Nyheter/tips

I morse pekade min våg på +3 kg efter helgens 60-årskalas med fantastiskt god mat och dryck samt middag ute i fredags med min make.
Många går i taket efter helgens fria matintag då de sen ställer sig på vågen och den visar på bara några timmar på flera kg plus.
Det är oftast där logiken oftast försvinner och man går för sig att hoppa på ngn vätskedrivande diet som förvisso skickar ut vätskan fort men och maximerar muskelförlust.
Så låt oss kika på vad som händer i kroppen

Det är ju givetvis inte flera kilo fett massa man lagt på sig på bara några dagar då det rent krasst är ganska omöjligt.

Två kilo fett innehåller ca 14000 kcal, det är ca 47 cheeseburgare från McDonalds så de där kilona extra på vågen på måndagen är inte fett det är din förändrade vätskebalans.

Så vad säger vågens siffror? Jo de faktorer som spelar in förutom mängden muskler är

Fettmassa
Vätskebalans
Mat i mag och tarmar

Så en överviktig person kan alltså tappa flera kilo på bara några dagar pga ändrad vätskebalans, sänkt insulinnivå och mindre mat i mat och tarmkanalen.

Under en helg med mer saltad och mer fet mat än vanligt påverkas din saltbalans genom att insulinet påverka upptaget natrium i njurarna.
Mer natrium i kroppen innebär att kroppen samlar på sig vätska.

Så när du skärper kosten eller hoppar på en diet är resultatet sänkt insulinnivå och du tappar därmed vätska.

Jag är ju allergisk mot samtliga modedieter som bara leker med vätskebalansen i kroppen. Oftast är det mindre kolhydrater i kosten vilket trollar med vätskan i kroppen plus att du troligtvis tappar mycket muskelmassa på detta sätt vilket är mindre bra och det leder i sin tur till sänkt basalomsättning.
Du ändrar oftast heller inte dina vanor och ätbeteendet med Quickfix så du tenderar oftast att lägga på dig lika mycket som du gått ner plus kanske lite till


Glykogenet i kroppen spelar oxå in när det gäller siffran på vågen.
Kroppens glykogen kan blinda 2-3 gram vatten per gram glykogen och kroppen kan lagra upp till 500 g glykogen i kroppen beroende på vad du ätit Och hur du har tränat.


Maten i tarmpaketet behöver vätska för att kunna spjälkas
Med ett större matintag gissar jag på att detta ökar vätskan i kroppen

Så häng inte upp dig på vad vågen visar, det är ett grovt mätinstrument men säger väldigt lite om kroppen
Lita på att kroppen gör sitt och reglerar vätskebalans och insulinnivåer efter en kalashelg.
Gå tillbaka till din vanliga kost med mindre fett och mindre salt och undvik socker och alkohol så är kroppen snart sitt vanliga jag igen









Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Denna vecka är det fullt ös igen! I morgon blir det tidigt benpass innan jobbet och efter jobbet blir det att träna danskoreografi inför medlemseventet på 1845 på torsdag kväll!
Kommer nog öva koreografi varje dag så det sitter tills på Tors. Passet är fullt och redan kölista vilket är jättekul 🙂🙂
Fullt med kunder denna vecka så går inte att trycka in en minut till i planeringen men jag gillar ju när det finns att göra!
Loggorna målas upp på väggen i gym 2 denna vecka oxå så det blir att fixa med målare mm
Men helgen har varit toppen med lite extra vila idag men i morgon blir det Benträning så träningsvärken hinner släppa innan torsdag då det skall dansas

Likes

Comments

Jacobson & Schmid

Favoritprodukterna just nu för håret är experience No split ends och bamboo smooth curls!!
Serum som fixar slitna toppar och en lätt kräm som tar bort frissigheten och framhäver lockarna 👌🏾 Du hittar produkterna hos Jacobson & schmid

EKSPERIENCE HYDRO NUTRITIVE – NO SPLIT ENDS RADIANCE SERUM

Produktinformation: För torrt och behandlat hår.

Serum för att motverka kluvna toppar. De aktiva ingredienserna återuppbygger.


Bamboo smooth curlz
Eliminerar frizz och ger vackra livliga lockar.

Tillför vård och gör håret mjukt utan att tynga ner!

Tillför definition och lätt stadga så att lockarna håller längre

Likes

Comments

Nyheter/tips

Du missar väl inte att knipa en plats på roligaste danspasset?
27 april gästar jag 1845 i Grums och kör ett pass du sent kommer glömma! Alla kan vara med, ingen erfarenhet krävs

Likes

Comments

Bodyfitness

Klockan ringde tidigt i morse för att jag skulle hinna köra 2 pass under dagen. Börjar med lite konditionsträning och sen blir det helkropp med fokus på explosivitet och styrka ✌🏾
Sen följer jobb och en eftermiddag med barnen som har påsklov

Likes

Comments

Nyheter/tips

Idag var det dags att lämna in lilla fiaten och hämta nya pärlan Kia rio 👌🏾👌🏾
Som vanligt toppklass service på Wafab bil i Karlstad 👍🏽
På torsdag skall även denna märkas med nya loggan

Likes

Comments

Kosttips/recept

Vanligast är att man gärna äter påskmaten eller vad det nu är för storhelg där det konsumeras mer mat än vanligt. Och det tycker jag att gemene man ska. Det är oftast att återgå till den "vanliga" maten och vardagen som man brukar ha svårare med.
Oftast blir det en och två och tre dagar man unnar sig rester och sött när hela familjen är ledig.
Där har du nackdelen! Det blir helt plötsligt inte en av sju dagar utan kanske halva veckan med extra kalorier in och sen rullar det på.
Känns det igen?
Planera vilken dag du ska unna dig och dra sen gränsen! Det är bara du som kan bestämma över ditt intag ingen annan.
Idag käkade vi kokt kyckling och rotfrukter i ugn, så gott! Och inget sött eller rester idag 👌🏾
Träningen har flutit på bra under helgen så det känns gött!
Till veckan blir det explosiv träning igen

Likes

Comments