Bergsvandring i Norge.

Slutet av sommarlovet fick jag spendera i Norge med trötta lår och vader. Mamma hade fått i present att vi skulle bestiga Galdhøpiggen (Nordens hösta berg). Vi besteg aldrig berget men vi gick två vandringsleder i berg som var jobbiga men väldigt fina. Första dagen gick vi Besseggen , det var så sjukt vackert hela tiden och när en inte trodde att det kunde bli vackrare fick en en ny chock. Bergen var täckta av snö och längst vandringsleden fanns en fjord som var helt turkos. På andra sidan leden fanns två mörkblåa sjöar som gav en så fantastisk kontrast.

I början var det väldigt brant uppför och jag tänkte "hur fan ska jag orka 14 km av det här", då visste jag inte att det några kilometer bort var så brant att en var tvungen att klättra uppför. Det var nog det roligaste på hela leden förutom att komma fram. Vi såg renar och dem höll på att springa in i mig så jag blev skiträdd.

Andra och tredje dagen turistade vi bara och kollade på fin utsikt. Först bland bergen och sedan i Ålesund, det var fantastiskt fint och maten var också fin.

Sista dagen innan hemfärd gick vi en till vandringsled i berg. Jag fick grov skoskav efter halva och var tvungen att byta till vanliga springskor från stabila kängor. Det gjorde att jag var tvungen att koncentrera mig något väldigt för att inte snubbla och trampa snett. Den natten kunde jag inte sova för varje gång jag började försvinna i sömn drömde jag att jag snubblade på stenar och ryckte till så mycket att jag på en sekund var klarvaken igen. Det hände säkert fem gånger innan jag tillslut, väldigt trött, kunde somna. Sjukt jobbigt.

Kort och gott, en väldigt bra resa. Mycket bättre än jag trodde att det skulle bli men nu är det skönt att vara hemma igen.

Fashion, Skönhet, Tips och listor
Juli favoriter.

Jag tror alla fattar konceptet av Juli favoriter: favoriter under Juli månad. Saker jag gillat extra mycket eller använt extra mycket under månaden.

Musik.

Favorit låtar: Jag har tre favorit låtar som jag lyssnat extremt mycket på i Juli, kanske lite för mycket. Är tyvärr en person som älskar en låt så mycket att jag måste spela endast den låten i två veckor för att sedan börja hata låten.

Låt 1: Sin City - Chrishan

Låt 2: Hard to Love - Calvin Harris

Låt 3: Words - Naaz

Kläder.

Favorit underdel: Något som jag använt mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra i Juli är dessa shorts från H&M. Jag köpte dem för ett eller två år sedan och jag kommer ihåg att det var mina första högmidjade shorts. Egentligen tyckte jag inte om dem så värst när jag köpte dem, jag ville bara ha ett par högmidjade shorts så dem fick duga. Nu när jag har testat många andra shorts med hög midja har jag börjat gilla dessa ännu mer. Dem är sköna och väldigt stretchiga samtidigt som de inte åker upp så mycket där bak så att en visar röven som många andra högmidjade kortbyxor ofta gör.

Favorit topp: Min favorit topp är också från H&M och innan jag köpte den hade jag ett tag velat ha en topp med den modellen. Det kanske är lite svårt att se eftersom att hela toppen är svart men det ser ut som en bikiniöverdel med ett tjockare band under brösten. Jag kan känna mig obekväm med plagget i vissa situationer men samtidigt tycker jag att den är sjukt snygg så försöker jobba bort den osäkerheten i mig. Speciellt tycker jag att den är snygg till en svart, högmidjad kjol som är utsvängd med sneakers. En sak jag däremot inte gillar är att en ser hur blek jag är på bröstkorgen.

Övrigt.

Favorit parfym: Det här är egentligen inte bara månades favorit utan de senaste månadernas favoritparfym. Det är Ralph Lauren's Big Pony 2 parfym (tror jag den kallas) och det är den enda parfymen jag någonsin tyckt om. Jag har ägt parfymer innan men varit dålig på att använda det för att jag aldrig riktigt gillat någon av dem jag haft. Sen jag fick den här glömmer jag som gott som aldrig. Den är fantastisk.

Favorit youtuber: Jag har inte kollat så mycket på youtube det sista men en youtuber jag hittade i Juli månad är Jordan Byers och jag tycker verkligen om hennes videos. Hon gör mest sminkvideos vilket jag älskar, precis som med kläder är det skönt att ibland inte tänka så mycket och vara lite ytlig.

Fashion
Fashion must haves.

I Mars gjorde jag ett inlägg med rubriken Fashion wants, jag pratade alltså om kläder och accessoarer som jag vill ha. Precis samma sak ska jag göra nu med nya wants, eller "must haves".

Ribbad jacka. Jag vet inte vad det är med mig och ribbade kläder men jag älskar det. Det är något med att det på ett sätt känns lite gubbigt som jag gillar. Modellen som jag tänker mig jackan gör också det hela snyggt. Precis som min jeansjacka (som du aldrig ser mig utan) vill jag ha den oversize.

"Lurvig" jacka. Precis som den ribbade jackan ska denna jackan vara oversize. Jag tror att en enkelt kan både klä upp sig med jackan och ha på sig sina skönaste myskläder. Det funkar liksom båda vägar samtidigt som en ser ut som en gosig nallebjörn.

Off shoulder tröja. Jag har redan två off soulder tröjor som jag kommer på nu men jag skulle gärna vilja ha fler. Lite som jackan kan en både ha det till vardags och till speciella tillfällen. Det finns även sjukt många olika slags off shoulder tröjor.

Vit jeanskjol. Jag älskar kjolar och har velat ha en vit jeanskjol väldigt länge då jag bara har en blå. Som bilden visar skulle det även passa väldigt bra med ett svart skärp.

Flowig kjol. En annan slags kjol jag gillar är den svarta kjolen på bilden. Vet inte vad den typen av kjol heter men började gilla sånna kjolar när Clara Henry släppte sin klädkollektion och hade en liknande. Den passar i alla färger tillsammans med en instoppad tröja eller magtröja. För mig som bara har väldigt korta shorts och kjolar skulle det vara skönt att ha något som är svalt men inte så kort ibland.

Byxor med ränder. Något som jag testat några gånger men aldrig hittat något jag gillat tillräckligt är byxor med ränder längst sidorna. Det ska helst vara en till tre ränder och byxorna ska inte vara så tajta. Herregud vad snyggt.

Fjällräven ryggsäck. Jag har två kompisar som har en ryggsäck från Fjällräven och det har fått mig att inse hur snyggt det faktiskt är. Dock vet jag inte riktigt vilken storlek eller färg jag skulle vilja ha. Det skulle vara roligt att ha en fin och färgglad rygga men samtidigt känns som om min garderob är fylld med alla regnbågens färger men saknar svart och grått typ.

Fjuniga klackar. Jag vet inte om jag någonsin har sett det här i verkligheten men på pinterest har det dykt upp då och då och jag kan inte låta bli att vilja ha ett par även fast jag vet att jag antagligen inte kommer få användning för dem. Det är både snyggt och sött. Men såklart skulle jag aldrig köpa ett par med riktiga fjädrar, vill bara klargöra det.

Det sista jag "måste ha" är gula kläder och accessoarer. För någon som älskar gult så mycket som jag gör, tycker jag att jag har alldeles för få gula plagg. Speciellt något jag tänkt på och drömt om att ha är en gul bikini eller baddräkt, men även en sidenklänning att ha över en basic tröja.

​Alla bilder är från pinterest där jag heter Mumintova

Dagbok

Om någon undrat vart jag har varit sen sist så har jag varit på mitt sommarställe i en vecka. Det har verkligen varit supermysigt och kul då min familj bor i samma hus som mina kusiner, 2 och 4 år yngre än mig, som jag har jättekul med.

Mitt sommarlov har redan varit väldigt packat och så kommer det fortsätta att vara så jag kommer tyvärr inte uppdatera så mycket som jag hade velat. Redan på torsdag åker jag iväg på Eskilscupen, en fotbollscup i Helisingborg. Jag har planerat några inlägg varav ett av dem är att jag ska försöka återskapa ett instagramfeed så bra jag kan. Idén fick jag av en youtuber som gjorde en video när hon gjorde just detta (kolla på den här ). Men för att jag har beslutsångest kan jag inte bestämma mig för vilket feed jag vill återskapa och har därför valt ut några alternativ som ni kan rösta på. Om ca en vecka eller så kommer jag kolla på rösterna och återskapa det feed som fått flest röster. Dock vet jag inte när det inlägget kommer ut då jag som sagt har ganska fullt upp men det kommer!

@connorfranta
@jordynwoods
@victoriatornegren
@fatkylejenner

Det finns fler bilder på detta allternativ för att jag inte kommer återskapa bild 4, 11 eller 13 uppifrån.

Tankar, Self love
Jag är inte tillräckligt bra.

För ett tag sedan var jag väldigt osäker i mig själv och det har jag nämnt flera gånger här på bloggen. Mitt dåliga självförtroende, självkänsla och osäkerhet i mig själv gjorde att jag mådde sämre många gånger så jag bestämde mig för att vända mitt tankesätt och gjorde även det, kort sagt. Jag kan fortfarande vara väldigt osäker i mig själv men har ändå kunnat vila mig i att jag innerst inne vet att jag älskar mig och är stolt över mig. Sen iallafall ett år tillbaka har jag tyckt att jag har haft bra självförtroende då jag kan räkna upp flera saker jag tycker om med mig själv utan problem och tycker att jag är fin i de allra flesta vinklar.

På konfalägret fick vi en dag en uppgift att säga fem saker som vi var bra på och jag hade oroväckande väldigt svårt att ens komma på tre saker. Så även fast jag tycker om mig har jag svårt att tycka att jag är bra.

Jag tycker inte att jag är särskilt bra på fotboll för det är så många i mitt lag som är bättre, jag tycker inte jag är snabb för jämfört med mina kompisar är jag långsam, jag är inte så bra på att blogga för det finns så många som är bättre och mer framgångsrika, jag är inte bra i skolan för det går att få högre betyg. Listan fortsätter. Men det här är inte saker jag är dålig på, bara för att andra är bättre än dig på något betyder det inte att du är dålig. En liten reminder till mig och dig som läser. Ha det bra.

Jag är bra.

Dagbok, Tankar
Konfirmationslägret och konfirmationsdagen.

Den 17 Juni åkte jag iväg till Skara, Flämslätt, för att vara på konfirmationsläger i två veckor. Jag kände sedan innan fyra tjejer, två som går i min klass, en som går i min parallellklass och fotboll och en som går i min fotboll. När vi kom dit fick vi snabbt landa och bädda för att sova i våra rum en natt. Dagen efter packade vi, lämnade ifrån oss våra mobiler, tog våra vandringsstavar och vandrade i tre dagar. Vi stannade två nätter i ett hus med en brygga i trädgården och det var något av det vackraste jag sett. Jag trodde att jag skulle sakna min mobil men tvärtom tyckte jag det bara var skönt, jag tänkte knappt på den då det var så naturligt att ingen hade en mobil.

Jag ska inte gå igenom alla dagar för det var så intensivt och vi gjorde så mycket hela tiden. Men här är några favoritminnen.

En dag hade vi en flerkamp som kallades Otympliga spelen. Innan tävlingarna gjorde vi flaggor, hejaramsor och målade oss i ansiktet. Mitt lag var en av de lag som vann mest men kom näst sist för att vi försökte diskutera med domarna. Efter Otympliga spelen gick alla ner till sjön och badade.

De sista dagarna vi var på Flämslätt var även en annan konfagrupp där och jag såg en skitsöt kille som jag crushade på i tre dagar och det var ju kul.

En av dagarna skulle alla konfirmander förbereda något att visa upp för lärarna. Jag och fyra andra tjejer skrev ihop en låt där vi roastade alla ledare medan resten av gruppen gjorde imitationer av ledarna. Sedan visade alla tillsammans upp en dans som vi sedan försökte lära ledarna. Hela kvällen och dagen var bara så rolig.

Vid kvällsfikat en dag visade Sofia två jätteroliga bilder på henne som tagits tidigare på lägret, det slutade med att vi inte kunde sluta skratta tills det var dags att sova, jag spottade ner min tröja med varm choklad och jag fick rejält med träningsvärk i magen.

Den sista dagen innan konfirmationsdagen var en av de bästa om inte den bästa dagen på hela konfan. Vi åt trerätters och medan vi åt var vi tvungna att göra ett uppdrag som vi fått. En hade som uppdrag att skåla för sommaren och gjorde det ca tio gånger under middagen, en skulle kalla personer fel namn och en som heter Maja skulle varje gång någon kalla henne för fel namn skrika "JAG HETER FAKTISKT MAJA!". Det var skitkul. Efter maten gick vi ner till gympasalen och ledarna visade upp en film där de imiterade oss och den var klockren, de skådespelade och rappade. Efter det samlades alla och kramades och grät för att ingen ville hem och lämna alla nästa dag.

Varje kväll innan vi skulle gå och lägga oss kramades alla och det var det mysigaste någonsin. Jag känner en sån kärlek till den här gruppen människor att det är sjukt att jag känner så efter två veckor. Jag älskar er alla och jag saknar er.

På själva konfirmationsdagen repade vi först, vi skulle sjunga tillsammans och sedan hade vi individuellt eller i grupp andra uppgifter under konfirmationsmässan. Jag skulle läsa en bön med en annan och dansa i en lite större grupp. Vi var utomhus hela mässan och det blåste sjukt mycket och var jättekallt. Men allt gick bra och jag fick äntligen träffa en av mina bästa kompisar. Annars hade jag inte alls sett fram emot dagen. Jag är inte särskilt mammig eller pappig och ville inte hem alls för att lämna några av de bästa personerna jag vet. I bilen hem ville jag bara gråta men kunde inte för att jag tömt ögonen på tårar dagen innan. De tråkiga känslorna försvann dock lite efter att gästerna kom för att fira mig. Vi åt god mat och jag fick presenter som jag kommer visa i ett annat inlägg.

Förlåt för ett så långt inlägg men jag vill bara uppmana alla som funderar på konfirmationsläger att göra det. Det är verkligen det bästa jag gjort, inte bara för att jag träffade så underbara människor som jag snabbt fick ett starkt band till utan också för att jag lärde mig mycket om kristendomen och hur jag tänker mycket mer.

Second hand & god mat.

Jag har inte postat något här sen sommarlovet starta, det för att jag har varit på konfirmationsläger och sen har jag bara varit med kompisar och haft det riktigt bra. Det kommer inlägg om konfirmationen senare för det var det bästa jag gjort men nu ska jag jag prata om de två senaste, väldigt mysiga dagarna jag har spenderat med en av mina bästa kompisar, Moa. Så igår lite senare på dagen åkte jag tåg till Alingsås och vi spenderade kvällen med La La Land och glass med chokladbollar. Jag har aldrig sett La La Land innan men hört mycket om den och blev inte besviken. Sen låg vi uppe till sent på natten och pratade vilket var jättemysigt.

Nästa dag gjorde vi en lite lyxigare frukost med uppskuren vattenmelon, jordgubbar och persikor, flingor och yoghurt och rostade mackor. Efter frukosten åkte vi in till en secondhandbutik, Vinden, men hittade inget. Jag såg dock så fram emot när jag ska flytta hemifrån och kan blanda ny inredning med second hand. Vi gick sedan ner till en sjö för att äta lunch och ha picknick men det blåste så mycket att vi hoppade att bada.

Superroliga och mysiga dagar jag har fått spendera med dig. Tack för det.

Skönhet, Tankar
Ny frisyr och lugg.

Så... Jag klippte mig för ungefär en vecka sedan och blev allt annat än nöjd.

När jag kom till salongen hade jag redan en klar bild om hur jag ville se ut (Så som bilderna ovanför). Håret skulle gå till axlarna och det var det. Innan vi satte igång visade jag frisören bilderna och hon var helt med i svängarna. Hon tyckte att det var en fantastisk idé och att det skulle passa sjukt bra med mitt hår, tjockleken mm.

Här är frisyren jag hade innan klippningen, så det var en bit att klippa men inget mer än så. Jag tyckte om tjockleken och färgen. Frisören sa dock att mitt hår skulle vara tvunget att tunnas ut lite men det slutade med att hon tunnade ut det jättemycket så att jag fick sjukt mycket volym på huvudet och inte i resten av håret. Jag är ingen frisör och jag kan inte hur en ska klippa hår men jag vet att hon klippte alldeles för mycket (på längden och tjockleken) och nu har jag så mycket volym på huvudet att jag aldrig vill ha utsläppt. Vill inte ens visa bild på hur det ser ut utsläppt för att jag tycker att det är så fult.

Jag ville iallafall förändra den fula frisyren som jag hatade då jag kände att det inte kunde bli mycket värre och bestämde mig därför för att klippa lugg, som en av mina kompisar har. Jag tycker fortfarande inte om mitt hår utsläppt men uppsatt känns det mycket mer som mig, typ. Vet iallafall att jag blev mer nöjd när mina kompisar klippte mig än när en frisör gjorde det, och det är ändå en hyfsat dyr frisör som min mamma alltid klipper sig hos. Kommer inte klippa mig på salong på ett bra tag, det vet jag iallafall.

Bilderna som inte är på mig är från pinterest där jag heter mumintova.

Äntligen sommarlov!

Äntligen har jag sommarlov och jag hade sån tur att få fira första sommarlovsdagen med mina bästa vänner. Efter en liten stund i skolan där vi fick lyssna på tal och musik gick vi till ica och köpte bär, frukt, kakor, bullar och juice. Allt det goda åt vi på Ellens balkong och hade det mysigt och väldigt roligt. Sen tog vi såklart gruppbilder, det är ju tradition. Jag hade en klänning från H&M i smutsrosa, vilket är väldigt ovanligt för mig då jag knappt ägt några rosa plagg. Till klänningen hade jag vita klackskor från dinSko , dem jag hade förra skolavslutningen också, med rosa strumpor från Monki. Sölade dock ner min klänning så fick låna en annan av Ellen.

Efter fikat gick vi till fotbollsplan och spelade lite fotboll i våra finkläder. Så har jag firat sommarlovets första dag. Jag har nog inte riktigt fattat att det är sommarlov egentligen men det är iallafall sjukt kul och jag ser fram emot alla saker jag ska göra i sommar. Det blir Gothia, Eskilscupen och konfirmationsläger och förhoppningsvis en hel del roligt med kompisar.

Fashion, Photoshoots
💮🌼Monki haul.🌼💮

Pilot sunglasses. 120 kr.

Jag älskar dessa då jag aldrig riktigt varit förtjust i solglasögon som en kan spegla sig i. Även om jag kan tycka att det är snyggt har jag aldrig velat ha det och speciellt inte de senaste året då jag har hittat min stil. Såna här glasögon har jag beundrat och velat ha ett tag, jag älskar allt med dem trots att jag ibland får lite oönskade vibbar med dem, som gubbe på campingsemester, men vad gör det? Jag gillar ju gubbigt. Såklart i min favoritfärg!

Solglasögon.

Cropped hoddie. 250 kr.

Okej, det här är det bästa klädesplagg jag äger. Den är så skön, min favoritfärg och cropped. Den passar alltså till högmidjade byxor/kjolar vilket är det enda jag använder. Jag skojar inte när jag säger att jag har på mig den i princip varje dag. Dessutom har min bästa kompis en likadan fast blå, den är också väldigt fin.

Hoodie.

High waist denim shorts. 300 kr.

Jag vet inte hur länge jag har velat ha ett plagg med inbroderade rosor på, har sett det på byxor, shorts, klänningar, tröjor och skor och har bara velat ha det så mycket! När jag testade dessa shorts blev jag kär, de är högmidjade, har rosor och är inte för korta. Vad mer kan en fråga efter? Vad jag inte visste innan jag klippte av prislappen var att de så fort jag går mer än 10 meter åker de upp i röven och visar halva skinkorna. Hade jag vetat detta innan hade jag inte köpt dem men jag kommer ändå använda dem i sommar. Inte i skolan dock för jag känner mig inte bekväm med tanken av att killarna i min skola skulle kolla på min röv och att tjejerna skulle slutshama mig. Utanför skolan har jag dock inga problem med dem.

Shortsen.

Speak up shirt. ?kr.

Det sista plagget jag köpte var en basic vit T-shirt vilket jag behövde då jag inte har några andra basic tröjor, helvita eller svarta. Den är tyvärr limited edition, därför hittade jag den inte på hemsidan och vet varken namn eller pris. Det finns dock andra tröjor med Husa på som också är snygga men min favorit är ändå den jag har. För mig är den mer än en tröja. För mig är den en reminder om att fortsätta kämpa för jämställdhet och aldrig tystna, säga till om något är orättvist. Speak up. Det är också en frihet för mig att kunna ha på mig den och inte gömma vad jag står för som många gör för att bli omtyckta eller för att inte bli retade eller illa behandlade, som jag har gjort innan. Jag är säker i mig själv och vad jag står för och jag kommer visa det så mycket jag kan.