Soja är en baljväxt som många livsmedels producenter gärna marknadsför som ett "nyttigare" alternativ till mjölkprodukter och köttprodukter då soja är en helt vegetabilisk proteinkälla, innehåller de 8 essentiella aminosyror som kroppen inte själv kan tillverka samt vitaminer och mineraler. Såhär långt låter det shysst! Meeen... Det dom inte informerar dig om är sojans innehåll av fytoöstrogen. Soya är fortfarande nyttigt på grund av alla goda näringsämnen men så fort man äter för mycket av soja blir det dåligt för kroppen.

Just nu diskuteras det mycket inom forskning om soya. Man har nämligen uppmärksammat detta ämne (fytoöstrogen) i sojan som liknar och som har liknande egenskaper som östrogen som kroppen producerar naturligt. Får man i sig för mycket av detta kan det rubba den naturliga hormon produktionen i kroppen.

Ät lagom av soja så är du på den säkra sidan!

Det finns även andra drycker som är super om du vill ersätta mjölk. Det finns Kokosdryck Som jag personligen tycker är godast sen finns även havredryck! 😉

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

I julklapp gav min älskling mig den bästa presenten någonsin! Fick en resa (tillsammans med honom) till Italien! förr förra fredagen åkte vi och i helgen kom vi hem. Det har verkligen varit så underbart att fått dela alla upplevelser och äventyr med honom! vi har varit i Milano och Dolomiterna och på det hadde han bokat spahotell! 😍 är verkligen så tacksam ❤

Alltid när jag är på resa så försöker jag endå äta nyttigt. Det finns nästan alltid nyttiga och goda alternativ på menyn när man äter på restaurang. Men självklart har jag ju också unnat mig pizza och andra godsaker! Hur kan man säga nej till en pizza i Italien liksom? Dessutom tycker jag man skall få äta lite som man vill nät man är på semester bara det inte går till överdrift! 😉

Likes

Comments

Tänk dig alla mumsiga frestelser vi utsätts för varje dag. Till och från jobbet, till och från träningen och ja.. praktiskt taget så fort man går ut genom dörren. Iallafall om man bor i stan. Inte konstigt att det är så svårt att låta bli den där chokladbollen eller den där goda saftiga semlan som bara ropar på än! Har man ett mål med sin hälsa måste man verkligen låta bli att spontan äta sötsaker. Jag brukar alltid unna mig något gott en dag i veckan eller om det är någon högtid. Man måste ju få leva livet också ;)

När det blir för mycket av exempelvis socker, salt, vitmjöl och rött kött kommer kroppens matsmältningssystem ur balans och kroppens PH-värde blir surt. Det som kan hända då är att du får uppblåst mage, känner dig trött, kan utveckla sjukdomar, du får dåligt immunförsvar, du får ångest och surt ph-värde kan även vara anledningen till övervikt och viktuppgång trots att man tycker att man äter lagom stora portioner... Listan är lång. Det bästa för kroppen är ett basist-ph värde. Ät mat som exempelvis grönsaker, rotfrukter, frukter.

Det bästa och mest naturliga man kan göra för att återställa kroppens ämnesomsättning är att fasta och ändra dina kostvanor.

Varför fasta? När man fastar så rensar man bort gifter och slagprodukter från kroppen. Kroppen börjar bränna energi på dessa toxiner. De kan vara kemikalier, bekämpningsmedel, konserveringsmedel, färgämnen, eller tillsatser som du fått i dig via föda och som även detta påverkar ph-värdet i kroppen. Levern, kroppens viktigaste reningsorgan hinner inte med att rensa bort alla gifterna.

Varför ändra kostvanor? Du ändrar dina matvaror för att få ett basist-PH värde i kroppen. (se bild). Många som vill gå ner i vikt räknar kalorier men en kalori är inte bara en kalori. Vart kalorin kommer ifrån påverkar din kropp mer en vad du tror. Ja, du kommer gå ner i vikt av att äta en godisbit om dagen men det gör dig knappast mätt och verkligen inte frisk och stark. Huvudsaken med en kropp är att behandla den som ett tempel. Man ger den mat den mår bra av. Då blir man automatisk aktiv, frisk och glad och viktnedgång är något man får på köpet. :D



OBS: Detta är inte vetenskapligt bevisat men det börjar komma fler och fler forskningsrapporter som visar att regelbunden fasta kan leda till att hälsa förbättras markant.

Kemisten Fred W. Koch upptäckte att syraöverskott är orsaken till många sjukdomar. Han ansåg att om människan vill bli frisk, måste hon konsekvent hålla sig till syrafattig kost.

Likes

Comments

God kvällis allihopa! Då va den älskade måndagen här! Nya utmaningar och nya tag. Är så taggad på veckans träning och att ta tag i nya utmaningar i skolan! 😍  Veckans nya träningsschema ser ut såhär:

Måndag: Jogging 30 min, Styrketräning överkropp 30 min och stretching 15 min

Tisdag: Cykling intervall 30 min, Styrketräning underkroppen 30 min, stretching 15 min.

Onsdag: Yoga for athletes 45 min, stretching 15 min.

Torsdag: Jogga i Trappor 30 min, ABsolution 30 min, 15 min stretching.

fredag: Jogging 1 timme och 15 min stretching.

Har galet mycket plugg denna veckan men skall verkligen försöka hinna med träningen! Det är så skönt för mig att träna och bara ta en liten paus från boken!  😘

Likes

Comments

Det har kommit en sjukt intressant studie av ett australisk forskarteam som visar att Medelhavs dieten innehåller kost som förhindrar innflamationer och depressioner. I lördags läste jag en artikel av Henrik Ennart som är en vetenskaps journalist med inriktning mat och hälsa. Så jag tänkte att detta passar ju perfekt att skriva om på bloggen!

Okej, så först och främst så innehåller medelhavs dieten:

Till störa del av grönsaker och frukter även mycket av tillexempel olivolja, nötter och fullkorn. 

Måttligt av exempelvis fisk, skaldjur och vitt kött. 

Lite av exempelvis Mejerivaror, rött kött, vitt mjöl och socker. 

Det som är så bra med Medelhavsdieten är ju mängden frukt och grönt man får i sig. Mycket grönsaker och frukter av alla dess slag innehåller antioxidanter som bekämpar skadliga fria radikaler. Antioxidanter är alla substanser som förebygger eller avslutar kemiska kedjereaktioner där fria radikaler ingår. När fria radikaler bildas startar en kedja av reaktioner som kan leda till skadliga effekter, till exempel infektioner och inflammationer. Antioxidanter är då de ämnen som neutraliserar fria syreradikaler. Dessa ämnen finns i kroppen i form av hormoner och enzymer. Alltså kan mat påverkar hormoner och enzymer och det är här det kopplas ihop med depression. Fetma och ett ätande som ger överskott på energi är förknippat med ökad inflammation i kroppen och allting hänger ihop, mer eller mindre. Det är alltså viktigt att se maten, och livsstilen, som en helhet eftersom maten påverkar vårt psyke. I studien om medelhavskost visades ett resultat, att 33 deltagare med svår till medelsvår depression som behandlades med medelhavs kost visade att var tredje uppfyllde kriterierna för lindring efter 12 veckor. 

Själv följer jag ingen strikt diet men medelhavdieten är nog  den kost som är närmas mina matvanor. Jag kommer definitivt tänka på den här studien nästa gång jag sak stoppa mat i varukorgen!!  

Likes

Comments