Jag tror att många håller med om att 9 januari är den första riktiga arbetsdagen på det nya året. Alla röda dagar är över och folk är tillbaka från sin semester. Alla sätter igång med sina nyårslöften och förändringar. Här hemma har vi bestämt oss för att eliminera kött och mjölkprodukter. Jag själv äter varken kött eller mjölkprodukter (med ost som undantag). Men efter att ha sett dokumentären food choices tillsammans med pojkvännen så lyckades jag (ÄNTLIGEN) övertala honom till att eliminera kött och mjölkprodukter februari ut. Vi ska alltså sluta köpa hem kött mejeriprodukter. Vilket innebär vegansk kost under 1,5 månader. Han har gått med på att testa detta för att se om han kommer känna sig mer hälsosam och pigg. Så nu ska vi göra oss av med allt det ohälsosamma och oschyssta i kylen och endast äta veganskt. Jag älskar vegansk mat så för mig är det bara win, och det vet jag att det kommer att vara för honom också!

Nedan ser ni trailern genom youtube. Den finns även på netflix. Den är rätt så lik andra dokumentärer som handlar om hållbar kost och tar upp frågor som hälsa och miljö.


Likes

Comments

Idag hade jag min första träning med min kund och vän Gulsev. Det är verkligen sååå roligt att jobba som PT och gruppträningsinstruktör och jag tror att det kommer vara minst lika kul när jag sedan utbildar mig till fysioterapeut. Ser verkligen fram emot att komma igång med det. Men fram tills dess är det fullt fokus på att klara av högskoleprovet. En stor ångest och utmaning för mig.

På tal om utmaning så hoppas jag att alla hoppar för fullt där ute. Glöm inte tagga era bilder med #trainingwithdamla #trainingwithdamlavu.

Nedan får ni bilder från min vecka hittills:

Likes

Comments

Ända sedan jag åt minförsta acai bowl var jag såld. Helt veganskt, glutenfritt, sojafritt och sååååhimla gott! allvarligt, smakar typ glass. Perfekt till frukost, mellanmål eller efter träning. Så ni kan ju tänka er hur glatt jagtackade ja till ett samarbete med Macacos! Jag älskar macacos för att devärnar om miljön och gör massa gott för amazonas och acai bönderna. Dessutom såfryser de ner frukterna direkt efter de plockas vilket gör att frukternabehåller alla vitaminer, mineraler och antioxidanter. Just nu har de lanserattvå nya superfrukter. Förutom Acai har de även Cajá och Graviola i sitt utbud.Här kommer en beskrivning från deras hemsida

Cajá är en superfrukt från den Brasilianska regnskogen. Cajá är känd i Brasilien som återhämtningsfrukt och dricks i smoothies mycket efter Karnevalen i landet! Cajá ser ut som en liten mango och smaken påminner om enblandning mellan passionsfrukt och mango - vi kallar den Massionsfrukt!

Acaí är känd som kungen av superfrukterna! Acaí är helt ekologisk och växer vilt i Amazonskogen! Den innehåller mest antioxidanter av alla frukter och bär - och innehåller dessutom omegafetter, järn och 26 st andra vitaminer/mineraler och fibrer! Då Acaí är en känslig frukt är vi på MACACOS noga med att frysa ner den direkt efter plockning - för att den ska bevara alla sina superegenskaper, smak och färg!

Graviola kallar vi "yoga i påse" då den med sina unika näringsegenskaper skapar en känsla av lugn efter man ätit den. Den innehåller väldigt "magiska" egenskaper och rekommenderas att äta på kvällen.

Idag gjorde jag en smoothie efter träningen med en banan, en portion Cajà och en skvätt apelsinjuince. Helt magisk I tell ya! Älskar de ljusa färgerna. Jag vet inte varför men jag har någon konstig grej att jag älskar mat som är gul eller beige (påminner väl om snabbmakaroner I gueess!)

Likes

Comments

Från och med nu kommer måndagar att vara utmanings-dagen. Jag kommer att presentera en utmaning som jag själv och även ni (om ni vill) ska sträva efter under veckan. Något roligt att träna på tillsammans. Jag kommer även att presentera mitt pole fokus för den kommande veckan. Den här veckan fortsätter jag fokusera på Butterfly Extended som jag skrev om i torsdags (inlägget under detta).

Veckans utmaning för er och mig är criss cross hopprep! På videon nedan ser ni en tutorial video på hur man gör. Ni kan lägga in detta i er träning som uppvärmning och sedan träna lite även efter passet. Tagga era utmaningar med #trainingwithdamla och #trainingwithdamlavu (VU = Veckans Utmaning) Lets go!!

Utmaningen avslutas på söndag!

Likes

Comments

Innan sommaren körde jag några PT klasser med världens bästa Minna på flow stockholm. Vi gick igenom lite olika tricks som jag ville lära mig. En av dessa var Butterlfly extended . När jag körde med Minna kände jag mig alltid trygg. Hon var grym på att gå igenom allt ordentligt och fick mig att våga testa på nya saker. Nu har det gått ett antal månader sedan sist jag gjorde butterfly extended och jag har haft lite svårt att hitta den igen. Dels är den aningen läskig eftersom man är upp och ner och sedan är det ett ganska tungt trick. ni ser den på bilden nedan. Benen ska vara helt utsträckta om man gör den korrekt. Jag hade alltså en bit kvar att gå innan den satt helt.

Butterfly extended är ett av mina stykre compulsorys som jag valt inför tävlingen så den här veckan har jag lagt fokus på att lära mig den. Låt mig poängtera att det INTE tar en vecka att lära sig ett nytt pole trick. Det beror på vilken typ av rörelse och hur mycket styrka/vighet som tricket kräver men det kan ta allt från första gången till flera månader innan man sätter något. Därför tror jag att fokus är bättre ord än utmaning.

Jag har märkt att med pole behöver hjärnan tid att processa nya tricks. Så är det med allting nytt man gör såklart men framförallt när man gör någonting man aldrig har gjort förut i en obekvämt, konstig och ibland till och med smärtsam position. Jag brukar därför alltid känna på något en gång, testa några gånger och sedan släppa det tricket och göra något annat. När hjärnan sedan fått processa går det sjukt mycket bättre vid nästa tillfälle.

Likes

Comments

Minns du hur det var att vara barn eller tonåring? Hur mycket mat man kunde äta och hur många timmar man kunde sova? När jag tänker tillbaka på mina tonår så tänker jag på att jag kunde äta en hel limpa polarbröd och sova 10 timmar utan problem. Min mamma sa alltid " ja du växer ju".

Precis, jag växer ju. Samma sak händer vid träning. Musklerna och skelettet, eller hjärtat beroende på hur du tränar påfrestas, vilket innebär att hjärnan skickar signaler till cellerna att det behövs mer kraft på de påfrestade områdena. T.e.x, om du tränar biecep curl så kommer din bicep att växa för att kunna klara av den yttre påfrestningen. Då menar jag inte växa som en bodybuilder växer utan att det utvecklas fler celler för att kunna lyfta det tunga vikterna. Tungt blir ju relevant här såklart.

När man växer förbränner man energi, och när man förbränner energi behöver man återhämta sig genom att äta och vila. Återhämtning dvs kost och vila är A och O för din utveckling i träningen. Om du inte vilar och låter kroppen hämta andan så kommer kroppen inte ha tillräckligt med kraft för att gå in i nya faser. Musklerna måste hinna växa klart och vila innan de påfrestas igen. Tänk på en hårtork, En hårtork behöver el för att fungera men när den blir överarbetad alltså för varm så slutar den fungera igen tills den har kylts ner. Om den inte hade slutat fungera när den blev för varm så hade den börjat brinna. LÅT INTE DIN KROPP BRINNA! Ge dig själv minst en dags vila. du kan fortfarande motionera genom att gå en PW eller vara aktiv under dagen men kroppen behöver en träningsfri dag i veckan om man tränar hårt och ofta.



Kroppen har bara 100% energi och när den måste lägga mer energi på en sak så tar den energi från en annan plats, exempelvis immunförsvaret. Vilket innebär att man blir sjuk ofta.

Du kan hjälpa din kropp genom att ge den bra mat alltså bra energi. Jag tror inte på några dieter eller liknande. Jag tror på att balansera sina måltider och äta lagom mycket. Själv är jag vegetarian och äter inte kött. Jag undviker även mjölkprodukter så gott jag kan. Detta är av dels moraliska skäl men även p.g.a. köttindustrins miljöpåverkan.



Den bästa och mest långvariga "dieten" är att äta riktig mat. Kroppen behöver fett, kolhydrater och protein. Men det finns bra och dåligt av alla dessa. Kortfattat, bör man äta mat som är i sin första eller tidigaste form. Mat som inte processat till sina minsta molekyler (exempelvis vitt mjöl) för att bli något annat (exempelvis vitt bröd). Att välja fullkorn, ekologiskt och laga hemma själv är mina bästa tips. Köpa färdig sås vs ta 10 minuter att blanda en egen. I den färdiga såsen finns en hel del kemikalier och konserveringsmedel som man slipper när man lagar själv. Ät fullkornsris, ekologisk fisk eller fågel (om man äter kött) och massvis med grönsaker och frukt. Frukt och grönt håller oss friska. Se på mat som en chans att ge kroppen näring helt enkelt.

Den bästa utvecklingen är den långvariga utvecklingen. träning och kost bör inte vara någon quick fix!

Likes

Comments

Jag började dansa när jag var 4 år. Dansen har alltid varit en stor del av mitt liv och det har alltid givit mig enorm glädje att hålla på med dans. Inte bara dansa själv utan även lära ut dans. I februari testade jag på pole dance med några vänner från fightbox. Det var sååååå kul! Jag har nu bestämt mig för att jag ska tävla i pole SM i mars. Jag ser verkligen fram emot det. Det är en stor utmaning och jag älskar utmaningar. Jag har tagit en tjänst som work study på North Pole studio vilket innebär att jag kan träna så mycket jag vill vilket är en stor förutsättning för att tävla.

Jag har valt musik, tema och compulsarys men det är typ så långt som jag har kommit. Numret ska vara ca 4 minuter långt och innehålla en del saker för att godkännas vid ansökning. Dessa är: 3 styrke-tricks, 3 flexi-tricks, en snurr på statisk stolpe och en snurr på snurr-stolpen. Sedan får man en rad bonusar för att göra vissa trick i samband med varandra, eller för hur vig eller stark man är. Jag ser verkligen fram emot detta! Här kommer lite bilder från mitt pole år, Videon med massive attack låten är den senaste jag har filmat.

Det verkar vara något problem med att lägga upp videos på nouw just nu så här finns en tillfällig länk https://www.youtube.com/watch?v=ProgVRthLBA&feature=youtu.be 

Alla foton kommer från min instagram @TrainingWithDamla 

Likes

Comments

Jag kan stolt meddela att jag nu jobbar som instruktör och PT på Fightbox stockholm. Jag har själv tränat där sedan det öppnade och jag trivs som fisken i vattnet! Här kommer en liten snutt från mitt första cirkelpass

Videon verkar inte fungera för alla så här får ni även länken: https://www.youtube.com/watch?v=HmVhbqYT904&feature=youtu.be

Likes

Comments

Eftersom det här är en helt ny blogg som börjar från grunden så tänkte jag passa på att gå igenom lite grunder kring hur du får ut maximalt av din träning. Dessa är Träning (motion) och återhämtning (kost och vila). Låter enkelt eller hur? Det är det!

Du kan träna hur mycket du vill men sköter du inte kosten och vilan så kommer det brista någonstans. Du blir antingen sjuk ofta eller "aldrig frisk". Du kanske inte blir av med dina sista kilon eller lyckas inte gå upp i vikt. Oavsett är det viktigt att du sköter alla delar för att dels få ut så mycket som möjligt ur din träning men även för att må bra.

Idag tänkte jag börja med första delen som är träning. Jag kommer att gå väldigt kortfattat igenom varje del i syfte av att ge övergripande kunskap och förståelse.

Det viktigaste med träning är envishet, rutin och tålamod. Det tar tid att få resultat, så är det bara. Om man styrketränar 3ggr/vecka och går en PW 2ggr/vecka i 4 månader så kommer man få resultat. Även om träningen inte är optimal eller upplagd på bästa sätt så kommer man att få resultat för att ineffektiv träning är bättre än ingen träning alls. Dvs någon motion är bättre än ingen motion! Man måste helt enkelt stå på sig och fortsätta kämpa. Acceptera att det kommer att ta tid och ta dig igenom det.

De som har rutin på sin träning får oftast väldigt bra resultat. De som tränar 5ggr ena veckan och två gånger andra veckan och sedan inget alls på två veckor får tyvärr inte så bra resultat. Om jag går in på detta djupare så blir detta ett väldigt långt inlägg med summan av kardemumman är att kroppen och hjärnan behöver rutin. Träna X antal träningar under en lång period och så är du hemma. Ge inte upp.

Sedan är det viktigt att förstå att träning är som medicin för kroppen. Om du har ont någonstans så kan du ofta få det att gå över genom att träna. Det är bra för håret och huden och ditt psyke och inte minst är det bra för immunförsvaret. Träning = en av de bästa sakerna du kan göra mot dig själv. Därför tror jag att många behöver ändra sin syn på träning. Träning ska vara något du gör som en investering i ditt liv. Något du gör för att vara frisk länge och kunna röra på dig genom hela ditt liv. För att orka med slitage som livet bär med sig, inte minst för att kroppen ska orka vara gravid om man gillar sånt. Det som inte används i kroppen anses som överflöd av hjärnan och slutar tillslut att fungera. Om du slutar använda vänster handen kommer hjärnan sluta skicka signaler till musklerna i vänster handen och då kommer du behöva göra rehab i flera månader för att återfå funktionen och styrkan i handen. Så är det med alla muskler i kroppen.

Alltså: investera i dig, ha en rutin, var envis och ha tålamod. Vet du inte hur du ska träna så kan du antingen göra lite research på internet eller betala en PT som hjälper dig. Många anser att en PT är något dyrt men jämfört med vad du får ut av att träna bra och njuta av det så är det ingenting. Det handlar om att prioritera helt enkelt.

LYCKA TILL!

Likes

Comments

Det har gått tre månader sedan jag anmälde mig till The Academy. Jag har nu gått klart min utbildning och är licenserad PT. Det känns surrealistiskt att min resa mot att uppfylla mina drömmar har startat. Steg ett har varit att utbilda mig till PT, steg två kommer vara att plugga upp några ämnen från gymnasiet och sedan göra högskoleprovet. Lyckas jag få till den poäng jag behöver så är steg tre att komma in på fysioterapeut programmet och utbilda mig till sjukgymnast. Just nu är målet fortfarande att jobba som PT men jag känner att jag vill ha djupare kunskap om kroppen samt en akademisk utbildning. Det bästa är att jag kommer kunna jobba som PT samtidigt som jag utbildar mig vidare! #winning. Till en början kommer jag hålla hus på fightbox där jag kommer att jobba som gruppinstruktör samt PT. Ser fram emot mitt nya liv!

Likes

Comments