!!!
Och du som är igång, du kommer inte alltid vara motiverad varje dag.
Då är det bra att plocka fram just dessa motivationsord
Varför gör du detta och titta i backspegeln hur långt du kommit!

Trevlig måndag :)

Likes

Comments