Det är så roligt att få vara del av detta gäng inspirerande tjejer! Adidas har kickat igång en grupp som heter adidas creator squad. Det är ca 15 tjejer som tillsammans ska prova på olika träningsformer. Förra gånger var vi på BE.CORE och testa soul cycling som var hur roligt som helst!! Något jag definitivt ska göra fler gånger. För att förklara bättre vad det är för något så har jag kopierat texten nedan från deras hemisda:

"Each 50-minute ride combines music with movement for a ride that is intense, effective and fun. BE.CORE Cycle is different than a traditional indoor cycling programme - along with a strong focus on athletic performance, we ride as a pack to the rythm of the music.You will experience a full-body workout alongside your teammates while dancing in-sync with your BE.CORE Cycle leader.

Cycle is only offered at our Vasastan studio."

Inte nog med att det var otroligt roligt pass på hade de även sjukt fräscha lokaler med handdukar låneprodukter osv. Verkligen värt ett besök!

BE.CORE studio i Vasastan

Några foton från passet:

Jag som för övrigt ofta har svart grått eller vitt på mig älskade både toppen och tightsen.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Vatten vatten vatten… Det händer mer än ofta att jag hör människor säga att de inte dricker tillräckligt med vatten. Jag får nästan lite panik när jag hör folk säga "jag orkar inte gå och kissa så ofta". Kroppen består ca 60% av vatten, musklerna består av ca 78% vatten och ca 20% av proteiner. Vad händer om vi inte dricker vatten? Jo, tillslut dör vi. Vatten är alltså livsviktigt. Utöver den lilla detaljen att vatten håller oss vid liv finns det ett helt harang av fördelar som kommer med att dricka tillräckligt med vatten.

Minskad trötthet och ökad prestation både fysiskt och psykiskt. Vatten optimerar näringstillförseln, ger lysande hy och fungerande tarm och förbättrar immunförsvaret. Kroppen behöver vätska för att hålla sig frisk och kry men även för att organen ska fungera. Fattar ni vad det innebär? Återigen, om organen inte fungerar så dör vi eller blir väldigt sjuka. Många skulle kunna undvika att vara sjuka och trötta ofta och ha tarmproblem om de bara drack lite mer vatten. Vätskebrist är kopplat till känslan av trötthet och koncentrationssvårigheter alltså sänkt prestationsnivå kognitivt. I artikeln på länken nedan (nummer två) beskrivs alla de ovannämnda hälsofördelarna med backup från olika studier. Känner ni er intresse av detta ämne rekommenderar jag er varmt att läsa den.

Artikel från pubmed gällande vatten och viktnedgång

Artikel från pubmed gällande hydration och effekter på kroppen & hälsan.

Men du går och kissar så ofta? vad bra! Kroppen rensas på bakterier och toxiner (gift från miljö osv) när du kissar, det är kroppens sätt att rensa och kasta ut skit, Det är hälsosamt att kissa ofta! Jag själv tycker att det är svinjobbigt att gå upp på natten på toaletten eftersom sömnen rubbas av det. Därför dricker jag inte vatten efter 20.30 på kvällen (lägger mig 22-23). Vill man inte gå upp och kissa på natten så kan man sluta dricka ca 2h innan läggdags.

Är man en ovan vattendrickare och en van läsk/saftdrickare så förstår jag verkligen att det kan kännas smaklöst och tråkigt med vatten. Då finns det ju så klart alternativ: 1. bubbelvatten, drick helst utan smak och 2. SK infused water med frukt och bär och 3. grönt & vitt te. Sedan får vi vätska genom mat också. Men utöver det vi får i oss genom kroppen behöver kroppen ca 2L vatten per dag för optimal hälsa (detta varierar så klart beroende på temperaturen, storlek på person motion osv. vid träning krävs mer än 2L). Man kan verkligen göra vatten roligt och hälsosamt genom att addera frukt, bär, kryddor och örter. På pinterest finns det massa roliga och superenkla recept som ni kan använda för att öka ert vätskeintag. DO IT! Detta är en liten förändring som gör stor skillnad i livet.

Fotocred från vänster: Stora fotot till vänster är mitt, glas med röda bär , Mugg med jordgubbar och apelsin, flaska med björnbär , karaff med lime och jordgubb.


Likes

Comments

Eftersom jag är ute och flänger mycket så har det varit en stor utmaning för mig att alltid hålla reda på kosten. Jag tränar rätt mycket och det innebär att det inte räcker med endast en matlåda under en hel dag. Ibland behöver jag ha med mig både lunch och middag och ibland lunch samt ett större mellanmål. Trots att det börjar komma en hel del gluten och laktosfria alternativ i affärerna så är det ändå inte samma sak som en hemmagjord smootie eller maträtt eftersom du inte kan vara helt 100 på vad som är i. Dessutom är det väldigt dyrt att handla och svårt att få tag på. Oavsett om du är vego/gluten/laktos eller inte så är inte ostfrallan i den närmsta butiken det mest näringsrika och energirika valet. Det gäller samma för proteinbars som är proppade med onaturliga ämnen.

Foto från Koloni från Janni delers blogg .

För att lösa detta problem har jag köpt en liten och billig mixer som jag har ställt på jobbet. Den kostade 100kr och jag köpte den på ÖB. Varje vecka vid inhandling köper jag lite extra frukt och grönt som jag tar med mig till jobbet. När hungern börjar komma eller precis innan jag ska gå från jobbet mixar jag en snabb smoothie.

Sallad från Sally & Voltaire systrar

Det är verkligen A och O att äta regelbundet. De gånger jag har ätit ohälsosam mat eller hets-ätit har alltid varit då jag har varit hungrig eller värre, haft blodsockerfall. Jag har alltså alltid bas till smoothie och nötter att snacka på med mig till jobbet. Och jag behöver endast bära en gång på måndag morgon (jag hatar att behöva konka). Sedan jag började med detta har jag inte ätit en enda godisbit på jobbet (Vi har alltid godis på jobbet).

Foto från juiceverket

En annan sak som är rätt viktig för att undvika att köpa mat ute är att planera. Planeringen är likasom den regelbundna kosten A och O. Bestäm dig för vad du ska laga denna vecka handla inför det och laga. När jag kommer hem klockan 23 på kvällen och ska upp 06.00 då vill jag inte ställa mig och laga mat. Och om det då inte finns något mat så kommer jag äta en macka och lägga mig. Dagen efter kommer jag att köpa mat ute. Det blir en ond cirkel. Självklart finns det restauranger som serverar bra mat men det bästa är att planera och laga själv och lämna äta uteandet till härliga middagar med vänner. Men även den bästa kan glömma sin matlåda, inte hinna planera eller helt enkelt inte orka. Så här kommer tips på några bra lunchrestauranger:

Foto från Per Janssons blogg av mat från pepstop

Panini Internatzionale - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, litet veganskt utbud.

Meze Fabriken - Finns på flera platser runtom stan, medelpris. medelstort veganskt utbud.

Eko affären - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, stort utbud veganskt, även butik.

Blueberry - Finns på flera platser runtom stan, överpris, medelstort veganskt utbud., även butik.

Doctor Salad - Sibyllegatan 29, överpris, medelstort veganskt utbud., även butik.

Hermans vegetariska - Fjällgatan 23B, medelpris, stort veganskt utbud..

freshii - - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, litet veganskt utbud.

Juiceverket - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, litet veganskt utbud, även butik.

Babel Deli - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, stort veganskt utbud.

Pepstop - Riddatgatan 3A, överpris, stort veganskt utbud, även butik.

Sally Voltaire & Systrar - Åhlens City, stort veganskt utbud, även butik.

Zócalo - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, litet veganskt utbud.

Koloni - Finns på flera platser runtom stan, medelpris. stort veganskt utbud.

Paradiset - Finns på flera platser runtom stan, medelpris, stort veganskt utbud.

Dessa är bara några få som jag själv gillar. Några serverar super-hälsosam mat andra server helt ok mat. Men oavsett är det mat man kan äta med gott samvete och veta att man har varit snäll mot sin kropp. Det är olika prisklass på alla restauranger men ni får ta en titt själva på menyerna. Det är bara att klicka på namnet på restaurangen. Tipsa GÄRNA om ni har koll på bra restauranger!


Likes

Comments

Hola! Här kommer recept på min veganska carob-proteingröt. Den smakar verkligen ljuvligt och är fylld med härlig energi. Det tar ca 10 minuter att tillaga. För en portion behöver du:

1dl glutenfri havre ( jag brukar köpa sempers glutenfria).
1,5dl osötad mandelmjölk (jag använder alpros).
0,5dl vatten.
1tsk carob pulver som jag ofta använder istället för kakao då kakao är miljöbov.
1,5tsk hampaprotein.
1tsk guarana pulver.

Banan, dadlar och hasselnötter till topping.

Gör såhär

1. Koka upp havren tillsammans med vattnet och mandelmjölken i en kastrull, ha inte för hög värme. Häll på mer eller mindre vatten utifrån hur tjock eller lös konsistens du vill ha.

2. Låt gröten svalna lite så att vitaminerna inte dör från de torra ingredienserna klarar sig och lägg till hampaprotein, guarana och carob pulver.

3. Rör om och tilsätt mer vatten för önskad konsistens. Tänk på att hampaproteinet kan suga åt sig rätt mycket vätska. Om du tycker att smaken inte är chokladig nog kan du tillsätta mer carob pulver.

4. Toppa med banan, dadlar och hasselnötter och häll på extra mandelmjölk om önskas.

5. Om du vill ha lite sötare smak kan du lägga till lite agave sirap. Jag brukar köra utan. Om du inte har carob hemma eller inte gillar smaken så kan du använda kakao istället.

Voila! Som sagt, supernyttigt och supergott!

Likes

Comments

Ända sedan jag åt minförsta acai bowl var jag såld. Helt veganskt, glutenfritt, sojafritt och sååååhimla gott! allvarligt, smakar typ glass. Perfekt till frukost, mellanmål eller efter träning. Så ni kan ju tänka er hur glatt jagtackade ja till ett samarbete med Macacos! Jag älskar macacos för att devärnar om miljön och gör massa gott för amazonas och acai bönderna. Dessutom såfryser de ner frukterna direkt efter de plockas vilket gör att frukternabehåller alla vitaminer, mineraler och antioxidanter. Just nu har de lanserattvå nya superfrukter. Förutom Acai har de även Cajá och Graviola i sitt utbud.Här kommer en beskrivning från deras hemsida

Cajá är en superfrukt från den Brasilianska regnskogen. Cajá är känd i Brasilien som återhämtningsfrukt och dricks i smoothies mycket efter Karnevalen i landet! Cajá ser ut som en liten mango och smaken påminner om enblandning mellan passionsfrukt och mango - vi kallar den Massionsfrukt!

Acaí är känd som kungen av superfrukterna! Acaí är helt ekologisk och växer vilt i Amazonskogen! Den innehåller mest antioxidanter av alla frukter och bär - och innehåller dessutom omegafetter, järn och 26 st andra vitaminer/mineraler och fibrer! Då Acaí är en känslig frukt är vi på MACACOS noga med att frysa ner den direkt efter plockning - för att den ska bevara alla sina superegenskaper, smak och färg!

Graviola kallar vi "yoga i påse" då den med sina unika näringsegenskaper skapar en känsla av lugn efter man ätit den. Den innehåller väldigt "magiska" egenskaper och rekommenderas att äta på kvällen.

Idag gjorde jag en smoothie efter träningen med en banan, en portion Cajà och en skvätt apelsinjuince. Helt magisk I tell ya! Älskar de ljusa färgerna. Jag vet inte varför men jag har någon konstig grej att jag älskar mat som är gul eller beige (påminner väl om snabbmakaroner I gueess!)

Likes

Comments

Jag kan stolt meddela att jag nu jobbar som instruktör och PT på Fightbox stockholm. Jag har själv tränat där sedan det öppnade och jag trivs som fisken i vattnet! Här kommer en liten snutt från mitt första cirkelpass

Videon verkar inte fungera för alla så här får ni även länken: https://www.youtube.com/watch?v=HmVhbqYT904&feature=youtu.be

Likes

Comments

Det har gått tre månader sedan jag anmälde mig till The Academy. Jag har nu gått klart min utbildning och är licenserad PT. Det känns surrealistiskt att min resa mot att uppfylla mina drömmar har startat. Steg ett har varit att utbilda mig till PT, steg två kommer vara att plugga upp några ämnen från gymnasiet och sedan göra högskoleprovet. Lyckas jag få till den poäng jag behöver så är steg tre att komma in på fysioterapeut programmet och utbilda mig till sjukgymnast. Just nu är målet fortfarande att jobba som PT men jag känner att jag vill ha djupare kunskap om kroppen samt en akademisk utbildning. Det bästa är att jag kommer kunna jobba som PT samtidigt som jag utbildar mig vidare! #winning. Till en början kommer jag hålla hus på fightbox där jag kommer att jobba som gruppinstruktör samt PT. Ser fram emot mitt nya liv!

Likes

Comments

Hallå där! Du där ute! Vad gör du just nu? Njuter du av din vardag? Fyller du upp ditt liv med inspiration och lycka?

Om du sitter på ditt jobb, följer dina rutiner och låter dina dagar passera bara för att det är bekvämt så har jag ett tips till dig. LYFT PÅ BAKEN OCH FÖLJ DINA DRÖMMAR! De flesta av oss som bor i Sverige har så många privilegier att vi inte vet hur vi ska hantera dem. Själv kommer jag från en medelklass familj med två föräldrar som invandrat till Sverige och slitit hååårt för att kunna ha det bra. Min mamma utbildade sig till undersköterska och min pappa jobbade tre jobb för att vi skulle klara oss. Men jag, jag har haft privilegiet att kunna hålla på med dans som jag älskat, att kunna välja att utbilda mig, att resa och gå på collage i USA, att få CSN bidrag, att byta bransch nu för en tredje gång, att starta eget företag, få lån för att köpa en lägenhet osv. Listan är lång, poängen är att jag kan välja att göra precis vad jag vill i mitt liv. Just nu idag kan jag bestämma mig för att fortsätta på universitet, starta ett företag eller dra på språkresa med ett lån vars ränta ligger på typ 1% (ca). Detta är något vi svenskar tar för givet. Vi har allting serverat på ett stort smörgåsbord. Ändå sitter vi och neggar över att det regnar. Fel fokus, eller vad säger ni?

Jag slutade nyligen på mitt jobb, jag jobbade där i ett år och fick inte förlängt. Det är det bästa som har hänt mig. Några månader innan jag visste om att jag skulle få sluta så hoppades jag på att bli fastanställd så att jag kunde vara bekväm och bestämma mig för vad egentligen ville göra. När jag fick beskedet om att jag inte skulle bli det så blev jag tvungen att följa mina drömmar där och då. TACK till mina gamla chefer för det.

Första veckan efter beskedet var jag så ledsen och förtvivlad. Tankarna som gick runt i mitt huvud var "vad ska jag göra nu?, Hur ska jag klara mig?, Tänk om jag blir arbetslös?". De klassiska tankarna I guess. Efter några dagars panikångest så gav jag mig själv en örfil och tänkte "varför slösar jag tid på att ha panikångest!?".

Jag satte mig ner framför datorn och gjorde en budget i Excel så att jag skulle ha koll på hur länge jag skulle klara mig utan jobb. Sedan tog jag fram word och började skriva. Inte skriva som i att jag följde en mall med frågor som löd typ: Gillar du att arbeta med kroppen? utan jag började skriva som man skriver i en dagbok. Jag började från början i mitt liv och skrev av mig. Allt från härliga barndomsminnen till div jobbiga saker jag varit med om till mitt arbetsliv. Det var som ett flera timmars långt terapisamtal med mig själv. Jag grät lite och jag skrattade lite. Efteråt var jag så lättad. En av de viktigast sakerna jag lärde mig av mig själv den kvällen var att njuta av just den här stunden som jag är i. Många av minnena jag skrev om tänkte jag tillbaka till och önskade att jag hade varit där och då. Jag hade mig själv som exempel på att saker oftast löser sig för det bättre och att jag alltid tar mig själv ur jobbigare situationer med fler erfarenheter i ryggsäcken och mer styrka än vad jag haft tidigare.

Läxa #1: Att oroa sig hjälper inte. Du är den enda som påverkas av det och på ett mycket negativt sätt. Ta en dag i taget.

Efter min insikt om att det oftast löser sig och att oroa sig endast skapar negativitet och onödig stress och ångest så gick jag igenom min text och färgmarkerade de lyckligaste delarna av mitt liv. Jag insåg att det som ger mig mest lycka i arbetslivet är för att nämna några: När jag får vara aktiv och röra på mig, när jag får leda och coacha och hjälpa andra människor i deras utveckling och när jag får spendera tid med barn som jag finner är så otroligt inspirerande. Alltså inte alls mode som jag jobbat med under 5 års tid. Idag bryr jag mig för mycket om miljön och mänskliga rättigheter för att kunna älska mode på samma sätt som jag gjorde förut.

Läxa #2: Du måste inte hålla på med samma sak i hela ditt liv. Det är okej att förändras under en livsttid.

Läxa#2.1: Var inte rädd för att börja om!! Det du har i ditt bagage kommer aldrig lämna dig, det är ditt för alltid. Hellre börja om och vara lycklig än att vara kvar någonstans där du är 50% lycklig.

Sedan tittade jag på mina egenskaper (här måste man ha meeeega självinsikt annars får man be en kompis om hjälp). Jag vet att jag har alldeles för dåligt tålamod för att kasta in mig på lärarehögskolan eller naprapthögskolan just nu. Jag kanske måste växa lite till innan jag binder mig till det. Jag vet att jag har ett resultatinriktat och lösningsorienterat tänk. Jag älskar att utveckla. Jag vill röra på mig och vara aktiv och jag vill hjälpa människor att nå sina mål i livet. Jag vill kunna jobba hemifrån och vara egenföretagre. Jag vill bli någon form av coach…. Jag ska bli PT!

Läxa #3: Gör något som du vet att du kommer älska! Du spenderar den största delen av ditt liv på ditt jobb. Glöm aldrig det. Om vi har privilegiet att välja så borde vi alltid välja lycka och själ före pengar. Du kan ha alla pengar i världen men om du inte är lycklig så är de inte värda någonting.

Jag anmälde mig till The Academy och tog ett lån. KLART. Min utbildning sätter igång 2/9 och jag kommer att dela min resa här. Från och med nu ser jag på mitt liv som en resa. Varje dag ser jag fram emot att se vad just den här dagen har att erbjuda och jag älskar att få njuta av det och leva varje stund fullt ut. Även om jag bara ska titta på en serie eller göra något som jag gör hela tiden. Jag ser fram emot att komma hem och träffa min pojkvän varje dag, att få umgås med de jag älskar och göra mina vardagssysslor. Vet ni varför? För att imorgon är inte givet, personerna vi älskar är inte givna och att ha lyxen att få följa sin dröm är inte givet. Jag har allt det ovannämnda och jag tackar universum för det varje dag. Det händer så mycket hemska saker i världen och jag är så tacksam över att jag har ett fantastiskt liv med mat i magen, tak över huvudet och personer som älskar mig. Vad mer kan man önska sig? 

Om du läser detta och känner igen dig på något vis så sätt igång! Ingen kommer göra det åt dig. Vad vill du egentligen göra? Jag menar verkligen egentligen göra. När man får lyxen att jobba med något man älskar så drivs man till att fortsätta kämpa tills man kommer dit man vill. Så sitt inte bara där. Följ dina drömmar! 

Likes

Comments