OLIKA REPS INDELNINGAR.

  1. 1. RM: Muskuln arbetar maximalt med tunga vikter 1-5.
  2. 2. Uthållig styrka: muskeln arbetar emot mot en belastning en längre tid med lätta vikter, mer än 20 reps.
  3. 3. Explosiv styrka: muskeln ska explodera i ökad rörelsehastighet med korta intervaller 4-8.

BETYDELSE

  • 1. RM är Repetition Maximum som indikerar den tyngsta vikt du kan lyfta med maximal ansträngning i en enda repetition. En 1RM är din personliga lyftningsrekord för en viss övning. Det kan vara en squat, deadlift eller någon annan tyngdlyftande övning.
  • 2. UTHÅLLIG STYRKA är förmågan att kunna fortsätta en övning trots ökad utmattning. Att kunna göra armhävningar tills man faller ihop av utmattning är en typ av uthållig styrka. Många repetitioner under en längre tid utvecklar uthållighet.
  • 3. EXPLOSIVA STYRKA handlar främst om att lära nervsystemet att initiera en reaktion i rätt muskelfibrer så snabbt som möjligt. Dessutom handlar det om att lära sig att koordinera rörelsen så att så många muskelfibrer som möjligt kan initieras i explosionen. Inget av detta är möjligt om man gör rörelsen långsamt eller om man är trött i kroppen. I explosivitetsträning tränar man alltså aldrig till utmattning i kroppen.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Har du någon gång blivit sexuellt trakasserad? har du någon gång blivit kränkt av en man? Känt dig hotad eller rädd? Det har jag, allt för många gånger. Nätkampanjen metoo sprider sig över världen, mina sociala medier är fullsmockat av hashtagen METOO. Det gör ont i mitt hjärta!

Jag ska verkligen göra så mycket jag kan för att ändra på det här äckliga samhället.

Jag kommer aldrig någonsin låta en kille köra över mig, trycker ner mig eller ens ha tanken på att röra mig utan tillåtelse igen. Jag kommer aldrig tillåta någon i min närhet bli sexuellt trakasserad eller överkörd av en man. Jag tänker sätta ner foten nu för det är alldeles för många män som kommer undan.

DET ÄR DAGS FÖR MÄNNEN ATT TA ANSVAR!!!!

Är det verkligen så jävla svårt att stänga käften ibland? Tänka innan man öppnar sin mun eller låter kuken ta över hjärnan? Är det så jävla svårt att bara erkänna era fel och åtminstone göra något åt det? Vilka fan är vi och behöva läxa upp er. Sluta tyck synd om er själva, vi kommer inte tacka er för att ni är emot kvinnomisshandel/övergrepp/sexuella trakasserier eller aldrig gjort något i stil med det, vi kommer ta det som en självklarhet.

Att ni ens ska behöva försvara er äcklar mig, fattar ni inte hur många kvinnor som dagligen vill ta sitt liv på grund av er? Är det för mycket begärt att be er sluta äta upp oss inifrån?

VILL DU FÖRÄNDRA ????

1. Börja med att erkänna dina fel.

2. Sluta skyll i ifrån dig.

3. FRÅGA alltid innan du gör något.

4. Lär dig ett NEJ,. Har hon inte sagt JAAAA får du inte.

5. Var tyst och tänk, tänk mer, lite mer, sen kan du säga.

6. BE OM FÖRLÅTELSE och GÖR ALDRIG OM DET!!

7. Säg åt dina vänner när dom gör fel, sitt inte där och låtsas som att du inte vet vad som händer.

8. Sluta tro att dina kommentarer är viktiga, ingen bryr sig.

9. Sluta dra fördomar.

10. Prata med en kvinna med respekt.

11. SLUTA SKÄMTA OM SERIÖSA SAKER.

12. våga förändra.

Kommentarer jag ofta får av män.

- Vill du ha uppmärksamhet eller?

- sexig röv

- Sluta prata så mycket.

- Din kropp är så sexig

- Du har fan snygga bröst.

- När du blir äldre kan vi ligga.

- HAHA kolla jag har större bröst än henne.

- Fett horig

- Va sexig du är i den där klänningen

- Är du rädd eller?

- Gillar inte tjejer som skär sig.

- Hade du vart min syster hade jag slagit dig.

- Jag hade aldrig låtit min tjej lägga ut sånt.

- Är du en sån där feminist?

- Dina bröst syns igenom din tröja.

- tränar du?

- Ät du är för smal.

- Uppmuntarar du till fetma? du vet att det inte är bra.

- Du vet väl att killar runkar åt dina bilder.

- Gud du är så pinsam.

Detta är bara en liten del av allt jag får höra varje dag.

GIRL-POWER 

Tjejer, ni är värdefulla, viktiga och vackra precis som ni är. Det är dags att vi börjar kämpa ihop.

Det är okej att vara hårig, smal, mullig, osminkad, sminkad, lång, kort, orten, fjortis, blatte, svenne, mörkhyad, vit, högljudd, tyst osv. Ingen har rätt att säga att det är något fel för du är lika värdefull och vacker för det. Du är viktig så stå upp för dig själv, låt aldrig någon få ändra på dig!!<3


Likes

Comments

VÅR TRÄNING

EXPLOSIV STYRKETRÄNING: Vi tränar just nu explosiv styrketräning vilket innebär att vi vill ha större och synligare muskler.

MUSKEL GRUPP: Vi har även valt att fokusera lite exakta på att träna bara just mage, ben, rumpa och rygg. Anledningen till varför vi bara kör just dom musklerna nu är för att vi vill ta lite i taget så att träningen inte äter upp oss. Alla gör olika och det här är vårat sett för att hålla upp motivationen. Självklart kommer vi att byta och köra andra muskler senare för att det inte ska bli ojämt.

HUR OFTA: Vi tränar 1 muskel 2 gånger i veckan för att få maxat resultat. Exempelvis så kör vi ben två gånger i veckan så att vi hinner med att vila dom också.

SCHEMA

MÅNDAG: BEN-RUMPA

TISDAG: MAGE-RYGG

ONSDAG: BEN-RUMPA

TORSDAG: MAGE-RYGG

FREDAG: VILA

LÖRDAG: VILA

SÖNDAG: FRIVILLIGT

Likes

Comments

Det finns två olika sätt att bygga muskler.
1. Öka explosiv maxstryka.
2. Öka muskelvolym.

Självklart binder explosiv styrka och muskelvolym sig samman då man inte kan öka styrka nämnvärt utan att bli större eller tvärt om.

Vi fördjupar oss i muskelvolym i detta inlägg.

Muskelvolym
1. Övningar
För att gymma muskelvolym är det viktigt att du engagerar hela kroppen i så stor utsträckning som möjligt. När fler muskler används utger kroppen mer hormoner och hormonerna är de som bränner fett och främjar din muskeltillväxt.

2. Antal reps/set
För muskelvolym bör man köra 3-5 set och 7-15 reps för bäst resultat.

3. Vila
Vila mellan seten.
Vill du träna volym är det bäst med korta pauser, man är alltså ute efter att bygga upp mjölksyran i muskeln. Man får som högst utsöndring av tillväxthormoner när det bildas mjölksyra. Man ska alltså inte vila längre än 60 sekunder, men det beror helt ifrån hur lång tid setet tog. Ju längre set desto längre vila.

4. vikten
För bästa resultat när man ska bygga muskler är att köra maximalt. Du ska alltså ta så tungt att du precis klarar 3-5 set, vikten ska alltså inte vara så lätt att du kan köra den 15 gånger.

5. Kosten.
Det viktigaste är protein. Ex på protein kan vara fisk, ägg, kött, skinka , bönor och proteinpulver.
Viktigaste är att få i sig mat-protein direkt efter träningen, det kan vara något enkelt som proteinpulver. När du sedan kommit hem kan det vara dags för den större måltiden.


6. Teknik.
Spänn dina muskler när du lyfter vikter för ökat resultat!

Ha en skitbra helg nu.

Bjuder på en bild från innan jag började gymma och efter! Härligt med resultat, glöm inte att fota din kropp. Ibland är man för blind för att inse att man faktiskt utvecklas. Glöm inte att peppa dig själv och intala dig att du är vacker för det är vägen till en vacker kropp! 🌹

Likes

Comments

Väldigt förenklat så beror din kost på kalorier in och kalorier ut. Kalorier in är all energi du får i dig från mat och dryck, och kalorier ut är alla kalorier du gör av med genom att röra på dig och förbränningen din kropp gör under dagen. Om du vill gå upp i vikt, så ska du äta mer kalorier än vad du gör av med, och om du vill gå ner i vikt så ska du göra av med mer kalorier än vad du får i dig - detta är förenklat i tabellen nedanför.

Typen av kalorier du får i dig är också väldigt viktigt - det är skillnad på kalorier från t.ex. kyckling och kalorier från chips men detta är en bra början när du försöker anpassa kosten till träningen. Ni som vill bygga muskler och gå upp i vikt - ät mer än vad ni gör av med! Ni som vill gå ner, gör av med mer energi än vad ni får i er!

Likes

Comments

Instagram@cillaanderssoon